[eli
valheen
rajamailla]
Kyösti Salovaara, 2018. |
Pakkanen
paukkuu nurkissa.
Hirsitalossa asuvat ja asuneet tietävät mitä se tarkoittaa.
Kivitalossa
eivät nurkat pauku.
Kuvitellaan
mikä on totta. Tietää ei voi.
Mies
seisoo mahtavan hiekkadyynin edessä. Hän ei muista miten päätyi
tähän. Häntä janottaa, on nälkä.
Dyynin
takana, tuolla korkealla, kutsuu sininen taivas poutapilvineen.
Uskaltaisiko
kiivetä hiekkakummun päälle?
Ehkä
mäen takana aukeaa palmujen reunustama katu täynnä ravintoloita, ruokapaikkoja,
virkistyksen lähteitä väsyneelle mielelle.
Mutta
mitä jos mäelle päässyt näkeekin horisonttiin asti pelkkää
hiekkaa? Uusia dyynejä, niiden välissä upottavia laaksoja?
Mahdottoman taipaleen?
Kannattaako
riskeerata? Pistää kaikki yhden kortin varaan?
Tosi
on totta, valhe valhetta, mutta mitä fiktio on?
Molempia
eikä kumpaakaan?
Kun
ihmiset kertovat tarinoita, he eivät ajattele valehtelevansa. Mutta
ei tarinaa totenakaan pidetä. Se on eräänlainen kokoelma peräkkäin aseteltuja ei-totuuksia, sivulauseissa toden siemen.
Onkohan
fiktio nykyään olevinaan totta?
”Tylsät
faktat hiiteen minun fiktiostani!” huudahtaa Artemis Kelosaari
vuoden ensimmäisessä Parnassossa.
Kelosaaren
mielestä pyrkimys mahdollisimman tiukkaan autenttisuuteen tuhoaa
fiktiolta mahdollisuuden olla itsenäinen kirjallisuudenlaji.
”Ihmisillä”,
Kelosaari sanoo, ”etenkin suomalaisilla, on taipumus pitää
totuutta ylimpänä arvona kaikista. Niin jalo itseisarvo se on,
ettei fiktiolle – tyylikkään luulottelun, vääristelyn,
valehtelun taidolle – jää juuri tilaa.”
Suomalaiset
ovat viehättyneet arkipäivän realismista.
Kelosaari
huomaa, kuinka muodikas historiafiktio suorastaan tukehtuu
yksityiskohtiin kaikesta, mikä ympäröi tarinan henkilöitä.
Yksityiskohdat eivät enää palvele tarinaa vaan niistä on tullut
pääasia, eräänlaista fiktiivistä historiantutkimusta. Kelosaari
kutsuu yksityiskohtiin tukehtuvaa kirjailijaa ”läksyihinsä
tukehtuvaksi kirjailijaksi”. ”En tiedä mikä on tällaisen
kirjailijan motiivi ylipäätään kirjoittaa”, Kelosaari sanoo,
”muu kuin korostaa sitä että on tehnyt läksynsä kuin ainakin
kiltti koululainen ja faktoissa pysyvät aikuinen.”
Pitäisikö
kirjailijoiden siis ”valehdella” ja vääristellä enemmän?
Pitäisikö heidän tietää vähemmän sanoakseen enemmän?
Kyösti Salovaara, 2018. |
Vaatiessaan
arkipäivän realismista irrottautuvaa fiktiota Artemis Kelosaari
kuulostaa reippaan epäsovinnaiselta.
Mutta
onko hän löytänyt jonkin uudenlaisen fiktion?
Onko
nykyisen kaunokirjallisuuden ongelmana pysyttäytyminen totuuteen,
todellisuuteen?
Kelosaaren
lääkkeet tilanteen parantamiseksi tuntuvat aika laimeilta, aspiriinilta aamukrapulaan.
Fiktion
määritelmä Kelosaaren mukaan on, ettei se ole totta. ”Sen
tehtävänä on aloittaa siitä, mihin faktat päättyvät. Se
kykenee vapaasti spekuloimaan sillä, mitä olisi voinut olla tai
tapahtua.”
Miksi
fiktion ei anneta olla fiktiota – avoimesti epäaitoa?
Näin
Kelosaari kysyy, mutta ei vastaa, että kuka ei anna. Lukija?
Kirjailijat? Kustantajat? Vai ajan henki?
”Olemme
kuin kilttejä lapsia, joille isä ja äiti ovat opettaneet, että
valehteleminen on rumaa.”
Kelosaari
saattaa olla oikeassa, mutta ongelmaksi jää ettei hän pysty
määrittelemään ”fiktiota” millään uudenlaisella tavalla
eikä oikeastaan vanhanaikaisellakaan. Miksi ”epäaito” olisi
muka parempaa tai fiksumpaa kuin autenttisuus? Kelosaari ei jaksa pohtia fiktion uskottavuutta - riittääkö se perustelemaan epäaidon?
Fiktio
pakenee määrittelyjä.
Kuinka
paljon todellisuutta voi vääristellä ja kuvitella olevansa
kaunokirjailija eikä pelkkä huijari?
Muutama
viikko sitten Philip Roth kertoi haastattelijalle, että hän
ei enää lue kaunokirjallisuutta vaikka lukeekin paljon kirjoja. Roth kertoi
olleensa elämänsä ja kirjailijanuransa aikana riittävästi,
kyllästymiseen asti tekemisissä fiktion kanssa.
Meistä
ei kukaan ehkä vieläkään tiedä kuinka ”realistisia” Rothin
omaelämäkerrallisena pidetyt romaanit olivat vai olivatko lainkaan. Usein Roth kirjoitti romaaneissaan siitä, millaista on kirjoittaa
omaelämäkerralliselta vaikuttavia omaelämäkerrallisia romaaneja
ja uskotella, että sellainen on totta mikä ei ollut lainkaan.
Kenties
Roth pelkästään vääristeli, huijasi, valehteli tyylikkäästi.
Pari
päivää sitten italialainen Elena Ferrante kertoi the
Guardianissa olevansa kyllästynyt fiktioon. Hän lainasi Gogolia,
jonka kerrotaan sanoneen: Antakaa minulle mikä tahansa arkipäiväinen
sattumus, niin kirjoitan siitä viisinäytöksisen näytelmän.
Ferrante
sanoi, ettei halua noudattaa Gogolin ohjetta. Anekdootit eivät
kiinnosta häntä, ei niiden pohjalta kaukokirjallinen liioittelu. Kaikki
kirjoittaminen on velkaa fiktiolle, Ferrante sanoi, kaikessa
kirjoitetussa on enemmän tai vähemmän kaunoa. Ferranten mielestä
oleellista on, kuinka paljon totuutta tai totuudellisuutta
kirjoitettu tavoittaa.
Mutta
onko Ferrante jotenkin ”oikeammassa” kuin Kelosaari? Puhuvatko he
lopulta samasta asiasta – siitä että pinnallisen realismin ylitse
kaunokirjallisuus parhaimmillaan esittää jotakin muuta kuin pelkkiä
faktoja ja arkipäivän elämänreseptejä?
Mikä
on se ”totuus”, jota Ferrante ajattelee kirjoituksillaan tavoittelevansa?
Onko
se jotakin mitä ei kukaan pysty ääneen sanomaan? Jos
on, eikö ole suuruudenhulluutta puhua siitä?
Onko mitään muuta
totuutta olemassa kuin se mikä on sanottu?
Kyösti Salovaara, 2018. |
Asko Shalbergin romaanissa Siunaus päähenkilö Gustav elää Ruotsissa suurinpiirtein nykyajassa, mutta kun hän matkustaa Tunisiaan lomalle, ollaankin 50-luvulla keskellä itsenäistymistaistelua. Jos ei lue tarkkaan, niin tämä harhautus jää huomaamatta. Taisteluympäristö sopii Gustavin mielentilaan, mutta kyllä minusta tämä hieno moraalitarina olisi toiminut ihan hyvin myös pysymällä koko ajan nykyajassa.
VastaaPoistaNykyään ei ehkä luoteta selkeään fiktioon, mukaansa vievään kertomukseen.
Hyvin usein romaaneihin lisätään kaikenlaista faktapuolta, lehtileikkeitä yms. Elämä on silppua ja välähdyksiä. Tällaisesta materiaalista saa aikaan järkäleromaanin, mutta jaksaako kukaan lukea sitä. Olen selaillut Miki Liukkosen O-kirjaa (vai mikä ympyrä se on?).
Olen ueskellut pitkästä aikaa Samuli Parosen paljon lainattuja aforisemja:
Maailma on sana.
Vastaukset elävät aikansa. Kysymykset tulevat yhä uudestaan.
Ehkäpä netistä on liian helppo etsiä faktoja ja siksi ne usein jäävät romaanin tavoitteeseen nähden pinnallisiksi.
PoistaSinänsähän arkipäivän merkistöjen näkyminen tarinoissa ei voi lähtökohtaisesti olla "paha" asia. Mutta mitä väkevämmin kirjailija kirjoittaa tarinaansa ajan merkkejä, sitä suuremman riskin hän ottaa kaiken pikaisesta vanhenemisesta. Laita päähenkilö (kun kirjoitat romaania vuonna 1961) lisäämään kahvikupilliseen runsaasti Atlantaa, ja vuonna 2018 kukaan lukijoista ei tiedä mitä tuossa oikein tapahtui.