[”Ilman palloa et voi voittaa.”]
Arto Tolsa harjoittelee maajoukkueen kanssa Kotkassa noin vuonna 1966. Kuvakaappaus Osmo Salovaaran ottamasta kaitafilmistä. |
Joskus
50-luvun loppupuolella kävin laiskasti KTP:n harjoituksissa; en
päästäkseni pelaamaan juniorijoukkueissa vaan päästäkseni
pelaamaan jalkapalloa.
Laiskasti
kävimme harjoituksissa siksi, että meillä oli erinomainen
mahdollisuus pelailla muutenkin, itseksemme pihan poikien kesken, ja
sitä paitsi Urheilukeskuksen kentät olivat kivenheiton päässä.
Usein pelasimme hiekkakentän reunalle jätetyillä
nurmikkokaistoilla.
KTP:n
harjoituksista jäi mieleen Arto
Kormu, joka muutamaa vuotta
myöhemmin ryntäsi jalkapalloväen tietoisuuteen Arto Tolsana,
isokokoisena, taitavana ja hieman oikukkaana keskushyökkääjänä.
Arto oli minua muutamaa vuotta vanhempi. Se että noin
kaksitoistavuotias Arto jäi mieleen, on täytynyt johtua siitä,
että hänen lahjakkuutensa oli jo silloin yleisessä tiedossa.
Kuusikymmentäluvun
lopulla Tolsa siirtyi Belgiaan ammattilaiseksi. Siellä keskushyökkääjästä
tehtiin puolustaja, libero joka varmistaa ettei puolustuksen heikoin
lenkki tuhoa joukkueen peliä. Liberolla oli vapaus myös hyökätä,
ja Suomeen palattuaan Tolsa teki puolustajana paljon maaleja.
Chris
Andersonin ja David
Sullyn mielenkiintoisessa teoksessa
Numeropeli – Luulet
ymmärtäväsi jalkapalloa, mutta et tiedä siitä mitään
(HS kirjat 2013. Suom. Juha Sainio.
Alkuteos The Numbers Game, Why
Everything You Know About Football is Wrong,
2013.) jalkapalloa luonnehditaan valon ja pimeyden peliksi. Se
tarkoittaa, että moderni jalkapallo käy jatkuvaa taistelua
hyökkäävän pelin ja puolustavan pelin välillä. Hyökkäys ja
maalit ovat kiehtovia, valon peli. Puolustaminen, vastustajan pelin
pilaaminen on pimeyden peliä, sietämätöntä mutta välttämätöntä
menestyksen kannalta.
Arto
Tolsan urassa toteutuivat pelin molemmat sävyt, valo ja pimeys.
Traagista
tietysti on, että hänen yksityiselämänsä jäljitteli pelin
äärivärejä; hän ei kestänyt elämää vaan kuoli 43 vuotiaana.
Nykyisin
Kotkassa pelataan jalkapallo-otteluja Arto Tolsa areenalla.
Jalkapallo
on kiehtova peli, jota voi katsoa mistä näkökulmasta tahansa. Se
on pienoismalli yhteiskunnasta; se kuvastaa yhteiskuntien ja
kultturien muuttumista. Monet organisaatiot toimivat kuin
jalkapallojoukkue.
Kilpailuna,
voittamisen pelinä jalkapallo houkuttelee laatimaan teorioita
oikeasta pelityylistä, voittajista ja menestyjistä, mutta mitään
”oikean pelityylin” ja ”voittajan” kaavaa ei ole olemassa.
Maalit ratkaisevat.
Amerikkalainen
Franklin Foer
tarkasteli jalkapalloa yhteiskunnallisena ilmiönä ajatuksia
herättävässä kirjassaan How
Soccer Explains the world - an
[unlikely]
theory on globalization, 2004.
(Suomennettu nimellä Jalkapallon
maailmanselitys). Samalla kun
jalkapallo on kuvastanut kansallisia ja paikallisia kulttuurieroja ja
kiivastakin paikallisen identiteetin itseilmaisua, se on laajemmassa
mielessä seurannut uskontojen ja poliittisten aatteiden
kehittymistä maailman muuttuessa.
Tietenkään
jalkapallo ei ole samaa kuin Bach tai Budhalaisuus, Foer sanoo, mutta
siinä on usein enemmän tunnetta kuin uskonnossa. Ja sillä on yhtä
tärkeä merkitys yhteisön kulttuuriperinnössä kuin uskonnolla.
Uskonnot
ovat hiipuneet, toisin kuin jalkapallon suosio. Mutta kenties myös
kenttien reunoilta fanaattisin tunne on lientynyt? Money talks? Paikallisuuden tilalla on kosmopoliittisuus.
Tuntuu
ihmeelliseltä, että Yhdysvalloissa on rankasti vastustettu
(eurooppalaisen) jalkapallon rantautumista Pohjois-Amerikkaan.
Muuan kirjoittaja väitti, että jalkapallon vihaaminen on amerikkalaisempaa kuin omenapiirakka tai pickupilla ajeleminen. Kun tunnettu konservatiivi, entinen Buffalon Billsin pelinrakentaja Jack Kemp yritti estää eurooppalaisen jalkapallon suosimista kotimaassaan, hän vetosi nuorisoon sanomalla, että amerikkalainen jalkapallo edustaa demokratiaa, kapitalismia kun taas eurooppalainen jalkapallo kuuluu sosialismiin.
Muuan kirjoittaja väitti, että jalkapallon vihaaminen on amerikkalaisempaa kuin omenapiirakka tai pickupilla ajeleminen. Kun tunnettu konservatiivi, entinen Buffalon Billsin pelinrakentaja Jack Kemp yritti estää eurooppalaisen jalkapallon suosimista kotimaassaan, hän vetosi nuorisoon sanomalla, että amerikkalainen jalkapallo edustaa demokratiaa, kapitalismia kun taas eurooppalainen jalkapallo kuuluu sosialismiin.
Kempiltä
ja kumppaneilta jäi huomaamatta, että jalkapalloa ei pelattu juuri koskaan loisteliaasti sosialistisissa yhteiskunnissa.
Totalitaarinen järjestelmä on myrkkyä sekä luovalle jalkapallolle
että salapoliisikirjallisuudelle.
Harvapa
meistä tietää, että lontoolaisseura Tottenhamin menneisyys
liittyy juutalaisuuteen. Seuran kannattajajoukon tunnushuudot
kertovat yhä tästä menneisyydestä.
Kun
saksalainen Jürgen Klinsmann
pelasi 90-luvulla Tottenhamissa, kannattajat lauloivat yhdessä:
Chim-chiminee,
chim-chiminee
Chim-chim
churoo
Jürgen
was a German
But now
he's a Jew.
Chelsean
kannattajat – vaikka heissä oli yhtä lailla juutalaisia kuin
Tottenhamillakin – kehittivät vastatoimena vihalaulun paikallisvastustajalleen tähän
tyyliin:
Hitler's
gonna gas'em again
We
can't stop them
The
Yids from Tottenham
tai näin
”Gas
a Jew, Jew, Jew,
put
him in the oven
cook
him through.”
Foerin
kirja muistuttaa, että jalkapallon avulla syrjityt ryhmät ovat
pyrkineet valoon; se on eräänlaista hyväksyttyä kapinaa, niin
kuin oli baskijoukkueille ja katalonialaiselle Barcelonalle Francon
ajan Espanjassa.
Ensi
lauantaina Lissabonissa ratkaistaan Mestarien liigan tämänvuotinen
voittaja. Kentälle saapuu Madridista kaksi joukkuetta, joiden
sanotaan kuvastavan espanjalaista yhteiskuntaa: eliitin Real Madrid
ja työläisten kannattama Atlético Madrid.
Atléticon
”kapinallisuus” ja anti-francolaisuus saattaa olla myytti, mutta
se tuo peliin oman jännitteensä. Atlético voitti jo Espanjan
mestaruuden; onko argentiinalaisen ”kovanaaman” Diego Simeonen
valmentamasta joukkueesta myös Euroopan mestariksi? Samalla
kysytään, onko Atléticon suoraviivainen ja aggressiivinen
pelityyli jotakin uutta, jotakin mikä lopettaa barcelonaisen
pelityylin missä palloa rakastetaan niin ettei siitä malteta luopua
edes maalia tehdäkseen. Ja pitäisikö tässä myös nähdä
väliaikatulos Espanjan valtion dilemmassa: Madridin keskusvalta vs.
separistinen Katalonia?
Saksalaissyntyisen
Chris Andersonin ja amerikkalaisen David Sallyn Numeropeli
perustuu valtavan suureen numerolliseen analyysin jalkapallopelin
”lainalaisuuksista”.
Anderson
on yhteiskuntatieteilijä, Sally taloustieteilijä ja molemmilla on
taustana urheiluharrastus jalkapallon tai baseballin parissa.
Numeropeli
kumoaa monia myyttejä.
Esimerkiksi
sen että kulmapotkun seurauksena syntyy usein maali tai sen että
tehtyään maalin joukkue on haavoittuvainen ja kokee usein
takaiskun. Kulmapotkusta on siis hyvin harvoin hyötyä, joten niihin
ei kannattaisi pyrkiä eikä katsojien niille hurrata. Sekin kumotaan, että manageria vaihtamalla joukkue alkaa pärjätä paremmin; se
pärjäisi muutenkin, koska kaikki palautuu keskiarvoaan kohti.
Mitä
enemmän Anderson ja Sally tilastoja ja numeerisia analyyseja
tutkivat, sitä vakuuttuneemmiksi he tulevat nykyjalkapallon
menestyksen avaimesta: se joka pitää palloa mahdollisimman paljon,
menestyy. ”Ilman palloa ei voi voittaa”, sanoi hollantilainen
mestaripelaaja ja valmentaja Johan
Cruyff. ”Jos pallo on meillä, he
eivät voi tehdä maalia.”
Kannen suunnittelu: Sami Valtere, Jukka Pylväs. |
Anderson
ja Sally ovat tutkineet mitä Cruyffin ajatus käytännössä
oikeastaan tarkoittaa. Ja päätyneet siihen, että kaikki ylimpien
liigatasojen pelaajat osaavat syöttää pallon teknisesti yhtä
hyvin. Huipputasolla tekninen suoritus ei erota hyvää joukkuetta huonommasta.
Oleellista ei ole pallon pitäminen pelaajan hallussa, sillä yhden pelin aikana pallo on pelaajalla keskimäärin vain 53,4
sekuntia ja keskimäärin pelaaja juoksee pallon kanssa vain noin 191
metriä, kun hän muuten pelin aikana juoksee jopa 11 kilometriä!
Oleellista on, että pallo kiertää pelaajalta toiselle.
Oleellista on, että pallo kiertää pelaajalta toiselle.
Ja silloin kysymys
ei olekaan ”potkun laadusta” vaan siitä, että hyvät pelajaat
osaavat etsiytyä oikeaan paikkaan, mihin on helppo syöttää; ja
että palloa pitävä pelaaja näkee pelikentän asetelmat ja
pelaajan, jolle on helppo syöttää. Pallo on kyllä menestyvän joukkueen
hallussa pitkän ajan, mutta ei kenelläkään yksittäisellä pelaajalla. Modernin
jalkapallon menestyksen salaisuus kiteytyy tähän:
”Hallussapidossa
on kysymys kyvykkyydestä, ja se on pääasiassa kykyä luoda
helppoja syöttötilanteita, sen sijaan että pelaajat joutuisivat
toimimaan vastustajan luoman paineen alaisina, jolloin heidän
toimintavaihtoehtonsa ovat vain rajalliset. Ja se tarkoittaa sitä,
että kauden mittaan voitolle pääsevät ne joukkueet, jotka
hellivät palloa ja jotka tietävät miten se tehdään.”
Tuon
luettuaan on helppo ymmärtää miksi esimerkiksi Jari
Litmanen on niin loistava
jalkapalloilija.
Jalkapallo
on myyttien ja epämääräisten kuvitelmien peli, joka tihkuu
vahvoja tunteita. Asiantuntijoita riittää jokaiseen katsomoon.
Numeropelissä
todistetaan, että keskimäärin yksittäisessä pelissä puolet menestyksestä perustuu taitoon ja puolet
onneen. Siitä johtuu, että veikkaus- ja vedonlyöntitoimistoilla menee hyvin.
Jalkapallo
on myös heikoimman lenkin peliä. Heikoimman pelaajan vaihtaminen
parempaan tuottaa paljon suuremman hyödyn kuin parhaan pelaajan
vaihtaminen vielä parempaan, mutta suurseurat, esimerkiksi Real
Madrid tai jopa Barcelona näyttävät käyttäytyvän
päinvastaisella tavalla. Huippuhyökkääjiä vaihdetaan suurella
rahalla vielä ”huipumpiin”. Puolustajiin panostaminen ei ole
”jalkapalloseksikästä”, vaikka sillä saavutettaisiin (kenties)
suurin hyöty.
Kun
puolustuspeliä aikanaan kehitettiin, syntyi ns. liberopuolustaja,
jonka tehtävänä on paikata muiden puolustajien virheitä; libero
oli ikään kuin varapuolustaja joukkueen huonoimmalle lenkille.
Yleensä heikot lenkit ovat puolustajia, sillä puolustajan virhe on
kohtalokkaampi kuin hyökkääjän tekemä virhe.
Tänään,
niin kuin Anderson ja Sally sanovat ja numeroin todistavat, hyökkäys-
ja puolustuspeli ovat tasapainossa ja se näkyy pelien keskimääräissä
maaliluvuissa.
Maali on
jalkapallopelissä harvinainen tapahtuma, ainutkertainen sattuma ja
siksi se tekee pelistä kiehtovan ja arvaamattoman.
Pitkän
aikaa näytti, että puoluspelin kehittyessä (varsinkin 60-luvulla) maalit kuihtuvat jalkapallosta kokonaan pois, mutta niin ei
kuitenkaan käynyt. Pelissä on löytynyt tasapaino valon ja
pimeyden välillä ja se tarkoittaa, että peleissä syntyy
keskimäärin 2,6 maalia. Tämä tilastollinen trendi on pysynyt
samansuuntaisena viimeisten kolmen vuosikymmenen ajan.
Pallon
pitäminen omalla joukkueella luo menestystä.
Englantilainen
vanha pelityyli – pitkä pallo ja kaikki perään – ei nykyään
johda kummoisenkaan tulokseen. Jalkapalloa kannattaa pelata maata
pitkin eikä summittaisilla ilmakeskityksillä, sillä, niin kuin
maineikas valmentaja Brian Clough
on todennut: ”Jos Jumala olisi tarkoittanut, että jalkapalloa
pitäisi pelata ilmassa, hän olisi istuttanut nurmea taivaalle.”
Tietysti
voi ja saa harrastaa sissijalkapalloa tarkoituksenaan tuhota palloa "rakastavan" joukkueen peli.
Englantilaisella
Stokella oli takavuosina tämmöinen sissitaktiikka.
Kun pelissä
pallo on yleensä pelattavana noin 65 minuuttia, Stoke kehitti
erikoistilanteisiin liittyvän viivyttelyn. Usein sen peleissä
palloa pelattiin vain 42 minuuttia, koska aikaa kulutettiin
sivurajaheiton valmisteluun tai vapaapotkun antamiseen. Stoke teki
maalinsa useammin erikoistilanteista kuin mikään muu joukkue ja
tavallaan se piti palloa hallussaan vaikka ei sillä
pelannutkaan. Mutta ei pelannut vastustajakaan!
Sitaatit
ovat kirjoitetun elämän suola.
Pep
Guardiola: ”Me pelaamme
vasemmistolaista jalkapalloa. Kaikki tekevät kaikkea.”
Johan
Cruyff: ”Sattuma on loogista.”
Richard
Williams: ”Jalkapallo on
maalikilpailu, ei estetiikkakilpailu.”
Thierry
Henry: ”Joskus jalkapallossa on
tehtävä maaleja.”
Johan
Cruyff: ”Jalkapallo on peli, jota pelataan aivoilla.”
Nereo
Rocco: ”Potkikaa kaikkea, mikä
liikkuu; jos se on pallo, aina parempi.”
Sepp
Herberger: ”Pallo on pyöreä,
jotta pelin suunta voi muuttua.”
Koska
pallo on pyöreä ja koska puolet pelistä perustuu sattumaan ja
onneen tai onnen menettämiseen, kannattaa ensi lauantaina tälläytyä
telkkarin ääreen ja katsoa millä taktiikalla, miten puolustaen, miten hyökäten ja millaisilla
syötöillä Real Madrid ja Atlético Madrid mittaavat modernin
jalkapallon mahdollisuuksia Lissabonin illassa.
Tällä
hetkellä kukaan meistä ei tiedä mihin pallo lauantaina pyörii!
Mutta
se pyörii, taatusti.
Valon
ja pimeyden taistellessa voitosta.
Mestarien
liigan loppuottelu Real Madrid – Atlético Madrid lauantaina 24.5
Lissabonissa: Yle TV2 klo 21.00; MTV Sport2 klo 21.35
Statistiikka on hirveän kiinnostavaa! Mutta pelinä futis on muuttunut niin paljon, että kovin pitkiä aikajaksoja ei yhden teorian varaan voi rakentaa. Esim Ronaldinhon Barca pelasi ihan erilaista peliä kuin Messin.
VastaaPoistaMääritelmä syöttöihin perustuvasta eli hyvin liikkuvasta jalkapallosta on kyllä miellyttävää esteettisestikin. Nopea peli ja taitavat yksilösuoritukset ovat hypnoottista seurattavaa.
Toinen juttu on vielä suurturnaukset. MM-kisat jaksottavat elämää, vielä en ole ihan sisäistänyt, että tämä on "historiallinen kesä", jonka muistan lopun elämääni.
Teoriaa ja elämää - pallon kahden kasvot!
PoistaTuossa käsittelemässäni kirjassa kerrotaan kuinka muuan engl valmentaja 50-luvulla tajusi että useimmat maalit tehdään rankkarialueen rajan tuntumasta joten hän kehitti pelin jossa pitkillä palloilla pyritään mahdollisimman nopeasti maalin tuntumaan. Havainto oli oikea, toteutus ehkä ei.
Barcankin peleissä suurin osa maaleista syntyy (on syntynyt) siitä että joukkue prässää vastustajan kenttäpuoliskolla ja saa pallon rankkari-alueen rajan tuntumassa.
Mutta mitä enemmän joukkueet käyttävät tilastotiedettä yms hyväkseen, sitä enemmän niiden pitää yrittää keksiä uudenlaisia "temppuja" voittaakseen, luulen.
Estetiikkaa nimenomaan - tulee mieleen ajatella että muistuttaako se modernia taidetta joka ei sellaisenaan kuvaa mitään (vaikka varmasti jotakin on sanovinaan ja sanookin).
Kun olin katsomassa pari vuotta sitten Suomi-Ranska peliä stadionilla, tuli mieleen että ranskalaiset liikkuivat kepeästi kuin balettitanssijat ja suomalaiset kuin maamies pellon ojia ylittäessään.