[pieniä ajatuksia Semana Santan jälkeen]
Semana Santa. Malaga 2014. Kyösti Salovaara. |
Onko
tuo liikaa sanottu?
Ei
moderni sielu ole jäässä eikä jäätynyt. Rationaalinen ihminen
on kuorinut sielustaan kaiken epämääräisen,
taika-uskoisen ja sitä myöten pelkkään tunteeseen ja pelkoon
liittyvän uskonnollisuuden – tai ainakin kuvittelee niin
tehneensä.
Sielua
kuoriessaan ihmiseltä on jäänyt huomaamatta, että lopulta hänestä
on jäljellä vain ”yhteisöeläin”, joka käyttäytyy
palkintojen ja ruumiillisen tyydytyksen ohjaamana; eläin joka kyllä
osaa selittää käyttäymistään korkeammilla päämäärillä,
mutta joka ei rationaalisuuteen vannoessaan oikeastaan usko omaan
selitykseensä.
Jotain
tällaista pohdiskeli Jani Kaaro Helsingin Sanomien
tiedepalstalla (HS 2.4.) muutama viikko sitten otsikolla Oliko
jumalten kuolema suuri voitto?
”Olemme
tottuneet ajattelemaan, että tiede murskasi taika-uskoiset ja
irrationaaliset selitykset”, Kaarto kirjoitti. Mutta kun
”taika-usko” ja uskonnollisuus katoaa, mitä jää jäljelle?
Silloin ehkä paljastuu, Kaarto sanoi, että pohjimmiltaan
ihmisolento on pelkkä laboratoriorotta. Ja niinpä Kaarto päätyi
toteamaan:
”Sillä
eikö tiede todella ole osoittanut, että kaikki motivaationi ja
käyttäytymiseni palautuu palkintoihin ja tyydytykseen?... Tiedän
motivaatioista, mutta en mitään sielusta.... Onko paino
hartioillani siis kaipausta pois yksinäisyydestä, johon jumalten
kuolema meidät jätti? Tuntuuko viini hyvältä juuri siksi, että
se saa tuntemaan, että tuon yksinäisyyden takana on silti vielä
jotakin?”
Modernin
ihmisen dilemma: uskoa siihen ettei ole mitään sen ulkopuolella
mikä silmin näky ja järjellä selittyy ja tuntea koleaa
yksinäisyyttä sen tähden ettei mitään muuta ole kuin oma
behavioristinen ego.
Tietenkin
ihminen tekee heimolleen hyvää ja laumalleen kaikkein parasta
toimiessaan järjen avulla, kehittäessään ympäristön
ymmärtämiseksi kovaa tiedettä, ajaessaan yhteisön hyvää
silläkin uhalla että sielu yksilössä kuihtuu tai jäätyy.
Yksilöiden on silti vaikea, joskus mahdoton, tunnustaa että yksilö
ei ole lauman kannalta tärkeä toimija ja että yksilöä tarvitaan
vain siihen, että laumalla menee hyvin.
Näin
todeten kannattaa muistuttaa, että erilaisten kirkkojen ja
uskontojen ja leppymättömien jumalien ohjausta tuskin kukaan
kaipaa. Jumalien nimissä on tehty niin paljon hirmutekoja ettei
niiden luettelemiseen riitä pakina eikä kaksi.
Senkin
voi todeta samaan menoon, että kehittynyt, moderni ihminen on
pyhittänyt yhteisönsä, laumansa ja korvannut sillä entiset
jumalat, joiden olemassaoloa ei kukaan pystynyt pätevästi
todentamaan. Kun rationaalinen ihminen pyhittää
hyvinvointivaltion ja sen instituutiot, jokainen ihminen, jokainen
meistä voi havaita ”uuden jumalan” ja jokainen tietää mitä
rituaaleja tämän ”jumalan” tyydyttämiseksi on noudatettava.
Ongelmaksi
silti jää: mitä sielulle tapahtuu?
Jani
Kaaro totesi esseessään, että pohjoinen Eurooppa riemuitsi kun
uskonpuhdistettu kirkko vapautui katolisen kirkon synkästä
perisynnillisyydestä. ”Moni tunsi olonsa ehkä keveämmäksi ja
vapautuneeksi. Tieteen rationaalinen valo paistoi vihdoinkin
uskonnollisuuden ummehtuneisiin nurkkiin.”
Mutta
mitä on tuo keveys ja vapautuneisuus? Ovatko pohjoisen heimon lauman
jäsenten sydämet vapautuneita ja keveämpiä? Onko elämä
modenissa Suomessa kevyttä (henkisesti) vai pikemminkin
ahdistunutta? Onko järjen antama vapaus koitunut sielun hyväksi?
Riemuitseeko suomalainen sielu keveyttään? Nauttiiko ihmissydän
hyvinvointivaltion rituaaleihin osallistuessaan?
On
melkein shokki seurata täällä etelässä kuinka vapautuneesti,
riemuiten ja kevyellä sydämellä paikallinen väki vietti Semana
Santaa. Kulkueet vyöryivät aamusta iltaan koko pääsiäisviikon ja
tuhannet ja tuhannet ja kenties sadat tuhannet ihmiset kokoontuivat
kahviloihin ja ravintoloihin ja katujen varsille. Tunnelma muistutti
meikäläistä vappua sillä erotuksella, että julkinen ahdistus
puuttui eikä ketään tarvinnut kuljettaa juoppoputkaan; siitä
huolimatta että Malagan vanhan keskustan kiemuraiset kadut olivat
yhtä suurta ulkoilmaravintolaa.
Kysymys
herää: mitä pohjoisen ihminen saavutti järjen valon
löytäessään?
En
muista mitä John Irvingin romaania kohta lainaan. Ehkä se
oli Garpin maailma, ehkä jokin toinen kertomus.
Irvingin
idea kuitenkin oli, että jokainen poika kokee isänsä
suojelijanaan, niin kauan kun isä elää. Vaikka poika ei eläisi
isänsä lähettyvillä, vaikka hän ei olisi missään yhteydessä
isäänsä, isän suoja on kuin sateenvarjo pojan elämän
yläpuolella.
Irving
kai yritti sanoa, että myös rationaalinen ihminen alitajuisesti
uskoo kuuluvansa johonkin suurempaan yhteyteen; että kukaan ei
lopulta pysty elämään yksin, kieltämään yhteisöään ja
perhettään, vaikka järjellä niin voikin yrittää tehdä ja
teeskennellä absoluuttista individualismia. Täydellinen
riipumattomuus on henkistä harhaa.
Kun
sielu jäätyy, mikä silloin kuolee?
Semana Santa. Kyösti Salovaara 2014. |
Fuengirola,
Espanja – huhtikuussa.
Moderni länsimainen ihminen voi kuoria itseään minkä ehtii, mutta epäilen (ja pienimuotoinen empiirinen todistusaineisto näyttää siltä), että heti kun kohdataan esimerkiksi sairauden tai kuoleman kanssa, alkaa taas kerroksia löytyä!
VastaaPoistaVarmaankin juuri noin, mutta löytyvätkö ne kerrokset silloin enemmän tunteesta kuin järjestä? Eli viekö loputon järkeily, pisteeseen zero - en osaa sanoa vaikka epäilen jotakin semoista.
VastaaPoista