torstai 8. helmikuuta 2018

Kielletäänkö Caravaggio

[vai surfaillaanko apilaniityillä?]

Kyösti Salovaara, 2018.


Mielellään näkee yksityiskohdissa vertauskuvallisuutta, symboleja ja ikoneja.
    Kenties se on pakenemista omista tunteista.
    Mutta pakenemista on montaa lajia. Yksityinen kokemus on pelkästään yksityinen. Se ei kerro paljon mitään.
    Kun etsii merkityksiä ja on löytävinään vertauskuvallisuutta, tajuaa kuuluvansa laajempaan heimoon kuin omaan minään, itsekeskeiseen ”paskiaiseen”.
    Tällä tavalla ajaudutaan vuorovesien salaisuuteen.
    Playa de las Canterasin aallot vyöryvät rannan vulkaaniseen hiekkaan. Surfaaja meloo käsillään lautaansa mahallaan maaten yhä kauemmaksi, suurta lainetta tavoitellen.
    Sitten hän kohtaa sen, kääntyy, nousee seisomaan kuin kuningas ja antaa laineen kuljettaa ja tuntea olonsa kaiken olevaisen hallitsijaksi. Hän ei ratsasta suoraan kohti rantaa, vaan etsii laineiden harjoilta ja aaltojen kuopista vauhdikkaan polun, kunnes mahdoton tehtävä päättyy ja hän kaatuu turkoosiin kuohuun viimeisen aallon murtuessa rantahiekkaan.
    Kannatti kuitenkin yrittää. Hän kääntyy uudestaan merelle päin, kuljettaa taas lainelautaansa käsillä meloen, toivoen että kohta suuri aalto tempaa hänet taas mukaansa.
    Sellaistahan elämä on, laineita ylös ja aaltoja alas kunnes väistämätön osoittaa voimansa. Viimeinen pisara otsalla, jalat hiekassa, auringon säteissä kellumaan jäänyt lauta.


Kuka meistä on aina oikeassa? 
    Kuinka usein olemme väärässä?
    Voiko olla aina väärässä eikä koskaan oikeassa?
    Onko mahdollista meloa suurta aaltoa kohden tajuamatta ettei se koskaan saavu minun kohdalleni, näille rannoilla?
    Ihmiset ovat erilaisia samankaltaisuudessaan.
    Pyhimyksiä on vähän tai ei juuri lainkaan.
    Jokaisella on puolensa, vikansa, virheensä.
                                                                              S.I. 2018.
Tarkkailija kilometrin korkeudessa Kanarialla.
Yksityinen kokemus, yleinen huomio?
    Moraali lienee laskettu keskiarvojen perusteella. Herra varjelkoon meitä ihmisiltä, joiden elämässä ei ole muuta kuin puhdasta  ”moraalia”, tinkimätöntä oikeassa olemista.
    Aaltojen mukana ratsastaa helpoiten, kuohujen ilmavassa kuplassa, mutta täytyy muistaa että lopulta syöksyy pärskeisiin ja kastuu kauttaaltaan.
    Elämä ei kuivata surfaajaa ennen kuin aivan lopussa.


Sensuuriasioihin perehtynyt Svetlana Mintcheva kysyi viime sunnuntaina The Guardianissa: ”Caravaggio tappoi miehen. Pitäisikö meidän sen tähden sensuroida hänen taidettaan?”
    Kysymys liittyy Me Too – kampanjan julkisiin aaltoihin. Pärskeisiin. Missä menee raja yksilön tekojen ja hänen luomien taideteoksien välillä?
    Jos yksilö käyttäytyy huonosti, jopa hirviömäisesti, tarkoittaako se ettei yhteisö voi eikä saa katsella hänen maalauksiaan, lukea hänen kirjoittamiaan kirjoja, katsoa hänen ohjaamiaan elokuvia? 
    Jari Sillanpää tuomittiin oikeudessa,  mutta hänen laulujaan soitetetaan Ylellä kuin mitään vakavaa ei olisi tapahtunut. Onko moraalia vähintään kahdenlaista? Jotenkin särähti kun Yle Helsingin tyhmänsorttinen naistoimittija hellitteli tuomion saanutta "narkkaria" ja... (*)
    Onko Me Too jo kiivennyt liian suuren laineen harjalle? Kohta sen alle jää kaikki. Eikä tämä tarkoita, että liikkeellä olevat olisivat ehdottomuudessaan väärässä.
    Mutta realistinen kysymys kuuluu: milloin ja missä taide on syntynyt normaaliyksilön, moraaliltaan "täydellisen" keskivertokansalaisen kynästä tai pensselistä?
    Onko puritaaninen ihminen ihanne sinänsä? 
    Myös SiLLOIN kun ihminen kääritään fenimismin fundamentaaliseen pakkopaitaan?


Esimerkkinä Woody Allen, joka on ohjannut 54 elokuvaa.
    Jos ja kun Allen vuonna 1992 syyllistyi anteeksiantamattomaan tekoon omassa elämässään, ihmissuhteissaan, tuleeko elokuvateattereista ja tv-ohjelmista häivyttää mestarilliset filmit aikaisemmiltakin vuosilta, kuten Annie Hall (1977), Manhattan (1979) tai Hannah ja sisaret (1986)? Eikö Allenin taidetta  sitten ole olemassakaan vuoden 1992 jälkeen?
    Jos ei, niin mitä me olemme katsoneet?
    Jos ja ... uudestaan jos!
    Jos taideteos ei ole aikaisemmin tuntunut ihmistä vihaavalta ja ihmisyyttä halveksivalta, muuttuuko se sellaiseksi kun taideteoksen tekijän yksityiselämästä paljastuu holtittomuutta, pahuutta tai jopa hirviömäisyyttä? 
    Woody Allenin on sanottu popularisoineen loistavasti Ingmar Bergmanin "naissuhde-elokuvien" teemoja - tuleeko myös Bergman asettaa moraalisen arvioinnin kohteeksi? Sitäkin väitettä on ilmassa.
    Mutta jos myös Ingmar Bergaminin filmit heitetään noitaroville, niin mitä taiteesta jää käteen? Karrelle palanut hiilennokare?
    Jörn Donner  (ironista kyllä, Bergman asiantuntija) kertoo muistelmateoksessaan Mammutti, kuinka hän ei voinut henkilökohtaisiin murheisiinsa etsiä tukea Armi Ratialta – vaikka Ratia muuten ja monin tavoin tuki Donneria – koska Ratia tarrasi heti Donnerin muniin.
    Ratia haki seksiä, ei terapiaistuntoja.
    Kun tämän tietää, pitäisikö Marimekon kankaat jättää ostamatta ja Mari-paita päälle pukematta?
    Miettikää! (*)
    Hannu Salama tuomittiin aikoinaan jumalanpilkasta. 
    Tulisiko Juhannustanssit viedä uudestaan raastuvanoikeuteen ja etsiä siitä mahdollinen naisenpilkkaa tuomittavaksi? Entä Henry Millerin kaltaiset kirjailijat, joiden puolesta länsimainen liberaali humanismi taisteli oikeusasteita myöten ja joka tapauksessa ahdasmielisyyttä vastaan – olisiko Miller ja kumppanit nyt jälkikäteen tuomittava tai ainakin heitettävä sensuurin mustaan laatikkoon mieskeskeisen erotiikan takia?
    Esimerkeistä ei ole pulaa, paitsi että niitä on enemmän kuin kukaan jaksaa luetella.
    Mintcheva muistuttaa Leni Riefenstahlin ihastumisesta natsismiin, Ezra Poundin antisemitismistä ja D.W. Griffithin rasismista. Taideteokset kuitenkin ovat olemassa. Entäpä Pablo Picasso, joka heitteli slogania naisista koneina joiden tehtävänä on kärsiä – tulisiko sovinisti Picasson kankaat repiä ja hänelle pyhitetyt taidemuseot jyrätä maan tasalle?
    Ja lopulta, ikuinen ja mahdoton kysymys kuuluu: tuleeko meidän varmistaa taiteilijan yksityiselämän ”moraalinen kunnollisuus” ennen kuin voimme nauttia hänen luomistaan taideteoksista?

Kyösti Salovaara, 2018.


Surfaaja meloo ulapalle aaltoja päin, kääntyy, nousee seisomaan, muutaman hetken hän ratsastaa riemuiten aaltojen harjalle päästyään ja laineiden rinteitä laskien ja kaatuu lopulta kuohuihin.
    Vuorovetten saatossa hänen yrityksensä pysyä laineen päällä näyttää toivottomalta yritykseltä. Mutta ihmisen elämän vertauskuvana se kantaa pidemmälle, jää katsojan ja kokijan verkkokalvolle.
    Elämän apilaniityt voi kiertää, mutta mitä se tarkoittaa?
    Sunnuntaina kävelin Avenida de Bonnia pitkin.
    Vanha, hauraalta näyttävä nainen tuli vastaan. Hän talutti yhtä vanhalta ja hauraalta näyttävää koiraa.
    Koiran vasen etukäpälä oli kiedottu mustaan siteeseen. Aivan kuin jalka olisi ollut poikki, murtunut.
    Koira otti muutaman askeleen. Pysähtyi heti kun kipeä jalka osui maahan. Nainen silitti tumman koiran selkää.
    ”Kuinka pitkälle vielä?” koira tuntui kysyvän.
----
(*) Poistin muutamia kärjistäviä sanoja 8.2.2018. KS

4 kommenttia:

  1. Samoja asioita olemme näemmä pohdiskelleet.
    Naisten häirintä, naisten itsensä määrittelemänä, on nyt rikoksista suurin. Mikään muu ei leimaa ihmisen koko elämää sekä jälkeen että myös ennen mainitun häirinnän.
    Minä törmäsin tähän asiaab ensimmäisen kerran 2014, kun ruotsalainen kirjailijakaksikko kirjoitti yhteisellä taiteilijanimellä Erik Axl Sund Varistyttö-nimisen rikoskirjatrilogian, tosi huonon, mutta paljon mainostetun. Ihmettelin blogikeskusteluissa kansia, joihin oli töhritty Carl Larssonin maalaamia koti-idyllejä. Kirjoittajat selittivät tekosensa niin, että Larsson on rehennellyt jollekin toiselle taiteilijalle kirjeessä suhteestaan palvelustyttöön, mistä päätellen hän on pedofiili. Tutkin asiaa myöhemmin ja löysin vain sellaisen tiedon, että tuota kirjettä ei ole löytynyt ja että piikatytön ikää on huhuissa muutettu nuoremmaksi. Tietenkin 1800-luvulla oli myös ihan eri meininki ja eri ikärajat, mutta sitä vouhkaajat eivät olleet ottaneet huomioon. Jotkut lähtivät blogikommenteissaan suoraan siitä, että tiedättehän te kai nyt sen, että Larsson oli pedofiili.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olinpa muotoillut huonosti tuon kolmannen lauseen. Näyttää siltä, että mikään muu rikos kuin seksuaalinen häirintä ei nykyään leimaa niin lopullisesti ihmisen koko elämää, sekä ennen rikosta ollutta että rikoksen jälkeen tulevaa (...ei ehtinyt!).
      Joku oli kirjoittanut Kouvolan Sanomien tekstiviestipalstalle näin: "Voisikohan seksuaalisten paljastusten takarajaksi laittaa vaikka 50 vuotta. Muisti voi jo hankaluuttaa, ettei ole varma, kumpi osapuoli siihen syyllistyi." Kannatan tätä, ja myös vainajat voisi armahtaa, jälkikasvun vuoksi.

      Poista
    2. Yep.

      Tässä pitäisi näkyä toinenkin kommenttisi mutta ei jostakin syystä näy. Outoa.

      Oikeastaan tässä Me Too keskustelussakin outoa on, että aina etsitään syyllisiä vaikka kiven alta ja ollaan valmiita uskomaan kaikista pahinta lähimmäisistä.

      Syyllisen etsiminen, asiassa kuin asiassa, kuuluu vahvasti länsimaiseen kulttuuriin - olisiko sillä jotakin tekemistä kristinuskon kanssa?

      Poista
    3. Törmäsin jossain muuallakin siihen, että viesti oli näkynyt s-postissa, mutta ei ilmestynyt blogikommentteihin.
      Ei haittaa, minähän taisin vain lähinnä korjata yhden huonosti muotoilemani virkkeen selvemmäksi.

      Vimma syyllisten etsimiseen on kiinnostava kysymys. Syntipukin uhraaminen ainakin on lähtöisin Raamatusta. Ja kyllähän kristinusko tarjoaa sellaista asennetta, että ihminen on koko ajan syntinen ja paha ja sitä pahuuttaan pitää pyydellä anteeksi ja pyytää armoa.

      Tuo poistettujen kohtien merkintä on kiva juttu. Voi kuvitella sen kärjistyksen.

      Tänään katselin Kouvolassa Marimekon kankaita, alkoi naurattaa Armin suoraviivainen toiminta. Briljeerasin kertomallasi anekdootilla kahvilassa tutuille. Nauroimme ensin kunnon mahanpohjanaurut. Sitten kahviporukkamme miehet sanoivat, että tuollainen homma voisi olla kauhean alentavaa.

      Poista