[Maailma
tässä, me maailmassa]
Kyösti Salovaara 2015. |
Tarkemmin
ajatellen jatkan siitä mihin viime viikolla pääsin.
Silloinhan
peruutin nykyhetkestä 1950-luvulle, Key Westin highwaylta
kotkalaiseen ulkohuussiin.
Hieman
kliseemäinen toteamus kuului: maailma on muuttunut, rikastunut aineessa ja hengessä.
Nyt
jatkan peruuttamista 1920-luvulle ja koukkaan sieltä takaisin
nykyhetkeen.
Maailma
on siis muuttunut, ehkä.
Suomi on
paikka.
Paikan
päällä sitä ei huomaa eikä tajua.
Kun
menee kauemmaksi, näkee lähemmäksi.
”Joskus
kun olen matkustanut kyllin kauaksi kykenen kenties kirjoittamaan
suomalaisen romaanin”, Mika Waltari kirjoitti vuonna 1929.
Samana vuonna, 21 vuotiaana, hän totesi eräässä runossaan nähneensä jo
liian monta kaupunkia, niin monta että ne tuntuivat melkein
samanlaisilta, nähneensä liian paljon ihmisiä, niin paljon että
kaikki olivat lopulta melkein samanlaisia.
Mutta
matkustaminen, oven avaaminen, rajan ylittäminen oli aluksi huumaava
kokemus nuorelle kirjailijalle. ”Matkustaminen on nykyajan
sairaus”, Waltari sanoi 1929. ”Kaikki mielikuvat ja aistimukset
tulvivat hyökynä ylitseni. Ja kipeän sentimentaalisen ihanana ja
elävänä muistan ensimmäisen ulkomaanmatkani hurman. Ensimmäisen
aamun mannermaalla. Vaaleanvihreän ja punaisen aamun Lyypekissä, -
sikaarinmaun ja neilikantuoksun.”
Matkustaminen
on pahe, Waltari huokasi. Ihanin ja vaarallisin.
Se
avasi maailman kuin nainen sylinsä viattomalle nuorukaiselle.
Esimerkiksi
näin, runossa Aivojen filmi vuodelta 1928:
…
kaikki
jäi taaksemme
kun
valkea laiva vei meitä vieraita rantoja kohti
…
Stettin
– Berlin – Nordischer Hof – Friedrichstrasse
päivä
autojonojen metallihyrskeessä -
autobussin
katolla.
…
Pikajuna,
- keinuva, tutiseva, höyryä puuskuttava,
Hannover
ja Köln,
passi-
ja tullitarkastus,
Ranskan
rajalla hakevat tupakkaa,
mahdollisesti
myös kokaiinia.
Ja
Pariisi,
taksien
kovakuoriaisjono ja baarien rivi,
valkoista,
keltaista ja vihreää
ensi
vaikutelma.
…
Ja
Dôme,
kaiken
alku, loppu ja keskus,
täsmälleen
maapallon keskipisteen päällä,
-rahapulaa
– a café crèmeä – tupakansätkiä -,
Kupoolin
sinipunainen, liekehtivä suunnikas,
Montparnasse,
garçon,
- un demi!
…
Matkustaa,
- joka yö eri vuoteessa, -
se on
elämä!
….
seitsemän
sekuntia ijankaikkisuudessa;
lentää!
Säteillä ja sammua.
Eteenpäin!
Takaisin tänne!
Se on
helpompaa kuin peruuttaminen.
Hyppy
nykyhetkeen – maaliskuulle 2015.
Suomi
on paikka, paikan päällä Suomi.
Waltarin piti ylittää fyysisiä rajoja ollakseen muualla. Tänään niin ei tarvitse tehdä, koska maailma on yhteinen hengessä ja aineessa. Ja tänään rajojen ylittäminen on mahdollista kenelle tahansa, muillekin kun rikkaille ja taiteilijoille.
Viime sunnuntaina, arkinen esimerkki.
Waltarin piti ylittää fyysisiä rajoja ollakseen muualla. Tänään niin ei tarvitse tehdä, koska maailma on yhteinen hengessä ja aineessa. Ja tänään rajojen ylittäminen on mahdollista kenelle tahansa, muillekin kun rikkaille ja taiteilijoille.
Viime sunnuntaina, arkinen esimerkki.
Ensin
katsoin suoraa lähetystä Liverpoolista, teräväpiirtoa ja pallon
liikettä vihreällä kentällä.
Mutta
englantilainen futis osoittautui (jälleen) jokseenkin yksitoikkoiseksi,
joten vaihdoin kanavaa: Milano - San Remo, ammattipyöräilyn keväinen
klassikko, vesisateessa ja Italian Rivieran pilkottavassa
auringonpaisteessa.
Saunan
jälkeen myöhäinen lounas: iberian porsaan kypsäksi paahdettuja
ribsejä amerikkalaisen kastikkeen kera (maistuiko metsä tammenterhoilla kasvatetussa porsaanlihassa ja kastikkeessa kenties hikkorin tuoksu?), espanjalaista punaviiniä, uusia
perunoita Israelista, kirsikkatomaatteja Espanjasta, leipää ja
vihreää salaattia Suomesta.
Jälkiruoaksi
eteläafrikkalaisia viinirypäleitä, italialaista espressoa ja
espanjalaista brandyä.
Sitten telkkarista amerikkalainen lännenelokuva ja englantilainen trilleri ja illan lopuksi sängyssä englantilaisen, Vogeeseilla asuneen Nicolas
Freelingin romaani, joka kertoo elsassilaisesta Strasbourgista
ranskalaisen päähenkilön silmin.
Pientä
ironiaa: kun englantilainen, Irlannissa kasvanut Freeling lopetti
amsterdamilaisesta van der Valkista kertovien dekkareiden
kirjoittamisen muutettuaan Strasbourgin lähelle Grandfontaineen, lukijat
hermostuivat ja mm. Skandinaviassa (Ruotsissa ja Tanskassa) lopetettiin Freelingin julkaiseminen.
Ruokapöydässä ja nojatuolissa maailma, arkipäiväisesti, huokeaan hintaan.
Maailma
on meissä. Me olemme maailmassa.
Päätä
ei voi enää laittaa pensaaseen paetakseen maailmaa.
Eikä
tarvitse matkustaa ulkomaille nauttiakseen ulkomaista.
Maailma
muuttui.
Epäilemättä
niin kävi.
Mika
Waltari -lainaukset:
Mika
Waltari: Mikan runoja ja muistiinpanoja 1925-1978. Toim. Ritva
Haavikko. WSOY 1979.
Mika
Waltari: Matkakertomuksia. Toim. Rudy de Casseres ja Raimo
Salomaa. WSOY 1988.
Tuo nykyhetkesi kuvaus, kun kääntää sen niin, että 20-luvulla ei ollut mitään tätä, avaa aistejani muistamaan, millaista oli 50-luvulla. Entä 20-luvulla syntyneet - heitäkin on vielä - se maailma, mihin he vertaavat on kuin dystopia nykynuorelle.
VastaaPoistaNuoren Waltarin matkaaminen oli paljon enemmän seikkailua kuin nykynuoren. Se välittyy hyvin hänen kerronnassaan. Minunkin reissuissani 80-luvun alussa oli vielä paljon hyppyä tuntemattomaan.
Viimeksi, viikkoja ennen kuin matkustimme pojan perheen kanssa Mallorcalle, hän lähetti meille linkin videoon, josta näkyi hotellin edessä oleva rantakatu päivästä päivään. Saatoimme 'valmistautua' katselemalla, milloin rannalle ilmestyvät aurinkovarjot, miten sää kehittyy ja millaista on juuri ennen kuin saavumme paikalle.
Google Earthistä voi katsella matkustuskohteen ympäristöä, niin että kun saapuu perille, paikka on jo ihan tuttu.
Välillä tulee pieni kaipuu kokea ihan uutta, jättää ottamatta etukäteen selvää, mennä suinpäin, jättää kännykkä kotiin. Nykyajan matkustelutyylissä vaaran tuntu matkoilla tulee vain siitä, räjäyttääkö joku koneen.
Hakeutuvatko jotkut terroristeihin liittyvät vaaralliseen elämään ja tuottamaan vaaraa, koska sitä vaaran tunnetta ei muuten heidän elämässään ole, vaan kaikki on liian pehmoista ja turvallista?
Joopa - mutta vaikka laittaisi puhelimen kiinni, eikä avaisi tietokonetta eikä lukisi yhtään matkaopasta paikkaan mihin menee, maailma lienee kuitenkin erilainen kuin Waltarin nuoruuden aikoihin, tai oman laopsuuteni ja nuoruuden aikoihin. Vaikka sulkisi itsensä informaation ulkopuolelle, muuta ihmiset eivät sitä kuitenkaan tee joten yhteinen kokemus välittyy myös minuun, halusin tai en.
PoistaVarmaankin nykymaailman suhteellisen turvallinen ja tuttu maailmankylän miljöö houkuttelee ihmisiä äärimmäisten kokemusten hakemiseen, hyvässä ja pahassa. Ja kauheimpana piileskelee väkivallan uhka.
Totta. Pitää korjata, kun puhun nuoruuden reissuistani, niin 60-luvun lopussa ja 70-luvullahan ne olivat ;) eikä 80-luvulla. Eihän sillä muuten väliä, mutta 80-luku taisi jo olla sitä aikaa, kun tuli paljon muutoksia. Alettiinkohan silloin jo käyttää enenevässä määrin sanaa maailmankylä?
PoistaMatkustamisen hyvä (haastava) puoli on siinä, että ainahan paikan päällä on asioita joita ei etukäteen voi tietää , vaikkapa että miten siellä, siis missä tahansa, esimerkiksi kuljetaan bussilla, maksetaanko etukäteen, mistä saa lipun jne jne ja kun pikkuasioistakin selviytyy, tuntee itsensä jo "sankarimatkailijaksi".
PoistaEnnen nettiaikaa ostin aina jonkin kohdetta kuvailevan matkaoppaan (yleensä rough guide sarjaa) ja teen sen vieläkin, koska netistä saa hyviä yksityiskohtia mutta kokonaiskuva löytyy parhaiten jonkun ihmisen tekemästä kirjasta.
Mutta, niin kuin Waltari tuossa yhdessä lainauksessa sanoi: kun matkustaa jonnekin, pääsee lähemmäksi itseään. Eli se on toinen puoli matkustamisessa. Toinen on tietysti paikalliseen elämään tutustuminen. Jotenkin minulla on muistikuva että esim. Camus nimenomaan korosti tuota itsensä luokse matkustamista. Voi olla että muistan ihan väärin.
Luulen että maailmankylä sanana tai ideana palautuu Marshall McLuhaniin ja teokseen Ihmisen uudet ulottuvuudet, siis 60-luvulle. Tässäkin voin olla väärässä.
McLuhan tarkoitti tietysti silloin telkkarin vaikutusta ja yleensäkin joukkotiedotuksen - silloin ei kukaan osannut kuvitella nettiä tai älypuhelimia mutta hienoa on, että ajatuksen tasolla joku oivalsi tulevaisuuden suuntaviivat katselemalla mitä ympärillä tapahtui.
Tuossa runossa kohta: "Matkustaa, - joka yö eri vuoteessa, -
VastaaPoistase on elämä!" on koettu 90-luvulla. Ostettiin Suomesta matkalippu kuukauden ajaksi vapaasti kulkemaan Amerikkaa ja sen ulokkeena Meksikkoon ristiin rastiin GreyHound-bussilla. Sitten vain reppu selkään ja pohjoisnavan yli koneella Amerikkaan. Bussiasemat tulivat tutuiksi sekä perusamerikkalaiset (rikkaat käyttivät muita kulkuneuvoja), suunnitelman mukaan kuljimme paikasta toiseen kohteina taidemuseot, yöt halvoissa hotelleissa, usein myös nukuttiin bussissa. Valtavan hieno vapaudentunne, kun ei aamulla tiennyt, mistä illalla itsensä löysi. Taisi muodostua koko elämän kohokohdaksi tuo matka.
Nykyisin riittää iltamatkailu tv-ohjelmia katsellessa, ihmisten elämään eri puolella maapalloa kirjoista lukemalla ja onhan Facebook! Siellä voi käydä tervehtimässä tuttujaan ympäri maapalloa. Mulla on japanilainen, amerikkalaisia, venäläisiä, sveitsiläisiä jopa joitakin arabeja "kavereina". Joitakin aivan vieraita, joitakin vähän tutumpia. Erittäin sekalaista mutta mielenkiintoista joukkoa.
Liisun matkailu kuulostaa upealta. Minä keräsin nuorena matkoilla ystäviä, aikuisena matkailu on ollut enemmän juuri itsetutkiskelua. Uusi ympäristö haastaa katsomaan itseäänkin eri tavalla.
VastaaPoistaEräs matkahupi on myös ihmisten tarkkailu. Siihen ei kyllästy koskaan.
Ja matkakirjaa, paperista, ei voita mikäään. Läppäri tai tabletti on hyvä yksityiskohtien tarkistamiseen, missä se onkin todella tarpeellinen.
Matkojen jälkeen olen monesti kiinnostunut lukemaan matkakohteeseeni sijoittuvaa fiktiota.
Ja sitten tulee tunne, että pitää mennä uudestaan.
Niin että matkaamista muualle, fyysisesti tai hengen teitä, voi kuvata ihan simppelisti matkana itsensä tuntemiseen tai yhtä hyvin tutustumisena aivan uuteen. Ja uuteenkiin tutustuminen on tavallaan itsensä tuntemisen oppimista - eikä niin egotistista kuin ensi ajatuksella tuntuu.
VastaaPoistaOnko sitten uuden kokeminen vanhempana samanlaista kuin nuorena - sitä on vaikeampi sanoa koska sävyt saattavat olla erilaisia, ja yllätykset pienempiä. Toisaalta (uuden) kokemuksia ehkä arvostaa enemmän, koska ihka uuden kokeminen on harvinaisempaa.