torstai 31. elokuuta 2017

Puun juurella

[symbolien tuuhea pensaikko]

                                                                                             Kyösti Salovaara, 2017.


Rakentelen pakinaa kuin aloitteleva luistelija kirkkaalla jäällä.
    Kaarros sinne, toinen tänne, horjahdus, poski jäätä vasten, kylmä kosketus.
    Elämää puun juurella: aina eletään jonkun puun katveessa, vaikka meri näkyisi ja kallioiden kiviviirut. Samaan jokeen ei voi astua kahta kertaa, mutta puun juurella herätään yhä uudestaan. Elokuun lopulla maa, multa, nurmi tuoksuvat menneeltä kesältä. Tulevien lämmöstä ei tietoa.
    Pilvet lipuvat taas etelästä pohjoiseen. Hetken lämpenee. Vaahteran lehdet keinuvat leppeässä tuulessa.
    Pitäisi nähdä metsä puilta, sanotaan.
    Kaikenlaista viisasta sanotaan.
    Ymmärtäminen on toinen juttu.


Olen asunut tämän vaahteran juurella pian 14 vuotta. Onko se paljon vai vähän?
    Isäni Osmo istutti omenapuun takapihalle Museokadulla vuonna 1946 mentyään naimisiin äitini Merin kanssa.
    Puu kasvoi korkeutta ja peitti näkymän Sapokkaan, merelle.
    Viimeisinä vuosinaan äitini toivoi pojiltaan, että melkein 70 vuotias omenapuu kaadetaan. Saadaan valoa lisää, hän sanoi. Täällähän on ihan pimeää.
    Pojat eivät kaataneet. Miten sitä nyt noin vanhaa puuta. Meidän ikäistämme.
    Äiti sairastui, kuoli, asunto myytiin. Nyt uudet omistajat ovat kaataneet 70 vuotta vanhan omenapuun. Luultavasti Sapokkaan näkyy hyvin. Onnellinen katsoo kaunista maailmaa.
    Puiden katveessa aluskasvillisuutta kuin symboleja, joita emme ymmärrä.


Mikä muuttuu kun kaikki muuttuu?
    Kaikki?
    Ei mikään?
    Otetaanpa etäisyyttä, unohdetaan nyt-hetki, tartutaan vanhoihin sanoihin; niiden elinvoima hämmästyttää. Ovatko sanat siis vahvempia kuin puut, jotka kasvavat kunnes ne kaadetaan tai kaatuvat omia aikojaan? Vai johtuuko sanojen pitkä ikä siitä, että ne ovat symboleja? Ovat enemmän kuin sanoja? Puut ovat metsä.
    Saadakseni etäisyyttä nyt-hetkestä luen kiinalaisen Po Chü-in runoja. Hän oli virkamies, kirjastonjohtaja, käskynhaltija ja ... runoilija. Po syntyi v. 772 ja kuoli 846.
    Noin 1200 vuotta sitten hän kysyi ystävältään apua vaikeaan probleemaan:

Istutin orkidean, marunaa minä en istuttanut,
mutta kun orkidea kasvoi, kasvoi myös maruna.
Niiden juuret kasvoivat pitkiksi
                    ja punoutuivat toisiinsa,
niiden varret ja lehdet kietoutuivat vehmaina yhteen,
orkidean tuoksuva varsi peittyi
                   marunan haiseviin lehtiin.
Päivät ja yöt ne kasvoivat pituutta ja leveyttä.
Jos kitken marunan pois, pelkään orkidean vahingoittuvan,
kun kastelen orkideaa, pelkään ravitsevani marunaa.
En siis voi kastella orkideaa
enkä kitkeä marunaa.
Vaikka mietin miettimistäni, en tiedä mitä tehdä.
Mitä sinä ehdottaisit?

    Po esittää yksinkertaisen kysymyksen. Ongelma on konkreettinen, ei abstraktinen, ei teoreettinen.
    Mutta mistä johtuu, että luen sen vertauskuvana? Syvällisenä toteamuksena elämän, politiikan, kasvamisen moninaisuudesta – kompromisseista joita ei haluaisi tehdä, mutta jotka pitää tehdä koska marunaa ei voi tappaa vaurioittamatta orkideaa eikä orkideaa ravita auttamatta myös marunaa tukahduttamaan sitä edelleen.
    Puun juurelle ei paista aurinko.
    Lehdet keinuvat tuulessa, vielä ei sada lunta.
    Kompastelen symboleihin kuin aloitteleva luistelija jään pintaan ilmestyneeseen railoon.


                                                        Kyösti Salovaara, 2017.


Tuoreessa pamfletissaan Timothy Snyder opetti meitä vastustamaan tyranniaa, sen syntymistä.
    Kahdeksantena oppilauseena oli kehoitus ”erottautua” porukasta. ”Jonkun täytyy”, Snyder kirjoitti. ”On helppoa seurata muita. Voi tuntua kummalliselta tehdä tai sanoa jotain poikkeavaa. Vapaus kuitenkin edellyttää tyytymättömyyttä. Muista Rosa Parks. Esimerkkisi ansiosta status quon lumous voi murtua ja saat seuraajia.”
    Erottaudu, älä kulje porukan kannoilla, älä piiloudu sakin keskelle ollaksesi turvassa.
    Helpommin sanottu kuin tehty.
    Snyder otti esimerkin 1930-luvun Euroopasta. Eri maiden johtajat tekivät rauhan Adolf Hitlerin Saksan kanssa. Mukauduttiin, ihailtiin – oltiin samassa porukassa.
    Mutta jääkö Snyderilta historiantutkijana jotakin huomaamatta?
    Mitä jos marunaa ja orkideaa ei pysty erottamaan toisistaan tappamatta molempia?
    Suhtautuuko Snyder liian kevyesti historian opetuksiin ja siihen ettei sen opetuksista voi aina oppia?
    Muistetaan miten Heikki Ylikangas luonnehti historian kahtalaisuutta: siinä on aina sekä jotakin toistuvaa että jotakin ainutkertaista eikä kukaan pysty omassa ajassaan, elettävässä hetkessä tietämään mikä on mitäkin. Vasta jälkeenpäin tiedämme, mikä oli ainutkertaista, mikä historian saatossa toisen ja kolmannen kerran tapahtuvaa.
    Kuinka kitkeä maruna, jos ei tiedä kumpi juuri kuuluu orkidealle ja kumpi marunalle? Pitääkö pujoa ravita vaikka se tukehduttaa orkidean ja pilaa sen tuoksun?


Olivatko eurooppalaiset johtajat 1930-luvulla Hitlerille ”hyödyllisiä idiootteja”? Vai olivatko he vain muuten hyvää tahtovia ihmisiä, joita nyt jälkeenpäin pidetään idiootteina?
    Kuka heittää ensimmäisen kiven….?
    Antony Beevor toteaa kirjassaan Toinen maailmansota, että kapitalismin kriisi ensimäisen maailmansodan jälkeen joudutti liberaalien demokratioiden kriisiä. Suhteellinen vaalitapa sirpaloitti ja heikensi valtioita. Jotkut demokratioista eivät kestäneet yhteiskunnallista myllerrystä. ”Hajottavilla vaihtoehdoilla on taipumus nujertaa kompromisseille perustuva demokraattinen maltillisuus”, Beevor sanoo.
    Onko tämä piirre juuri sitä toistuvaa historiaa, ei ainutkertaista? Järjestelmän toimintatapaan liittyvä ”valuvika”?
    Hitler käytti häikäilemättä hyväkseen demokratian heikkouksia.
    Kun demokratiassa tehdään jatkuvasti kompromisseja, on vaikea huomata pelikentälle ilmestynyt toimija, joka ei välitä niistä eikä luota tehtyihin sopimuksiin. Hitlerille ei pistetty hanttiin, koska monet ajattelivat, että Saksaa kohdeltiin epäreilusti Pariisin rauhankonferenssissa. Brittejä ja ranskalaisia kauhistutti ajatus uudesta sodasta. Monet pelkäsivät että kommunistit valtaavat yhteiskunnan: laiha rauha Hitlerin kanssa tuntui paremmalta kuin vallankumous kotimaassa. Ja Itävallassa kansa oli jo vuonna 1918 äänestänyt Saksaan liittymisen puolesta – haittasiko mitään että kaksikymmentä vuotta myöhemmin Hitler kaappasi Itävallan? Sitähän kansa oli siellä halunnut!
    Ainutkertainen ja toistuva! Maruna ja orkidea! Hyvä ja paha! Harmaalla alueella on rauhallista, kukapa sotaa haluaisi?
    Neville Chamberlain oli hallituksineen valmis rinnakkaineloon Hitlerin kanssa. Hän oli Birminghamin entinen pormestari. Vanhanaikainen, suoraselkäinen mies.
    Chamberlainilta puuttui kyky tajuta, että muilla valtiomiehillä ei ollutkaan samanlaiset arvot kuin hänellä. Chamberlain ei ymmärtänyt ulkopolitiikkaa eikä sota-asioita. ”Chamberlain oli”, Beevor vetää yhteen, ”korkeine kauluksineen, edvardiaanisine viiksineen ja kokoon käärittyine sateenvarjoineen täysin pulassa kohdatessaan natsien räikeän armottomuudeen.”
    Myöhemmin Hitler oli vihainen kun Chamberlain ja Ranskan Édouard Daladier antoivat periksi. He ottivat Hitlerilta sodan pois, hän ei päässytkään haluamalleen sotatantereelle. Keväällä Hitler 1939 tuskaili: ”Olen nyt viisikymmentävuotias, tahdon sodan mieluummin nyt kuin viisikymmentäviisi- tai kuusikymmentävuotiaana.”
    Sodan hän sai, sittenkin.


Mistä me tiedämme kannattaako orkidea tappaa, koska marunaa ei pysty kitkemään? Mistä me tiedämme pitääkö orkideaa kastella silläkin uhalla, että maruna kukoistaa ja kenties ennemmin tai myöhemmin vie orkidealta elinvoiman? Mistä me tiedämme, että orkidean tuoksu on arvokkaampaa kuin marunan lehtien haju?
    Mistä me tiedämme mikä on ainutkertaista ja mitä toistuvaa?
    Mistä me tiedämme milloin porukasta pitää lähteä omille poluilleen?
    Mistä me….


Tuulee hieman navakammin, vaahteran oksat taipuvat ja lehdet värisevät.
    Pilvet juoksevat taivaalla pohjoiseen.
    Puun juurella ihminen miettii.
    Isä istutti omenapuun 71 vuotta sitten. Se kasvoi melkein 70 vuotta.
    Po kirjoitti Kiinassa runon 1200 vuotta sitten.
    Muistan omenapuun, nyt jo kaadetun.
    Pon runoa luen kuin nyt-hetken symboleja.
    Kun kaikki muuttuu, muuttuuko mikään?


                                                                              Kyösti Salovaara,  joulukuu, 2013.
Omenapuun kotitalo, Sapokan rannalla Kotkassa.


Antony Beevor: Toinen maailmansota. (The Second World War, 2012.) Suom. Jorma-Veikko Sappinen. WSOY, 2012.
Po Chü-i: Kysymys ystävälle. Kokoelmassa Korotan ääneni ja laulan. Suom. Pertti Nieminen. Otava, 1975.
Timothy Snyder: Tyranniasta. (On Tyranny, 2017.) Suom. Matti Kinnunen. 131 s. Siltala, 2017.
Heikki Ylikangas: Mitä on historia ja millaista sen tutkiminen. Art House, 2015.

16 kommenttia:

  1. Onko Kyösti tietoa, mihin runoilija mahtoi viitata silloin aikanaan?
    On kyllä merkitystä täynnä oleva runo.
    Mistä tiedän... niinpä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kysymys, Marjatta - ja kiehtova.

      En kyllä pysty siihen vastaamaan enkä asiaa valottamaan.

      Pertti Niemisen esipuheessa ko. teokseen kerrotaan, että Pon suorasukaisuus aiheutti sen, että hänet karkotettiin pääkaupungista ja hovista. Po kirjoitti myös sosiaalista protestirunoutta. Mutta ovatko nuo monet ihan arkipäiväiset ja helppolukuiset runot myös vertauskuvallisia, täynnä symboleja ja referenssejä? En tiedä enkä pikaselaamalla nettiäkään vastausta tuohon löytänyt.

      Legendan mukaan Po luki runojaan sokealle talonpoikaisnaiselle ja jos nainen ei jotain sanaa tai ilmaisua ymmärtänyt, Po poisti sanan tai muutti sitä.

      Tästä metodista johtuen runot ovat todella konkreettisia, helppoja lukee ja pinnalta ymmärrettäviä.

      Tarvittaisiin joku kiinalaisen kulttuurin asiantuntija kertomaan kuinka paljon Pon yksinkertaisissa runoissa mahdollisesti on piilomerkityksiä.

      Poista
  2. kyösti

    ursula le guinin maameren tarinoissa le guin kirjoittaa siitä, miten ihmisen päiväpuoli tulee täydelliseksi yöpuolen opeastamana. han solo tarvitsee darth vaderin, gandalf sarumanin. orkidean ja marunan dikotomiassa on siis järkeä.

    meri

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, meri, ja eikö kristinuskon ytimessä ole sama idea?

      Realisti tietysti ajattelee, että ensin on konkreettisten asioiden moninainen kietoutuminen toisiinsa ja siitä sitten on "kirjoitettu" moraalisia dilemmoja opiksi ja ohjaukseksi.

      Poista
  3. kyösti

    hieman asian sivusta: jos pitäisi valita, niin jättäisin orkidean ja ottaisin marunan. kaikki joutomailla kasvavat ja leviävät oudokit, niissä on jotain. vähän aikaa sitten bbc:n uutisissa paasattiin suuresta kiusankappaleesta, giant hogweedista. minusta tämä luomakunnan hirviö on kiinnostava. ne kuulemma levittäytyvät kuin rutto ja syrjäyttävät kotoperäiset kasvit tullessaan. minun puolestani tulokaslajit saisivat ehdottomasti jäädä. ajatus siitä, että ne pitäisi hävittää, perustuu ihmisen mystiseen mielikuvaan niin sanotusta luonnontilasta.

    meri

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jossain määrin, meri, ajattelen samalla tavalla, oikeastaan aika paljonkin. En esimerkiksi osaa suhtautua kiihkolla lupiiniin; sehän on sentään kuulunut maisemaan niin kauan kuin muistan, siis 1950-luvulle asti. Ja eikö se on todella vanha "tulokas"? Ja eikö niittyjen moninaiset kasvit ole kadonneet sen takia ettei eläimiä pidetä enää luonnonniityillä ja pellot on salaojitettu?

      Tuossa kuistini edessä pienen nurmikkopläntin ovat vallanneet rautalehdet (piharatamo); ehkä siksi että pihan on niin varjoisa tai sitten en ole sitä hoitanut (lannoittanut, kalkinnut). Mutta eihän se haittaa, piharatamo on yhtä vihreä kuin golfkentän nurmikko, ei tietenkään yhtä tasainen tai hienosyinen. Jalan alla mukava joka tapauksessa.

      Oppikoulun kasviopin tunneilta muistan, että piharatamo kulkeutui Pohjois-Amerikasta Eurooppaan ihmisten kenkien pohjissa. Sekin siis on "tulokaslaji".

      Piharatamoa en ole kenenkään huomannut vastustavan, pois kitkettäväksi vaativan. Pentuina laitettiin rautalehden lehti haavan päälle, varsinkin silloin kun haava oli tullut joissakin aikuisilta piilossa tehdyistä tempuista.

      Jostakin syystä minäkin vastustan "puhtauden" vaatimuksia, koskivatpa ne kasveja, eläimiä, kirjoja tai jopa ihmisiä. Terve, kaunis, paheista vapaa "arjalaisuus" ei ole ihanteeni, mutta ehkä se johtuu laiskasta itsehillinnästä, siitä että tietää että pitäisi syödä vähemmän, nauttia vähemmän brandya ja lukea parempia kirjoja.

      Poista
  4. kyösti

    voi lupiiniparat! niiden sanotaan tuhoavan suomalaisia alkuperäisiä kasveja. minä rakastan lupiineja ja naapurini hävittää niitä mielellään. meillä onkin tämä suomalaiset-kasvit-vastaan-ulkomailta saapuneet -asetelma ikuisen ystävällismielisen kitinän kohteena.

    tulokaslajeihin suhtaudutaan joskus hurjalla tunteella. kukaan ei halua hävittää söpöä siiliä kuistin alta, mutta minkki on kaikkien tappolistalla. ihmisten perustelut tulokaslajien hävittämiselle ovat ristiriitaisia. parempi olisi vain sanoa, että minusta on kurjaa, kun suomessa on jättiputkia.

    yhdessä brittiohjelmassa näytettiin miten tutkijaporukka pysäytti ihan tavallisen auton tilburyn satamassa. kun autoa ruvettiin syynäämään, siitä löydettiin yli kymmenen kasvilajin siemeniä.

    käytän itse tuota satamaa pari kertaa vuodessa, ja jos tulokaskasvien leviäminen tahdottaisiin estää, autoni pitäisi steriloida ja puhdistaa siemenistä joka kerta kun nousen tilburyssä rahtilaivaan.

    villi veikkaukseni onkin, että kaikilla maailmalla seilaavilla laivoilla on aina usean tuhannen lajin yksilöitä tahattomasti mukana. tuuli puhaltaa siemenet minne tahtoo...

    meri

    VastaaPoista
  5. Olen lukenut, osin selaillut Victor Klempererin "Revolutionsdagbok 1919: skratta och gråta på samma gång. Siinä vastikään armeijan rullista vapautunut yliopistomies Klemperer tekee kirjeenvaihtajana selkoa "villin ja vapaan" Münchenin markkinameiningillä hoidetusta vallankumouksesta kaikkine naiveine piirteineen.

    No, ei siitä sen enempää mutta johduinpa tuosta ajattelmaan eurooppalaisten, erikoisesti "paremman" väen suhtaumista Hitleriin. Onko tuo hänen kotipesänsä sirkusmainen lähihistoria juuri sellaisena ollut aikaa leimaava ja leimannut myös "baijerilaisen" korpraali Hitlerin niin kertakaikkisesti, ettei häntä valtioiden johdonkaan tasolla edes 30-luvulla jaksettu ottaa vakavasti toimivana, aikaansaavana henkilönä?

    Sieltä Suomeen on pitkä matka mutta huomaan, että siinä aika runsaasti säilyneessä sukuani koskavassa 30-luvun kirjeevaihdossa en muista Hitlerin nimeä lainkaan mainitun. Ehkä hänet täälläkin koettiin vain kaukaisena ja harmittomana keplottelijana joka tavallisten keskiluokkaisten tasolla ohitettiin? Että herätys ehkä tuli vasta Münchenin kokouksessa? hh

    VastaaPoista
  6. Tuosta pääsen helposti Väinö Tanneriin. Kuuntelin eilen Yleltä Leikolaa ja Lähdettä, puhuttiin Väinö Tannerista, josta maanantaina ilmestyy Lasse Lehtisen kirjoittama elämäkerta.

    En tiedä kuinka oikein muista kuulemani, mutta jäi esimerkiksi mieleen se, että Tanner ei uskonut että Hitlerista tulee mitään uhkaa, koska Tanner oli sisällissodan jälkeen tottunut keskustelemaan ja tekemään yhteistyötä sivistyneiden saksalaisten kanssa.

    Tanner ei uskonut toisen maailmansodan syntymiseen tai Suomen joutumista siihen mukaan. Lehtinen tiivisti tämän Tannerin vaimon lausumaan: Väinö tietää menneisyydestä kaiken, Väinö tietää nykyisyydestä kaiken, mutta Väinö ei osaa ennakoida tulevaisuutta koska hänen ei ole lainkaan mielikuvitusta.

    Jotenkin tuo eilisen radio-ohjelman kuultuaan tulee mieleen (varmaankin väärin yleistettynä), että Tanner oli hyvin samanlainen mies kuin Chamberlain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyypä kuunnella tuo Leikola & Lähde.

      Minulla on pieni lukkarinrakkaus Tanneriin, hän esiintyy kirjeissä joskus epiteetillä "Wäinö-setä" ja vastaavaa. Syy mielenkiintoon on se tavallinen, äitini äiti ja Tannerin äiti olivat sisarusten lapsia toiset Viipurissa, toiset Helsingissä.

      Rautatieläisten lapsia kun olivat, pystyivät ilmaislipuilla toisiansa tapaamaan ja sitten Helsingissä opintojen aikana. Niistä on joitakin tarinoita, Elannon kuuluisa leipä esim. sai viipurilaisista limpuista alkunsa.

      Mutta tuo mielikuvitus! Talvisodan alussa olimme (en vielä minä) evakossa Tannerin maatilalla Sorkissa. Sieltä kirjoitti äitini isälle rintamalle jotensakin näin: "Täällä on käynyt pankkiherroja neuvotteluissa ja sitten söimme lounasta. … Wäinö setä on tietysti viisas mies mutta Ryti, kasvoiltansa sellainen hiukan maitonaamainen mies … kun hän puhuu, en ole eläissäni tavannut sellaista älyä .." Kyllä siitä kävi selväksi, että kuka oli kuka!

      Suusanallista tietoa on se, että tämä isoäitini Bertha ja Linda Tanner viihtyivät hyvin yhdessä, spekuloivat kaiken maailman asioista mutta Tanner itse ei kauaa siinä pöydässä viihtynyt! Kirjoista saa lukea, että suhde Hella Wuolijokeen olisi ollut samanlainen.

      Omaa kokemusta ei oikeastaan ole, 70-vuotispäivät, jyhkeä hahmo jota luulen vanhempieni jännittäneen, kuvan otto. hh

      Poista
  7. Pon runo toimii hyvin vertauskuvana yhteiskunnallisten asioiden monimutkaisuudesta, mihin merkityksiin lieneekään sitten kirjoitettu. Kunhan vielä muistamme, että yhteiskunnallinen todellisuus saattaa olla vielä monimutkaisempaa, lukuisten kasvien yhteen kietoutumaa.

    Tämän takia poliittisten päätösten teko on joskus niin vaikeaa. Ja tätä monimutkaisuutta ei populistinen vastakkainasettelu, vastustaminen, yleensä tavoita.

    VastaaPoista
  8. Lupiinista olen minäkin aina pitänyt. Siksi on tuntunut niin oudolta, että se yht'äkkiä vastustettava vieraslaji. Vaikka ymmärränhän toki, että nämä vahvat ulkomaan eläjät saattavat helposti tukahduttaa hentoisen, alkuperäisen suomalaisuuden.

    Kuka on nykypäivän Hitler? Väärällä tavalla aikaansaapa johtaja, jonka toimiin liian helposti mukaudutaan. Trump?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hitlerin käynistävä idea oli ennnen kaikkea darwinismi, elinkelpoisin kansa syrjäyttää muut! Niinpä uutta führeriä pitänee etsiä tämän hetken "elinvoimaisimpien" joukosta. Nämä tuntuvat löytyvän maahantulijoiden joukoista. Nigeriassa on suuri syntyvyys, .. ;-)

      Lupiiniin taitaa päteä sama, tienreunain sankari. hh

      Ps. Trump muuten, eikös asia oikeastaan ole niin, että häneen mukaudutaan aika huonosti?

      Poista
  9. Jos yrittäisi miettiä analogiaa Hitlerin kaltaisesta diktaattorista (tai totalitaarisesta johdosta ylipäänsä) jonka käyttäytymiseen sopeudutaan ja annetaan periksi jotta ei syttyisi pahempaa tilannetta, niin ei tuota Trumpia oikein osaa semmoiseksi laskea (olipa kuinka pölvästi tahansa) vaan pikemmin johtajia linjalta Pohjois-Korea, Turkki ja jossain määrin Venäjä.

    Venjään EU osaa sentään jotenkin suhtautua, mutta kun mennään vielä kummallisempiin valtiohin, hämmennys on aikamoinen.

    Antony Beevorin mukaan Hitler todella halusi sodan - ja siksi rauhanneuvottelyt ärsyttivät häntä. Haluaako Pohjois-Korea sodan?

    Jos haluaa etsiä paralleeleja, toistuuko tässä karmealla tavalla se Marxin lausuma, että historiassa ensin on murhenäytelmä ja sitten farssi - paitsi että tämä Pohjois-Korean farssi saattaisi lopettaa kaikki näytelmät maapallolla. Tilaa jäisi vain epilogien kirjoittajille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meinasin edellisessä kommentissa vielä kysyä, että onko nykyinen Kim vain pikkupoika, Caligula joka tykkää uusista leluista? Niin kammottava ajatus, että jätin sen pois.

      Se on kuitenkin relevantti kysymys, nyt tai tulevaisuudessa. hh

      Poista
  10. Kyöstin alkuperäisessä pakinassa mainio huomio oli myös tuo Heikki Ylikankaan luonnehdinta historian kahtalaisuudesta, siitä miten jotkut asiat toistuvat, mutta jotkut ovat ainutkertaisia.

    Olemme kaikki oppineet jälkiviisaan ajatuksen, että Hitler olisi pitänyt pysäyttää ajoissa. Niinpä mieleen nousee kysymys siitä onko tänä päivänä joitain Hitlereitä, jotka pitäisi pysäyttää ajoissa? Siitä huolimatta, että muiden maiden asioihin puuttumisessa on aina riskinsä. Puhumattakaan siitä missä määrin toisten asioihin puuttuminen on ylipäätään hyväksyttävää.

    Hannu ja Kyösti ovat tietysti oikeassa siinä, että Hitlerissä ja Trumpissa on paljon eroja. En silti ole aivan varma siitä, ettemmekö vähitellen olisi yhä enemmän mukautumassa Trumpin pölvästiyteen. Joka voi johtaa hyvin ikäviin seurauksiin.

    Pohjois-Korean Kim ei tietysti ole maailman maiden johtajista ainoa hullu, mutta erityisen pelottavalta hän tuntuu siksi, että hän on niin nuori (kuten Hannu aivan oikein huomioi). Lapsi, joka leikkii ydinaseilla, kun naapurin pojat kiusaavat?

    VastaaPoista