[Kuka?
Ei kukaan!]
Kyösti Salovaara 2014. Semana Santa - Malaga. |
Räntää
sataa tätä kirjoittaessani.
Talvi
pyristelee kevättä vastaan. Tulppaanin versot hytisevät eikä
julmemmaksi odotus käy.
Luonto
elää tavallaan, ihminen omalla.
Viime
keväänä seurasin pääsiäiskulkueita Malagassa. Katolisen kirkon
juhlamenojen yhtäaikainen hartaus ja iloisuus hämmästytti
luterilaisesta maasta tulevaa. Suomessa kirkkoon ei juuri liitä iloista ilmettä, vaikka kristinuskon sanotaankin olevan ilon
julistusta.
Malagassa
ihmiset juhlivat uskontoaan; juhlapukeutuivat iloisesti, täyttivät
kaupungin terassit ja ravintolat, jotka panivat parastaan
tyydyttääkseen juhlaväen tarpeet.
Kärsimyksen
ja sovituksen juhla.
Kiirastorstain
pakinaan pitäisi kerätä suuria aiheita.
Puhua
anteeksiannosta, sovinnosta, sovituksesta.
Mutta
sellaiset aiheet taitavat olla liian isoja.
Voisi
myös puhua ajankohtaisista aiheista tai pelkästään ajattomista.
Niin kuin siitä, että kirjoista kirjoittavat haluavat alati mitata
kirjojen kuviteltua "paremmuutta" toisiin kirjoihin nähden; siitä kuinka
houkuttelevaa on miettiä yhden genren ylivoimaa johonkin toiseen
nähden.
Ajankohtaista
olisi huomioida uusi ilmiö: perussuomalaisten Euroopan
vastustaminen näyttää saavan tukea yliopistomiehiltä, jotka
kehittelevät akateemisia myötälauseita Timo Soinin populismille.
Populistit ja älypäät yhteisrintamassa EU:ta vastaan!
Mutta
nuo aiheet jätän kiirastorstaina rauhaan.
Kyösti Salovaara 2011. |
Silloin
tällöin kävelen Vantaajoen vartta - joskus Vanhaankaupunkiin asti
missä sameavetinen ja ruskeanvärinen joki laskee kahdessa uomassa
mereen. Toisessa uomassa on voimalaitokseen liittyvä pato, jonka
ylitse kuohuva vesi saa Vantaanjoen näyttämään komeammalta kuin
mitä se on.
Nyt
kalamiehet haluavat purkaa Vanhankaupunginkosken padon, jotta kalat
pääsevät paremmin nousemaan jokea ylös. Halutaan siis purkaa
rakennettua kulttuurihistoriaa kalojen tieltä; halutaan palata
rakentamisen aikaa pidemmälle historiaan, kauemmaksi, joen
luonnonmukaiseen tilaan saakka.
Onko se
mahdollista? Järkevää? Sopivaa?
En
tiedä. En osaa valita puolta.
Neljäkymmentäkaksi vuotta sitten valitsin puoleni Kymijoen suojelussa. Siihen aikaan,
70-luvun taitteessa Kymijoki oli puunjalostusteollisuuden viemäri.
Kun jokeen astuit, et kymmenen sentin syvydestä enää nähnyt
jalkateriäsi. Vesi oli täynnä ”paperijätettä”.
Mutta
luonnonsuojelu auttoi. 1990-luvulla Kymijoki oli jo kirkas ja
komeavirtainen, melkein kuin menneisyydessään. Mökillämme
Pernoossa Torminvirran äärellä saimme merilohta pyydyksiin melkein pyytämättä.
Teollisuus
sopeutui, mutta toimi myös omaksi hyväkseen. Tekniikan kehittyessä,
tuottavuuden vaatimusten kiristyessä ei kannattanut laskea osaa raaka-aineesta
jokeen. Se kannatti käyttää hyväkseen.
Kymijoella
oli kysymys järjestä.
Onko
Vantaanjoella kysymys samasta asiasta?
Ehkä - tai ei sittenkään.
Vietin
kesiä Kymijoella Pernoonkoskien niskalla 60-luvun alusta noin
vuoteen 2003.
Heinäkuussa
1973 kirjoitin lyyris-pateettisen jokijutun Eteenpäin-lehteen.
Kirjoituksen tueksi juttuun laitettiin veljeni Jussi-Kallen
ottamia valokuvia Pernoosta ja Kananiemen suolta, missä joskus aamun
tunteina vahdimme kalasääskin lentoa pesäänsä. Sittemmin
Kananiemi on muutettu kansallispuistoksi.
Mutta
heinäkuussa 1973 luonnon tila näytti kauneudessaan lohduttomalta:
Joella
”Joet
lähtevät jostain, ohittavat valuen katselijansa, laskevat jonnekin;
synnyttäen elämää, kantaen sen hedelmää kuin kypsä nainen ja
muuttaen itseään tuhannesti ja tuhanteen. Tai, näin oli kunnes
ihmisten joukkokunta tarrasi teknologian kammesta otteella, joka
piti. Niin että pian kampi pyöritti pitelijäänsä.
Tai,
sanoakseni, syntyi antaa-mennä filosofia, mikä ei ollutkaan teoria
vaan sen täytäntöönpano: alistaa luonto ja ihmiset päämäärille
niiden itsensä tähden. Ja näin tapahtui. Ja näin tämäkin joki
menetti neitsyytensä, sai maistaa antaa-mennä miesten käsittelyä,
kärsi sorapohjiensa rämettymisen ja kirkaan veden samettumisen; ja
sittenkin raiskaajista tehtiin sankareita, heidän väkivallastaan
lakeja noudatettavaksi. Koska vuorovaikutusten tulos on aina enemmän
kuin osiensa summa, tapasi joki kohtalonsa jo ennen kuin raiskaaja
poistui paikalta.
Tämä
joki, minun ympärilläni, on merkki siitä kaikesta mihin
kansakunnalla ei olisi varaa. Ja silti se on kaunis ja vastoin järkeä
optimistinen.
Kuin
yllättäen se on paikka paikoin saanut säilyttää luontevuutensa.
Täällä missä suota vartioi suo, juoksee joki likaisena ja
kuitenkin kauniina erämaassa, tuuheiden, lehtevien pensaiden
valuessa sen rannoilta sen kasvoille.
Soita
halkoen kiemurtelee harvoja kärryteitä ränsistyville
latopahasille, aivan kuin tarkoitustaan etsien. Tässä maisemassa
saatan nähdä kalasääsken, saatan kuulla kuhankeittäjän. Kun
sääksi leveine siipineen kimpoaa joen ylle tekee mieleni huutaa
täysin voimin: lennä lintu, lennä! Kun se laskeutuu pesälleen
poikueensa ruokkiakseen, se tuskin aavistaa että jossain soiden ja
korpien takana yleinen ja yksityinen kuumin nyrkein hierovat kauppaa
sen pesäpuusta. Seiso sinä mänty, seiso!
Illalla
usva tulee suolta, peittää joen ja taittaa viimeiset auringon
säteet.
Minä
kuulen huilunsoittajan kulkevan suolla, pelottaako se kuovin vielä kerran lentoon, päästääkö töyhtöhyypän viimeiselle
vahtikierrolleen, kuka tietää. Tiedän että tuolla ylhäällä
männyssään kalasääski pitää huolen omistaan.
Hämärä,
usva, tuoksut, hiljaisuus, äänet ja ihmeelliset valonsäteet
herättävät kummallisen teatterin, ei missä hyvänsä, ei.
Aamulla
kun sataa, huutaa naurulokki vihlovasti antaa-mennä filosofian
saatesanoja. Se huutaa: voittoja, voittoja. Se huutaa: saastetta,
saastetta. Todellakin, kun nämä vedet virtasivat puhtaina,
piileskeli ruskeapäinen aikaonkaloissa ja odotteli aikoja pahempia,
aikoja pahempia.
Joet
tulevat jostain, näyttävät katsojalleen sen, minkä hän haluaisi
unohtaa, vievät saaliinsa kuolemalta tuoksuen muiden, tuntemattomien
ihailtavaksi. Sääli, sääli.”
-Eteenpäin
5.7.1973
Kyösti Salovaara 1973. Kymijoki Pernoossa kesäiltana 1973. "Ja silti se on kaunis..." |
Joskus
järki voittaa, toisinaan ei.
Monimutkaista
ongelmaa ei ratkaista yksinkertaisesti. Toisinaan tarvitaan
viisautta, joskus pelkkää intuitiota. Nokkeluus saattaa pelastaa hetkeksi.
Niin
kuin kävi luolaan vangitulle Odysseukselle kyklooppi Polyfemoksen saarella.
Kun
Polyfemos kysyi Odysseuksen nimeä, tämä vastasi ”Ei kukaan”.
Kun Odysseus sitten sokaisi Polyfemoksen ja tämä huusi apua muilta
jättiläisiltä kertoen että Ei kukaan tappaa hänet, muut
jättiläiset pitivät Polyfemosta pähkähulluna eivätkä tulleet
apuun.
Odysseus
pääsi miehineen pälkähästä. Hän taisi olla ensimmäinen, joka
tajusi disinformaation merkityksen.
Myös
suomalaisten ongelmiin nokkeluus auttaisi.
”Kuka
haluaa leikata miljardit julkisesta taloudesta?”
”Ei
kukaan”, Ei kukaan vastaa.
”Kuka
haluaa ottaa lisää lainaa ja ajaa Suomen konkurssiin?”
”Ei
kukaan”, Ei kukaan vastaa.
”Kuka
haluaa purkaa Vanhankaupunginkosken padon ja päästää siiat, ahvenet ja
muut sintit Vantaanjokeen?”
”Ei
kukaan”, Ei kukaan vastaa.
Kiirastorstaina
sopinee pohtia ihmisen ristiriitaista käyttäytymistä. Joskus
ihminen tietää mikä on haitaksi hänen naapurilleen eikä välitä
siitä koska ajattelee itseään, mutta näin toimiessaan hän tekee
jotakin mistä koituu haittaa myös hänelle itselleen.
Ja
silloin huudetaan tai rukoillaan pelastusta. Ristille viedään
sopivin, ei pahinta juuri koskaan.
”Kukaan”,
kirjoitti Franz Kafka.
”Kukaan
ei voi haluta sellaista, mikä perimmiltään vahingoittaa häntä.
Kun näin kuitenkin näyttää olevan laita yksityisen ihmisen
kohdalla – ja siltä näyttää ehkä aina – selittyy tämä
siitä, että joku ihmisessä haluaa jotakin, mikä tosin hyödyttää
tätä jotakuta, mutta vahingoittaa pahasti toista jotakuta, johon
puolittain turvaudutaan tapauksen arvostelemiseksi. Jos ihminen olisi
heti alkuun eikä vasta arvostelun yhteydessä asettunut tämän
toisen jonkun puolelle, edellinen joku olisi kuollut ja hänen
mukanaan myös halu.” (Suom. Aarno Peromies.)
Puhuuko
Kafka synnistä ja sen välttämisestä?
Vai
konsensuksesta?
Vai
jostakin mistä ei voi puhua, paitsi viittauksenomaisesti?
Tässä on paljon asiaa.
VastaaPoistaHieno juttu Eteenpäin-lehdessä, aivan upea sisällöltään, tyyliltään ja muodoltaan. Lyyrisyys tuo mieleeni Juhani Ahon luontokuvaukset. Pateettisuutta? No, ei häiritse minua. Hyvä, että olet säilyttänyt juttuja. Lehtiin kirjoittavilla saattaa mennä hukkaan hyvää tavaraa.
Kirjojen arvottamisessa voisi ehkä ajatella, että eri genrejä ei pysty eikä ole syytä pistää mihinkään paremmuusjärjestykseen - ja tekikö kukaan noissa käydyissä keskusteluissa sitä paitsi eräs minulle kommentoinut - mutta saman genren sisällä on nähtävissä laatuerojakin, joskin siinäkin arvottamisessa on osin kyse makuasioista. How is that?
Minun täytekakkuni ei vedä vertoja huippukondiittorin luomuksille, siis kakuissa on eroja, mutta leivät ovat erikseen, niissä on keskenään eroja. Makuasia tulee mukaan siinä, että perhe kehuu minun kakkuni maailman parhaaksi.
Mutta niin, sieltähän tulee sitten se tyyppi, joka sanoo, että kakut hittoon, leipä se on joka tiellä pitää. ;)
Ei tämä pyörittely taida johtaa mihinkään. Kirja on kirja!
Vertailu tuo mieleeni uutisen, jonka kuulin Ruotsin peruskoulusta. Siellä ei oppilaita verrata ollenkaan keskenään. Jokaisella on omat tavoitteet. Todistukset on ja arvosanat, mutta Kajsan 8 on kajsakasi, jota ei voi verrata Kallen kallekasiin. Jos olisi yhteiset kokeet ja perinteinen toisiinsa vertaava arvostelu, niin toisella olisi ehkä 8 ja toisella 6. Kyseessä on mielestäni valtava muutos, jonka seuraukset voivat olla - monenlaisia. Tuollainen opetus on ultravaikeaa opettajalle, kun kyseessä on laitos, jossa opetetaan isoja määriä oppilaita. Mistä kaikki aika yksilölliseen opetukseen joka ikiselle? Ja onko tulos epäreilumpi kuin ennen, koska arvostelussa on paljon makuasiaa, paljon tulkintaa? Tuttavan lapsenlapsi oli selostanut tätä mummilleen ja ollut hyvin tyytyväinen ja tärkeä todistuksestaan kertoessaan. Ehkä en vielä ymmärrä koko asiaa.
Kymijoesta vielä. Ihailemme sitä joka kerta Myllykoskelta rantatietä Kouvolaan ajettaessa. Paikkakunnalla ikänsä asuneet eivät monet vieläkään usko, että joki on puhdas.
PoistaKiitos kommentista, Marjatta!
PoistaKyllä siellä alajuoksullakin on vielä ihmisiä, jotka eivät usko että Kymijoki on puhdistunut. Se oli niin kauheassa kunnossa 60- ja 70-luvuilla.
Tuota kirjojen arvottamista täytynee vielä joskus pohtia, jos ei tosissaan niin leikillä kumminkin.
Mukavaa pääsiäistä; täytyy kohta suunnata Kymijoen deltalle.
Olen käynyt Kymijoen varressa kerran, Voikkaalla. Ystävä oli sieltä kotoisin ja tarvitsi minua avuksi yhdeksi viikonlopuksi. Siellä oli valtava paperitehdas, jatkuva humina kuului sieltä joelta päin, mutta mäet oli rakennettu täyteen pikkuruisia sokeripala-taloja, niitä 1940-50-lukujen tyyppitaloja. Kuulin että olivat saaneet tontit markalla. Tai ilmaiseksi, rakennusmateriaalikin tuli tehtaalta.
VastaaPoistaEi sitä saastumista päältäpäin nähnyt, kuulin sitten 70-luvulta joltakulta kotkalaiselta tutulta, että Kymijoki likaa merta jo. Kukaan ei silloin puhunut luonnonsuojelusta. Tai aika harvat.
Sillä tavalla tuo Eteenpäin-lehden juttu on hyvä. Siinä muuten on lehti jota luin samaisella 1970-luvulla aina kun sain käsiini, hyvin toimitettu, paljon kulttuuria. Varmaan sitten jo lopetettu, onko?
Hauskaa pääsiäistä!
Kiitos. Kyllä eteenpäin on olemassa, nyt nimellä kymen sanomat, tai ainakin filosofisesti on. Kirjoitin 13.9.2014 blogissa lehdestä enemmän, isäni 100 vuotis muistopäivänä.
Poista