[vai
surfaillaanko
apilaniityillä?]
Kyösti Salovaara, 2018. |
Mielellään
näkee yksityiskohdissa vertauskuvallisuutta, symboleja ja ikoneja.
Kenties
se on pakenemista omista tunteista.
Mutta
pakenemista on montaa lajia. Yksityinen kokemus on pelkästään
yksityinen. Se ei kerro paljon mitään.
Kun
etsii merkityksiä ja on löytävinään vertauskuvallisuutta, tajuaa
kuuluvansa laajempaan heimoon kuin omaan minään, itsekeskeiseen
”paskiaiseen”.
Tällä
tavalla ajaudutaan vuorovesien salaisuuteen.
Playa
de las Canterasin aallot vyöryvät rannan vulkaaniseen hiekkaan. Surfaaja meloo käsillään lautaansa mahallaan maaten yhä kauemmaksi, suurta lainetta tavoitellen.
Sitten
hän kohtaa sen, kääntyy, nousee seisomaan kuin kuningas ja antaa laineen
kuljettaa ja tuntea olonsa kaiken olevaisen hallitsijaksi. Hän ei ratsasta
suoraan kohti rantaa, vaan etsii laineiden harjoilta ja aaltojen
kuopista vauhdikkaan polun, kunnes mahdoton tehtävä päättyy ja
hän kaatuu turkoosiin kuohuun viimeisen aallon murtuessa rantahiekkaan.
Kannatti
kuitenkin yrittää. Hän kääntyy uudestaan merelle päin, kuljettaa taas lainelautaansa käsillä meloen, toivoen että kohta suuri aalto tempaa
hänet taas mukaansa.
Sellaistahan
elämä on, laineita ylös ja aaltoja alas kunnes väistämätön
osoittaa voimansa. Viimeinen pisara otsalla, jalat hiekassa, auringon
säteissä kellumaan jäänyt lauta.
Kuka
meistä on aina oikeassa?
Kuinka usein olemme väärässä?
Kuinka usein olemme väärässä?
Voiko
olla aina väärässä eikä koskaan oikeassa?
Onko
mahdollista meloa suurta aaltoa kohden tajuamatta ettei se koskaan
saavu minun kohdalleni, näille rannoilla?
Ihmiset
ovat erilaisia samankaltaisuudessaan.
Pyhimyksiä
on vähän tai ei juuri lainkaan.
Jokaisella
on puolensa, vikansa, virheensä.
S.I. 2018. Tarkkailija kilometrin korkeudessa Kanarialla. Yksityinen kokemus, yleinen huomio? |
Moraali
lienee laskettu keskiarvojen perusteella. Herra varjelkoon meitä
ihmisiltä, joiden elämässä ei ole muuta kuin puhdasta ”moraalia”,
tinkimätöntä oikeassa olemista.
Aaltojen
mukana ratsastaa helpoiten, kuohujen ilmavassa kuplassa, mutta täytyy muistaa että lopulta
syöksyy pärskeisiin ja kastuu kauttaaltaan.
Elämä
ei kuivata surfaajaa ennen kuin aivan lopussa.
Sensuuriasioihin
perehtynyt Svetlana Mintcheva kysyi viime sunnuntaina The
Guardianissa: ”Caravaggio tappoi miehen. Pitäisikö meidän sen
tähden sensuroida hänen taidettaan?”
Kysymys liittyy Me Too – kampanjan julkisiin aaltoihin. Pärskeisiin. Missä
menee raja yksilön tekojen ja hänen luomien taideteoksien välillä?
Jos yksilö käyttäytyy huonosti, jopa hirviömäisesti, tarkoittaako se ettei yhteisö voi eikä saa katsella hänen maalauksiaan, lukea hänen kirjoittamiaan kirjoja, katsoa hänen ohjaamiaan elokuvia?
Jari Sillanpää tuomittiin oikeudessa, mutta hänen laulujaan soitetetaan Ylellä kuin mitään vakavaa ei olisi tapahtunut. Onko moraalia vähintään kahdenlaista? Jotenkin särähti kun Yle Helsingin tyhmänsorttinen naistoimittija hellitteli tuomion saanutta "narkkaria" ja... (*)
Jos yksilö käyttäytyy huonosti, jopa hirviömäisesti, tarkoittaako se ettei yhteisö voi eikä saa katsella hänen maalauksiaan, lukea hänen kirjoittamiaan kirjoja, katsoa hänen ohjaamiaan elokuvia?
Jari Sillanpää tuomittiin oikeudessa, mutta hänen laulujaan soitetetaan Ylellä kuin mitään vakavaa ei olisi tapahtunut. Onko moraalia vähintään kahdenlaista? Jotenkin särähti kun Yle Helsingin tyhmänsorttinen naistoimittija hellitteli tuomion saanutta "narkkaria" ja... (*)
Onko
Me Too jo kiivennyt liian suuren laineen harjalle? Kohta sen alle jää
kaikki. Eikä tämä tarkoita, että liikkeellä olevat olisivat
ehdottomuudessaan väärässä.
Mutta
realistinen kysymys kuuluu: milloin ja missä taide on syntynyt
normaaliyksilön, moraaliltaan "täydellisen" keskivertokansalaisen kynästä tai pensselistä?
Onko puritaaninen ihminen ihanne sinänsä?
Myös SiLLOIN kun ihminen kääritään fenimismin fundamentaaliseen pakkopaitaan?
Onko puritaaninen ihminen ihanne sinänsä?
Myös SiLLOIN kun ihminen kääritään fenimismin fundamentaaliseen pakkopaitaan?
Esimerkkinä Woody Allen, joka on ohjannut 54 elokuvaa.
Jos
ja kun Allen vuonna 1992 syyllistyi anteeksiantamattomaan tekoon
omassa elämässään, ihmissuhteissaan, tuleeko elokuvateattereista
ja tv-ohjelmista häivyttää mestarilliset filmit aikaisemmiltakin
vuosilta, kuten Annie Hall (1977), Manhattan (1979) tai
Hannah ja sisaret (1986)? Eikö Allenin taidetta sitten ole olemassakaan vuoden 1992 jälkeen?
Jos ei, niin mitä me olemme katsoneet?
Jos ei, niin mitä me olemme katsoneet?
Jos ja ... uudestaan jos!
Jos taideteos ei ole aikaisemmin tuntunut ihmistä vihaavalta ja ihmisyyttä halveksivalta, muuttuuko se sellaiseksi kun taideteoksen tekijän yksityiselämästä paljastuu holtittomuutta, pahuutta tai jopa hirviömäisyyttä?
Woody Allenin on sanottu popularisoineen loistavasti Ingmar Bergmanin "naissuhde-elokuvien" teemoja - tuleeko myös Bergman asettaa moraalisen arvioinnin kohteeksi? Sitäkin väitettä on ilmassa.
Mutta jos myös Ingmar Bergaminin filmit heitetään noitaroville, niin mitä taiteesta jää käteen? Karrelle palanut hiilennokare?
Jos taideteos ei ole aikaisemmin tuntunut ihmistä vihaavalta ja ihmisyyttä halveksivalta, muuttuuko se sellaiseksi kun taideteoksen tekijän yksityiselämästä paljastuu holtittomuutta, pahuutta tai jopa hirviömäisyyttä?
Woody Allenin on sanottu popularisoineen loistavasti Ingmar Bergmanin "naissuhde-elokuvien" teemoja - tuleeko myös Bergman asettaa moraalisen arvioinnin kohteeksi? Sitäkin väitettä on ilmassa.
Mutta jos myös Ingmar Bergaminin filmit heitetään noitaroville, niin mitä taiteesta jää käteen? Karrelle palanut hiilennokare?
Jörn
Donner (ironista kyllä, Bergman asiantuntija) kertoo muistelmateoksessaan Mammutti, kuinka hän
ei voinut henkilökohtaisiin murheisiinsa etsiä tukea Armi Ratialta – vaikka
Ratia muuten ja monin tavoin tuki Donneria – koska Ratia tarrasi heti Donnerin muniin.
Ratia haki seksiä, ei terapiaistuntoja.
Ratia haki seksiä, ei terapiaistuntoja.
Kun
tämän tietää, pitäisikö Marimekon kankaat jättää ostamatta ja Mari-paita päälle pukematta?
Miettikää! (*)
Miettikää! (*)
Hannu
Salama tuomittiin aikoinaan jumalanpilkasta.
Tulisiko Juhannustanssit viedä uudestaan raastuvanoikeuteen ja etsiä siitä mahdollinen naisenpilkkaa tuomittavaksi? Entä Henry Millerin kaltaiset kirjailijat, joiden puolesta länsimainen liberaali humanismi taisteli oikeusasteita myöten ja joka tapauksessa ahdasmielisyyttä vastaan – olisiko Miller ja kumppanit nyt jälkikäteen tuomittava tai ainakin heitettävä sensuurin mustaan laatikkoon mieskeskeisen erotiikan takia?
Tulisiko Juhannustanssit viedä uudestaan raastuvanoikeuteen ja etsiä siitä mahdollinen naisenpilkkaa tuomittavaksi? Entä Henry Millerin kaltaiset kirjailijat, joiden puolesta länsimainen liberaali humanismi taisteli oikeusasteita myöten ja joka tapauksessa ahdasmielisyyttä vastaan – olisiko Miller ja kumppanit nyt jälkikäteen tuomittava tai ainakin heitettävä sensuurin mustaan laatikkoon mieskeskeisen erotiikan takia?
Esimerkeistä
ei ole pulaa, paitsi että niitä on enemmän kuin kukaan
jaksaa luetella.
Mintcheva
muistuttaa Leni Riefenstahlin ihastumisesta natsismiin, Ezra
Poundin antisemitismistä ja D.W. Griffithin rasismista.
Taideteokset kuitenkin ovat olemassa. Entäpä Pablo Picasso,
joka heitteli slogania naisista koneina joiden tehtävänä on kärsiä
– tulisiko sovinisti Picasson kankaat repiä ja hänelle pyhitetyt taidemuseot jyrätä maan tasalle?
Ja
lopulta, ikuinen ja mahdoton kysymys kuuluu: tuleeko meidän
varmistaa taiteilijan yksityiselämän ”moraalinen kunnollisuus”
ennen kuin voimme nauttia hänen luomistaan taideteoksista?
Kyösti Salovaara, 2018. |
Vuorovetten
saatossa hänen yrityksensä pysyä laineen päällä näyttää
toivottomalta yritykseltä. Mutta ihmisen elämän vertauskuvana se
kantaa pidemmälle, jää katsojan ja kokijan verkkokalvolle.
Elämän
apilaniityt voi kiertää, mutta mitä se tarkoittaa?
Sunnuntaina
kävelin Avenida de Bonnia pitkin.
Vanha,
hauraalta näyttävä nainen tuli vastaan. Hän talutti yhtä
vanhalta ja hauraalta näyttävää koiraa.
Koiran
vasen etukäpälä oli kiedottu mustaan siteeseen. Aivan kuin jalka
olisi ollut poikki, murtunut.
Koira
otti muutaman askeleen. Pysähtyi heti kun kipeä jalka osui maahan.
Nainen silitti tumman koiran selkää.
”Kuinka
pitkälle vielä?” koira tuntui kysyvän.
----
(*) Poistin muutamia kärjistäviä sanoja 8.2.2018. KS
----
(*) Poistin muutamia kärjistäviä sanoja 8.2.2018. KS
Samoja asioita olemme näemmä pohdiskelleet.
VastaaPoistaNaisten häirintä, naisten itsensä määrittelemänä, on nyt rikoksista suurin. Mikään muu ei leimaa ihmisen koko elämää sekä jälkeen että myös ennen mainitun häirinnän.
Minä törmäsin tähän asiaab ensimmäisen kerran 2014, kun ruotsalainen kirjailijakaksikko kirjoitti yhteisellä taiteilijanimellä Erik Axl Sund Varistyttö-nimisen rikoskirjatrilogian, tosi huonon, mutta paljon mainostetun. Ihmettelin blogikeskusteluissa kansia, joihin oli töhritty Carl Larssonin maalaamia koti-idyllejä. Kirjoittajat selittivät tekosensa niin, että Larsson on rehennellyt jollekin toiselle taiteilijalle kirjeessä suhteestaan palvelustyttöön, mistä päätellen hän on pedofiili. Tutkin asiaa myöhemmin ja löysin vain sellaisen tiedon, että tuota kirjettä ei ole löytynyt ja että piikatytön ikää on huhuissa muutettu nuoremmaksi. Tietenkin 1800-luvulla oli myös ihan eri meininki ja eri ikärajat, mutta sitä vouhkaajat eivät olleet ottaneet huomioon. Jotkut lähtivät blogikommenteissaan suoraan siitä, että tiedättehän te kai nyt sen, että Larsson oli pedofiili.
Olinpa muotoillut huonosti tuon kolmannen lauseen. Näyttää siltä, että mikään muu rikos kuin seksuaalinen häirintä ei nykyään leimaa niin lopullisesti ihmisen koko elämää, sekä ennen rikosta ollutta että rikoksen jälkeen tulevaa (...ei ehtinyt!).
PoistaJoku oli kirjoittanut Kouvolan Sanomien tekstiviestipalstalle näin: "Voisikohan seksuaalisten paljastusten takarajaksi laittaa vaikka 50 vuotta. Muisti voi jo hankaluuttaa, ettei ole varma, kumpi osapuoli siihen syyllistyi." Kannatan tätä, ja myös vainajat voisi armahtaa, jälkikasvun vuoksi.
Yep.
PoistaTässä pitäisi näkyä toinenkin kommenttisi mutta ei jostakin syystä näy. Outoa.
Oikeastaan tässä Me Too keskustelussakin outoa on, että aina etsitään syyllisiä vaikka kiven alta ja ollaan valmiita uskomaan kaikista pahinta lähimmäisistä.
Syyllisen etsiminen, asiassa kuin asiassa, kuuluu vahvasti länsimaiseen kulttuuriin - olisiko sillä jotakin tekemistä kristinuskon kanssa?
Törmäsin jossain muuallakin siihen, että viesti oli näkynyt s-postissa, mutta ei ilmestynyt blogikommentteihin.
PoistaEi haittaa, minähän taisin vain lähinnä korjata yhden huonosti muotoilemani virkkeen selvemmäksi.
Vimma syyllisten etsimiseen on kiinnostava kysymys. Syntipukin uhraaminen ainakin on lähtöisin Raamatusta. Ja kyllähän kristinusko tarjoaa sellaista asennetta, että ihminen on koko ajan syntinen ja paha ja sitä pahuuttaan pitää pyydellä anteeksi ja pyytää armoa.
Tuo poistettujen kohtien merkintä on kiva juttu. Voi kuvitella sen kärjistyksen.
Tänään katselin Kouvolassa Marimekon kankaita, alkoi naurattaa Armin suoraviivainen toiminta. Briljeerasin kertomallasi anekdootilla kahvilassa tutuille. Nauroimme ensin kunnon mahanpohjanaurut. Sitten kahviporukkamme miehet sanoivat, että tuollainen homma voisi olla kauhean alentavaa.