[ja
päähän kopsahti]
Kyösti Salovaara, 2018. Lux Helsinki 2018. |
Alussa
oli pimeys.
Sanoi:
Tulkoon valo!
Valo
tuli. Se oli Jumalan mielestä OK. Erotti sen pimeydestä. Nimitti
valon päiväksi ja pimeän yöksi.
Saatiin
valon lapsia, valaistuneita ja valistuneita.
Yössä
pimeän voimat venyttelee.
Vastakohtia
ei pääse pakoon.
Sanottiin
ennen:
Loppiainen
lopsahtaa, kaalikuppi kopsahtaa.
Tarkoitettiin:
Juhlat
on juhlittu, mahat täyteen ahdettu ja nyt alkavat härkäviikot.
Sitkeää työtä ja arkipäiväistä sapuskaa, niukkaa elämää
Pohjan perukoilla.
Tänään:
On
toisin.
Kauppojen
hyllyt ja ruoka-altaat pursuavat yhtä runsaina kuin joulun alla ja
ostokärryjen pyörät vinkuvat kassajonoissa taakkaansa kantaen.
Sanat:
Säilyvät.
Maailma:
Muuttuu.
Merkityksistä
väitellään. Yhteinen maailma on erilaisuutta, jota on toisinaan
vaikea hyväksyä.
Ironia:
Erilaisuuden
kieltäjät eivät ole toistensa kaltaisia, samanlaisia.
Brexitin
ja Donald Trumpin pelästyttäminä alettiin
puhua valeuutisista.
Jonkin
aikaa ”uusi” termi kuvasti populismin kieltä mainiosti. Mutta
mikään ei kestä ikuisesti. Käsite ”valeuutinen” muuttui pian
itsekin puolivalheeksi tai puolitotuudeksi.
Valeuutisista
puhuminen sopi hyvin valta- ja laatumedian palstoille, koska siellä
ihmeteltiin (ja yllätyttiin) miksi kansalaiset uskoivat kuin sokeat
kanat EU:hun ja globalisaatioon liitettyyn pahan demagogiaan.
Paradoksi oli siinä, että myös monet laatumedian
huippukirjoittajat, Boris Johnsonista puhumattakaan, olivat kritisoineet EU:ta ja globalisaatiota yhtä
kärjekkäästi kuin Brexit-miehet Englannissa ja Trump valtameren
toisella puolella.
Mutta
laatumedia ei pitänyt omia puheitaan valeuutisina vaan älyllisenä
kritiikkinä. No, tämä ei kai koskenut Borista. Kritiikki muuttui valeuutiseksi vasta kun kansalaiset
äänestivät sen perusteella ”väärin” ja erehtyivät
valitsemaan ”väärät” johtajat.
Olisi tarvittu valoa kansalle, joka pimeydessä vaeltaa.
Jaakko Salovaara, 2018. Lux Helsinki 2018. |
”Valeuutisesta”
tuli pian käsite, jolla voidaan soimata eri mieltä olevia ja
mitätöidä heidän mielipiteensä.
Valeuutisia
tietysti on, runsaastikin, mutta se ei ole ensisijainen ongelma,
koska ainahan faktan pystyy erottamaan valheesta. Siis melkein aina.
Ongelmana
ovat tarinat, joiden sisällä on kohtuullinen määrä faktoja mutta
joiden antama kokonaisselitys on joko täysin valheellinen tai hyvin
tulkinnanvarainen.
Kun
kuunteli esimerkiksi maanantai-iltana Paavo Väyrystä
presidentinvaalitentissä, oli melkein pakko ihailla hänen
luovuttaan: noukkimalla yksittäisiä faktoja sieltä täältä,
Väyrynen ”kirjoitti” oman historiankertomuksensa, jonka
totuudenmukaisuudesta voi olla ainakin kahta mieltä.
Väyrysellä
on myös tapana rinnastaa todellinen historia – se mitä on
tapahtunut – johonkin toisenlaiseen, ei-tapahtuneeseen historiaan,
siis jossiteltuun historiaan ja väittää, että molemmista
historioista on yhtä paljon tietoa ja että niiden hyvyyttä ja
huonoutta pystytään objektiivisesti vertailemaan ja arvioimaan.
Ainakin
Väyrynen pystyy. Hän esiintyy jossitellun historian sankarina –
tekemättömän tekijänä.
Väyrysen
kanssa on vaikea, melkein mahdoton väitellä, koska hän tietää
sellaista mitä kukaan muu ei tiedä, vaikka hän ei pystyisikään
perustelemaan sitä mitä tietää.
Valeuutisten
narratiivissa tämä on tyypillistä: toispuoliseen kertomukseen
noukittujen faktojen kanssa kukaan ei voi olla eri mieltä.
Kyösti Salovaara, 2018. Lux Helsinki 2018. |
On
käynyt niin, että välttääksemme valheita, meidän tulee olla
”samaa mieltä”, vaikka poliittisessa todellisuudessa olisikin
asioita, joista ei voi olla samaa mieltä, sillä onhan yhteiskunnallisessa
elämässä myös aitoja ristiriitoja. Parempi maailma on mahdollinen, mutta kukaan ei voi väittää ehdottomasti tietävänsä miten sellainen tehdään.,
Jopa
aitoja mielipiteitä – mielipide-eroja – on näin ollen alettu
kutsua ”valeuutisiksi”. Ihminen on laiska eläin: se ryömii aidan alta jos mahtuu.
Jos
ennen puhuttiin luokkayhteiskunnasta, jossa hieman yksinkertaistaen
oli kaksi vastakkaista luokkaa, niin modernissa, pluralistisessa
yhteiskunnassa on kilpailevia arvomaailmoja ja vastakkaisia
pyrkimyksiä eikä niiden paremmuutta ratkaista luonnontieteellä vaan politiikalla. Eikä mistään voi tietää voittaako paras ja häviääkö huonoin.
Kun
Pertti Lappalainen kuvaili belgialaisen Chantal Mouffen
ajatuksia agonistisesta (debatoivasta) demokratiasta (Kanava 8/2017),
hän painotti modernin yhteiskunnan eriytymistä, moninaistumista.
”Eriytymiskehitykselle leimalliset konfliktit ja jaot liittyvät
esimerkiksi sukupuoleen, rotuun, luokkaan, seksuaalisuuteen ja
ympäristöön”, Lappalainen sanoi. ”Tällaiset erot eivät
koskaan katoa. Poliittinen on sisäsyntyisesti läsnä jokaisessa
ihmisyhteiskunnassa, koska ’kaikki’ rakentuu eroille.”
Modernissa, näennäisen liberaalissa ajatuksenkulussa juuri edellämainituista
vastakohtaisuuksista ja eroista ”ei saa” enää keskustella,
koska yhteinen konsensus on arvo sinänsä; se on arvokkaampaa kuin
vastakkainasettelun myöntäminen, erojen tunnistaminen. Tällainen konsensus rapauttaa
demokraattisen toiminnan, jos eri mieltä oleminen katsotaan
lähtökohtaisesti vaaralliseksi.
Erilaisuuden
kiistäminen selittää monia viime aikaisia keskusteluja – tai
pikemminkin vaatimuksia ettei tietyistä asioista pidä edes
keskustella. Tiernapojat kielletään kun joku loukkaantuu vanhasta
perinteestä missä valko-ihoinen näyttelee murjaania; toinen haluaa
kieltää isänpäivän, koska joillakin lapsilla ei ole isää juuri
nyt lähellä; kolmas haluaa kieltää äitiyspakkauksen, koska
isänkin tulisi hoitaa lasta.
Ja
tyypillistä on, että pluralismin ”kieltäminen” ja kiistäminen
pyritään tekemään kieltä kahlitsemalla, ikään kuin kielen
puhdistaminen ja siivoaminen muuttaisi todellisuuden toisenlaiseksi
ja hävittäisi erilaisuudet ja eriytymisen.
Samalla
historia halutaan kirjoittaa uusiksi poistamalla sieltä sellainen
mikä nykyhetken arvomaailmasta käsin näyttää ristiriitaiselta.
Ongelmana historian retusoimisessa on, ettei nykyhetkessä
ole yhtä ainoaa ”oikeaa” arvomaailmaa jonka perusteella ristiriidattoman historian voisi kuvailla.
Oman
narsistisen minän heijastaminen menneisyyteen on julkinen itsepetos.
Kyösti Salovaara, 2018. Lux Helsinki 2018. |
Loppiainen
lopsahtaa, kaalikuppi kopsahtaa.
Muuttuuko
mikään kun kaikki muuttuu?
Onko
ihminen nyt erilainen kuin eilen? Mistä tiedän mikä on toistuvaa
ja mikä ainutkertaista? Jos en tiedä sitä mistään – eikä sitä
kukaan voi omassa hetkessään tietääkään – eikö pitäisi olla
nöyrempi arvioidessaan poliittisen todellisuuden synnyttämiä
mielipiteitä? Eikö minunkin (ja sinun) pitäisi ihastua erilaisesta mielipiteestä eikä
vihastua? Ja myöntää, että siinä mikä ottaa ”luonnolle”, saattaa olla eniten uudenlaista informaatiota.
Valistunut
ei pelkää pimeää, mutta tietää että se on varjoja täynnä.
Lueskelen
romaania, jossa kaksi lapsuudenystävää tapaa toisensa ja viettää
iltaa helsinkiläisessä ravintolassa. Toinen keski-ikäisistä
miehistä asuu Helsingissä ja tuntee ”eliitin” piirit.
Toinen asuu maaseutukaupungissa.
Kaverukset
viettävät iltaa ravintolassa, johon älymystöllä on tapana
kokoontua keskustelemaan ja juhlimaan. Helsinkiläinen selittää
ystävälleen, että tuossa on opettaja, tuossa kirjasto-amanuenssi,
toinen arvostelee taidetta ja kolmas politikoi, neljäs luovii
teatterikulissien välissä. ”Kullakin heistä on taattu
toimeentulonsa: henkisesti he elävät siitä, mitä he nakertavat,
ja aineellisesti siitä, mitä he nakerteluistaan muille purettavat.”
Maaseudulla
asuva kysyy, että tarkoittaako ystävä näiden intellektuellien olevan sopuleita.
”He
syövät kaikki puhtaaksi”, ystävä selittää. ”Kaikki, mitä
heidän tiellensä sattuu, tiedettä, taidetta, kirjallisuutta,
yhteiskunta- ja perhe-elämää. Murentavat kaikki yhtä pieneksi
kuin he itse ovat, hävittävät ajatuksia, tekevät tyhjäksi uusia
alotteita, levittävät juoruja jokaisesta, joka ei kuulu heidän
komplottiinsa, ja peukaloivat niiden tekoja, jotka jotakin toimivat,
tahtovat ja saavat aikaan, omalla tahmealla tarmottomuudellaan. He
ovat pessimistejä, siksi että heidän ei tarvitsisi tehdä mitään,
ateisteja, siksi että pelkäävät jumalaa, sensualisteja, siksi
että heillä ei ole henkeä, ja lihan evankeliumin julistajia, siksi
että heillä ei ole luustoa. Ystäviä he ovat siksi, että he ovat
rikostovereita.”
Tämä
on kirjavaa porukkaa, mutta he ovat vaarallisempia kuin Faraon laihat
lehmät, jotka söivät vain vertaisiaan, kun taas nämä popsivat
kaikkea, mitä maan ja taivaan välillä on, ”eivätkä kuitenkaan
tule kylläisiksi. Mahdollisesti se johtuu siitä, että he jo
ennaltaan ovat itsekylläisiä.”
Edellä
puhui varatuomari Olli Suurpää Eino Leinon
samannimisessä romaanissa. Se julkaistiin vuonna 1908.
Onkohan ihmisten keskinäinen konformismi muuttunut lainkaan Leinon päivistä?
Se
mikä toistuu, toistuu eikä erotu ainutkertaisesta ennen kuin aikaa
on kulunut riittävästi. Sitten on myöhäistä päivitellä, että
olisi pitänyt toimia toisin, ajatella toisin, elää toisin.
Kun
valot sammutetaan, pimeys valtaa tilan.
Jaakko Salovaara, 2018. |
Tyypillistä on myös se, että kun on jotain mieltä jostain, niin jos sen asian puitteissa ei jo ole viiteryhmää, niin sitä aletaan heti intomielisesti muodostaa ja liittoutua.
VastaaPoistaRyhmissä tyhmyys tiivistyy, kun yksimielisyyden nimissä torjutaan kaikki ryhmän ulkopuolelta tulevat ajatukset. Metoo -kampanjoinnissa kaikki miehet ovat paskoja ja heidän lähestymisensä epäilyttävää, työttömien puolustaja näkee kaikki työttömiin kohdistetut toimenpiteet kyykyttämisenä, maahanmuuton puolustaja ylevöittää maahanmuuttajat ja vastustaja demonisoi.
Minusta on jo pitkään tuntunut, etten halua olla kenenkään kanssa samaa mieltä.
Niin että alatkin jo nousta komeasti Groucho Marxin itse-tuntemuksiin: "Minä en liity yhdistyksiin, jotka hyväksyvät minut jäsenekseen."
VastaaPoistaTämä aika alkaa ihmeellisesti kiertyä jonkinmoiseen kollektiiviseen "puritaanisuuteen", niin kuin Catherine Deneuve sanoi eikä tätäkään kai uskalla toistaa ihan vilpittömästi.
Deneuve sanoi sen, mitä moni normaali nainen ja mies on ajatellut viime aikaisesta kampanjoinnista.
PoistaLuin ranskalaisnaisten pitkän kirjeen Iltasanomista, se on täyttä asiaa. Kirjeessä mainitaan ripittäytyjä-syyttäjien luoma totalitaarisen ilmiantajayhteiskunnan ilmapiiri ja sensuuri. Nyt on jo sensuroitu taidetta, jossa on alaston nainen ja joku taulu on poistettu museosta, kosa se on kuulemma pedofilian puolustuspuhe, Varmaan sitä ovat myös joulukortit, joissa lapsi istuu pukin polvella.
Kyösti, MIHIN me ollaan oikein menossa?
Aika vaikea kysymys!
PoistaOnko tämä uudenlainen puritaanisuus, loukkaantumiskulttuuri eräänlainen heilurin liike vai jotakin todella pysyvästi uutta - luultavasti kukaan ei sitä vielä tiedä. Ollaanko tosissaan tavoittelemassa jonkinlaista totalitaarista komentoa?
Itse asiassa tulee mieleen, että onko tämä ns.älymystön liikuntaa populististen voimien rinnalla, ehkä näennäisesti vastakkainen ilmiö mutta lopulta yhtä kapeamielinen ja erilaisuutta torjuva kuin populististen poliitikoiden sanoma?
Puritaanisuuteen kuuluu aina annos tekopyhyyttä, ja sitä ei todellakaan tarvitse etsiä. Riittää kun avaa silmänsä ja korvansa.
Kyösti ja Marjatta. Miten täydellisesti osaatte vahvistaa tunnelmia ja tuntemuksia joita viime aikoina minunkin pääni sisällä on pyörinyt. Kaikki tuntuu ihan hullulta. On kuin ihmiset haluaisivat naulata ristiin toisensa. Syy: kevyt kuorinta ihmisen ihon alta. Mitä kaikkea kummallista sieltä löytyy. On ollut aina, mutta annettu olla. Ja nyt sitten yhtäkkiä joukkovoimin halutaan paljastaa millaisia kelmiä me olemme tosilleme. Miehet naisille ja naiset miehille ja toisilleen. Ihan kuin lapsena loruttiin, kun oltiin uimassa ja vesi tuntui kylmältä. Tartuttiin nenään ja: "Istu isän polvelle! Älä istu. Istu vaan" ja molskahdettiin kaulaa myöten veteen.
VastaaPoistaIhmiset on hulluja. Mutta Kyöstin kirjoitus tuolla yläpuolella on kuin lukisi proosarunoa. Kaunista.
Kiitos ystävällisistä sanoistasi Liisu! Tuolta oikealta ylhäältä näkyy, että olen yli kolmen viimeisen vuoden ajan "sanonut" "jotakin" jokaisen viikon torstaina - tämä alkaa tuntua jo ahdistavalta. Kenties pitäisi olla välillä ihan hiljaa.
PoistaKyösti, kirjoita vaan. Älä ajattele meitä muita. Kirjoita itsellesi niin kuin haluat. Anna tulla. Ajatuksesi ovat yhtä ja samaa mieltä kuin sinä. Siis aitoja ja niin itsesi näköisiä, että vaikka esim. me emme ole koskaan tavanneet, on tunne kuin tuntisin sinut.
VastaaPoistaPerusteluja:
Kukaan toinen täällä blogien kirjavassa ajatusmaailmassa ei kirjoita niin kuin sinä. Olisi tosi harmillista jos lakkaisit kirjoittamasta. Tekstisi on tyyntä ja rauhoittavaa. (Jokainen kirjoittaa omassa blogissaan omaa sanomaansa omalla tavallaan, sitä minä arvostan suuresti. En usko että kukaan teeskentelee, vaan kirjoittaa omana itsenään.) Joskus tapaa, varsinkin täällä kommenttipuolella, myös ilkeyttä. Halutaan tahallaan käsittää väärin toisen ajatuksia. Siihenkin on varmaan omat syynsä. Syyt ovat monenlaisia. Yleensä ne kuvastavat pahaa oloa.
Sanoilla voi vaikuttaa. On ihan järkyttävää missä määrin sanoilla voi vaikuttaa. Mutta sitä tulee harvoin ajatelleeksi minkälainen tausta kunkin ihmisen sanoilla on. Luulen, että sinulla, Kyösti, on sivistyksen painolasti harteillasi. Eri henkilöt puhuvat kauttasi. Tietämyksesi on laaja, jakelet sitä ympärillesi. Tulee mieleen kylväjä joka kulkee kynnettyä peltoa siemenvakka kaulassa ja viskelee ihmisten nimiä kuin jyviä kummallekin puolelle kummallakin kouralla. Tulee tunne, että jos kaikki ne nimet ja niiden sanoma jäisi muistiin, tuntisi pian itsensä tietävämmäksi ja sivistyneemmäksi kuin voi koskaan olla.
Parasta kaikessa on se, että sanoistasi huokuu ystävällisyyttä ja lempeää tunnetta huolimatta siitä mitä kerrot. Ja jos mitä, niin sitä tässä maailmassa tarvitaan. Ystävällisyyttä ja lempeyttä.
Hiljaa olemisen voi tulkita lopettamiseksi. Mutta voithan vaihtaa päivää tai jotenkin muuten vapauttaa itsesi liiallisesta sidonnaisuudesta, jos se aiheuttaa ahdistusta, niin kuin sanot,)
Itselläni on ollut viime aikoina kyllästymistä sekä kirjoittamiseen että lukemiseen, joten ymmärrän sinua. Mutta eilen illalla luin loppuun kirjan, jonka lukeminen on ollut tavattoman hidasta, vaikka alku vetäisi mukaansa. Se oli kirjoitettu julmasti, mutta jokainen lause siinä opetti ja pani miettimään. Ja se loppu kauhistutti niin, etä en saanut unta koko yönä. Harmittelin ja vihasin sitä kirjaa, kunnes tänään jossain vaiheessa ymmärsin, että se oli antanut suuren opetuksen, ja sen lisäksi useita pienempiä opetuksia,. Se sai miettimään omaa elämää ja erikoisesti sitä, oliko onnistunut välttämään siinä esille tulleita virheitä, joita on voinut huomaamattaan tehdä.
Ystävyydellä
liisu
Se kirja: Elfriede Jelinek: Pianonsoittaja
Kiitos kannustuksesta, Liisu!
PoistaJoo, jonkinmoinen koukutus tähänkin on tullut, tietysti jatkona kaikille vuosille kun kirjoittelin lehtiin, sinne sun tänne.
Ehkä tuo että valitsin kiinteän "julkaisupäivän" - enkä ajatusta että kirjoitan silloin kun huvitan - oli hyvä ratkaisu tai sitten juuri se alkaa tuntua (heikkoina hetkinä) taakalta tai jotain sinne päin.
No, en valita enkä kiukuttele. Joskus sitä miettii, että pitääkö aina olla "jotakin mieltä". Mutta sekin kai on tempperamenttikysymys. On "helpompaa" olla jotain mieltä kuin ei mitään. (Vai pystyykö kukaan ihminen itse asiassa olemaan olematta mitään mieltä asiasta jos toisestakin? Toinen juttu on että sanooko sen julki, kirjoittamisesta puhumattakaan.)
Onneksi puberteetti kai on kymmenien vuosien mittaan ainakin vähän hioutunut, hah.