[”elämä
on pettävää sumua”]
Joskus
tekee mieli luopua ennen kuin aloittaa.
Tunnustaa
tehtävän mahdottomuus.
Katsoa
peiliin, kammata hiukset (ne vähät) ja lähteä lenkille
pakkasilmaan. Maanantain ja tiistain välisenä yönä pelargoniat
jäätyivät kuistilla. Kylläpä viime kesä jatkuikin pitkään.
Tekee
mieli unohtaa mitä aikoi sanoa, koska ei kuitenkaan tavoita sanoja
joita haluaa.
Ohutta
yläpilveä… ja semmoista.
Olen
etsinyt näkökulmaa Panu Rajalan teokseen
Virvatuli.
Neuvottomuuteni
ei johdu Rajalasta. Siitä että Eino Leinon (1878-1926) elämä
olisi kuvattu huonosti, puutteellisesti, persoonattomasti.
Päinvastoin,
Rajala onnistuu mainiosti tässäkin elämäkerrassa. Hän osaa
kirjoittaa. Ja luultavasti tavoittaa kirjailijan ja ihmisen, miehen
ja boheemin persoonallisuuden niin hyvin kuin se on mahdollista
tavoittaa jälkikäteen, aikojen taakse kurkottaen, elämän jälkiä
seuraten, jopa sivupolkuja käyden.
Jos
kysymys olisi romaanista, saattaisin heittäytyä mutuskelemaan. No,
tuntuu tämmöiseltä ja tuommoiselta. Lauseet elävät tai kuolevat
pois omia aikojaan. Niin minäkin ja mitä tänään pitikään
kaupasta ostaa – perunoita, kahvia, kaksi olutta ja jotakin leivän
päälle.
Mutta
elämäkerran edessä myöntää voimattomuutensa ja tietämättömyytensä.
Pitäisi tuntea historiaa, kirjallisuutta, runoutta, 1900-luvun
alkuvuosien politiikkaa ja olisi hyvä jos olisi jonkinlainen suhde
elämäkerran kohteeseen, päähenkilöön - siis jotakin enemmän
kuin oppikoulussa herännyt inho suomalaisiin klassikoihin ja turtumus
Vesa-Matti Loirin maneereiksi muuttuneisiin Leino-lauluihin,
niin hienoja kuin ne ovatkin.
Pitäisi…
olla kosketuspintaa… enemmän.
Vai
uskaltaako tähän heittäytyä uteliaisuuttaan?
Elämäkerta
on haastava ja puutteellinen ”tehtävä” kirjoittajalle ja
lukijalle. Osittain samoista syistä, osittain päinvastaisista.
Mistä
lukija tietää, että elämäkerran kirjoittaja tietää mistä
kirjoittaa? Miten elämäkerran kirjoittaja osaa kuvitella miten
hänen kohteensa on kuvittellut elämänsä kokevansa? Saako elämäkerran kirjoittaja ylipäänsä kuvitella?
Voiko
jonkun ihmisen persoonallisuuden kuvata ja kuvitella elämän
päätyttyä, vaikka emme oikeastaan tunne itseämmekään emmekä
osaa selittää mitä olemme?
Tai
voiko elämäkerran kirjoittaa pelkästään behavioristisesti?
Pelkästään sen perusteella mitä päähenkilön tiedetään
tehneen? Ilman että yrittäisikään kuvitella mitä miehen tai
naisen päässä on liikkunut, ajatuksia ja tunteita?
Esimerkiksi
Lasse Lehtisen hieno Väinö Tanner -elämäkerta
lienee pakostakin behavioristinen, koska Tannerin sisimmästä
mielenlaadusta ja unelmista ei ole jäänyt paljon jälkiä
dokumentteihin eikä aikalaisia ole enää haastateltavaksi.
Tai
otetaanpa vertailuun Erkki Tuomiojan päiväkirjat, joita
Tuomioja on kirjoittanut päivittäin, melkein inho-rehellisesti
ketään säästämättä tai puolustelematta. Runsaista
yksityiskohdista ja näennäisestä avoimuudesta huolimatta lukija ei
oikeastaan saa minkäänlaista käsitystä Tuomiojan sisimmästä
ajatusmaailmasta – siitä minkä sortin sosialisti tämä Tuomioja
lopulta on? Jos hän ei itse kerro peloistaan, unelmistaan ja yhteiskuntahaaveistaan,
kuinka niistä voisi joku tuleva elämäkerran kirjoittajakaan
kertoa?
Eino
Leino on Väinö Tanneria ”helpompi” tapaus. Leino kirjoitti
valtavasti, kaikenlaista, myös kirjeitä. Pakinanikkarin
pakinoistakin löytää suoria polkuja miehen ajatuksiin. Sitä
paitsi hänen ”naisensa”, kuten L. Onerva tai Aino
Kallas, kirjoittivat runsaasti tuntemastaan Leinosta ja yrittivät
asettaa miehen fyysispsykologiseen asentoon.
Panu
Rajalalta ei näin ollen puutu lähteitä Leinon mieleen. Semminkin
kun hyvin monet tutkijat ja asiaa harrastavat ovat yrittäneet
kuvailla Leinoa monin eri tavoin.
Jotenkin
– kuitenkin ja kaikesta huolimatta – lohduttaa kun Rajala
tunnustaa, että Leino on persoonana melkein liian monitahoinen
yhteen kuvaan piirrettäväksi: ”Hän oli aina aikansa lapsi, ajan
virran vietävissä, mutta säilytti pitkälle myös kriittisen
arvostelukykynsä. Hänen ajatuksissaan kulkivat rinnan mystinen ja
reaalinen… Osallistujahan Leino totisesti oli, mutta mitä
monitahoisin. Miehen aatteista on mahdoton muodostaa johdonmukaista
linjaa. Hänestä on ylipäänsä vaikea saada kunnon otetta. Kuin
virvatuli hänen henkensä häilyy ja leimahtaa taas odottamattomalta
suunnalta. Leinosta riittää kenen hyvänsä tarpeisiin; lainatuin
ja lauletuin runoilijamme on kaikille tuttu ja samalla suuri
tuntematon.”
Algot
Untola, Eino Leinon aikalainen ja eräänlainen vastapooli Suomen
itsenäistymisen vuosina, pohtii hirmuisen hermostuneessa ja
järkyttävän kiihkeässä mammuttiromaanissaan Harhama (jonka
julkaisi salanimellä Irmari Rantamala v. 1909) ihmisen
persoonallisuuden repaleisuutta ja esteettisen kuvan mahdottomuutta.
”Ihmiselämähän
on tuhansien vaikutuksien ja ihmisen luoma”, Rantamala kirjoitti.
”Sinä luet historiaa, se jo vaikuttaa sinuun… Jokainen tiellesi
sattuva ihminen ja tapaus vaikuttaa sinuun… Ihmiselämä on
tuhansien ilmiöiden ja aikakauden koko yleisen elämän tulos…
Ihmiselämä on sen tähden niin repaleinen, että ainoastaan suuri
narri voi ryhtyä siitä luomaan esteettistä runoa...”
"Ota
oma elämäsi, tai kenen hyvänsä!" Rantamala huudahtaa. ”Minkä
eheän kertomuksen sinä niistä saat, jos sinussa on rahtuakaan,
pieninkään rahtu rehellisyyttä? Laitumella käypä härkä on
ainoa, jonka elämä on niin esteettinen ja runollisesti eheä, että
siitä voi kirjoittaa taideteoksen.”
Leino
ei ollut ”härkä”, joten… Rajala hienosti ymmärtää ettei
tämän elämäkään ole kuin yksi, eheä, esteettisesti sommiteltu
kertomus, taideteoksesta puhumattakaan.
”Leino
oli hyväksikäyttäjä puhtaimmillaan”, Rajala sanoo, ”hän
tarvitsi naisia omiin kriiseihinsä, niitä selvittämään tai
pahemmin sotkemaan.” Ja niin paljon kuin Leino esimerkiksi Kallaksen kanssa rakkauteen keskittyikin, ”heidän koko rakkautensa oli puhetta, sanoja,
kirjoittamista”.
Rajala
muistuttaa Leinon ”romanttisuudesta”, toki tuota sanaa kaihtaen:
”Eino Leinon kaikki rakkausuhteet toimivat unelmien tasolla
paremmin kuin todellisuudessa… Leinon rakkaus oli yleensä
kiihkeimmillään silloin, kun hän oli erossa kohteestaan. Hän
rakasti ennen muuta mustekynällä.”
Rajala
yrittää tosissaan tavoittaa häivähdyksen siitä vimmasta ja
”pakosta”, joka saa Leinon kaltaisen miehen keskittämään
melkein kaikki voimansa kirjoittamiseen. Upeassa Mika Waltari
-elämäkerrassa Unio Mystica Rajala lainasi Waltarin
”henkilääkäriä”, joka arveli, että ”Mika oli täysin
onnellinen vain kirjoittaessaan. Silloin kun työ todella sujui.
Kaikki muu aika oli valmistautumista ja sitten toipumista.”
Eino
Leinosta Rajala tekee samanlaisen johtopäätöksen. Leino olisi
kirjoittanut yhtä pakonomaisesti vaikka hänen taloudellinen
tilanteensa ja elämäntilanteensa olisi ollut kuinka hyvä tahansa:
”Kiihkeimmillään Leino joi mustetta ja kirjoitti viiniä. Hänelle
ei yksinkertaisesti ollut olemassa tavallista arkista oleskelua.”
Mikä
meidät selittää?
Voiko
meitä selittää?
”Olemme
ehkä olemassa itseämme varten”, kirjoitti amerikkalainen Paul
Auster romaanissa Lukittu huone, ”ja joskus jopa
aavistamme keitä olemme, mutta emme voi koskaan olla aivan varmoja,
ja elämän jatkuessa meistä tulee yhä vaikeaselkoisempia
itsellemme, entistä tietoisempana omasta hauraudestamme. Kukaan ei
voi ylittää itsensä ja toisen välistä rajaa – jo senkin vuoksi
ettei kukaan saa selkoa itsestään.”
Kukaan
ei voi ylittää itsensä ja toisen välistä rajaa!
Ja
silti yritämme sitä jatkuvasti.
On
melkein huumaavaa, että Austerin modernin ajatusmaailman pilkkeitä
löytää suomalaisilta uppoavilta hengen jättiläisiltä, kuten Leinolta tai
Rantamalalta. On melkein masentavaa – ja ainakin nöyryyteen
pakottavaa – tajuta Rajalan teosta lukiessa, kuinka moderneja
ajatuskulkuja Leinollakin oli tai sitten se, että kuinka vähän
oman aikamme ajatuskulut ovat perimmiltään sadasssa vuodessa
muuttuneet.
Mutta
mikä Leinon selittää?
Runot?
Pakinat? Romaanit? Näytelmät?
Vai
hänen naissuhteensa? Juopottelu? Syfilis joka väistämättä
vaikutti hänen suhteisiinsa ja aiheutti kuolemanpelkoa?
Heiluriliike
boheemin ja porvarillisen elämänpiirin leikkauksessa? Vierellä
kuohuvan elämän kyyninen tarkkailu? Osallistumisen hinku ja sen välttäminen?
Vai
pitäiskö suhtautua tähän toisten elämän selittämisen
selittämiseen niin kuin Paul Auster: ”Elämässä ei ole järkeä…
Ihminen elää ja kuolee, eikä sillä välillä tapahdu mitään
järkevää.”
Kenties,
ehkä ei.
Kun
Rajala ”selittää” Leinon persoonallisuutta ja
elämänpyrkimyksiä, hän luottaa enemmän aikalaiskokemuksiin kuin
Leinon tuotantoon. Tämä taitaa olla järkevä lähestymistapa,
sillä emmehän me koskaan tiedä kuinka paljon fiktio selittää
kirjoittajaansa. Iloinen runo saattaa syntyä surullisesta
mielentilasta. Masentava romaani on ehkä kirjoitettu täydellisen
onnellisuuden valtaamana. Kirjoittajilla on taipumus paeta hetken
mielentilasta johonkin toisenlaiseen, usein täysin vastakkaiseen.
Romaaneihin singotaan oman mielen ristiriitoja kuin
lattialle särkyvän peilin sirpaleita.
Rajala
sanoo kuitenkin, että esimeriksi romaanista Olli Suurpää
(1908) saattaisi löytää Eino Leinon todellisen minän fiktion
heijastamana, koska se on ensimmäinen minä-muodossa kirjoitettu
Leinon romaani: ”Ensimmäinen minä-kertojan romaani antoi Leinolle
mahdollisuuden peilailevaan itsekritiikkiin, kuitenkin niin, ettei
kuvasta tullut liian näköinen.”
Rajalan
huomio pitää kutinsa, vaikka tässä hänelle muuten
sattuu pieni lapsus, sillä Olli Suurpää ei ole
minä-kertojan romaani.
Yhtä
kaikki, romaanin päähenkilö varatuomari Olli Suurpää on kyyninen
tarkkailija, joka ihmettelee Suomen itsenäisestä tulevaisuudesta
haaveilevien poliittikkokumppaniensa vaikuttimia. ”Uskoivatko nuo
kaikki nyt todellakin siihen, mitä sanoivat. Se tuntui Ollin
mielestä sulalta mahdollisuudelta. Mutta mitkä vaikuttimet mahtoivat kutakin heistä ajaa tähän epätoivoiseen taisteluun? Se oli kysymys, joka jo usein ennenkin oli pyörinyt hänen ajatuksissaan. Olli ei mielellään uskonut
eikä tahtonut uskoa mihinkään epäitsekkäisiin vaikuttimiin…
Täysipäinen mies oli hänen maailmankatsomuksensa mukaan aina
itsekäs.”
Onko myös taiteilija lähtökohtaisesti ja loppuun asti itsekäs, aina ja
ikuisesti?
Leinon
omaa elämää kirjoittamisen ohessa ja rinnalla kuvastanee Olli
Suurpään pohdiskelu politiikan ja tunteiden ja viettien suhteesta
toisiinsa. Hieman yllättäen, toisin kuin meillä nykyään on
tapana ajatella (että henkinen sivistys on ylevämpää ja
kestävämpää kuin vieteille altistettu elämä), Leino toteaa Olli
Suurpään ajattelemana mielipiteiden ja politiikan olevan vain pieni
osa ihmisen kokonaisuudesta. ”Sillä mikä oli sen muuttuvampaa
kuin mielipide, mikä sen vaihtuvampaa kuin vakaumus? Sehän vieri
kuin virta, tietysti vain niin kauan kuin ihminen itse henkisesti
kasvoi ja kehittyi. Paljon pysyvämpiä olivat jo tunteet ja
intohimot. Niitä ei ihminen itse valikoinut: hän syntyi niihin.
Niiden takia itsekkäätkin ihmiset todella sangen usein uhrasivat
kokonaisuutensa.”
Kuuluuko
tässä D.H. Lawrencemainen viettien palvonta?
”Mutta
aate! Mikä se oli? Kupla aalloilla, joiden alla pohjattomat syvyydet
hämärsivät.”
Jos
Panu Rajala olisi kirjoittanut vain kolme elämäkertaa, siis jos
olisi vain kolmikanta Mika Waltari, Olavi Paavolainen, Eino Leino,
tästä löytäisi sopivan näkökulman kolmiodraamaan, missä
Waltari on ylevä sankari, Paavolainen opportunistinen luikertelija
ja Eino Leino viettien ohjailema boheemi, joka ei tiedä miten
tarrautua porvarilliseen elämään.
Näin ei kuitenkaan ole, koska Rajala on kirjoittanut muistakin
kirjailijoista, joten tuohon turvalliseen näkökulmaan ei voi
asettautua.
Mutta
olipa Rajala mitä mieltä tahansa kirjojensa ”päähenkilöistä”
ja näiden kirjoittamista teoksista, hän kuvaa koskettavasti ja
kauniisti jokaisen kirjailijan luovuuden sammumisen vuosia. Tässä
mielessä nämä elämäkerrat poikkeavat edukseen monista muista
kirjoitetuista.
Eräs, herkempi näkökulma aiheeseen saattaisi ponnahtaa Rajalan elämästä, hänen kaltaisensa tuotteliaan, aktiivisen ja monialaisen kirjoittajan omasta miehen kokemuksesta suhteessa näiden kirjailijoiden elämään miehenä.
Mutta
tuokin on kaukaa haettua, liian lähelle tuotua.
”Elämä
on pettävää sumua… se on ainaista suurta humua”, lausui Irmari
Rantamala.
>>> <<<
Paul
Auster: Lukittu huone. Suom. Jukka Jääskeläinen ja Jukka
Sirola. Tammi, 1989.
Eino
Leino: Olli Suurpää. Otava, 1908.
Panu
Rajala: Unio Mystica. Mika Waltarin elämä ja teokset. WSOY,
2008.
Panu
Rajala: Tulisoihtu pimeään. Olavi Paavolaisen elämä. WSOY,
2014.
Panu
Rajala: Virvatuli. Eino Leinon elämä. WSOY, 2017.
Irmari
Rantamala: Harhama I-II. (Kansa, 1909.) Arvi A. Karisto, 1975.
Algot Untola eli Irmari Rantamala eli Algot Tietäväinen eli Maiju Lassila on minulle pyhäinjäännös. Omistan perijättärenä menneiltä sukupolvilta hänen Harhamansa ja Martvansa. Kohtelen niitä kunnioittaen ja n. kerran vuodessa, joskus useamminkin, otan käteeni Martva Ykkösen tai Martva Kakkosen tai koko painollaan melkein musertavan Harhaman. Lueskelen niitä samanarvoisesti sieltä täältä, mutta kertaakaan en ole lukenut mitään niistä alusta loppuun.
VastaaPoistaPanu Rajala ei ole suosikkini syystä, että hän käyttää ihmisiä hyväkseen. (Monet muut tekevät samoin, mutta ei niin musertavasti kuin hän, joka naureskelee pirullisesti asioille, joissa on itse osallisena. Tarkoitan hänen naimapuuhiaan jotka kevyesti leviävät kirjaksi. En ole kevyen musiikin ystävä, mutta en kevyen kirjallisuudenkaan.)
Paul Austeria kohtaan tunnen epäuskoa. Hänen kirjoittamiseensa en ole tietoisesti halunnut koskea syystä että olen vaikutteille altis. Eräs kunnioittamani henkilö työnsi Austerin lihamyllyyn (joita näkee kai vain enää museoissa) ja teki aineksista lihapullia, joihin en halunnut koskea.
Eino Leino on tuttu. Hänen elämäntaistelunsa jotenkin liikuttaa minua. Kirjassaan Elämäni Kuvakirja hän kertoo lapsuudestaan ja nuoruudestaan. Pikku Eino, with love.
Myös Olavi Paavolainen ja (Helvi Hämäläinen Paavolaisen vaihtuvassa kainalossa) ovat seuranneet varjoina lapsuudesta lähtien, meillä kotona kunnioitettiin kirjoja yli kaiken ja säilytettiin vaareilta ja mummoilta ja muilta, myös lahjaksi saatuja kirjoja, joista joihinkin sai koskea vasta kun oli pessyt kätensä. Vielä tässä tunnustan, että jos liikkuisin oman kompassini mukaan valitsemalla kirjoja luettavakseni, kompassin neula näyttäisi kotimaan ylitse muihin maihin, Kiinaan ja Japaniin asti, sieltä USA:han ja Kanadaan, sieltä Englantiin ja Ranskaan ja Saksaan. Käännöskirjallisuus on minulle mieleisintä, vaikka, tiedän, olisi hyvä jos suosisi suomalaista.
Pahin ongelma kuitenkin on se, että en tiedä, osaa, ymmärrä, miten pitäisi kirjoittaa kommentteja, sillä aina sama tunne: En osaa tehdä sitä niin kuin pitäisi. Kun innostun aina liikaa. Lähetän siten vain vääriä signaaleja itsestäni, joita kukaan ei ymmärrä. En itsekään. Olen tässä ponnistellut poistanko vai enkö poista tämän (ja miksei edellisenkin edelliseen postaukseen kirjoitetun), jossa häpäisin itseni antamalla neuvoja ihmiselle, joka ei niitä tarvitse. Mitä enemmän ajattelen, sen enemmän ahdistun ja tekee mieli pyytää anteeksi.
Ehkä on paras pitää taukoa.
Äläpäs nyt, Liisu - hyvä että et poistanut.
PoistaEihän kommenteille ole sapluunaa eikä innostumiselle rajoja. Innottomuudesta ei kai kukaan välitä.
Absurdiakin kaivataan. Siinä rajallahan ihminen elää elämäänsä. Jos havahtuu absurdiin, niin sepä naurattaa! Ainakin itseään.
Auster lihamyllyssä - presidenttimme haastattelussa - ja mikä se Saulin koira olikaan - nimeltään vai rodultaan - amerikkalaista proosaa kaikkineen - suomalainen sisu ja sitä rataa - Finlandiapalkinnon voittaja kertoo naistenlehdessä perheestään "kaiken" - mokomakin juntti ollakseen kirjallinen juppi - hohhoijaa - kun ei mitään odota ei pety paitsi odottamiseen mikä onkin tämän lauseen paradoksi.
Sitä paitsi, kaikki tarvitsevat neuvoja. Ongelma on enemmän vastaanottamisessa. Ja (mahdollisesti) siinä haluaako "kehittyä", ottaako opiksi. Tuo sana "kehittyä" ei ole mitä tarkoitan mutten keksi osuvampaa juuri nyt.
Kyösti, pahoillani. Minulle tulee nykyisin aina välillä yhtäkkiä mieleen onko mitään järkeä sinä mitä teen. Yleensähän mitään järkeä vapaa-ajan tekemisissäni ei ole. Esimerkiksi juuri bloggaaminen. Tai kommenttien kirjoitus.
PoistaTai lukeminen, tai mikä tahansa tekeminen. Sellainen, jota ei ole pakko tehdä.
Mistä tämmöinen voi johtua? Ehkä väsymyksestä, kyllästymisestä tms- varmaan vähän samat asiat mistä sinä muistaakseni valitit joku päivä sitten ja kerroit kirjoittaneesi monta vuotta.
Minulle se tunne tulee hetkessä, putoan kuin johonkin kuoppaan, ja tuntuu että mitään poispääsyä sieltä ei ole. Kelju tunne. Onneksi olen yleensä päässyt sieltä kömpimään pois. Joskus tarvinnut apua.
No sehän on tietysti ihan hullua, eihän kukaan pakota tekemään sellaista, mitä ei halua. Mutta ihan oikeesti. Pysähdyn miettimään mitä hyötyä, iloa tai järkeä on pitää blogia, kirjoitella juttuja, tai kirjoitella kommentteja toisten blogeihin.
Pelkkää ajantäyttöä se ei voi olla, sillä yleensä minulla on kiire. On liikaa tekemättömiä asioita.
Voisiko se olla halua tuoda itseään esille? Mutta minähän en paljasta henkilöllisyyttäni. Koetan pysyä tuntemattomana. Joku Liisu vaan, joka pyrkii olemaan minä. Voinhan olla vaikka mies. Musta mies. Naamioin itseni. Olisikohan tarkoitus tutustua itseensä, peilata itseään, saada selville kuka minä olen. Ja jutut joita kirjoittelen ovat myös naamioituja, vaikka niissä yleensä on totuus pohjana. Kirjoitan omista kokemuksistani, kaikesta mitä olen kuullut ja nähnyt. Sinutkin voin tietämättäsi sijoittaa juttuuni, kenet tahansa. Se on tietysti vaaratonta, sillä kun en tunne itseäni, vain ihmettelen, kuinka voisinkaan tuntea ketään toista. Voisiko se johtua siitä, että kirjoittaminen on hauskaa? Minusta itsestä, ei aina toisista. Olen saanut kylmää tuulta, varsinkin kommenteistani. Kerran itkin, kun joku syytti minua jostakin, mitä en ymmärtänyt. (En itke enää, ainakaan pitkään. Olen kovettanut mieleni. Jotain olen oppinut.)
Elämä on jännää ja mielenkiintoista.
Ja nyt minä kerron, miksi juuri tänään ja nyt, minusta onkin mukava kirjoittaa.
PoistaOlen huomannut, että on asioita, jotka tekevät hyvän mielen. Niin hyvän, että on kuin aurinko paistaisi ja olisi lämmin, vaikka ulkona on pakkasta ja tiuhaa lumisadetta.
Meillä oli tänään kotikonsertti! Oltiin ostettu laite, joka on nimeltään KEF MUO.
Se on langaton Bluetooth laite. (Semmoinen makkaran kokoinen, kilon painoinen kapine, jota voi kuljettaa mukanaan.) Tänään tuli Ylen Areenalta RSO:n konsertti, joka perustui Beethoveniin. En nyt nimeä kapellimestaria enkä solistia (ne ei ollut suomalaisia, Hannu Lintua kyllä väliajalla haastateltiin.)
Voi että oli UPEA konsertti. Ensin oli Zimmermannin alkusoitto, mahtava, tämän ajan musiikkia, sitten soitettiin Beethovenin 3. pianokonsertto niin hyvin ja taivaallisesti että joissakin paikoissa teki mieli itkaista, mutta ei, sitä kuunneltiin pää pystyssä, ja yksi ylimääräinen solistilta, joka on mies nousussa, kiertelee ympäri maapalloa soittamassa, saimme kuulla norjalaisen Kriegin herkän ja kauniin kappaleen ylimääräisenä, ja loppu oli taas Zimmermannia, joka saa innoituksen sävellykseensä Beethovenilta. Konsertti loppui hyvin erikoisella tavalla. Äänessä oli vain hiukan sihinää ja suhinaa, muuutama kolahdus ja vain kolme viulua, jotka eivät elämöineet, Äänehtivät vain silloin tällöin. Yleisö odotti henkeä pidätellen viimeistä sävellystä. Mutta sehän oli se! Se mitä juuri kuulimme. Kapellimestari antoi loppumerkin ja yleisö, me siinä mukana taputimme hurjasti!
Oli kyllä kuin olisi ollut oikeasti livenä mukana Musiikkitalon isossa salissa.
Ja mieli oli kirkas kuin avoin taivas. Kaikki huolet haipuneet.
Niinpä, kirjoittaminen on aina yhteydenotto minästä maailmaan, Liisu (vai pitäiskö kirjoittaa "Liisu"?).
VastaaPoistaLauseen kirjoittaja toivoo tietysti, että kirjoitetun lauseen ainakin yksi ihminen lukee. Tässä mielessä täysin yksityisen päiväkirjan pitäminen on kummallinen asia: kenelle se kirjoitetaan. Joku on kyllä sanonut, ettei kukaan alitajuisesti kirjoita päiväkirjaa itselleen vaan...
Lukeminen ja kuunteleminen - niin kuin hienosti kerrot - on sekin yhteydenotto, maailma ottaa meihin, sinuun, yhteyden, mutta vain kun itse avaat silmät ja korvat. Nykyaikana se (lukeminen, kuunteleminen, katseleminen) todella onnistuu kotona, ei tarvitse aina lähteä muualle eli maailma on konkreettisesti myös kotona. Tätä moni ei ota huomioon, kun kritisoi meidän aikamme pinnallisuutta (kuviteltua tai todellista).
Voisi ihan filosofioida, että maailma on hajautettu niin monella tavalla niin moneen paikkaan yhtä aikaa ja kuitenkin yksilöllisesti ettei tällaista ole koskaan ennen ollut eikä tätä oikeastaan pysty edes kuvittelemaan - siis sitä mitä tällainen "hajauttaminen" tarkoittaa.
Modernille elämäntavalle vaihtoehtoisen ohjeen löytää Franz Kafkalta, ja tämä sopii kaikille "linkolalaisille": "Kaksi elämänalun tehtävää: Supista piiriäsi yhä ahtaammaksi ja käy yhä uudelleen tarkastamassa, ettet vain piileskele jossakin piirisi ulkopuolella."
Voisiko paljon puhuttua "kuplaa" paremmin määritellä?
Kirjoitettu lause kulkee kuplan seinämän läpi heti kun sen joku lukee. Niin kuin Beethoven kun sitä joku kuuntelee.
Tykkäsin kirjoituksestasi. Elän pitkälti kafkamaista elämää. Mikään ei ole varmaa. Linkolalaisuuskin taitaa sopia. Ainakin mitä tulee yksinkertaisuuteen. Yritämme selvitä vähällä, ja sekös aiheuttaa monimutkaisuutta.
VastaaPoistaSano Liisu vaan!
PoistaSelvä, Liisu!
Poista