[taivastelua]
Kyösti Salovaara. Taivas - Vanhakaupunki, Helsinki 10.6.2018. |
Ollaan
paikallaan ja ajetaan muualle.
Katsotaan
taivaalle, otetaan valokuvia sinisestä.
Tiedetään
ettei taivasta voi kuvata, mutta kuvataan silti. Yksi kuva
kotinurkilta Malmilta, toinen Vanhastakaupungista meren rannalta,
kaislikon keskeltä kun kaislan tupsun päässä räksyttää joku
kerttunen ja sitten vielä Kotkasta, Katariinasta, venäläisten
rakentaman linnoitusmuurin ulkopuolelta, melkein Putinin varpaita sivellen.
Ei
taivasta voi kuvata, koska ei sitä ole olemassa.
Kolme
kuvaa – mitä niissä on jos taivasta ei ole?
Sinistä
valoa, vai? Jos, niin mistä se tulee kaikkialle?
Mistä
se tulee jos mitään ei ole?
Taas
lehdessä kerrottiin, että Einsteinin kaava paljastaa
avaruuden, mutta taivaasta ei puhuttu mitään. Kun minä kirjoitan
pisteen virkkeen perään, ja joku olio kirjoittaa pisteen yhtä aikaa oman
lauseensa perään miljoonan valovuoden päässä, niin eikö meillä
ole täsmälleen sama sininen hetki? Myös kohta kun kirjoitamme seuraavan lauseen. Siitä riippumatta
mitä Einsteinin kaava väittää, ja kuinka kovaa minä ja se olio menemme kohti jotakin. Ainakin Platon oli sitä
mieltä. Olisi ollut jos Hesari olisi kysynyt.
Piste
tulee… tässä.
Maailman
menoa on mukava taivastella nojatuolissa.
Istun
ja taivastelen.
Eikä
taivas putoa päälle.
Viime
torstaina kunnioitettu säveltäjä Kari Rydman kirjoitti
blogiinsa Synkän yksinpuhelun. Sen aiheena oli liberaaliin
valepukuun sonnustautunut uusi suvaitsemattomuus. Rydman kertoi
kyllästyneensä edes mainitsemaan sitä ja kirjoittamaan siitä.
”Kaikkialla
vaanivat kulttuuri- ja mielipidepoliisit”, Rydman kirjoitti, ”ja
heidän pienimmätkin murahduksensa saavat huumaavan kaiun kaikissa
medioissa. Julkiset toimijat vapisevat pelokkaina näiden murahdusten
paineessa, olivatpa ne peräisin kuinka pieneltä
ammattiloukkaantujien joukolta tahansa.”
Onkohan
maailma muuttunut, vai näyttääkö vain siltä?
Pitkäpyrstöinen lintu hakeutuu pitkäpyrstöisen lajitoverinsa seuraan, koska haluaa omien
geeniensä jatkuvan. Pyrstön pituudesta voi päätellä paljon. Lyhytpyrstöisillä on sitten oma klubinsa. Pitkäpystöinen ajattelee että vain pitkäpyrstöiset ovat arvokkaita pariutumaan, lyhytpyrstöisellä on toinen tähtäin seuraa etsiessä.
Mutta
onko myös kulttuuri evoluutiota, samaan seuraan hakeutumista?
Samankaltaisuuden tavoittelua hinnalla millä hyvänsä? Pitkäpyrstöiset karsastavat lyhytpyrstöisiä.
”Terve
ja vakaa yhteiskunta sietää monenkaltaisia ajattelutapoja”,
Rydman jatkoi juttuaan. "Yksi voi kaikessa rauhassa olla sitä, toinen
tätä. Jonkun ajattelutapaa voi kummeksua ja oudoksua, mutta asiaa
jää siihen. Tämä nykyinen yhteiskunta ei ole terve. Sen
suurimpina käyttövoimina toimivat julmettu ja kovaääninen
’pöyristyminen’ ja suorastaan ammattimainen toistenkin puolesta
hampaita kirskuttava ’loukkaantuminen’. Uutta vuotta 1918 on ehkä
turha povailla, siihen rintamalinjat ovat liian moninaiset ja
sekavat. Mutta tämä maailma ei ole lähelläkään sitä, missä
haluan elää.”
Sinisen
taivaan alla kaikenväristä pessimismiä ja katkeruutta: onnellinen
Suomen väki!
Pitääkö
ajatella paljon, vähän vai ei lainkaan?
Espoossa
vietettiin ompelupäiviä.
Tilaisuuden
järjestäjä kertoi innostuneena, kuinka ompeleminen, vaatteiden
valmistaminen, on jälleen nousussa ja että se johtuu osittain
siitä, että Suomeen on syntynyt paljon kangastehtaita.
Mutta
suomalaiset eivät nyt ompele toteuttaakseen omaa taiteellisuuttaan tai
säästääkseen rahaa. Näin meille vakuutettiin. Ei, päinvastoin,
nämä uudenlaiset kankaat ovat kalliita, usein ihan ”luomua”, ja
nyt nämä ompelijat kuulemma vastustavat halpa-asusteita ja saman
tien globalisaatiota. Halutaan olla ”trumpilaisesti”
kotikutoisia.
Onko
tämä totta?
Eikö
Suomessa saa edes ommella omaksi huvikseen, ollakseen oma
disainerinsa vaan kaikki pitää perustella tiukan oikeaoppisesti yhteiskunnallisella tai
moraalisella paatoksella?
Kun
äitini, räätälin tytär, neuloi ja leikkasi kankaita somiksi ja tyylikkäiksi vaatteiksi 1950-luvulla hän ei tehnyt sitä kapinoidakseen ”jotakin”
vastaan vaan luodakseen sellaista kauneutta, joka tyydytti hänen
silmäänsä.
Saako
Suomessa ajatella mitä haluaa? Eikö iloa ja kauneutta voi ja saa luoda
pelkästään ilon ja kauneuden tähden?
Alkaa
epäilyttää.
Kyösti Salovaara. Taivas - Malmi, Helsinki 10.6.2018. |
Kesällä aivot pitää ripustaa naulakkoon.
En
tiedä miksi, mutta sellainen tapa täällä on, ja kenties myös muualla.
Ainakin
jos voi jotakin päätellä Helsingin Sanomien kultuuriosaston
jokakesäisestä tempauksesta otsikolla Kesä, kärpäset ja
ruumis (10.6). Dekkareista siis kirjoitettiin, koska jostakin
syystä niiden lukeminen, jopa Hesarin väelle, on sallittua kesällä.
Tosin
dekkareita ilmestyy nykyään niin paljon, ettei voi olla varma
kannattaako niitä läpeensä kahlata. Mutta eroaako tämä ns.
vakavien romaanien tilanteesta, sitä en osaa sanoa, vaikka osaankin
ottaa sinisestä taivaasta kolme valokuvaa.
Helsingin
Sanomien kulttuuritoimitus tietysti vähättelee
jännityskirjallisuutta heitellessään pieniä pätkiä muka-arvosteluina sivuilleen, mutta sekin on sallittua, varsinkin kesällä
kun aivot siivotaan narikkaan.
Minäkin
pakkasin matkalukemista melkein täyden lentolaukullisen, ja taitavat
olla melkein kaikki jännäreitä. Kaipa myös minulla on oikeus vaan ei
velvollisuutta pistää aivoni naulakkoon, ihan perälle.
Silti
kapinoin ajatusta… että kesällä ei tarvitsisi rasittaa aivojaan,
mutta myös sitä ajatusta karsastan, että salapoliisromaanien
lukeminen on vähempiarvoista puuhaa kuin vakavien romaanien
lukeminen, paperilta tai sähköisesti. Analoginen ja digitaalinen
kirjain muuten näyttää samalta. Jos ei näyttäisi, sitä ei
ymmärtäisi.
Ollakseni
ikävä, lainaan tähän Raymond Chandleria:
”Ekspressiivinen
kirjallisuus ja eskapistinen kirjallisuus ovat arvostelijoiden
slangia, aivan kuin abstraktisilla sanoilla olisi jokin ehdoton
merkitys… Jokaisen ihmisen täytyy joskus paeta pois omien
ajatustensa kuolettavasta kehästä… Tarkoitukseni ei ole saarnata
salapoliisiromaanista ihanteellisena pakenemisen välineenä. Sanon
ainoastaan että kaikki ajankuluksi lukeminen on pakenemista, olkoon
aihe sitten kreikkaa, matematiikkaa, tähtitiedettä, Benedetto
Grocea tai Unohtuneen miehen päiväkirja. Joka muuta väittää,
on älyllinen keikari ja pelkkä aloittelija elämäntaidossa.”
(Suom. Eero Huhtala.)
BBC
ennustaa, että Belgia voittaa jalkapallon MM-kisat.
No,
Putin ne ainakin voittaa.
Saa
nähdä miten kansainvälinen poliitikkaa liikahtelee pelien päätyttyä.
Aika
moni veikkaa Brasiliaa. Espanja on voittanut maailmamestaruuden kerran ja Euroopan herruuden pari kertaa pallonhallintapelillään, joten kestääkö tuo tyyli nykyhetken säröä? Ja voi myös miettiä pystyvätkö Espanjan maajoukkueen ”katalaanimilitantit”
todella pelaamaan täydellä sydämellä keskusvaltion ”puolesta”
- saapas näkee mitä nappulakenkä tekee. Espanjan "moraalia" saattaa myös heikentää maajoukkuevalmentaja Jolen Lopeteguin ilmoitus siirtyä Real Madridin leipiin kisojen jälkeen. (Lisäys, keskiviikkona illalla 22:28, Madrid: Real Madrid -pestin julkaiseminen johti Lopeteguin potkuihin. Espanjan jalkapalloliitto ilmeisesti piti tilannetta mahdottoman joukkueen onnistumisen kannalta.)
Belgia
ja Brasilia ovat tulvillaan huipputähtiä.
Pelkät
tähdet eivät riitä, jos joukkue puuttuu. Yksin on eri asia kuin
yhdessä.
Saksa
on kone, mutta joskus konekin menee epäkuntoon. Oikean öljyn
valinta edellyttää momentumia. Hiukkaspäästöt huolestuttavat
pientä kulkijaa.
Tämä
ei ole jalkapallokieltä eikä mitään. (Yhteiskunnallinen kannanotto?)
Pistinpä
sanoja peräkkäin. Se sallitaan koska aivot jäivät narikkaan.
”Nämä
ovat sivullisen tarpeettomia ajatuksia”, kirjoitti Eeva-Liisa
Manner andalusialaisessa vuoristokylässä, ”illan viiletessä,
/ kun taivas on syvä ja kirkas / ja verhottu aurinko paistaa /
silkin läpi.”
Piti
vielä meikäläistä elämää taivastellakseni lainata Nicolas Freelingiä.
Siispä
lainaan. Varmistan että kolmelle taivaankuvalle saadaan katetta.
Siis perustelu.
Romaanissa
Sateisen maan kuningas (1966) Freelingin hollantilainen
poliimies Van der Valk pohdiskelee pohjoisten kansojen romantiikan
puutetta, ja sitä mitä intohimo on:
”Sitä
on kahta lajia, hän tuumi. On pohjoinen laji, joka kuvittelee
olevansa väkevää tunnetta ja on vain väkevää mielikuvitusta. Se
koskee meitä: minua, saksalaisia, skandinaaveja, englantilaisia,
amerikkalaisia. Me olemme taipuvaisia sameaan epätodellisuuteen ja
nyyhkivään, kakistelevaan melodramaattisuuteen; meillä ei ole
intohimoja mutta me kuvittelemme niitä niin tehokkaasti että olemme
muka valmiit mihin tahansa mahtavaan dramaattiseen eleeseen. Se on
meidän romantiikkaamme, joka ei ole romantiikkaa lainkaan vaan
romantisoimista. Me vetistelemme ämpärikaupalla intohimosta jota
meillä itse asiassa ei ole; me teemme itsemurhia kaiken aikaa ja
sekin johtuu sulasta itsesäälistä. Meidän mahtavia elkeitämme
elähdyttää kostea ja ylenpalttinen teatterintaju.” (Suom. Seppo
Loponen.)
Tuon
analyysin jälkeen tekee mieli kysyä: Ovatko suomalaiset
skandinaaveja vai kuuluvatko pikemminkin slaavilaisen bysantin
varjostamaan kulttuuriin?
En
kysy, koska en tiedä eikä tietämättömyyttä pidä julistaa.
Vain
sellaista voi kysyä, mihin on vastaus.
Näin
sanoi joku viisas, vaikka en muista kuka.
Olen
muuten varma etteivät taivaasta ottamani kuvat menneet sekaisin.
Usko
tai älä, juuri tuollaiselta taivas näyttää Malmilla, Helsingin
Vanhankaupungin rannassa ja Kotkassa meren keskellä.
Kyösti Salovaara. Taivas - Katariinan meripuisto, Kotka 11.6.2018. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti