[asioiden
vaarallinen raja]
Kyösti Salovaara 1.11.2015. |
Myös
hutera rakennus on rakennus.
Mitä
sitten vaikka katto vuotaa, lattia notkuu ja seinälautojen rakosista
puhaltaa tuuli? Huoneilla on kuitenkin huoneiden muoto; ikkunasta
näkyy ulos ja pöydän ääressä voi jutella ja juoda kahvia.
Tänään, auringon paistaessa vinosti melkein maata myöten, pakina muistuttaa
tuollaista rakennusta tuollaisine huoneineen.
Kaksi
asiaa tai oikeastaan yksi.
”Meidän
sukupolvemme oli kasvatettu seikkailukertomuksilla”, kirjoitti
Graham Greene muistelmateoksessa Pakoteitä, ”ja ensimmäisen
maailmansodan tuottama suunnaton illuusioiden romahdus puuttui
meiltä, ja niin me kuljimme etsimässä seikkailua...”
Niin
kuin viime viikolla totesin, luin Ian Flemingin James Bond -romaanin Pallosalama jouluaattoyönä vuonna 1962. Se teki
vaikutuksen 15 vuotiaaseen nuorukaiseen. Seuraavana keväänä kävin
isäni kanssa, niin muistelen, katsomassa ensimmäisen Bond-elokuvan
Salainen agentti 007 ja tri No. Sean Connery ja Ursula
Andress leimautuivat mielen syvimpään kerrokseen vuosikausiksi. Ja korvissa jäi soimaan Monty Normanin säveltämä, John Barryn sovittama James Bond teema.
Nyt
viitisenkymmentä vuotta myöhemmin James Bond on melkein kuin
uskonto, niin kuin Simon Winder totesi The Guardianissa. Rituaaliin pitää kaikkien osallistua.
Rituaalin kaupallisuuden
tiedostaenkin, Bond on jotakin enemmän... kuin pelkkä sinänsä
realistisen makuisten vakoiluromaanien tai hieman lapsellisten
toimintaelokuvien sankari. Kysymys ei enää ole Flemingin
maskuliinisesta proosasta eikä Conneryn ja ties kuinka monen Bond-näyttelijän karismasta vaan viihteen luomasta kokonaisvaltaisesta
illuusiosta, joka näyttää melkein oikealta todellisuudelta
faktoineen ja salaliittoineen, mutta joka saattaa lopulta olla pelkkä
alkukantainen painajaisuni, jossa Hyvä ja Paha, Jumala ja Perkele käyvät ikuista taistelua ihmisen sielusta.
Niin että tässä mielessä uuden James Bond -elokuvan katsominen kuuluu rituaaliin, aivan kuin kävisi kirkossa - mutta vain harvat käyvät kirkossa, jos kohta useammat elokuvateatterissa.
Greenen
tavoin me toisen maailmasodan jälkeen syntyneet saatamme todeta,
että meidänkin sukupolvemme kasvatettiin seikkailukertomuksilla.
Kyösti Salovaara 1.11.2015. Hups! |
Viime sunnuntaina katselin hetken Vanhankaupungin rannassa, kuinka
nuorallakävelijä yritti selviytyä toiselta rannalta toiselle mereen laskevan joensuiston yli pingotettua nuoraa myöten. Tuon tuostakin hän
menetti tasapainonsa, kellahti kumoon ja joutui taistelemaan itsensä
takaisin nuoran pyöryttävään korkeuteen.
Se
tuntui vertauskuvalliselta.
Se toi
mieleen muutaman rivin Robert Browningin runosta Bishop
Blougram's Apology. Browning kirjoitti tuossa runossa, kuinka
kiinnostuneita me olemme asioiden vaarallisesta rajasta: Rehellisestä
varkaasta, lempeästä murhaajasta, taikauskoisesta ateistista.
En
tietenkään ole itse löytänyt noita säkeitä kuvastamaan
(jännitys)kirjailijan suhdetta todellisuuteen, ilmaisemaan sekä
kirjailijan että lukijan kiinnostusta elämän vaarallisiin
puoliin, siihen että kuiluun katsova saattaa kadottaa itsensä.
Graham
Greene sanoi omaelämäkerrassaan A Sort of Life (Eräänlaista elämää),
että hän voisi valita Browningin säkeet jokaisen romaaninsa
motoksi. Rikoskirjailija, jännityskirjailija näkee elämän
vaarallisen rajan melodraamassa, liioiteltuna uhkan ja petoksen
kuiluna, joka aukeaa nuorallakävelijän alla, hänen askeleidensa
molemmin puolin.
Hyvä
näin, vertauskuvallisuutta riittää – ja oikeastaan, aivan
rehellinen ollakseni, löysin nuo Browningin säkeet Gavin Lambertin
teoksesta The Dangerous Edge, sillä tuossa kirjassa Lambert
käy mainioissa esseissään läpi mm. Greenen, Raymond
Chandlerin, Georges Simenonin, Eric Amblerin ja
Arthur Conan Doylen romaanien melodraaman sävyjä, joissa
taide liiottelee ei vain väkivaltaa vaan kaikenlaista kokemusta.
Our
interest's on the dangerous edge of things.
The
honest thief, the tender murderer,
The
Superstitious atheist...
Elämä
taitaa olla pakotie jota ei voi välttää; se pitää kokea alusta
loppuun.
Lienee
mahdoton sanoa, mikä elämän tarkoitus on, paitsi syntyä, lisääntyä ja
kuolla, mutta jos sen tarkoitus on vapautua ympäristön kahleista,
niin tarkoittaako se myös vapautta viihtyä?
Pakinani
huteron rakennuksen toiseksi savupiipuksi löysin lainauksen Gustave
Flaubertin kirjeestä äidilleen vuodelta 1849. Mutta jälleen se
löytyi välikäsien kautta ja jälleen Graham Greeneltä, nyt em. teoksesta Pakoteitä.
Flaubert
kirjoitti: ”Ruumiin jatkaessa matkaansa ajatukseni kääntyilevät
takaisin ja hautautuvat menneisiin päiviin.”
Matka
jatkuu taaksepäin.
Jos
meidät, minut, kasvatettiin seikkailukertomuksien ja viihteen
maailmaan, on aivan luonnollista, että uutta, Sam Mendesin ohjaamaa James Bond -elokuvaa
Spectreä (arvioni: neljä tähteä) katsoessani ja uusinta Bond-romaania, Anthony Horowitzin Trigger mortisia (arvioni: kolme tähteä) lukiessani en näe vain
tätä yhtä elokuvaa tai romaania vaan koko Bond-ikonisen kulttuurimenneisyyden tai no, kohtuullisen
kokoisen palasen siitä, sillä kukapa kaikkea muistaisi.
Vuonna 2003 pohdiskelin James Bondin mielenmaisemaa Flemingin Casino Royalen uuteen suomennokseen (Risto Raitio) kirjoittamassani esipuheessa myöntämällä, että "Bond-kulttuurista on hyvin vaikea sanoa mitään omaperäistä. Koko tarina on muuttunut länsimaiseksi kliseeksi, josta pidät tai et, jota vihaat tai rakastat, etkä paljon kysele sen perään että miksi, miksi et."
Tunnustan että viime lauantaina vantaalaisessa elokuvateatterissa Monty Normanin Bond-teeman räjähtäessä teatterisaliin pitkän ja hienon, Meksikossa yhdellä otoksella kuvatun alkujakson jälkeen, selässäni kulkivat kylmät väreet ja liikutuksen kyynel melkein herahti silmään. Naurettavaa tunteilua, sanot ja olen samaa mieltä.
Mutta miksi liikuttua tällaisesta lapsellisesta ja iäksi keskenkasvuisesta kulttuuri-ilmiöstä?
En osaa enkä ehkä edes halua selittää läpitunkevaa, Bondiin liittyvää ja kuitenkin siitä irrallaan olevaa nostalgiaa, mutta otan toisen lainauksen esipuheestani, jossa piirretään viivaa nykyhetkestä 1950-luvulle, sinne mistä kaikki alkoi:
"Ian Fleming merkkaa tarkasti Bondia ympäröivän maailman herkullisilla yksityiskohdilla; hän oli edellä aikaansa, hän uskalsi nimittää asioita niiden oikeilla nimillä...
Se, että Fleming jäljentää ulkoisen maailman yksityiskohdat niin perusteellisesti, saattaa olla kaksimerkityksistä. Yhtäältä Bond on yksinäinen ihminen, mies vailla sosiaalisia suhteita, joten hänen on 'seurusteltava' konkreettisen maailman esineiden ja asioiden kanssa. Toisaalta tuohon aikaan, 50-luvun alussa, tavalliset ihmiset eri puolilla maailmaa vapautuivat nauttimaan samanlaisista aineellisista eduista mihin siihen asti oli ollut mahdollisuus vain yläluokalla. Eräällä tavalla James Bondin hahmo kuvasti länsimaisen 'työläisen' ja 'keskiluokan' kokemusta uudenlaisten aineellisten nautintojen parissa. Työväenluokka oli mojovassa vauhdissa kohti hyvinvoivaa kerskakulutusta."
Pakotie alkaa ja loppuu, välissä elämä tässä.
Mutta jatkaessani matkaa eteenpäin palaan taaksepäin yhä uudestaan.
Vaikka otin viime viikolla hyvän viihteen esimerkiksi Yleisradion
”ensimmäisen” ja ”kiehtovimman” talk-shown Jatkoajan, missä
ns. informatiivinen tai ns. älyllinen viihde murtautui
lauantai-iltaisin suomalaisiin koteihin provokatiivisena,
ärsyttävänä, meluisana ja eksoottisena kuin etelän hedelmä, on
syytä huomata ja huomauttaa että siihenkin ohjelmaan saattoi
suhtautua monella tavalla, ja niin olen itsekin suhtautunut. Jatkoajan viihteellisyyttä, muodossa tai toisessa, ei silti pidä kiistää.
Pakotiellä
myös viihde muuttuu, merkitykset eivät pysy, eivät ole kiveen
hakattuja.
Siis, 16
vuotiaana katsoin ensimäisen James Bond -elokuvan.
Kuusi
vuotta myöhemmin, helmikuussa 1969 kirjoitin ensimmäisen
sanomalehdessä julkaistun kirjoitukseni. Aiheena oli
22.2.1969 esitetty Jatkoaika ja siinä käyty keskustelu suomalaisen
elokuvan nykytilasta, siis tilasta 60-luvun lopulla.
Pieni, poleeminen juttuni julkaistiin Eteenpäin-lehdessä syntymäpäivänäni 25.2.1969.
Kritisoin
siinä kärkevästi ohjelman toista juontajaa Lenita Airistoa
ja veteraaniohjaaja Edvin Lainetta. Vasemmistolaisia
”fraaseja” hiljaisella äänellä ”laukovaa” Timo
Bergholmia ymmärsin sydämen täydellä.
Kun pari
vuotta sitten (5.2.2013) kirjoitin pakinan Jörn Donnerista
hänen täyttäessään 80 vuotta, katsoin Ylen Elävästä
arkistosta tuon kyseisen Jatkoajan tai osan siitä, ja totesin nyt
että vaikka keskustelussa mukana ollut Donner ymmärsi sekä
Bergholmia että Lainetta, niin hän oli selvästi kuitenkin
lähempänä Lainetta todetessaan, että elokuva on aina sekä
liiketaloutta että taidetta.
Ironista
on, että se mikä ärsytti minua vuonna 1969 oli vuoteen 2013
päästyä muuttunut mukavaksi viihteeksi – vaikka tietysti
viihdyin ärsyyntyneenä myös kuusikymmentäluvulla suoraa lähetystä katsoessani - ja nyt, toissavuonna sitten saatoinkin kirjoittaa näin: ”Tänään,
keskustelua katsoessa tulee mieleen, että Laine oli sympaattisempi
ja huumorintajuisempi mies kuin totinen Bergholm.”
Pakotien
maisema on sama mutta eri näköinen.
Helsingin
Sanomat kirjoitti ja ”todisti” viikonvaihteessa, että kvanttien
mikromaailma on arkijärjelle käsittämätöntä; maailma ei voi
ymmärtää vaikka kuinka haluaisi.
Onko
sitten mahdollista ymmärtää mitä kirjallisuus on, mitä jännärit
tarkoittavat, miksi James Bond on melkein kuin uskontoa?
Yrittää
sopii, mutta rakennus jää huteroksi; kaikista ovista ja ikkunoista
vetää ja kattokin vuotaa.
Kun Graham
Greenen romaanissa Inhimillinen
tekijä
romaanin päähenkilö, kaksoisvakooja joka on pettänyt maansa, lukee Leo
Tolstoin romaanista Sota ja rauha kohtausta missä sotilas katselee vaarallista maisemaa, en voi
olla ajattelematta että siteeraamalla Tolstoin romaania, Greene valaisee ei vain yksilön suhteen valtioon ja
yhteiskuntaan vaan myös kirjailijan suhteen todellisuuteen ja
ihmisen suhteen siihen yhteen elämään, jota lopuksi voi vain
paeta:
”Yksikin
askel tuon rajaviivan yli, joka muistuttaa sitä rajaa joka erottaa
elävät kuolleista, ja sen takana tulee vastaan epävarmuus,
kärsimys ja kuolema. Ja mitä siellä on? Kuka siellä on? - tuon
pellon, tuon puun toisella puolella... Tuo katto jota aurinko
valaisee? Kukaan ei tiedä, mutta kukaan ei haluakaan tietää. Sitä
pelkää ja kuitenkin kaipaa, että saisi mennä tuon rajan yli...”
Kyösti Salovaara 1.11.2015. |
_________________________________________________________________
Lähteitä:
Graham Greene: Inhimillinen tekijä. (The Human Factor, 1978.) Suom. Eila Pennanen. Tammi 1978.
Graham Greene: Pakoteitä. (Ways of Escape, 1980). Suom. Aira Buffa. Tammi 1982.
Gavin Lambert: The Dangerous Edge. Barrie & Jenkins 1975.
Kyösti Salovaara: Bond ennen Bondia. Esipuhe, Casino Royale. Suom. Risto Raitio. Jalava 2003 ja 2. tarkistettu painos Gummerus 2006.
Katselen tuota kaupungin tasaisesti hämärtyvää taivasta, joka kirkastuu alaspäin ja aurinko on jo kaukana vastapäisen talon mustana näkyvän silhuetin alempana olevan meren syvyyteen uponneena. Ajattelen kirjoitustasi, joka notkeasti kulkee kertoen asioita ja lainauksia, joista jäi mieleen tämä: "”Ruumiin jatkaessa matkaansa ajatukseni kääntyilevät takaisin ja hautautuvat menneisiin päiviin.”
VastaaPoistaTuo loppu onkin sitten jo juhlaa, lainauksien lainausta, joka on alemman kuvan yläpuolella. Graham Greeneltä olen lukenut viimeksi kirjan Kiveä kovempi. Pidin siitä kovasti.
Tuo sinun lehtileikkeleen sisältö muistuttaa jo vähän runoa. Hyvin olet sen kirjoittanut. Oli ilo lukea se.
Kiitosta Liisu!
PoistaAurinkoa mietin että voisiko se paistaa jo alhaalta päin, ylös; houkutti sellainen ilmaisu mutta rohkeus ei riittänyt.
Pitkäänhän tässä olen miettinyt, ja ääneenkin sanonut, että pystyykö kukaan, tai ainakaan minä, esittämään mitään ihan itse ajateltua vai onko kaikki aina ja väistämättä jo muualla ajateltua. Luultavasti on, mutta joku sen siellä muuallakin on ensi kertaa ajatellut. Lohdullista olisi ajatella että sitä "yhtä jokua" ei olekaan vaan uusi ajatus syntyy vähitellen ikään kuin evoluutiona tai revoluutiona ihmisten ja sukupolvien saatossa ja sitten jollakin otollisella hetkellä joku kirjaa kehkeytyneen ajatuksen ylös, ja sitä me sitten lainaamme, kun viisauksia etsimme.
Minä taas ihailen niitä, jotka ovat onnistuneet keräämään henkistä pääomaa muistiinsa, josta saattavat sitten sitä tarpeen tullen käyttää tekstinsä elävöittämiseen. Se ilmaisee suurta perehtymistä kirjallisuuteen ja kirjallisuus puolestaan sivistää suuressa määrin ihmistä.
VastaaPoistaLisäksi lisäät tietämystä ihmisistä, joilla on ollut jotain annettavaa ihmiskunnalle. Nostat heitä usein kuolleista, kirjoittamalla näkyviin heidän nimensä , jota jotkut eivät ole ikinä kuulleetkaan. Paljastat siten virvoittavia lähteitä, jotka pulppuavat joskus hyvinkin kaukana ajassa.
Olen sitä mieltä, että mikään ei ole maailmassa uutta. Jossain muodossa kaikki asiat pohjautuvat jo olemassaoleviin. Yhä vaikeampaa on keksiä ennen käyttämättömiä tekstin tuorennusilmaisuja. Taiteen yksi tehtävä on uudistaa. Eri asia on sitten, voiko se olla edes mahdollista. Olen saanut läheltä seurata esim. sävellyksen luomista, sekä myös kuvataiteissa esiintyvää itsensä toistoa. On ihmisiä, jotka saavat kehuja ja menestystä jonkun teoksen kohdalla. Silloin he helposti luulevat äkkiä "löytäneensä itsensä", eivätkä enää uskalla etsä ja kokeilla uutta. Muovaavat ja pyörivät samassa omassa taiteessaan, luomatta enää koskaan mitään todella uutta. Vain kaikkein rohkeimmat uskaltavat luoda nahkansa ja tehdä tai tulkita jotain entistä täysin uudella tavalla.
Kiitos (liiankin) ystävällisistä sanoistasi, Liisu!
PoistaOn loputtoman kiehtovaa ja varmaankin iäksi epäonnistumaan tuomittua miettiä tuota, että onko mitään "uutta" olemassakaan kirjoituksisa ja maalauksissa jne. vaiko vain sen näyttämistä mikä on jo muutenkin ollut olemassa vaikkei nähtävissä ennen kuin joku sen näyttää.
Mitäköhän tapahtuisi tuollaiselle kirjailijalle, joka hurmaantuisi omasta itsestään niin, että menestysteoksen julkaistuaan lopettaisi lukemisen, median kuuntelun ja katselun, ihmisten puheen kuuntelemisen ja vetäytyisi vain miettimään aikaisemmin oppimaansa ja kirjoittaisi sitten uusia teoksia täysin tietämättömänä siitä mitä ympärillä tapahtuu.
Riippuu varmaankin siitä missä iässä tuo tapahtuisi: kaksikymppiseltä saattaisi aiheet loppua nopeasti, viisikymppiseltä ei välttämättä koskaan.
Oikeastaan kai tarkoitan kysyä, että voiko itseään ja menneisyyttään tutkia muuten kuin seuraamalla muiden elämää ja kiinnittymällä tavalla tai toisella ajassaan tapahtuvaan ajatteluun - jopa niin että hyljeksii jokaista uutta ajatusta jonka kuulee jostakin.
Joten näin ajatellen päädynkin taas täydelliseen umpikujaan enkä tiedä mitä pitikään sanoa!
Uusinta uutta: olen nähnyt jo tavallisen aidon kirveen ripustettuna gallerian seinälle, taideteoksena. Jo Laila Pullinen aikoinaan on kuulema esittänyt taiteenaan tavallisen metsästä tuomansa kannon ennen siitrymistään metallilinjalle.
VastaaPoistaViimeksi näin koko tyhjää seinää valonheittimellä valaiseman taideteoksen, jonka nimenä oli valo pimeässä. Aikamoisia uutuuksia oli myös esillä runoilijoiden järjestämässä kuvataidenäyttelyssä. Yksi monista teoksista näytti mm. kirjoitusta, jossa kirjaimet olivat tuttuja, sanat eivät. Tiheään kirjoitettua tekstiä.
Kyllä ihminen keksii, jos halua on, miten uudistaa koko maailmaa. Keinot eivät lopu, muuta kuin poliitikoilta, jotka pyörittelevät samoja asioita uusissa kuoseissa.
Joopa - Matti Vanhanen taisi ihmetellä että miksi eduskunnassa käydään täsmälleen samoja keskusteluja uudetaan joita käytiin jo 90-luvun alussa.
PoistaIllalla aloin lukea Milan Kunderan Olemisen sietämätöntä keveyttä ja siinä on heti alussa kiehtovaa pohdiskelua historian palautumattomuudesta; mikään ei toistu toistaa kertaa, ei edes elämä joten sitäkään ei voi harjoitella. Jos historia palautuisi, saattaisi tuntua kauhealta - eikä vain yhdeltä historiaan kuuluvalta mielenkiintoiselta hahmolta - jos Robespierre palaisi yhä uudestaan katkomaan ranskalaisten kauloja.
Intuitiivisesti tämä palautumattomuus liittyy jotenkin tuohon "keksimiseen" vaikka en osaa sanoa nyt että miten, hah,
Liittyyhän se. Jos tekee saman teoksen toiseen kertaan, esim. panee saman kirveen uutena ideana toiseenkin, heti älähdetään. Mutta jos laittaa saman kirveen uudelleen höytettynä, vaikka maalaamalla sen varteen kihkuroita, se onkin ok.
VastaaPoistaUutuus voi kerran vaan olla uutuus. Sitten se onkin jo toistoa. Maneeria, Mutta "lainaamiset" idean saamisena eivät ole kiellettyjä, jos laittaa siihen omat "nerokkaat" lisänsä. Esim Mona Lisaa olen nähnyt vakavasti otettavana taideteoksena monena eri versiona.
Nyt mun pitää mennä tekemään porkkanakeittoa. Oltiin kylässä ja siellä sitä sitä tarjottiin. Se oli oikeaa herkkua! Soitin äsken henkilölle, joka oli sitä valmistanut. Hän antoi yksinkertaiset ohjeet. Uskon voivani ne toteuttaa, joten äkkiä nyt plagioimaan! : )
Hyvää päivää sinulle!
Kiitos! Keiton voi tehdä toistaen mutta jos se maistuu erilaiselta, kaikesta huolimatta, kannattaa syyttää porkkanoita.
Poista