[tajunnanvirrassa]
Kyösti Salovaara, 2018. |
Perjantaina
paistaa aurinko.
Kävelen
Longinojalle. Ehkä näen meritaimenia kutemassa.
Valo
leikkii puron varren pensaikoissa, kivillä ja solisevassa vedessä.
Kaloja ei näy. Latokartanontiellä bussi kiihdyttää ylämäkeen.
Longinoja
juoksee Malmin ja Pukinmäen kautta Vantaanjokeen. Juoksee hitaasti kiiruhtamalla. Nyt vettä on vähän.
Purosta
kivenheiton päässä on Malmin lentokenttä, jossa ensi kesänä
englantilainen Ed Sheeran pitää kaksi konserttia. 60 000 lippua myytiin hetkessä, toisen konsertin loppuunmyyntiä odotellaan.
En
ollut koskaan kuullut Ed Sheeranista.
Vanhemmiten
kuulo heikkenee. Sheeran ja heinäsirkat katoavat
havaintojen piiristä. En jaksa heittää kiveä, mutta netistä tsekkaan miten Ed laulaa.
Jos
kurkottaa ylös, ylettyy.
Samaan
virtaan ei voi heittäytyä kahta kertaa. Sanoi Herakleitos.
Tai jotakin sinne päin.
Mutta
sekin on suhteellista. Kun kävelen tiistaina Longinojalle, eikö se
ole sama puro kuin viime perjantaina. Ainakaan minä en näe eroa.
Eikä taimenia näy vieläkään.
Muutuinko
minä perjantain ja tiistain välillä? Jos, niin kuinka paljon? Muutos tapahtuu; muutosta ei huomaa. Jokainen hetki... hetken jälkeen.
Jos
soutaa vastavirtaan, pääsee selville… elämästä. Ihanko totta?
Jos
soutaa myötävirtaan, ajautuu ajassa eikä sitä edes huomaa.
Ei
tästä ota selvää.
Huvikseni
olen lukenut Freeman Wills Croftsia. Kolme romaania:
Groote-puiston murha, Poliisi ei hellitä ja s/s
Jane Vosperin haaksirikko.
Kun
lukee ajankuluksi, mikä oikeastaan kuluu? Tuoli, persukset vai jokin
muu, syvällisempi ”aine”?
Jos
aika kuluu, niin meneekö se puhki? Kuka
on nähnyt puhki kuluneen ajan? Jos ajassa on reikä, putoaako siitä pois?
Vain sellaista voi kuluttaa mikä on olemassa, mutta aikaa ei ole varastossa eikä kaupan tiskillä. Se tulee vastaan sitten kun siihen pääsee ja sen kohtaa: ohimenevästi.
Tästäkö
pitäisi päätellä ettei aika kulukaan?
Jos
aika ei kulu, mikä kuluu kun luen ajankuluksi dekkareita?
Tähän on vaikea vastata, mutta ei pidä jahdata helppoja selityksiä.
Ajankuluksi
lukiessa vanhenee. Mitä se tarkoittaa, jätetään määrittelemättä.
Lukija menee ajan mukana myös silloin kun lukee vanhoista ajoista. Tilasin nettikaupasta Pekka Tarkan muistelmateoksen. Kun se
tulee, luen ajankuluksi lähimenneisyydestä.
Voiko
samaan menneisyyteen astua kaksi kertaa?
On
helpompi muistella menneisyyttä kuin tulevaisuutta. Niitä kirjoja
ei saa tänään luettavaksi jotka ilmestyvät ensi vuonna.
Tasan 28 vuotta sitten kiertelin Knossoksen raunioilla
Kreetalla. Samana päivänä, 3.10.1990, Saksa jälleenyhdistyi.
Raunioilla kuljeskeli paljon saksalaisia. Helmut Kohl näytteli
Saksan yhdistymisen sankaria.
Kyösti Salovaara, 2018. |
Sankarit
tulevat ja menevät. Tänä syksynä Itä-Saksan haamu on kummitellut
Saksan itäisten kaupunkien mielenosoituksissa. Muitakin haamuja nähtiin.
Jos
ihminen olisi kärpänen, se lentäisi Karl Marxin partaan
turvaan.
Jos
Karl Marx olisi kärpänen, hän viis välittäisi maailman menosta.
Kaikki
tapahtuu. Ensin tragediana ja sitten farssina.
Kotiin
palattua silmäilen Erno Paasilinnan mietteitä, sieltä
täältä.
”Ei
kirjallisuuden tasoa sillä paranneta, että kehitetään hyvää
makua”, kirjoitti Paasilinna vuonna 1975. Nykyään hyvää makua
myydään kaikkialla. Se ostetaan vaikka alennuksella.
Paasilinnan
mietteet ovat ”kuivia pisaroita”.
Joku pystyy laulamaan valon pisaroista, mutta onko kukaan yrittänyt pestä käsiään
kuivilla pisaroilla?
”Valtaa
on tietty määrä”, kirjoitti Paasilinna vuonna 1977. ”Sitä ei
ole enempää eikä vähempää. Sitä ei voi leikata kuin
hölmöläiset peittoa.”
Mitä
tapahtuu jos vallan jakaa? Kasvaako se vai pieneneekö?
”Jos
jakaa valtaa kahdelle miehelle, kasvaako valta kahdeksi? Ei, se
pienentyy puolella.”
Paasilinna
kuulostaa vakuuttavalta. Mutta vakuuttaako hän?
Jos
parlamentissa olisi vain 20 kansanedustajaa, olisiko heillä kullakin
valtaa 10 kertaa enemmän kuin nykyisillä parlamentaarikoilla? Tai:
onko diktaattorilla todellakin kaikki valta? Jos on,
mihin se perustuu?
Vallan
pisaroista ei kasva merta. Kenties puro saadaan aikaiseksi.
Leopardit.
Mitä ne tekevät Longinojalla?
Nyt
kirjoitan keskiviikkoa alta pois.
Kyyhkyset
istuvat antennissa. Sataa, syksy on.
Informaatio
kulkee yhteen suuntaan.
Poliittisia
lakkoja pidellään kaksin käsin.
Demokratia
röyhtäilee, ammattijärjestöjen ilmavaivat pullistavat pöksyt
piukalle.
Yritän kuulostella milloin edustuksellinen vallankäyttö luovutettiin SAK:lle, Teollisuusliiton Riku Aallolle ja PAM:in Ann Selinille? En muista että SAK tai STTK olisivat esiintyneet kunnallisissa tai valtiollisissa vaaleissa
äänestettävänä? Mutta, kuten sanoin, vanhemmiten kuulo
heikkenee. Enhän Sheeranistakaan kuullut mitään.
Vallan
saa ottamalla. Ne ottavat. ”Me” annamme. Näppärästi Riku Aalto sujauttaa eduskunnan povitaskuunsa.
Vain
naiivi ihminen huolestuu. Kyynistä naurattaa. Idealisti itkee. Kun
ristisanatehtävä vihjaa vaakasuoraan ”demokratiasta”, mitä
vastataan pystypäin?
”Leopardit
murtautuvat temppeliin ja hörppivät uhrimaljat tyhjiin; tämä
toistuu yhä uudelleen; lopulta se voidaan laskea ennalta käsin, ja
siitä tulee seremonian osa.”
Näin
mietiskeli Franz Kafka.
Longinojalla
vesi solisee kivikossa. Mahdoton on mahdollista. Leopardin silmä
välähtää. Suomessa kaikki hyvin.
Kyösti Salovaara, 2018. |
Hyvä bloggaus. Konsertteihin hamstrataan lippuja, jotka laitetaan viagogoon myyntiin. Kaksi konserttia kannattaa järjestää samassa paikassa. Sheeran on radion soitetuimpia artisteja, mutta itse en mene keikalle.
VastaaPoistaAy-liikkeen touhu alkaa itseänikin pohdituttaa. Minusta pitäisi vetää selkeämpi linja, mistä päättävät työmarkkinajärjestöt, ja mistä Eduskunta.
Ay-pomojen palkka on suurempi kuin pääministerin, kaupunginjohtajien ja jopa yritysjohtajien, tolkuton minusta.
Kiitos!
PoistaOlin hankkimassa lippuja futismatsiin Espanjassa. Tuo mainitsemasi firma myi siihen kalliita lippuja ennen kuin niitä oli edes virallisesti myynnissä ja väitti että enää n. 300 lippua on jäljellä.
Aikamoista bisnestä...
Saa nähdä syntyykö ay:n toiminnasta todellinen demokratian kriisi vai peräytyykö parlamentti ulkoisen painotuksen voimasta ja lopullisen katastrofin välttääkseen. Hesarin Junkkari kirjoitti muutama päivä sitten, että "Suomi on olevinaan parlamentaarinen demokratia". On siis "olevinaan". En tiedä oliko se harkittu piikki vai vahingossa lehteen päässyt - aika jykevä toteamus yhtä kaikki.