[pitkässä
kaaressa]
Kyösti Salovaara, 2018. Sad Hill tänään. |
Kaikenlaisia
pyhiinvaellusmatkoja tehdään.
Ne
oikeat matkat ovat kenties aidosti uskonnollisia. Ihminen
nöyrtyy, kumartaa ja näkee vaivaa ollakseen uskomansa jumalan
arvoinen. Ollakseen epäitsekäs täytyy olla vähän itsekäs.
Sitten
on näitä muita, matkoja.
Kuljetaan
jonkun romaanin tapahtumapaikoilla. Kenties istutaan (Havannassa) kapakassa, jossa
Hemingway kittasi illan mittaan parikymmentä tupladaiquiria
(papadobleja) tai mennään (Madridissa) lounaalle ravintolaan, missä
romaanin Ja aurinko nousee epäsankaripari syö viimeistä
päivällistä.
Joskus,
arkaillen, mentiin (Pariisissa) melkein istumaan samaan ravintolan pöytään, jonka äärelle
kuuluisa sosialistijohtaja Jean
Jaurès
ammuttiin. Aivan samaan pöytään ei tietysti uskaltanut istua. Jos Jaurès
olisi saanut elää, ensimmäinen maailmansota olisi ehkä vältetty.
Rauhanmiesten
jäljillä pyhiinvaellusmatkat tuntuvat aidoilta, mutta mikä tässä
maailmassa on aitoa?
Sad
Hill sijaitsee Burgosissa, Espanjassa, kahden kylän välisellä karulla
alueella, vuorien välisessä laaksossa missä karja laiduntaa.
Ajoitpa Sad Hillin reunalle "pyhästä" Santo Domingo de Silosista tai vaatimattomasta Contrerasista, saat pelätä että auto hajoaa kuhmuraisella ja karkealla hiekkatiellä. Jos kävelet sinne, vaaditaan lujia jalkoja ja
runsaasti juomavettä.
Tännekin
voi tehdä pyhiinvaellusmatkan.
Ja
kun astut lehmänläjään, ja pyyhit sontaa kengänpohjasta,
uskallat miettiä ylevästi astuiko Clint Eastwood samaan läjään 52
vuotta sitten, kun täällä filmattiin yhtä Sergio Leonen mestariteoksista, westerniä Hyvät, pahat ja rumat (The Good,
the Bad and the Ugly / Il buono, il brutto, il cattivo).
Sad
Hill on hautausmaa, jonne elokuvan tarina (aarteen etsiminen)
huipentuu. Se on fiktiivinen paikka, ja kuitenkin faktisesti totta,
sillä espanjalaiset sotilaat rakensivat hautausmaalta näyttävän
kulissi-hautausmaan Leonen filmiä varten keväällä 1966.
Ironista
on, että Leonen lännenfilmiä ei kuitenkaan haudattu vuosien pimeään
onkaloon, ja että varsinkin harrastajavoimin kunnostettu
elokuvakulissi Burgosin takamailla kerää päivittäin ”pyhiinvaeltajia”
luokseen. Sellaisia jotka eivät pelkää autonsa hajoamista ja
sellaisia jotka jaksavat kävellä paahtavan auringon alla nähdäkseen
paikan missä Clint Eastwoodin esittämä kyyninen palkkionmetsästäjä,
hyvä, ampuu Lee Van Cleefin esittämän pahan.
Paha ansaitsee palkkansa, koska on pelkästään paha, ahne. Miten
palkkionmetsästäjä perustelee hyvyytensä on juttu sinänsä. Eli
Wallachin esittämä ruma, on kaikkea sitä mitä ihminen
raadollisimmillaan on, siis hyvin inhimillinen komediassaan.
Elokuvan
ohjaaja kertoi samaistuvansa tarinan (kyyniseen) hyvään
– työtä tehdäkseen on tehtävä kaikenlaista rahasta.
Pitkässä
kaaressa ihminen löytää itsensä Sad Hillin roomalaista amfiteatteria muistuttavalta hautausmaalta Burgosin takamailta tai roomalaiselta sillalta mihin miljoonat
askeleet ovat kaivertaneet jälkensä.
Kyösti Salovaara, 2018. Tässä kolme miestä taisteli keskenään saadakseen haudatun aarteen itselleen. |
Tuo
oli aasinsilta Salamancaan, missä roomalaiset rakensivat hienon
sillan Tormes-joen ylitse.
Sergion
Leonen filmi kuvasi lännenmyyttiä, jota ei oikeastaan ole koskaan
ollut olemassa. Siitä huolimatta satoja elokuvia on filmattu
lännenmiehestä, joka kuvataan melkein aina kunnian miehenä
tekemässä hyviä tekoja pelkästään sen takia, että jonkun niitä on tehtävä
yhteisön lamautuessa pahan edessä. Leonen lännenfilmeissä kulunut myytti
revittiin maan tasalle – ja silti se säilyy.
Paljon
sivistyneemmältä tuntuu Salamancan kaltainen kaupunki roomalaisten
rakentaman sillan päässä. Tänä vuonna Salamancan yliopisto
täyttää 800 vuotta! Kaupungissa asuu 150 000 asukasta ja
yliopistossa ahertaa 30 000 opiskelijaa. Jokaisella askeleella voi
kuulla ihmiskunnan sivilisaation ja sivistyksen kumahduksia, eikä
aina niin kauniita kuin rakennukset ja plazat yrittävät kertoa
viehättävällä olemuksellaan.
Hyvien,
pahojen ja rumien jäljiltä löytyy kaikenlaista.
Kummallista
on, että roomalaisten rakentamasta alkuperäisestä sillasta on jonkin verran yhä
jäljellä, vaikka suuri osa on pitänyt vuosien kuluessa rakentaa
uudestaan. Oleellista lienee, että roomalainen silta on olemassa,
koska sitä on pikkuhiljaa ja uskollisesti kunnostettu. Tässä se
muistuttaa sivistyksen kumulatiivista historiaa – ydin kestää ja
lujenee, reunoilla monenlaiset virtaukset syntyvät ja kuolevat,
kuivuvat kuin purosta valuva pisara paahteissa autiomaassa.
Kun
astelet Tormes-joen yli, mukulakivet rahisevat kengän alla ja kuulet
historian huokailevan. Pitkässä kaaressa - pidemmässä kuin tämä
silta - olet matkalla, joka ei pääty vaikka jonakin päivänä
loppuu.
Kyösti Salovaara, 2018. Roomalainen silta, Salamanca. |
Kauneus on katsojan silmässä.
Pysähdyt
unikkoja kasvavan pellon reunaan. Unikot pilaavat viljelyksen, mutta verkkokalvolle jää hehkuva kauneus. Onko se turhan olemisen symboli? Vai
juuri se mitä ihminen kaipaa?
Pitkässä
kaaressa pyhiinvaeltaja etsii itseään ja tietysti löytää jotakin, mitä ei halunnut löytää. Sekin kuuluu asiaan.
Pyhiinvaeltaja
katsoo peiliin: Hyvä? Paha? Ruma?
Sad
Hillin hautausmaalla lehmät ihmettelevät Arch Stantonin
hautakumpua.
Kyösti Salovaara, 2018. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti