[liikkeellä,
paikallaan, välissä]
Jaakko Salovaara, 2017. Matinkylän metroasema. |
Mikä
vaihtuu kun vuosi vaihtuu?
Ei
mikään? Kaikki? Jotakin siltä väliltä?
Ainakin
kalenteri vaihtuu. Ostetaan uusi ja viskataan vanha laatikon
pohjalle.
Säätila
saattaa muuttua, mutta siitä ei koskaan tiedä. Rannikolla voisi
hyvin pelata vielä jalkapalloa; ei täällä sen kylmempää ole
kuin Englannissa missä jalkapallosarjoja paahdetaan hurjalla
rytmillä.
Saunan
jälkeen vaihdan sukat, panen pesuun ja otan uudestaan käyttöön,
mutta kuinka vanhan vuoden saisi pestyä ja sujutettua uudelleen
käyttöön niin kuin sukat jalkaan?
En
tiedä.
Siistiä,
kaunista, tyylikästä!
Tällaista
tulee mieleen kun katsoo uuden metroradan asemilta otettuja kuvia.
Arkkitehtuurin,
insinööritieteiden ja estetiikan yhdistäminen näyttää
onnistuneen. On luotu läpikulkupaikkoja, joissa tekee mieli pysähtyä
katsomaan ja ihmettelemään.
Ihminen
on matkalla, vaikka olisi paikallaan.
Junat
liikkuvat, autot kulkevat ja aika.
Onko
kaikki kaunis kaunista? Kaikki ruma rumaa?
Niittykummun
metroaseman värit saattavat ärsyttää. Se ei ainakaan ole tyylikäs
paikka, joku ajattelee. Liian räikeää, sanoo toinen. Kulkija kiihdyttää askeleitaan, pitää
päästä äkkiä pois, maan päälle, hiekalle ja asfaltille
kävelemään.
Mutta
ei tuota Niittykummun asemaa rumaksikaan kehtaa sanoa. Etukäteen ei tiedä miltä jälkikäteen tuntuu.
Koska
makuasioissa ei ole objektiivista totuutta, niistä pitää vaihtaa
mielipiteitä. Objektiivisesta totuudesta ei kannata kinata. Se ei
parran pärinästä miksikään muutu.
Kenties turhaan etsitään universaalia
makua. Sen sijaan harmonialla ja symmetrialla
tuntuu olevan jokin paikka ihmisen tajunnassa. Harmonia lienee
eräänlaista kauneutta.
Jaakko Salovaara, 2017. Niittykumpu. |
Silmäilin
Timo Penttilän haastavaa teosta Oikeat ja väärät
arkkitehdit (Gaudeamus, 2013). Teoksen alaotsikkona on ”2000
vuotta arkkitehtuuriteoriaa”.
Penttilä,
joka suunnitteli mm. Helsingin kaupunginteatterin ja toimi Wienin
taideakatemian professorina, ei päästä lukijaa helpolla.
Rakentamisen käytännöllinen puoli vertautuu kaikenlaisiin
filosofioihin, ja vaikka Penttilä ehkä vierastaa arkkitehtuurin
perustelemista teorioilla, hän kyntää vaikeiden teorioiden läpi
sisukkaasti ja viimeisenkin ajatus-nokareen maan pinnalle kääntäen.
En
yritä selittää Penttilän ajatuksia. Siihen tarvitaan enemmän
paneutumista. Mutta liikahdan muutaman sitaatin kautta vuoden 2018
miljööseen.
”Arkkitehtuuri
on asioiden harmonista ja suhteutettua asettelua, jonka tuloksena
syntyy eläviä töitä”, Penttilä kertaa Le Corbusierin
ajattelua. ”Asunnot ja kaupungit, mikrokosmos ja makrokosmos,
elämän suojaaminen, yksityishenkilöt, perheet ja yhteisöt,
elämänkulku, koko sivilisaatio – kaikki nämä kaipaavat
ylimmäistä järjestykseen panijaa, biologisen ja psykologisen
ihmisen hyväksi, ja tässä kaikessa tarvitaan arkkitehtia.”
Jaakko Salovaara, 2017. Keilaniemi. |
”Olemukseltaan
rakentaminen on asumisen sallimista”, Penttilä lainaa Martin
Heideggeriä. Filosofia on jälkikäteen selittämistä,
rakentaminen alkuperäinen teko.
Modernisti
Le Corbusier leikitteli sanoilla palauttaakseen rakentamisen maan
pinnalle esteettisistä fantasioista ja muodinmukaisesta
pelehtemisestä. Hän sanoi taloa ”asumiskoneeksi”. Rakentaminen
ei ole esteettinen prosessi vaan tekninen. Ihmiset tarvitsevat
”asumiskoneita” ja ”pysyttelykoneita”.
Millaisia
”koneita” Länsimetron tyylikkäät asemat ovat? Ovatko ne "odottelukoneita", ”siirtymäkoneita”, ”välitilan koneita”, ”ohimenevän
hetken koneita” vai "liikkeelle lähdön koneita"? Ne eivät palvele esteettistä kaipuuta vaan
liikenteen ja liikkeen pragmaattista tarvetta. Tulet asemalle, odotat
junaa, astut junaan, poistut junasta, kävelet asemalla ja toivot
löytäväsi tien maan pinnalle.
Viime
viikolla kuljin Jätkäsaaren uuden asuntoalueen läpi. Loputon
työmaa jatkuu ikuisuuteen.
Jätkäsaari
on jotenkin suhteettoman sekava ja tarkoitukseton paikka. Jos
arkkitehdin pitäisi pystyä harmoniseen asetteluun, Jätkäsaaressa
hän (tai he) on epäonnistunut.
Talojen
pystyttäminen katujen varrelle ei ole arkkitehtuuria, se on
rakentamista. Jätkäsaari on hyvällä paikalla, mutta ei paljon
muuta. Talvella ja syksyllä ja keväällä se on kylmä paikka.
Keskuslämmitystä tarvitaan ja kesällä villapaitaa. Ohikulkijasta Jätkäsaari näyttää
kaupungilta, mutta ei tunnu kaupungilta. Kanta-asukas on
varmaankin toista mieltä.
Eduskuntatalon
ja radan väliin jäävä Helsingin keskeinen ”paikka” on vielä
pahempi sekasotku, melkein täydellinen jos sekasotku voi koskaan
olla täydellinen. Ja mitä enemmän sinne pystytetään
”arvorakennuksia”, sitä pahemmalta esteettinen kokonaisuus
näyttää, ja sitä etäämmälle harmonisesta ja suhteutetusta
asettelusta joudutaan.
Kiasman
rakentaminen tuohon paikkaan tuollaisena talona oli ensimmäinen
suuri virhe, jota on mahdoton korjata, paitsi purkamalla rakennus ja siirtämällä se muualle,
mutta se on mahdotonta. Eihän Espoossa pystytä purkamaan edes
maailman tylsintä virastotaloa, jossa ihminen ei ole saanut vedetyksi henkeä
vuosikymmeneen.
Kun
kulkija astuu metrovaunusta uudelle asemalle, hänet valtaa tyyni
mieli: ympäristön kaunis harmonia rauhoittaa.
Millaisella
mielellä kansalainen sitten kulkee ja on eksistentiaalisessa positiossaan
musiikkitalon, Kiasman ja kohta valmistuvan keskuskirjaston katveessa?
Masentuneena kuin vieraaseen puroon eksynyt majava? Tai ehkä loputon
sekasotku innoittaa. Ärsyttää luovaan tekoon. Palauttaa tunteen
rakenteista ja seinistä ihmiseen itseensä, omiin ajatuksiin ja
unelmiin. Voiko sekavan kliininen kaupunki vapauttaa ihmisen johonkin henkiseen?
Junalle
liike on tärkeintä, matkustajalle asema josta pääsee mukaan ja
pois.
Jaakko Salovaara, 2017. Tapiolan urheilupuisto. |
Vuosi
vaihtui, vaikka sitä ei voi heittää pesukoneeseen kuin likaisia
sukkia.
Romaani
on asioiden harmonista ja suhteutettua asettelua, jonka tuloksena
syntyy eläviä töitä.
Sanoja
vaihtamalla syntyy uudenlaisia ajatuksia.
Suuria
romaaneja verrataan joskus katedraaliin tai suurkaupungin loputtomasti
vaihteleviin katuihin ja rakennuksiin ja niiden väliin eksyneiden
ihmisten sätkyttelyyn.
Katedraali
on mielenrauhan symboli. Suurkaupunki luovaa hulluutta.
Vieläkö
syntyy romaaneja, jotka ovat kuin katedraali? Vai muistuttavatko
romaanit enemmän Kiasman ja musiikkitalon takapihan sotkuista
olemusta?
Englannissa
kohistaan kaunokirjallisuuden ("vakavien" romaanien) myynnin romahtamisesta.
Proosakirjailijoilla menee huonosti. On vaadittu, että heitä
ryhdytään tukemaan taloudellisesti, koska kirjat eivät enää myy.
Maanantaina,
vuoden 2018 ensimmäisenä päivänä, Tim Lott kysyi häijysti
The Guardianissa, että ”miksi meidän pitäisi tukea
kirjailijoita, jotka ovat hukanneet juonen?”
Lottin
mielestä kaunokirjallisuuden romahtamisen syy on kaunokirjailijoissa
itsessään. He eivät enää kerro tarinoita. Mutta vain tarina
pelastaa kirjallisuuden, lukijoilleen.
Tietysti
kirjallisuutta voi kirjoittaa myös niin ettei sitä juuri kenenkään edes ajatella lukevan. Terapiana itselleen kirjoittajalle. Pienen
eliitin yhteisenä rituaalina. Irrottautumisena massoista.
Jos
ja kun tv-sarjat, tietokonepelit ja jossain määrin elokuvakin
varastaa lukijat, se johtuu Lottin mielestä siitä,
että eri medioiden käsikirjoittajat osaavat ja taitavat kolme
päätyökaluaan: tarina, tarina, tarina.
Tarina
on harmonista ja suhteutetta asettelua, samalla tavalla kuin
arkkitehdin luoma arkkitehtuuri. Se yhdistää mikrokosmoksen ja
makrokosmoksen ihmisen fyysisbiologisessa ja psykologisessa
kohtaamisrajapinnassa.
Arkkitehti on pantu paljon vartijaksi. Kuopiossa kaupungin entinen kaavoituspäällikkö sanoi minulle, että arkkitehtejä syytetään liian herkästi kaavoituksellisista epäonnistumisista, vaikka lopputukokseen vaikuttavat kunnallinen päätöksenteko, johon puolestaan vaikuttavat muut rakentamisen kanssa tekemisissä olevat erilaiset intressiryhmät. Olin tuolloin hyvin aktiivinen kaavoitusasioissa ja rakennussuojelussa. Joku kyseenalaisti toimintaani huomauttaen viisaasti, että isoraha voittaa aina. Sen totesin.
VastaaPoistaKiasman sijainnista olen samaa mieltä kanssasi. Ratsastajapatsas tarvitsi arkkitehtonisesti juuri sen postitalon edessä olevan aukion aukion, jonka reunalle se pystytettiin. Nyt aukio on pilalla ja Kiasma haisee silmään.
Tulin vuosikymmenet päivittäin junalla Helsingin päärautatieasemalle ja olin kiintynyt junan ikkunasta näkyvään kaupungin profiiliin, mutta yhtäkkiä se katosi: päätenäkymän tukki Kiasman lisäksi Sanomatalo ja radanvarsinäkymän umpimieliset laatikkoseinät. Entiselle ratapiha-alueelle rakennetut ja rakennettavat uudet arvotalot peittävät entiset ja rikkovat yhtenäisen kaupunkinäkymän. Näkymä Mannerheimintien suuntaan on vandalisoitu.
Jätkäsaaren arkkitehtonisesta ilmeestä olen kanssasi samaa mieltä.
Mitä metroon tulee, niin ainakin sen perustehtävä toteutuu.
Nykyisin pääsee Helsingistä Turkuun suunnilleen samassa ajassa kuin kuusikymmenluvulla ruuhka-aikoina bussilla Herttoniemestä Lauttasaareen.
Palatakseni takaisin arkkitehtuuriin haluan sanoa, että Kotkassa on sentään uljas kaupungintalo Kauppatorin reunalla. Olen luvannut palata kaupunkiin asumaan heti, kun edesmennyt kauppahalli palautetaan takaisin entiselle paikalleen. Piirustukset ovat olemassa. Lupaukseni on yhtä realistinen kuin Johannes Virolaisen lupaus juoda pullollinen viinaa, jos Neuvostoliitto palauttaa Karjalan.
Niinpä, kaupunkien keskustojen ilmeen rämettämisestä ei saa ketään vastuuseen - en tiedä pitäiskö saada.
PoistaJos Helsingin keskusta on kaikesta huolimatta "hieno kansalaistori", niin kuin urbaanin ihailijat sanovat, niin se todistaa ettei talojen ulkomuodolla ja sijoittelulla oikeastaan ole mitään merkitystä elämänlaadulle. Ja jos näin on, ei näitä meikäläisten lähiöitäkään pidä moittia, vaikka talot ovatkin aika usein ihan tylsän näköisiä - sillä täällähän on sentään hulvattomasti vihreää joka puolella, jopa enemmän kuin ihminen tarvitsee.
Joo, olihan se kauppahalli idyllinen paikka ja aina siellä tuli käytyä, mutta jos rehellinen on, niin aika kuollutta liiketoimintaa siellä harjoitettiin, sikäli kun oikein muistan. Toki Kesko olisi voinut säilyttää ulkokuoren ja rakentaa sisälle modernin kaupan, mutta olisiko se sitten ollut aitoa kaupunkiarkkitehtuuria? Tai jos siitä olisi tehty jokin kulttuuritalo, niin olisiko sekään kunnioittanut talon henkeä? Tosin nykyään kaupahallit taitavat menestyä paremmin kuin 70-luvulla, joten... onpa minulla sentään pari kuvaa rakennuksesta, hah.
Hyvä tuo meikäläisen lyöntivirhe ensimmäisessa kappaleessa, jossa lopputuloksesta on tullut lopputukos. Se sopii moniin arkkitehtonisiin kaavaratkaisuihin.
VastaaPoistaHieno kirjoitusvirhe!
Poista