[joo,
joo]
Kyösti Salovaara, 2018. Embalse de la Serena sijaitsee Siberian eteläpuolella. |
Joo,
joo, huomenta vaan!
Laulaa
Vesterinen.
”Taas
maailma hellii lapsiaan.”
Onnelliset
ovat onnellisia, muut muunlaisia, kaikki ihmisiä.
Kyllä
Siperia opettaa, sanotaan. Mutta mitä se opettaa?
Nöyryyttäkö?
Nöyrtymistä? Vai nöyryyttämistä?
Kelpaisiko varsinkin politiikassa synonyymiksi kliseet ”joka kuuseen kurkottaa,
se katajaan kapsahtaa” tai ”ei pidä nuolaista, ennen kuin
tipahtaa”.
Kenties
politiikkapuheessa Siperiaan joutuminen tarkoittaa palaamista
arkipäivään, joutumista vastuuseen sanomisistaan, sen ymmärtämistä
että asiat eivät ole pelkästään vaikeita vaan melkein mahdottomia ratkaistavaksi.
Maailma
hellii lapsiaan, myös La Siberiassa.
Viime viikolla varhain tiistaiaamuna sumu peitti Tajo-joen jyrkät rannat.
Oli luvattu kaunis päivä, mutta auton valot piti sytyttää heti
Toledosta lähtiessä.
Toledosta
ajaa La Siberian piirikuntaan kolmisen tuntia. Matkaa on noin 200
kilometriä. Piirikunnan mutkaisilla ja mäkisillä teillä körötellään
hiljakseen.
La
Siberia asettuu suunnilleen lounaaseen Madrista ja Toledosta katsoen.
Maakunnassa asuu 20 000 ihmistä. Asumistiheys on 7,4 asukasta
neliökilometrillä. Suomessa on kaksi harvempaan asuttua maakuntaa.
Mutta La Siberiassa sijaitsee viisi suurta tekoallasta, joissa on 12
% Espanjan vesivaroista. Vaikka ihmisiä on harvassa, yli kymmenen
prosenttia Espanjan hunajasadosta saadaan Siberiasta.
Olot
Siberiassa ovat leppoisammat kuin pohjoisen Siperiassa. Extremaduran Siberiassa eivät sudet ulvo eivätkä hirvet ammu. Mutta järvillä
piisaa lintuja. Lammaslaumat tien vieressä paljastavat, että ihminen
on läsnä, vaikka ei näkyvissä.
Kun
sumu hälveni, Siberian kummut, jyrkät rinteet ja laajat vedet
paistattelivat syysauringossa. Vesi oli turkoosia, ilma leppeää.
Kyösti Salovaara, 2018. Tie Siberiaan kiertelee sumuisten laaksojen reunamailla. |
Ihminen
askartelee ajatustensa parissa.
Maailman
ongelmat ovat suuria ja vaikeita. Pieneen takertuminen käy helpommin
kuin suureen. Jos et ole kunnolla, saat mennä Siperiaan tai
Siberiaan häpeämään. Jos et ajattele niin me muut, kyllä Siberia
opettaa.
Helsingin
Sanomista silmiin sattui kaksi hätkähdyttävää tutkimusta.
Tarkemmin ajatellen ne eivät hätkähdytä, mutta… joo, joo,
päivää vaan.
Toisessa
tutkimuksessa todettiin, että yhteiskunnallinen vauraus ja tasa-arvo
johtavat esimerkiksi sukupuolten erilaistumiseen. Yllättävä
paradoksi on helppo selittää. Kun vauraus lisääntyy, ihmisillä,
yksilöillä on enemmän vapauksia: voi tehdä valintoja joihin
vauraus ja tasa-arvo antaa mahdollisuuksia. Naiset ja miehet saavat ja voivat valita
mitä haluavat. Köyhissä oloissa asenteiden polut merkataan etukäteen.
Kovempia
tuloksia saatiin, tämä Heikki Aittokosken kertomana,
tutkimuksessa jossa moraalikoneella mitattiin ihmisten asenteita kysymällä, kuka
pitää vaaran uhatessa - vaikkapa robottiauton ajaessa päälle –
pelastaa.
Kävi
ilmi, että miljoonat ihmiset eivät ajattele tasa-arvoa valitessaan
pelastettavia. Ihmisten mielestä kansalaiset, näiden elämät, eivät ole tasa-arvoisia, vaikka juhlapuheessa moni liputtaa tasa-arvon
ihannetta.
Tutkimuksen
mukaan äiti lapsineen pitää pelastaa ensin, sitten tyttö ja poika
ja raskaana oleva nainen. Viimeksi pelastetaan, jos aikaa jää,
kissat, koirat, rikolliset, vanhat miehet ja vanhat naiset.
Tasa-arvosta
puhuvat eivät ilmeisesti tiedä mitä tasa-arvo on. Tiukan paikan
tullen ihminen paljastuu biologiskollektiivisen lajinsa edustajaksi,
eikä juuri lainkaan humaanin kulttuurilajin yksilöksi. Biologia
rulettaa humanismin. Ihmisten elämällä on erilainen arvo.
Kyllä
Siperia opettaa!
Onko
tasa-arvolla sitten arvoa sinänsä?
Ruurik
Holm pohti tätä monipuolisesti teoksessaan Yksilönvapaus
(Into, 2017). ”Täsmentymättömästä tasa-arvon vaatimuksesta
seuraa kysymys”, Holm kirjoitti, ”pitääkö ihmisten
mahdollisuuksia rajoittaa siitä syystä, että kaikilla ei ole
samanlaisia mahdollisuuksia?”
Ja
voi esittää näinkin kovan, julmalta kuulostavan kysymyksen, johon tulisi saada looginen vastaus: ”Jos osalla ihmisistä on kaksi
silmää ja muilla vain yksi, pitääkö kaksisilmäisiltä poistaa
toinen silmä, jos oletettaisiin, että silmän poistaminen on täysin
kivutonta ja terveydellisesti haitatonta?”
Eikö
vastaus kysymykseen ole selvä. Ei kai kukaan halua vammauttaa
terveitä ihmisiä, jotta kaikki olisivat puutteidensa suhteen
tasa-arvoisia?
Mutta
miksi vanhus työnnetään auton alle mieluummin kuin lastenrattaita
työntävä äiti? Saako elämän arvon mitata sen kollektiivisella hyödyllä? Jos vastaus kuuluu, että lapsesta on pidemmän
päälle enemmän hyötyä yhteiskunnalle kuin vanhuksesta, meillä
on käsissämme tasa-arvon käsitteeseen liittyvä vakava probleema.
Tämä
tarkoittaa, että emme osaa itse asiassa määritellä, mitä
tasa-arvolla tarkoitetaan, paitsi hyvin karkealla ja
täsmentymättömällä tavalla.
Kyösti Salovaara, 2018. Embalse de Orellana y Sierra de Pela. Töyhtöhyyppien "talviasunto". |
Muutama
päivä sitten Ronja Salmi kirjoitti Helsingin Sanomien
kolumnissa, että hänellä on henkilökohtainen ongelma: marraskuun
mustasta Suomesta pitää paeta aurinkoon, mutta se edellyttää
lentämistä, päästöjä siis.
Tähän
muuan oululainen, kaiken tietävä opettaja vastasi, että kenenkään kaamosapeus ei parane etelän auringossa. Opettajan mielestä
kenenkään ei kannata matkustaa, koska hän ei itsekään matkusta
vaan tyytyy ulkoilemaan hämärässä Suomessa ja istuskelemaan
lenkin jälkeen takkatulen lämmössä.
Tasa-arvon
kannalta kumpikaan ei ollut oikeammassa eikä vääremmässä:
vaurauden ja tasa-arvon yhteiskunnassa yksilöillä on mahdollisuus
(oikeus) valita polkunsa. Minäkin istuisin mielelläni takkatulen
loimussa, jos minulla olisi varaa asuntoon, johon mahtuu takka enkä
välittäisi hiukkaspäästöistä klapin pätkääkään.
Mutta
tasa-arvon kannalta opettajan asenne on ongelmallinen, melkein
vaarallinen. Hän ilmeisesti puhkoisi ihmisiltä toisen silmän, jos
ympärillä olisi paljon yksisilmäisiä kansalaisia – siis
toteuttaakseen kuvittelemaansa tasa-arvoa.
Opettajan
asenne on Suomessa yleinen, melkein vallitseva. En osaa sanoa, onko
näin kaikissa länsimaisissa yhteiskunnissa. On siis luotu vauras,
tasa-arvon mahdollistava yhteiskunta, jossa erilaisuus (tasa-arvon
mahdollisuuden toteuttaminen) kuitenkin koetaan tasa-arvolle
vastakkaisena ilmiönä.
Kyllä
Siperia opettaa… ja varsinkin jos jokainen meistä puetaan
samanlaisiin pöksyihin ja päähän pistetään samanlainen pipo,
jossa lukee: Hyvä Suomi!
”Joo,
joo, päivää vaan! Taas maailma hellii lapsiaan.”
Ja
niin La Siberiassa sumu haihtui mäkien rinteiltä ja järvien päältä
ja aurinko paistoi. Erään järven rantaniityllä tepasteli satoja
töyhtöhyyppiä. Kenties ne olivat suomalaisia lintuja
talviresidenssissään. Ehkä ne miettivät, olisiko sittenkin kannattanut
jäädä jäätyvien järvien turvalliseen kotimaahan.
Minä
en tiedä mitä töyhtöhyyppä ajattelee.
Askartelen
pienempien kysymysten parissa.
Joo,
joo, päivää vaan!
Kyösti Salovaara, 2018. La Serena on Espanjan suurin tekoallas ja yksi Euroopan suurimmista. Siinä on 6 % Espanjan vesivaroista. |
Onpa hienoja kuvia ja kiinnostavaa matkan tekoa sinulla!
VastaaPoistaTakkatulen äärellä nautiskelevia uhmaten aion kyllä itsekin vielä matkustella, jos se minulle vain suodaan. Minulla on tullut usein näinä toisten syyttelyn aikoina mieleeni se Raamatun kohta, jossa käsketään ottaa ensin malka (hirsikö se on?) pois omasta silmästä ja sitten vasta rikka pois toisen silmästä. On ihmisiä joilla on kolme isoa koiraa ja puoli tusinaa lapsia, makoilevat niiden kanssa takan ääressä, sauna lämpiää joka ilta, ei tee mieli lähteä minnekään. He tietävät siitä takan äärestä toistenkin tarpeet - ja synnit, varsinkin ne.
Erilaisuus ei ole eriarvoisuutta. Kouluelämässä tätä on monen mahdoton käsittää. Siksi erityisoppilaat raahataan isoon luokkahuoneeseen muiden joukkoon, "samanarvoisiksi", kun aiemmin erityisluokkia perustettiin juuri siksi, että he saisivat itselleen sopivaa opetusta. Tasa-arvon nimissä lopetetaan mielisairaaloita, psyyken sairaankin pitää saada asua omassa yksiössään kerrostaloyhteisössä, koska, hyvänen aika, hän on aivan samanlainen kuin muut!
Hyviä pointteja luettelet, Marjatta.
PoistaTasa-arvo on valtavan monisyinen asia, jos sitä yrittää miettiä loppuun asti. Moneen kertaan mainitsemani (ja mainostamani) Ruurik Holm käy asian laitoja ja kierteitä mainiosti läpi.
Ovatkohan suomalaiset kärkkäämpiä ohjailemaan muiden elämäntapaa itsestä käsin kuin muualla maailmassa asuvat? En tiedä.
Vai onko kaiken pehmoisen, hyvää tarkoittavan "suvaitsemattomuuden" takana sittenkin ihmisen biologinen alitajunta: heimon ja lajin tulevaisuutta ajatellaan edistettävän kieltämällä laumasta liian kauas juokseminen.