[katalysaattori]
Kyösti Salovaara 2014. Tässä autossa ei ole katalysaattoria. Mulhousen automuseo. |
Hemmetti,
miten tähän suomalaiseen todellisuuteen pitäisi suhtautua?
Yleisesti
ottaen ja erityisesti ajatellen huomaan liukuvani johonkin
epätodellisuuteen, reunalle, pois telkkarin ääliömäisten
viihdekilpailujen, hysteerisesti kikattavien keskustelujen ja
näennäisesti ajankohtaisten ohjelmien loputtomasta virrasta.
Pian tässä kuplassa, joka sulkeutuu pään ympärille, ei ole muuta kuin ajatusteni tyhjyys, ikään kuin monologi joka kimpoaa kuplan
näkymättömästä seinästä takaisin omaan korvaan ärsyttävän
tuttuna.
Voiko
joka puolella käynnissä olevaa small talkia paeta enempiin
sanoihin ja pidempiin lauseisiin?
Lieneekö sanalla merkitys vaikka sanan jättäisi sanomatta?
Lohdullista
kyllä, melkein kaikki on suhteellista.
Viimeviikkoisen pakinani eräässä kommentissa lainasin Philip Rothia,
joka on pohtinut toistuvasti fiktion suhdetta todellisuuteen ja
totuuteen. Omaa elämäänsä fiktioon heijastettuaan Roth on sitten
kieltänyt jyrkästi romaaniensa omaelämäkerrallisuuden.
Omasta
elämästä voi siis kirjoittaa jättämällä oman elämän
kirjoittamatta.
Tässä
piilee fiktion viehätys: se ei ole aivan totta mutta ei täysin
”valhettakaan”.
Lainasin
siis Rothin romaania Haamukirjailija, jossa nuori kirjailija –
Rothin alter ego muodossa tai toisessa – tuskaili kirjailijan
suhdetta todellisuuden kuvaamiseen näin:
”Kunpa
osaisin keksiä yhtä julkeasti kuin elävä elämä! Kunpa minä
jonakin päivänä pääsisin edes lähelle sitä
omaperäisyyttä ja kiihkoa mitä todellisuudessa on! Mutta jos minä
milloinkaan onnistuisin, mitä ne silloin minusta ajattelisivat,
minun isäni ja hänen tuomarinsa? Miten minun vanhempani sen
kestäisivät? Ja jos he eivät kestäisi, jos isku heidän
tunteisiinsa lopulta olisi liian haavoittava, miten kestäisin minä
sen että minua vihattaisiin ja herjattaisiin ja käännettäisiin
minulle selkä?”
Tarkoittiko
Roth että pyrkimys ”totuuteen” johtaa väistämättä
välirikkoon ympäröivän yhteiskunnan kanssa? Onko totuus liian "kallista"? Vai puhuiko hän
enemmänkin fiktion mahdottomuudesta? Siitä että täysin rehellinen
fiktio ei enää olekaan fiktiota?
On
ironista ajatella, että vaikka taide aina liioittelee jotakin
kokemusta, se silti häviää todellisuuden sensaatiolle.
Todellisuutta ei tarvitse ”keksiä”, koska se on jo!
Monet
taiteilijat ovat yhtä kaikki vetäytyneet piiloon kertoakseen mitä
näkivät ja kuulivat, uskaltaakseen kirjoittaa kokemastaan ja kuvittelemastaan. Niin kuin
Stephen Dedalus James Joycen romaanissa Taiteilijan omakuva
nuoruuden vuosilta.
”Kuule
nyt, Cranly”, Dedalus sanoo. ”Olet kysynyt minulta mitä voisin
tehdä ja mitä en tekisi. Sanon sinulle nyt, mitä minä teen ja
aion jättää tekemättä. En tule palvelemaan sellaista, mihin en
usko, olkoon sen nimi sitten vaikka koti, isänmaa tai kirkko; ja
minä aion ilmentää itseäni jossakin elämän tai taiteen muodossa
niin vapaasti kuin voin ja niin täydellisesti kuin voin ja
puolustaakseni käytän ainoita aseita, jotka itselleni sallin –
vaikenemista, maanpakoa ja viekkautta.”
Huomenna perjantaina saa Suomessa ensi-iltansa uusi James Bond -elokuva Spectre.
Ensimmäiset näytökset alkavat heti vuorokauden vaihduttua klo 0:07.
Tällä
viikolla on mainosmielessä paljastettu, että Spectre kertoo
asioista, jotka meitä pelottavat. Ja nyt, Edward Snowdenin
paljastusten jälkeen meitä kuulemma pelottaa digitaalinen vakoilu;
se että kaikki sanottu ja kaikki kirjoitettu on välittömästi
amerikkalaisten vakoiluohjelmistojen analysoitavana.
Edward
Snowdenin paljastukset tulivat monille täydellisenä yllätyksenä. Minä yllätyin että asiantuntijat yllättyivät.
Jännäreitä
lukeville kaikki oli tuttua; ties kuinka monessa trillerissa CIA tai
NSA tai jokin muu valtion ”isoveliorganisaatio” on kuunnellut ja
analysoinut digitaalisesti kansalaisten toimia. Sitä ennen kuunneltiin toki puhelimia analogisesti, luettiin kirjeitä ja sähkeitä salaa avoimin silmin.
Jos
Spectren teemana tosiaan on digitaalinen vakoilu, siitä
syntyy jännittävä kaksoiskuva SPECTREn ”historiaan”.
Hyppy taaksepäin: Vuonna 1961 ilmestynyt Pallosalama oli Ian Flemingin yhdeksäs teos James Bondista.
Tuossa
romaanissa SPECTRE (tai S.P.E.C.T.R.E) varastaa amerikkalaisilta pari
atomipommia ja kiristää niillä sitten rahaa. SPECTRE eli
”Vastavakoilun, terrorin, koston ja kiristyksen erikoisjärjestö”
on Ernst Stavro Blofeldin johtama rikollisjärjestö.
Blofeldin
menneisyys on kiinnostava.
Pallosalamassa
kerrotaan, että puolalaista syntyperää oleva Blofeld tyytyi yliopisto-opiskelujen jälkeen vaatimattomaan työpaikkaan posti- ja
lennätinhallituksen pääkonttorissa. ”Näytti oudolta”, Fleming
kirjoitti, ”että Blofeldin kaltainen epätavallisen lahjakas
nuorukainen jäi sellaiseen tehtävään, mutta hän oli itsekseen
kehitellyt mielenkiintoisen ajatusrakennelman maailman ihmiskunnan
tulevaisuudesta. Hän oli tullut siihen tulokseen, että nopea ja
tarkka tietoliikenne on ehdoton edellytys ja väline vallan kahvaan
pääsemiseksi. Totuuden tietäminen ennen muita oli, niin hän
ajatteli, jokaisen maailmanhistorian aikana tehdyn päätöksen ja
suuren suorituksen alku ja juuri.”
Maailmansodan
lähestyessä Blofeld tajusi, että hänen kauttaan kulki tärkeitä
tietoja. Blofeld ei ymmärtänyt mitä salakielisissä viesteissä
sanottiin, mutta koska ne oli merkitty ”salaisiksi” tai
”erittäinen salaisiksi”, joillekin muille niillä oli
merkitystä. Niinpä Blofeld perusti verkoston joka keräsi eri
puolilla Eurooppaa posti- ja lennätintoimistoista, lähetystöistä
ja asetehtaista lähetettyjä tärkeitä viestejä, jotka hän sitten
myi hyvällä hinnalla saksalaisille, amerikkalaisille ja
ruotsalaisille tiedustelupalveluille.
Blofeld
teki 1930-luvulla sen mitä NSA ja kumppanit tekevät nyt. Blofeld tajusi, että jo kirjeiden ja sähkeiden meta-tiedoillakin on kauppa-arvoa, koska ne paljastavat verkostojen rakenteita.
Ennen
kirjailijanuraansa Ian Fleming työskenteli jonkinmoisessa roolissa
Englannin laivaston tiedustelupalvelussa. Rooli saattoi olla
tyhjänpäiväinen, mutta kenties hän oppi siinä keksimään yhtä
julkeasti kuin todellisuus.
Viime
kesänä ”paljastui”, että myös Frederick Forsythillä on
ollut jonkinlainen sivurooli brittien salaisessa palvelussa.
Se ei
kuitenkaan (välttämättä) selitä miksi hänen trillereissään on
niin monesti oltu ”ajan hermolla” tai jopa etuajassa. Luultavasti
ja pikemminkin Forsythin romaanien tausta-aineisto perustuu
rutinoituneen journalistin ammattitaitoon ja hänen tuossa ammatissa
luomiin ihmissuhdeverkostoihin.
Romaanista
Zangaro! löytyy hieno esimerkki Forsythin tarkkanäköisyydestä; hän osasi ”keksiä” mitä todellisuuden
pinnan alla tapahtuu ja mihin se oli menossa.
Juonta
paljastamatta tarinan keskiössä on jossakin Afrikassa sijaitseva
Kristallivuoren platinakaivos, jota englantilaisen kaivosyhtiön
johtaja James Manson tavoittelee omakseen.
Manson
(ja Forsyth) lukivat maailmaa.
1960-luvun
Yhdysvalloissa savusumu haittasi yhä pahemmin suurkaupunkeja. Kaikki
puhuivat nyt uusista asioista kuten ”ilman saastumisesta”,
”ekologiasta” ja ”elinympäristöstä”. Lainsäätäjiin
kohdistui paine rajoittaa saastuttamista, laatia lakeja puhtaamman
elinympäristön saavuttamiseksi. Ralph Naderin ansiosta saastumisen vastaisen kamppailun huomio keskittyi autoon.
”Manson
oli varma”, Forsyth kirjoitti vuonna 1974 romaanissaan Zangaro!, ”että
vaatimukset saisivat 1970-luvun alussa entistä enemmän pontta ja
että viimeistään vuoteen 1975 tai 1976 mennessä jokaisessa
amerikkalaisessa autossa tulisi lain mukaan olla laite, jolla
pakokaasuista poistettaisiin myrkylliset aineet. Hän otaksui myös,
että Tokion, Madridin ja Rooman kaltaisten suurkaupunkien olisi
ennemmin tai myöhemmin seurattava esimerkkiä. Kalifornia olisi
kuitenkin kaiken keskipiste.”
Manson
osasi laskea, mitä tapahtuu kun lait määräävät autoihin katalysaattorin: ”Koska platina olisi ehdottoman korvaamaton aine
jokaisessa pakokaasuja vähentävässä laitteessa ainakin
vuosikymmenen ajan ja koska maailman platinankysyntä tulisi
ylittämään huimasti tarjonnan, hintakin tulisi olemaan hyvin,
hyvin miellyttävä.”
Katalysaattori
tuli pakolliseksi jokaiseen uuteen autoon Yhdysvalloissa vuonna 1975
mutta Euroopassa vasta 1990-luvulla. Yhtä kaikki, Forsyth osasi
lukea muutoksen vihjeitä ja keksiä yhtä julkeasti kuin todellisuus.
Hemmetti,
nyt helpottaa!
Ehkei
minun tarvitsekaan katsoa telkkarin ääliömäisiä ohjelmia
pysyäkseni ajan tasalla.
Riittää
kun lukee kirjoja. Tai ainakin riitti aikaisemmin. Ja minä taidan olla "aikaisemmin".
Jostakin
kummallisesta syystä tai ihan lajin luonteeseen kuuluen jännärit
ja viihderomaanit tietävät ympärillä olevasta paljon, enemmän
ja joskus eniten.
____________________________________________________________________
Lähteitä:
Ian Fleming: Pallosalama. (Thunderball, 1961. Suom. Harry Forsblom. Gummerus, 1962.)
Frederick Forsyth: Zangaro!. (The Dogs of War, 1974. Suom. Olli Tuomola. Otava, 1974.)
James Joyce: Taiteilijan omakuva nuoruuden vuosilta. (A Portrait of the Artist as a Young Man, 1916. Suom. Alex Matson. Otava, 2.p 1964.)
Philip Roth: Haamukirjailija. (The Ghost Writer, 1979. Suom. Pentti Saarikoski. WSOY, 1980.)
Arvostan ihmisiä, jotka liikkuvat sujuvasti niin korkean kuin (ns.) matalankin kulttuurin parissa. Nytkin Kyösti Salovaara lainaa samassa kirjoituksessa viileästi Rothia, Joycea, Flemingiä ja Forsythiä. Kaikilla heillä on arvonsa, joskin se arvo voi olla hyvin erilainen. Viisas ihminen ei väheksy ennakkoluulojensa takia mitään arvokasta.
VastaaPoistaOn hyvä kysymys miksi jännärit ja viihdekirjallisuus näkevät joskus paremmin ja tarkemmin kuin ns. korkeampi kulttuuri?
Toisaalta hyvän ja huonon määritelmät muuttuvat ajan myötä. Nuoruudessani populaarikulttuuri, kuten esimerkiksi dekkarit, olivat väheksyttyä roskakulttuuria, vaikka itselleni ne olivat hyvin tärkeä kulttuurimuoto. Nyt entinen populaari on saanut hyväksyntää, mutta tilalle on tullut uutta roskaa.
En itse näe mitään arvoa television ääliöohjelmilla, mutta olenko tässä suhteessa sokea? Nostaako aika niidenkin arvoa? Vaikea kuvitella, sillä niin kelvottomilta ne tuntuvat, mutta ehkä me "aikaisemmat", kuten Kyösti sen ilmaisee, emme ole oikeita ihmisiä sitä näkemään.
Hyvin tiivistetty, Pekka.
PoistaSe miksi dekkarit ja viihderomaanit tuntuvat peilaavan todellisuutta paremmin kuin ns. vakava kirjallisuus, johtuu ehkä nimenomaan näkökulmasta: vakava romaani keskittyy ihmisen sisäiseen maailmaan ja etsii "ikuisia" teemoja kun taas jännärit etsivät sitä mikä ympäristössä on aktuellia juuri nyt, siitä välittämättä jääkö kirjoitettu elämään vuosikymmeniksi. Enkä halua tyrmätä tietenkään kirjallisuutta joka etsii ikuista teemaa, mutta...
Mutta... tuo toinen huomio on "kipeämpi" myöntää - kenties minun ajatusmaailmani ja kokemusmaaimani ja se mikä naurattaa ja mikä ei, on jostakin menneisyydestä eikä sen pohjalta kannattaisi nykyhetken pintailmiöitä arvostella. Niin kuin sanot: ehkä ne ovat kaikessa idioottimaisuudessaan klassikkoja kymmen vuoden päästä.
Silti - en anna periksi, hemmetti!
Ei anneta periksi, ei!
PoistaEräs nuori työtoverini totesi eräässä keskustelussa, että meistä aivan jokaisella on jotain "tuubaa", jota televisiosta katsomme, myönsimme sen tai emme. En jäänyt kyselemään mitä tuuba tarkoittaa setä-kielellä, sillä asiayhteydestä oletin sen tarkoittavan juuri näitä television ääliöohjelmia, joita fiksutkin nuoret katsovat, vaikka ehkä jonkinlaisella ironisella asenteella.
Toteamus oli sen verran mielenkiintoinen, että jäin sitä pohtimaan. Mitä on minun tuubani? En koe katsovani mitään idioottimaista, sillä tuollainen itseironinen lupa katsoa roskaa tuntuu kovin vieraalta. Onko urheilu minulle tuubaa?
Ajan henkeä määritellään kovin usein joidenkin näkyvien ja jopa pinnallisten ilmiöiden kautta, vaikka ne koskisivat vain pientä osaa aikalaisista. Se on kovin yksioikoinen näkemys. Jokaiseen aikaan kuuluu valtava joukko erilaisia aatteita ja virtauksia ja vasta kokonaisuutena ne muodostavat aikansa kuvan. Jokainen nyt elävä ihminen osallistuu tämän päivän kokonaiskuvan muodostamiseen, vaikka ei olisikaan ajan pintailmiöistä kiinnostunut.
Pitäkäämme siis sinnikkäästi esillä myös älykkäämpää ja humaanimpaa tapaa elää tätä aikaa!
Niinpä, ollaanko tässä kaikkeen "yhdentekevään" kyllästyneitä setiä vai huumorintajuttomia sellaisia?
PoistaEnnen kaikki oli vakavampaa, informatiivisempaa, jopa älykkäämpää - tai oliko sittenkään. Nyt telkkarista ja ties mistä tulee niin paljon ohjelmaa ettei se kaikki voi tietenkään olla "vakavaa" eikä "älykästä". (Kohta minut saa ampua lainausmerkkien käyttämisestä.)
Mutta muutos pitää hyväksyä jos sellainen on tapahtunut. Jos muistelee tietokilpailuja vaikka 1960 -70 luvuilla, niin kyllähän ne totistisesti kuvastivat ihmisten pyrkimistä "sivistykseen", ihanan vakavasti ja tosissaan. Se että nyt, vuonna 2015, ei oikeastaan ole tietokilpailuja tietämisen mielessä (paitsi pubeissa ja FEM kanavalla lauantaisin musiikkitietokilpailu) kuvastanee nykyhetken ihmisen käsitystä omasta sivistyksestään - peruskoulun käyneet "tietävät" kaiken joten tietokilpailut ovat muuttuneet teatterinäyttelijöiden "ääliökilpailuiksi". Ei tarvitse enää pyrkiä sivistymään, kun kaikki muka ovat jo sellaisia. (Ovatkohan?)
Surffasin äsken Femin riikinruotsalaista ohjelmaa: siellä vakavasti otetettavat ruotsalaisnäyttelijät ääliökilpailivat jossakin "viihdeohjelmassa". Globaali tylsyys näyttää olevan globaalia, todellakin.
Mutta... jos ääliömöisyys viehättää nykynuorisoa ja vähän vanhempiakin, miten sitä oikeastaan voisi kritisoida. Viihde on viihdettä ja jokaisena aikana omansa kaltaista. Kun katsoo arkistoista jonkin Jatkojan ohjelman sieltä kultaisen nuoruuden vuosilta, ihmettelee kuinka fiksuja ja provokatiivisia viihdeohjelmia osattiinkin tehdä.
Voiko jotakin Putousta verrata tässä "ääliömielessä" (tuubaa) vaikkapa futismatsiin? Minun mielestäni ei, sillä kentällä pelaajat ovat tosissaan pelaamassa jalkapalloa, kun taas Putouksessa näyttelijät näyttelevät idiootteja huvikseen. Ehkä he pystyisivät näyttelemään ja huvittamaan älykkäämin mutta sellaiselle ei vaan nyt ole kysyntää.
Olen juuri lukemassa uutta James Bond romaania Trigger Mortis ja lauantaina menen katsomaan Spectreä - onko se vakavaa vai idioottimaista viihteen kuluttamista? En osaa sanoa. Ehkä jotakin siltä väliltä - älyn ja idiotismin.
Nykyään viihdeohjelmien juju tuntuu olevan vaivattmuus, lapsellisuus ja hetkessä synnytetyn tuntu. Julkkikset höpisevät ja letkauttelevat keskenään toisista julkkiksista ja nauravat niin, että nielurisat paistavat, erityisesti, jos viitataan sukupuoliasioihin. Toisissa ohjelmissa sitten, esimerkkinä Putous, ollaan kuin päiväkodin näytelmätuokiossa, johon on tuotu hassuja vaatteita ja naamareita.
VastaaPoistaEt ole Kyösti yksin setä-tuntemuksinesi. Minun mieheni ei katso enää paljon muuta telkkarista kuin uutisia ja urheilua. Joskus elokuvia ja dokkareita.
Minä - täti - katson myös edellämainittuja, paitsi urheilua. Näiden lisäksi olen katsellut viime aikoina Antti Holma Showta ja Maria Veitola yökylässä, koska siinä on ollut mielenkiintosia henkilöitä, kuten Teuvo Hakkarainen, jonka elämänpiirri yllätti. Eletäänkö jossain Suomen maaseudulla vielä tuollaista aikaa, kutsutaan tummaihoisia neekereiksi jne.?
Otit esiin oikeat tietokilpailut eikä vain pelleilyjä. Minä kaipaan myös tasokasta tv-teatteria. Se olisi myös demokratiaa, koska teattereja ei ole kaikilla paikkakunnilla ja liput ovat melko kalliita. Mutta eihän nämä käy, koska on varmaan laskettu, että keskivertokatsoja tarvitsee noita putouksia ja BB-taloja sekä ohjelmia, joissa tutustutaan toiseen ihmiseen alasti tropiikissa.
Kiitos lohduttavasta kommentistasi, Marjatta.
PoistaMutta sille ei voi mitään, että huomaa tai tajua yhtäkkiä lipuvansa jonnekin epätodellisuuteen, josta ikään kuin alkaa puuttua tuo pinnallisin julkisuustaso kokonaan tai melkein (politiikkaa lukuunottamatta, jonka reunaan yritän tarrautua kynsin ja hampain, siis sen seuraamiseen).
Tietenkin (media)todellisuus on tasoja ja kategorioita pullollaan, ja on aina ollut joskin nykyään itse kukin varmaankin netin avulla (ja kymmenien kanavien myötä) löytää oman pikkuryhmänsä helpommin kuin koskaan ennen.
Tästä tuleekin nyt sitten mieleen, edellisen lauseen kirjoitettuani, että johtuisiko tuo eräänlainen nykymedian melkein perverssi pinnallisuus tietoisudesta, että maailma on hajonnut sirpaleiksi, joten ei todellakaan kannata paneutua mihinkään asiaan syvällisesti, kun se syvällisyys ei kerta kaikkiaan tavoita ketään tai ei ainakaan mitään isoa porukkaa? Eli media toimii myös älyllisessä tasossa markkinatalouden panos/tuotos periaatteella. Mitä vähemmällä ponnistuksella saa katsojia/kuuntelijoita, sitä tuottavampaa "pisnestä" tehdään.
Tämä "kritiikin" velvoittamana lähden kohtapuolin katsomaan puhdasta, isolla rahalla tehtyä viihdettä eli James Bondia!
Olen tietoisesti yrittänyt laajentaa tv:n katselua ohjelmiin, jotka koen ns. hömppäviihteeksi. Uusimpana "Ikuisesti nuori", ehkä syynä on, että eräs nuorista on minulle tuttu, läheinen sukulainen.Ei onnistu, pakko on siirtyä kirjan, A-studion pariin - tai nukkumaan.
PoistaEhkä tämä on kuitenkin ikäkysymys, vaihtoehtoisesti tunnen ylemmyydentunnetta hömppäohjelmassa esiintyviin, ohjelman tekijöihin ja niitä katsoviin.
Vuosikymmeniä sitten katsoin (ja pidin) vaikkapa velipuolikuuta ja vastaavia. No kehittyvätkö ohjelmat, kehittyvätkö ihmiset paremmiksi, jalostuvatko.
Kuinka paljon ihmistä jalostaa eduskunnan kyselytuntien, opposition vastakysymysten katselu ja vastaava. Niiden pohjalta voi ainakin esittää kärkeviä mielipiteitä henkilöille, jotka katsovat mieluummin hömppäohjelmia. Hupinsa kullakin.
Hahhaa, joo, kukapa ei hauluaisi tuntea pikkuista ylemmyydentunnetta kanssaihmisiin, ainakin silloin tällöin ja heikkoina hetkinään.
PoistaKuuntelin eilen Yleltä vihattujen levyjen toivekonserttia - jostakin syystä inhottavat iskelmätkin viihdyttävät! Liekö suomalainen ilmiö vai laajemmastikin globaali - enpä tiedä.
Minä olen jo sen verran vanha, että se viihde jota televisiosta tuli nuorena katsottua oli jotain Speden tuotantoa. Silloin sitä katsoi kai ihan mielikseen. Spede Pasasen kuoleman jälkeen katsoin vähän niin kuin muistoa kunnioittaen joitakin jaksoja koosteista, jotka oli nimetty Speden parhaiksi. En tiedä olivatko ne oikeasti parhaita, mutta hyviä ne eivät olleet.
VastaaPoistaEräs ikätoverini rupesi katsomaan satunnaista jaksoa Putouksesta ymmärtääkseen mistä ihmiset puhuvat. Jaksoi muutaman minuutin, mutta sulki sitten television ja rupesi lukemaan.
Onko niin, että me iän myötä vakavoidumme? Vai viisastumme? Veikkaan jälkimmäistä, mutta onko se omaa toiveajatteluani? Tässä iässä vain tuntuu, että maailma on täynnä aidosti kiinnostavia ja tärkeitä asioita, ja kun aikaa on rajallisesti niin sitä ei totisesti viitsisi käyttää "tuubaan".
Toivottavasti Bond-elokuva oli niin hyvä kuin ennakkotiedot antoivat ymmärtää. Itse olen menossa katsomaan sitä loppuviikosta jahka olen palautunut täältä Madeiran lämmöstä. Olisiko Bond minun tuubaani?
Viisastuu ja viisastuu, tai sitten ei. Ehkä tämä "viisastuminen" on oleellisen havaitsemista, siis sekä yleisesti että yksityisesti. Jossakin muualla kuin Suomessa vanhempaa viisautta ehkä käytetään juuri tuon takia enemmän hyödyksi. Meillä ihannoidaan enemmän nuoruutta. Ja mikäpä siinä - outoa on että tästä ei kuitenkaan seuraa kokeilunhalu ja kekseliäisyys eli nuoret ja nuoret keski-ikäiset ovat aika turvallisuushakuisia ja konservatiivisia (hyvinvoitinvaltioon ripustautuvia?).
PoistaMitä yksilöön tulee, hän sitten aina itse valitsee sen oleellisen - sehän voi olla ihan tuubaa sinänsä.
James Bond "taideteoksena" ja kulttuuri-ilmiönä on niin monitahoinen ilmiö että arvoastelman esittäminen on hyvinkin subjektiivista. Luin romaanin Pallosalama - jouluaattoyönä - heti kun se ilmestyi Suomessa 1962 ja näin myös ekan Bond-elokuvan (Tri No) vähän myöhemmin, isäni kanssa jos oikein muistan. Silloin Bondista ei Suomessa vielä juuri kukaan tiennyt juuri mitään. Nyt olin katsomassa uusimman Bond-elokuvan poikani kanssa.
Näistä neljästä viimeisimmistä tämä Spectre mielestäni on täysipainoisin, harmoonisin eli toiminnan ja tyynen vuorottelu tasapainossa, vaikka tietysti autojen romuttaminen aika "lapsellista" puuhaa. Kuulemma Roomassa romutettiin miljoonalla ja koko elokuvassa 24 miljoonalla (punnalla).
Tästä tietysti saattaisi ryhtyä miettimään, että onko tuollainen elokuva enää aidosti "fiktiota" jos fiktion luomiseen tarvitaan kymmeniä miljoonia konkreettisen todellisuuden rakentamiseksi ja tuhoamiseksi!
No, The Guardian antoi filmille täydet viisi tähteä ja minä antaisin 4, jos kysyttäisiin. SDP:n Demokraatin arvostelija antoi tasan kaksi, mikä ei ole ihme sillä siellä päin viihtyminen ja viihde on nykyään huonossa huudossa. Sekin asenne tietysti on sallittua.
Täällä ei ole yhtä lämmintä kuin siellä Madeiralla, mutta yllättävän lämmintä kuitenkin.
Lisäys: ollakseni tarkka, kirjoitin Pallosalamaan omistuskirjoituksen jouluaattona 1962 ja elokuvan 'Salainen agentti 007 ja tri No' ensi-ilta oli suomessa seuraavan keväänä maaliskuussa, jolloin sen myös todennäköisesti näin. Eli olin juuri täyttänyt 16 v, joten ei ihme että Ursula Andress teki vaikutuksen! Ja tietysti Connery.
PoistaÄnkeydyn tähän keskusteluun vielä kerran. Bondissa todellakin on jotain erityistä, ylisukupolvista ja -puolista, sillä minäkin tapaan käydä katsomassa ne vaimon ja tyttärien kanssa. Ja tämä siitä huolimatta, että itse pidän autonromutuksia typerinä ja ylipitkiä taistelu- ja takaa-ajokohtaksia tylsinä.
VastaaPoistaNuoruuden yli-ihannointi on kovin amerikkalaista ja ehkä yleensäkin länsimaista. Samoin ulkonäkö- ja rahapainotteisuus. Maineen ja julkisuuden metsästys. Mitä vanhemmaksi sitä tulee, sitä turhemmalta kaikki tuollainen tuntuu. Olisiko aika kohta ajamassa moisen pinnallisuuden ohi, olisiko ihminen löytämässä jotain tärkeämpää? Aina voi ainakin toivoa.
Onkohan nuoruuden "ihannointi" aina ollut osa tätä länsimaista kulttuuria ja jos/tai ei niin onko Suomi jonkinlainen erityisalue tämän suhteen? Vai liittyykö se jotenkin protestanttisuuteen, luterilaisuuteen, sillä eikö katolisissa maissa perheillä, nuorilla ja vanhoilla, ole suurempi merkitys kuin esim. meillä? Pistettiinkö Suomessa jo kauan sitten maatalon vanha isäntä takanurkkaan seuraamaan elämää ilman osanotto-oikeutta?
PoistaVai tuleeko tämä pelkästään kaupungistumisen ja kaupallistumisen mukana?
Monta kysymystä joihin noin vaan ei osaa vastata.
Jos pitkässä juoksussa ajattelee meikäläistä yhteiskuntaa, niin koskaan historian aikana ei suomalaisilla ole ollut niin paljon sekä taloudellisia että henkisiä mahdollisuuksia keskityttyä ajattelemaan, miettimään ja arvioimaan elämää ja maailmanmenoa kuin juuri nyt, tällä vuosisadalla. Kysymys kuuluu: tapahtuuko niin?