[eli
itsepetoksen kehät]
Kyösti Salovaara, 2017. |
Palaan
jatkuvasti samaan kysymykseen.
Kumpi
kiehtoo enemmän, todellisuus vai sen tulkinta?
Koska
todellisuudelle ei mahda mitään ja se on mitä on, niin kenties
tulkinta on kiehtovampaa, sillä se muuttuu. Tämä
kuulostaa resignoitumiselta, elämän katsomoon siirtymiseltä.
Sitäkin se voi olla.
Sanojen
kanssa pitää olla varuillaan. Luonnontieteet esittävät faktoja,
eivät mielipiteitä. Toki niissäkin tieto kasvaa ja käsityksen
tarkentuvat. Tieteessä ei tulkita todellisuutta vaan esitetään
faktat ja niiden väliset lainalaisuudet. Eduskunnan kokoonpano,
parlamentaariset voimasuhteet eivät vaikuta luonnontieteen
”paljastamiin” faktoihin.
Taloustieteeltä,
historiantutkimukselta, sosiologialta ja ihmistieteiltä ylisummaan puuttuvat luonnontieteeltä edellytetyt kovat faktat ja niiden pysyvyys. Ihmistieteet tulkitsevat maailman ja ihmisen välisiä suhteita, jotka muuttuvat alinomaa: Eilinen "hyvä" saattaa tänään olla "pahaa".
Kirjoitan
kuistilla, harvinaista herkkua tänä kylmänä kesänä. Tervapääskyjä ei kuule, niitä on harvassa ja kohta nekin, jotka
eivät tänä kesänä viitsineet edes lentää Suomeen, palaavat
takaisin lämpimään.
Poutapilvet
lipuvat lounaasta koilliseen. Ripustin pari lakanaa narulle
kuivumaan. Voisi kuvitella että tänään ei sada, mutta mistä sen
tietää, eihän täsmäsäätä kukaan pysty ennustamaan
luonnontieteellisellä tarkkuudella. Liian paljon muuttujia, liian
paljon yllätyksiä, liian herkkiä prosesseja – todennäköisyyksien
loputon sokkelo.
Valkoiset
kumpupilvet ovat kuitenkin faktaa, silmin nähtyä.
Sanotaan
että totuus on selvää kuin vesi.
Mutta
mikä yhteiskunnallisissa pyrkimyksissä on totuus? Siis semmoinen
mikä ei pala tulessakaan? Ovatko lait esimerkiksi ihmisen
yläpuolella? Vai ovatko nekin vain monimutkaisesta elämästä
kirjoitettuja tulkintoja? Moraali on vielä hankalampi käsite –
onko siitä muuta modernia sanottavaa kuin toistaa Mooseksen
kymmenen käskyä?
Yhteiskunnallisessa
keskustelussa tulkinnan suhdanteet vaihtuvat ja muuttuvat, vaikka
asioiden substanssi näyttää pysyvän muuttumattona. Puhujat
vaihtavat roolia, puhe jatkuu samanlaisena.
Viime
vuosisadan jälkipuoliskolla kriittinen vasemmisto vastusti
devalvaatioita, koska ne köyhdyttivät köyhiä ja rikastuttivat
rikkaita. Tänään monet vasemmistolaiset taloustutkijat kaipavaat
heikon markan ja devalvaatioiden aikaa. Miksi – en ymmärrä.
Kuusikymmentä-
ja seitsemänkymmentäluvulla vasemmisto kritisoi lainkäyttöä
omaisuudensuojan ylenmääräisestä vahvuudesta. Koettiin että
perustuslakiin tarrautuminen ehkäisee järkevät reformit.
Tänään
kriittinen vasemmisto tukeutuu perustuslakiin ja sen konservatiivisiin tulkitsijoihin, perustuslakifundamentalisteihin, estääkseen
reformit, esimerkiksi soten valinnanvapausajatuksen.
Siitä
ei ole kauaa kun oikeistolaista virkamieskuntaa syytettiin edistyksen
jarruttamisesta. Tänään kriittinen vasemmisto syyttää porvarihallitusta
siitä, että se yrittää saada virkamieskunnan tottelemaan
”poliittista ohjausta” eikä toimimaan omin päin. Onko
demokratia vain silmänlumetta? Itsepetosta?
Mikä
on muuttunut? Todellisuus vai tulkinta?
Saako
pelipaidan vaihtaa tuulen kääntyessä?
”Valtiosääntöoikeus
on keskeisiltä osiltaan sangen poliittista”, aloitti Paavo
Kastari vuonna 1977 teoksensa Suomen valtiosääntö.
Rohkeaa
puhetta – ainakin tänään, vuonna 2017.
Poliittiselle
seitsemänkymmentäluvulle tuollainen ajatus mahtui paremmin.
Selailen
kirjoituksia, kuistilla istuen, kumpupilvet lipuvat lounaasta
koilliseen, muuttuva maailma pilvien alapuolella kuin entinen
maalaus. ”Vihreä helvetti”, ylisuuriksi kasvaneet puut ja
pensaat ympäröivät tuoliani niin ettei kohta valonsädekään
läpäise lehvästön muuria.
Valtiosääntö,
perustuslaki, ihmisoikeudet – ”hyvän” ihmisen ja yhteisön tulkintaako?
Vuonna
1990 Ralf Dahrendorf kirjoitti pitkän ”kirjeen”
puolalaiselle ystävälleen, joka oli pohdiskellut miten totalitaarinen
Itä-Eurooppa tuodaan demokratian piiriin ja sitä, miten sosialismin
parhaat puolet (jos sellaisia oli) voitaisiin edelleen säilyttää
markkinataloudessa.
Dahrendorf
ei uskonut, että juuri mitään siirrettävää löytyisi.
”Perustuslaillisen politiikan käsittein en valitettavasti taida
erottaa ainoatakaan”, hän sanoi. ”Teidän valtiomuotoihin
kirjatut ja paljon mainostetut sosiaaliset oikeudet eivät ole edes
sen paperin arvoisia, jolle ne on kirjoitettu.”
Dahrendorf
otti esimerkiksi perustuslakiin kirjoitetun ”oikeuden työhön”.
Se ei koskaan voi estää työttömyyttä. ”Se vain halventaa
perustuslakia, koska se lupaa sellaista, mitä yksikään tuomari ei
voi tarjota.”
Täystyöllisyyden
tavoittelu kuuluu hyvään poliittiseen ohjelmaan mutta ei
lakitekstiin. Sitä paitsi, Dahrendorf lisäsi, ”oikeus olla
tekemättä työtä on vakuuttavampi tarjokas perustuslain
varjeltavaksi, koska se suojelee ihmisiä pakkotyöltä”.
Kun
yliopistojen professorit kampittivat kesäkuussa hallituksen aikeen
monipuolistaa terveyspalvelujen tarjontaa, joku muisti että Suomen
perustuslakiin nämä ”sosiaaliset oikeudet” kirjoitettiin aikanaan
DDR:n (Itä-Saksa) mallin mukaisesti.
Kyösti Salovaara, 2017. |
Samalla
heinäkuun viikolla julkaistiin kaksi merkittävää pääkirjoitusta
perustuslakiin ja sen tulkintaan liittyen.
Ville
Pernaa myönsi Suomen Kuvalehden pääkirjoituksessa 21.7 professorien olevan siinä oikeassa, että hallitus halusi
määritellä (siirtää) sote-laeilla viranomaisten ja yhtiöiden
välistä rajaa. Se tarkoittaisi vähemmän viranomaisten tuottamia
palveluja ja enemmän yhtiöiden tuottamia palveluja, joita julkinen
valta valvoo ja rahoittaa.
Asiantuntijat
eivät hyväksyneet rajan uudelleen määrittelyä, sen siirtämistä.
”Mutta
kenen pitäisi päättää, missä menee viranomaistoiminnan ja
yritystoiminnan välinen raja?” Pernaa kysyi. ”Perusoikeusjuristien
vai kansan valitseman eduskunnan ja sen enemmistön luottamusta
nauttivan hallituksen?”
On
kummallista, että vasemmisto ja vihreät antavat päätösvallan
juristeille, joita kukaan ei ole valinnut demokraattisesti päättämään
kansalaisia koskettavista asioista. Kun Pihtiputaalle ei ole varaa
rakentaa raitiotietä, se pitäisi tasapuolisuuden nimissä kieltää
Helsingistäkin – vain miten Osmo Soininvaara tätä
dilemmaa onkaan kuvannut.
Pernaa
puolestaan sanoi, että yhteiskunnan uudistamisessa rima on hilattu
korkeammalle kuin koskaan – mahdottomiin. ”Nykykriiteereillä
peruskoulu-uudistuskin olisi tainnut kaatua perusoikeuksien
vastaisena.”
Valtiosääntökeskustelu
on politiikkaa.
Niinpä
vasemmalla harjoitetaan melkoista älyllistä itsepetosta, aivan kuin
historiaa ei olisi olemassakaan.
Sosialidemokraattisen
puolueen julkaisema Demokraatti rohkeni pääkirjoituksessaan
20.7 tunnustaa, että politiikkaahan tämä kaikki on. Enkä moiti
lehteä siitä. Mutta miksi tätä ei uskalleta tunnustaa kaikilla
foorumeilla, myös eduskunnassa? Eikö ole poliittista itsepetosta piiloutua asiantuntijoiden
pöksyihin?
Demokraatin
pääkirjoittaja totesi, että kritiikki perustuslakiasiantuntijoita
kohtaan tulee hämmästyttävän usein samasta osoitteesta:
kokoomuksen ja elinkeinoelämän lobbareilta. ”Jostakin syystä”,
pääkirjoitus jatkui, ”poliittinen vasemmisto tuntuu antavan
asiantuntijoille lähinnä kiitosta.”
Sitten
pääkirjoittajan oivallus:
”Ovatko
professorit korostuksiltaan lähempänä vasemmistoa vai onko oikealla
vaikeuksia sulattaa bisneksen kannalta kiusallisia perusoikeuksia?
Molemmissa voi olla perää.”
Näin
professorien puolueettomuuden kaapu repäistiin auki kuin ahvenen
vatsa: perustuslakijuristeria on selvää politiikkaa!
Kyösti Salovaara, 2017. |
Itsepetokseen
kuuluu kiistää ilmiselvä pyrkimys vaikuttaa politiikkaan
kieltämällä poliitiikka.
Tämähän
on populismia, mutta nyt sitä harjoittavat toverit vasemmalla
vihreiden kannustamina.
Sanon
vielä uudestaan: poliitikan tekeminen on sallittua, jopa
toivottavaa. Koska kaikki yhteiskunnallinen on poliittisen toiminnan
tulosta ja sitä pitää arvioida erilaisten pyrkimysten tuotoksena,
niin miksi tuo poliittinen luonne pitäisi kieltää?
Eikö
ole huijausta vedota ”asiantuntijoihin” päätöksissä, jotka
ovat loppujen lopuksi aina poliittisia, ei yhteen totuuteen
perustuvia? Päätökset voivat toki olla huonoja, mutta niiden
huonoutta tai hyvyyttä ei voi lukea perustuslaeista eikä muistakaan
laeista.
Paavo
Kastari kirjoitti 1977, että perusoikeudet ovat pakottaneet monia
vastakkaisia näkökantoja ja intressejä kompromisseihin ja näin
kohtuullistaneet eturyhmien vaatimuksia. ”Mutta toisaalta ne ovat
myös saattaneet jarruttaa ja viivästyttääkin lainsäädännön
kehittymistä joillakin aloilla. Ilmeistä on, että ne ovat monesti
aiheuttaneet hallituksille vaikeuksia reformipolitiikan ajamisessa.”
Ei
siis mitään uutta auringon alla?
Toki
meiltä löytyy myös älyllisesti kriittisiä tutkijoita, jotka
ymmärtävät positionsa – sen mitä asiantuntemus tarkoittaa ja
mitä ei.
Taloustieteen
professori Roope Uusitalo määritteli Helsingin Sanomien
haastattelussa hyvän talouspolitiikan sanomalla, että se
perustuu faktapohjaiseen tietoon, realistisiin käsityksiin ja
demokraattisiin päätöksiin.
”Kun
arviointineuvosto [jonka
puheenjohtajana Uusitalo toimii]
arvosteli hallitusta verotuksen pois sulkemisesta julkisen talouden
sopeutuksen keinovalikoimasta”, Uusitalo muisteli, ”Stubb totesi,
että päätös oli enemmistöhallituksen tekemä poliittinen
valinta. Minulle se tarkoitti, että pölinät pois, tutkijalla on
vain yksi ääni demokratiassa, ja hyvä niin.”
Nyt
pilviin kasvaa harmaita kumpuja.
Ei
kai kohta taas sada? Jokohan lakanat ovat kuivuneet?
Mieleen
tulee heiveröinen ajatus: kuvastaako tämä
perustuslakiasiantuntijoihin kritiikittömästi vetoaminen
uudenlaista merkantilismin aikaa? Paluuta menneisyyteen, yhden
totuuden aikaan – totuuden jonka määrittelivät papisto ja
aatelisto ja kenties omaa etuaan ajava kauppaporvaristo?
Kun
soten valinnanvapautta kritisoivat toimittajat, poliitikot ja
yliopistojen professorit - jotka eivät itse koskaan käytä
julkista perusterveydenhoitoa, koska heille kuluu työterveyshuollon
ansiosta pääsy yksityiselle lääkäriasemalle heti kun niskaa
pakottaa tai päästä huippaa - sanovat ettei julkisilla
verovaroilla saa rahoittaa kansainvälisten yrityksien toimintaa
Suomessa, niin tietävätkö he kuinka paljon esim. julkisen
infrastruktuurin kustannuksista maksetaan ulkomaisille yrityksille,
suoraan tai välillisesti? Suomeen ei hankita esimerkiksi yhtään
isompaa, ja tuskin pientäkään, IT-sovellusta ilman että suuri osa siihen kulutetusta verorahasta valuu kansainvälisille ”bisnesmiehille”.
Itsepetoksen
kehät kiertyvät meihin kuin elämänlanka omenapuun rungolle.
Uusi kotikutoinen merkantilismi!
Siitäkö
populismi ja nationalismi löytävät itselleen talouspoliittisen
ohjelman? Onko se myös kriittisen vasemmiston ja vihreän liikkeen
unelma ei-globaalista maailmasta?
Selvää
kuin vesi?
Kyösti Salovaara, 2017. |
Ralf
Dahrendorf: Huomisen Eurooppaan. (Refelections on the
Revolutution in Europe, 1990.) Suom. Anna Salo. Kirjayhtymä,
1991.
Demokraatti
-lehti: Lainvalmistelun vaivoista ikuisuuskysymys.
Demokraatti, 20.7.2017.
Antti
Järvenpää: Nuorten koulutus huolettaa – Roope Uusitalo
nostaisi oppivelvollisuusiän 18 vuoteen ja sallisi lukukausimaksut
suomalaisille opiskelijoille. Helsingin Sanomat, 29.7.2017.
Paavo
Kastari: Suomen valtiosääntö. Lainopillisen
ylioppilastiedekunnan kustannustoimikunta, Helsinki, 1977.
Ville
Pernaa: Vain täydellinen olisi kelvannut. Suomen Kuvalehti,
21.7.2017.
Mielenkiintoisia pohdiskeluja. Näitä minäkin olen tykönäni paljon miettinyt. Nämä asiat eivät ole yksioikoisia, vaikka populistit usein niin väittävätkin.
VastaaPoistaOn tärkeää nähdä ero esimerkiksi luonnon- ja ihmistieteiden olemuksissa. Samoin tosiasioiden ja arvojen välillä. On hyvä tiedostaa asioiden monimuotoiset suhteet. Vasta sitten voi jotenkin järkevästi tulkita todellisuutta. Tämän populismi usein unohtaa.
Populismilla ei liene yleisesti hyväksyttyä, yksinkertaista määritelmää, mutta yleensähän sillä tarkoitetaan suosion tavoittelua yksinkertaistetuilla, tunteisiin vetoavilla ja jopa valheellisilla väitteillä. Populistit itse tosin nykyisin pyrkivät määrittelemään sanan sisällön positiivisemmin, ikään kuin kyse olisi selkeäsanaisista todenpuhujista, mutta sehän on hölynpölyä.
Minäkin olen päätynyt sille kannalle, että nykyinen perustuslaki ja sen tulkinta kaipaisivat jonkinlaista fiksaamista. Ei tunnu oikealta, että poliittisiin ratkaisuihin on niin ratkaiseva päätösvalta muutamalla perustuslakijuristilla, jotka hekin ovat vain ihmisiä, jotka tulkitsevat todellisuutta arvojensa pohjalta.
Kyöstin mainitsema Osmo Soininvaara on todennut jotain sellaista, että hän iloitsi aikoinaan suuresti uudesta perustuslaista, mutta on nyt havainnut siinä harmillisia valuvikoja, jotka haittaavat järkevää päätöksentekoa.
Näin ajattelee fiksu, ei-populistinen poliitikko, joka osaa katsoa asioita laajemmin kuin vain oman puolueensa ohjelman kannalta. Todettakoon vielä selvyyden vuoksi, että tällaisia poliitikkoja on kaikissa puolueissa, kuten myös niitä toisenlaisia.
Suurista uudistuksista.
VastaaPoistatakimag.com/article/the_appeal_of_inherited_power_theodore_dalrymle/print#ixzz4oKwCt0II
hh
Jos tähän kokonaisuuteen yrittää suhtautua huumorilla, pitää vain ihmetellä, että kun kansanedustajat ovat säätäneet pari vuotta sitten jonkin lain, ja haluavat muuttaa sitä nyt myöhemmin, niin tarvitaan juristeja kertomaan, mitä he ovat aikaisemmin päättäneet ja ohjeistamaan sen miten lakia saa muuttaa tai ei-muuttaa! Joten kysymys kuuluu, tehdäänkö eduskunnassa päätöksiä täysin sielun ja järjen voimin ja tietoisena sitä, mitä tehdään.
VastaaPoista