[pari huomautusta]
”Pellot
on kynnetty tehtaat sädehtivät
ja
vilja tekee pesäänsä suunnattomaan hyökylaineeseen
elonleikkuulla
ja viininkorjuulla on lukemattomia
todistajia
ei
mikään ole yksinkertaista eikä tavatonta
meri on
taivaan silmissä tai yön
metsä
antaa puille turvallisuuden
ja
talojen seinillä on yhteinen iho
ja tiet
risteilevät aina.”
Vapaus,
veljeys, tasa-arvo!
Sanojen
merkityksiä koetellaan, niiden voimaa horjutetaan. Kestävätkö
sanat kun niitä kohti lähetetään luoteja ja kranaattien
sirpaleita? Kuinka syvälle sana on juurtunut? Jos se tallotaan
maahan, kasvaako tilalle uusi, yhtä voimakas ja haastava?
Pilvet
riippuvat matalalla, Euroopassa.
”Isku
vapautta vastaan ei osunut vain Pariisiin, se osui meihin kaikkiin”,
vakuuttaa Saksan liittokansleri Angela Merkel.
Luodit
repivät sanoja riekaleiksi, mutta uusia tulee tilalle. Jihadistit
voivat tappaa monta ihmistä, mutta iloa he eivät saa
hengiltä, muuan englantilainen kirjoittaja sanoi.
Avoin
yhteiskunta on kuin läpinäkyvä talo, jonka seiniä ja lattioita
pitää rakentaa koko ajan uudestaan. Tämä talo ei ole annettu vaan
tehty, ylläpidetty, jatkuvasti rempattu.
Ranskalais-venäläisen
filosofin Alexandre Kojèven mielestä Ranskan vallankumouksen
julistama vapauden, veljeyden ja tasa-arvon periaate on ollut
länsimaisen ja ylipäänsä ihmiskunnan universaalin ideologian
viimeisin luomus: sitä pidemmälle ei pääse.
Kolme
sanaa luovat kehikon, jossa mm. demokratia, inhimillisyys, suvaitsevaisuus, turvallisuus ja edistys
kukoistavat eikä tuohon kehikkoon tarvita lisää tukipuita.
Onko
näin, pitää tietysti kysyä. Sanoja on helppo viskata pöydälle
eikä aina tule ajattelleeksi ovatko ne, sanat, keskenään
tasa-arvoisia, samalle viivalle merkityksessään asettuvia.
Alkuaan
Ranskan vallankumouksen motossa oli ikään kuin vaihtoehdon uhkana
neljäskin sana: kuolema. Entä jos sekin olisi jäänyt elämään?
Toisiko se kauniiseen ajatukseen sopivan määrän raakaa realismia?
Vapaus,
veljeys, tasa-arvo tai kuolema!
Jos et
ole meidän puolella, olet meitä vastaan ja kuolema sinulle!
Vai
ajatteleeko moderni ihminen, prosessien ja systeemiteorioiden osaaja,
että tuo vain tarkoittaa sitä, että vapaus ja veljeys ja tasa-arvo
ovat ehdottomia edellytyksiä ihmisarvoiselle yhteiskunnalle, ja jos
niitä ei täytetä, jos joku puuttuu, yhteiskuntaa ja ihmisarvoa
kohtaa kuolema?
Sitäkin
voisi miettiä, onko vapaus päämäärä sinänsä ja veljeys ja tasa-arvo työkaluja vapauteen pääsemiseksi.
Oliko
Kojève siis oikeassa? Eikö ihmiskunnan ideologiseen mottoon
todellakaan tarvita lisää sanoja?
Miltä
kuulostaisi: Vapaus, veljeys, tasa-arvo ja onni?
Tai:
Vapaus, veljeys, tasa-arvo, onni ja ilo?
Viime
viikolla Sixten Korkman sanoi Ylen haastattelussa, että hänen
mielestään tärkeintä ihmiselle on onni, onnellisuus. Se on hänen mielestään tärkeämpää kuin vapaus, jota monet pitävät ensisijaisena
ihmiselämän tarkoituksena.
Onni on kuitenkin problemaattisempi käsite kuin vapaus, jota voi sentään aika
luotettavasti mitata ja punnita. Sitä paitsi vapaus on selvästi
sekä yksilöön että ihmisryhmiin ja myös instituutioihin liittyvä
toiminnallinen suure. Mitä suurempi vapaus yksilöllä, ryhmällä
ja organisaatiolla on toimia, sitä moninaisempi yhteiskunta syntyy
ja sitä tehokkaammin ja tuottavammin yhteiskunta toimii.
Suvaitsevuus ja sallivuus sisältyvät vapauden dynamiikkaan, eivät ole siitä irrallaan.
Tietysti
täytyy muistaa mitä ranskalaiset vallankumoukselliset aikanaan
vapaudella tarkoittivat: sinun vapautesi ei saa vähentää toisten
ihmisten vapautta toimia omalla tavallaan.
Karl
Marx puhui vapauden valtakunnasta, johon ihmiskunta suuntaa
kehityksensä. Se tarkoitti, että vapaudutaan ulkoisten tekijöiden
- kuten luonnon, aineellisen puutteen ja taloudelliseen koneistoon
kuuluvien hierarkioiden – holhouksesta ja ylivallasta.
Marxin
lauseet kuulostavat välillä hieman metafyysisiltä; vaarana on
päätyä utopiaan, jossa vallitsee uusi hierarkia ja
vaihtoehdottomuuden ylivalta.
Onko avoin
yhteiskunta sitten synonyymi Ranskan vallankumouksen motolle?
Olisiko
mahdollista toteuttaa vapaus, veljeys ja tasa-arvo jossakin
toisenlaisessa yhteiskunnassa? En sano järjestelmässä, koska sanan
”järjestelmä” käyttäminen saattaa olla aidosti avointa
yhteiskuntaa rajoittava käsite.
”Voimme
palata petojen asteelle”, kerrotaan Karl Popperin sanoneen.
”Jos kuitenkin haluamme säilyttää ihmisyytemme, tarjolla on vai
yksi tie: se joka vie avoimeen yhteiskuntaan.”
Kun
luodit ja kranaattien sirpaleet puhkovat ihmisiä kuoliaaksi,
puhkaisevatko ne myös avoimen yhteiskunnan pohjan? Onko vaarana kaatua kranaattikuopan reunalta toisenlaiseen maailmaan, missä pedot
vallitsevat ja hallitsevat käyttäytymistä?
Vapautta
voi horjuttaa, iskeä ja repiä mutta... ja joka tapauksessa avoin
yhteiskunta lienee kaikessa epävarmuudessaankin vahvempi kuin
dogmiin tai totalitaariseen ajatukseen perustuvat liikkeet.
Tai
suoraan sanoen: eikö epävarmuus ja erehtyväisyys juuri olekin
avoimen yhteiskunnan voima?
Kukaan
ei tiedä vastauksia kaikkiin kysymyksiin, totesi Ralf Dahrendorf.
Hän jatkoi sitten näin: ”Yrittäkäämme sen vuoksi etsiä
totuutta, mutta varmistakaamme myös se, että voimme yrittää
uudelleen, jos erehdymme tai meidän kuvitellaan erehtyneen. Suurempaa inhimillistä vapautta uhkaavaa vaaraa ei olekaan kuin
dogma, yhden ryhmän, ideologian tai järjestelmän monopoli... Avoin
yhteiskunta ei lupaa helppoa elämää.”
Tästä
palaan ”onnen” ajatukseen.
Kun
rakastat toista ihmistä, sanoi Popper, toivot tekevästi hänet
onnelliseksi.
Tässä
ei ole mitään pahaa, se kuuluu rakkauteen, mutta poliittisena
toimenpiteenä ihmisten tekeminen onnelliseksi on kaikkein
vaarallisinta mitä kuvitella voi, sillä jokaisella ihmisen on oma
”onnensa” eikä ole mitään yhteismitallista onnea, jota voitaisiin edistää politiikalla.
Jos minä tykkään dekkareista ja tulen onnelliseksi niitä lukiessani, en voi pakottaa sinua lukemaan niitä siirtääkseni onnea sinulle, jos sinun makuusi enemmän on Proust ja James Joyce tai jos onnesi syntyy vaikkapa jääkiekkomatsissa tai hölkkäpolulla. Minun onneni saattaa tehdä kipeää, jos tuputan sitä väkisin laajempaan jakeluun.
Jos minä tykkään dekkareista ja tulen onnelliseksi niitä lukiessani, en voi pakottaa sinua lukemaan niitä siirtääkseni onnea sinulle, jos sinun makuusi enemmän on Proust ja James Joyce tai jos onnesi syntyy vaikkapa jääkiekkomatsissa tai hölkkäpolulla. Minun onneni saattaa tehdä kipeää, jos tuputan sitä väkisin laajempaan jakeluun.
Olisi tietysti hienoa jos kaikki eläisivät onnellisina kauniissa, unelmiemme yhteiskunnassa. Epäilemättä, jos kaikki rakastaisivat toisiaan, meillä olisi maanpäällinen taivas, Popper sanoi. Mutta jokainen yritys rakentaa taivas maan päälle tuottaa tänne väistämättä helvetin, sillä se johtaa suvaitsemattomuuteen, uskonsotiin ja inkvisiitioon, jolla on tarkoitus pelastaa sielumme.
Pariisin
laukausten jälkeen ulkoministeri Timo Soini vertasi
jihadisteja Stalinin ja Hitlerin hirmuvaltaan.
Hirmuvaltiaiden kanssa ei pidä neuvotella.
Stalin
kyllä pääsi kuin koira veräjästä.
Sami
Sillanpää kirjoitti Helsingin Sanomissa sunnuntaina, että ISIS
ei ole mikään sivilisaatio, jonka kanssa pitäisi käydä
keskustelua; toisin kuin IRAn tai ETAn kanssa aikanaan tehtiin
poliittinen sopimus, tai se oli mahdollista, ISISin kanssa ei voi
päästä poliittiseen ratkaisuun. ”ISISin kanssa ei voi
neuvotella. Sen päämäärää ei voi hyväksyä”. Sillanpää
kirjoitti.
Avoimeen
yhteiskuntaan rakennettu sallivuuden ja suvaitsevaisuuden periaate
saattaa johtaa tilanteeseen, jossa syntyy ajatuksia ja liikkeitä joiden tarkoituksena on
avoimuuden ja suvaitsevaisuuden kumoaminen.
Voidaan
päätyä, niin kuin Francis Fukuyama on todennut, nihilistiseen
sotaan, jossa liberaalista demokratiaa vastaan nousevat sen omat
kasvatit. Relativismi, kaikkien arvojen suhteellistaminen, järsii lopulta avoimen yhteiskunnan arvot ontoiksi. Ja vähitellen
suhtaudumme niihin kyynisesti ja pilkaten.
”Relativismi”,
Fukuyama sanoi”, ”ei ole ase, joka voidaan suunnata valikoiden
vain tiettyihin vihollisiin. Se syytää luotejaan kaikkiin
maaleihin, ampuu jalat alta paitsi 'ehdottomuutta' julistavilta
opeilta, dogmeilta ja länsimaissa varmoina pidetyiltä käsityksiltä
myös tuohon perinteeseen kuuluvalta suvaitsevaisuuden, erilaisuuden
ja ajatuksenvapauden arvostamiselta. Ellei mikään voi olla
ehdottomasti totta, jos kaikki arvot ovat kulttuurisidonnaisia,
silloin myös hellityt perinteet mm. ihmisen tasa-arvoisuudesta
joutuvat pakostakin romukoppaan.”
Onni on
jokaisen ihmisen yksilöllinen kokemus. Onnellinen voi olla missä
vain ja milloin vain, myös huonoissa oloissa ja onnen voi kokea niin monella tavalla kuin on yksilöitä, ihmisiä, erilaisia tunteita.
Jokaisella on oikeus omaan onneen. Siihen ei tarvitse kysyä naapurilta lupaa. Kaikkina aikoina, kaikenlaisisissa oloissa, kaikenlaiset ihmiset ovat kokeneet onnea yhtä voimakkaasti ja aidosti kuin mitä nyt hyvinvointiyhteiskuntien ihmisetkin kokevat - tai eivät koe.
Jokaisella on oikeus omaan onneen. Siihen ei tarvitse kysyä naapurilta lupaa. Kaikkina aikoina, kaikenlaisisissa oloissa, kaikenlaiset ihmiset ovat kokeneet onnea yhtä voimakkaasti ja aidosti kuin mitä nyt hyvinvointiyhteiskuntien ihmisetkin kokevat - tai eivät koe.
Vapaus
joka on kehittynyt ihmiskunnan alkuhämärästä asti kuuluu sitä
vastoin sivilisaation kehkeytymiseen oleellisena pontimena. Yleensä ja
ylisummaan vapaus on syntynyt ihmisten ja ihmisryhmien yhteistyön
tuloksena. Ihmisten hallussa oleva tieto ja teknologia ovat
yhteistyön ulkoisia ja konkreettisia merkkejä.
Vapaus on yhteiskunnallista, jopa mekaanisesti katalyyttistä.
Vapaus on yhteiskunnallista, jopa mekaanisesti katalyyttistä.
Aloitin
lainaamalla ranskalaisen Paul Eluardin runoa Kuolema,
rakkaus, elämä (La Mort, l'Amour, la Vie). Sijoitin sen
Verdunissa ottamieni kuvien alle, ikään kuin sanoakseni että
maailma on normaali sodan jälkeen ja ennen sitä; kriisi ei tarkoita rauhan mahdottomuutta.
Eluardin
runon viimeinen säkeistö, Aale Tynnin suomennoksena, sopii
kuvastamaan ihmisyyden kirjavaa elämäntilaa, johon haluamme päästä ja
jossa mielimme olla:
”Ihmiset
on luotu toisiaan suvaitsemaan
toisiaan
ymmärtämään toisiaan rakastamaan
heillä
on lapsia joista tulee ihmisten isiä
heillä
on lapsia joilla ei ole kotia ei kontua
jotka
keksivät uudelleen ihmiset
ja
luonnon ja isänmaansa
joka
kuuluu kaikille ihmisille
joka
kuuluu kaikille ajoille.”
____________________________________________________________________
Lähteitä:
Ralf
Dahrendorf: Huomisen Eurooppaan. (Reflections on the Revolution in
Europe, 1990.) Suom. Anna Salo. Kirjayhtymä 1991.
Francis
Fukuyama: Historian loppu ja viimeinen ihminen. (The End of
History and the Last Man, 1992.) Suom. Heikki Eskelinen. WSOY
1992.
Marx ja
Engels: Kirjallisuudesta ja taiteesta. Suom. Robert
Kolehmainen. Edistys 1974.
K.R.
Popper: The Open Society and its Enemies - Volume 2 The High Tide
of Prophecy: Hegel, Marx and the Aftermath, 1945. Routledge
paperback 1990.
Sami
Sillanpää: Pelkojen sodan pystyy voittamaan. Helsingin
Sanomat 15.11.2015.
Aale Tynni
(toim. ja suom.): Tulisen järjen aika. WSOY 1962, 1981.
Toivoa totisesti sopii, että avoin yhteiskunta olisi vahvempi kuin totalitaarinen. Se tuntuu jopa mahdolliselta, sillä avoimuus huomata ja myöntää ja sitä kautta korjata omat heikkoutensa voi pitemmällä tähtäimellä olla vahvuus. Ei avoimien yhteiskuntien voittokulku ole silti itsestään selvää, vaan se vaatii jatkuvaa valppautta ja tahtoa näitä arvoja puolustaa. Maailmalla ja meilläkin on voimia, joiden on vaikea sietää eri mieltä olevia ja kova hinku heidät vaientaa.
VastaaPoistaSanojen sanojat voi aina tappaa, mutta itse sanoja ei. Näin uskon.
Eivät vapaudet ja oikeudetkaan aivan yksioikoisia käsitteitä ole. Me yksilön oikeuksista lähtevässä lännessä katsomme, minäkin, että yksilön vapaudet ja oikeudet ovat kaiken lähtökohta. Itäisissä kulttuureissa yhteisö on usein tärkeämpi kuin yksilö. Mikä oikeus meillä on heille sanoa, että te olette väärässä ja me oikeassa? Amerikkalaisilla veljillämme on kuitenkin vahva taipumus levittää vähän väkisin omaa näkemystään maailmalla, ja siitähän niitä jännitteitä helposti syntyy.
Kyöstin blogi sai viikolla ansaittua julkisuutta, kun Helsingin Sanomien Unto Hämäläinen siitä kirjoitti. Huomio oli täysin ansaittua ja siitä onnitteluni. Joskus pakkaa turhautuneisuus vallata mielen, kun täällä verkkomaailmassa liikkuu. Miksi netin keskustelupalstat, sinänsä erinomainen mahdollisuus tavalliselle kansalaiselle, tursuavat niin paljon ihmismielessä syntyvää vihaa ja muuta kuonaa? Kyöstin blogi on sille kaikelle oivallinen vastapaino. Fiksu ja laajasti sivistynyt kirjoittaja, joka pohtii tärkeitä asioita. Kiitos siitä, ja enemmän tällaista!
Kiitos Pekka!
PoistaPakinassa mainittu Fukuyama on itsekin tainnut "perua" Historian loppu -kirjassa esittämäänsä uskoa, että avoimen yhteiskunnan jälkeen maailma on tuossa mielessä valmis eikä mitään liberaalin markkinatalouden voittavaa ole tulossa. F. on ehkä liiankin kriittinen vanhaan tekstiinsä nähden, koska eihän siellä oikeastaan väitetä etteikö yhteiskunta voisi palata vanhoihin, totalitaarisempiin aikoihin - eikä väitetä esim. että demokratia on ehdoton edellytys menestyvälle teollisuudelle ja kaupalle, esimerkkinä aikanaan hyvin valtiojohtoisen Etelä-Korean menestys.
Tuo vapaus on tietty vaikea asia määriteltäväksi; pelkkä yksilön kokemus se ei tietenkään ole eikä voi olla ja sivilisaation kehittymiseen on nimenomaan vaikuttanut kasvanut yhteistyö, nykyään globaalisti. Ihminen on sosiaalinen eläin ja haluaa tulla hyväksytyksi yhteisössäään, olipa se suuri tai pieni.
Onnen ja vapauden pakottaminen vientituotteena tai poliittisena agendana lienee aina ongelmallista sekin. Siinähän käy helposti niin että "onnellinen" ja "vapaa" ihminen pitää itseään jotenkin parempana kanssaihmisiään ja yrittää väkisin pakottaa heidät, nuo onnettomat ja vapautta vailla olevat itsensä kaltaiseksi. (Jokainen ylipainonsa kamppaileva tietää, miltä tuntuu kun joku langanlaiha ja siitä onnellisuutta pursuava progagoi telkkarissa oman habituksensa ylivoimaa muiden ihmisten rinnalla ja sitä, että kaikkien pitäisi päästä yhtä langnalaihaan onnelliseen elämään.)
Muuten tuosta Amerikasta - vaikka olen aina ollut amerikkalaisen elokuvan ja kirjallisuuden suurkuluttaja, ja jopa kirjoittanut valtavasti niistä, niin kyllä viime talvinen matka Yhdysvaltoihin hätkähdytti: turistikin huomasi kuinka paljon yhteisöllisyyttä ja toisista välittämistä siellä vallitsee, vaikka se ei olekaan valtiollista välittämistä. Eli taitaa tuo individualismin ja vapauden amerikkalainen henki olla monimutkaisempi ja varmaankin myös ristiriitaisempi olemukseltaan kuin miltä näyttää sheriffien hommia seuratessa.
Tuohon amerikkalaisten yhteisöllisyyteen vielä pieni jälkihuomautus. Muistan, kun Intian valtameren tsunami ja hirmumyrsky Katrina iskivät kymmenisen vuotta sitten suhteellisen lähellä toisiaan.
PoistaÄitini ihmetteli sitä, miten Thaimaasta kuulimme tarinoita siitä, miten pyyteettömästi ihmiset auttoivat ventovieraitakin, kun taas Katrinan jäljiltä tarinat kertoivat ryöstelyistä ja muusta vähemmän ylevästä. Miksi näin, hän kyseli. Ikävintä oli sitten jälkikäteen kuulla, että monet amerikkalaisista pahantekijöistä olivat virkavallan edustajia.
Yhteisöllisyys on todellakin monimutkainen juttu. Mikä selittää nämä tarinat, kun samanaikaisesti Kyöstin kertoma amerikkalaisten toisista välittäminen on varmasti täysin totta?
Helppo vastaus olisi selittää, että siellä yhteisöjä on niin paljon eikä valtiolla ole juurikaan yhdistävää roolia (kuten Euroopassa), joten moninaisuuteen mahtuu kaikenlaista, pahaakin. Mutta jos virkavaltakin pitää laskea omaksi yhteisökseen, niin selitykseltä putoaa pohja.
PoistaTähän asti on ajateltu, meillä länsimaissa siis, että demokratia ja taloudellinen menestys ovat kytköksissä toisiinsa. Viime aikoina tätä näkemystä on haastanut Kiina, jonka taloudellinen kasvu on ollut totalitaarisen johdon alla huikea. Mitä tapahtuu jatkossa? Rupeaako Kiina lisääntyvän vaurauden myötä avautumaan vai kestääkö keskusjohto, mutta kasvu hiipuu sen jälkeen kun halvan työvoiman ja länsimaiden kopioinnin mahdollisuudet on käytetty loppuun? Vai rikkooko Kiina vanhan opin?
VastaaPoistaAmerikka on todellakin monimuotoisempi yhteiskunta kuin täällä Euroopassa aina ymmärretäänkään. Hyvässä ja pahassa. On ollut tavattoman ikävä seurata miten siellä pääpuolueiden ja ylipäätään eri mieltä olevien välit ovat viime vuosina kiristyneet. Mikä on Amerikan tie? Varmastikin sen suhteellinen painoarvo heikkenee, kuten kaikkien länsimaiden, mutta putoaako se oikein kunnolla, kuten jotkut ovat ennustaneet?
Tuntuu siltä, että maailma on nyt tavallistakin suurempien muutosten tilassa, mutta aika näyttää minkälaiseen asentoon muutokset johtavat.
Niinpä, onhan se vähän ironista, että kun kuviteltiin että länsimaissa on päästy johonkin ideaaliin (tai melkein) tilaan missä kansalaiset ja yritykset, talous ja humaani ihmiskäsitys elävät toisiaan tukien, niin sitten yht'äkkiä kaikki taas näyttääkin olevan jonkin reunalla, jonkin josta ei tiedä eikä muuta osaa sanoa kuin pelätä.
PoistaAivan kuin peruselämä yhteiskunnissa olisi joku totalitäärinen monttu, mistä välillä päästään pois ja sitten ollaan koko ajan putoamassa sinne monttuun takaisin. Joku voisi sanoa, että kun sähköt menevät poikki, ei aikakaan kun eletään filosofisesti ahtaampia aikoja.
Toisekseen, meillä saattaa olla liian optimistinen kuva siitä mitä ihmiset haluavat "demokraattisilla" oikeuksillaan (velvollisuuksillaan) tehdä; ehkäpä todella syntyy Fukuyaman pelkäämä nihilistinen ja kyyninen yhteiskunta jossa kukaan ei oikeastaan välitä mistään - paitsi omista nautinnoistaan.
Jospa Kiinassakin riittää, että kansalaisilla on talouteen ja hyvinvointiin liittyviä vapauksia eikä yksilöitä kiinnosta äänestäminen tai poliittinen moninaisuus. Vai onko sittenkin olemassa jonkinlainen "luonnonlaki" sen suhteen, että vapauden pitää ulottua myös yhteiskunnalliseen päätöksentekoon ja sen aika tulee väistämättä, jonakin päivänä?
Sehän on merkille pantavaa kuinka hyvin ihmiset aina sopeutuvat nykyhetkeen, siinä vallitseviin mahdollisuuksiin ja rajoituksiin.
Tuo monttu on epäilemättä hyvä vertauskuva sivistymisestä. Ihminen, tai ainakin ihmisten parhaimmisto, yrittää kiivetä sieltä pohjalta ylöspäin, mutta vaikeuksien tullen pudotaan takaisin pohjalle. Varsinkaan kun osaa ihmisistä ei kiinnosta koko kiipeäminen, vaan he keskittävät tarmonsa toisten ihmisten alistamiseen. Opitaanko tässä jotain? Ehkä vähän, pikku hiljaa.
VastaaPoistaLuulen myös, että suuri osa ihmisistä vaatiessaan demokratiaa tarkoittaa itse asiassa vaurautta, aineellista hyvää. Toki joukossa on aina myös ihmisiä, jotka osaavat ja haluavat katsoa kauemmas. Heidän ansiostaan ihmiskunta kehittyy, jos kehittyy. Toivon, että kehittyy, sillä muuten meidän käy huonosti.
Veikko Huovinen kirjoitti ("Koirankynnen leikkaaja", 1980), että "tämä kamalien pärhältäjien ja kouhottajien, petojen ja lahmaajien maailma pysyy pystyssä niin kauan kuin joukossa on edes nimeksi hyviä miehiä ja naisia". Se on täysin totta, ja yhä todempaa tänä päivänä, kun tekninen kehitys on antanut ihmiselle kyvyn vaikka tuhota kaiken sivistyksen. Toivottavasti joukossamme on edelleen riittävästi näitä viisaita miehiä ja naisia.
Huovisen ajatuksesta voisi vetää pessimistenkin vision tulevaisuudelle, mutta en semmoista tee. Siihen pitäisi varmaankin lisätä, että enimmistö sitten hyväksyy että ne pahimmat ja ilkeimmät, pieni joukko niitäkin, pidetään "kurissa".
PoistaOngelmallisempaa on seuraava lainaus Hannah Arendtilta (jos se on totta), joka sattui tänään silmiin The Guardianista liittyen jihadistien terroritekoihin: "Surullista on, että kaikkein pahimpaan syyllistyvät ne ihmiset, jotka eivät ole koskaan aikoneet olla sen enempää hyviä kuin pahojakaan."
Arendt kai yritti selittää miksi "tavalliset saksalaiset" hyväksyivät ja jopa tekivät natsivallan aikana hirmutekoja.
ONNITTELUT Kyösti! Todella ansaittua, kuten Pekka Turunen kommentissaan sanoo. Muutoinkin hyvä, että blogeista nostetaan esiin fiksuja blogeja.
VastaaPoistaOlin taas kerran lukenut Hesarin kiirellä ja ottanut leikepinooni talteen hyvät artikkelit. Sieltähän tuo Hämäläisenkin juttu löytyi.
Vain pieni anekdootti tähän hienoon kirjoitukseen ja keskusteluun jatkoksi. Bhutanissa painotetaan bruttokansantuotteen sijaan brutto-onnellisutta. Sitä myös mitataan ja pyritään edistämään ylläpitämällä perinteitä. Erikoinen valtio. Ilmeisesti buddhalaisuus vaikuttaa suuresti ja saa valtion pitämään mm. luonnonsuojelua tärkeänä asiana onnellisuuden ylläpidossa.
Kiitos Marjatta!
PoistaEi ole syytä epäillä etteikö ihmisten hyvää ja onnea voisi syntyä muuallakin kuin näissä tehokkaissa - siis kaikessa suhteessa - länsimaissa joissa yksilön henkistä ja aineellista liikkumavaraa ja sietokykyä todella venytetään äärirajoille. Toisaalta sitten, asiaa syvemmältä tietämättä, herää arvelu että nimenomaan meidän kaltaisissa yhteiskunnissa "hyvä" on pystytty ulottamaan laajemmalle kansalaisten joukkoon kuin muissa "sovellutuksissa". Ovatko ihmiset sitten aineellisesta ja henkisestä "hyvästä" onnellisia, on toinen juttu.
Niin, onkohan siinä joku kriittinen raja, jonka jälkeen hyvinvointi alkaakin aiheuttaa pahoinvointia. Jos tavoitteellisen ponnistelun mahdollisuus ja hyöty häipyy, niin ihminen tympiintyy. Kansalaispalkka on ilman muuta huonompi asia kuin mielekäs työ, mutta kun sitä ei ole, niin kyllä kansalaispalkka aina kerjäämisen voittaa.
PoistaLuulen että pahoinvointi (siis tunteena) on samanlainen asia kuin onni tunteena, siis yksilön ikioma kokemus, ei yhteinen.
PoistaJos hyvinvointi mekanistisesti aiheuttaisi pahoinvointia, silloinhan rikkaat ja varakkaat kokisivat aina pahoinvointia ja viisaita jos olisivat, luopuisivat omaisuudestaan tullakseen onnellisiksi. Sellaista kuitenkin tapahtuu aika harvoin.
Pitkästyminen on juttu sinänsä. Katselin äsken uudestaan elokuvan Hannah Arendtista, jossa Arendt oppii Martin Heideggeriltä että ihmisen tärkein ominaisuus on kyky ajatella. Jos/kun ihmisillä on nykyään vapaa-aikaa vaikka kuinka ajatella, niin mistäköhän johtuu että he tuntuvat tekevän sitä niukasti?
"Avoin yhteiskunta on kuin läpinäkyvä talo, jonka seiniä ja lattioita pitää rakentaa koko ajan uudestaan. Tämä talo ei ole annettu vaan tehty, ylläpidetty, jatkuvasti rempattu."
VastaaPoistaNyt ollaankin tekemässä isoa remppaa. Saa nähdä kuinka käy, jääkö avoimuus.
Itsestä TUNTUU siltä, että olisi viisasta ottaa osaksi meidän vapautta, avoimuutta jne muualta sitä janoavat, sinne henkensä kaupalla haluavat, jotka tuntevat sen uhan läpikotaisin oman elämänsä ja kulttuurinsa kautta. Eikö se olisi järkevä ase läpinäkyvän talon seinien tukemiseen?
Kyllä varmaankin vaikka se ei helppoa olisikaan, millekään ryhmälle.
PoistaKun Yhdysvallat aikoinaan syntyi, suuri osa maahanmuuttajista pakeni Euroopassa ahtaita oloja, usein syynä oli uskontoon liittyvä painostus.
Uuteen maailmaan vietiin ajatus että uskonto ei saa olla valtio; että erilaiset uskonnot pitää hyväksyä rinnalle vaikka omasta puritaanisuudesta pidettäisiinkin kiinni.
Euroopan tilanne nyt on tietysti hieman erilainen; Eurooppa on "valmis" kun taas Amerikka oli vasta syntymässä. Täällä vallitsee moneen kertaan harjoiteltu käsikirjoitus, siellä sitä vasta hahmoteltiin ja kirjoiteltiin.
Toisaalta valmiin yhteiskunnan, jossa uskonto ei ylisummaan näyttele kovin isoa roolia, luulisi helposti sopeutuvan uuteen ja erilaiseen.