[kulttuurin
lammikossa]
Kyösti Salovaara, 2017. |
Olen
taas ajautumassa syville vesille.
Tiedän.
Altaan
syvä pää vetää puoleensa, vaikka pitäisi tyytyä matalampaan.
Oikeastaan kannattaisi polskutella käsipohjaa hiekkarannassa. Se sopisi minulle paremmin. Siellä olisin kotona.
Oikeastaan kannattaisi polskutella käsipohjaa hiekkarannassa. Se sopisi minulle paremmin. Siellä olisin kotona.
Mutta
hypätään nyt kuitenkin saappaisiin isompiin.
Kompastumisen
uhalla.
Hupsis!
Viikko
sitten torstaina Jukka Kemppinen kirjoitti blogissaan Markku
Eskelisen proosakirjallisuuden historiaa käsittelevästä
teoksesta Raukoilla rajoilla otsikolla Mielenkiintoista.
On se.
On se.
Kemppinen
päätti juttunsa provokaatioon vertaamalla Eskelisen kirjaa Olavi
Paavolaisen kirjoituksiin, jotka ovat Kemppisen mielestä
röyhkeän pinnallisia. Siis eivät mitään hyvää.
”’Nykyaikaa
etsimässä’ mutta myös Natsi-Saksan ja Etelä-Amerikan kuvaukset
perustuvat samaan kuin 'Synkkä yksinpuhelu', röyhkeään
tietämättömyyteen ja haluttomuuteen paneutua asioihin”,
Kemppinen naulasi Paavolaisen pinnallisen kirjoittamisen häpeäpaaluun. ”Dadaismin
esittely on paljastavin. Olen käynyt läpi lähdeteokset.
Paavolainen poimi hauskuuksia sieltä täältä ja jätti huomiotta
kirjallisen proosan valtavat muutokset, jotka tapahtuivat ympärillä.
Jopa Armas J. Pulla oli parempi kulttuurikriitikko kuin Paavolainen.”
Armas
J. Pullan
rinnalle, ohi, Paavolaisen aikalaiskulttuurikriitikoista Kemppinen nostaa
V.A.
Koskenniemen,
joka kirjoitti ”yllättävän syvällisesti” Kafkasta
ja Proustista.
Koska
olen (tunnustan olevani) yliherkkä ajatukselle, että on olemassa
”korkeaa” kulttuuria ja matalampaa, syvää kultuuria ja
pinnallista ja että ”korkea” ja ”syvällinen” ovat jotenkin
arvokkaampaa kuin viihdyttävä ja pinnallinen, lähetin Kemppisen
blogiin kommentin, jossa epäilin ajatusta ”paremmasta”
kulttuurikritiikistä.
”Voipahan
se Pulla olla ’parempi’ kulttuurikriitikko kuin Paavolainen,
mutta kuka Pullaa lukee?" kysyin ja jatkoin: ”Paavolaista monikin,
yhä. Toisekseen: miten joku voi olla ’parempi’ tai ’huonompi’
kulttuurikriitikkona? Jos/kun
Paavolainen oli pinnallinen, niin hemmetin hyvin hän sai sen
paperille, sen pinnallisuuden. Niin hyvin että kestää vieläkin
lukea, joten onko se sitten lopulta ihan ’syvällistä’? Onko
kulttuurissa, kirjallisuudessa loppujen lopuksi mitään ’syvällistä’
verrattuna ’pinnalliseen’? Jos on, kuka sen määrittelee?
Lukijako? Vai herrat professorit yliopistoilla?
Vai ajan epämääräinen hammas?”
Tähän
Jukka Kemppinen vastasi – vastaansanomattomasti – että ”helppo
kysymys: kulttuuriesseistiikassa pinnallista on se, minkä on lukenut
kirjan kannesta näyteikkunan läpi ja ymmärtänyt väärin.
Syvällistä on se, minkä on lukenut oikeasti ja miettinyt vielä.”
Paavolainen
katseli Kemppisen mielestä väärien kirjojen kansia ja ymmärsi
nekin väärin.
No,
onko asia näin yksinkertainen?
Vai
ihan toisenlainen, monimutkaisempi?
Nykyaikaa
etsimässä
oli hengästyttävä esseekokoelma ilmestyessään 1929. Se
hengästyttää yhä.
Tietysti Paavolainen liikkui ”pinnassa”, miten muuten
ajankohtaisesta nykyajasta olisi voinut kirjoittaa? Paitsi
juuri
niin että sen (hetken) yrittää tavoittaa samalla
kun se tapahtuu?
Kemppinen
sanoi, että Paavolainen kirjoitti enemmän itsestään kuin
ajastaan, mutta tuo väite ei
kanna
pitkälle. Eihän Paavolainen psykologisoinut itseään lainkaan.
Se
että melkein kaikki Paavolaisen kirjoittama on monellakin tapaa
impressionistista, on toinen juttu. Asian ydin, niin sanottu pihvi.
Todellisuus näyttäytyi Paavolaiselle esteettisenä kokemuksena,
hieman vieraana, etäältä lähelle katsottuna.
Paavolainen kasteli itsensä aaltojen kuohussa, ei vesien syvyyksissä.
Paavolainen kasteli itsensä aaltojen kuohussa, ei vesien syvyyksissä.
Panu
Rajalan
kirjoittamassa
elämäkerrassa
Tulisoihtu
pimeään
Paavolaisen vierauden ja esteettisen kokemuksen suhde tulee hienosti
esille. Ei Paavolainen ulkomaanmatkoilla tutustunut juuri mihinkään
eikä kehenkään, mutta silti hän tavoitti ajan hengen, osittain
seisomalla kapakan ovella (osallistumatta ryyppäämiseen) tai
teatterin portailla (syventymättä itse näytelmään) ja lopulta
keräilemällä vaikutelmia lehdistä, muiden kokemana.
Miksi
tuollainen
impressio ei voisi
olla syvällinen? Miksi Paavolaisen olisi pitänyt istua kirjastossa
ja lukea ”alkuteoksia”?
Semminkin
kun
ulkosalla päivettyy.
Paavolainen
halusi kuulua joukkoon, mutta se onnistui vain ulkonaisesti.
Kirjoituksissaan
hän ei osannut tai halunnut valita ”puoltaan”. Varmuuden vuoksi
hän oli kaikkien kanssa samaa mieltä. Tämä
alitajuinen konformismi kenties selittää Kolmannen valtakunnan
vieraana -teoksen ambivalenssin.
Paavolainen
saapui Pariisiin huolitellussa puvussa, nahkainen matkalaukku
kädessä, kertoo Panu Rajala: ”Paavolainen kohensi suomalaista
vaatekertaansa ja hankki keltaiset krokotiilinnahkaiset kengät,
vaaleanvihreän hatun ja kävelykepin. Kukaan ei voinut erottaa häntä
pariisilaisista
keikareista.”
Jo
neljäntenä
päivänä Pariisiin
tultuaan
Paavolainen lähetti ensimmäisen artikkelinsa Helsinkin: ”Ihana
tunne: taasen uusi päivä, täynnä löytöretken ihmeitä
odottamassa!”
Paavolainen kuulosti uskottavalta ja
näytti maailmanmieheltä.
Mitä
sitten, että hän ammensi tietonsa Der Querschnitt -lehdestä tai
Ilja
Ehrenburgin
kirjoituksista? Tuolla lehdellä oli mainioita avustajia – mm. Cocteau, Proust,
Joyce,
Majakovski,
Hemingway, Stein, Friedell, Benjamin, Morand – joten miksi Paavolaisen
olisi pitänyt lukea kaikki alkulähteistä käsin? Riitti kun pisti
krokotiilinnahkaiset kenkänsä jalkaan, flaneerasi kulttuurilammikon reunalla ja varoi putoamasta siihen,
koska uimataidottomalle se olisi saattanut olla kohtalokasta.
On
kummallista väittää (nyt, tänään) että Paavolaisen Nykyaikaa
etsimässä
olisi jotenkin auttamattoman pinnallinen. Pikemmin se tuntuu kaikessa
hengästyttävyydessään liiankin yksityiskohtaisesti
aikaan paneutuvalta.
Paavolainen ei kenties näe pinnan alla kehittyviä suuria
pohjavirtoja, mutta eihän niitä kukaan voi nähdäkään,
koska vasta aika erottelee jyvät
akanoista
ja syöksee osan kulttuurista unohduksen kaivoon.
Se mikä näkyy, on pinnallista!
Se mikä näkyy, on pinnallista!
Rajalan
kirjassa käydään läpi Paavolaisen
esseekokoelman ja kirjoituksien vastaanotto ajassaan. Tietysti
Paavolaisen ”pinnallisuus” ja puuttuva ”syvällisyys”
olivat
keskustelunaihe jo tuolloin 1930-luvun taitteessa. ”Olisi
tunnettava syvempi perspektiivi”, vaati P.
Mustapää. ”Sinä luulet pinnan riittävän", hän moitti Paavolaista.
Mutta.
Aikalaisista Erik
Kihlman
totesi Nya Arguksessa, että ”dadaismin monipuolinen esittely oli
ehdottomasti ansiokasta”, kuten Rajala Kihlmania
lainaa.
Eikä taidehistorioitsija Onni
Okkonen
ymmärtänyt lainkaan syytteitä Nykaikaa
etsimässä
-teoksen pinnallisuudesta, sillä Okkosesta
”suorastaan kammottavan syvä perspektiivi avautui
Marinettin ja futurismin vaikutuksesta aina Venäjälle
saakka”.
Kun
Nykyaikaa
etsimässä julkaistiin vuonna 1990 neljäntenä painoksena, sen esipuheessa
lainattiin Henri
Bromsin
esseetä vuodelta 1983.
”Tulenkantajat
ja etenkin Paavolainen ovat olleet maineensa huipulla juuri viime
aikoina, kansainvälisten näkymien avaajana Suomelle”, Broms
kirjoitti 1983. ”Kuitenkin voisi väittää, että Paavolainen
puhui dadaismista, kun taas Gunnar Björling oli dadaisti.”
Broms
ei näytä – niin kuin ei Kemppinenkään – ymmärtävän mitä
”sanomalehtikirjoittelu” on ja tarkoittaa. Ja kun sanon
Paavolaista sanomalehtikirjoittajaksi, en vähättele enkä pidä
häntä siitä johtuen
pinnallisena. Kysymys on tempperamentista, siitä miten suhtautuu
todellisuuteen ja miten impressionsa haluaa ilmaista.
Ehkä Armas
J. Pulla
oli ”syvällisempi” kirjoittaja kuin Paavolainen, ehkä hän
”tiesi” ranskalaisesta kulttuurista enemmän kuin Paavolainen,
ehkä hän oli ”parempi” jollain asteikolla (ainakin Kemppisen
laatimalla), mutta entäpä jos Pulla oli niin kuivakiskoinen ja
pitkästyttävä
kirjoittaja, että ajan heltymätön ja lahjomaton "kriitikko" on
todennut hänet ”lukukelvottomaksi”?
Paavolaista on sentään hauska lukea, yhä.
Paavolaista on sentään hauska lukea, yhä.
Broms
ei esseessään oivaltanut, että samalla kun on niitä jotka tekevät,
tarvitaan myös niitä jotka kertovat mitä nuo toiset ovat tehneet.
Yksi on dadaisti, toinen kertoo mitä se on, millaisen vaikutelman
dadaisti hänelle antaa -
hänelle krokotiilinnahkaisissa kengissä.
Tietysti
kaikki voi olla sattumaa.
Ehkä
Paavolaisen kirjoituksia luetaan tänään sattumalta, ei siksi että
niitä kannattaisi lukea kirjoituksien informatiivisuuden ansiosta.
Ehkä on pelkästään huonoa säkää ettei Armas J. Pullaa lue
kukaan eikä hänen teoksensa kiinnosta juuri ketään.
Historia
on julma apparaatti, tässä mielessä.
Ajan
aallot viskovat kotiloiden kuoria sattumanvaraisesti rannan hiekkaan, ja kuin pulut me noukimme niitä ja ihastelemme värejä ja muotoja ymmärtämättä millaista elämää niiden sisässä on ollut.
Kuvittelemme että tässä on kaikki, vaikka aaltojen syövereissä
on piilossa miljoonia kotiloita, joista emme tiedä mitään.
Silti
virkistyn kun selailen Paavolaisen esseekokoelmaa.
”Ja
näin on nykyaika synnyttänyt oman romantiikkansa”, Paavolainen
kirjoitti esseessä
Romantikko
etsii nykyaikaa eli sininen kukka sopii myös pulloveriin.
Hän jatkoi: ”Sen tunnusmerkkinä ei ole pako omasta ajasta, vaan lähentyminen;
ei yksinäisyyden ’alakuloisuuden ylistys’ vaan juopumus tunnosta
saada olla yksi monista; ei muukalaisena olon tietoisuus, vaan ylpeä
vaikutelma siitä että
on koteutunut kaikkialle, että niin nopeasti pääsee etäisempäänkin
maailmankolkkaan, että viihtyy joka paikassa. Romantiikan
tunnuskuva ei ole enää salaisessa varjostossa kasvava sininen kukka
eikä korkeassa yksinäisyydessä kaarteleva kotka, vaan kokonaisen
maanosan halki kiitävä Pacific-veturi tai tarkasti määrättyä
reittiään kulkeva Junkers-lentokone. Miten hämmästyttävän hyvin
sininen kukka sopiikaan esim. Richard Halliburtonin, Michael Arlenin tai
Beverley Nicholsin pulloveriin! ’Minä rakastan pikajunia ja
moottorien melua’, kirjoittaa Barbellion kuuluisassa, elämänsä
ainoaksi teokseksi jääneessä päiväkirjassaan. ’Minä nautin
suuresti nähdessäni, miten rautatiekiskoja kaarretaan ilmassa tai
nostetaan suuria jäälohkareita rautapihdeillä. Sellaista
nähdessäni minun on aina pakko pysähtyä katselemaan. Minä
rakastan kaikkea, mikä tapahtuu hirvittävän nopeasti ja on
käsittämätöntä: Lontoota, salamia, Popocatapetlia. Minä nautin
tervanhajusta, kivihiilensavusta ja käristetyn kalan lemusta ja
kuullessani torvikuusikon soittavan Lisztin Rapsodiaa.’ Barbellion
ei pakene arkipäivää vaan rakastaa sitä. Ja katso: rakkaus avaa
silmät, ja arkipäivä on täynnä ihmeitä, kauneutta ja
hurmausta.”
Jos
Paavolainen tuossa kuulosta pinnalliselta, mitä se oikeastaan
tarkoittaa? Osaammeko kuvitella mitä tuollaiset lauseet
kertoivat tavalliselle suomalaiselle vuonna 1929? Ymmärsikö tämä lukemansa? Jos
ymmärsi, iskikö modernin mahdollisuus kuin salama hänen
aivoihinsa?
Eikö
Paavolainen kaikessa, ”hirvittävässä pinnallisuudessaankin”, osunut modernin eurooppalaisen yhteiskunnan ytimeen ja nähnyt sen suomalaiseen tulevaisuuteen kuin röntgenkatseella? Katseen
ironiaa
tietysti lisää tietämys ettei Paavolainen osannut englantia, joten
edellisessä lainauksessa mainittuihin kirjoittajiin hän lienee
tutustunut saksaksi!
Paavolaisen
impressioiden väkevyyttä lukiessa tulee ihmetelleeksi mihin
nykyihminen vuonna 2017 on kadottanut kykynsä
aistia
arkielämän komeus
ja kauneus.
Kun
kaikki on nykyään myymistä ja ostamista, ovatko impressiotkin
kulutettu ja myyty alennusmyynneissä loppuun aikoja sitten? Vai
ovatko ne, arkipäivän kokemisen tunteet, modernin eliitin mielestä paheksuttavaa hempeilyä?
Nykyaika
oli Paavolaiselle liikettä ja melua eteenpäin.
Tänään
nykyhetki
näyttää
tarkoittavan ”syvällisesti” ajatteleville ihmisille
(kirjoittajille) jotakin kauheaa, josta pitää kaivata entisten aikojen askeesiin; moderniin
elämän nautinnollisuuden kieltäminen ilmentää tuota kaipuuta.
Niinpä kun
tänään
etsin
nykyaikaa,
löydän
yllättäen älymystön
kollektiivisen
pyrkimyksen
yksilön
vapauksien
rajoittamiseen.
__________________________________________________________
Jukka
Kemppinen: Mielenkiintoista. Kemppinen -blogi, 4.5.2017.
Olavi
Paavolainen: Nykyaikaa etsimässä, 1929. 4.painoksen esipuheen
kirjoittaneet Ritva Hapuli, Katriina Mäkinen, Paula Paavolainen,
Kari Immonen. Otava 1990.
Panu
Rajala: Tulisoihtu pimeään. Olavi Paavolaisen elämä. WSOY, 2014.
___________________________________________________________
PS!
![]() |
Kyösti Salovaara, Verdun, 2014. |
PSS!
Mauno Koivisto on kuollut.
Järkytyn vaikka jokainen meistä kuolee aikanaan.
Koiviston kanssa tein yhteistyötä jonkin aikaa, vaikka siitä ei sitten tullut sen enempää.
Se mitä Koivistossa viehätti, oli että aina hänen ajattelussaan oli mukana tietty annos (suurikin) filosofista pohdiskelua; Mauno ei koskaan väittänyt että se mitä hän tiesi, olisi ollut ehdoton totuus. Jokainen ajattelija saattaisi ottaa mallia Koiviston tavasta ajatella. Siis että pitää ajatella eikä julistaa.
Pilvet peittävät taivaan. Kohta taas aurinko paistaa. Tämä ei tietenkään lohduta Koiviston omaisia. Suru on suuri, absoluuttinen.
Suremme yhdessä -
Kyösti, yöllä kun päivä vaihtui.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaHieman järkyttyneenä uutisesta että Mauno Koivisto on kuollut lisään että kiinnostuksesi "vanhaan kirjallisuuteen" on harrastuksista parhain. Mihin muuhun kannattaisikaan aikaansa käyttää?
PoistaEt Liisu huomannut, että olihan Proust lihavoitu ylempänä, kun ekan kerran tekstissä esiintyi. Eli ei mikään arvoarvostelma - tosin tunnustan etten ole jaksanut Proustia lukea, yrittänyt olen.
Poistin tuon kommentin kun se oli niin omituinen. (Kerroin vain itsestäni).
VastaaPoistaHieno blogikirjoitus tämä Käsipohjaa, joka on täynnä painavia nimiä, joista osa on minulle tuttuja, osa vieraita. Kävin myös lukemassa herrojen Salovaara ja Kemppinen ajatustenvaihtoa Kemppisen blogissa.
Jos kirjoittaja ui syvillä vesillä käsipohjaa, uin minä tätä juttua lukiessani jalkapohjaa.
Paavolainen ui mielestäni Nykyaikaa etsiessään rintauintia sellaista tasaista tahtia, mitenkään pahasti pärskimättä. Hänen uintiaan lukemalla seuratessa joku vuosi sitten, koin oloni innokkaaksi, kuin olisin ollut löytöretkellä. Ja mielenkiintoista se oli. Kiva verrata ajatuksissaan nykyistä nykyaikaa Paavolaisen nykyaikaan. Miten Kemppinen sen koki, jäi vähän hämäräksi, kun en ennättänyt hänen kirjoitustaan lukea. Pelkän kommentin vain, jolla hän vastasi saamaansa haasteeseen.
Satuimmepa kirjoittamaan yhtä jalkaa, hämmennyin hiukan kun olit vastannut olemattomaan kommenttiini.
VastaaPoistaTosiaan, Koivisto on kuollut. Kuulin siitä Facebookissa vähän aikaisemmin. Siellä oli kuva, jossa hän katsoi taivasta kohti anova ilme kasvoilla, silmät kirkkaina. Koskettava kuva,
Niinpä, telepatia ohittaa jopa kaikenkattavan internetin!
PoistaHaikealta tuntuu tietysti kuolema, en vain oikein jaksa tätä, kylläkin 'pakollista' ja asiaan kuluvaa hyörinää minkä päämiehen kuolema tuo tullessaan. Minusta se oli se yksinäinen kynttilä ainut mitä tarvittiin.
VastaaPoistaOlin itse menneellä viikolla infarktin takia Meilahdessa ja kiittäessäni poislähtöhetkellä minua auttaneita hoitajien huoneen ovella sanoin, että "olipa mielnkiintoinen ja hauska kokemus!" Ennen näkemätön. se olikin. Vavahdus ja kyyneleet tulivat vasta kotiin päästyäni kun tapahtumia muistellessani tajusin koko pelastussyteemin eleettömästi toimivan yhteistyön ja nuorten ihmisten ammattitaidon. Että sellaisia ihmisiä on! hh
Kyllähän tieto Mauno Koiviston kuolemasta pysäytti. Arvostin hänessä, Kyöstin lailla, taipumusta fundeeraukseen. Se on arvokas ominaisuus, jonka arvo vielä korostuu nykyaikana, kun monet poliittiset johtajat tietävät vuorenvarmasti. Jopa niin varmasti, että jos tosiasiat eivät tue heidän tietoaan, vetoavat he vaihtoehtoisiin tosiasioihin.
VastaaPoistaVaikka onkin poliittisesti eri suunnan miehiä, näen nykyisessä presidentissämme jotain samaa. Hänkin selvästi miettii asioita, ja hänenkin miettimistensä tulokset kuulostavat joskus hieman kryptisiltä. On mukava, että suomalaiset osaavat arvostaa tällaista mietiskelevää johtajaa.
Tästä tulee mieleen kysyä, että tarvitseeko poliittinen järjestelmämme lisää "turboa" vai enemmän harkintaa? Pitääkö asioihin tarttua heti suinpäin vai yön nukuttuaan?
VastaaPoistaIronia, jos sellainen on näkyvissä, lienee siinä ettei kumpaakaan voi oikeastaan harrastaa - kiitos 24/7 jauhavan medatodellisuuden, joka ei anna anna anteeksi hätäilyä, vaikka vaatiikin nopeita toimenpiteitä... eikä harkintaa,"koko ajan pitäisi tehdä jotakin" ja kun tehdään se on aina "väärin". Poliitikot ovat tipahtaneet kummalliseen ansaan - jossa ei oikeastaan uskalla eikä ehdi tehdä mitään.
Aikaisemmin aina kysyttiin missäs olit kun kuulit...
En muista juuri tämmöisiä mutta yhden ison hetken muistan. Istuin sisialaisella rautatieasemalla ja odotin junaa Messinaan. Viereisellä penkillä istui epämääräisen näköinen, rokonarpinen mies leveälierinen hattu päässä. Näytti "mafiamieheltä", elokuvien kuvalta (tuolla rautatieasemmallahan on kuvattu lyhyt pätkä Coppolan Kummisetään.)
Mies osoittautui miellyttäväksi tuttavuudeksi. Hän kertoi, että edellisenä yönä Obama oli tapattanut Osama bin Ladenin. Kun kaveri sitten kyseli kuulumisia meidän kotimaastamme, ja kerroin että populistit jylläävät Suomessa (oli kai jytkyä todistettu juuri), mies sanoi että "huono juttu", ei tiedä hyvää.
No, missä olin kun kuulin että Mauno Koivisto on kuollut? Tietokoneella tietysti, missäpä muualla.
Niin, mistäs muualta Koiviston kuoleman olisi tiennyt kuin nettilehdestä. Jouduttiin lopettamaan paperi-Hesarin tulo ensimmäisen kerran noin 40 vuoteen, kun lehti tuli milloin sattui enää. Tai osia jäi matkalle, liitteitä ja semmoisia. Posti ja Hesari syyttivät toisiaan.
VastaaPoistaSitä ei jotenkin kestä että aamulla tulee vihaiseksi ensimmäiseksi. Ja lehden puutteen vuoksi. Se luki sähköisessä Hesarissa. Mutta enemmän tulen lukeneeksi englanninkielisiä lehtiä nykyään. Minulla on ystäviä joille tulee niitä paljon ja lähettävät lukukelpoisia juttuja eteenpäin.
Tuon postauksen asia oli Paavolainen. Hänen työpisteensä (tai asuntonsa?) oli sen suurperheen vieressä, jolta armeijan tiedusteluosasto vei osan tilasta sodan aikana Mikkelissä. Tätini oli tullut hänet tuntemaan Helsingissä, mutta Mikkelissä Paavolainen ei ilmeisesti uskaltanut tuntea häntä. Mokomakin dändy, hän tuhahti.
Minut herätti aikoinaan Synkkä yksinpuhelu. On mahtanut se täti antaa sen käsiini. Siinä oli sota-ajan mieliala kerrottu aivan eri tavalla kuin mitä koulussa tehtiin. Eikähän Linnankaan kirjoja "uskottu" tai sitten uskottiin tosilujasti ja tietysti kummankin kirjailijan suhteen ajateltiin mielikuvituksen tehneen tepposet.
Presidentit olivat silloin Kekkosia. Koivisto sai kyllä heräämään, koska hän ei tuntunut pelaavan valtapeliä puolueiden kanssa. Vaikka ei kai presidentti voi olla jotain peliä pelaamatta, koska puolueet pitää saada pysymään kurissa, muuten tulee sekasorto.
Ei kai sen kurissapitäjän tarvitse välttämättä olla presidentti. Nyt ei presidentillä enää ole juuri valtaa, joten ei näy paljon kyllä tapahtuvankaan. Se kyllä jotenkin tuntuu omituiselta että perustuslaki on nyt sitten hallituksen edessä koko ajan. Ehkä Suomessakin on hallitsijat, jotka eivät osaa oikein lukea?
Missä olin kun kuulin Koiviston kuolemasta? Kotona, iltateellä. Keskustelimme kaikesta, yksityisestä yleiseen. Tytär opetteli ulkoa Suomen presidenttejä aikajärjestyksessä ja Koiviston kohdalla totesimme, että hän on huonossa kunnossa. Yht'äkkiä tytär, jolla nuorten tapaan on kännykkä aina käden ulottuvilla, sai siihen uutispäivityksen ja kertoi, että nyt Koivisto on sitten kuollut.
VastaaPoistaNäin nopeasti tieto meidät nykyisin tavoittaa.
Mitä tulee Kyöstin alkuperäiseen pakinaan (kuten hän itse sanoo) niin kuulun hänen kanssaan samaan koulukuntaan: vierastan kovin yksioikoista korkean ja matalan kulttuurin erottelua. Siinä mielessä saatan lukea yhä jopa keveistäkin keveintä Armas J. Pullaa.
VastaaPoistaPanu Rajala puolestaan herättää ristiriitaisia tunteita. Luin hänen kirjansa Veikko Huovisesta, joka on minulle tuttu ja läheinen kirjailija. Välillä Rajala huomioi Huovisen tuotantoa osuvasti, mutta välillä hän oli aivan hakoteillä. Rajala tuntui olevan enemmän pinnallinen kuin luotettava kirjoittaja ja siksi suhtaudun hänen näkemyksiinsä jonkinmoisella varauksella. Ainakin definitiivinen Huovis-kirja odottaa vielä kirjoittajaansa.
Pekan huomio on toki merkillepantava. Rajala on (usein) ristiriitainen kirjoittaja eikä pyri hampaita irvistellen objektiivisuuteen. Paavolaiseenhan Rajala suhtautui teoksessaan hyvin nuivasti.
VastaaPoistaMutta, tässä kuitenkin on Kemppis-kritiikkini pointti: ei kukaan yksinään voi olla kaiken tietäjä, niin kuin Kemppinen ajattelee soimatessaan Paavolaista. Paavolainen keräsi tietoa ja vaikutelmia sieltä sun täältä ja osui usein asioiden ytimeen, tai sitten ihan vaan pintaan.
Minäkin moitin aikanaan (30.10.2014) tässä blogissani Rajalan Paavolaiskirjaa, mutta kyllähän siitä löytää teräviäkin huomioita.
Laitanpa tähän pätkän tuosta pakinasta, parin vuoden takaa:
"Rajalan uteliaisuutta herättävässä teoksessa mietityttää kaksi asiaa.
Ensinnä se, että Rajala häijyilee Paavolaisen pyrkimyksille. Erkki Tuomioja totesi Lokakuun kirjavinkissään, että Paavolainen ei saa henkilönä ymmärrystä eikä sympatiaa Rajalalta. Eikä kenties sitä ansaitsekaan, Tuomioja jatkoi kuivakiskoisesti.
Elämäkerturin ei tarvitse rakastaa kohdettaan. Kukapa haluaisi katsella kiiltokuvia - paitsi lapset. Rajalallakin on lupa "inhota" Paavolaista, mutta kirjoittajan motiivi pidäteltyyn antipatiaan ei oikein tule perustelluksi. Luulen että se juontuu Waltarista, ja tässä mielessä Tulisoihtu pimeään on eräänlainen käänteinen epilogi Rajalan suurenmoiseen Waltari-elämäkertaan Unio mystica (2008).
Rajalan kuvastossa Paavolainen ei voi olla ”sankari”, koska se rooli on varattu Waltarille."
Pakina löytyy osoitteesta:
https://kyostisalovaara.blogspot.fi/2014/10/loistava-olavi-paavolainen.html
Ensiksi, tämä kirjoituksesi on vaivannut minua monta päivää. Tekisi mieleni sanoa, tuskin olen oikeutettu, että Paavolainen ja varsinkaan Kemppinen eivät ansaitse noin hienoa kirjoitusta ja analyysiä. Vastikään olen lukenut uudestaan Victor Klempererin päiväkirjamuistelmat natsiajasta, Irja Sallan 'kevyen' kuvauksen ajastaan sotaa käyvässä Saksassa ja hieman aiemmin Wibke Bruhnsin "Isäni Maan". Nämä kirjoittajat ovat, kukin tavallaan, olleet 'paikalla', todistamassa, kun Paavolainen/Kemppinen katsovat kaukaa, etapista. On ihan kuin heiltä putoaisi pohja puhua todellisuudesta kun vertaa näihin mainittuihin. Kun Rajalan elämänkerta (ja se toinen) tulivat niin palasin Paavolaisen pariin mutta oikeastaan vain Nürnbergin puoluepäiväkuvaus enää puhutteli minua. En ihmettele Helvi Hämäläisen tokaisua, että natsihan Paavolainen oli! Ainakin nuo päivät olivat Paavolaisen journalismin huippuhetkiä.
VastaaPoistaAika vaivalloisesti kahlasin vielä läpi Synkän yksinpuhelun, tämän aikanaan niin puhuttelevan. Siihen se jäi.
No, tässä tämä tunnepohjainen suursiivous jonka kaima on kirjahyllyssäni. Ehkä tartun siihen ;-)
Hieno kirjoitus sinulta. hh
Joo. Kiitos!
PoistaVoi hyvinkin olla ettei Paavolaisen teokset enää kokonaisuuksina ole kiinnostavia tai ajan hampaalta säästyneitä. Yksityiskohtia silti löytää, innostuneen tuoreitakin.
En ole mikään postmodernismin ystävä, mutta sittenkin tulee ajatelleeksi, että pitäiskö uskoa lopulta ettei todellisuudella ole tarinaa tai jos on, sen voi havaita vain kertomuksen sirpaleista?