[Proosassa
rahan runous?]
Kyösti Salovaara, 2016. Javier Mariscal: Cambrinus. Barcelona. |
Laitetaan
yhteen ilmiöitä jotka eivät kosketa toisiaan.
Liioitellaan.
Pelotellaan. Uskotellaan. Eksytään pääasiasta sivupoluille,
metsään. Ollaan kuulevinaan kaikenlaista. Arvaillaan. Kuunnellaan
lintujen yhteysääniä.
Punatulkku
on komea lintu mutta hiljainen. Se debatoi olemuksellaan, ei
äänellään.
Sunnuntaina
pieni parvi punatulkkuja hääräili syreeneissä. Punatulkun
näkeminen kaupungissa ilahduttaa. Syvän metsän lintu.
Mutta
tähän pakinaan ne kuuluvat yhtä vähän kuin kuvituksena olevat
modernit veistokset. Ellen sitten yritä liittää kahta asiaa yhteen
selittämättä miksi.
Jos
osaisin, ottaisin valokuvia romaanien sisällöstä, mutta sellaisia
kuvia en osaa ottaa. Joten otan veistoksista.
Kenties
sadan vuoden päästä romaanien sisällöt riippuvat taidemuseon
seinällä. Silloin niitä ei lueta vaan katsellaan. Ja luulen että
sadan vuoden päästä turistit käyvät ihmettelemässä Helsingin
Keskustakirjastoa samalla tavalla kuin Egyptin pyramideja: Mihin
hemmetin tarkoitukseen tämäkin on rakennettu?
Romaanin
historia on lyhyt. Sen kukoistus alkoi 1800-luvun puolivälissä teollistumisen
mukana: syntyi kaupallinen yhtälö kirjailijan, kustantajan,
kirjakaupan ja lukijan välille.
Tarvittiin
siis teollinen rakenne, ja ennen kaikkea lukijakuntia, joilla oli
aikaa ja vaurautta lukea kirjoja. Tarvittiin myös koululaitos, joka
opetti lukijat lukemaan.
Äskettäisessä
blogikirjoituksessaan Tommi Melender, joka usein paheksuu
tarinakeskeistä romaania (vaikka ilmoittaakin lukevansa sellaisia,
ainakin puoleen väliin) syytti romaanin perinteisestä muodosta,
tarinan kertomisesta kapitalisteja, jotka jatkokertomuksilla
koukuttivat lukijan ostamaan kirjallisuutta.
Kapitalistin
syyllistäminen kuulostaa intellektuaalisemmalta kuin Aristoteleen,
vaikka jo Aristoteles määritteli nykyisenkaltaisen romaanin
tarinan muodon. Ja siihen, tarinaan kuului ja kuuluu aina myös
ratkaisu, tarinan huipennus, onnellinen tai onneton.
Maailma,
ihmisten ja kaikenlaisten yrityksien ja organisaatioiden elämä on
täynnä pieniä tarinoita (projekteja), joilla on alkunsa ja
loppunsa, vaikka makrotasolla kaikki olisikin tarkoituksetonta ja
merkityksetöntä. Jostakin syystä modernistit yrittävät väittää
ettei mikrotasolla ole tarinoita ja jos sellaisen joku kirjoittaa
ylös, se on pelkkää valhetta ja eskapismia.
Romaanin
asemaa nakerretaan kaikilta suunnilta.
En
yritä perustella, en väitä enkä pelottele.
Mutta
on ”merkkejä” jotka kertovat (kenties), että romaanin aikakausi
on päättymässä. Se ei vielä välttämättä näy kirjallisuuden
ulkoisesta ilmeestä, sillä kirjoja kirjoitetaan, painetaan ja
myydään – ja ilmeisesti myös luetaan – ikään kuin mikään
ei olisi muuttunut.
Tilanne
saattaa olla samanlainen kuin 1990-luvun alussa, jolloin monet
ennustivat, että digitaalisaatio hävittää paperin, että
siirrytään paperittomaan konttoriin. Se tuntui jonkin aikaa
uskomattomalta ennusteelta, koska toimistoissa printattiin paperille
muistioita ja dokumentteja ja ties mitä enemmän kuin koskaan
aikaisemmin. Paperia kului hirvittävästi.
Ei
kulu enää. Selluloosatehtaat ja paperitehtaat ovat muuttaneet
tuotelinjojaan, niin että nyt valmistetaan pakkauskartonkia yms.
jolla tyydytetään digitalisaation mahdollistaman verkkokaupan
tarpeet.
Romaanin
aikakauden loppumista ei siis kannata johtaa kappalemääristä vaan
siitä kuinka romaaniin suhtaudutaan. Vielä 1960-80 luvuilla
kirjallisuudesta keskusteltiin, romaaneilla oli lukijoita jotka kohtasivat toisensa yhteiskunnallisessa debatissa. Romaanin kirjoittaja
saatettiin jopa vetää oikeuteen ”vääristä” mielipiteistä.
Tänä syksynä ilmestyy Suomessa jotain 100 dekkaria; kuinka
todennäköistä on, että kaksi toisensa kohtaavaa dekkareiden
ystävää on lukenut saman romaanin, josta he voisivat keskustella?
Sitä
paitsi, onko niissä mitään keskusteltavaa?
Kun Tero
Liukkonen pohti kirjallisuuden nykyhetkeä ja tulevaisuutta
Kirjat! ja elämä! -blogissaan, hän päätyi hieman alakuloisesti siihen, että kirjallisuudella on ollut
kulta-aika, joka nyt on päättymässä.
Liukkonen
sanoi, että kirja-ala on vanhoillinen ja uudistumaton: ”Viestinnässä
usein valikoidaan tosiseikkoja ja sitten kerrotaan muunnettua
totuutta: puhutaan päivä yöksi ja yö päiväksi.”
Liukkonen
viittasi Françoise
Truffautin
elokuvaan Amerikkalainen
yö,
jossa filmintekijät kuvaavat yökohtauksia päivällä. Todellisuus
on suodattimen värinen.
”Tiedän
monia kirjailijoita, joilla on vaikeuksia saada teoksiaan
kustannetuiksi”, Liukkonen jatkoi. ”Eivätkä he halua kertoa
ongelmistaan, koska vaarana on aina, että seuraavaa teosta ei sitten
tulekaan.”
Kyösti Salovaara, 2016. Roy Lichtenstein: El Cap de Barcelona. |
Niinpä
kirjallisuuden on määritettävä roolinsa ja tehtävänsä
uudestaan. ”Ei voida olettaa”, Liukkonen sanoi, ”että
kirjallisuus pelastuu dekkarinimikkeitä loputtomasti lisäämällä
tai julkaisemalla nuorten julkkisten elämäkertoja ja
värityskirjoja.”
Ehkä
ei.
Mutta
jos romaanin sosiaalinen merkitys on kadonnut tai oleellisesti pienentynyt, kulta-ajan palauttaminen saattaa olla mahdonta. Jäljelle jää eskapismi, eikä siinä ole mitään tuomittavaa, mutta asioiden tola kannattaa tunnustaa ja tunnistaa.
Tietysti
voi yrittää ruotsalaisten tavoin vippaskonstia: romaaneille ja
lyriikalle tarkoitettu palkinto myönnetään laulajalle, joka
eittämättä kirjoittaa hyvää lyriikkaa. Se ei muuta kuitenkaan
tosiasiaa: romaanin merkityksen väheneminen piilotetaan sivupolulle
ja annetaan periksi oraaliselle ”viihteelle”. Totta kai
kirjallisuus elää myös lauluissa, mutta se ei pelasta romaania.
Salman
Rushdie twiittasi innostuneena, että Bob Dylan jatkaa
hienosti bardien perinnettä. Hdcanis totesi
Hyönteisdokumentti-blogissaan selvänäköisesti, että kenties
Dylanin palkinnon mukana palataan jonnekin 1700 luvun takaiseen
menneisyyteen.
Hän
ei pitänyt sitä pahana ja miksi se olisikaan paha asia. Mutta
romaanin kannalta se ilmentää paluuta aikaan ennen romaania.
Tämä
pakina näyttää ajautuvan synkille vesille.
Eikö
kirjallisuus-ilmiössä ole mitään hauskaa? Vitsin arvoista?
Miltä
kuulostaa Albert Camusin lohkaisu: ”Hämärillä
kirjailijoilla on onnea: he saavat selittäjiä. Muut saavat vain
lukijoita, ja se taas näyttää olevan halveksittavaa.”
Camusin
mietelmä on ironisen ajankohtainen.
Yhtä
ironinen oli W. Somerset Maugham romaanissaan Veitsen
terällä. Siinä kirjailijan alter ego kysyy ystävältään
oliko tämä tavannut Intiassa kirjailijoita vai ajattelijoita.
Mustaa
huumoria voi myös etsiä Jean-Paul Sartren johtopäätöksestä
kirjallisuuden merkityksestä. Kirjallisuus ei ole välttämättä
kuolematonta. Sartren mielestä kirjallisuus ei saa muuttua pelkäksi
propagandaksi tai pelkäksi viihteeksi; jos niin käy, yhteiskunta
palautuu hetkessä elämisen liejuun, kalvosiipisten ja
vatsajalkiaisten muistittomaan elämään.
Tietenkään
tämäkään ei ole tärkeää: ”Maailma voi varsin hyvin selviytyä
ilman kirjallisuutta. Mutta ilman ihmistä se voi selviytyä vielä
helpommin.”
Eikä
romaanilla ole enää... ehkä... merkitystä yleispätevän totuuden paljastana, koska se näyttää ajautuneen marginaaliin. Huvittavaa kyllä, nykymaailma koostuukin pelkistä marginaaleista, kuplista kuplien kylässä.
Romaanin
historia on menestystarina. Ja niin kuin tiedämme, tarinoilla on
alkunsa ja loppunsa. Se tarina pitää lukea loppuun.
Per
I. Gedin totesi jo vuonna 1975, että vakavasti otettava romaani
oli vaikeuksissa, ainakin muualla kuin Suomessa. Lukijakunnat
jakautuivat massakirjallisuuden laajenevaan piiriin ja eliitin
suppenevaan piiriin.
Kaksi
maailmaa jotka eivät kohtaa.
Gedin kertoo, kuinka vielä
1900-luvun taitteessa muuan saksalainen kustantaja opasti erästä
kirjailijaansa: ”Sen joka tällä hetkellä haluaa ansaita rahaa,
on pidettävä varastossaan myyntikelpoisia tavaroita, mutta
näytelmät ja runot ovat myyntikelvottomia tavaroita joilla ei voi
ansaita rahaa. Proosassa on rahan runous! Kirjoittakaa proosaa, niin
minä maksan teille vaikka minkälaisia palkkioita.”
Mutta
muutaman vuoden päästä, 1926, toinen kustantaja puhui jo kirjan
kriisistä. ”Talouslama on saavuttanut huippunsa ja
kirjamarkkinoilla on kammottavan hiljaista... Sitäkin suurempi
merkitys kirjakriisillä on kulttuurimme tilanteen ilmapuntarina. Nyt
on sangen kuvaavaa, että kirja kuuluu tällä hetkellä niihin
jokapäiväisiin elämän hyödykkeisiin, joita ilman ihmiset voivat
olla. He urheilevat, he tanssivat, he viettävät iltahetkensä
radiota kuunnellen tai elokuvissa, ja kaikki tämä täyttää
kokonaan sen ajan, joka heiltä jää työstä vapaaksi. Heillä ei
ole aikaa lukea kirjaa...”
Heillä
ei ole edelleenkään aikaa lukea kirjaa, vaikka vapaa-aikaa nyt (vuonna
2016) on enemmän kuin koskaan ennen. Kuka itkee, kun kirjakauppa
sulkee ovensa?
On
hienoa että ihmiset kuuntelevat Bob Dylanin lauluja ja monien muiden
laulavien folk-pop-rock-lyyrikoiden tekstejä.
Vähemmän
hienoa on lukea tutkimuksia, joiden mukaan Suomessakin
lukutaidottomuus lisääntyy eikä laulujen, olivatpa ne kuinka
hienoa lyriikkaa tahansa, kuunteleminen auta siihen.
Kun
Sartre soimasi surrealisteja kielen ja sitä mukaan kirjallisuuden
tuhoamisesta, hän sentään puhui ikään kuin saman asian
kääntöpuolesta: sanoista joilla ilmaistaan todellisuutta.
Itse
asiassa Camus kirjoitti melkein samasta asiasta näin:
”Luottamus
sanoihin on klassismia – mutta säilyttääkseen luottamuksensa
klassismi käyttää niitä hyvin varovaisesti. Surrealismi, joka
suhtautuu epäluuloisesti sanoihin, käyttää niitä holtittomasti.
Palatkaamme klassismiin, ollaksemme vaatimattomia.”
Kunpa
voisikin luottaa siihen että romaani ”pelastuu” luottamalla
sanoihin, olemalla vaatimaton, etsimällä yleispäteviä totuuksia.
Hiljaiset
punatulkut syreenissä, moderni taideteos Barcelonan kadulla.
Kuvataiteilijan
ei tarvitse olla vaatimaton, koska hän kaihtaa sanoja ja
yksikäsitteistä arviota ympäristöstään. Modernin veistoksen tai
taulun katselija saa ajatella mitä haluaa, päätellä mitä mieli
tekee, olla johtopäätös itse eikä ketään muuta. Kuvataide
”antoi periksi” surrealismille kauan sitten.
Romaani
edellyttää enemmän.
Sen
tulevaisuutta ei ole kirkossa
kuulutettu.
Paluu
menneisyyden mustaan aukkoon on mahdollista.
Tarinalla
saattaa olla onneton loppu.
Halusitpa
sitten lukea sen tai jättää kesken.
Kyösti Salovaara, 2016. Aika on rautaa... hetken. Richard Serra: The Matter of Time. Guggenheim Bilbao. |
___________________________________
Albert
Camus: Kapinoiva ihminen. Valikoinut Maija Lehtonen. Suom.
Ulla-Kaarina Jokinen ja Maija Lehtonen. Otava, 1971.
Per
I. Gedin: Kirja muuttuvassa yhteiskunnassa. (Litteraturen i
verkligheten, 1975.) Suom. Risto Hannula. Tammi, 1977.
Hdcanis:
Bob Dylan - Tuotanto (osittain). Hyönteisdokumentti
13.10.2016.
Tero
Liukkonen: Kirjallisuuden kulta-aika ja tulevaisuus. Kirjat!
ja elämä!, 6.10.2016.
Tommi
Melender: Hyvää romaania ei ole pakko lukea loppuun.
Antiaikalainen – Image blogit, 9.10.2016.
Jean-Paul
Sartre: Mitä kirjallisuus on? (Qu'est-ce que la
littérature?, 1948.) Suom. Pirkko Peltonen ja Helvi Numminen.
Otava 1976.
W.
Somerset Maugham: Veitsen terällä. (The Razor's Edge, 1944.)
Suom. Helvi Vasara. Otava, 1947, 1987.
Olipa synkänoloisia mietteitä. Ehkä romaanin merkitys vähenee, mutta tuskinpa se katoaa. Luulisi, että se on niin olennainen kulttuurin muoto, että sille löytyy aina sijansa. Voisiko ajatella, että laadukkaat romaanit ovat tulevaisuudessa yhä enemmän vain valistuneimman kansanosan kiinnostuksen kohteena? Vai onko niin aina ollutkin?
VastaaPoistaKirjallisuus on tietysti tavattoman monimuotoinen ilmiö. Yksinkertaisimmillaan sen voi jakaa korkeaan ja "matalaan", siis populaariin, osioon. Onkohan molempien merkitys vähenemässä? Aikanamme, jolloin ihmisillä on yhä enemmän aikaa, mutta myös yhä enemmän erilaisia virikkeitä tarjolla.
Bon Dylanin nobel herättää vähän ristiriitaisia tunteita. Olen toki iloinen, että kirjallisuuden kaanoniin kelpaa entistä laajempi käsitys kirjallisuudesta. Vaan miksi juuri rocklyriikka? Epäilemättä siksi, että vaikutusvaltaiseen asemaan on päässyt se sukupolvi, joka eli nuoruuteensa Dylanin kanssa.
Voisiko ajatella, että vuoronsa saisi joskus muukin populaari? Dekkarit, fantasia, tieteiskirjallisuus, sarjakuvat? Ei kuulosta todennäköiseltä, vaikka niidenkin lajityyppien komeimmat saavutukset ovat aika vaikuttavaa kirjallisuutta! Itse olen kokenut parhaat lukuhetkeni hyvinkin erityyppisten kirjojen parissa.
Lapsena, ennen olympiakisoja en muista nähneeni turisteja, romaaneja kyllä, eläviä ja kansiin pantuja. Molemmista ymmärsin yhtä vähän. Nyt mietin mahtavatko turistit käydä täällä v.2116? Maa ehkä on näkymättömissä paksun jääkuoren alla odottamassa tulevaisuuden arkeologeja? Voisiko paras veikkaus olla kannetonta romaania lukeva romaani tien poskessa jossain Kaukasuksella?
VastaaPoistaMiksi minäkin olen synkkänä? No, minulta kerran tilasi rikas roskakuski punatulkkutaulun mutta selvittyään hän ei tilausta enää muistanut. Joten jos maalaa pahimman näkymän niin siitä pääsee vain paremmille vesille. Tosi on, tuossa ne harmaat tulkkurouvat kävivätkin päivällä riitteisen saavin reunalla vettä juomassa. Huomenna pidän kameran saatavilla. hh
Ps. Dylanista en tiedä juuri mitään, olen liian vanha!
Dylanista käytyjä keskusteluja seurattuani olen päätynyt siihen tulokseen että valinta oli onnistunut.
VastaaPoistaSe inspiroi toisaalla toki myös keskustelun mahdollisista sarjakuvatekijöistä joissa olisi potentiaalia, mutta sitä aihetta pohdittuani ja keskustelua seurattuani väittäisin että ihan yksiselitteistä huippuehdokasta ei ehkä kuitenkaan löydy niillä standardeilla mitä noissa Nobeleissa harrastetaan.
Tieteiskirjallisuus on jo muutaman käynyt nappaamassa, mm. Lessing, Martinson, Russell ja Hesse ovat kaikki genressä kunnostautuneita ja fantasiankin piiriin on muutama nobelisti luettavissa...dekkaristeja ei sen sijaan taida olla yhtään.
Mutjoo. Tosiaan arvelen että kirjallisuuden puitteissa runous tulee olemaan nousussa ja romaani laskussa vaikka tuskin kokonaan katoaakaan, miten sitten kirjallisuus ylipäänsä etenee, sitä en tiedä (kun en ole ihan varma edes missä menevät "kirjallisuuden" rajat).
Näinhän sitä joskus käy. Toki pidän kovasti romaanista muotona, mutta, no, niin pidän eeppisestä runoudestakin ja se on ollut lajina käytännössä kuollut jo vuosikymmeniä...
Mietiskelin (itsekriittisesti) iltapäivällä, että ehkä jonkinmoiseen synkkyyteen vaikuttaa mietiskelijän ikä, siis se että on tullut luetuksi aktiivisesti kirjoja, pääasiassa romaaneja, noin 60 vuotta. Eihän sellaisen "urakan" jälkeen mikään voi enää tuntua "uudelta". Silti jokin kaivertaa takaraivossa ja väittää: Eihän mitään "uutta" ilmestykään!
VastaaPoistaJos HH kuitenkin maalasit sen tulkkutaulun, niin olipa rikkaan "juopon" häpeä ettei tullut noutamaan - ei olisi hänen kannattanut selvitä siis.
Kaipa kirjallisuudelle käy niin kuin käy eikä sen genrejä ja virtauksia kukaan eikä mikään voine väkisin pitää hengissä. Tarina ei varmaankaan koskaan kuole, mutta missä muodossa ja millä "medialla" se esitetään, on toinen juttu.
Tuosta eeppisestä runoudesta tulee mieleen, että kun Shakespeare aikaan kirjoitti näytelmät - joita yhä esitetään - mitalliseen muotoon, niin eipä kukaan nykyään edes yritä kirjoittaa sellaisia näytelmiä sillä tyylillä tai edes modernimmalla, ja eikö Shakespearen näytelmiä käynyt nimenomaan rahvas katsomassa?
Jännärikirjailijoista Greene oli lehdistön listalla niin kauan kuin eli, nykyään siellä voisi olla le Carré. Mutta jos ajattelee Greeneä, le Carréa, Deightonia ja Forsythiä he olivat sukupolvi joka mursi vakoilukirjoillaan tietynlaisen muurin, filosofisen ja fyysisen eikä tällä hetkellä ole vastaavaa muuria murrettavana joten nuorempien jännäripolvien tuotanto hukkuu muun kirjallisuuden keskivirtaan. (Tämäkin voi taas olla ajan riennossa vanhentuneen näköharhaa... tietty.)
Juonellisia tarinoita on ollut aina suullisessa muodossa. Ihmiset ovat tarinoineet toisilleen, ja sitähän me teemme yhä. Tarinat eivät katoa, kuten edellä on todettu, mutta romaani voi kuolla sukupuuttoon.
VastaaPoistaItse pidän kunnon romaaneista ja novelleista, joissa on jännitettä. Niiden lisäksi on muuta kirjallisuutta, josta nautin, mutta juoniproosa on minulle ruisleipä.
Näen samaa, mitä Kyösti. Valitettavasti. Ihmiset eivät enää jaksa lukea pitkää proosaa. Sen tuoma tyydytys tulee liian hitaasti. Jossain laulussa tarinan kokee viidessä minuutissa.
Uusissa romaaneissa saatetaan liepeessä mainostaa kirjailijan roolia kauden tv-ohjelmassa tai hänen radiosarjaansa. Ei siis oletetakaan, etä kirja kestäisi pitkään.
Minä en pidä Dylanin valinnasta Nobelin saajaksi. Pitääkö hän itsekään, kun kuuluu pakoilevan viestintuojaa?
Yritin tänään kuunnella Dylanin musiikkia sillä korvalla, että mikä siinä on niin hienoa, mutta ei se sytyttänyt sen enempää kuin ennenkään. Dylanin laulutyylistä en pidä, ja minusta ne sanoituksetkin ovat jotenkin yllätyksettömiä.
Shakespearen yleisönä taisi olla myös yläluokkaa rahvaan lisäksi, tosin ei varmaan samoissa näytännöissä.
VastaaPoistaNykyteatterissa mitallisuus on pääosin kadonnut, samoin kuin nykyrunoudestakin, mutta joissain nykynäytelmissä voi ehkä nähdä samantyylistä kielenkäyttöä kuin nykyrunoudessakin...mutta nykyrunous ei ole myöskään varsinaisesti suurten massojen hupia.
Ja periaatteessa runollinen, jopa mitallinen, ilmaisu teatterissa on jäänyt elämään oopperassa ja musikaaleissa (joista aiemmin ensimmäinen ja sittemmin jälkimmäinen on myös massojen suosiossa...)
Olen nähnyt Anjalankosken teatterin (perinteinen harrastajateatteri, aikanaan puoliammattilainen Työväen teatteri) esittämän upean niskavuorelaisnäytelmän Heta, jossa oli käytetty onnistuneesti taustakuoroa. Kuoro esitti mitallisesti juonen kulkua ja sopi hyvin tähän vahvaan traagiseen esityksen, joka oli paljon monipuolisempi kuin elokuvan yksipuolinen tulkinta Hetasta ahneena ja katkerana naisena.
VastaaPoistaOlikohan Juha Hurmeellakin jossain sama tehokeino. Muistan nähneeni näitä kuoroja useassa nykynäytelmässä. Puhdistuksessakin muistaakseni Lahdessa.
Mitallisuus on aikanaan ollut myös muistamisen kannalta tärkeää. Kun on opeteltu pitkiä tarinoita ulkoa, niin mitta on auttanut. Jotain tajunnanvirtaa olis ollut hankala muistaa.
Voisiko Nobel lautakunta laajentaa kirjallisuuspalkintoaan vaikkapa juuri jonkin musikaalin "libreton" kirjoittajalle? Tai elokuvakäsikirjoittajalle? Sillan ekan tuotantokauden käsikirjoittajille? Ja jos, niin sitten pelien kirjoittajille? Katselin pari päivää sitten erään Hollywood-elokuvan (käsikirjoitus Robert Rossen) ja kyllä dialogin jännitteet olivat sillä tasolla ettei Suomessa vielä kukaan pysty tuommoista kirjoittamaan - eikä edes halua yrittää.
VastaaPoistaMuuten, kun Suomessa ei (koululaitoksessa) enää haluta puhua tytöistä eikä pojista, niin Guardianissa julkaistu tutkimus hätkähdyttää. Se perustui jopa yli 800 000 oppilaan edustavaan joukkoon Britanniassa. Tutkimuksen mukaan pojat lukevat "huonommin" kuin tytöt (huonommin tarkoittaa että sieltä sun täältä, jättävät kirjoja kesken eivätkä siirry luku-urallaan helpommasta vaikeampaan) siitä riippumatta luetaanko fiktiota vai faktaa. Hätkähdyttävin tuloksessa on huomio, että poikien "huono" lukutaito ei riipu juuri lainkaan heidän sosioekonomisesta taustastaan!
Voi olla, että pojat "systeemiaivoineen" jäävät herkästi jumiin erilaisiin pelimaailmoihin, ne riittävät heille elämän sisällöksi, myös niille jotka tulevat virikkeellisistä kodeista. Tästä on monissa perheissä hiukan kokemustakin.Tietokonemaailma on kovin koukuttava ilmiö.
PoistaTytöt tunneorientoituneina ymmärtävät tarinoiden päälle, löytävät niitä kirjoista jo varhaisessa iässä ja halutessaan lisää päätyvät aina vain vaativammalle tasolle. Näin koulussa lukemisen helppouden takia syntyy positiivinen kierre kun se monilla pojilla on negatiivinen tai tunnepuolella rajoittunut ja vaikeasti käsitältävä.
Tämä on tietysti kovin yksinkertaistettu kaava mutta saattaa pitää kutinsa kun puhutaan suurista luvuista. Viittaan esim. Simon Baron-Cohenin kirjoituksiin. hh
Siis pojat pitää huomata vielä enemmän poikina, varsinkin poikamaiset pojat.
PoistaOlen huomannut, että pojat saadaan siirtymään romaaneihin sarjakuvamaisilla, vitsikkään vauhdikkailla kirjoilla, ei kaikkia niilläkään. hh on oikeassa.
Marjatta, näin omakohtaisestikin nähtynä hankaluus on ollut se, että pojat kyllä heräävät ja innostuvatkin lukemisesta (usein kyllä asiakirjallisuudesta) sillä tavoin myöhään että diskrepanssi tyttöihin nähden tulee kovin suureksi. Sillä sitten ovat tutut sosiaaliset seurauksensa, ennen kaikkea parinmuodostus lykkääntyy tai jopa epäonnistuu.
PoistaJoten tuota mitä esität tai vastaavia ajatuksia pitäisi jonkun koulutuspuolen ihmisen, asiantuntijan ruveta määrätietoisesti kokeilemaan, "ruveta ryhtymään". Ehkä näin onkin mutta minulla on tunne, että asiasta tiedetään vain puheen tasolla? hh
Voisiko tämän sitten selittää että evolotuution tuloksena pojat viehättyvät kolmiulotteiseen viihteeseen (taustalla metsästys) ja tytöt kaksiulotteiseen (lineaariseen tarinaan, kotinuotiolla kerrottuihin)?
PoistaMutta jos, niin siitä ei tietenkään voi tehdä arvoavostelmaa miten ihmisten tulisi käyttäytyä. Kuitenkin se voi auttaa käyttäytymisen selittämisessä, kenties ohjaamisessa haluttuun suuntaan.
Juu, ison riistan metsästys on varsin todennäköinen selitys, hedelmiä ja toukkia kerää kuka hyvänsä mutta riistan ajo käy huonosti imeväistä kantavalta naaraalta. Samalla riistanajo kehittää organisointikykyä ja hierarkiaa jossa kullakin on paikkansa, on myös ykkönen joka määrää hyökkäyshetken. Pian taitava ykkönen muuttuu johtajaksi.
PoistaEdellisestä seuraa ajatus, että riista selittää välillisesti myös sodan syntymekanismia. Naapuriryhmän kimppuun ei kannata ilman saatavilla olevaa saalista käydä mutta jos saaliseläimillä on vakiintuneet kulkureitit näiden paikkojen hallintaa kannattaa tavoitella ja puolustaa.
Jos oikein yksinkertaistaisi niin pojat tekevät sankaritekoja ja eloonjääneet isoäidit kertovat niistä, ovat siis henkisen kulttuurin rakentajia. Kuulijoina lapset, nuoret, pari aikuista miestä ja 8 naista. Isoäideillähän on se etu, että heitä tarvitaan jälkikasvun hoitamisessa, usein välttämättä jos äiti joutuu pois pelistä.
Maanviljelys muutti sitten tätä asetelmaa, tavallaan varmemmaksi mutta lisäsi ryöstetyksi tulemisen vaaraa. Jotkut tuntuvat ajattelevan, että paikalleen asetuminen johti ihmisen ajattelukyvyn yksipuolistumiseen ja kuka tietää, ehkä näin oli kun ympärillä oli työkenttänä laajat pellot tylsine töineen vanhan vaelluselämän monipuolisuuden sijalla?
Näin tuumailen nyt elämän perusehdoista mutta kuka tietää huomisesta? hh
Eiköhän kaupungistuminen sitten taas muuttanut tilanteen: epävarmuus lisääntyi, ihminen joutui kohtaamaan muita ihmisiä halusi tai ei ja joutui pärjäämään kaupungin "uudenlaisessa" viidakossa uusien uhkien ja mahdollisuuksien kanssa. Siksi kai ajatellaan että kulttuuri (taiteet yms) syntyivät kaupungissa.
PoistaKyllä, esim. juutalaisten selviytyminen, pitkistä vainoista huolimatta on hyvinkin osoitus tuosta.
PoistaProblemaattinen asia on sitten se, selviytyykö Homo sapiens paremmin 'moraali-ihmisenä' vai eläimiltä perittyihin vietteihin tukeutuen, jos kävisi niin, että ihmiskunta todella joutuisi siihen kaaokseen mitä jotkut povaavat? Silloinhan kysymyksenä saattaisi olla myös järjestys vai tasa-arvo? Nyt voitolla on tasa-arvo, juutalaisten vastaus on kai ollut edellinen, laki? Yllätyksiäkin voi olla tiedossa. Ken elää hän näkee .. hh
Nobeleistahan löytyy jo yksi leffakäsikirjoittaja, Modiano (vaikka palkitseminen taisikin keskittyä muihin ansioihin). Mutta tässä taitaa tulla kirjallisuustieteiden fokus vastaan, näytelmät ovat käsittelyssä ja runouden ohella laulujen sanojakin käsitellään jonkin verran mutta tutkitaanko nimenomaan leffakässäreitä, en tiedä.
PoistaPojista ja tytöistä, huomautan kuitenkin että peleissä on myös narratiivisuutta ja jutun- ja vitsinkerronta on kyllä ehdottomasti myös miehinen laji (itse asiassa voisin ehdottaa että vitsien ja anekdoottien kerronta on ennen kaikkea miehinen laji) eli en lähtisi mukaan ajatukseen että tarinallisuus itsessään olisi sukupuolierottunutta...mutta se missä muodoissa se esiintyy ja mitä elementtejä korostetaan saattaa hyvinkin olla.
Jokin aika sitten mietin esim. perinteisen seikkailukirjan katoamista, nykyään tuntuu olevan kovin vähän kirjoja joissa lähdetään etsimään inkojen kultaa viidakosta tms., lukuunottamatta jotain fantasiajärkäleitä (jotka taas kokonsa puolesta eivät välttämättä inspiroi jos ei muuten ole jo tottunut lukemaan). Tuollainen toiminnallinen, seikkailullinen narratiivi tuntuu nykyään löytyvän paremmin peleistä ja silloin on aika irvokasta yrittää tarjota kirjaa jossa moniongelmainen nuori oppii keittämään kaurapuuroa, vaikka se olisi kuinka koskettava tarina.
Niin ja onhan siellä myös William Faulkner joka osallistui Hollywoodissa leffojen käsikirjoittamiseen vaikka ei montaa krediittiä valkokankaalle niistä saanut, mutta esim. Hemingwayn Kirjavan sataman filmatisoinnista sai.
PoistaJoo, ja eikös sentään mieskirjailijat ole kirjoittaneet enemmän seikkailutarinoita kuin naissemmoiset? Aikaisemmin monista aikuisten romaaneista, joissa oli vahva tarina, tuli myöhemmin nuortenkirjoja (Cooper, Marryat, London...). Nykyromaaneista ei taida olla nähtävissä samanlaista kaarta aikuisten romaanista nuorisoromaaniksi?
Tuon jutunkerrontailmön unohdin, sehän tapahtuu aina mielellään porukoissa. Niissä naiset usein pysyvä yleisemmissä asioissa mutta kaipaavat miehiä verrattomasti enemmän myös sydänystävää jonka kanssa setviä elämän suuria ja pieniä. Heim und Küche on myös mainittava, siellä ei taida juuri miehiä näkyä, netissä siis.
PoistaNobelisteista minuun, varsinaista kirjallisuutta suht. vähän harrastavaan, vetosi Alice Munro. Hän avasi hiukan miehisellä tavallaan naisten asioita ihan uusistakin kulmista. Tuntuvat kestävän toisenkin lukukierroksen. hh