[mitä
näkyy, ei ole]
Kyösti Salovaara, 2019. Historian ja nykyhetken yhteentörmäyksen estetiikka: Utah Beach Normandiassa toissapäivänä. |
Olisi
lohduttavaa ajatella, että sen minkä näkee, sen myös tietää.
Lohdullisessa
katsannossa kaunis olisi väistämättä hyvää ja ruma pahaa. Niin
ikään harmoninen lupaisi pitkän elämän ja rauhallisen miljöön.
Kaunis
on kaunis on kaunis, sanoisi Gertrude Stein.
Luin
jostakin, kuitenkin, jonkun todenneen, että holokaustin jälkeen
estetiikka estetiikan vuoksi on mahdonta.
Muuan
historiantutkija sanoi, että Adolf Hitler oli syvällisesti
taiteen tuntija niin musiikin kuin arkkitehtuurinkin alueilla. Hän
(melkein) riemuitsi kun rumat kaupungit pommitettiin maan tasalle.
Nyt niitä pääsee rakentamaan uuden kauneusihanteen mukaisesti,
Hitler ajatteli.
Hitler
rakasti estetiikkaa niin paljon etteivät ihmispolot merkinneet
mitään kauneuteen pyrkimisen rinnalla. Heidät saattoi uhrata.
Kyösti Salovaara, 2019. Historian lausumaton estetiikka: Musta portti Trierissä - Rooman imperiumin valta. |
Kun
kävelee saksalaisessa kaupungissa ja näkee kauniita vanhoja
rakennuksia, pitää aina muistuttaa itseään ja kysyä: ovatko nämä
todella vanhoja taloja vai onko tämäkin kaupunki pommitettu
raunioiksi toisen maailmansodan vuosina ja talot sen jälkeen
rakennettu entisten kopioiksi?
Tällainen
kaupunki on mm. Trier Mosel-joen rannalla. Saksan vanhin kaupunki hajoitettiin melkein maan tasalle ensin tykistötulella syyskuussa 1944 ja sitten pommittamalla joulukuussa. Se ei varmaankaan johtunut siitä,
että Karl Marx syntyi Trierissä ja kävi lapsuutensa koulut
siellä.
Trierissä
on komea roomalaisten rakentama kaupunginportti, Musta portti niin
kuin sitä nykyään kutsutaan.
Esteettisen
rakennuksen läpi saattaisi katsella kauheita vuosikymmeniä ja
satoja kurjuuden vuosia – jos näkisi esteettisen pinnan, roskan ja
mustan värin läpi. Mutta jos näkisi, esteettinen pinta särkyisi
kuin kahvikuppi sen pudotessa lattialle.
Esteettinen
harmonia – maalauksissa, musiikissa, runoudessa, arkkitehtuurissa –
ei tarkoita, että ihmisten elämä olisi ollut yhtä harmonista,
yhtä esteettistä. Ei edes niiden jotka tuollaisia taideteoksia
maalasivat, sävelsivät, kirjoittavat tai rakensivat.
Kyösti Salovaara, 2019. Historian huumorin estetiikka: Kiinalainen Karl Marx Trierissä. |
”Hegel
huomauttaa jossakin, että maailmanhistorian kaikki suuret tapahtumat
ja henkilöt esiintyvät ikään kuin kahdesti”, Karl Marx
aloitti pienen pamflettinsa Vallankaappaus Ranskassa 1851.
”Hän on unohtanut lisätä: yhden kerran murhenäytelmässä,
toisen kerran farssissa.”
Niin
kuin Marxin teoksen alaotsikko – Louis Bonaparten 18. päivä
Brumairekuuta – kertoo, kirjassa käydään läpi Napoleon
III:n suorittama ”demokraattinen” vallankaappaus.
”Yhteiskunta pelastetaan joka kerta, kun hallitsevan luokan piiri
kiskaistaan ahtaammaksi, joka kerta kun yhä suppeamman ryhmän edut
esitetään koko kansan parhaana”, Marx ironisoi.
Victor
Hugo oli Napoleon III:n kannattaja kunnes valitsi toisen puolen
ja joutui lopulta maanpakoon. Kurjat on eräänlainen
heijastuma samasta asiasta, josta Marx kirjoitti pamflettinsa.
Kun
Vallankaappaus Ranskassa 1851 suomennettiin vuonna 1938,
kirjasen esipuheessa Napoleon III:n vallankaappaus nähtiin
samanlaisena tapahtumasarjana kuin se, joka nosti Hitlerin
kansallissosialistit valtaan. Akateemisen sosialistiseuran
julkaiseman teoksen esipuheessa todetaan: ”Ja erikoisesti teoksessaan
’Louis Bonaparten 18. Brumairekuuta’ Marx kuvaa historiallisen
ilmiön, joka monessa suhteessa ennakoi tulevan fascismin,
kehityskulun, joka muistuttaa vastaavaa meidän aikanamme.”
Murhenäytelmät
ja farssit kasvavat toisistaan ja toisiinsa niin että on naurussa
pitelemistä, kun seuraa 2000-luvun poliittisia keikahduksia, joita
tavataan kutsua populismin nousuksi. Ajankohtaisin tietysti on Boris
Johnsonin Iso-Britannia.
Käytän
termiä populismi hyvin laajasti, sillä mitäpä muuta esim.
eurooppalaiset vihreät liikeet ovat kuin populismin poliittisia
referenssejä.
Jotta
farssin jälkeenkin tulisi jotain rakentavaa, palataan Trieriin,
jonne viime vuonna kohosi näyttävä Karl Marxin patsas. Naurua ja
hammasten kiristelyä piisasi Trierissä, koska patsaan veisti
kiinalainen taiteilija ja sen lahjoitti Trierin kaupungille Kiinan
valtio.
Kyösti Salovaara, 2019. Vapauden esteettinen julistus: Omaha Beach Normandiassa toissapäivänä. |
Astelet
keskipäivän hetkellä Normandiassa Omaha Beachillä. Laskuveden
aikaan vedestä paljastunut hiekkaranta on kuin kovaa samettia. On
niin kaunista, että mieli herkistyy ja askel kevenee.
Kunnes
muistaa, että tässä käytiin rajut taistelut elämästä ja
kuolemasta, vapaudesta ja totalitaarisesta komennosta. Amerikkalaiset
nousivat maihin 6.6.1944 omalla lohkollaan Omaha-rannalla ja
Utah-rannalla. Ensimmäisen vuorokauden aikana noin 1500
amerikkalaista sotilasta kaatui. Mutta saman vuorokauden aikana noin
3000 ranskalaista siviiliä kuoli maihinnousun pommituksissa!
Hyökkäyksen karttapiirroksissa siviileillä ei ollut
puolustusasemia.
Yhtä
kaikki liittoutuneet pääsivät rantaviivalta Normandiaan, jossa
ankarat taistelut jatkuivat viikkokaupalla. Pariisi vapautettiin
elokuussa, mutta sota jatkui kauhistuttavana mm. saman vuoden jouluna
Bastognen piirityksessä Belgiassa.
Hiekka
askeleittesi alla tietää kaiken, mutta vaikenee.
Kauneus
ympärilläsi on totta, mutta mitä se totuus lopulta on?
Sadunomaiselta
näyttävä erilaisten uskontokulttien Mont Saint-Michelin luostari
meren saarella on kuin utuinen lupaus, johon tarttuva saattaa jäädä
liejuun kiinni lopuksi elämäkseen.
Kyösti Salovaara, 2019. Uskontojen mahdin estetiikka: Mont Saint-Michel Normandian ja Bretagnen rajamaalla. |
Ja
kuitenkin… ei ole mitään syytä väistää esteettistä näkyä
eikä sen esteettistä kokemusta.
Otat
valokuvia nähdäksesi paikkojen ja aikojen parhaat piirteet.
Oletko
sinä osallinen ja uhri? Vai syyllinen? Vai viaton sivustakatsoja?
Elämän
näytelmässä piisaa monenlaisia rooleja. Käsikirjoituksen
tarkoitusta on vaikea nähdä saati ymmärtää.
Kukkaloisto
Givernyssä Claude Monet’n puutarhassa saa hyvälle tuulelle.
Estetiikalla on sentään joskus perustelunsa.
Kyösti Salovaara, 2019. Aidon estetiikan julistus: Claude Monet'n lummelampi Givernyssä. |
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaBlogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista