[Futurismista
fasismiin]
Kyösti Salovaara 2012. Pahan katse 1930-luvulta. Tempelhofin lentoasema, Berliini. |
Joulukatuja
avattiin, väkeä liikkui.
Ainakin
Helsingissä avattiin ja liikkui.
Oliko
siellä intellektuelleja, taiteilijoita, kirjailijoita tai
maalareita, säveltäjiä tai runoseppoja?
En
tiedä. Näkikö kukaan intellektuellia paikalla? Edustamassa
älymystöä? Maan parhaimmistoa? Eturintamaa eturintamassa?
Jos se
oli paikalla, kirjoittiko runon? Sävelsikö laulun? Maalasiko
akvarellin kaupallisen joulun hilpeydestä?
Luulen
että ei.
Ei
kirjoittanut runoa eikä säveltänyt laulua.
Jos
kirjoitti, paheksui kaupallista joulua. Kritisoi, asetti
epäilyttävään valoon. Kehotti muistamaan maailman köyhät ja
ilmaston lämpenemisen. Ilkkui rahvasta, joka täytti ostoskeskukset
ja hypermarketit.
Vaati
kaupalliselle joululle vaihtoehtoja.
Ikään
kuin muitakin jouluja olisi olemassa.
Kun
marssitaan, älymystö tuppautuu ensimmäiseen riviin.
Taaempana
sekoittuisi massaan, rahvaaseen, keskivertoporukkaan.
Aikojen
sivu älymystö, taiteilijat ja intellektuellit, on viehättynyt
valistuneista diktatuureista, totalitaarisista ajatuksista. On
etsitty avant gardea vasemmalta ja oikealta, etsitään ylhäältä
ja alhaalta.
Intellektuelli
ei halua keskelle, sillä siellä on liian monta samanlaista.
Varsinkin
jos haluaa muuttaa maailmaa, pitää etsiytyä reunalle. Keskellä
maailman voi muuttaa vain sellaiseksi kuin se on. Joidenkin on näin
ollen tyydyttyvä siihen mikä on. Enemmistön.
Intellektuelli
kaipaa siis reunalle. Kun hän puhuu demokratiasta hän tarkoittaa,
että ”minä tiedän, te ette” ja ”koska minä tiedän, on vain
demokraattista että ajattelette minun tavallani”. ”Kun
ajattelette minun tavallani, kaikki on hyvin.”
Ollakseen
avant gardea, pitää olla toisin kuin useimmat, reunalla, riittävän
etäällä, korkeammalla.
Olen
aloitellut Tarmo Kunnaksen mittavaa teosta Fasismin lumous (Atena
Kustannus Oy 2013. 3.painos 2014. 686 s.).
”Jos
sana vetoaa voimakkaasti tunteeseen, se ei välttämättä ole
täsmällinen”, Kunnas sanoo hahmotellessaan tehtävän vaikeutta:
miksi fasismi viehätti niin monia älykkäitä ihmisiä,
taiteilijoita ja intellektuelleja. Kunnas tarkoittaa fasismi-sanalla niitä
nationalistisia, antidemokraattisia ja antiparlamentaarisia
liikkeitä – eri puolilla Eurooppa – jotka 1920-, 1930- ja
1940-luvuilla pyrkivät eliminoimaan monipuoluejärjestelmän ja
ihannoivat vahvaa johtajuutta.
Fasismista
on jäänyt historian muistiin pelkästään pedon ilme, pahan
kosketus, rikokset ihmisyyttä vastaan, mutta se oli aikanaan (aluksi) muutakin ja monimutkaisempaa; ennen kuin siitä tuli pahan symboli.
Fasismin
ja kansallissosialismin lopputulos – ehdoton paha – ei näin ollen
selitä sen lumovoimaa aikalaisiin, sitä että ”... miksi se
vetosi jopa lahjakkaisiin ja kriittisiin ja joskus ainakin
itseymmäryksessään hyvää tarkoittaviin ihmisiin.”
En vielä
tiedä miten Kunnas vastaa haastavaan kysymykseen: mikä fasismissa
lumosi älymystön? Eiväthän he "pahan" kanssa halunneet liittoutua.
Siksi
arvailen muutamalla rivillä, ja jo pakinan alussa esiintulon koreografiaa virittäen.
Jos
fasismi oli monimutkainen, muuttuva ja erilaisissa yhteiskunnissa
erilaisia ilmenemismuotoja saava poliittiskulttuurinen (tai
kulttuurispoliittinen) kollektiivinen mielentila, niin sellainen on
myös yksilön ajatusrakennus. Siis monimutkainen, ristiriitainen,
alati tuulien mukaan kääntyilevä, yhtä aikaa moneen suuntaan
yrittävä.
Miksipä
muuten Panu Rajala olisi tuskaantunut, kun ei löytänyt Olavi
Paavolaisesta yhtä johdonmukaista ihmistä. Paavolaisen
ristitiitainen minä adaptoitui ympärillä vallitsevaan
ristiriitaiseen yhteiskunta- ja kulttuuri-ilmastoon. Oli innostavaa
seurata liehuvia lippuvia; oli houkuttelevaa heitellä marssijoita
kivillä.
Ilmeisesti meidän on vaikea hyväksyä itsessä vaikuttavaa lauman kaipuuta. Yksilö vs. lauma, minä vs. kollektiivi - sitäkö taistelua jokainen meistä käy, toiset voimalla, toiset hennolla otteella?
Ilmeisesti meidän on vaikea hyväksyä itsessä vaikuttavaa lauman kaipuuta. Yksilö vs. lauma, minä vs. kollektiivi - sitäkö taistelua jokainen meistä käy, toiset voimalla, toiset hennolla otteella?
Tai
ajatelkaapa liberaalin ajattelun loistavaa persoonaa Georg Henrik von
Wrightiä.
Tarmo
Kunnas kertoo kuinka von Wright innostui Saksassa vuonna 1943 julkaistussa fasistimielisessä kirjassa Finnland von Krieg
zu Krieg ylistämään Suomen ja Saksan liittokumppanuutta. Näin
nuori von Wright kirjoitti:
”Jokainen
päivä, joka seurasi 13. maaliskuuta 1940, oli jokaiselle Suomessa
tuskaa. Se päättyi 26. kesäkuuta 1941. Tuona päivänä, Suomen
sotaan liittymisen päivänä – Saksan rinnalla – Neuvostoliittoa
vastaan, kävi kuin vapauttava henkäys koko maan lävitse. Tuska oli
lopussa Adolf Hitlerin suuren päätöksen ansiosta – nyt alkoi
viimein suuri tilinteko bolsevismin kanssa.”
Myöhemmin
omaelämäkerrassaan von Wright oli muistavinaan, että asennoitui
englanti-mieliseksi jo vuonna 1938.
Tarmo
Kunnas hahmottelee fasismin historian jäntevästi ja jännittävästi.
Siinä, fasismissa yhdistyi italialaisten kirjailijoiden ja
runoilijoiden avant garde ja isänmaallisuus sosialistisen liikkeiden
vallankumouksellisuuteen. Benito Mussolini tuki futurismia ja
avantgardismia. Rotuopit eivät sisältyneet hänen ”laulukirjaansa”.
Futurismin
manifestin vuonna 1909 julkaissut F.T. Marinetti oli Mussolinin
kaveri. Isänmaallisuuden tenho kumpusi kirjailija Giuseppe Mazzinin
kylvämästä Risorgimenton perinnöstä. Fasismin tuloa valmisteli
keskeisesti Gabriel d'Annunzion ”sankaruutta ja isänmaallisuutta
julistava retoriikka ja näiden ihanteiden sotilaallinen
toimeenpano”.
Mitä
kirjailijat edellä, sitä poliitikot perässä!
Vuonna
1929 Olavi Paavolainen valaisi teoksessaan Nykyaikaa etsimässä
(Otava. 4.p 1990) suomalaisille mm. F.T. Marinettin futurismia ja
eurooppalaista avant gardea. Aika osuvasti, nyt jälkikäteen
arvioiden, Paavolainen noteerasi ajan hengen, sen kuinka sekä
fasismi että bolsevismi imivät voimaa taiteilijoiden futurismista:
”On
mielenkiintoista huomata, miten samanlaiseksi kahden
äärimmäisyysmaan, fascistisen Italian ja bolshevistisen Venäjän,
futuristien suhde valtiomahtiin muodostui: molemmissa valmisti
futurismi tälle maaperää, ja molemmissa ottivat vallansaajat
futuristisen taiteen suosikikseen käsittäen sen suuren arvon
propagandavälineenä.”
Totalitaariset
liikkeet käyttivät taiteilijoita hyväkseen. Taiteilijoiden
äärimmäisyysmielentila oli otollinen kaappaukselle.
Totalitaariseen käyttöön siepattu avant garde lakkasi pian
olemasta avant gardea.
Mutta
kukapa taiteilija olisi luonut uraa olemalla säädyllisesti
keskellä, puolustamalla ikävänkuuloista liberalismia. Ei, avant
gardessa piti erottautua, hyljätä pikkuporvarilliset arvot.
Ärsyttää ja halveksia.
Niin
kuin teki Marinetti kuuluisassa manifestissaan:
” Me
tahdomme hävittää museot ja kirjastot. Antakaa toki heidän tulla,
hyvien murhapolttajien, heidän, joiden kädet tuoksuvat karboolille!
Sytyttäkää tuleen kirjastot! Johtakaa uomistaan kanavat, jotta ne
tulvisivat museoihin!”
Marinetti
tahtoi rikkoa taideteoksen muodon. Polttaa turhanpäiväisen ja
säädyllisen taiteen sisällön karrelle. Hävittää vanhan taiteen
totaalisesti luomalla uutta.
Hän
leikki sanoilla, ei tulella.
Mutta
eipä Marinetti manifestia kirjoittaessaan arvannut, että muutama
vuotta myöhemmin kansallissosialistit polttivat kirjoja Berliinissä
konkreettisesti. Oikeassa tulessa. Taiteilijoiden vapautta inhoten,
sanomisen liberaalia sisältöä vihaten.
Futurismi
muuttui menneisyydeksi, taiteellisen rikkomisen lapsenomainen ilo
muuttui rikokseksi ihmisyyttä vastaan.
Miten se
oli mahdollista? Miten taiteesta tuli kollektiivisen pahan
elävöittäjä, liikkeelle panija, synnyn loitsija?
Pitääkö
tästä kehityksestä syyttää avangardisteja vai tavallista
rahvasta, joka antoi kaiken tapahtua? Olivatko ”tavalliset”
ihmiset vain tarkkailijoita, odottelijoita, myötäjuoksijoita jotka
eivät ajatelleet mihin kaikki johtaisi?
Miksi
he eivät ajatelleet, vaikka ajatteleminen olisi ollut ainoa
syyllisyydestä vapauttava teko?
Tunnustusta löytyy blogistani.
VastaaPoista