[härkää
sarvista]
Kyösti Salovaara, 2018. Osbornen "konjakkihärkä", palanen. |
Pitäisikö
tarttua härkää sarvista?
Siinä
on vaara, että härkä vie mennessään, yli olan.
Kun
on kulkenut viisi viikkoa polvihousuissa ja sukitta, tietää miltä
polvihousukansan elämä tuntuu. Kengät kenties menevät pilalle,
kun ei käytä sukkia, mutta joskus pitää irrotella, kaiken uhalla.
Kauan
sitten, pikkupoikana vappua odotettiin kuin joulua, ei lahjojen
vuoksi vaan siksi, että sai pukeutua polvihousuihin. Siitä alkoi
kesä.
Mutta kun mennään vielä kauemmaksi, ennen Ranskan vallankumousta parempi
väki pukeutui polvihousuihin. Kun valta kumotaan, sen merkit pitää
vaihtaa, joten vallankumouksen jälkeen ”työmiehen” asusta tuli
eliitin säädyllinen pukeutumismalli. Työmiehelle jäi omaksi
merkiksi lippahattu ja samettihousut.
Näkövinkkeliä
kääntäessä miettii kuitenkin, että pystyykö polvihousuissa
liikkuvan ottamaan vakavasti. Voisiko pääministeri mennä
työpaikalleen polvihousuissa, kengät paljaissa jaloissa?
Alexander
Stubb taisi yrittää ja pahat kellot muistavat sen pitkään.
Muistin
perukoilla näkyy toisenlaisiakin kuvia polvihousumiehistä: Adolf
Hitler baijerilaisissa polvihousuissa seuraamassa tuhansien
polvihousuisten nuorten paraatia; brittiläisen imperiumin sotilaat
vahtimassa alusmaitaan ja puolustamassa ylemmyyttään.
Venäjällä
tehtiin polvihousudiplomatiaa tosissaan. Ranska voitti ja Kroatia
tuli hyväksi kakkoseksi, vaikka hyviä kakkosia ei olekaan.
Jalkapallo
on välillä melkein esimerkillistä, vaikka pidin enemmän Belgian
kuin Ranskan pelistä, mutta tyylipisteet eivät ratkaise, sillä
vain tulos merkitsee.
Jos
tarttuu härkää sarvista, niin olisiko futiskisojen VAR-tarkistuksista (videotsekkaus) malliratkaisu kansainväliseen
politiikkaan? Jos ei päästä ratkaisuun, katsotaan videolta kuka on
oikeassa!
Videotarkistus
paljastaa näyttelijät ja nilkkoihin rappaajat. Kumpi on parempi
näyttelijä: Neymar vai Trump? Jos Trumpin ja Putinin
pukee polvihousuihin, syntyykö uudenlaista diplomatiaa, joka
keskittyy oleelliseen?
Ranskan
Macron ja Venäjän Putin katsoivat MM-kisojen finaalia puku
päällä, tosin pikkutakki otettiin hetkeksi pois. Kroatian presidentti Kolinda Grabar-Kitarovic esiintyi herrojen seurassa urheilullisemmin ja oli pukenut päälleen
Kroatian pelipaidan. Naisjohtajalla oli varaa rentoutua, miehillä ei.
Olisiko
Putinilla ja Macronilla ollut kanttia istua katsomossa
polvihousuissa? Kengät paljaissa jaloissa?
Tämä
kysymys jää ratkaisematta.
Kenties
valtiomiehen tulee pelätä, että pattipolvet paljastuvat. Onko
diplomatia näin ollen oleellisen peittämistä?
Joku
on kutsunut C.J. Sansomin historiallisten dekkareiden
päähenkilöä, oikeusneuvos Matthew Shardlakea Tudorien Morseksi.
Kyttyräselkäinen
Shradlake on viisas mies, intellektuelli, hieman yksinäinen eikä
vain ulkomuotonsa takia. Hänellä on merkittäviä ystäviä, kuten
Henrik VIII:n puoliso Katariina Parr, mutta myös yhtä
merkittäviä vihollisia, jotka käyvät häijyä valtataistelua uskonnon
erilaisten ilmenemismuotojen varjossa.
Polvihousuissa
sain luetuksi uusimman, kuudennen Shardlake-romaanisuomennoksen
Kerettiläinen (Lamentation, 2014. Suom. Ilkka
Rekiaro. Otava, 2018.) Sansom punoo Shardlaken henkilön
viehättävästi ja jopa uskottavasti oikeiden, historiaa tehneiden
miesten ja naisten elämänpiiriin, tässä romaanissa vuonna 1546,
suurten kerettiläisvainojen aikaan.
Muuan kirjoittaja tosin mietti, ystävällisesti, että intellektuellin,
epäilijän hahmossaan Shardlake on eräänlainen anakronismi, edellä
aikaansa, semminkin kun hänen parhaat ystävänsä ovat mauri ja
juutalainen.
”En
ollut tässä uskonkiistassa kummankaan leirin puolella”, Shardlake
tunnustaa, ”ja toisinaan epäilin jopa Jumalan olemassaoloa, mutta
olin aikoinani ollut tekemisissä reformistien kanssa. Kuten useimmat
ihmiset nykyisin, pidin pääni kyyryssä ja suuni kiinni.”
Sansom
on kirjoittanut romaanin loppuun perustellun esseen romaaninsa
aihepiiristä: ”Englannin valtaapitävä eliitti samoin kuin
varsinkin Lontoon rahvas olivat vuonna 1546 jakautuneet
uskonpuhdistuksen kannattajiin ja vastustajiin. Kyse oli
aste-eroista, ja monet pitivät suunsa kiinni välttääkseen
ikävyyksiä, tai, kuten hallitsevassa luokassa tapahtui, kääntyivät
tuuliviirin tavoin myötäilemään kulloinkin vallitsevaa
suuntausta saavuttaakseen poliittista etua. Tudor-ajan keskivaiheilla
tuuli puhalsikin myrskyn voimalla, kun Henrik VIII, katkaistuaan
välit Roomaan 1532-1533, puolentoista vuosikymmenen ajan kannatti
vuoroin perinteistä ja radikaalia kirkollispolitiikkaa.”
”Lontoo
oli vuonna 1546 levoton, väkivaltainen, köyhä ja lahkoihin
jakautunut kaupunki.”
Sansomia
lukiessa tulee mieleen, että hän kirjoittaa myös nykyhetkemme
politiikasta, tuuliviireistä ja vallanhimoisista miehistä ja
naisista, vääränlaisesta ja tuhoavasta nationalismista.
Kyösti Salovaara, 2018. |
Viisi
viikkoa polvihousuissa – kääntyikö näkövinkkeli koilliseen?
Ilmansuunta
on keksitty.
Yhtäläisyydet
todellisuuteen sattumaa.
Olemmehan
puhuneet ja miettineet millaisia kirjoja pitäisi lukea.
Sellaisiako
joista tykkäät ja jotka asettuvat mielenmaisemaasi kuin korea kukka
palmun juurella? Vai tuleeko lukea kirjoja, jotka inhottavat ja
aikaansaavat pahan mielen? Niistäkö oppii? Ja jos oppii, niin mitä?
Luultavasti
pidän Sansomin Shardlake-romaaneista siksi, että ne muistuttavat kirjoitustyyliltään ja ihmisgallerialtaan pikkupoikana lukemiani
romaaneja, kuten Robert Louis Stevensonin Aarresaarta,
Frederick Marryatin meriromaaneja ja miksei myös
Fenimore Cooperin Nahkasukka-tarinoita. Noissa
romaaneissa esiityi hyvin hyviä ihmisiä, ja jokseenkin pahoja
ihmisiä, joilla on jokin konkreettinen tavoite missä pahuudelle on
käyttöä, se on väline. Hyvien ja pahojen välissä on sitten
kokonainen kirjo elämästään ja ympäristöstään epävarmoja
ihmisiä.
Edellinen
perustelu on tietysti anakronismi. Ja voisi myös väittää, että
enkö tuossa kuvannut Charles Dickensin tapaa
kirjoittaa romaanitarinoita. Tähän totean etten ole koskaan
jaksanut lukea Dickensiä, vaikka tietyllä tavalla Dickensin tavalla
jaarittelevat Cooper ja Marryat kiehtoivatkin lukevan nuoren mieltä.
Nyt
viiden viikon polvihousureissulla yritin lukea erästä tanskalaista
dekkaria, mutta kyllästyin sen ilmaisemaan nihilistiseen pahuuden
kuvaukseen. Jostakin syystä Nordic noir on tulvillaan
tarkoituksetonta pahuutta, aivan kuin juuri se kuulusi pohjoiseen
elämään.
”Kunnolliset”
rikolliset – jotka tekevät rikoksen saavuttakseen konkreettista
hyötyä – näyttävät puuttuvan uudesta pohjoisemaisesta
jännäreistä, joita niin valtavasti on kehuttu perinteisten
salapoliisiromaanien kielialueilla.
Pitäisikö
siis heittäytyä lukemaan pahuudesta kertovia tarinoita, jotta saisi
itselleen pahan mielen?
Putin
ja Trump tulivat Helsinkiin. Puku päällä, kengät kiiltävinä.
En
ollut paikalla. Olin toisaalla.
Kumpi
miehistä näyttelee suurmiestä paremmin?
Sunnuntaina
Ranskan ympäriajossa polvihousumiehet näyttivät paljon
urhoollisemmilta kuin Putin tai Trump: he ajoivat pyörillään hurjia
Roubaixin koillisranskalaisia mukulakivipolkuja, toistuvasti jonkun ammattilaisen
sortuessa tien penkalle hetkellisen kolarin uhrina tai ajautuessa
täydellisessä sekasotkussa tiukan mutkan pölyiseen ojaan.
Kilpailun
koskettavin hetki oli voittajan haastattelu, sen ymmärsi
espanjalaisesta selostuksesta huolimatta, sillä John Degenkolb
puhui englantia kyynelsilmin kertoessaan, kuinka kaikki olivat jo
menettäneet uskonsa, että hän pystyisi enää urallaan voittamaan
mitään.
Pari
vuotta sitten Degenkolb loukkaantui vakavasti harjoitusmatkalla erään
iäkkään englantilaisnaisen ajaessa Espanjassa tien väärää
puolta kokonaisen pyöräilyjoukkueen päälle.
Tuon
epäonnisen kolarin jälkeen näytti, että saksalaispyöräilijä ei
pysty löytämään kirimiehiltä vaadittavaa itseluottamusta, hurjaa
halua uskoa omaan voimaansa. Nuoresta lupauksesta näytti tulleen
entinen huippu-urheilija.
Nyt
Degenkolb melkein itkien palasi pyöräilymaailman terävänohuelle
huipulle.
Vaikka
suurmiehet karttavat polvihousuja, monessa paikassa polvihousuihin
pukeutuneet urheilijat luovat omaa, kiihkeää diplomatiaansa, jossa
härkää tartutaan sarvista eikä hännästä.
Kyösti Salovaara, 2018. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti