[Kirjallisuus
on menneisyytensä vanki]
[Je suis Charlie!]
[Je suis Charlie!]
Kyösti Salovaara 2010, München. |
The New
York Timesin kirjallisuuspalstalla Bookends (30.12.2014) kaksi
kirjallisuusmiestä pohti kirjallisuuden modernismia. Voivatko,
osaavatko kirjailijat yhä luoda jotakin uutta, Pankaj Mishra
ja Benjamin Moser kysyivät haastavasti.
Oikeastaan
eivät, oli kai yhteinen vastaus. Eikä mitään uutta kuviteltavissa
olevaa ole edes olemassa.
Mishra
sanoi, että kirjallisuuden modernismi keskittyy muutamaan tekstiin,
joita luetaan paljon vähemmän kuin mitä niitä tutkitaan. Uusi,
jos sellaista haluaa etsiä, löytyy tekniikan ihmemaailmasta. Siellä
kuluttaja yllättyy ja yllätetään, ei kirjoja kirjoittamalla eikä
niitä lukemalla.
Toinen
kirjoittajista, Moser lainasi Ezra Poundia, joka aikanaan
sanoi, että kun maailma näyttäytyy sirpaleisena, lukijat
turvautuvat vanhaan eivätkä uuteen; hajoavaa jäljentävä moderni karkottaa järkiperäistä selitystä kaipaavan lukijan.
Nykyisyys
on aina mennyttä, myös kirjallisuudessa.
Eikä
vain kirjallisuudessa.
Kun
katsoo esimerkiksi italialaisen Mauro Stacciolin modernia
ympyrä-veistosta Münchenissä, huomaa kuinka se ottaa muotonsa
tutuista kuvioista, mutta irottaessaan kuvion entisestä (vaikkapa
takana näkyvän rakennuksen seinästä) Staccioli uskottelee
luoneensa jotain absoluuttisesti uutta, vaikka se on mahdotonta.
Kuvan
voi rikkoa äärettömän monella tavalla erilaisiin paloihin, mutta
kun palapelin kokoaa, päädytään alkuperäiseen kuvaan.
Kun
romaanien kohdalla puhutaan ”uudesta” ja ”modernista”,
yleensä tarkoitetaan romaanin muotoa, ei niinkään sisältöä (aihepiiriä),
joka kaiketi aina uudistuu ja myötäilee maailman menoa.
Sellaista
romaania, joka ei kerro mitään maailmasta, joka on niin moderni
ettei se viittaa mihinkään olevaan eikä koettuun, ei ole vielä
kirjoitettu, tai jos on, ei sitä ole kukaan lukenut.
Enkä
kehota ketään yrittämään.
Tietysti
on mahdoton ennustaa miten kirjallisuudelle käy. Yhtä vaikeaa on
ennustaa miten ihmiselle ja yhteiskunnalle käy. Kyynikko naurahtaa, että ihmiselle ja kirjallisuudelle käy niin kuin käydä
sopii ja että sitä saa mitä tilaa.
Senkin
uskaltaa sanoa ettei kirjallisuudesta ole ihmisen eikä ihmiskunnan
pelastajaksi, mutta ei se sitä eikä tätä upotakaan.
Edellä
sanottu ei tarkoita etteikö yksittäinen lukija, joita syntyy koko
ajan lisää, kokisi kirjallisuuden parissa uusia kokemuksia; etteikö
kirjallisuus hänelle olisi uutta ja ihmeellistä.
Menneisyyden
varjo ei ole ongelma ihmiselle eikä kirjallisuudelle. Ongelma siitä
tulee jos se kielletään, unohdetaan, hämärretään vääristelemällä.
Se että
ihmisen elämän ja kulttuurin historia tihkuu jokaisen taideteoksen
läpi, ei ole puute vaan työntövoima joka lennättää teosta
eteenpäin.
Kuvan läpiulottuva harmaus ei johdu ensi sijaisesti
kirjallisuudesta vaan yhteiskunnasta ja ihmisen suhteesta siihen.
(Yltiö)liberaalissa yhteiskunnassa on niin vähän tabuja, niin
vähän ”luokkaan” tai paikkaan sidottuja haaveita ja
rajoituksia, että kirjallisuudelle jää olemattoman vähän tilaa hätkähdyttää ihmismassoja, tässä tai kohta.
Ei ole
rikkomatonta, vielä ehjää muotoa jonka särkeminen pistäisi ihmiset
parkumaan tai rientämään barrikaadeille. Ei ole julistusta jonka
perässä massat ryhtyisivät marssimaan. Vai onko? Onko mahdollista
että kirjallisuuteen ilmestyisi teos potkimaan ihmisiä persuksille tai munille?
Todennäköisemmältä
tuntuu, että kapinoiva kirjallisuus yhtyy uusmoralistiseen
ajatteluun, jossa liberaalisti suvaitaan äärimmäisyyksiä ja
asetetaan keskiväki, keskiluokka paineeseen hyväksyä reunat ja
kieltää oma pikkuporvarillinen oleminen. Niin kuin olen todennut
aikaisemmin, tässä henkisessä ilmastossa älymystön ja median
mielenrauhaa eivät uhkaa homot eivätkä transut eivätkä trimmatut
kapitalistit vaan läskit juopot, jotka eivät pysty hallitsemaan
elämäänsä.
Enkä kuvittele, että näille onnettomille koskaan syntyy omaa avantgardistista kirjallisuutta.
Jos
kuitenkin toivotaan, että uutta, siis Ihan Uutta Kirjallisuutta
syntyy, sen pitäisi odotusten epätodennäköisyydestä pursuavana
täyttää ne ehdot joista Nassim Nicholas Taleb puhui
kirjassaan Musta joutsen – Erittäin epätodennäköisen
vaikutus (Terra Cognita 2007. Suom. Kimmo Pietiläinen.)
Yhteiskunnassa,
varsinkin talouselämässä (ja maapallon säätilassa)
epätodennäköiset tapahtumat ovat mahdollisia, vaikka niitä
pidetään etukäteen mahdottomina. Mustan joutsenen ilmaantumisen
kaltaiseen ihminen ei osaa varautua, koska hän ei osaa nähdä
sääntöjä faktojen tuolla puolen. Ihminen tuijottaa silmänsä
sokeiksi katsoessaan yksityiskohtia eikä näe isompaa kuvaa. Ja
kuitenkin, niin kuin Taleb sanoo, ihmisten suku kaipaa sääntöjä
ja on näkevinään niitä yksinkertaistaessaan todellisuutta.
Maailma on helpointa yksinkertaistaa tarinoihin ja unohtaa sattuman
julma sekasorto.
Mustan
joutsenen yllätyksellä on Talebin mielestä kolme ominaisuutta:
”Ensinnäkin
se on vieras havainto, sillä se on tavanomaisten odotusten
ulkopuolella, koska mikään menneisyydessä ei viittaa sen
mahdollisuuteen vakuuttavasti. Toiseksi sillä on äärimmäinen
vaikutus. Kolmanneksi huolimatta sen vieraan havainnon asemasta
ihmisluonto pakottaa meidät kyhäämään selityksiä sen
ilmaantumiselle jälkikäteen, tekemään siitä selitettävän ja
ennustettavan.”
Onko
siis mahdollista, että joku kirjoittaa uudenlaisen romaanin, joka on
kuin Musta joutsen? Että syntyy romaani, jolla on äärimmäinen
vaikutus? Että sen vaikutus perustuu uuteen muotoon, sellaiseen jota
kukaan ei osaa nyt kuvitella?
Enpä
usko.
PS. klo noin 23.25 tammikuun 7. 2015.
Jossakin on raja.
Jossakin meidän oikeutta olla mieltä mitä tahansa loukataan väkivallalla.
Jossakin meistä tulee uhreja kun ajattelemme. Kun sanomme mitä ajattelemme.
Meistä tulee uhreja, koska uskomme sanoihin ja kauniisiin/rumiin/tosiin/haastaviin/ lauseisiin joilla ilmaisemme mitä haluamme sanoa.
Jossakin on raja. Jossakin...
ja vaikka minä haluaisin pelkästään sanoa, että tuuli suhisee puissa, minä haluan ettei kukaan puutu siihen. Ei ala puhua tyynestä eikä myrskystä. Mutta jos hän haluaa, Okay with me!
Jos minä haluan puolustaa demokraattista, liberaalia oikeutta julistaa mielipidettäni kaikilla forumeilla, niin miksi pitäisi hyväksyä se, että sanani ammutaan lennosta? Olivatpa ne rumia tai kauniita?
Totalitaarinen ajattelu valtaa alaa - seis!
Seis!
Jokainen meistä - minä myös - sinä myös - me - he- te ...
... saamme sanoa mitä ajattelemme eikä siihen ole uskonnolla, puolueella, valtiolla, ryhmällä, suvulla, klubilla, naapurilla, somella....
ei kenelläkään... ole
NOKAN KOPUTTAMISTA!
Se joka ei allekirjoita sanan vapauden maksiimia, joutukoon minne kelvottomat joutuvat!
Nyt ei pidä ymmärtää terroristeja!
Nyt ei pidä...
NYT
Je juis Charlie!
Je juis Charlie!
Je juis Charlie!
PS. klo noin 23.25 tammikuun 7. 2015.
Jossakin on raja.
Jossakin meidän oikeutta olla mieltä mitä tahansa loukataan väkivallalla.
Jossakin meistä tulee uhreja kun ajattelemme. Kun sanomme mitä ajattelemme.
Meistä tulee uhreja, koska uskomme sanoihin ja kauniisiin/rumiin/tosiin/haastaviin/ lauseisiin joilla ilmaisemme mitä haluamme sanoa.
Jossakin on raja. Jossakin...
ja vaikka minä haluaisin pelkästään sanoa, että tuuli suhisee puissa, minä haluan ettei kukaan puutu siihen. Ei ala puhua tyynestä eikä myrskystä. Mutta jos hän haluaa, Okay with me!
Jos minä haluan puolustaa demokraattista, liberaalia oikeutta julistaa mielipidettäni kaikilla forumeilla, niin miksi pitäisi hyväksyä se, että sanani ammutaan lennosta? Olivatpa ne rumia tai kauniita?
Totalitaarinen ajattelu valtaa alaa - seis!
Seis!
Jokainen meistä - minä myös - sinä myös - me - he- te ...
... saamme sanoa mitä ajattelemme eikä siihen ole uskonnolla, puolueella, valtiolla, ryhmällä, suvulla, klubilla, naapurilla, somella....
ei kenelläkään... ole
NOKAN KOPUTTAMISTA!
Se joka ei allekirjoita sanan vapauden maksiimia, joutukoon minne kelvottomat joutuvat!
Nyt ei pidä ymmärtää terroristeja!
Nyt ei pidä...
NYT
Je juis Charlie!
Je juis Charlie!
Je juis Charlie!
Myötäelin jokaisen lauseesi tässä kirjoituksessasi, Kyösti. Ajatteluna tämä on ajattelun arvoista. Samaa mieltä olen myös sanan- ja ajatuksenvapaudesta. Sanoja eikä kuvia jotka liittyvät johonkin ajatusrakennelmaan ei saisi koskaan ampua alas, eikä saisi ampua niitä aikaansaavia ihmisiä. Mikä ihmeen tarve on lajitella ihmiset oikein ja väärin ajatteleviin ja rangaista niitä, jotka jonkun mielestä eivät ajattele oikein. Pelottava paskapesä koko maailma tällä hetkellä. Kaikkialla viruu ihmisiä vankiloissa, sellaisia, jotka ovat puhuneet rehellisesti mitä ajattelelevat. Näin on ollut kai aina ja kaikkialla (?). Ne, jotka paheksuvat toisten ajatttelua yrittämällä häätää heidät pois maailmasta väkivaltaa käyttämällä, pitäisi teurastaa vaikka kuinka julmalla tavalla, sillä he eivät täytä ihmisenä olon valmiuksia, vaan ovat roskaväkeä, rottia. (tai ei, vaikka rotat eivät ole ihmisiä vaan rottia, joita pelkään ja inhoan, ovat ne kuitenkin eläviä otuksia, joilla lienee olemassaolo-oikeutensa. Mutta sellaiset rotat jotka aiheittavat toisille eläville otuksille kuoleman eivät ansaitse armoa.
VastaaPoistaHullu, hullu maailma. Minusta se kaipaisi uudelleen luomista maailmaksi, jossa toiset eivät syö toisia. Mutta onko sekään hyvä? Eikö liikakansoitus syö itse itsensä? Onko olemassa pienintäkään mahdollisuutta luoda edes ajatuksissa maailma, jossa kukaan ei vahingoittaisi toista, jossa ei olisi sotia eikä luonnon aiheuttamia katastrofeja, jossa ihmiset voisivat hyvin ja olisivat onnellisia? Miksi se tuntuu mahdottomalta? Onko se todellakin mahdotonta? Kuka pystyisi luomaan ajatuksissaan paremman maailman kuin tämä, joka on ja on?
Pystyisikö joku luomaan ajatuksissa paremman maailman?
PoistaOikeastaan hirvittävää että tämmöistä pitää kysyä, ja kun pitää, pessimismi valtaa mielen.
Vapaamielinen ja demokraattinen yhteiskunta on niin "heikko" rakennelma, että vihamielinen tuhoaa sitä pala palalta, ja sitä mukaan kun pahaan yritetään vastata, se kenties tarttuu ja kohta kaikki ovat samanlaisia.
Mutta tietysti täytyy toivoa ettei näin käy. Ongelmana on, että jos vihamielinen ei arvosta ja tunnusta vallitsevia hyveitä ja yritystä olla moraalisesti kelvollinen yhteiskunta, ei häneen tehoa mikään järkiperäinen, sanoilla ilmaistu perustelu.
Kuiluun on helpompi suistua kuin kiivetä sieltä takaisin.
Moi aussi, je suis Charlie!
PoistaPystyykö ajatuksissakaan luomaan parempaa maailmaa? Pystyy! Jehovantodistajien lehden kannessa on sellainen kuvattu: leijona ja vuona makoilevat kedolla, ja siellä samalla kedolla seisoo amerikkalaistyylisiä siistejä ihmisiä, jotka hymyilevät leveästi valkaistuin hampain.
Mutta kun tällaiseen ja tällaisiin ei voi uskoa, niin huonolta näyttää.
Tulee voimaton olo, kun luulee elävänsä rauhan aikaa, mutta saakin huomata olevansa jonkun epämääräisen tahon vihollinen.
Toteat Kyösti ihan oikein, että jossakin on raja. Jos me alamme pelosta muuttaa omia tapojamme, niin voimme olla varmoja siitä, että raja siirtyy. Minä en ainakaan haluaisi ryhtyä pukeutumaan kaapuihin ja kulkemaan silmät alas luotuna.
Juuri noin Marjatta. Traagisinta ehkä on että "raja" on jokaisessa meissä itsessämme, ja se raja liukuu suuntaan tai toiseen "suhdanteiden" mukaan.
PoistaKun meitä (pitäisikö kirjoittaa "meitä") uhataan väkivallalla, harva pystyy jatkamaan niin kuin ei mitään olisi tapahtunut. Ja kun sitten ryhdymme miettimään onko tämä sana ja tuo lause korrekti kaikin puolin, peli on jo tavallaan menetetty.
Panu Rajala kirjoitti tästä tapauksesta blogissaan aika järkevästi, mutta silti minusta tuntuu, että hän suositteli sitä suomalaista (suomettunutta?) ajatusta että me pysymme aina katsomossa emmekä sekaannu kenenkään asioihin, vaikka maailma ympärillä olisi kuinka paha tahansa.
Jos kaikki käyttäytyisivätniin kuin me suomalaiset, ei maailma olisi koskaan edennyt yhteiksuntamoraalisesti mihinkään - mutta etenemisen hedelmiä me kyllä popsimme hyvällä ruokahalulla.
Tässä mielessä meistä harva (en minäkään) todella tajuaa millaista kritiikkiä ja satiiria kirjoitetaan ja esitetään ns. länsimaissa, joissa yhteiskunta perinteisesti on avoin.
Suomi on harmaalla vyöhykkeellä ja se myös näkyy tavassamme kohdata vapauteen ja itsemäämisoikeuteen kohdistuvat loukkaukset.
Joskus silti tuntuu että elämän katsomossa paleltaa!