[4°
36' 43" W]
Kyösti Salovaara, 2019. Euroopan rajalla: Tarifa, Gibraltarin salmi, Marokon rannikon vuoret: kulttuurien ja ideoiden välinen viiva on veteen piirretty. |
Topologia
värähtelee.
Käytän
sanaa vinosti; sovitan tarpeeseen.
Kulttuuri
on topologinen verkko ajassa ja paikassa. Menneisyyden
nykyisyys ja päinvastoin. Erottamaton, murtuva, pois häipyvä,
uniin jäävä. Osat ovat toisiaan, eivät irtoa.
Sammakot
lurittavat purossa yhä lemmenlaulujaan. Mustapääkerttu livertelee
eukalyptuslehdossa – ainakin luulen että se on mustapääkerttu,
Sylvian joululaulusta tuttu.
Paikkani
pituuspiiri on otsikossa. Silti kello on tunnin edellä Lontoon
aikaa. Miten se on mahdollista?
Syytetään
Francoa. Hän halusi olla Adolf Hitlerin veroinen ja ainakin kaveri, joten Espanjassa kellot siirrettiin samaan aikaan Saksan
kanssa. Topologinen kello värähteli tuimasti.
Mutta myös oman mielen kuva vääristää käsityksen maapallon pinnasta. On vaikea
tajuta, että Malagan seutu on lännempänä kuin oikeastaan yksikään Englannin suurista kaupungeista.
Sanaan
”länsi” sitoutuu kosolti positiivista. Valta haluaa omistaa sanat
ja niiden merkityksen. Siksi pitää olla varuillaan. Puron reunalla,
meren äärellä, sinisen taivaan alla. Täällä jossakin, neljä
astetta läntistä pituutta ja risat.
Idässä ei halua asua kukaan - paitsi "idässä" asuvat.
Idässä ei halua asua kukaan - paitsi "idässä" asuvat.
Mihin
suuntaan historia virtaa?
Sulje
silmät ja mieti – mitä näet? Mihin suuntaan historia virtaa?
Pariisissa
paloi Notre Damen katedraali, ei kokonaan mutta pahoin.
Eurooppalaisen kulttuurin symboli.
Keskustornin kaatuessa ihmiset huokailivat, joku itki, jumalat vaikenivat. Mitä paloi poroksi?
Keskustornin kaatuessa ihmiset huokailivat, joku itki, jumalat vaikenivat. Mitä paloi poroksi?
Notre
Dame korjataan, saadaan taatusti entisen näköiseksi. Mutta onko se
sama katedraali kuin pois palanut? Onko historia läsnä fyysisessä
vai henkisessä? Jos sortuneen tornin puukehikot korvataan palamattomalla
teräksellä, puhuuko Jumala samaa kieltä kuin 1200-luvulla
keskustornin valmistuessa?
Jos
historia juoksee eteenpäin, sen rinnalle voi kiriä, vaikka ohi ei
pääse. Mutta entä jos se juoksee taaksepäin – silloin ei
auta peruuttaa, koska ajassa ei voi peruuttaa eikä elämässä, joka
on aikasi yhteen puristettuna.
Kulttuurin
topologinen verkko värähtelee, venyy ja painuu lommolle mutta ei
katkea, sillä se on mahdotonta.
Sanoja
omitaan, otetaan omaan käyttöön ja kielletään toisilta
käyttäjiltä. Se jolla on valtaa tietää mitä merkitys merkitsee.
Nykyään
huudetaan asiantuntijoiden perään. Heitä on liian vähän tai
paljon.
Riippuu
näkökulmasta.
Hans
Rosling kertoo pitävänsä asiantuntijoista, koska he ymmärtävät
maailmaa. Mutta heilläkin on rajoituksensa, Rosling sanoo teoksessa
Faktojen maailma (Otava, 2018.) Asiantuntija on asiantuntija
vain omassa asiassaan, usein hyvin pienessä, melkein mitättömässä. Siitä huolimatta asiantuntija heittäytyy usein kaikkien alojen mestariksi, koska sellaisesta media pitää ja
sellaista ”asiantuntijaa” jokainen rakastaa.
Heikoilla jäillä harva osaa kulkea.
Moni asiantuntija on täysin hakoteillä globaalin arjen faktoissa.
Heikoilla jäillä harva osaa kulkea.
Moni asiantuntija on täysin hakoteillä globaalin arjen faktoissa.
”Älykkyys”,
Rosling sanoo, ”numeroiden hallitseminen tai koulutus tai edes
Nobelin palkinnon saaminen, ei ole oikotie globaalien faktojen
hallintaan. Asiantuntijat ovat asiantuntijoita vain omalla alallaan.”
Miksi
intellektuellit ja taiteilijat, kaikista maailman ihmisistä,
suutelevat murhanhimoisia diktaattoreja – kysyi puolestaan Steven
Pinker teoksesaan Enlightenment Now (2018). Esimerkkejä
piisaa. Älymystö tykkää kurin maailmasta. Arkijärjellä ajatellen tilanteen pitäisi olla päinvastoin;
että älymystö ja taiteilijat vastustavat vallan keskittymistä ja edistävät inhimillisen myötätunnon leviämistä.
Mutta
ehkäpä, kuten jotkut arvelevat, älymystön narsismi selittää
heidän käyttäytymistään.
Älymystö on mustasukkainen liberaalin yhteiskunnan rahvaalle, joka tekee mitä haluaa ja ostelee kaupoista mitä mieleen tulee. Älymystö haluaisi tiukemman suunnitelman, ja sellaista, siis ylhäältä alas heijastuvaa suunnitelmallisuutta, diktaattorit tarjoavat.
Intellektuelli – joka tietää tietävänsä enemmän kuin muut – haluaa aina olla toteuttamassa yhteiskunnan läpikäyvää ehdotonta ideaa, vaikka sen olisi suunnitellut Hitler tai Mussolini tai Ho Chi Minh tai Stalin – tai Ilmastopiru.
Älymystö on mustasukkainen liberaalin yhteiskunnan rahvaalle, joka tekee mitä haluaa ja ostelee kaupoista mitä mieleen tulee. Älymystö haluaisi tiukemman suunnitelman, ja sellaista, siis ylhäältä alas heijastuvaa suunnitelmallisuutta, diktaattorit tarjoavat.
Intellektuelli – joka tietää tietävänsä enemmän kuin muut – haluaa aina olla toteuttamassa yhteiskunnan läpikäyvää ehdotonta ideaa, vaikka sen olisi suunnitellut Hitler tai Mussolini tai Ho Chi Minh tai Stalin – tai Ilmastopiru.
Ehkä
kyse ylisummaan on yli-ihmissyndroomasta. Yli-ihminen tietää mitä tehdä. Luulee tietävänsä.
Niinpä:
pistäpä silmäsi kiinni ja mieti mihin suuntaan historia juoksee.
Kyösti Salovaara, 2019. Kilometrin korkeudella sadepilvi kiitää alhaalta ylös. |
Tarifan
vanha kaupunki sijaitsee Espanjan lounaiskolkassa, noin
nelisenkymmentä kilometriä rannikkoa pitkin länteen kun ajaa
Gibraltarin ohitse.
Tarifa
on Euroopan mantereen eteläisin piste. Topologisten värähtelyjen
reuna.
Kun
seisoo Tarifan sataman vieressä ja näkee kaukana mutta aika
lähellä siintävän Marokon rannikon, ja kun ajattelee, että tässä
Välimeri ja Atlantti muuttuvat toisikseen, sekoittuvat toisiinsa
vinhojen tuulien saattamana, luulee hetken tajuavansa mitä historia
on ja missä sen pohjavirrat vyöryvät.
Kuvaannollisesti,
ei fyysisesti, voi ajatella että elokuussa 1492 tästä silmien
edestä purjehtivat Kolumbuksen laivat kohti Kananariansaaria ja
sitten Amerikkaan, minkä jälkeen mikään ei ollut entisen
kaltaista. Tämä on tietenkin metafora, sillä oikeasti Kolumbus
lähti purjehdukselleen Huelvan vierestä, Palosin satamasta Rio Tinto -joen suumailta.
Joidenkin
tutkijoiden mielestä tämän jälkeen Välimeri menetti
merkityksensä – nykyään sillä on erityismerkitys vain
kirjallisuudessa ja kirjallisuuden historiassa.
Guillermo
Altares kirjoitti muutama päivä sitten El País -lehdessä
Välimeren kulttuurisesta historiasta, merkityksestä. Hänen otsikkonsa kuului: Jumalien ja kirjojen meri.
Välimeri on
sotien, haaksirikkojen, merirosvojen, orjien sekavaa historiaa, mutta
siitä polveutuu myös kulttuurin topologiset värähtelyt
oliiviöljystä Ateenan torille, muistikuvien rantoihin, joilla niin
monet erilaiset, toisilleen vieraat ja tutut kansat ja kulttuurit
ovat purjehtineet, foinikialaisista roomalaisiin, kartagolaisista
arabeihin ja lopulta kiiltävissä lentokoneissaan muovituolien ja
mössömäisen paellan tarjoamiin turistikeskuksiin pohjoisen
turistilaumat. Ja yhdellä meren rannalla Palestiinan ja Israelin
välinen konflikti kytee sammumattoman vihan hehkuvana hiilipesänä.
Ei ole yhtä selitystä, ei yhtä luonteenpiirrettä, ei yhtä ainoaa ja oikeaa merenkulkijaa kotoaan eksyneenä. Odysseuksen retki jatkuu
Tarifan rannassa Välimeri kohtaa Atlantin. Erään englantilaisen tutkijan
mielestä Välimeri symboloi kehtoa ja hautaa, yhteyttä ja muuria,
jumalan lahjaa ja taistelukenttää.
Kun
ajaa korkealla vuoren selänteellä, joutuu kilometrin korkeudessa
sadepilveen eikä tiedä missä on, mistä tulee, millaiselta pilvi
näyttää.
Kulttuuri
on samanlainen olotila, sinua ympäröivä joka puolella etkä oikein
tiedä että missä se on, miten sen saa kiinni, jos haluaa perässä
juosta. Vuorella hiukset kastuvat, kulttuurissa silmät.
Euroopan
topologisen värähtelyt ovat sumeita, kuin vuorenhuipun sadepilvessä, heikosti läpi
näkyviä.
Sadepilven
reuna kiipeää rinnettä ylös. Hämmästyneenä katsot sen vauhtia:
onko tämä mahdollista?
Viime
lauantaina pysähdyin rantakadulla. Kovien tuulien synnyttämä
”sisälampi” hohkasi vihreää väriä. Mukana lammikossa oli vuorilta valunutta makeaa vettä.
Otin vihreästä merilammesta valokuvan.
Kun
rajasin sitä tietokoneella, huomasin että kuvan keskellä tyttö
ottaa selfietä, aivan kuin merellä ja historialla ja nykyhetkellä
ei olisi muuta kerrottavaa kuin narsismi.
Laitan
silmät kiinni.
Kuuntelen:
mustapääkerttu livertää. Torreblancan mäelle kipuava kuorma-auto kaasuttaa
moottoriaan kiihdyttäen, hiekkalasti painaa. Sammakot kujertavat purossa.
Historia
juoksee, mutta en näe mihin suuntaan.
Kyösti Salovaara, 2019. |
Hyvä postaus, joka jätti kysymysten virtaan!
VastaaPoistaAlin kuva symbolisoi mielestäni hyvin pientä ihmistä suuren äärellä ja keskellä. Historia virtaa taaksepäin, jos uskomme luovamme sitä koko ajan lisää, mutta myös meistä riippumatta väistämättä tuleva muuttuu historiaksi. Ainakin se tuntuu valitettavasti toistavan itseään...
Henkisessä tulisi äkkiseltään tokaistua, mutta kun seisoo jossain historiallisessa paikassa, on kokemus ollut joskus kokonaisvaltaisesti uskomattoman vahva, kuin pienenä hiukkasena jotain suurta ja sisäänsäsulkevaa. Historian siipien havinaa?
Ehkä tärkeää ja oleellista onkin - niin tai näin- mustapääkertun kujerrus ja sammakoiden kurnutus...
Kiitos!
PoistaEhkä sitä joskus - seisoessaan jonkun vanhan talon vieressä, puun varjossa, meren tai järven tai joen rannalla, jonkun muistomerkin katveessa tai ihan vaan tunnetun kadun kahviloissa poreilevan keskustelun äänimaisemassa - välähdyksenä tajuaa kuuluvansa historiaan ja siihen mitä siitä on syntynyt. Mutta välähdys kestää hetken, häipyy ja sitten taas on ymmällä - paikastaan, ajastaan, siitä mihin kuuluu.