[…
ja tiedän luulevani!]
Kyösti Salovaara 2015. |
Ihminen on
kummallinen olento, joka alati miettii suhdettaan ympäröivään
maailmaan, muihin ihmisiin, menneeseen ja tulevaan.
Niin
paljon on kirjoitettu ettei sitä kukaan ehdi elämänsä aikana
lukea. Niin paljon on sanottu ettei siitä pysty ymmärtämään kuin
pienen osan.
Ja
kuitenkin me, minä muiden mukana ja ennen kaikkea, käyttäydymme
ikään kuin kaikki tiedossa oleva olisi todella tietoa eikä luuloa,
pelkkää kuvitelmaa tai jotain siltä väliltä.
Oikeastaan
ihminen tietää täsmällisesti aika vähän; enemmän hän tietää
sinne päin, suunnilleen, noin. Intuitiivisesti ajatellen maailma on
hallussani, joten ei kannata takertua faktoihin. Niihin kompastuu ja
lentää nenälleen.
Tietoon
kompastuva näyttää nololta. Sitä paitsi kompurointi sattuu enemmän kuin
vasaranisku peukaloon.
Onkohan
meidät saatu uskomaan, että tietokone todella tietää ja että
älypuhelin on älykäs?
Jos on,
sen pahempi meille.
Melkein
huvittavan pateettiselta tuntuu lukea Brita Polttilan
suomentamaa runoa Opiskelun ylistys, jonka Bertolt Brecht
kirjoitti kaiketi 1920-luvulla. Tässä runossa opetetaan
tiedostamaan ja kapinoimaan ja kaappaaman valta tietämällä enemmän
kuin ne, joilla valta siihen asti on ollut.
Brecht
on monen sosialistin tavoin romantikko. Järkeen kannattaa uskoa
kaikilla tunteillaan. Kun tietää enemmän, pystyy ohjailemaan
muiden, vähemmän tietävien käyttäytymistä.
”Hanki
tietoa, sinä joka värjötät kylmässä!” Brecht kehoittaa.
”Tartu kirjaan nälkäinen, se on ase. / Sinun on astuttava
johtoon.”
Brechtin
neuvo: ”Älä usko kuulopuheita / ota itse asioista selvä! / Se
mitä et itse tiedä / sitä et tiedä.” (Brecht: Runoja 1914-1956. Tammi 1974.)
Brechtiä
kuunnellessa tulee mieleen, että tietoon uskova kapinallinen ei aina
huomaa harmaata maailmaa, sillä hänen silmänsä näkevät vain
puhtaita värejä: musta ja valkoinen; on vain totta tai valhetta,
vale ja totuus.
Tieto on
valtaa, mutta minkälaista valtaa se on, sitä on vaikeampi
määritellä. Joskus tuntuu, että luuleminen rauhoittaa ihmisiä
enemmän kuin tietäminen. Luulojen kanssa on mukavampi panna
iltaisin maata kuin miettimällä tietämisen tuskaa ja sitä
puutetta mikä siihen liittyy.
Luulo ei
ole tiedon väärti, mutta sopii meille ihan hyvin. Luuleminen leppoistaa; tieto tekee levottomaksi, ahdistaa.
Tämän
huomasin kun pari viikkoa sitten luin Helsingin Sanomista Vesa
Karosen arvostelun Veikko Erkkilän ja Pekka Iivarin
teoksesta Jätetyt kodit, tuhotut sillat (Otava 2015). Karosen
juttu kolahti luulojeni laatikkoon kuin murskaava kivi.
Arvostelun
otsikko hahmotteli teoksen ”sanoman” näin: ”Kirja muuttaa
käsitystä Lapin sodasta: Saksalaiset eivät olleetkaan julmia
natseja, jotka polttivat kaiken – Monipuolinen historiateos kuvaa
kansan sotakokemuksia, torjuu demonisoinnin ja näyttää
saksalaisetkin inhimillisinä.”
Eikö
meille koulussa opetettu, että saksalaiset polttivat kaiken?
Miksi
sitä opetusta olisi pitänyt epäillä? Kyllä kansa tietää – ja
opettajat!
Pitääkö
silti epäillä ”yhteistä tietoamme”? Tajuta että vaikka tietoa
on, luulon viehätys sumentaa tiedosta syntyvän epäilyn.
Erkkilän
ja Iivarin kirja kertoo, kuinka Lapissa pelättiin venäläisten
tuloa; talot jäivät tyhjäksi kun ihmiset pakenivat tuota uhkaa.
Karosen mukaan teoksen antama yleiskuva on, että saksalaiset
kohtelivat siviilejä poikkeuksellisen hyvin Lapin sodan kireinäkin
aikoina. Saksalaiset eivät olleet miehittäjiä.
”Lähtiessään
saksalaiset eivät polttaneet Lappia maan tasalle, kuten aina
hoetaan”, Karonen tiivistää lukemansa. ”Pääteiden varrella
tuhot olivat perinpohjaiset, mutta polttamatta he jättivät talot,
joissa oli asukkaita, samoin useimmat kirkot. Sivummalla säästyivät
kokonaiset kyläkunnat. Wikipediassa on yhä virhetieto, että
Lapissa 'tuhoamatta jäi vain muutama kylä'.”
Onko
joskus ”poliittisesti” soveliampaa luottaa kuvitelmaan ja luuloon
kuin tietoon ja tosiasioihin?
No,
kaikenlaiseen törmää kun monenlaista lukee.
Usein
sanotaan, että ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden
ennustaminen, mutta ei menneisyyttäkään yksikäsitteisesti
selitetä. Joskus historian ”totuutta” venytetään kuin
jenkkipurkkaa.
Tämä
tuli mieleen kun luin Tekniikan Maailmasta (19/2015) Kalevi
Rantasen sinässä mielenkiintoisen artikkelin Kohinaa ajan
alkupisteestä. Rantanen kertoo, kuinka Bellin laboratoriossa
viisikymmentä vuotta sitten saatiin todisteet alkuräjähdyksestä, kun maailmankaikkeuden reunoilta kuuluvalle kohinalle löytyi
selitys. Rantasen mukaan alkuräjähdyksen tutkimus ja kosmologia
alkoivat vasta tuolloin.
Rantanen
väittää, että ennen vuotta 1965 tieteessä oli vain arvailuja
alkuräjähdyksestä: ”Koko kosmologiaa pidettiin usein enemmän
filosofiana kuin tieteenä. Peruskysymykseen ne vastasivat melkein
yhtä vähän kuin esimerkiksi Kalevala, jonka mukaan
maailmankaikkeus syntyi sotkan munasta.”
Sattumalta
luin alkuräjähdyksen tiedehistoriaa muutama viikko sitten
tanskalaisen Helge Kraghin teoksesta Kvanttisukupolvet
(Terra Cognita 2002). Siinä annetaan kosmologian historiasta
toisenlainen kuva kuin TM:n artikkelissa.
Itse
asiassa jo vuonna 1922 venäläinen Alexander Friedmann esitti
maailmankaikkeuden laajentuvan. Vuonna 1927 belgialainen Georges
Lamaître esitti samaa laskelmiinsa perustuen. Sitten saatiin
1930 Edwin Hubblen todistus siitä, että galaksit erkaantuvat
toisistaan maailmankaikkeuden laajentuessa.
Friedmannin
ja Lamaîtren jälkeen 30-luvulla tiedeyhteisö hyväksyi ajatuksen
maailmankaikkeuden laajenemisesta. Alkuräjähdykseen viittava
taustasäteily tuli seitsemän kertaa raportoiduksi vuosien 1948-56
välisenä aikana mm. George Gamowin, Ralph Alpherin ja
Robert Hermanin tutkimuksissa ja siitä huolimatta
tiedemiesten esittämä ja olennaisilta osiltaan oikea teoria
hyväksyttiin vasta 1965, kuten em. Rantasen artikkelissa kerrotaan.
Alkurähdyksen
idea oli ilmeisesti ”tiedepoliittisesti” ja/tai ”poliittisesti”
arka asia.
Mutta,
niin kuin Kragh kertoo, se oli vakuuttavasti tiedossa jo 40-luvulla,
eikä pelkkänä arvailuna kuten Rantanen TM:ssa väittää
toistaessaan ilmeisesti yleistä virhekuvaa historiasta.
Käsitys,
että kosmologia syntyi vasta vuonna 1965 Bellin laboratorion
havaintojen myötä on ”ilmeisen virheellinen”, Helge Kragh
sanoo, ”mutta lisäksi on tärkeää todeta, että alkuräjähdyksen
malli ei ollut 1960-luvun puolivälin tuotos, vaan se esiintyy täysin
kehittyneenä Gamowin ja hänen työtovereidensa aikaisemmissa
töissä.” Ironia on siinä, että Bellin laboratoriossa
taustasäteilyn löytäneet Arno Penzias ja Robert Wilson
saivat Nobelin palkinnon vuonna 1978, vaikka he eivät ”olleet
oikeastaan keksineet mitään – he eivät olleet määrittäneet
havaintonsa kosmista alkuperää – vaan he olivat havainneet asian,
jota eivät osanneet selittää”.
Tieto ei
kasva puussa, paitsi silloin kun omena tippuu havaitsijan päähän.
Jos
valheella onkin lyhyet jäljet, toden tiedon jälkien seuraaminen on
työlästä koska luulojen muurit on rakennettu jokaiseen päähän.
Luulo kulkee tiedon varjona kauemmin kuin uskoa saattaisi.
Niin
kuin sanoin: on helpompaa luulla kuin tietää, sillä aivomme
käsittelevät todellisuutta suhteina ja todennäköisyyksinä
pikemmin kuin tarkkarajaisina ja toisistaan erottuvina faktoina.
Luonnollinen
kieli on kenties ihmisaivojen suurin ja suurenmoisin tuotos ja niin
kuin me tiedämme, se ei ole koskaan täysin yksikäsitteistä vaan
tulkintoja yhtä pullollaan kuin Matin ja Maijan muovikassi
pullonpalautusautomaatilla maanantaina.
Luulen
siis tietäväni, että tiedän luulevani - tällä kielellä.
Kyösti Salovaara 2015. Onko yksittäinen puu korea sivulause metsän tarinassa? |
Niinpä on. Paljon on oletuksia arvailun varassa. Ketä uskoa? Ei ketään. Siitä ei ole pitkä aika, kun kävin kännykän kanssa lenkillä. Valitsin kännykästä Ylen Areenalta ohjelman, jota kuuntelin lenkin aikana. Siinä puhuttiin skeptikoista. Puhujina kaksi Skeptis-seuran puuhamiestä. En kuulu mihinkään leiriin, en halua kuulua. Mutta kun kuuntelin tätä ohjelmaa, huomasin, että olisin sopiva henkilö kuulumaan juuri siihen, skeptikkojen, joukkoon. Mutta en millään ilveellä haluaisi liittyä virallisesti heihin, sillä silloin sulkisin itseni loukkoon, ja olisin siellä vallitsevien sääntöjen ja epäilyjen vanki. Haluan epäillä vapaana, ilman mitään siteitä mihinkään. Vapaa epäilijä, kalskahtaa korvissasi hyvältä!
VastaaPoistaVapaa epäilijä kuulostaa hyvältä asenteelta. Siinäkin roolissa voi toki syntyä paineita: pitääkö kaikkea ja aina epäillä!
PoistaSressaantunut epäilijä saattaa käydä ei vain itsensä vaan myös läheistensä hermoille.
Eli pitäiskö välillä olla vain ek-sistentialisti? (Noin kirjoittaa Anselm Kiefer erään taulunsa reunaan; teoksen jota tänään kävin katsomassa.)
Minun on syytä epäillä, sillä uskon liian herkästi toisia ihmisiä, ja joudun sen takia kokemaan liikaa pettymyksiä.
VastaaPoistaTähän voisi "vastata" lainaamalla Kafkaa, vaikka vitsi tuntuukin vähän huonolta ohjeelta: "Mikä onni on käsittää, ettämaa jolla seisot, ei voi olla niitä kahta jalkaa laajempi, jotka peittävät sen."
PoistaNiinpä Kafka seuraavassa mietteessä kehoittikin "pakenemaan maailman luokse", mutta sitten tulee se epäily miten maailmaan (ihmisiin) pitäisi suhtautua kun heitä kuuntelee ja heidän tykönä on.
Tähän eivät teoriat auta... kai lainkaan.
Tämä kirjoitus herättää paljon ajatuksia. Esimerkkisi ovat valaisevia.
VastaaPoistaTuli mieleen Platonin luolavertaus, jossa luolan ihmiset luulevat varjoja oikeiksi ja kirkkaaseen auringonvaloon väkisin tuotuina haluavat tästä valemaailmana näkemästään takaisin omaan heille oikeaan todellisuuteen. Mikä on kenellekin - milloinkin - oikeaa?
Joskus on kauheaa herätä myöntämään oikeaksi jotain sellaista, mikä ei sovi omaan elämänkuvaan ja minkä ei haluaisi missään nimessä olevan totta. Pettymyshän siinä ihmisparalle tulee, varsinkin jos on kyse asenteista ja tunteita on vahvasti mukana.
Epäileminen, jatkuva kyseenalaistaminen väsyttää. Mutta myös kyseenalaistamattomuus ärsyttää, "näin kuuluu ajatella" -tyyli, jossa oma järkeily jätetään sivuun.
On vaikea sanoa, kumpi tuo enemmän tuskaa tieto vai tietämättömyys, näinä päivinä. Ehkä kuitenkin tietämättömyys - näin siis haluan ajatella.
Tietämisen ja tuntemisen ääripäät lienevät ihmisen tajunnan vaaka, joka heilahtelee suuntaan ja toiseen. Jossakin tasapainossa on paras olla mutta sitä ei aina saavuta!
Poista