[rakennettu
kaupunki, kirjoitettu]
Kyösti Salovaara, 2016. |
Ajan
vaaka punnitsee meitä.
Himmeän
valon Helsingissä päivä ryhtyy pitenemään suhdanteista
riippumatta, poliitikasta välittämättä, ihmiseen katsomatta.
Viime
sunnuntaista sata vuotta sitten Verdunissa päättyi murhaava
taistelu. Kymmenen kuukauden aikana 2300 sotilasta oli saanut
surmansa joka päivä. Tuo taistelu ei kuitenkaan lopettanut sotaa.
Yhdeksänkymmentäyhdeksän
vuotta sitten Suomi itsenäistyi. Sitten taisteltiin, kaveria vastaan
ja ulkoista vihollista vastaan - ihmisiä kuoli. Sadatta
itsenäisyyden vuotta vietetään rauhan vallitessa. Parran pärinää
kyllä piisaa.
Kaksisataa
vuotta sitten berliiniläinen Carl Ludvig Engel valittiin
rakentamaan Helsinkiin kaupunki melkein neitseelliselle maaperälle.
Kallioita ammuttiin ja vanhoja taloja hajotettiin.
”Ystävällisintä,
mitä voi ihmiselle tehdä, on rakentaa hänelle kaupunki”, miettii
Engel Jukka Viikilän päiväkirjaromaanissa Akvarelleja
Engelin kaupungista. Kuuden vuoden pestistä tuli lopunelämän
tehtävä. Engel kuoli Helsingissä vuonna 1840. Suurkirkko oli
melkein valmis.
Kaupunki
on kummallinen paikka. Siitä tietää missä se on, vaikka sitä ei
pysty määrittelemään.
Kaupungissa
asuu kaupunkilaisia. Maaseudulla asuu maalaisia.
Tässä
välissä, joka ei ole oikein kaupunkia eikä lainkaan maaseutua,
asumme me muut, enemmistö.
Kulttuuri,
sivistys, edistys, demokratia... olisiko niitä olemassa ilman
kaupunkia, kaupunkilaisia?
Mutta
kuvassa on jyrkkiä ristiriitoja, väkeviä kontrasteja eikä se ole
akvarelli.
Jos
maaseutu puuttuisi, mitä kaupunkilaiset söisivät? Toisiaanko? Jos
tehtaat ja pajat poistettaisiin maaseudulta, pikkukaupungeista ja
jokien ja järvien rannoilta, mistä Suomi saisi vientitulonsa?
Eiväthän helsinkiläiset vie ulkomaille mitään itse tekemäänsä.
Kaupunki
on komea itsepetos.
Sovinnainen
geopolitiikka opettaa, että kaikki tiet vievät Roomaan. Uteliaampi
kysyy: kuinka montaa tietä Roomasta pääsee pois?
Kun
Baba Lybeck valitsi Viikilän ”romaanin”
Finlandia-palkinnon saajaksi, hän kirjoitti perusteluksi
kirjallisuuden juhlapuheessa loppuun käytetyn kliseen: ”Siinä ei
ole mitään turhaa, siinä on kaikki.”
Miten
niin kaikki? Kaikki mistä?
Miten
niin ei mitään turhaa? Kun Viikilän proosarunoja lukee, niin ne
muistuttavat niin toisiaan ettei aina tiedä onko tuon jo lukenut
edelliseltä sivulta vai vasta tulevalta.
Olen
vähän ilkeä, koska en pidä tätä teosta romaanina. Se on
kokoelma runoja tai mietelmiä, joissa Helsingin rakentaja yömyöhään
miettii rakennusurakan etenemistä ja tunnelmia vieraassa
kotikaupungissaan. Koska kirja koostuu proosarunoista ja mietelmistä,
sen voi lukea missä järjestyksessä tahansa lukunautinnon
pilaantumatta. ”Romaanin” kronologia on harhautus. Esteettinen
temppu.
Jos
Viikilän teos olisi nimetty ”proosarunoiksi” - Runoja Engelin
kaupungista - sille ei olisi voitu myöntää
Finlandia-palkintoa. Kannatti kutsua sitä romaaniksi. On myös
fiksua, että puhutaan ”akvarelleista” eikä ”akvarellista”.
Jos teos olisi akvarelli (tai öljymaalaus), siltä kenties
edellytettäisiin romaanin ”muotoa”. Nyt riittää, että se on
vaikutelmia, impressioita, päähän pälkähtänyttä, monta
erillistä viivaa samasta aiheesta.
Mutta
päähän pälkähtäneen Viikilä muotoilee taitavasti ja
uskottavasti, niin että voisi hyvin kuvitella pimeään Suomeen
karkotetun Engelin todella puhuvan tässä itse.
”Kolmeen
viikkoon en ole nähnyt vilaustakaan auringosta”, Viikilän
fiktiivinen Engel miettii 23. marraskuutta 1831, ”ja kuitenkin yksi
valoisa aamu riittäisi tekemään minusta iloisen.”
Vuonna
1827 ”oikea” henkilö Engel kirjoitti ystävälleen ahdistavasta
pimeydestä: ”Mutta mistä hyvä tuuli tulisikaan, kun on
raadettava rankemmin kuin kaleeriorja eikä rakas Jumala halua antaa
edes auringon paistaa... ja kuitenkin se riittäisi tekemään
minusta iloisen.”
Engelin
yksityiselämästä, yksityisistä tunteista ei kai tiedetä paljoa,
mutta hän kirjoitti monia kirjeitä, joista hänen elämäänsä
voi lukea, päätellä. Viikilä tuntuu lukeneen Engelinsä riittävän
tarkasti: runoilijana hän osaa valita oikeat sanat kuvittelemaan
mitä luettu tarkoittaa ja merkitsee. Runoilija ymmärtää piiloon
jääneen.
Mielikuvia,
ajatuksia, kuvitelmia – symboleja.
Viikilän
hieman lakonisesta ja hyvin täsmällisestä tavasta ilmaista
sanottava tulee mieleen Paavo Haavikon tapa kirjoittaa ja Leo
Lindsten. Siis tulee mieleen Lindstenin proosarunokronikka
Uppoavia jättiläisiä (1973).
Tämä
ei tietenkään tarkoita kovin paljoa, sillä en pysty (tai jaksa) tähän
etsimään varastostani Lindstenin teosta ja vertailemaan sitä
Viikilän Engeliin.
Näinkin
tulee sanotuksi turhia sanoja, ajatuksia, mietteitä. Mutta
mielikuvat ovat johdatus todellisuuteen, vaikka ne olisivat aivan
vinossa, sinne päin.
Mehän
astumme todellisuuteen symbolien välistä, myös kirjoihin.
”Keisari
rakastaa pylväitä”, Engel kirjoittaa kuviteltuun päiväkirjaansa
vuonna 1819. ”Minä piirrän hänelle niitä.”
Pylväät
ovat symboleja. ”On vahinko, että näin kylmässä maassa
pylväiköt huomataan vain ohimennen, matkalla sisätilojen lämpöön.”
Tästä
tulee mieleen villi ajatus.
Johtuuko
suomalaisten arkkitehtien mieltymys funktionalismiin ja hyytävään
minimalismiin ilmastostamme? Siitä että täällä ei ole aikaa
katsella taloja ulkoapäin. Pitää aina mennä sisälle ja kun
menee, unohtaa mitä ulkona oli. Siitä tehdään romanttinen
kuvitelma.
Suomessa
ulkoilma on uneksittua, vaikka se pureekin luihin ja ytimiin.
Samalla
tavalla sanat kuvitellaan, kun ollaan sisällä, romaanissa.
Kyösti Salovaara, 2016. Joulukauppaa Engelin torilla vuonna 2016. "Suurtorin piirsin hiljaiseksi toriksi. Siellä ei pidetä markkinoita." ("Engel".) |
Viikilän
romaanissa – jätän lainausmerkit suosiolla pois – Engel tajuaa
luovansa kaupungin keisarin unesta. Tyhjään rakentuva komea
kaupunki on kreikkalainen kuvitelma, kiveen hakattu.
Mutta
koska kaupunki rakentuu, se ei voi olla kuvitelma, vaikka muistuttaa
keisarin ja hänen palvelijansa mielen sokkeloista: ”... me
kävelemme ikuisesti hänen mielensä umpikujissa. Sitähän kaupungit
ovat: ihmisenä olemisen kuvia, ruuhkaisia, likaisia ja täynnä
piilopaikkoja.”
Kaupunki
on romanttisen ja realistisen törmäys. Oikeasti ja Engelin
mielikuvissa.
Hyppäisikö
Viikilän romaanista vaikkapa Paul Austerin New Yorkiin?
”New
York on uuvuttava tila, loputtomien askelten labyrintti, ja vaikka
hän käveli kuinka kauas tahansa, oppi tuntemaan kotiseutunsa ja
kadut kuinka hyvin tahansa, niin hän tunsi olevansa aina
eksyksissä... New York oli tyhjyys, jonka hän oli luonut
ympärilleen, ja hän käsitti ettei ikinä enää haluaisi poistua
sieltä.”
Tai jospa palataan vähän kauemmaksi historiaan, Raymond Chandlerin Los
Angelesiin, missä Philip Marlowe tarkkailee ahdistuneena kaupungin
maisemaa ajaessaan auringonlaskun hetkellä Sunset'ia:
”Väsyneitä
miehiä ajoi pölyissä autoissaan puristaen tiukasti ohajuspyörää,
kohti pohjoista ja länttä, kohti kotia ja päivällistä, kohti
iltaa, jonka sisältönä olivat urheilusivut, radion ulvonta,
hemmoteltujen lasten marina ja typerien vaimojen nalkutus. Ajoin
edelleen ohi kirkuvien neonvalojen ja niiden takan olevien
valheellisten julkisivujen, ohi halpojen hampurilais-kuppiloiden,
jotka mainosvalojensa alla näyttivät palatseilta, ohi
autokahviloiden, jotka olivat hilpeitä kuin sirkukset ja joita
kovasilmäiset vahtimestarit valvoivat, ohi loistavien myyntipöytien
ja hikisten ja rasvaisten keittiöiden.”
Entä
sitten kun otetaan vielä askel taaksepäin? Berliini 1920-luvulla, sodan päätyttyä pahaenteiseen
rauhaan: Alfred Döblinin taianomainen sanakiihko:
”Alexanderplatzilla
revitään kiveystä auki maanalaista varten... Kapakoita,
ravintoloita, hedelmä- ja vihannesmyymälöitä, siirtomaa- ja
herkkutavarakauppoja, kuljetusliike, koristemaalaamo, naistenpukimo,
jauho- ym. myllytuotteita, autokorjaamo, palovakuutusyhtiö:
Pienimoottoriruiskun etuna on yksinkertainen rakenne, helppo käyttö,
vähäinen paino, pieni koko. - Saksan kansalaiset, milloinkaan ei
mitään kansaa ole halpamaisemmin petetty, milloinkaan ei ole mitään
kansakuntaa häpeällisemmin, epäoikeudenmukaisemmin petkutettu kuin
Saksan kansaa. Vieläkö muistatte, kuinka Scheidemann lupasi 9.
marraskuuta 1918 Valtiopäivätalon ikkunan jalustalta rauhaa,
vapautta ja leipää? Mutta miten on tämä lupaus pidetty? -
Vesijohtotarvikkeita, ikkunanpesuliike, uni on lääke, Steinerin
paratiisivuode. - Kirjakauppa, uuden ajan ihmisen kirjasto, nämä
ovat eurooppalaisen hengenelämän suuria edustajia. -
Vuokralaisensuojalaki on vain pala paperia. Vuokrat nousevat
herkeämättä. Työtätekevä keskiluokka työnnetään kadulle ja
kuristetaan tällä tavalla, ulosottomies korjaa runsaan sadon...”
Runoilija
seisoo pylväiden välissä. Komeaa, pelottavaa, rakennettujen
symbolien näkymäesteitä, ja lopulta johdatus... tulevaisuuteen.
Kun
uutta kaupunkia rakennetaan, sitä ei vielä ole. Kun vanhaa
kaupunkia puretaan, se lakkaa olemasta vanha.
Nykyhetkessä
kaupunkilainen vastustaa muutosta. Helsingin pitää olla kirpputori,
entisen museo.
”Todellinen
kauneus on aina etäällä ja sen ympärillä on avara tori”, kirjoittaa Viikilän Engel yöpäiväkirjaansa.
”Jumala
ei rakenna kirkkoa, se on ihmisen tehtävä.”
Kyösti Salovaara, 2016. Keisarin tori. |
___________________________________________
Paul
Auster: Lasikaupunki. (City of Glass, 1985.) Suom.
Jukka Jääskeläinen. Tammi, 1988.
Raymond
Chandler: Pikkusisko. (The Little Sister, 1949.) Suom.
Eero Ahmavaara. WSOY, 1959.
Alfred
Döblin: Berlin Alexanderplatz. (1929.) Suom. Aarno Peromies.
WSOY, 1979.
Sanna
Elo: Koti Helsingissä, sydän Berliinissä.
Saksalaissyntyisen Carl Ludvig Engelin sopeutuminen Suomeen.
Tampereen yliopisto, 2007.
Jukka
Viikilä: Akvarelleja Engelin kaupungista. Gummerus, 2016.
Kiitos, Kyösti, näistä teksteistä. On tämäkin hyvä juttu, koska Senaatintori on varmaan kaikille Hesassa joskus asuneille itsestään selvä kansallinen ikoni.
VastaaPoistaNo, mikään ei ole koskaan itsestään selvää. Kiitos myös kommentaattoreille!
Kiitos, kiitos!
PoistaJuu, kyllähän tästä syntyy mielikuvia, ajatuksia ja kuvitelmia.
VastaaPoistaMatti Klinge on kirjoittanut Senaatintorin sanomasta. En ole teosta lukenut, vaikka muuten olenkin varsin paljon Klingen kirjoihin tutustunut. Nekin herättävät ajatuksia.
Olen aina pitänyt itsestään selvänä, että suomalaisen arkkitehtuurin mieltymys funktionalismiin ja minimalismiin pohjaa pohjoiseen ilmastoomme. Värikäs yltäkylläisyys ja rönsyilevyys kun ehkä luontevammin istuu eteläisempään luontoon.
Kummallisena olen pitänyt myös kaupungin ja maaseudun vastakkainasettelua (ei niin että Kyösti sitä harrastaisi). Molempia kun tarvitaan. Molemmilla on luonteva tehtävänsä. Molempia asuttavat samanlaiset ihmiset. Ja kaipa sama koskee jopa lähiöitä?
Niin että lähiöissäkin asuu "ihmisiä"? Ei aina uskoisi kun medioita lukee/kuuntelee/katsoo.
PoistaTänään Hesarissa oli mielenkiintoisia lukuja suomalaisen puunjalostusteollisuuden voimasta - yhä se tärkein kansallinen voimavara. Ja lehdessä myös kiva kartta tuon teollisuuden sijoittumisesta Suomessa - Helsingin kohdalla iso aukko.
Kolikossa on kaksi puolta ja vasta yhdessä ne tekevät vaihtokelpoisen valuutan, rahan.