[LaBrava
& South Beach]
Kyösti Salovaara. Ocean Drive, South Beach, Miami. Maaliskuinen ilta 2015. |
Luin
Elmore Leonardin romaanin LaBrava maaliskuun
alkupäivinä Ocean Driven varrella Congress Hotellin taloryhmään
kuuluvassa condossa. Valtameri näkyi parvekkeelta kun vähän
kurkotti: turkoosi, kaunis, laaja kuin avara mieli – vihreänsininen
meri Art Deco rakennusten pastellikatseen huomassa.
Leonard
kirjoitti LaBravan kolmisenkymmentä vuotta sitten. Hän sijoitti
romaanin tapahtumat Miami Beachiin sen kuuluisimman kadun,
saarirykelmän eteläisen South Beachin Ocean Driven varrelle,
muutaman kadunkulman päähän siitä missä romaania luin. Katselin
melkein samaa maisemaa kuin kolmekymmentä vuotta sitten romaanin päähenkilö Joe LaBrava, entinen liittovaltion agentti ja nyt tarinan hetkellä ihmisiä tutkiva ammattivalokuvaaja.
LaBrava
(1983, suom. 1985) ja sitä seuranneet romaanit kuten mm. Glitz (1985, suom.
1987), Ruumiinryöstäjät (Bandits 1987, suom. 1988),
Tappolaukaus (Killshot 1989, suom. 1991), Hyvä
pätkä (Get Shorty 1990, suom. 1991) ja Rommipunssi
(Rum Punch 1992, suom. 1993) sinkosivat Leonardin kuin
yllättäen amerikkalaisen ja kansainvälisen jännityskirjallisuuden
huipulle.
Sanaa
”yllättäen” käytän siksi, että ennen LaBravaa Elmore
Leonard (1925-2013) oli julkaissut jo 17 romaania ja vasta melkein
kuusikymppisenä hän tuntui löytävän oman ainutlaatuisen äänensä,
kirjailijan vakaumuksen ja varmuuden käyttää sanaa ja lausetta
kuin paraskin tyylin mestari, vaikka on vaikeaa, yhtä vaikeaa kuin
vaikkapa Hemingwayn kohdalla, määritellä tai kuvata
millainen kirjailijan tyyli oikeastaan on.
Leonardista
tuli 80-luvulla arvostelijoiden ja lukijoiden lemmikki. Miten joku
osaakin kirjoittaa noin hyvin, noin viihdyttävästi, noin tarinoiden
hieman rujoja henkilöitä rakastaen – monet kysyivät vakavasti ja
puolileikillään. Leonardia alettiin kutsua Detroitin Dickensiksi,
koska hän kuvasi elämää kadun pinnassa pelkäämättä
kortteleiden takakujien armottomuutta mutta unohtamatta eräänlaista
(lakonista) romanttista ulottuvuutta, joka avasi luusereille portin takaisin valon piiriin.
Kriitikoiden
ja lukijoiden perässä seurasivat elokuvantekijät. Hyvä pätkä
(1995), Jackie Brown (1997) ja Out of Sight (Mieletön
juttu, 1998) nousivat filmeinä tusinaviihteen yläpuolelle; ja
niinpä Rommipunssiin perustuvasta Jackie Brownista tuli ohjaajansa paras elokuva, vaikka Quentin Tarantino
ei kai ole sitä vieläkään myöntänyt.
Kohtuullista
on muistaa, että vaikka Leonardin kirjallinen läpimurto osui
80-luvulle, hänen kirjoittajan jälkensä oli jo kuusikymmentä- ja
seitsemänkymmentäluvulla näkynyt mainioissa elokuvissa, kuten
Hombressa (1967) ja filmissä Valdez on tulossa (1971).
Ympyrät
eivät sulkeudu; ne laajenevat.
LaBrava
ei muistaakseni saanut minua hyppimään lukemisen riemusta kattoon.
Sen teki vasta seuraava Leonardin romaanisuomennos Glitz.
Siinä vaiheessa ryhdyin myös lueskelemaan kirjailijan
aikaisempia teoksia.
Uudelleen
LaBravaa lukiessa ymmärsin miksi en tuolloin, alkutalvesta
1986 revennyt riemusta. LaBrava on vähän teoreettisen
makuinen, jollain eksyttävällä tavalla taiteellinen, niin
kiehtovasti kuin se sijoittaakin fiktion fiktioon eli romaanin
elokuvahullun päähenkilön Joe LaBravan kohtaamaan 50-luvun
suosikkielokuvatähtensä melodraaman keskellä. Fiktiossa kuvaillaan
fiktiivisiä (mutta toisaalta todellisia) film noir elokuvia, joissa
ovat esiintyneet Robert Micthumin, Victor Maturen,
Edward G. Robinsonin ja Frank Sinatran kaltaiset tähdet
- ja tietysti LaBravan poikavuosien unelma Jean Shaw. Kaunis Shaw on
tarinan femme fatale ja LaBravan ihastus: "Filmitähti johon hän oli rakastunut silloin kun oli ensimmäistä kertaa kehenkään rakastunut, kaksitoistavuotiaana."
Vaikka
muistaisin väärin, niin Suomen Sosialidemokraattiin kirjoittamani
arvostelu vahvistaa muistikuvan. Tai sitten ne vaan sulautuvat yhteen
enkä tiedä mikä on muistia ja mikä kuvittelua.
Arvostelussani
olen hieman varautunut. Hyvä sentään, että aavistin (tai uskoin
muita kirjoittajia) Leonardin olevan suuren läpimurron partaalla.
Näin
kirjoitin helmikuussa 1986:
Uusi
neonviidakko
”Amerikkalaisen
jännityskirjallisuuden miljöö siirtyy Kaliforniasta Floridaan. Los
Angelesin auringonpaahtaman krapulan tilalle tulee Miamin yhtä
aurinkoinen ja rappeutunut neonviidakko.
Los
Angelesin unenomainen miljöö on käytetty loppuun. Se on muuttunut
omaksi parodiakseen. Hollywoodin liepeillä hääräävät
yksityisetsivät ovat hullunkurisia pastisseja, monien
elokuvasankareiden irvikuvia.
Kenties
Floridaa voi hyödyntää uskottavammin amerikkalaisen rikollisuuden,
unelmien ja pettymysten kulissina. Ulkopuolinen ei liitä Miamiin
sellaisia mielikuvia kuin Los Angelesiin ja Hollywoodiin. Rappiosta
huolimatta Los Angelesilla on jonkinlainen kulttuurikaupungin
perinne.
Pinnallisissa
mielikuvissa Floridasta voi uskoa mitä tahansa. Sen suoalueet
mätänevät, niin kuin Rayn filmissä Suolla tuulee.
Kaikenkarvaiset kieroilijat ja pakolaiset ajautuvat Miamin seudulle,
jännityskirjallisuuden uuteen neonviidakkoon. Amerikkalainen rappio
putoaa kaikessa komeudessaan ikään kuin vastustamattomasti juuri
tälle niemelle, kohti etelää.
Kyösti Salovaara 2015. Suolla tyyntä. Everglades. |
Thomas
Palmer sijoitti lohduttoman jännärinsä Hämäys Miamin kaduille
ja reuna-alueille. Kukaan vanhoista kovaksikeitettyjen dekkareiden
kirjoittajista ei olisi hennonnut kuvata Kaliforniaa niin radaltaan
suistuneeksi kuin Palmer kuvasi Miaminsa. Toki muistamme tuon saman
seudun John Hustonin Key Largosta ja Arthur Pennin
elokuvasta Yön siirrot. Myös John D. MacDonaldin jännäreissä
Florida on esiintynyt jatkuvasti.
Elmore
Leonard on uusia kirjailijoita. Hänen maineensa on kasvanut
lumivyöryn voimalla. Stephen King tunnusti New York Times
Book Reviewissä, että hän oli jättänyt lukematta Leonardin
romaanit juuri siksi. King ajatteli että kukaan ei voi olla niin
hyvä kirjailija. Arvosteltuaan Leonardin uusimman kirjan King totesi
että maineella on katetta; Leonard on erinomainen kirjoittaja.
Muistaakseni
Leonard ei ole kotoisin Miamista vaan Chicagosta. LaBravan kosketus
Miamiin on kuitenkin vakuuttava. Ehkä se johtuu päähenkilön, Joe
LaBravan ammatista. Miamiaan valokuvaava LaBrava tuo tarinan sivussa
esille näkökulmia seudun elämään, kuin vahingossa ja silti
tarkasti.
LaBravassa
yhdistyy hienosti tuttu yksityisetsiväsatu moderniin
jännityskertomukseen. Leonard käyttää siekailematta klassikkojen
temppuja, rypee kovaksikeitetyn kirjallisuuden ja elokuvan, film
noirin maailmassa, mutta luo tuon maailman päälle oman, tuoreen ja
autenttisen todellisuuskuvansa.
Joskus
50-luvulla Tammi löysi sekä Eric Amblerin että
Dashiel Hammettin ja hukkasi sitten molemmat
kirjailijat. Toivottavasti Elmore Leonardista osataan pitää
kiinni.”
-(Suomen Sosialidemokraatti 19.2.1986.)
Kyösti Salovaara 2015. "Se mitä hän näki ikkunasta....." |
Tietenkään
Tammi ei malttanut panostaa Leonardiin. Muutaman suomennoksen jälkeen
se jätti Leonardin heitteille ja Book Studio tarttui hienoon
tilaisuuteen.
Se että
Leonard ei tuolloin, talvella 1986 ollut Suomessa valtavan tunnettu
kirjailija, paljastuu kirjoituksestani, sillä annoin kirjailijalle väärän kotikaupungin eikä edes kaikkitietävä kultuuriosaston
Risto Hannula huomannut korjata virhettäni. LaBravan lisäksi
Leonard sijoitti tarinoiden pätkiä ja sankareidensa kulkemisia
Miamiin monessa muussakin romaanissaan.
Usein
ajattelemme ettei maailmassa juuri mikään pysy ennallaan.
Tai ehkä
tiedämme ettei kaikki muutu vaikka muuttuukin.
LaBravan
miljöö South Beachin Art Deco alueella on kokenut valtavan
filosofis-ekonomisen muutoksen siitä hetkestä missä Elmore Leonard
kirjoitti romaaninsa. Tietysti voi kysyä onko muutos pelkkää
pintaa. Mutta jos kysyy, sitten tulisi osata kertoa mikä on pintaa
ja mikä ydintä.
Kyösti Salovaara 2015. |
Art
Deco arkkitehtuurin korea ja yhtä aikaa konkreettisen moderni South
Beach syntyi 1920-luvulla ja sitä seuraavina vuosikymmeninä, koska
vuonna 1926 hurrikaani tuhosi South Beachin puutalot ja tilalle piti
rakentaa jotakin modernia ja jotakin kestävämpää. 1930-luku oli
South Beachin kulta-aikaa miljöönääreineen ja filmitähtineen.
Leonard
kuvaa 1980-luvun vaihteen rappeutunutta, roistojen, narkkareiden ja
köyhtyneiden eläkeläismummojen South Beachia:
”Hotellit
olivat kolme- ja nelikerroksisia rakennuksia. Kalvakasta, jo
kauhtunein pastellisävyin maalatusta stukkojulkisivusta paistoivat
valaistut ikkunat. Sulavalinjainen, kerran niin moderni kortteli
katseli Atlantin valtamerta jostakin kaukaa menneisyydestä: kumpikin
hotelli ilmensi omaa trooppisen arkkitehtuurin suuntaa, sulavaa ja koristeellista. Vauhdikkaat linjat päätyivät kulmiin, jotka olivat
kuin pursottimella kuorrutetut, ja koristeina oli lasitiilisiä
yksityiskohtia ja basalttireliefejä: palmuja ja merenneitoja.”
Tänään
Ocean Drivellä ei mikään ole kauhtunut eikä rappeutunutta, ellei
sitten rappiona pidä kaikkialla pauhaavaa rap-, rock- ja diskomusiikkia. Nyt seutu on miljonäärinuorison leikkikehä, jonka
kaiteet ryskyvät aamuyön tunteihin eikä kimallus katoa kuin
muutamaksi aamutunniksi: OK! Music for Yuppies!
Onneksi Ocean Driven kapakoissa ensimmäinen Happy Hour alkaa jo puoleltapäivin.
Mutta
niin kuin sanoin: ehkä muutoksen sisästä löytää pysyvää
ainesta, menneisyyttä ja unelmia.
Kyösti Salovaara 2015. |
Kyösti Salovaara 2015. |
Kun Joe
LaBrava katselee hotellin ikkunasta merelle ja miettii miljöötä,
uskaltaudun ajattelemaan, että saman hän saattaisi kokea myös nyt,
30 vuotta myöhemmin jos pystyisi sulkemaan korvansa äänimyrskyltä,
jonka sisään nykynuoriso yrittää piiloutua.
”Se
mitä hän näki ikkunasta, oli jotakin ajatonta, se oli kuin
Floridan postikortti. Puistovyöhyke kadun toisella puolella.
Palmupuut paikoillaan, grapenvihreä meri. Matala muuri, jolla voisi istua, harmaasta sementistä ja korallista tehty muuri. Ja ranta.
Millainen ranta. Hiekkaerämaa täynnä lekottelevia ihmisiä, hyvin
leveä. Ihmiset huopineen ja päivänvarjoineen. Ihmiset valtameren
vihreässä vyöhykkeessä, jonka jälkeen meri muuttui syvän
siniseksi. Ihmiset olivat niin pieniä, että he olisivat voineet
olla mistä ajasta tahansa. Käännä kuva ympäri. Istu
koralliaidalla ja katso tänne päin kohti Ocean Driven hotelleja ja
katso samalla takaisin kolmekymmentäluvulle. Katsoessaan näitä
hotelleja tai Mauricen valokuvia, joita oli kaikkialla hänen
asunnossaan, tai saadessaan mieleensä joitakin vanhoissa, hänen
isänsä säästämissä Lifen numeroissa olleita kuvia, hän tiesi
millaista oli ollut elää tuota aikaa, vuosikymmentä ennen hänen
syntymäänsä, kun ajat olivat huonot, mutta kaiken piti olla
”modernia”.”
Ihminen ei
kahta kertaa astu samaan virtaan.
Ironista
kyllä, Leonardin kuvatessa South Beachin rappiota, kaupunki oli jo
tavallaan pelastettu. 70-luvulla muutaman ihmisen perustama
suojeluporukka esti Art Deco talojen repimisen maan tasalle
jättihotellien tieltä eikä saarta kanavoitu uudeksi Venetsiaksi
niin kuin hulluimmat suunnittelivat. Myös tv-sarja Miami Vice
(1984-90) hätkähdytti koreilla kuvillaan talojen ja miljöön
hengen muidenkin nähtäväksi, pelastettavaksi.
Nyt
South Beach on sitten omistettu ja hinnoiteltu jupeille ja
miljonääripenskoille. Rosvot ja narkkarit joutivat syrjemmälle.
Kestävätkö kauniit rakennukset melua ja melskettä? Kannattiko art
deco säilyttää bileväelle? Minne eläkeläismummot karkotettiin
bailaajien jaloista?
En tiedä
- sorry, perdón.
”Näissä
et näe mitään hevonkakkaa”, Leonard kirjoittaa Joe LaBravan
valokuvien ilmaisuvoimasta. ”Hän kuvaa paljaita tosiasioita. Hän
tavoittaa tuntuman asioihin ja kykenee välittämään sen.”
Teen
uhkarohkean yleistyksen: tuossa Leonard itse asiassa kuvasi omaa,
juuri löytynyttä kirjoittajan ääntään. Ehkä vaistomaisesti,
kenties vahingossa, mutta yhtä kaikki miehekkään herkästi Leonard
tajusi, että hänellä oli tuntuma amerikkalaiseen mieleen ja sen
miljööseen; hän tunsi kykenevänsä välittämään sen.
Eikä
kirjailijalta voi enempää vaatia. Ei edes
niin paljoa.
Kyösti Salovaara 2015. Cardozo hotelli. Joe LaBrava "asui" naapuritalossa. |
Kyösti Salovaara 2015. Meressä elämän alku, unelmien koti. |
Kuule, suomentaisin ton: No horsheshit there näin: "Noissa ei ole mitään fuulaa (tai roskaa tai tyhjää) noissa kuvissa, se kuvaa paljaita tosiasioita.". Ollaan joskus mietitty sanontaa perhepiirissä, ja tultu siihen tulokseen että "no horseshit" on siis ei-valehtelua.
VastaaPoistaNoi kaks muuta ovat jenkkinatiivipuhujia ja minä aika lailla kakskielinen. Tai ehkä suomalainen sanonta olisi yksinkertaisesti: ei paskapuhetta. Mutta kuvista kun on kyse niin siis.
Mielenkiintoista että löysit Miamin. Laps on siellä parastaikaa, mutta tulossa tänne kotimantereelle uudestaan. Sanoi että paikka oli mielenkiintoinen, mutta väittää NW-Pacificin ylittävän sen roimasti.
Floridan kuvista mielessäni aika ylittämätön on Midnight Cowboyn viimeiset kuvat kun cowboy päätyi Floridaan kuolleen miehen (Dustin Hoffman) seurassa. Olet varmaan nähnyt leffan. Aurinko paistoi!
Joo - nuo sitaatit on suoraan Tammen suomennoksesta (Tauno Peltola) enkä tuotakaan sen enempää ryhtynyt miettimään vaikka se vähän siveältä tuntui. Yhden sanan "korjasin" pitkässä sitaatissa. Muuan ystävä ihmetteli "grapenvihreää", se kaiketi pitäisi olla rypäleenvihreä (meri).
PoistaSiitä on tosi kauan kun olen Keskiyön Cowboyn nähnyt, huh. Tilasin nyt ekan tuotantokauden Miami Vicet - nähdäkseni oliko siinä todella paljon kuvaa Ocean Driveltä, muistikuvani kun on että enemmänkin takapihoilta, joka lienee ohjaa-luojan Michael Mannin "tavaramerkki". Siis kummalliset miljööt, takapihat ja varastot.
Muutenhan Amerikka jätti vähän kylmäksi, varsinkin se että "julkista" tilaa on vain siellä täällä (downtowneissa) ja suurin osa kaupungeista pelkkää autotietä. Euroopassa kaikki tiet ja kadut ovat myös oleskeluun, ei vain siirtymiseen paikasta toiseen.
Öh, Tammen suomennoksista? No niistä on varmaan aikaa. Luin omat Elmore Leonardini englanniksi. Leonardista puhut kyllä ihan syystä: hieno kirjailija. Varsinkin novellit ovat hyviä.
VastaaPoistaJenkeissä on yksityisautoilu tapa liikkua, julkiset toimivat aika huonosti, tosin riippuen vähän paikasta. Kalifornia on havahtunut ilmastonmuutokseen ja siellä saastutuslait alkavat olla tiukat. Florida ei varmaan ole vielä. Vaikka luulisi että olisivat: Floridahan häviää kun merivesi alkaa nousta. Ei se maanpinta ole juuri metriä korkeampi merenpinnasta.
Amerikassa on leimallista ihmisen viiteryhmä, etniset ja rodulliset ennenkaikkea. Kaupungit toimivat sen vuoksi vähän niin kuin vyöhykkeet. Zonat siis, tarkovskilaisittain.
Vyöhyke kuvaa hyvin rakennetta, myös filosofisesti.
Poista