[käveltyä ja luettua]
Kävelijä. Kyösti Salovaara 2014. |
Äskettäinen
Espanjan-matka kesti kolmisen viikkoa.
Kolmessa
viikossa kävelin noin 248 kilometriä, sikäli kun askelmittariin
voi luottaa ja miksi ei voisi.
Kolmessa
viikossa luin kaksi romaania ja kolmannesta vähän. Sen lisäksi
luin pari paikalta ostettu Hesaria ja kolme The International New
York Timesin numeroa ynnä muutamia paikallislehtiä englanniksi.
Onko
tämä tervettä?
Että
kävelee eikä lue.
Onko
vika lukijassa vai luetussa kun ei luetuta?
Hyviä
kirjoja oli matkassa runsaasti. Faktaa ja fiktiota.
Kengätkin
olivat hyvät.
Jotenkin
tämä kalvaa mieltä vaikka ei pitäisi.
Missään
ei ole määrätty että lomalla, ulkomailla pitää lukea hullun
lailla kaunokirjallisuutta tai faktaa.
Mutta
sittenkin.
Olen
aikaisemmilla matkoilla lukenut enemmän.
Pelkään
että olen pääsemässä eskapismin syvimpään ytimeen: muualla olo
kilpailee kirjallisuuden kanssa. Vielä ”pahempaa” on myöntää,
että luen kirjoja, kaunoa ja faktaa, silkasta eskapismin tarpeesta.
Täyttääkseni hetken jolle ei ole muuta käyttöä.
Hyi!
Toisaalta:
miksei muualla olemista voisi tulkita syventymiseksi johonkin
tärkeämpään?
Mutta
jos se ”tärkeämpi” on narsistinen minä, miten sitä pystyy
puolustamaan? Ei mitenkään.
Tämänkin
ahdistuksen pystyy kuittaamaan kysymyksellä:
Miksi
aina pitäisi tehdä jotakin hyödyllistä? Niin kuin lukea kirjoja. Sitä paitsi, mitä hyötyä viihderomaanien lukemisesta on? Tai
edelleen, miksi pitäisi pakolla lukea fiktiota, joka ei viihdytä
lainkaan?
Kengät ja
tie, katu ja hiekka, rinteille kipuavat serpentiinit.
Kahviloita.
Taloja Malagassa. Kyösti Salovaara 2014. |
Toreja.
Kapeita
kujia, joiden reunoilla taloja joissa näkee maurien vallan
rakennustyylejä.
Mahtavia
bougainvillejä.
Palavan
oliivipuun tuoksu kalaravintolan parrila-astiassa.
Café
solo y un brandy, por favor!
Vai
oliko se una? Un o una?
Sinistä.
Meri.
Matkustamista
on monenlaista.
Jokainen
kävelee kengillään.
Yksi
tykkää museoista, toista kiehtoo rakennukset, kolmas ihastelee
kasvistoa, neljäs kuuntelee lintuja, viides lojuu sombreron suojassa
ja kuuntelee uneliaasti laiskojen laineiden kihinää hiekkaan.
Ei
kannata hakata kiveen matkustamisen muottia.
Käveleminen
on yksi tapa tutustua tantereeseen, päkiöiden ja kantapäiden
turismia. Muistan jaloissani lukemattomia katuja ja kahvilaterasseja.
Kun kävelen tutulle kadulle, tunnen tulevani kotiin, hetkeksi.
(Illuusio!)
Vapunpäivänä
BBC:n nettisivulla oli Finlo Rohrerin artikkeli
kävelemisen ihanuudesta, tarkoituksettoman ja päämäärättömän
kävelemisen jalostavasta vaikutuksesta. Artikkelin otsikko kuului
The Slow death of purposeless walking.
Moneen
lähteeseen perustuva kirjoitus harmitteli sitä, että nykyään
”tarkoitukseton” käveleminen on vähentymässä. Nykyään
kaikki aika pitää käyttää hyväksi. Ihminen ei viihdy itsensä
kanssa, vaan kuuntelee kävellessään musiikkia, tekstailee
ystävilleen ja chattailee älypuhelimella tai jopa kuuntelee
ääniromaania.
Tarkoitukseton
kävely, huvikseen käveleminen sitä vastoin virkistää aivoja,
koska kävelemisen prosessiin ei tarvitse käyttää aivotyötä.
Aivoille jää vapaus miettiä. Sitä ne kaipaavat kuin hullu puuroa.
Hieman samanlaista aivoterapiaa on astioiden tiskaaminen, mutta
nykyään kävelen mieluummin kuin tiskaan. Tiskaamisen luovutan
aivottomalle koneelle.
Finlo
Rohrer luetteli artikkelissaan joukon kirjailijoita ja taiteilijoita,
jotka harrastivat tarkoituksetonta kävelyä. Jopa niin että se
heijastui heidän taiteessaan. Wordsworthin säkeitä ei voi
irroittaa hänen samoilustaan Englannin järviseudulla. Dickens
oli kävelijä. Hän saattoi yhdessä yössä vaeltaa Lontoon katuja
kolmisenkymmentä kilometriä. Ei ihme, Rohrer sanoo, että Dickensin
proosassa haistaa kaupungin miljöön. Myös Virginia Woolf
oli kävelijä. Samoin kuin Narnia-mestari C.S. Lewis, jonka
mielestä kävelyretkellä ei oikeastaan saa edes puhua vaan
keskittyä maisemaan ja ympäristöön sellaisen ihmisen kera, jonka
ei tarvitse koko ajan puhua. Tai parempi kävellä yksinään.
Käveleminen
on siis keskittymistä ajattelemiseen.
Itsekästä,
myönnän, mutta hiton kivaa.
Olkoon
sitten näin.
Tällä
matkalla narsistinen eskapismi voitti kirjojen lukemisen.
Ei
kaduta. (Kovasti.)
Luin
kyllä yhden valtavan hienon novellikokoelman: Ferdinand von
Schirachin esikoisteoksen Rikoksia. Uskomatonta
kaunokirjallisuutta!
Sitten
luin huonon suomalaisen trillerin: Jari Järvelän romaanin
tyttö ja pommi.
Tietysti
Järvelä osaa ammattikirjailijana kertomisen temput, mutta hänen
kaunainen tarinansa ja kaunainen suhtautumisensa omaan kotikaupunkiinsa
Kotkaan jätti minut kylmäksi kuin lohen jäälaatikossa.
Kirjailija
saa olla järjestäytyneestä yhteiskunnasta mitä mieltä tahansa.
Hän saa heittäytyä seiniä töhrivän graffititaiteilijan
(taiteilijan?) housuihin (tässä tapauksessa mekkoon) ja hän saa
kirjoittaa kirjan, jossa tavallisia ihmisiä kiusataan hengiltä
rangaistusta saamatta – niin että kirjailija saa olla yhteiskunnasta
mitä mieltä tahansa, mutta niinpä minäkin saan olla hänen
kirjastaan omaa mieltäni.
Mikään
ei velvoita allekirjoittamaan Järvelän nihilismiä. Eikä ole viisasta vaieta.
Jos
kirjailija lähettää maailmalle yksisilmäisen julistuksen,
hänen ei kannata loukkaantua, jos lukija pitää julistusta kieroon
kasvaneena eikä ihastu Järvelän romaanitaiteeseen. Järvelä pääsee liian helpolla, jos hänen romaaniaan pelkästään referoidaan.
Olkoon
sitten näin. On hyviä kirjoittajia ja huonompia. On inhimillisyyttä
ja epäsemmoista.
”Todellisuus
josta me voimme puhua, ei ole koskaan todellisuus sinänsä”, sanoo
Werner K. Heisenberg Rikoksia-teoksen motossa.
Kun lähtee
kotoa, kun lähtee kauemmaksi kuin lähikauppaan, kun lähtee muualle, mielessä on aina jonkinlainen paon mahdollisuus, pako semmoisenaan
ja sovittautuminen uuteen maisemaan.
Hetken
se tuntuu mahdolliselta.
Kun
palaa kotiin, tajuaa että pako oli vain yritys välttää arkipäivä,
ja vain hetken se oli mahdollista. Mitä kauemmaksi juokset ja mitä
pidemmälle kävelet, sitä lähemmäksi joudut itseäsi, sitä jota
yrität paeta.
Matkalla
et ole koskaan matkalla.
Kun
palaat kotiin, tajuat että pako oli unta.
Kyösti Salovaara 2014. |
Käveleminen ja lukeminen ovat aika samanlaista toimintaa itse asiassa, mietiskelyä. Kävellessä huomioi jotakin kadun/polun varrella ja miettii sitä. Lukiessa pysähtyy ja miettii lukemaansa.
VastaaPoistaEi tulisi mieleenkään ottaa kävelylle oheistoimintoja, musiikkia tai kännykkää. En myöskään halua lukea kiireellä, vaan palailen ja luen uudelleen jonkin kohdan; välillä haen tarkasteltavakseni kirjailijan jonkin muun teoksen tai toisen kirjailijan teoksen, jonka äsken luettu toi mieleen.
"The slow death of purposeless walking" tuo mieleen Amman blogissa käytävän keskustelun blogien vuorovaikutuksen siirtymisestä Faceen ja Twitteriin, jossa voi kommentoida nopeasti ekä tarvitse muotoilla sanottavaansa, voi peukuttaa sen sijaan, että kirjoittaisi esseetä. Siinä muotoilussahan se nautinto juuri onkin! Eläköön päämäärätön kävely, hidas lukeminen ja mietiskely!
Joo, just noin.
PoistaTuosta Amman keskustelusta tulee vielä mieleen, että jos twitter riittää kirja-arvosteluun, niin kaipa se riittäisi sitten romaanillekin, vai mitä? Sellaisia romaanejahan, yhden twitterin mittaisia, ehtisi kiireisinkin moderni ihminen lukaista muun tärkeän ohessa.
Ei silti etteikö lyhyys pakottaisi kirjailijaa todella ajattelemaan mitä haluaa sanoa.
Niin, se voisi kyllä olla myös opettavaista, kun nykyään toisaalta kirjoitetaan hurjan paksuja romaaneja.
PoistaEipä voisi kirjailija ylikäyttää adjektiiveja
PoistaEi niin! Ja hyvin muistaisi henkilöt. Myös koukeroisimmat juonikuviot yksinkertaistuisivat. Ryhdytäänkö Kyösti twitter- selko- romaanikirjailijoiksi?
PoistaSiinä voisi olla ideaa. En tiedä miten twitteritilin voi nimetä, mutta se voisi olla romaanin nimi jos mahdollista. Tai sitten voisi olla päätili (romaanin päätaso) ja jokaisella luvulla oma tili. Päätasolla, romaanissa, olisi lueteltu lukujen nimet joihin lukija voisi hyppiä mielensä mukaisesti.
PoistaTässä ideaa jollekulle nörttiprosaistille!