[Ottaako päättäminen päähän?]
Jaakko Salovaara 2013. |
Hieman
koominen ja vähän traaginen romaanihenkilö Jacob Horner päätti
eräänä maaliskuisena päivänä vuonna 1951 jättää laudaturtyön
kesken. Tuon päätöksen tehtyään, Horner ajoi taksilla Baltimoren
rautatieasemalle kysyäkseen lipunmyyjältä mihin pääsee 30
dollarilla.
Sitten
Horner jähmettyi odotussaliin, koska ei osannut eikä halunnut valita minne mennä. Hän istui penkillä ja tuijotti
äärettömyyteen kuin kreikkalainen patsas, jonka ei tarvitse valita
seuraavaa tekoa. Patsas ei ole ihminen. Sen katseelta puuttuu kohde, kiintopiste.
Mutta
rautatieaseman odotussaliin jähmettyneen ihmisen pitää valita.
Ollakseen ihminen.
Paikalle
osunut psykiatri pelasti Hornerin seuraavana aamuna.
Myöhemmin,
terapiaistunnossa Horneria opastettiin valitsemisen
välttämättömyyteen:
”Valitseminen
on olemassaoloa: sikäli kun ette valitse, teitä ei ole
olemassakaan. Kaiken mitä me teemme täytyy suuntautua valintaan ja
toimintaan. Se on yhdentekevää, onko kyseinen toiminta järkevämpää
kuin toiminnan puute vai ei; tärkeää on, että se on sen
vastakohta.” (John Barth: Matkan pää. Suom. Antero
Tiusanen.)
Barthin
romaani ilmestyi vuonna 1958.
Barth
kirjoitti yksilöstä, ei ryhmästä. Mutta jos yksilö (ihmisen
itsenäinen minuus) syntyy siitä, että pystyy valitsemaan ”jotakin”
ja ”jatkuvasti”, niin koskeeko tämä toiminnallisuuden vaatimus
myös ryhmää? Syntyykö erillisistä yksilöistä ryhmä vasta kun
se ryhtyy valitsemaan ja toimimaan?
Huikea
aikahyppy nykyhetkeen asettuu kysymykseen: Onko sellaista hallitusta
olemassa, joka ei pysty valitsemaan?
Mediaa
seuraavalle Suomen hallitus vaikuttaa Jacob Hornerilta, joka istuu
mitään näkemättä ja ketään kuulematta odotussalin penkille
jähmettyneenä. Koska en surise kärpäsenä valtioneuvoston katossa,
arvailen, en tiedä.
Vaikutelma
on tietenkin liioiteltu, sillä ovathan Kataisen ja Stubbin
hallitukset päättäneet kaikenlaisia ja valinneet
hetkittäin polunpätkiä mihin astua. Metsään pääsee menemällä.
Mutta
joskus liioittelu paljastaa oleellisen. Kuvan kuvassa, maiseman
maisemassa, ajatuksen ajatuksessa.
Miksi
isoista asioista päättäminen on vaikeaa? Miksi suomalainen
konsensus näyttää katatoniselta mielentilalta eikä vain
hetkelliseltä epäröinniltä hyvän ja paremman ja melkein
huonoimman valintatilanteessa?
Miksi
maan parhaimmisto – sillä kaipa hallituksessa istuu maan
parhaimmisto – vaikuttaa peukaloaan imeskelevältä lapselta, joka kiukuttelee kun ei muuta toimintaa keksi?
Ruotsissa
parlamentti päätti luopua hallituksen ja opposition välisistä
äänestyksistä. Jäljelle jäi ”demokraattinen ilmakitarointi”,
niin kuin muuan tutkija sanoi. Riksdagshusetissa väitellään ja
puhutaan ikään kuin puheella olisi jokin merkitys, vaikka ei
olekaan. Soitetaan mutta ääni puuttuu.
Viime
viikolla Osmo Soininvaara pohti fiksusti päätöksenteon
kulttuuria Suomen Kuvalehden Näkökulma-palstalla.
Suomi
on ”vetokratian vankina”, Soininvaara kirjoitti eikä pelkästään
Suomi vaan monet länsimaiset demokratiat, joissa päätöksenteko
näyttää halvaantuneen. Vetokratia-termi tulee Francis
Fukuyamalta, jotka tutkittuaan USA:n poliitikan tilaa, missä
senaatti, edustajainhuone ja presidentti vuorotellen kumoavat
toistensa päätökset veto-oikeudella, havaitsi että samanlainen
veto-kulttuuri hyydyttää monessa maassa poliittisen päätöksenteon.
Kun
hallituksessa on kuusi puoluetta, veto-oikeus on kuusinkertainen.
Kuusi
kertaa ”ei” on eieieieieiei.
Jokainen itsensä, ei kukaan kaikkien puolesta!
Vanhat
kunnon lehmänkaupatkin olisi parempi ja tehokkaampi tapa hallita
kuin vetokratia, Soininvaara sanoi. Lehmänkauppapolitiikalla mentiin
joka tapauksessa eteenpäin, jos kohta se tuli ja tulee aina
kalliiksi, sillä lehmänkauppa tarkoittaa että tarvitaan lehmä ja sille vaihtoarvoinen vastike.
Samalla
Soininvaara muistutti, että päätöksenteko hallituksessa on
halvaantunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Sitä edeltävissä Paavo Lipposen hallituksissa päätettiin asioista niin, että
jokainen sai jotakin, mutta kukaan ei torpannut vuorollaan päätöksiä
veto-oikeudellaan. Tärkeämpää oli päätöksien tekeminen kuin
niiden välttely.
Nyt
meneillään olevan laman aikana hallitus ei pysty valitsemaan eikä
toimimaan, koska vuorollaan jokainen hallitusosapuoli käyttää
veto-oikeuttaan ja lopputuloksena on katatonia; istutaan penkillä ja
tuijotetaan näkemättömin silmin äärettömyyteen. Kuin
kreikkalaiset patsaat.
Ilmeisesti
lehmänkaupat (miksei sonninkaupat?) sopivat sellaiseen tilanteeseen,
missä talous kasvaa ja jaettavaa on; kun voidaan sopia että
jokainen saa vuorollaan jonkinlaisen palkkion.
Nyt
sitkeän laman hallitessa elämää kaikki keskittyvät puolustamaan
aikaisemmin valloitettuja poteroita eikä kukaan uskalla nostaa päätä
maanpinnan yläpuolelle tai jos yksi uskaltaa yrittää, jostakin toisesta poterosta huudetaan kiukkuisesti: "Päät piiloon!"
Maailma
näyttää uudelta, vaikka hieman raaputtaen löytyy vanhoja
piirteitä, entisiä kuvia, toistuvia vaikeuksia.
Mauno
Koivisto pohti kirjansa Väärää politiikkaa (1978)
päätösluvussa ennustamisen ja valinnan vaikeutta. Poliitikot eivät
aina huomaa (eivät halua huomata) mikä on yhteiskunnassa
normaalitila, mikä toiveajattelua.
Koivisto
pani merkille, että Suomessa hidasta kasvua ja sen ennustamista
pidettiin (ja ilmeisesti yhä pidetään) jonkin poikkeuksellisen
ilmiön ennustamisena. Siksi huonon ajan ennustamisen ja siitä
vedettävien johtopäätöksien tueksi vaaditaan erityisiä
perusteluja, kun taas täystyöllisyyden ennustamista pidetään normaalin taloudellisen kehityksen ennustamisena, joten se kaipaa vähemmän perusteluja. ”Oikeitten johtopäätösten tekemistä
hidastavat ne, jotka sanovat hyvien aikojen olevan kohta nurkan
takana”, Koivisto lisäsi.
Kuulostaa
tutulta.
Koivisto
täydensi väitettään hauskalla anekdootilla.
Hän oli
lukenut tutkijasta, joka pyrki selvittämään miten nukkuminen on
mahdollista.
Kun
tutkija oli askarrellut jonkin aikaa tutkimuksensa parissa, hän
tajusi että kysymyksenasettelun tuli olla oikeastaan päinvastainen: Epäselvää onkin miten ylimalkaan on mahdollista, että ihminen voi
pysyä valveilla?
Hyvä kirjoitus (taas) Kyösti Salovaara!
VastaaPoistaKaikki mitä sanot tuntuu masentavan todelta. Näin on. On kuin olisi löytynyt avain parempaan, mutta harmi vaan, kun kukaan ei osaa eikä tiedä miten sitä avainta käytetään ja mihin oveen se sopisi. No onhan se niin, että pelkät sanat lohduttavat pimeässä kulkevaa, Tietää, että joku kulkee siinä vierellä. Ja äänen väristä voi päätellä, onko kulkija vihollinen vai ystävä.
Kiitos Liisu!
PoistaTuossa päivällä muistelin Engelsin (?) muotoilemaa dialektista ajatusta yhteiskuntaprosessin kulusta. Sehän menee jotenkin niin, että kun yksi tahtoo yhtä, toinen tahtoo toista ja se mikä toteutuu on jotakin mitä kukaan ei tahtonut.
Jos nyt sitten vuonna 2015 on, että yksi ei tahdo tätä, toinen ei tahdo tuota, niin mikä on se mitä kukaan ei tahdo?