[herrasmiehiä ase kädessä]
Kyösti Salovaara, 2015. Texas Hollywood/ Fort Bravo. Tabernas, Almeria. Villi länsi: metahistorian kulissin kulissi. |
Kirjoitin
pientä tunnelmapätkää elokuvalehteen. Aiheena oli muuan
lännenfilmi. Olen nähnyt sen kymmeniä kertoja sitten kevään
1970.
Selailin
”elokuvapäiväkirjaani”. Pidin sitä 70-luvun taitteessa. Aluksi
liimasin päiväkirjaan katsomieni elokuvien mainokset Helsingin
Sanomista. Sitten ryhdyin kirjoittamaan elokuvien synnyttämistä
ajatuksista.
Tuntuu
hieman kummalliselta. Olen opiskeluaikanani katsonut (kaupallisissa
näytöksissä, elokuva-arkistossa, elokuvakerhoissa) ilmeisesti
”kaikki” Helsingissä esitetyt westernit, jännärit ja
ranskalaiset taide-elokuvat. Yhtälö ei täsmää. Parametreja on
liian monta.
Filmihulluus
ei alkanut 1970-luvun taitteen Helsingissä.
Se
alkoi 1950-luvun Kotkassa. Pikkupoikina käytiin Kino Rion
iltapäivänäytöksissä. Siellä näin mm. John Fordin
westernin Hyökkäys erämaassa. Naapuriteatterissa Kino
Hallissa meni sunnuntaisin nonkka (nonstop): Uutisfilmejä,
piirrettyjä, sketsejä.
Kun
sittemmin kävin luennoilla Porthaniassa, piipahdin luentojen välillä
Reassa Mikonkadun ja Yliopistonkadun kulmassa katsomassa Viikon
Villin Lännen esityksiä. Reassa näin Sergio Leonen
ensimmäiset spagettiwesternit.
Meidät,
suuret (kaupunkilaiset) ikäluokat kasvatettiin lännenelokuvilla ja
seikkailukertomuksilla. Kannattaa muistaa, että 50-luvulla ilmestyi
myös kiehtovia lännensarjakuvia: Tex Willer, Hopalong
Cassidy, Pecos Bill, Yksinäinen ratsastaja.
Lännenmies ei ratsastanut pelkästään valkokankaalla vaan myös
kirjallisuudessa.
Kulttuurihistorian
ironiaa: Tex Willer ja Pecos Bill kirjoitettiin ja
piirrettiin Italiassa, ikään kuin spagettiwesterniä ennakoiden!
Merkittävä
elokuvakirjoittaja, ranskalainen André Bazin ihmetteli vuonna
1953 westernien suosiota: ”Meitä hämmästyttää tämän lajin
maailmanlaajuinen suosio vieläkin enemmän kuin sen historiallinen
kestävyys. Mitä ihmettä jokin Amerikan Yhdysvaltojen synty,
Buffalo Billin taistelut intiaaneja vastaan, rautatielinjojen
vetäminen tai Pohjois-Amerikan sisällissota liikuttavat arabeja,
hinduja, latinoja, germaaneja tai anglosakseja, joiden parissa
lännenkuva jatkuvasti nauttii järkkymätöntä suosiota?”
Jokin
perimmäinen salaisuus tässä piilee.
”Lännenkuvaan
täytyy kätkeytyä ikuisen nuoruuden salaisuutta tehokkaampi
salaisuus, elokuvan omimpaan olemukseen jotenkin samastuva ikuisuuden
salaisuus”, Bazin jatkoi.
Hypätään
20-vuotta eteenpäin. Englantilainen Philip French muistutti
kirjassaan Westerns, että jokainen koulupoika tietää kaksi
lännenelokuvaan liittyvää perusasiaa. Ensiksi, westerni on
kaupallinen elokuvamuoto, jolla on yhtä kiinteät ja muuttumattomat
säännöt kuin Kabuki-teatterilla. Toiseksi, lännenkuvissa
esitetyillä tapahtumilla on hyvin vähän tekemistä todellisten
historiallisten tapahtumien kanssa.
Dekkarikirjailija
ja Hollywoodin käsikirjoittaja Frank Gruber väitti, että on
olemassa vain seitsemän erilaista westerniä: rautatielänkkäri,
karjatilafilmi, karjatilaimperiumista kertova westerni,
kostotarina, ratsuväki intiaaneja vastaan, lainsuojattomien länkkäri
ja laki- & sheriffitarina.
Gruberin
yksioikoinen luokittelu ei tyydyttänyt Frenchiä, joten hän latasi
lisää lännenelokuvan tyyppejä. Lista on tietysti loputon, French
totesi ja jatkoi luetteloa näin: eeppinen westerni, yliwesterni,
aikuisten westerni, satiirinen westerni, komediawesterni,
oikeussaliwesterni, liberaaliwesterni, sosiologinen westerni,
realistinen westerni, anti-westerni, psykologinen westerni,
allegorinen westerni, spagettiwesterni, paellawesterni… jne.
Mikään
elokuva eikä yksikään vähänkään kunnollinen westerni mahdu
pelkästään yhteen lokeroon. Useita edellä mainituista teemoista
ja tyypeistä löytyy parhaista ja mieleenpainuvimmista
lännenelokuvista.
Samana
vuonna kuin Frenchin kirja ilmestyi Englannissa, Erkka Lehtola
julkaisi Suomessa teoksen 24 kuvaa sekunnissa. Siinä hän
totesi, että ”villin
lännen elokuva on innottavin ja turmeltunein elokuvalaji”.
”Innottavin”,
Lehtola sanoi, ”se on monesti ollut puhtaimmillaan,
neitseellisimmillään: tulkitessaan amerikkalaista kansanperinnettä,
yksinäisen sankarin myyttistä hahmoa ja puhdashenkisyyden
kirkkaimpia täyttymyksiä.”
Lehtolan
mielestä 60-luvun loppupuolella kaupallisuus ja väkivaltaisuus
turmelivat lännenelokuvan puhtauden. Siitä hän syytti italialaisia
elokuvantekijöitä. Niinpä French (joka ei suostunut edes käsittelemään kirjassaan spagettiwesternejä), Lehtola ja mm. Peter von Bagh
(teoksessaan Elokuvan historia, 1975) moittivat kuin yhdellä
äänellä ja melkein samaan aikaan italialaisia ohjaajia lännenelokuvan rappiosta.
Joskus
aikalaiskritiikki osuu kohdalleen, toisinaan ei.
Sillä
kuitenkin: Sergio Leonen ja kumppanien kyyninen westerni riisui
perinteisen lännenelokuvan tekopyhyyden ja palautti lännenmiehen maan
kamaralle. Sen jälkeen eivät Yhdysvalloissakaan valmistuneet
westernit voineet näytellä tietämätöntä.
Kyösti Salovaara, 2015. |
Onko
lännenelokuva peruselokuva, eräänlainen alkuelokuva, niin kuin
André Bazin tuntui ajattelevan?
Onko liioittelua väittää, että lännenelokuvan tarina kiehtoo
meitä nimenomaan siksi, että siinä ihmiset ovat esillä täysin
paljaina ikään kuin teatterikulisseissa, koska ympärillä oleva
karu ja joskus luotaantyöntävän ankara maisema jättää ihmisen
oman onnensa varaan? Lännenelokuvan maisema on toki upean kaunis ja
jylhän kunnioitettava, mutta se ei tuollaisenaan voi liittyä
mitenkään ihmisten elämään. Maisema ei selitä eikä täydennä
- ellei sitten vieraannuttavana elementtinä - tyypillisen
lännenelokuvan tarinaa, jossa ihminen asetetaan ihmistä vastaan,
yksilö ryhmää vastaan.
Ranskalainen
Bazin (1918-58) kuoli nuorena. Yhtä nuorena kuoli amerikkalainen
Robert Warshow (1917-55), joka julkaisi kuolemattoman esseensä
The Westerner vuonna 1954.
Lännenmies
taistelee lain ja järjestyksen puolesta, Warshow sanoi, mutta se ei
ole oleellisin piirre. Usein lännenmies vastaa, kun häneltä
kysytään – ja kysyjänä on yleensä nainen – miksi hän tekee
mitä tekee, että sehän on vain sitä mitä miehen pitääkin
tehdä.
Warshowin
mielestä lännenmies puolustaa oman imagonsa puhtautta, itse asiassa
kunniantuntoaan. Tästä syystä lännenmies on haavoittumaton, vähän
kuin yli-ihminen tai epäihminen. Eihän kukaan elävä ihminen voi
olla noin puhdas, noin täydellinen.
No,
me toki tajuamme että lännenmiehen menneisyydessä on usein
jotain ”pahaa”, hänellä on pimeä menneisyytensä, josta hän
näyttää päässeen irti, ”parantuneen”.
Lännenmies
ei, kuten Warshow toteaa, taistele hyötyäkseen eikä ollakseen
oikeassa vaan ilmaistaakseen oman itsenäisen olemuksensa ja
elääkseen maailmassa, jossa tuollaisen olemuksen saa ilmaista.
Lännenmies on viimeinen herrasmies, kunnian mies.
Mielikuva
elokuvan lännenmiehestä olisi kohtuuttoman romanttinen ja täysin
absurdi jos emme tajuaisi hänen pimeää puoltaan, sitä että
oikeuttipa hän tekonsa miten moraalisesti tahansa, hän toteuttaa
”herrasmiesmäisyyttään” ja kunniantuntoaan tappamalla ihmisiä - tosin yhteisössä josta laki puuttuu ja jossa lännenmies usein tahtomattaan joutuu toteuttamaan lakia.
Yhtä kaikki, ilmeisen ja itsetajutun moraalisen ristiriidan takia lännenmies ei voi jäädä pelastamaansa yhteisöön: hän kuolee
tehtävän suoritettuaan tai ratsastaa pois.
Mutta
kun herrasmiehen ja tappajan sovittaa samaan ihmiseen, tarkoittaako
se, että romanttisen tarinan takaa löytyy kyyninen ja
inhorealistinen näkemys ihmisestä ja yhteisöstä?
Vai onko
lännenmiehen tarinan, eräänlaisen alkuelokuvan viehätys siinä että
muistamme perisyntimme ja sen miksi meidät karkoitettiin
paratiisista?
Tai, onko lännenelokuva lopulta Raamatun tarinoiden
sovittamista keinotekoiseen villiin länteen, jota ei oikeasti ole
koskaan ollut olemassa, vaikka se löytyykin meidän universaalista
tajunnastamme?
Kyösti Salovaara, 2015. |
---
André Bazin: Mitä elokuva on? Toim. Peter von Bagh ja Sakari Toiviainen. WSOY, 1973.
Philip French: Westerns. Aspects of a Movie Genre. Secker & Warburg, 1973.
Erkka Lehtola: 24 kuvaa sekunnissa. Elokuvankatsojan käsikirja. WSOY, 1973.
Robert Warshow: Movie Chronicle: The Westerner. 1954. Teoksessa Film Theory and Criticism. Toim. Gerald Mast and Marshall Cohen. Oxford University Press, 1974.
Kiitos mukavasta, nostalgiaa poikineesta postauksestasi!
VastaaPoistaKyllä vaan: näiden keskellä ja voimalla kasvettiin. Ehkä juju on suoraviivaisuudessa: hyvä-paha / oikea-väärä akselilla?
Vankkurit vyöryvät länteen, ajetaan kehään inkkarihyökkäysten ajaksi; kohti unelmia, tulevaisuutta ja seikkailuja keikkuvat vaunut, ihmisen mieli.
Naiskuva on kapea-alaisesti kahdenlainen: pöytään katraalleen patoja kantava, sitkeä tilallinen vs. kapakoiden hilpeä hepsankeikka.
Lopuksi musiikki pauhaa ja urho hyppää kepeästi kiiltävän ratsunsa selkään kadotakseen taivaanrantaan kohti auringonlaskua...
John Waynea ja Clint Eastwoodia ja kaikkea siltä väliltä, mutta se oli elämäämme kotiin kannetteuine Pecos Billeineen, vaikkakin omat sympatiani vahvasti kallistuivat J.F. Cooperin inkkareiden puolelle...
Kiitos! Joo, pakinasta jäi pois itse lännenkirjallisuus, sarjakuvat toki mainittiin. Fenimore Cooper on minullekin se suurin "lännenkirjailija", vaikka kirjoittikin Pohjois-Amerikan itäosien metsistä ja järvistä. Zane Grey ja James Curwood saivat aikanaan useita suomennoksia. Eikä pidä unohtaa sellaista lehteä kuin El Coyote, joka oli teini-iässä suosikkini, toisin kuin Zorro. Oma mielenkiintonsa on silläkin, että suosittuja lännenjuttuja kirjoitettiin myös Euroopassa, niin kuin Karl May Saksassa tai Simo Penttilä Suomessa.
PoistaSuoraviivaista kyllä - mutta aika usein lännenelokuvissa on keskeisenä jonkinmoinen moraalinen dilemma, kun yhteisön enemmistö alistuu rosvojoukon tai "ilkeän" karjaparonin vallankäyttöön, vaikka numeeristi voisikin voittaa alistajansa. Ja tässä sitten yksinäinen ja kunniantuntoinen lännenmies ottaa yhteisön murheet kantaaksen ja pelastaa sen. Onko tämä idealismia vai kyynistä sosiologiaa - sitä voi miettiä.