[Onko näin vai noin vai ihan toisinpäin?]
Kyösti Salovaara 2014. Strasbourgin modernin taiteen museo valmistui 1998 suunnittelijanaan Adrien Fainsilber. |
Värit
haalistuvat ja melkein katoavat.
Ohenevaan päivään tihkuu harmaan ja ruskean sävyjä, joiden seassa läikkyy
pihlajanmarjojen punaisia pisteitä.
Onkohan
suomalaisten yksiviivaisuus maiseman värien projektio? Kesällä
ylivihreää, talvella sokaisevan valkoista ja siinä välillä
ruskeanharmaa mitättömyys.
Ylevyyttä
saa etsiä marraskuisesta maisemasta.
Yksi maa,
yksi totuus.
Voiko
historian kadottaa päivässä parissa?
Ilmeisesti
voi, jos kuuntelee äänekkäitä taloustieteilijöitä ja
populistipoliitikkoja. Jopa Sixten Korkman kaipaa
devalvaatioiden talouspolitiikkaa.
Ihanko
totta?
Vielä
60-, 70-, 80- ja 90-luvulla (alkupuolella) jokainen vasemmistolainen
vappupuhuja pelotteli kansalaisia devalvaatiolla ja inflaatiolla.
Jokaisessa vaalikeskustelussa todettiin, että devalvaatio on
laillistettu tulonsiirto köyhältä rikkaalle, palkansaajilta
vientiyrityksille. Omistamattomilta otettiin omistajille.
1990-luvun
alussa devalvaatio(t) tappoi(vat) tuhansia pienyrityksiä, jotka
olivat ottaneet lainaa ulkomailta. Devalvaatio ja inflaatio
kurittivat kansaa, sellaisia joilla ei ollut muuta ”omaisuutta”
kuin palkkapussissa rapisevat setelit.
Markka
kellui, uimataidottomat eivät.
Nyt on
toinen ääni kellossa.
Ja media
kiittää!
Suomen
Kuvalehdessä kerrottiin, että kaunokirjallisuuden myynti on
romahtanut tänä vuonna ja varsinkin käännetyn kaunon osuus.
SK
vetosi Karo Hämäläisen esittämiin lukuihin, joka
perustuivat Suomen kustannusyhdistyksen pikatilastoon kolmelta
ensimmäiseltä vuosineljännekseltä.
Niiden
mukaan kotimaisen kaunokirjallisuuden myynti putosi 15 prosenttia ja
käännetyn kirjallisuuden melkein viidenneksen.
Kauheita lukuja.
Mutta
kun tilastoa katsoo toisesta kulmasta, se ei hätkähdytä yhtä dramaattisesti. Sillä kirjamyynnin kappalemyynti laski vähemmän kuin euromääräinen myynti eli vajaa yhdeksän
prosenttia. Pudotus oli suunnilleen sama sekä kotimaisessa että
käännetyssä kaunossa.
Euromääräisiä
myyntilukuja katsellessa pelästyin, että nytkö nationalistinen
populismi halvaannuttaa myös kirjojen ostamisen, mutta huoli taisi
olla (toistaiseksi) liioiteltua.
Tähän
mennessä tänä vuonna Suomessa on myyty 1 010 000 kotimaista
kaunokirjaa ja 1 471 000 käännöstä.
Kuinka
monta niistä on luettu?
Panu
Rajala tunnusti blogissaan ihmetelleensä aikaisemmin
emeritusprofessori Raoul Palmgrenia, joka oli kertonut kokevansa tunnonvaivoja lukiessaan romaania päivänvalossa.
Nyt
Rajalalla on sama tunne. Päiväsaikaan pitää tehdä jotakin muuta
kuin lukea kirjoja.
Minusta
tuntuu samalta. En juurikaan lue päivällä, vaikka se olisi
mahdollista. Niinpä olen kahlannut, melkein ahminut Paavo
Lipposen teosta Murrosten aika – muistelmat 1979-95
(WSOY 2014. 558 s.) yösydännä, usein puolikahteen tai kahteen asti.
Jos
kirjaa jaksaa lukea aamuyöhön asti, se ei voi olla huonosti
kirjoitettu.
Sitä
paitsi Lipposen kuvaama ajanjakso on täynnään jännittäviä
tapahtumia, joiden reunalla, sivustakatsojana on itsekin elänyt
vaikkei poliittisten käänteiden yksityiskohtia muistakaan. Tapahtumien kulusta Lipponen vetää järkeenkäypiä voimaviivoja. Kekkosen ja keskustapuolueen hegemonia murtui, normaali parlamentarismi valtasi tilaa, ikkunat ja jopa ovet avattiin vihdoinkin Eurooppaan.
Poliitikkona
Lipponen välillä provosoitui liian helposti. Ei kestänyt
poliitikkojen lurjustelua, niin kuin hän sanoo. Muistelmien
kirjoittajana hän ei provosoidu, mutta ei myöskään provosoi. Se
saattaa olla yllätys joillekin (aikaisemmille) poliittisille
vastustajille muissa puolueissa ja kilpakumppaneille demariväen piirissä.
Lipponen omistaa kirjansa "Taistelutovereille". Haistanko ironian?
Muistelmista saa kuvan, että vaikka Lipponen oli hetkittäin SDP:n valtaytimessä, hän suuren osan ajasta, myös ytimessä ollessaan pysytteli hieman kauempana, tarkkaili, otti etäisyyttä. Synnyttikö poliittinen elämä jännitteitä poliittisen "eläimen" ja intellektuellin välille? Se ei oikeastaan käy selville, vaikka tuntuu että intellektuelli lopulta on Lipposen vahvempi "minä". Mutta pääministerikausihan on vielä valottamatta - sitten, kun sen ajan muistelmat tulevat, ehkä tiedämme iskikö jokin asia tai vaikea kompromissi lommon Lipposen idealismiin.
Päivänpolitiikan kivenhkakkaamat elämän konepellissä?
Lipponen omistaa kirjansa "Taistelutovereille". Haistanko ironian?
Muistelmista saa kuvan, että vaikka Lipponen oli hetkittäin SDP:n valtaytimessä, hän suuren osan ajasta, myös ytimessä ollessaan pysytteli hieman kauempana, tarkkaili, otti etäisyyttä. Synnyttikö poliittinen elämä jännitteitä poliittisen "eläimen" ja intellektuellin välille? Se ei oikeastaan käy selville, vaikka tuntuu että intellektuelli lopulta on Lipposen vahvempi "minä". Mutta pääministerikausihan on vielä valottamatta - sitten, kun sen ajan muistelmat tulevat, ehkä tiedämme iskikö jokin asia tai vaikea kompromissi lommon Lipposen idealismiin.
Päivänpolitiikan kivenhkakkaamat elämän konepellissä?
Murrosten
aika on enemmän kuin muistelmat ja toisaalta vähemmän. Siis kummallinen
yhdistelmä muistelmia ja historian tutkimusta. Lipponen kertoo
käyttäneensä tuhansia tunteja teoksen kirjoittamiseen ja
tausta-aineiston tutkimiseen. Lipponen haastaa historian avautumaan, mutta ei avaudu itse. Järkimies puhuu, tunnemies vaikenee.
Mutta Mauno
Koiviston presidenttivaalikampanjan juhlavimmalla hetkellä
Lipponen tunnustaa, että vesipallomies liikuttuu.
Vesipallo
on hienoa allegoria yhteiskuntatodellisuudesta ja poliitiikan teosta.
Se mikä näkyy on usein harhaa, sillä totuus piiloutuu pärskeiden
alla
r a i v o a v a a n hiljaisuuteen, ja ankara yhteiskuntaottelua käydään siellä katseilta piilossa.
r a i v o a v a a n hiljaisuuteen, ja ankara yhteiskuntaottelua käydään siellä katseilta piilossa.
Lipponen
on Platoninsa lukenut!
Paavo
Lipposen muistelmissa on esillä paljon muutakin kuin
puoluepolitiikkaa.
Lipposen
ajatukset kaupunkisuunnittelusta tuntuvat tuoreilta ja moderneilta.
Hän vastusti aikanaan suomalaisia arkkitehtejä, jotka halusivat
Helsingin keskustaan eduskuntatalon eteen valtavan paraatikentän. Se ei ole
oikeaa kaupunkia, koska sellaisella aukiolla ihminen pelästyy. "Lasipalatsista olisi pitänyt nähdä Siperiaan asti", Lipponen vinoili.
Mittakaavastako
johtuu, että me pidämme vanhojen kaupunkien kapeista kujista.
Siellä ihminen kokee olevansa ympäristöä ”suurempi” liikkuja.
Vai tuottaako ahtaus turvallisuutta sinänsä? Silloinkin kun
kätkeydytään tiheään metsään.
Mutta
niin kuin olen aikaisemmin väittänyt, me kaipaamme myös horisontin
näkemistä. On ylevää seisoa korkealla vuorella ja katsella mäkien
yli mittaamattoman kauas; tai rannalla aavan meren takaisista
mahdollisuuksista unelmoiden.
Ovatko
ahtaus ja avaruus mielemme ristiriidan rajat?
Yle
Teemalta tuli hauska, ärsyttävä, innoittava ja melkein inhottava
kaksiosainen ohjelma betonibrutalismista.
Jonathan
Meades herkisteli kauhealta näyttävien betonirakennusten
äärellä. Hän näki komeaa runoutta siellä missä tavallinen
ihminen näkee silkkaa rumuutta. Mutta tavallinen ihminen kaipaakin
vain sievää ja koristeellista, niin kuin Meades sanoi. Ylevä
arkkitehtuuri ei sievistele.
Vain
hullunrohkea liittää betonibrutalismiin sanan ”ylevä”.
Mutta
kun sana on sanottu, ehkä noita kaameita rakennuksia osaa katsoa
toisella tavalla. Sehän on selvää, niin kuin Meades korosti, että
arkkitehdit eivät 1960-luvulla keskittyneet rakennusten estetiikkaan
vaan yhteiskuntasunnitteluun. He olivat enemmän sosiologeja ja
yhteiskuntainsinöörejä kuin piirtäviä taiteilijoita.
60- ja
70-luvun betonibrutalismia haukuttaessa kannattaa oivaltaa, että
silloin pyrittiin demokraattiseen asuntorakentamiseen. Ei ollut aikaa
eikä rahaa koristeluun.
Syntisiä voi katsoa lempeämmälläkin silmällä.
Syntisiä voi katsoa lempeämmälläkin silmällä.
Ylevyys!
Hieno
sana: ylevyys.
Maistuu
ihmistä suuremmalta.
Paavo
Lipponen kertoo muistelmissaan, kuinka hän on kokenut intohimoa kierrellessään tutkimassa vanhojen kaupunkien ja rakennusten
arkkitehtuuria. Eniten häntä kiinnostaa barokin
arkkitehtuuri.
”Miksi
barokki?” Lipponen kysyy itseltään. Ja vastaa:
”Barokin
suurin saavutus, jonka asiantuntijat omituisesti jättävät usein
mainitsematta, on fasadin vapauttaminen ankarasta tasaisuuden
geometriasta kuperan ja koveran vaihteluihin, niin kuin myös massan
ja muotojen ennakkoluuloton käyttö. Ovaalit, soikeat muodot
huoneissa, katoissa ja ikkunoissa synnyttävät täydellisiä
kokonaisuuksia, luovat liikkeen vaikutelman.”
Olipa
kyseessä barokkirakennuksen täydellisyys tai betonibrutalismin
karkea ylevyys (jota on niin vaikea havaita), niin molemmissa kai
liioitellaan jotakin ihmisessä olevaa. Toinen liioittelu näkyy
ulospäin, toinen kätkeytyy sisälle.
Näin
sanoen tekee mieli kysyä, voiko romaania verrata rakennukseen ja
kirjallisuutta arkkitehtuuriin. Jos voi, niin molempia arvioitaessa
täytyy muistaa että ne ovat ihmismielen heijastusta tilaan ja
rakenteeseen, ja että molemmat vievät tilan ja rakenteen
ihmismieleen, siihen miten ajatus tulee ajatelluksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti