[sattuman
kaupalla]
Kyösti Salovaara, 2018. |
Jostakin
syystä ryhdyin miettimään Flitcraftin tapausta.
Miksi?
En
osaa sanoa. En muista mistä ajatukset alkoivat. Enkä
tiedä mihin ne päätyvät.
Päädyinkö miettimään Flitcraftia tätä loputtonta SOTE-keskustelua seurattuani? Ei häntää eikä päätä.
Niin kuin tiistaiaamuna muuan Helsingin yliopiston professori todisti Ylen Ykkösaamussa: ”Minulta on koko ajan kyselty minkä puolueen
asiaa perustuslakikysymyksessä ajan. Minä vastaan, en minkään
puolueen. Minun puolueeni on professori!”
Arvatkaa
pääsikö nauru?
Että
tuon miekkosen ainoa poliittinen näkemys on siinä, että hän
toimii professorina yliopistolla.
Jotkut muistavat 1960-luvun keskustelun porvarillisesta hegemonista.
Silloinhan virkamiehet vakuuttivat olevansa puolueettomia. Jos joku
heistä olisi sanonut puoluekantansa olevan virkamies,
vasemmistolaiset kriitikot olisivat tikahtuneet nauruunsa.
Nyt
ei naurata ketään. Paitsi minua. Että jonkun ihmisen yhteiskunnallinen katsanto on professori!
Naiivi
saa olla, mutta kannattaako se paljastaa?
Entä
sitten Flitcraft – eksistentialistinen sankariko?
Kenties
tämä pohdiskeluni johtuukin vanhenemisesta. ”Aika kuljettaa meitä
samalla tavalla, nukkavierun elämän jokaisena päivänä”, Albert
Camus mietti esseessä Absurdin muurit. ”Mutta sitten
tulee hetki, jolloin meidän on itse kuljetettava sitä.”
On
tartuttava hetkeen, niin kuin tapana on sanoa kun ei muuta keksitä
sanoa. Tai sanotaan tuo toisella tavalla, niin kuin Jean-Paul Sartre tiivistäessään eksistentialismin yhteen virkkeeseen: ”Ei ole mahdollista valita
omaa aikaansa, mutta on pakko valita itsensä omassa ajassaan.”
Kuinka
usein se onnistuu? Itsen valitseminen?
Useimmiten
annamme ajan kuljettaa. Lastuna laineilla keinutaan kevyesti. Jos tämä vaatimus osallistua hetkeen koskee yksilöä suhteessa omaan aikaansa ja elämäänsä, miten
käy yhteisölle? Onko silläkin eksistentialistinen valinnan hetki?
Pitäisikö senkin valita ”itsensä” omassa ajassaan, koska mitään muuta aikaa ole ole käytettävissä?
Tulisiko
Flitcraft nähdä yleisenä ilmiönä eikä vain yksilön
kokemuksena?
Heittelen
kysymysmerkkejä aivan kuin ne olisivat ilmaisia.
Tämä
miekkonen, tämä Flitcraft vietti hyvää perhe-elämää Tacomassa.
Hän oli menestyvä kiinteistövälittäjä. Hänellä oli asiat
kunnossa, hieno perhe, viehättävä vaimo ja pari mukavaa lasta.
Eräänä
päivänä Flitcraft ei palannut kotiin. Hän katosi kuin tuhka
tuuleen. Vaimo ja lapset eivät kuulleet miekkosesta sanaakaan. Heillä
ei sinänsä ollut hätää, sillä Flitcraft jätti perheelleen
mukavasti rahaa, jotta nämä saattoivat jatkaa turvallista elämää,
nyt tosin ilman herra Flitcraftia.
Viisi
vuotta myöhemmin rouva Flitcraft kuvitteli nähneensä miehensä
Spokanessa. Hän palkkasi yksityisetsivän avukseen. Tämä löysi
herra Flitcraftin helposti.
Kävi
ilmi, että Flitcraftilla oli uusi perhe, uusi työpaikka, pari
mukavaa lasta ja hän vietti säädyllistä pikkuporvarillista elämää
Spokanessa, täysin samanlaista kuin hän oli viettänyt Tacomassa.
Vaimo
ei koskaan ymmärtänyt mitä aviomies oli tehnyt, mutta he erosivat
sovussa.
Kyösti Salovaara, 2018. |
Herra
Flitcraft kertoi Sam Spadelle, yksityisetsivälle, että tuona päivänä mennessään aamiaistunnille hän käveli rakenteilla olevan talon ohi ja
rakennustelineiltä putosi jonkinlainen palkki aivan hänen
jalkojensa juureen.
Flitcraft
ei pelästynyt mutta järkyttyi. ”Hänestä tuntui kuin joku olisi
nostanut kannen hänen elämänsä päältä ja antanut hänen
katsella sen koneistoa”, Sam Spade muistelee Flitcraftia Dashiell
Hammettin romaanissa Maltan haukka.
Palkin
pudotessa Flitcraftin viereen tämä tajusi, että ihmiset kuolivat
umpimähkäisesti ja ”että he saivat elää vain niin kauan kuin
sokea sattuma säästi heidän henkensä”.
Koska
sattumalta putoava palkki saattaisi koska tahansa päättää hänen
päivänsä, Flitcraft ajatteli, hänkin muuttaisi omaa elämäänsä
täysin sattumanvaraisesti. Hän ei palannut kotiin, kierteli
Kaliforniaa muutaman vuoden ja päätyi sitten
Spokaneen, meni naimisiin, sai lapsia ja ryhtyi viettämään täysin samanlaista elämää kuin mitä oli paennut, sattumanvaraisesti.
Tarinan
ironia ei jätä kylmäksi.
Flitcraft
”mukautui palkkien putoilemiseen, ja kun niitä ei enää sen
enempää pudonnut, hän mukautui niiden putoamattomuuteen.”
Olemmeko
me kaikki eräänlaisia ”flitcrafteja”? Ainakin ajatuksissamme?
Koska
et voi valita aikaasi, valitse itsesi!
Tämäkin
kuulostaa komealta, mutta onko?
Sanooko
Sartre ja eksistentialismi syvän totuuden vai kertooko pelkän
triviaalin huomion: koska aikakonetta ei ole, pysy siinä missä olet
ja nauti sen kuin pystyt!
Muuan
kirjoittaja väitti, että Dashiell Hammettin Maltan haukka on
paras populaari kuvaus eksistentialismista. Olisi kiva tietää
lukivatko Sartre ja Camus Hammettia.
Kovaksikeitettyjä romaaneja Sartre
joka tapauksessa luki, jos nyt Ernest Hemingwaytä voi pitää
”kovaksikeitettynä” kirjoittajana. Yhtä kaikki, niin kuin
Sartre sanoi, Hemingwayn ja Saint-Exupéryn jälkeisen kirjallisuuden pitää syöstä asiat ja ihmiset toimintaan: ”Antakaa
salakuljettajan, tullimiehen, partisaanin ylittää vuoristo, antakaa
lentäjän lentää sen yllä, ja hetkessä vuoristo nousee esiin
näiden toisiinsa liittyneiden tekojen ansiosta, se ponnahtaa ulos
kirjastanne kuin vieterin ponnahduttamana. Maailma ja ihminen siis
paljastuvat toiminnassa. Ja kaikki ne toiminnat, joista me
voimme puhua, palautuvat yhteen ainoaan: historian tekemiseen.”
Herra professori, ymmärrätkö
sinä tämän eksitentialismin dilemman? Sinä jonka
yhteiskunnallisena näkemyksenä on olla professori? Tajuatko
että historia pitää tehdä? Että ei voi antaa loputtomasti ajan
kuljettaa meitä vaan joskus pitää tarttua siihen ja ryhtyä
kuljettamaan sitä?
Tarkoituksena
ei ole väittää SOTEsta mitään.
Minussa
on kolme Kyöstiä – tänään Kyöstin nimipäivänä kun
tätä kirjoitan.
Radikaali
Kyösti tukee Sipilää ja Orpoa: tehkää se hemmetin
SOTE! Syöskää asiat ja ihmiset toimintaan! Tehkää historiaa!
Pragmaattinen
Kyösti kannattaa oppositiota ja yliopistojen kelpo professoreja: otetaan
varovaisesti, ei tehdä mitään hätiköiden, aloitetaan kaikki
alusta, ei tässä mitään kiirettä ole, hyvä kun puuhastelua
piisaa tuleville vuosille, kysytään Euroopalta saako...
Anarkistinen
Kyösti toivoo, että kaikki menee päin honkia, ettei mistään tule
mitään vaan yhteiskunta ajautuu kaaokseen, josta… kenties
jonakin päivänä nousee uudenlainen, autonomisten yksilöiden
järjestäytynyt hyvinvointiyhteiskunta!
Tai
jos ei nouse, aina parempi. Kaikkeen tottuu, sanoi pässi kun päätä
leikattiin.
Kyösti Salovaara, 2018. |
Johdattelua
eksistentialismiin:
Albert
Camus: Kapinoiva ihminen. Esseitä ja katkelmia. Valikoinut
Maija Lehtonen. Suom. Ulla-Kaarina Jokinen ja Maija Lehtonen. Otava
1971.
Dashiell
Hammett: Maltan haukka. (The Maltese Falcon, 1930.) Suom.
Kalevi Nyytäjä. WSOY, 1974.
Keijo
Kettunen (toim.): Varjomiehen jäljillä – Dashiell Hammett 100
vuotta. Suomen dekkariseura, 1994.
Jean-Paul
Sartre: Mitä kirjallisuus on? (Qu’est-ce que la
littérature?, 1948.) Suom. Pirkko Peltonen ja Helvi Numminen. Otava,
1967, 1976.
Nimipäiväonnittelut kaikille kolmelle Kyöstille!
VastaaPoistaTämmöistä se on, kaikkeentottumista.