[valon
välähdyksiä]
Museokadun Cinema - eräänlainen olohuone. |
Ihminen
on muistinsa.
Hyvässä
ja pahassa.
Menneisyydelle
voi kääntää selkänsä, mutta ei se katoa. Sitä voi katsoa
silmästä silmään, mutta se ei palaa.
Mitä
kovempaa juokset, sitä kauemmaksi pääset.
Aivojen
toimintaa käsittelevien tutkimuksien mukaan ”voi väittää, että
mitään ei unohdeta”, kirjoitti englantilainen biokemisti Steven
Rose vuonna 1992 kirjassaan Molekyyleistä muistiksi. ”On vain osattava kysyä mitä muistissa on.”
Nykytiedon
mukaan siellä voi olla muutakin kuin muistoja siitä mitä todella on tapahtunut.
Syksystä
1967 lähtien opiskelin Helsingissä. Syksyn 1969 ja kesän 1972 välisenä aikana kävin katsomassa jotain 200 elokuvaa.
Muistanko
että kävin? Että missä kävin? Että mitä näin?
No
tietenkin muistan, että olin hyvin usein elokuvissa niinä iltoina kun olin
Helsingissä. Viikonloput vietin Kotkassa.
Muistamista
edesauttaa harmaakantinen kierrekansio, johon liimasin näkemieni
filmien ilmoitukset Helsingin Sanomien elokuvakartasta. Jossakin
vaiheessa ryhdyin kirjoittelemaan ilmoituksien viereen elokuvia
kuvailevia runoja ja tekstinpätkiä.
Eivät
nuo runot oikeastaan analysoi elokuvia. Ne eivät ne ole
kriittikkiä eikä referenssiä sisältöön vaan nuoren miehen
elämäntuskaa ja epämääräistä ahdistusta elokuvien äärellä,
pimeissä huoneissa joissa valon välkähdykset ovat unien kaltainen
tila, pako jonnekin.
Laitan
tähän pakinaan nyt muutamia elokuvarunoja. En siksi että ne
olisivat taidetta. Eivät ne ole journalismiakaan. Ehkä ne ovat
pelkästään sammuneita kipinöitä pimeässä huoneessa.
Nuorena
”minän, elämän ja maailman” artikulointi on pulmallisen pinnallista.
Lillian
Hellman antoi muistelmilleen nimen Pentimento (1973).
Sillä
hän viittasi vanhenevaan maalaukseen, jonka läpi alkaa näkyä
taiteilijan mielenmuutokset, viivat jotka on peitetty, hahmot jotka
on muutettu, värit joita on vaihdettu. Pentimentossa näkyy monta
taideteosta, lopullinen ja useita kesken jääneitä.
Tätä
Hellman käytti oman elämänsä muistojen analogiana, kenen tahansa
ihmisen elämän vertauskuvana, läpinäkyvinä aikomuksina ja
välituloksina.
Muistot
tihkuvat toistensa läpi.
Ensimmäinen
muistikuvani elokuvista on joulukuulta 1949. Olin silloin melkein
kolmevuotias. Olimme isäni kanssa Non-Stopissa ja ajoimme sairaalan
mäelle hakemaan äitiäni ja juuri syntynyttä velipoikaani jouluksi
kotiin. Isä nousi taksista ja minä jäin istumaan takapenkille.
Hetken
päästä taksikuski kääntyi puoleeni ja antoi minulle
suklaapatukan.
Myöhemmin
velipoikani Jussi (1949-2016) kertoi tätä omana muistonaan;
kuinka hän juuri synnyttyään pääsi sairaalasta ja sai taksissa
suklaapatukan. Muistikuva oli niin väkevä, että hän jaksoi kinata
sen puolesta.
Koetut ja sepitetyt muistikuvat
sekoittuvat muistoiksi, niitä liimataan jälkiteen toisiinsa eikä liimauskohtaa
erota aidosta muistosta.
Epäilen
kyllä omaanikin. Miksi olisimme käyneet sunnuntaina elokuvissa ennen
sairaalalle menoa? Pääsikö silloin sairaalasta pois sunnuntaina?
Ehkä muistan jonkin toisen elokuvareissun, vuosia myöhemmin koetun. Se näyttääkin todennäköiseltä, sillä vuoden 1949 kalenterin perusteella edellä kerrottu ei voi pitää paikkaansa.
Siitä
olen kuitenkin varma, että Fidel Castroon (1926-2016) tutustuin
ensimmäisen kerran Kotkassa Kino Hallin sunnuntaisessa Non-Stopissa,
”nonkassa” niin kuin me sanoimme. Muistan senkin, että kyseessä
oli ruotsalaisten tekemä uutisfilmi. Non-Stopin ohjelma koostui
uutisfilmeistä, urheilukatsauksista, piirretyistä ja näytellyistä
komedioista. Joskus nähtiin Chaplinia, toisinaan Ohukaista
ja Paksukaista ja aika usein Joe McDoakes pätkiä, jotka
alkoivat sillä että Joe McDoakes kuikuili ison biljardipallon
takana. Siinä oli numero 8.
1950-luvulla
Kotkan saarella oli viisi elokuvateatteria. Kävimme poikajoukolla
vähintään joka toisena sunnuntaina elokuvissa. Kino Rion päivänäytöksissä esitettiin monta klassikkolänkkäriä. Kotipihalta oli
kaikkiin teattereihin alle kymmenen minuutin kävelymatka. Ei
tarvittu aikuisia saattamaan.
Kun
äitini odotti minua, hän kävi isäni kanssa katsomassa kaikki
jännityselokuvat. Niitähän 1940-luvulla piisasi. Jännärit
imeytettiin minuun kohdussa. Niitä filmejä en muista.
Kansioon
liimatut elokuvailmoitukset paljastavat vähän kummallisen maun.
Katsoin hyvin paljon ”laatuelokuvia”, melkein kaikki jännärit
ja kaikki lännenfilmit. Niin huonoa westerniä ei ollut, etten olisi
käynyt katsomassa sitä.
Opintolainalla
kustansi monta elokuvailtaa.
Laitan
tähän nyt muutamia kirjoittamiani runoja. Jos niitä nyt voi sanoa
runoiksi. Runoista tuskin voi päätellä millaisesta elokuvasta
puhutaan. Jotakin yleistä pystyy päättelemään, mutta en yritä
selittää mitään.
Kuvan
läpi näkyy aikeita, jotka jäivät kesken.
Elämä
on polkuja, joille astutaan ja joilta poistutaan, jälkeä
jättämättä.
Tietysti
paras vainukoira löytää jäljen, mutta sekään ei tiedä kenelle
se kuuluu. Se jää haukkumaan jäljen kadottaneen omistajan perään.
Lokakuussa
1971 katsoin Alain Robbe-Grilletin ohjaaman filmin Eeden ja
sen jälkeen (1970).
Elokuvasta
syntyi tällainen runo:
Onko
elämämme (ni) taulun etsimistä.
Onko
rakkaus,
suru, ilo ja viha
näyteltävä.
Mikä
on iskenyt
minän
lyttyyn.
Jäljellä
ovat murha,
veri,
verevä nainen ja murhattu meri.
Alusta,
kadotettu
ykseys, polta sillat
Camel,
juo punaista
Cinzano,
katso peiliä
se
et ole sinä ja kuitenkin,
ei
paljon muutakaan.
Robbe-Grilletin
filmin viereen, alapuolelle liimasin Punaisen ympyrän (1970)
teatterimainoksen.
Pidin
Jean-Pierre Melvillen ohjaamaa filmiä ”fasistisena”. Nykyään
sitä pidetään mestariteoksena. Alain Delon, Gian Maria
Volonte ja Yves Montand eivät pelastuneet runossani
taiteen sfääriin:
Hyvin
menee;
fasistit
tekevät kuviaan
pitäen
langoissa
riippuvia
katsojia huvinaan.
Katso
ympyrää!
Katso
kuka kohtaa kenet!
Hyvin
menee;
minä
poliisi, sinä roisto
minä
tapan, sinä lakkaat hamuamasta,
siunaus,
amen.
Niin
kuin viime viikolla kirjoitin, Robert Altmanin ohjaaman
westernin McCabe & Mrs. Miller (1971) ensi-ilta oli
Helsingissä marraskuussa 1971 ja sen näki syksyn aikana vain n.
8000 katsojaa.
Hyvä
ei kiinnostanut. Ehkä se oli liian moderni lännenelokuvaksi. Tai
pessimistinen.
Nyt
tämäkin filmi on klassikko.
Ja
runossa antauduin sille ja tietysti Julie Christielle
varauksettomasti:
Sataa
hiljalleen
kurjille
kujille
lunta,
huutoja bordellista, juopuneiden örinää
hiljalleen.
Siinä
kulkee
hän
hieman horjuen, McCabe
tuskin
nero, tuskin uljas, tässä ero
vapaan
markkinatalouden anakronismi.
Pilvessä
leijuu
unohdus
oi Mrs.
Miller,
käännä
jos kasvosi
McCabe
odottaa, horjuen, lumihiutaleita otsallaan.
Kuin
sametissa
kuin
koko kurjuuden
kirkastamana
ajaa
pääoma
orjansa kuolemaan, kaivokseen, sillä
lumisateessakin
lisävero
on
kerättävä,
turhaan
nousevat taivaalle savut
turhaan
temppuilee
juopunut
järven jäällä,
turhaa
on naisten ilo, niin
turhaa
kirkon kellot.
Turhaan
kierrät
sinä
lumisateessa, kurassa McCabe
usko
tätä:
On
pääoman tehtävä
vapauttaa
sinut omaisuudestasi
ja
antaa sinulle vapaus, kaikesta.
Turhaan
odotat
uutta
aikaa Mrs. Miller,
on
pääoman tehtävä
vapauttaa
sinut murheista
maailman
suruista, tule,
usvaan,
usvaan
jo
symbaalit
soivat.
Tammikuussa
1972 kävin katsomassa Sam Peckinpahin filmin Olkikoirat
(1971). Se iski päähän inhottavalla väkivallaan niin rankasti, että
runossani käytin sanoja, joita ei voi tähän ”painaa”.
Onneksi
helmikuussa Helsinkiin saapui Eric Rohmerin kaunis elokuva
Clairen polvi (1970). Kirjoitin Clairen polvesta pienen runon,
jossa viittasin myös Eija-Elina Bergholmin elokuvaan Marja
pieni! (1972):
Polvi,
jota on
kaunis
katsella, koskea
sitä
ei rasita
maailman
paino, pääoman
raivo
(se on Clairen ikioma
polvi
soma).
Polvi,
jota on
kaunis
katsella, kuin luonnon
luoma
harvinaisuus, oi hevoset, oi koirat
voi
horjuva polvi
voi
raskas taakka, joka
hartioita
lyttyyn painaa
ei
ole pääoma vielä vainaa
(se
on Marjan polvi
joka
toista vasten tuskassaan painaa).
Otetaan
tähän ”maailmantuskaan” vielä yksi runo.
Risto
Jarvan sensaatiolehdistöä käsittelevä filmi Kun taivas
putoaa tuli teattereihin maaliskuussa 1972. Se sai hyvin
ristiriitaisen vastaanoton.
Kirjoitin siitä Suomen
Sosialidemokraattiin pienen kritiikin kritiikin, moittien lehden
vakituisen elokuva-arvostelijan Inkeri Liuksen
Jarva-teilausta. Lehden kulttuuritoimittaja Risto Hannula
pyysi minua perustelemaan kritiikkini paremmin, joten kirjoitin
pidemmän arvion (Suomen Sosialidemokraatti, 15.3.1972) elokuvasta ja
Liuksen jutusta.
Tuohon
lehtijuttuun sisällytin myös kansiooni kirjoittamani runon (vähän
sitä muuttaen):
Syöksykäämme
kuin
Dante
totuuden helvettiin,
jos
emme löydä
totuutta
me
teemme sen, kaikin mokomin.
Oi
Penelope
oi
Troijan Helena
oi
rakas Kamelianainen
sinun
tähtesi
nousemme
aamulla vaikka kello kuusi
sinun
nimesi
piirrämme
hehkuviin tähtiin
ja
aina
lehtien
sivuille asti.
Syöksykäämme
kuin
Freud
ihmismielen pahuuteen
jos
emme löydä
pahuutta
me
teemme sen, kaikin mokomin.
Oi
te
haaremin
hetairat
oi
te
inhimillisyyden
jumalattaret.
Muisti
on haarautuvien polkujen metsä.
Varjoisassa
paikassa, puun alla, aluskasvillisuus kuihtuu.
Jos
kukaan ei käytä polkua, se peittyy ja katoaa.
Aamulla
huokaan – kuka näitä polkuja jaksaa samoilla?
______________________________
Onpas hienoja muistoja!
VastaaPoista"Jännärit imeytettiin minuun kohdussa." Arvaa Kyösti, mitä minuun imeytettiin, lehmän ammuntaa. Kasvoin maalla ja kaipasin kaupunkiin, just tuollaiseen kulttuuriin, mitä sinä kuvaat, lapsiporukalla leffaan.
Oppikoulussa näytettiin valkokankaalle spektaakkeli Ben Hur, en nähnyt kuin muutaman muun elokuvan ennen kuin pääsin ylioppilaaksi keväällä 69. Muistan Tohtori Zivagon, jonka romantiikka iski lujaa. Kotonani ei ollut myöskään televisiota, joten olin todella paitsiossa.
Opiskeluaikana kävin aika paljon elokuvissa, mutta enimmäkseeen luin.
Varhaiset kokemukset elokuvista ovat varmaan vaikuttavia. Olen kuullut ihmisten kertovan, miten he toistivat lapsena leikeissään elokuvien tapahtumia ja keksivät lisää. Teitkö sinä kavereinesi niin?
Opiskelijana jatkoit ainakin elokuvan pohdintaa runomuodossa, mikä kertoo paneutumisesta.
Olkikoirat, Marja pieni ja Kun taivas putoaa ovat tuttuja.
Polvi-runosi on kiva. Tekisi mieli nähdä Clairen polvi.
Kyllä,elokuvan jälkeen pihalla "näyteltiin" se uudestaan. Tuntuu vähän kummalliselta ajatella sitä nyt.
PoistaOlen netistä tilannut myöhempiä Rohmerin moraalitarinoita - mm. Vihreä säde, huom. romaanini - mutta no aikaisemmat, kuten Yöni Maudin luona ja Clairen polvi eivät ole olleet tilattavissa.
Jos minä päättäisin Yle Teeman ohjelmistosta, siellä esitettäisiin heti kohta Eric Rohmerin tuotantoi!
Ehkäpä minun henkilökohtaiset elokuvamuistoni eivät juuri jaksa muita kiinnostaa, mutta enpä silti malta olla muutamaa sanaa kirjoittamatta. Museokadun Cinema kun on minullekin kovin tuttu ja muistoja herättävä paikka.
VastaaPoistaTaisin jossain aikaisemmassa kommentissani kirjoittaa, että vaikka olenkin enemmän kirjallisuuden ystävä, on minullakin ollut nuoruudessani pari elokuvakautta. Ensimmäiseen niistä liittyi mainittu Cinema, ja pari muutakin teatteria, joissa käytiin ihastelemassa elokuvan monimuotoisuutta. Toinen tuli sitten myöhemmin, kun perheeseen hankittiin ensimmäisen lapsen myötä myös ensimmäinen videonauhuri (lapsi kun ei ymmärtänyt sovittaa rauhallisia vaiheitaan television ohjelmiston mukaan). Silloin tuli ensihuumassa tallennettua ja katsottuakin kaikenlaista.
Nämä kaksi vaihetta muodostavat elokuvasivistykseni perustan. Nykyisin elokuvia ei tule enää katsottua kovin paljon. Mahdollista aikaa kun on kovin rajoitetusti ja siitäkin ensin lukeminen haukkaa suuren osan. Lisäksi televisiosarjat ovat nykyisin niin laadukkaita, että elävän kuvan puolella niitä tulee katsottua yhä enemmän.
Ja kyllähän sekin vaikuttaa katsomiseen että telkkarit ovat nykyään niin hyvälaatuisia - sekä kuvan että kuvaruudun koon suhteen - että katsomiskokemus on lähempänä "pimeän huoneen" kokemusta kuin aikaisemmin.
VastaaPoistaSilti telkkariruudusta katsottu elokuva on aina vähän erilainen, siihen suhtautuu vähän eri tavalla, kuin valkokankaalta katsottu.
Harmittaa vaan, että jos dvd-formaatti katoaa, niin mistä klassikkoja sitten "näkee"? Netissä näytetään pääasiassa hyvinkin tuoreita filmejä, ei klassikkoja, puhumattakaan taide-elokuvista vuosien takaa.
On tavattoman hienoa, miten nykytekniikka on tuonut elävän kuvan taiteen (ja viihteen, ei sen puoleen) meidän kaikkien ulottuville tavalla, josta en nuorena olisi osannut edes uneksia.
VastaaPoistaKyöstin huoli on silti aiheellinen: miten varmistetaan se, että saatavilla on myös vanhempia ja pienempien piirien elokuvia? Sivistyksemme ja ymmärryksemme kannalta se olisi erittäin tärkeää tässä maailmassa, jossa huomio pyörii ennen kaikkea nuorison ajankohtaisten suosikkien ympärillä. No - ehkä sekin hoituu ajan myötä?
Sama ilmiö on yleensäkin koko sähköisessä ympäristössä, kun sanotaan että internetistä löytyy kaikki. Sieltä löytyykin paljon, käsittämättömän paljon sellaistakin, jota ennen ei löytänyt mistään, mutta ei sieltä löydy läheskään "kaikki". Vanhemman ja vähemmän ajankohtaisen tiedon osalta internetissä on paljon puutteita.
Kaikille: Katsokaa nyt ihmeessä, ellette katsoneet toissaviikonloppuna vai milloin se oli, niitä Teeman festareiden leffoja. Kaikkia ei ole Areenassa mutta useita on.
PoistaMinua on muuten vuoskymmenet askarruttanut tuo sama Clairen polvi. Olin peräti hämmentynyt sen nähtyäni, varmaan jossain elokuvakerhossa (olen ollut Porin elokuvakerhossa, mukana alusta asti Tampereen Monroessa ja sen jälkeen vetänyt leffakerhoja itse Etelä-Pohjanmaan maaseudulla, 16 mm keloja ja projektoria kantaessa ei tullut kylmä vaikka seurantalon pihalla oli kinoksia kuinka), siis olin ajatellut että ranskalaiset miesohjaajat nyt ovat vähän sellaisia aina välillä.
Kun se oli vähän outo leffa, eikä ollenkaan pahalla tavalla. Enkä sitten muista sitä enää.
En minäkään juuri Clairen polvesta paljoa muista, liekö nähnyt sitä tuon yhden elokuvakerran jälkeen.
PoistaRohmerin moraaliset tarinat olivat (ovat) kyllä kummallisen viehättäviä elokuvia, näennäisen kepeitä ja silti syvälle vieviä.
70-luvun taitteen filmeistä - Yöni Maudin luona, Clairen polvi ja Rakkaus iltapäivällä - vain tuon viimeisen olen onnistunut hankkimaan - ja pari viikko sitten sen taas katsoin. Niin kuin myös uudemman, Biarritzissa tapahtuvan Vihreän säteen.
Niin kuin tuolla aikaisemmin pelkoni esitin: kun dvd-formaatti kuolee, sitten näitä klassikkoja yms monenlaisia taide- ja viihde-elokuvia menneiltä vuosilta ei näe enää missään eikä mitenkään.
Ketä kiinostaa! saattaa joku huudahtaa.