[aihe
lähti etsimään kirjoittajaa]
Kyösti Salovaara, 2016. Ihmisten maisema: Rambla. |
Vuodessa
on 52 viikkoa.
Tämä
on viideskymmenestoinen pakina tänä vuonna.
Harmittaa,
että Ruben Stiller ”anasti” mielilauseeni ”Häkki lähti
etsimään lintua”. Lainasin tuota Franz Kafkan mietelmää jo kauan sitten ja kovin usein.
Nyt
pitää keksiä uusi.
”Aihe
lähti etsimään kirjoittajaa.”
Kuulostaa
hyvältä. Onko se lainaus vai itse kirjoitettu ajatus?
Sekä,
että.
Puukiipijä
kipitti jouluviikolla mustaa vaahteranrunkoa ylöspäin.
Se
pysähtyi, nytkähti liikkeelle vikkelästi kuin ajatus.
Puukiipijän
tunnistaa liikkeestä.
”Hei”,
minä kysyin. Olin tulossa kaupasta. ”Mitä etsit?”
Puukiipijä
pysähtyi hetkeksi. Kiepahti rungon taakse ja katosi.
”Tyhmä
kysymys”, se ajatteli.
Jatkoin
kotiin omaa vaahteranrunkoa pitkin.
Kun
saa käsiinsä uuden tietokirjan, siihen pääsee sisälle
lukaisemalla ensimmäisen luvun, viimeisen luvun ja jostakin keskeltä
neljä lausetta.
Yuval
Noah Hararin teos Sapiens. Ihmisen lyhyt historia
vaikuttaa mielenkiintoiselta. Se on suomennettu englannista vaikka on
alkuaan kirjoitettu hepreaksi.
Onhan
ihminen toki mielenkiintoinen eläin. Puunrungolla harvemmin nähty.
Teoksen
alussa Harari kutsuu ihmistä ”vähäpätöiseksi eläimeksi”.
Kirja
loppuu jälkisanoihin: ”Eläin josta tuli jumala.”
Komea
kaari ei-mihinkään.
”Olemme
edenneet kanooteista kaleereihin, höyrylaivoihin ja
avaruussukkuloihin”, Harari sanoo, ”mutta kukaan ei tiedä, minne
olemme menossa. Olemme mahtavampia kuin koskaan aikaisemmin, mutta
meillä on varsin hämärä käsitys siitä, mitä tuolla mahdilla
voisi tehdä.”
Jumala
joka ei tiedä mitä haluaa, on Hararin mukaan vaarallinen ja
vastuuton.
Ennen
yhtä Jumalaa oli monta. Ja kun oli monta, elämä oli helpompaa.
”Polyteistinen
uskonto on luontaisesti ennakkoluuloton ja vainoaa harvoin
'kerettiläisiä' ja 'vääräuskoisia'.” Hararin ajatus on vähän
provokatiivinen mutta uskottava. Roomalaisetkin suvaitsivat melkein
kaikki muut uskonnot paitsi kristinuskon, koska kristityt
kieltäytyivät hyväksymästä roomalaisten jumalia.
Hararin
mukaan polyteistiset roomalaiset tappoivat kolmen vuosisadan aikana
”vain” muutaman tuhatta kristittyä. ”Kristityt puolestaan
teurastivat seuraavien 1500 vuoden aikana miljoonittain toisia
kritistittyjä riidellessään vain hiukan erilaisista tulkinnoista,
joita he tekivät omasta rakkauden ja myötätunnon uskonnostaan.”
Mutta
voiko sotia ja väkivaltaa pistää Jumalan tai jumalien piikkiin?
Ehkä
ne, ”jumalat”, ovat vain savuverho taistelulle maallisesta
hyvästä, vallasta.
Sitäpaitsi, millainen eläin jumalaton eläin on?
Ihminen
tietää mistä tulee mutta ei tiedä mihin menee. Semminkään sitä
se ei tiedä miksi menee minne menee.
Meidät
luotiin elämään paratiisissa, kirjoitti Kafka, ja paratiisi
määrättiin palvelemaan meitä: ”Meitä koskevaa määräystä on
muutettu; se että näin on tapahtunut myös paratiisia koskevan
määräyksen suhteen, jätetään sanomatta.”
Vaikka
ihminen onkin vähäpätöinen eläin, selityksiä kyllä piisaa.
Niitä keksitään koko ajan lisää.
Ihminen
yrittää selittää itsensä pulasta. Selittämällä kierretään
itse asiaa kuin kissa kuumaa puuroa.
Itse
asia on selittämätön.
Kun
viime viikkoina on keskusteltu kiivaasti perustuslaeista ja siitä,
että saako ja voiko niitä tulkita, asiaa on kierretty uskottelemalla että perustuslaki on jotakin mihin ihminen ei voi puuttua, vaikka
ihminen on sen kirjoittanut.
Fundamentalisti vähättelee ihmisen osuutta väittämällä, että ihmisen kirjoittama perustuslaki on kuin
luonnonlaki. Sen voi muka mitata ja punnita piirun tarkkuudella. Puolustaessaan
ehdottomia uskomuksia, fundamentalistit aiheuttavat kiistoja ja sotia
ja vakuuttavat sitten jälkeenpäin olleensa viattomia aiheuttamiinsa
sotiin ja kiistoihin.
Fundamentalisti
unohtaa, että perimmiltään ihminen on ei vain vähäpätöinen
vaan myös pragmaattinen eläin.
Kun
perustuslakifundamentalistit kieltävät perustuslain tulkitsemisen
mahdollisuuden, he väittävät, vaikka eivät sano sitä ääneen,
että "perusoikeudet", kuten ”vapaus, veljeys ja tasa-arvo”, ovat luonnonlaki, joka
yhdistää ihmisiä.
He
eivät ole lukeneet historiaa.
Jos
”vapaus, veljeys, tasa-arvo” olisi luonnonlaki, satoja miljoonia
ihmisiä olisi jäänyt tappamatta, tuhansia sotia sotimatta ja miljoonia kiväärejä rakentamatta. Ja harmillista kyllä, jos
tasa-arvo ja veljeys olisivat eläimen luontainen ominaisuus, koko
länsimainen sivilisaatio olisi jäänyt syntymättä, sillä
luonnostaan tasa-arvoisen ei olisi tarvinnut pyrkiä mihinkään.
Oleilu olisi riittänyt, paratiisissa lekottelu.
Fundamentalisti
ei tajua, että kolmiyhteys ”vapaus, veljeys, tasa-arvo” on
paratiisin tulkintaa. Mahdoton tavoite jota pitää loputtomasti
tavoitella. Vaahteranrunko joka mustuu kastuessaan ja joka kuivuu jos
vesi loppuu.
Kysyin
puukiipijältä, että miksi se juoksee puuta pitkin.
Se
ei vastannut.
Sen
ei tarvinnut vastata. Juokseminen riitti selitykseksi.
Vuoden
vaihtuessa vuosi vaihtuu.
Kun
tuulee, puut taipuvat mutta eivät katkea.
Kaikessa
viisaudessaan ihminen kompastelee ja lankeaa ojaan, jossa sukat
kastuvat. Mutta tie on pitkä eikä kaikkia ojia pysty välttelemään.
Joskus
tuntuu, että yhteinen tavoite on asetettu, vaikka kukaan ei tiedä
mikä se on, puhumattakaan siitä että kuka sen asetti. Silti
näytellään että kaikki tietävät että kuka ja miksi ja mihin.
Teatterissa valot palavat ja väkeä riittää.
”Oikea
tie kulkee nuoran ylitse, joka ei ole jännitetty korkealle”,
kirjoitti Kafka, ”vaan hivenen verran maanpinnan yläpuolelle. Se näyttää
määrätyn pikemminkin aiheuttamaan kompastelua kuin kuljettavaksi.”
Oikea
tie on ajatus. Reunaviiva puuttuu.
____________________________________
Yuval
Noah Harari: Sapiens. Ihmisen lyhyt historia. (Kitzur
Toldot Ha'Enoshut / Sapiens. A Brief History of Humankind,
2011.) Suom. Jaana Iso-Markku. Bazar, 2016.
Franz
Kafka: Keisarin viesti. Toimittanut Kai Laitinen. Suom. Aarno
Peromies. Otava, 1989.
Kivaa että olet tavannut puukiipijän! Minä olen kuljeksinut pitkin meren rantaa, metsälämpäreitä ja semmoista ja mielessä on ollut että niitä tiettävästi on täällä myös. En ole siis ikinä nähnyt.
VastaaPoistaYksi blogituttu oli aiemmin pitänyt kameraa lasin takana, kun ikkunan edessä on lintulauta, sitten lintulautaa piti siirtää (muistaakseni käpytikka tuli rohmuamaan kaiken talin) eikä hän ole yksinkertaisesti ehtinyt saada puukiipijästä kuvaa.
Varsinkin talvella on sitten oma hommansa saada ittensä ulos taittamatta koipiaan. Jäätä on kaikkialla. Joku kaveri päivitteli että miten saa pihan hiekotetuksi taittamatta niskaansa tai vähintään niskaansa siinä touhussa.
Alan olla sitä mieltä että hiekkaa ei enää tarvita. Ihmisten pitäisi ottaa potkukelkat uudestaan käyttöön. Ei niitä nyt ihan heti vandalisoida. Olen ollut ymmärtävinäni, että nuoret, jotka vievät pihoilta pyöriä (siis eivät omiaan) eivät ole kiinnostuneita potkukelkoista.
Uudenmallisessa potkukelkassa voisi olla semmoinen mekanismi, että pyörät saa käyttöön siihen jalasten alle aivan pienellä liikkeellä, joka ei kumoa lappeelleen toivorikasta kelkkailijaa. Suomessahan *on* se potkukelkkafirma Nurmon Kourassa. Ainakin oli vielä viimeksi kun kuljin siitä ohi.
Niin, täällä rannikolla tänä talvena tarvittaisiin potkukelkkaan pyörät koska muuten iskee aika lailla kipinää.
PoistaVaikka 50-luvullakin oli rannikolla (Kotkassa) mustia talvia niin potkukelkkaa käytetiin keskellä kaupunkiakin - se oli liikkumisväline.