[vähän metafyysisiä ajatuksia]
Jaakko Salovaara 2015. Lux Helsinki: Antti Sunialan Fire Circus Walkea Senaatintorilla. |
Ensin ei
ollut mitään.
Sitten
se ei-mitään, tiheä ja tiivis ja kuuma piste räjähti ja valo
syntyi.
Big
Bang!
Valo syntyy prosessista; pimeys on perustila, siis alkutila, päätepiste.
Vaikka
sanotaan, että valo on sähkömagneettista aaltoliikettä, sen
kummallisuutta ei ymmärrä. Jos rakentaa ikkunattoman huoneen, siellä vallitsee pimeys. Näin ollen pimeys on oletus.
Maailmassa
on paljon valoa, mutta vielä enemmän pimeyttä. Voiko sitä kutsua pimeäksi valoksi?
Katsotaanpa
Pariisiin. Kolmesataa turistia näppää yhtä aikaa digikameralla kuvan
Eiffeltornista. He käyttävät valoa hyväkseen, mutta väheneekö
valon määrä kun sitä käytetään, imetään ahneesti digikameran
kennolle? Pimeneekö Eiffeltornin katveessa kun kolmesataa turistia painaa
kameran laukaisijaa?
Koska Champ de Mars ei
pimene, valon mystinen luonne paljastuu. Harmi että meidät opetettiin uskomaan, ettei ilmaisia lounaita ole.
Ei olekaan.
Ihmisen
elämä ja kehitys synnyttää järjestyksen saarekkeita maailmankaikkeuden
epäjärjestyksen mereen. Kun elämä järjestäytyy elämäksi, se luo
lisää epäjärjestystä ympärilleen. Pyrrhoksen voitto? Kuinka monta sellaista ihminen sietää?
Ilman
järjestystä pimeys vallitsee.
Valo on
prosessi, pimeys lepotila.
Hyvä ja
paha - valon ja pimeydyn analogia!
Mutta
jos nyt ollaan johdonmukaisia, ensin oli paha ja vasta sitten tuli
hyvä. Hyvä on valon kaltainen prosessi, kerran liikkeelle
saatettuna se napsii pieniä voittoja pahasta, joka on alkutila,
oletus. Hyvä on pahan sisässä kuin nukke laatikossa.
Miten
tämä ajatus sopii paratiisiin ja syntiinlankeemukseen? Eikö
ihminen karkotettu paratiisista tehtyään pahaa? Jos niin tapahtui,
niin hyvä oli ennen pahaa, mutta se on ristiriidassa valon
hetkellisyyden ja pimeyden vallan suhteen.
JSS 2015. |
On
kuitenkin mahdollista, että paratiisi oli Luojan itsekritiikkiä.
Paratiisia ei tarkoitettu elettäväksi vaan paettavaksi, niin kuin
valo pakenee Big Bangia. Tietenkin paratiisissa olisi voitu elää
hieman kauemmin, mutta kuka haluaa elää ilman tiedon ja elämän taitoa?
Kafka
kirjoitti, että on turha valittaa syntiinlankeemuksesta: ”Ei meitä
karkoitettu paratiisista sen vuoksi, vaan elämän puun takia,
ettemme söisi siitä.”
Sitä
paitsi, niin kuin Kafka sanoo, meidät luotiin elämään
paratiisissa ja paratiisi määrättiin palvelemaan meitä. Sitten
meitä koskevaa määräystä muutettiin, viilattiin aikaan
sopivaksi, mutta myös paratiisin määräystä muutettiin, vaikka
kukaan ei kertonut sitä meille.
Epätietoisuus
on raskaampi kantaa kuin synnit.
Mutta
sitä lohduttaa ajatus, että elämä on jo sellaisenaan hyvä teko,
pois-ottoa pahalta.
Tämä
kuulostaa itsekkäältä.
Alussa fyysinen maailma, sen jälkeen henkinen maailma ja sitten vielä informaatio: sanat.
Usein
sanotaan että tämä tai tuo kirjoittaja loi sanataidetta.
Mutta
kun ollaan tarkkoja, niin eivätkö sanat ole olemassa, vaikka niitä
ei käyttäisikään? Sanan käyttäminen ei kuluta sanoja, niin kuin
eivät digikameran kuvat vähentäneet valoa Champ de Mars
-puistikossa. Saman sanan – vaikkapa kissa – voi käyttää ei
vain kymmenen kertaa vaan miljoona kertaa ja aina se on yhtä
tukevasti ja yhtä kokonaisena sanojen avaruudessa. Yhtä tuoreena ja
virkeänä, eikö vaan?
Täsmällisyyden
tähden: sanan käyttäjä kuluttaa energiaa ja lisää epäjärjestystä järjestellessään sanoja ja asettaessaan ne "johonkin".
Tulee kuitenkin mieleen, että ovatko sanat, kaikki miljoonat ja miljoonat
jonkinlainen alkutila, oletus ja kun kirjoittaa jotakin, vaikka
tämmöistä, niin onko se itse asiassa sanojen pois-karsimista,
käyttämättä jättämistä eikä niinkään niiden luomista,
synnyttämistä?
Elämme
laatikossa, joka on pullollaan sanoja.
Pakina
syntyy jättämällä sanoja käyttämättä.
Jos
haluaa sanoilla kuvata kaiken, ihan kaiken kaiken eli koko totuuden
(kaiken valon ja valon ympärillä olevan pimeän valon), ei saa
jättää yhtään sanaa käyttämättä, jolloin niitä tulee aika
paljon. Enemmän kuin ymmärrän.
Kun
esimerkiksi Hemingwayn kirjoitustyyliä verrataan
jäävuoritekniikkaan, niin se tarkoittaa, että Hemingway
osasi jättää turhan pois, jättää sanoja käyttämättä
vaikka niitä oli tyrkyllä ei vain kymmen vaan miljoonia.
Tietääkseni
Hemingway ei rakennellut jäävuoria.
On ironista, että mitä vähemmän käyttää sanoja, sitä
enemmän ilmaisee.
Se sotii
valon ajatusta vastaan; sitä että mitä enemmän valoa, sitä
vähemmän pimeyttä; mitä enemmän hyvää, sitä vähemmän pahaa.
Tämän
paradoksin ilmaisemiseksi en osaa jättää käyttämättä
epäsopivia sanoja. Sanat eivät kuitenkaan ole vääriä eikä
oikeita, hyviä eikä pahoja.
JSS 2015. |
Kiitos Kyösti hienoista ajatuksista ja niiden kiteyttämisestä lyhytsanaisesti!
VastaaPoistaHYVÄ ON PAHAN SISÄSSÄ KUIN NUKKE LAATIKOSSA. Tässä on kaikki tutut sanat osuvasti järjesteltynä. Tämä on myös toivoa antava ajatus.
Kiitos kannustavasta kommentistasi Marjatta!
PoistaSe innostaa poimimaan sanoja ja laittamaan niitä sopivaan järjestykseen. Onko järjestyksellä sitten väliä? Enpä oikein tiedä. Tai että voiko järjestyksen merkitystä mitenkään tutkia.
Minusta on viisainta olettaa että pimeä on lepotila. Myös ihmisille. Muuten kaamoksesta tulee sietämätön olotila, kun vuosi vuodelta talvet lämpenevät ja sitä myötä sataa ja on tuhrua, jonka läpi katuvalot eivät juuri pääse.
VastaaPoistaJos asuisi maalla, niin pimeys olisi paljon lopullisempaa ja kattavampaa kuin tämä puolivillainen ei-missään tilassa oleva kaamos. Se oli varmaan helpompaa. Saisi nukutuksi paremmin. Ennen kaikkea: olisi lupa nukkua.
Pidän tuollaisesta valon ja pimeyden määrittelystä, semmoinen olisi hyvä. Toivon kuitenkin takaisin hyviä, kylmiä 1950-luvun talvia, jolloin saattoi hiihtää ja luistella ja aivan varmasti. Kävelyt liukkailla kaduilla eivät edes käy kävelystä.
Suomessahan tämä valon ja pimeän suhde on varsin problemaattinen, vaikkei siihen laskisikaan tätä puolivillaisen valosaasteen ympäristöä.
PoistaMe tietysti yritämme puolustaa omaa ääripäisiin vaihtuvaa valon ja pimeyden ilmastoamme, mutta olen joskus miettinyt että ovatko esim. Välimeren maiden ihmiset terveempiä ja mielentilaltaan tyyynempiä siksi, että siellä läpi vuoden pimeä aika on pimeää, valoisa valoisaa. Ehkä kaikki ei johdukaan ravinnosta niin kuin usein ajatellaan. Neljä vuodenaikaa on juhlapuheissa ihanaa mutta tekeekö tuo lopulta ihmisen onnelliseksi? Jatkuva epätietoisuus siitä miltä ilma huomenna näyttää ja tuntuu.
Jos ihminen perimmiltään kaipaa turvallisuutta, sitähän suomalainen ilmasto ei lupaa - vaikka äärimyrskyt puuttuvatkin.
Ripsa, eilen hankittiin piikkipohjakengät. Tänään niillä tehtiin ensimmäinen lenkki. Hyvin toimivat, ei tarvinnut jännittää jalkoja eikä tuijottaa maahan, mihin voisi astua. Hyvä kokemus. Nyt ei voi enää vedota liukkaantumiseen ja sitä myöten katumiseen. Nyt sekin veruke on poissa. Oli sää mikä tahansa, ulos vaan!
PoistaSe hyvä puoli tässä epämiellyttävässä ja epäterveellisessä ilmastossa on, että se ei houkuttele tänne niin paljon terroristeja suunnittelemaan tappo-operaatioitaan. Voi se siis olla Kyösti turvaksikin (tämä sanottuna vinon hymyn kera).
PoistaSuomalainen ravinto on useissa tutkimuksissa todettu tosi hyväksi. Me syömme melkein koko ajan aterioita, jotka ovat amerikkalaisten mielestä tylsää terveysruokaa ja välimerelliseen ruokavalioon verrattuna monipuolisempia. Mutta meidän on pysyttävä sisätiloissa melkein koko vuosi. En yhtään ihmettele, että monet, varsinkin vanhat ja sairaat ihmiset muuttavat juuri Välimeren rannoille. Nuorempana suunnittelin itsekin tekeväni niin heti eläkkeelle jäätyä. Ehkä tulevaisuudessa vietän pitkiä lomia valoisissa paikoissa, leudossa ilmastossa, muutto ei enää houkuta.
Olen monesti ajatellut, miltä ensimmäistä syksysään Suomessa viettävästä maahanmuuttajasta tuntuu, kun pimeys alkaa täyttää koko päivän marras-joulukuussa. Onko aurinko sammumassa? Olenko joutunut helvettiin?
Niinpä. Ja jotkut tulevat jopa vapaaehtoisesti! Monet tietty kalpsivat tiehensä heti kun pääsevät, mutta moni täällä viihtyykin. Kumma juttu. Ehkä rauhallinen ja toimiva yhteiskunta kuitenkin voittaa kurjat säät. Suomalaiset itse monesti luulevat ettei villiä luontoa ole kuin täällä (missä sitä ei oikein olekaan), joten saattaa olla yllätys jos "erehtyy" vaikkapa Espanjassa ajelemaan maaseudulle ja vuoristoihin. Tosin suomalainen jokamiehen oikeus käppäillä ja onkia missä mieli tekee, on aikamoista ylellisyyttä.
PoistaKyösti, kiehtovaa ajattelua. Pimeydestä valoon. Valo on voimakkaampi pimeyttä. Se voi tehdä pimeyteen kolon. Pimeys ei voi tehdä valoon koloja, mitä nyt vaivaisia varjoja!
VastaaPoistaValon kolo pimeydessä - miellyttävän hauska ajatus. Vähän samanlainen kuin että jossakin on valon reuna (se mihin asti valo on mennyt siitä kun se sytytettiin) mutta näkeekö sen? Onko se niin kuin vaikkapa laudan pää: tuohon tulee ja tuossa loppuu?
PoistaOn se rajattu alue, riippuen valolähteen voimasta. Aurinko tekee suurimman ja avoimemman kolon (melkein puoli maapalloa), kännykän taskulamppu ehkä noin viisi metriä, kynttilä vielä vähemmän. Takkatulikin valaisee lähimpänä istuvan kokonaan. :) Sitä mukaa kun valonlähde siirtyy, pimeys valloittaa tilaa. Lapsena pelkäsin pimeyttä enemmän kuin mitään muuta. Se oli kammottavaa...
PoistaKyösti, muistan Firenzessä joskus kävellessäni ajatelleeni puolestaan sitä, että miten tämmöisen uskomattoman kauneuden ja loputtoman länsimaiden historian päälläkävelevät ihmiset voivat pystyä niin kammottaviin väkivallan töihin kuin olivat esimerkiksi loppuselvittelyt fasistien ja partisaanien välillä.
VastaaPoistaEsimerkiksi Pasolini ammuttiin kotiovelleen koska hän oli a) kimmunisti, b) homoseksuelli. Se tapahtui möhemmin kuin II maailmansodan loppuselvittelyissä. Välimeren maissa on riittänyt näitä höyrypäisiä nuoriamiehiä aina. Sieltä on lähtöisin kolme monoteistista uskontoa, jotka koettelevat kaikkia mahdollisia rationaalisen rajoja.
En kestä tätä vaatimusta että ei saa vaatia ihmisiltä ajattelukykyä. Vaikka Suomen valtiomuodossa valitettavasti on valtiokirkko, niin kyllä täällä pitäisi saada olla ateistikin aivan rauhassa jos katsoo sen omaksi alueekseen. Satiiriakin pitäisi saada kyllä vapaasti harjoittaa. Lisäksi omaa sananvapauttaan. Äh. Tässä taisi tulla nyt liikaa vaatimuksia.
Siis: Välimeren auringossa tapahtuu merkillisiä asioita.
Joo, ja tätäkin tietysti voisi heijastuttaa valoon ja pimeyteen mutta se saattaisi olla pelkkää teeskentelyä. Katolisen kirkon ja totalitaarisen ajattelun välillä on tietty side, jota en tietenkään osaa täsmentää.
PoistaSe että me uskonpuhdistuksen (ja siihen leimautuneen markkinatalouden) "lapset" olemme liberaaleja ja suvaitsevia on arvo sinänsä eikä mikään vähäpätöinen arvo.
Joskus on helppo unohtaa että Kreikan, Portugalin ja Espanjan diktatuurien lopusta on kulunut vasta noin 40 vuotta, yhden sukupolven keski-iän mittainen aika. Ja kuinka paljon siinä ajassa onkaan tapahtunut esimerkiksi Espanjassa!
Muistan kuinka vanhempani, jotka isäni sairastuttua viettivät talvia Palmassa Mallorcalla, kertoivat kuinka hotellin väki muutti suhtautumistaan turisteihin Francon kuoltua, entinen ystävällisyys hetkeksi katosi ja siivoojat melkein sylkivät turistien päälle.
Niin, tietysti taas uskonto. Hm. Kovasti sekulaaria porukkaa se vaikuttaa olevan Italiassa ainakin. Lukuunottamatta vanhoja naisia ja ehkä Napolista etelään. Mutta siellä on sitten myös camorra ja mafia, eli jokapäiväinen väkivalta, joka on edelleen kyllä olemassa.
VastaaPoistaVatikaanin historia on väkivallan ja vallan vaihtelua, hyvin maallisen tuntuista taistelua. Aina joskus tuli joku Assisista, Franciskus tai joku muu, mutta sitten kohta meno oli samanlaista kuin ennenkin.
Totta, Francon ja Salazarin diktatuureista ei ole kauan. Eikä Kreikan sotilasjuntasta. Jostakin semmoisesta on peräisin se ajattelu uskonnosta oopiumina kansalle.
Missä määrin uskonto on ollut syypää selkkauksiin, missä määrin seuraus niistä, olisi mielenkiintoinen aihe, jonka pohtimiseen ei pätevyyteni tältä istumalta riitä. Tuo oopiumi-vertaus lienee peräisin Marxilta ja/tai Engelsiltä, ehkä kauempaakin.
Poista