[toistuman
taikaa]
Kyösti Salovaara, 2018. |
Maagisia
hetkiä ei kirjoiteta isoilla kirjaimilla.
Pieni
saattaa olla kauniimpaa kuin suuri.
Aamusella
rantakadun chiringuitoissa pestään lattioita, sytytellään tulia
joiden loimussa vartaassa kypsennettyjä
sardiineja tarjotaan lounaalla, asetellaan pöytiä järjestykseen ja katetaan ne ja katsellaan hetki
tyyntä merta ja äyriäisiä "troolaavia" kalastajia, jotka
valmistavat tulevaa päivää.
On
tulossa samanlainen päivä kuin eilen, mutta täysin uusi.
Raymond
Chandlerin romaanissa Pitkät jäähyväiset (muistaakseni) Marlowe
katselee iltapäivällä, vähän ennen kuin työpäivä päättyy,
baaritiskin takana kimaltavia pulloja tyhjässä baarissa ja
ajattelee, että on päivän paras hetki, mitään ei ole vielä
menetetty, kaikki on mahdollista.
Välimerellä
vähän ennen pimeää valot syttyvät rinteiden taloissa ja kujilla,
se on aivan toisenlainen hetki kuin Pohjolan pitkä hämärä
valoisan ja melkein pimeän välillä. Välimeren huikaisevan valon
muuttuminen pimeäksi täytyy nähdä, kokea eikä sitä oikein osaa
edes kuvata.
Tällaiset
hetket toistuvat, ja joka kerta ne tuntuvat uudelta vaikka hetken
taika perustuu aikaisemmin koettuun, odotukseen että kohta se taas
toistuu.
Toistumisen
taika luo ihmisen mieltä – ihmisen mieli hakeutuu toistumisen
tykö: atavistinen elämänpyörre?
Helsingin
Sanomat kertoi lontoolaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan ihmisellä
on keskimäärin 25 tuttua paikkaa missä hän toistuvasti käy,
kahviloita, kuntosaleja, lenkkipolkuja, teattereita, urheilukenttiä
jne.
Kun
paikkoja tulee uusia, vanhoja putoaa ”listalta” pois. Samalla kun
ihminen etsii uutta, hän turvautuu vanhaan. Uuden ja tutun tasapaino
säilyy. Toistumisen taika pätee myös tässä.
”Ihmisen
tasapainottavat jatkuvasti uteliaisuuttaan ja laiskuuttaan”, sanoi
tutkija. ”Me haluamme tutkia uusia paikkoja. Samalla haluamme myös
hyödyntää vanhoja, jotka tunnemme.”
Ehkäpä
kaikki perustuu evoluutioon, aivojen kehittymiseen sellaiseksi kuin
ne ovat.
Esko
Valtaoja muistuttaa kirjassaan Kohti ikuisuutta, että aivojen täytyy suodattaa ylipursuavan runsaasta tiedosta yksinkertainen,
musta-valkoinen kuva jotta ihmisen ylipäänsä selviytyy arkipäivän
tehtävistä liikaa miettimättä ja yksityiskohtiin takertumatta.
Tästä
seuraa, että tietyllä tavalla takerrumme omaan maailmankuvaamme ja
etsimme sille täydennystä ja tukea ympärillä olevasta
tietotulvasta. ”Mitä laajempia ja abstraktimpia kokonaisuuksia
käsittelemme, sitä enemmän joudumme turvautumaan uskoon tiedon
sijasta, koska sitä suurempia ovat aukot varmojen tiedonjyvien
välillä”, Valtaoja sanoo. ”Ylimmällä tasolla tietoisuutemme
noukkii maailman lukemattomista tosiasioista, tai sellaisiksi
luulemistamme asioista, pienen otoksen, jonka varaan rakennamme uskon
voimalla oman maailmankuvamme, ideologiamme ja uskontomme.”
Ihannemaailmassa
– juhlapuheiden ylevissä saleissa – ihminen etsii koko ajan
aitoa totuutta. Arkipäivän maailmassa ihminen eräällä tavalla
käpertyy itseensä, siihen mitä on, vaikka joskus näytteleekin
muuta.
”Me
emme päivitä ruisleipää suurempiin asioihin liittyviä
uskomuksiamme jatkuvasti uusilla faktoilla, me huomaamme vain jo
olemassa olevaa uskomustamme tukevat seikat ja kieltäydymme
noteeraamasta sitä mahdollisesti horjuttavia tietoja.”
Aamulla
lattiat kiiltävät kostean kauniina, pieni äyriäistroolari lipuu tyyntä
merenpintaa ja iltapäivällä pullot kimaltavat baaritiskin takana.
Kyösti Salovaara, 2018. |
”Tuleeko
lukemalla paremmaksi ihmiseksi?” kysyi hdcanis (Reijo Pehrman)
muutama päivä sitten Hyönteisdokumentti-blogissaan.
Erinomaisen hyvin
perustellussa ja punnitussa kirjoituksessa hdcanis uskalsi epäillä, että ei tule ja että kaunokirjallisuuden lukeminen ei ole mikään
ihmelääke elämän ongelmiin. Kannattaa siis miettiä, onko yleisellä hokemalla kaunokirjallisuuden empatisoivasta vaikutuksesta katetta.
”Yksi
varsin yleinen kognitiivinen vinoutuma on vahvistusharha”, hdcanis
kirjoitti, ”taipumus etsiä ja valikoida saatua informaatiota sillä
perusteella kuinka hyvin ne puoltavat olemassaolevia ajatusmalleja,
hypoteeseja ja mielipiteitä. Lukija on siis taipuvainen lukemaan
kirjoja jotka sopivat omiin näkökulmiin, etsii konfirmaatiota, ja
tällöin luonnollisesti tilaisuus oppia ymmärtämään toisia
näkökulmia tai haastamaan omat mielipiteet on rajallinen,
mahdollisesti olematon.”
Kirjoituksessa
päädyttiin karuun lopputulemaan:
”Välttääkseen
tunnetumpien tarinoiden aiheuttamat harhat ja vääristymät, lukijan
tulee siis tehdä paljon työtä, ja usein lukea huonoja, ärsyttäviä,
sietämättömiä, häiritseviä, tylsiä, epäuskottavia, rasittavia
teoksia, joita on vaikea löytää.
Mutta
aivan erityisesti kannattaa luopua siitä ajatuksesta, että
kaunokirjallisuuden lukeminen olisi joku ihmelääke joka
automaattisesti kasvattaisi empatiaa ja toisten ymmärtämistä ja
hyväksymistä:
moinen harhaluulo on vaarallisempi kuin lukematta oleminen.”
Sitä paitsi, jos lukee pahuutta henkäileviä kirjoja, eikö se vahvista ihmisen huonoja puolia? Ei kai kaunokirjallisuuden vaikutus voi olla pelkästään yksisuuntaista ja aina myönteistä, jos sillä joku vaikutus ylipäänsä on!
Kyösti Salovaara, 2017. Viekoittelevan odotuksen vaarallisuus? Ravintola La Pecera del Círculo de Belles Artes, Madrid. |
Elämä
koostuu hetkistä, jotka ovat alati
uusia toistaessaan
vanhaa. Olemme rituaaleja kiireestä kantapäähän.
Entäpä jos edellä lainatut näkemykset yhdistää, rohkeneeko kysyä: Kuinka monta
erilaista kirjaa oikeastaan olet lukenut?
Onko
niitä kolme vai seitsemän?
Enkä
nyt kysy oletko lukenut elämäsi aikana 300 kirjaa vai 7000.
Moni
meistä, heikkona hetkenä, ylpeilee kopeana lukemiensa
kirjojen määrällä, kenties myös monipuolisuudella, mutta ovatko
valitsemasi kirjat todellakin erilaisia vai pelkästään
juuri sinun maailmankuvaasi sopivia ja sitä vahvistavia? Luetko "samaa" romaania elämäsi läpi?
Kuinka
monta erilaista kaunokirjallista tarinaa on ylipäänsä olemassa?
Eikä
nyt takerruta yksityiskohtien moninaisuuteen eikä sanojen hienon
hienoihin värisävyihin.
Englantilainen
John Yorke, kokenut tv-mies, pohti Atlantic-lehdessä että kaikille
uusille tarinoille löytyy edeltäjä kirjallisuuden, teatterin tai
elokuvan historiasta. Aristoteleen jälkeen - mitä uutta on
kirjoitettu?
Yorken
johtopäätös oli, että kaikkina aikoina tarinassa matkataan
metsään mistä löytyy pimeä mutta elämän antava salaisuus.
Cristopher
Booker on puolestaan kirjoittanut lavean kirjan todistaakseen, että
on olemassa vain seitsemän perustarinaa, joita kirjallisuus ja
elokuva toistavat. Nämä ovat: hirviön taltuttaminen,
ryysyistä rikkauteen, elämänlähteen etsiminen, matka ja paluu,
uudelleensyntyminen, komedia ja tragedia.
Jos sanot, että kirjoissahan on oleellista - tarinan sisällä - niiden esittämät arvot, niin eikö ne jo lueteltu Raamatun kymmenessä käskyssä, joita sitten toistetaan valikoiden, tilanteeseen soveltuen?
Kuinka
monta erilaista romaania oletkaan lukenut?
Onko
25 liian karkea arvaus?
So
what?
Kiva
kun hetket toistuvat, aallot lyövät rantaan, illalla valot syttyvät
kukkuloiden rinteillä, paneudut kirjaan joka tuntuu niin tutulta
vaikka luet sitä ensimmäistä kertaa.
Itsekriittisenä
ryhdyn miettimään kuinka monta aidosti erilaista valokuvaa olen
ottanut vuosien mittaan? Olisiko niitä kolme? Vai pelkästään yksi, itsensä kaltainen?
Yhä
uudestaan yritän tavoittaa maiseman perspektiivin, vaikka se on
mahdotonta, ja vaikka se ei olisi mahdonta, se on aika yhdentekevää
missään älyllisessä mielessä. Perspektiivi on aivojen luoma harha, jota kuitenkin tarvitaan, jotta osaisimme
suunnistaa fyysisessä ja miksei myös henkisessä miljöössä.
No
hemmetti,
tuohon kannattaa takertua.
Me
luemme yhä uudestaan samanlaisia kirjoja, koska haluamme tunnistaa
perspektiivimme, ettemme eksyisi ja lipeäisi polulta.
Hetkien
taika pitää meitä kasassa, kuin sähköjohto
jonka varassa roikkuvat lamput syttyvät illan hämärtyessä.
Kyösti Salovaara, 2018. Andalusialainen maisema - perspektiivin tavoittelu. |
Ja myös kirjailija kirjoittaa koko ajan samaa kirjaa, taiteilija maalaa sitä yhtä ja samaa taulua jne., mutta ehkä siitä luomuksesta tulee kerta kerralta parempi tai ainakin suunta on jotain täydellisempää kohti.
VastaaPoistaLuen myös tuota Valtaojan kirjaa. Se tuntuu virkistävältä huonon fiktion jälkeen.
Siteeraamasi Valtaojan tekstin kohdat selittävät hyvin mm. sen, miten Trumpin kannattajat eivät vain "näe" hänen ristiriitaisuuttaan. Mies mielistelee Putinia hänen vieressään seisten ja digitaalisesti koko maailman edessä ja twiittailee kohta taas päinvastaista lentokoneesta, mutta se ei muuta mitään sen mielessä, joka on päättänyt, että tässä vasta on "good guy". Hitto, kyllä minä olisin ollut aivan valmis muuttamaan negatiivisen käsitykseni Trumpista, jos hän olisi puhunut ihmisoikeuksista ja sanonut vaatimattomasti, että asiat ovat vaikeita ja monimutkaisia ja maailma ei jakaudu vain hyviin ja pahoihin jätkiin, vaan paljon moninaisimmin tavoin.
PoistaMonessa muussa asiassa olen varmaan sokea, mutta en tässä.
No, onhan Trumpin leiristä lähtenyt kannattajia. Ja mitä lie tapahtuu nyt, kun hän väheksyi omaa kansaansa ja maansa oikeuslaitosta toisen valtion päämiehelle? Saako Fox News tai muu "oikea media" selitetyksi kaiken parhain päin!
Jatkan Valtaojan lukemista, jospa sieltä löytyy vastaus...