[sanattomana,
melkein]
Kyösti Salovaara 2014. |
Maailmaa
on kaikki, aloitti Ludwig Wittgenstein Tractatuksensa.
Siis:
”Maailmaa on kaikki, mikä on niin kuin se on.”
Se mitä
jää sanomatta, mitä ei voi sanoa, ei kuulu tähän maailmaan. Tässä sanoilla ilmaistavissa olevassa kummallisessa maailmassamme emme voi Wittgensteinin mielestä
ajatella ”mitään epäloogista, koska silloin meidän täytyisi
ajatella epäloogisesti”.
Eikö
vahingossakaan ja huomaamattaan voi ajatella epäloogisesti?
Vai
tarkoittaakohan Wittgenstein, että loogisuus on eräässä mielessä
subjektiivista? Että minä, esimerkiksi, ajattelen aina loogisesti
omalta kannaltani omassa päässäni (omassa kuplassani) vaikka sinusta (sinun kuplastasi katsoen) kirjoitan pelkästään epäloogisia
”väitteitä”?
Luulen
aina olevani looginen koska olen.
Tai
ehkä, ehkäpä sotken tietoisesti loogisuuden ja johdonmukaisuuden.
Tässä
loogisessa maailmassa suomalaiset eivät pukeudu pradaan eivätkä
pravdaan – vaikka totuuden pasuunat totisina torilla soivat – vaan
mustaan.
”Suomalainen
rakastaa mustaa, sillä se suojaa häntä maailmalta”, kirjoitti
Helsingin Sanomat maanantaina. Samana päivänä Yle otsikoi: "Musta
kansa joka pimeydessä vaeltaa – me.”
Suomea
on kaikki, mikä on niin kuin se on.
Mutta
miksi me valitsemme mustan värin, vaikka se ei oikeastaan ole
minkään väristä? Mustaa väriä ei ole. Voiko sellaiseen pukeutua
mitä ei ole?
Wittgenstein
sanoi sivumennen: ”Oliot ovat värittömiä.”
Kuulostaa
että hän puhui suomalaisista, mutta en usko että puhui.
En tiedä
paheksutaanko missään muualla jouluvaloja kuin Suomessa. Ilmeisesti
säkkipimeään ja sysimustaan sopeutunut suomalainen haluaa, että
kaikki ovat kaltaisiamme. Että meitä ei erota syyspimeästä
maisemasta kuin silloin tällöin vilkahtava älypuhelimen ruudun
välähdys.
Suomi on
mustaa naurua.
Viime
viikolla kirjoitin itseni sanattomaksi.
Ross
Macdonald -esseen editoimiseen kului kolme täyttä työpäivää (palkatta).
Hullun hommaa. Siitä johtuu että nyt sanon vain vähän, sen mitä hämärä
tuuli mieleen tuo. Esseeni Ross Macdonald, kirjailija löytyy
täältä. Jonakin päivänä teen siitä ikonin sivun reunaan.
Sitten kun on aikaa, halua ja kykyä.
Silmäilin
nettiä. Macdonaldin viime sunnuntaiksi osunutta 100-vuotispäivää ei juuri noteerattu meillä
eikä muualla. Tuommoinen kirjallisuus ja tämmöinen kirjailija eivät ole nyt pinnalla. Englannin
Amazonissa on toki myytävänä Ross Macdonaldin romaaneja, mutta ne
on painettu monta vuotta sitten. Saksassa sen sijaan uusia painoksia
on otettu viime aikoihin asti.
Kukaan
ei tiedä etukäteen mistä romaanista tulee klassikko.
Jos
kirjailijat osaisivat paremmin tilastotiedettä ja
todennäköisyyslaskentaa, heiltä saattaisi kadota kirjoittamisen
puhti ja luomisen haaste.
Onneksi
laskutaito puuttuu, luulen.
Uusin
Parnasso (6-7/2015) ilmestyi kaksoisnumerona.
Se oli
taas aika sisäsiistiä kirjallisuuspuhetta, kirjailijaa ymmärtävää
ja hellivää. Ei poikkipuolista sanaa.
Mutta
”kaksoisnumero” sitä vastoin on epäsiistiä kaupallista toimintaa. Kun Parnasson sivumäärä on yleensä noin 74 ja nyt
”kaksoisnumerossa” 98, niin onko se muka kaksois-numero? Ei edes puolitoista-numero. Eikö lehden päätoimittajakaan osaa laskea?
Muistaakseni
Karo Hämäläinen on työskennellyt taloustoimittajana.
Olisiko
tilaajalla oikeus vaatia osa tilausmaksusta takaisin?
Tylsää
kirjallisuuspuhetta on antaa kirjailijoiden eritellä teoksistaan. Ketä
kiinnostaa? Miksi kirjailijan pitäisi analysoida tai perustella mitä on
kirjoittanut ja miksi kirjoittanut niin kuin on? Mitä se auttaa jos lukijasta romaani tai runo
tuntuu ihan erilaiselta - ei lukija kirjailijan intentiota tarvitse. Eikä kirjailija ”omista” maailmalle
lähettämäänsä romaania eikä hänellä ole veto-oikeutta siihen
mitä lukija kirjasta tuumailee.
Karo
Hämäläinen oli muuten kysellyt divareista millaisia kirjoja nyt
ostetaan ja myydään. Monenlaisia vastauksia, niitä
mustanpuhuviakin. Divarit eivät kuole eikä kirjallisuus lopu mutta
eivät ne oikein eläkään. Sattuman kauppaa sattumalta.
Muutama
ellei moni antikvariaatin pitäjä totesi, että kirjoja ostetaan
aika sattumanvaraisesti; hyvä voi olla hyvää tai huonoa ja
huonokin hyvää, mutta etukäteen siitä on vaikea tietää.
”Kaunokirjallisuuden sisään ostaminen on arpapeliä. Eikä
kirjallisella laadulla tunnu olevan merkitystä”, sanoi
Hakaniemessä antikvariaattia pitävä Anne Huurto.
”Kaunokirjallisuutta ei lueta itsenään, maailmaa avartavana ja
ymmärrystä lisäävänä kokemuksena vaan satunnaisina pilkkeinä
median nostojen tai jostain saadun suosituksen perusteella.”
”Nykyään
ihmiset lukevat paljolti vasta ilmestynyttä kirjallisuutta”,
totesi Timo Surojegin Kampintorilta, ”ja sitä, mikä on
kulloinkin mediassa esillä. Finlandia-palkittua kirjailijaa kysytään
pari-kolme viikkoa palkinnon julkistamisen jälkeen, ja sitten
kysyntä hiipuu.”
Mutta lohdutukseksi muistettakoon, että ”kaiken ymmärtäminen on tarpeetonta, riittää kun ymmärtää
pahimman.”
Tokaisi
Erno Paasilinna Mustassa aukossaan.
Valon värejä Strasbourgissa. |
Jos musta
ei ole väri, niin mitä se on?
Loogisin
vastaus lienee että se ei ole mitään tai että se on kaikki,
kaikkea.
Joulun
lähestyessä ajatus palaa alkuun, ihan kauas.
”Meidät
luotiin elämään paratiisissa, paratiisi määrättiin palvelemaan
meitä”, kirjoitti Franz Kafka. ”Meitä koskevaa määräystä
on muutettu; se että näin on tapahtunut myös paratiisia koskevan
määräyksen suhteen, jätetään sanomatta.”
Miten
tuo jäi huomaamatta? Miksi media nukkui?
Kafkan
mielestä on turha valittaa syntiinlankeemuksesta. ”Ei meitä
karkotettu paratiisista sen vuoksi, vaan elämän puun takia, ettemme
söisi siitä.”
Tarkoittaako
Kafka että meidän on tajuttava oma mitättömyytemme, joka on perin
sankarillista? Että tarvitaan nöyryyttä tunnustaa ettei meistä
ole Jumalaksi? Vai voisiko olla niin, että Jumala näpäytti ihmistä
kuvittelemasta liian suuria itsestään.
Tuo on
sitten tautologiaa.
Wittgenstein
sanoi että oliot (asiat, esineet) ovat värittömiä, mutta että
niillä on muoto värikkyytenä.
Erottelua on hankala ymmärtää; väritön olio on värikäs
muodoltaan.
En tiedä
kumpi naurattaa enemmän: se minkä ymmärtää vai se mitä ei.
”Huumori
on kuollut maailmasta”, Paasilinna naurahti. ”Se kuoli
liian suureen leikinlaskuun.”
Mistä
minä tiedän, että Paasilinna "naurahti”?
En
mistään, mutta miksi hän muuten olisi tuolla tavalla sanonut?
Jaakko Salovaara 2014. Valon ja ilon väri. Marc Chagallin lasimaalaukset Reimsin katedraalissa. |
Yhtä
lailla luulen Wittgensteinin naurahtaneen päästessään
Tractatuksen viimeisiin kappaleisiin: ”Lauseitteni luoma
valo näkyy siinä, että se joka minut ymmärtää, huomaa lopulta
lauseitteni olevan mielettömiä...”
Kaveri
siis väittää, ettei oliolla ole väriä, mutta että hänen
lauseensa hehkuvat valoa!
Suuruudenhulluuttako?
Vai
pelkkää rationaalista itsetuntemusta?
Nöyrästi pitää tunnustaa: Mustan väri jää arvoitukseksi.
Mystistä ei ole, että mustan väri on arvoitus, vaan että musta on.
Se on!
"Suomi on mustaa naurua."
VastaaPoistaMiksi, oi miksi, 70-luvulla oltiin värikkäitä ja - muistaakseni - täynnä innostunutta kuplivaa, värikästä, toiveikasta naurua! Kunpa taas!
Sitä ennen 60-luvulla oli harmaata ja ruskeaa, ja sen jälkeen 80-luku - no, olkoon vaikka valkoista ja beigeä, kuvastamassa elintason nousua, että on millä mällätä ja vaatteita voi vaihtaa päivittäin.
Hahhaa, joo. En tiedä kumpi on "kauniimpaa": musta tikkitakki vai värikäs tuulipuku?
PoistaNo, meillä itsekulla on jalassa siniset farkut joten...
(Sitä en kyllä ymmärrä miksi nuoret naiset Ylenaikaisessa paheksuvat jouluvaloja ja joulumuusiikkia mutta eihän tässä kaikkea tarvitsekaan ymmärtää.)
Oliskohan paheksujilla takana se, että haluavat erottua moukista. Joulun lapsenomainen räikeys ja laulut eivät sovi tyylikkääseen minimalismiin.
PoistaTuossa rantatiellä Myllykosken ja Kouvolan välillä on eräs talo, jonka sähkömiesisäntä laittaa joka vuosi melkoisen fantasiavalaistuksen pihaansa, aina erilaisen. Muutama vuosi sitten hän oli taituroinut katolle valoketjuilla rakkaudentunnustuksen vaimolleeen "Päkä oma kulta". Siinä ohi ajellessa tuli aina hyvä mieli.
Niinpä varmaankin - ja jokaisellahan on oikeus nauttia siitä mistä nauttii.
PoistaMutta se mikä pistää silmään ei aikaansaa tämmöistä kevyttäkin pohdiskelua, että onko tässä jotakin nykyhetkeen kuuluvaa, sellaista "egoismia" joka kuvastaa hetkeämme näinä vuosina. Tarkoitan että on yksi asia paheksua jotakin, kun ei itse tykkää siitä, mutta on toinen asia edellyttää että muut ihmiset alkavat käyttäytyä samalla tavalla. Esimerkiksi: olikohan se tällä viikolla kun kaksi radiotoimittajaa (nykyään heitä aina pitää olla paikalla kaksi!) keskusteli "paheksuvasti" joulukukista ja päätyivät ettei sellaisia tarvita, koska toisen perheessä on allergiaa. Se on harmillista mutta pitäsikö sen takia muiltakin ihmisiltä joulukukat "kieltää".
Ja vielä - sehän tässä ehkä on uutta, että kun ennen haluttiin kieltää paheita, nyt niin hyvän asian takia halutaan muilta ihmisiltä heidän tuntemansa "hyvät" asiat.
Olen tehnyt saman huomion. Nyt ei esim. uskalla enää käyttää hajuvesiä kuin kotona, jos on varma, ettei lähde minnekään pariin päivään "tukehduttamaan" ihmisiä.
PoistaKouluissa on korostettu viime aikoina, että jokainen kilpailee vain itsensä kanssa. Siinä on hyvä tarkoitus takana, mutta se saattaa johtaa juuri oman egon korostamiseen. Kuitenkin täällä ollaan yhdessä ja pitäisi ottaa toisetkin huomioon.
Olen tehnyt saman huomion. Nyt ei esim. uskalla enää käyttää hajuvesiä kuin kotona, jos on varma, ettei lähde minnekään pariin päivään "tukehduttamaan" ihmisiä.
PoistaKouluissa on korostettu viime aikoina, että jokainen kilpailee vain itsensä kanssa. Siinä on hyvä tarkoitus takana, mutta se saattaa johtaa juuri oman egon korostamiseen. Kuitenkin täällä ollaan yhdessä ja pitäisi ottaa toisetkin huomioon.
Olen tehnyt saman huomion. Nyt ei esim. uskalla enää käyttää hajuvesiä kuin kotona, jos on varma, ettei lähde minnekään pariin päivään "tukehduttamaan" ihmisiä.
PoistaKouluissa on korostettu viime aikoina, että jokainen kilpailee vain itsensä kanssa. Siinä on hyvä tarkoitus takana, mutta se saattaa johtaa juuri oman egon korostamiseen. Kuitenkin täällä ollaan yhdessä ja pitäisi ottaa toisetkin huomioon.
Kyllä nyt oli minulla iso ego, kun piti oikein kolmesti julkaista tuo teksti.
PoistaJoten ei kahta ilman kolmatta, haa!
PoistaAsia tuli selväksi, taatusti.
Ihminen on usein ristiriitainen olento - yhtäältä haluaa olla samanlainen kuin muutkin ja kuulua porukkaan ja sitten kuitenkin erottua siitä.
Se että ikioman minän tuntemukset ja tunnetilat asetetaan muiden kokeman edelle ja yläpuolelle, on ehkä jotenkin tähän aikaan kuuluvaa; kysymys ei enää ole "poliittisesta" tms väittelystä vaan tunnetila- väittelystä, ja sen (omien tunteiden erinomaisuuden) korostaminen on jotenkin outoa.
Tiedätkö, tuli mieleni yksi asia, millä ei ole meidän kulttuurissamme enää sitä painoa kuin ennen - velvollisuus, että jotain tehtäisiin velvollisuudentunnosta, vaikka omat tunteetkin pistäisivät vastaan.
PoistaOmien tunteiden mukaan eläminen on heilahtelevaa elämistä.
Kun olen niin herkkä, kun minun pitää saada, kun sinä olet niin erilainen - sen sijaan, että katsottaisiin, että on tultava toimeen ja suostuttava kompromisseihin.
Ja nyt yksi painallus. Sain uuden vikkelän läppärin, mutta sormethan ovat entiset.
Joo, tuo on hyvä kiteytys!
PoistaSe että ihmiset, me kaikki, niin usein muistamme kyllä oikeutemme mutta unohdamme ikään kuin vahingossa velvollisuutemme, kuvastaa tätä aikaa - siis siinä mielessä että oikeudet ovat runsauden yhteiskunnassa pääosin hyvin hoidettu ja riittävästi tiedossa.
Kuvitelma ettei tarvitse (tarvitsisi) koskaan tehdä kompromisseja on modernia egoismia.