[ja
ryömi maalle]
Kyösti Salovaara, 2018. |
Alussa
oli alku, virtaavat vedet ja pohjan savikiteisiin syntyneet elämän
idut.
Jotain
350 miljoona vuotta sitten ”esi-isämme” ryömivät meristä ja
soilta ja virroista kuivalle maalle. Kolme neljäsosaa maapallon
pinnasta on vettä. Siksi maailma kuuluu kaloille.
Kun
”esi-isämme” (ja tämä on pelkkä metafora) pääsi kuivalle
maalle, hän puhalsi keuhkoistaan vedet rantahiekkaan ja ryhtyi
hengittämään uudella tavalla.
Kääntyikö "hän" rannalle päästyään takaisin merelle päin katsellakseen vielä hetken entistä elämäänsä?
Tästä
ei ole kirjoitettuja dokumentteja.
Vuorovedet ovat pyyhkineet "jalanjäljet".
Me
olemme kalojen sukua, olimmepa ihmisiä tai valaita, hiiriä tai
pellolla käyskenteleviä lampaita.
Olivatko
kaikki ajatukset jo ajateltu esi-isämme karistellessa ”harteiltaan”
veden? Platonisessa mielessä ehkä oli, sillä eiväthän totuudet
muutu.
Yritän
flunssaisessa päässäni tavoittaa suuren ajatuksen, mutta se on
yhtä vaikeaa kuin kumartua rantahiekalle ja yrittää kouraista
aaltojen vaahto käteensä.
Käsi
kastuu, kuohut pakenevat pois.
Ihminen
on ylpeä, tietäväinen, kopea ja ylimielinen. Hän pitää itseään
korkealla olevana, muita parempana.
Arkipäivä
asettaa toisinaan ihmisen viisauden kummalliseen valoon.
Viime
lauantaina Yle esitti Teemalla Luchino Viscontin vuonna 1963
ohjaaman mestariteoksen Tiikerikissa.
Helsingin
Sanomien tv-sivulla kriitikko Martta Kaukonen antoi elokuvalle
kolme tähteä viidestä. Hänen mielestään filmissä on
loistokkaita pukuja.
Samana
päivänä Kaukonen antoi saksalaiselle B-filmille Kostaja
Lontoosta (1964) yhtä monta tähteä ja suomalaiselle Miehen
työ – elokuvalle (2007) neljä tähteä. Saksalainen B-filmi
ja Aleksi Salmenperän ”maskuliinisuuden” draama ovat yhtä
merkittäviä tai jopa parempia filmejä kuin Tiikerikissa.
Seuraavana
päivänä Kaukonen arvioi elokuvan Paavo Pesusieni kuivalla
maalla yhtä hienoksi elokuvaksi kuin Viscontin Tiikerikissa.
Milloin
viisaus ryömi aalloista kuivalle maalle?
Vai
odotetaanko yhä?
Miksi
lauseita kirjoitetaan?
Miksi
historia on vaikea nähdä mittakaavassaan?
Joskus
tuntuu ettei entisellä ole mitään väliä.
Ajatus
oli 350 miljoonaa vuotta sitten merten pohjassa, jokien
hiekkapenkalla ja suosilmän mustassa aukossa.
Sieltä
se tuli tänne ollakseen jotakin enemmän.
Mutta
totuudet eivät muutu eivätkä pala tulessa.
Elokuvakriitikon
elämä on siinä mielessä helppoa ettei tarvitse katsoa nokkaansa
pidemmälle. Peilistä näkee kaiken tarvittavan. Riittää kun sen
panee paperille.
En tietenkään ”vaadi” Martta Kaukosta tai ketään muutakaan
ryhdistäytymään historiallisen mittakaavan äärellä. Jokainen
saa ajatella mitä haluaa. Taideteoksille ei ole universaalia arvojärjestystä. Mielivaltainen arvottaminen kuuluu asiaan.
Lukija napsii erilaisten kriitikoiden lauseista ne, joita pitää ominaan.
Muut
lauseet huuhtoutuvat hulevesiviemäriin ja lopulta mereen, kalojen
valtakuntaan.
Me
olemme kalojen sukua. Jopa Helsingin Sanomien tv-kriitikko on samaa
sukua.
Elämä
syntyi kun savikiteisiin alkoi kerääntyä… jotakin... elämän
ituja, virran poimuissa.
Sitten
myöhemmin draaman kaari huipentui ”esi-isämme” ryömiessä
kuivalle maalle. Keuhkoissa oli vettä ja se piti puhaltaa pois.
Selailin
etelä-amerikkalaisen runouden antologiaa Kello 0. Sen
toimitti suomensi Pentti Saaritsa vuonna 1969 (WSOY, toinen
painos 1971.)
Niin
kyllä, mutta ei magiaa... otsikoi guatemalalainen Miguel
Angel Asturias erään runonsa.
”Pillastuneet
tuulet / törmäävät merelle ja katkovat sen kahleet...”
Elämän
alku ja loppu on meressä, keskivaiheilla kenties jotakin muuta,
aamun Hesari ja kahvikupillinen parin leipäpalasen kanssa.
Etteikö
ole veistoksia?
Sitäkö
valitat, Ilmojen Metsästäjä?
Joet virtaavat mereen, elämän alkulähteelle.
Mereltä elämä ryömi
kuivalle maalle ajatus kainalossaan. Kolme neljäsosaa maapallon
pinnasta kuuluu kaloille. Ajatuksen kuivat kangasmaat ovat pieniä
plänttejä, mitättömiä.
Ja
Miguel Angel Asturias kirjoittaa:
Entä
somerikot, kivipinnat vedessä,
hädin
tuskin hiotut, joita vielä huuhtoo
usvakuvioita
veistävä meri,
levien
fetissit, hirviöt, kotilot,
merihevoset,
kaikki liikkeessä…
Ja
vuorijonojen ylhäiset kasvot,
profiilit,
patsaat, tähtien kolikot…
Kiviveistoksia,
hiekkaveistoksia, pilviveistoksia…
… niin
kyllä,
mutta
ei magiaa…
Kyösti Salovaara, 2018. |
Joku pistetyttää elokuvia asusteiden perusteella, joku "arvostelee" kirjoja niiden kansikuvien perusteella pitäen itseään kirjallisuuskriitikkona.
VastaaPoistaUskonnonopettajana ja presidenttiehdokkaana ansioituneelle Laura Huhtasaarelle on huuhaata väite, että olisimme joskus olleet ahvenoita. Noin 207 175 kansalaista näyttäisi olevan hänen kanssaan samaa mieltä. Virhemarginaalia on varmaan puoleen jos toiseen.
Olisihan mielenkiintoista panna joku "tutkijarobotti" keräämään kaikkien julkaistujen kirja-arvostelujen materiaali yhteen ja analysoimaan kaikki perustelut joilla kirjoja on arvotettu ja arvioitu - voisimme saada yllättävän katsauksen kaikkeen millä asioita voi "perustella"!
Poista(Tämä, ja jokin toinenkin kommentti, oli joutunut roskapostiin, jostain syystä. Kesti hetken etsiä esille.)