[turhuus
vai tarkoitus?]
Kyösti Salovaara, 2016. Museo Automovilístico y de la Moda de Málaga (*). Muoti on kollektiivinen pyrkimys individualismiin. |
Tartun
helppoon
aiheeseen. Marraskuun hämyssä kelpaa pohtia elämän tarkoitusta.
Totutusta
poiketen väitän,
että elämän tarkoitus on yksilön emansipaatiossa. Siis länsimaisen
sivilisaation yhteydessä. Muista yhteyksistä vaikenen.
Tietenkin
luulen, en tiedä. Jos tietäisin, en luulisi.
Eikä
tämä helppoa ole.
Helpommin
kirjoittaisi, että elämän tarkoitus on elämä. Sen jatkuminen.
Tässä katsannossa elämä on sipuli, jota kuorimalla löytää
ytimen, jota ei ole olemassa.
Mutta
ei luovuteta vielä.
”Perustarpeemme
ovat kutakuinkin suoraviivaisia”, sanoo muuan kyyninen
lastenlääkäri P.D.
Jamesin
romaanissa Kuoleman
maku,
”ruokaa, asunto, lämpöä, seksiä, mainetta, tässä
järjestyksessä. Onnellisimmat ihmiset hakevat niitä ja tyytyvät
niihin.”
Ryhmien
emansipaatiosta paasataan paljon. Yksilöstä vaietaan. Nykyään
yksilönvapaudesta puhuminen kuulostaa yhtä epäilyttävältä kuin
sananvapauden puolustaminen. Tarvitaan rajoja – nutturapäät
huokailevat.
Joskus
”totuuksia” löytää sieltä mistä niitä ei osaa hakea. Jos
kirjoittaisi kaikki sanat lainausmerkkeihin, vapautuisiko kirjoittaja
vastuusta?
”Älä
usko lauluihin”, opettaa Apulanta kappaleessaan Valot pimeyksien reunoilla,
”ne tekee susta haaveilijan.”
Vain
yksilöt haaveilevat – eivät ryhmät eivätkä rakenteet.
Jos
ryhdyt haaveilemaan, laulut ”voi saada sut kaivelemaan asioita,
joilta mielesi koittaa sua suojella”. Meistä jokainen on polku, muistuttaa Apulanta. Eikä
ole kahta samanlaista polkua, vaikka moottoritie on leveä ja kuuma.
Kyösti Salovaara, 2016. |
Miksi sitten väitän, että yksilön emansipaatio, ympäröivistä kahleista
vapautuminen on yhteiskunnallisen elämän tarkoitus? Tai ainakin yksi keskeisistä tarkoituksista. Tätä ei ole
helppo perustella, koska yhteiskunnassa tapahtuu niin paljon muuta. Yksilönvapauden ja yksilön vapautumisen voi kuitenkin nähdä objektiivisena
pyrkimyksenä. Tietoisesti tai alitajuisesti sitä on tavoiteltu (länsimaissa) vuosisadasta toiseen.
Kaikki muu - kaikki rakenteet, kaikki suhteet, kaikki työ, tiede ja tekniikka, taide ja tuotanto - on perimmältään tuon maksiimin toteuttamista.
Myös
hyvinvointivaltio on yksilön vapautumisen rakenne, vaikka sitä ei
(tänään) rohkene
sanoa ääneen. Puhutaan tasa-arvosta tai eriarvoisuudesta ikään
kuin niitäkin voisi syödä ja niillä matkustaa etelän lämpöön.
Puhutaan turhasta kuluttamisesta ikään kuin yksilö ei osaisi hallita omaa
emansipaatiotaan, ja että sen suitsemiseen tarvitaan
virkamiehiä, poliitikkoja ja Helsingin Sanomien ilmastotoimittaja.
Jossakin
vaiheessa poliittinen puhe unohti miksi se perusti
hyvinvointivaltion.
Leikin
sanoilla kuin lapsi
hiekkalaatikolla.
Yksilönvapaus
ilmentää sekä orgaanisten että älyllisten tarpeiden
tyydyttämistä kollektiivisen yhteistyön avulla, kirjoitti Yrjö
Ahmavaara
1970-luvulla. Yhteistyö vapauttaa yksilön: ”Tässä
objektiivisessa merkityksessä yksilönvapaus on siis kollektiivisen
yhteistyön tulosta eikä sille vastakkainen arvo.” Ja "mainetta" tavoitellessaan yksilö kääntyy "laumansa" puoleen, etsii sen hyväksyntää.
”Kaikki
loputon kauneus kaikki järjettömyys kaikki ruoskivat toiveet kaikki
päättämättömyys / ovat lopulta tarkoituksen palasia / osa
arvoitusta / valot pimeyksien reunoilla.”
Kyösti Salovaara, 2016. Joskus liikkuminen on ahdistavaa. Myös sota kaventaa yksilön vapautumisen mahdollisuuksia. |
Etsin
vahvistusta sieltä mistä sitä viimeksi uskoo löytävänsä.
”Aave
kummittelee Euroopassa – kommunismin aave”, aloittivat Karl
Marx
ja Friedrich
Engels
Kommunistisen
puolueen manifestin,
joka julkaistiin v. 1848.
Manifestin
viimeiset uhkaavat
virkkeet eivät jätä sijaa tulkinnalle
eivätkä johda miettimään yksilönvapautta: ”Kommunistit...
selittävät avoimesti, että heidän päämääränsä voidaan
saavuttaa ainoastaan väkivaltaisesti kumoamalla koko tähänastinen
yhteiskuntajärjestys. Vaviskoot vallassaolevat luokat kommunistisen
vallankumouksen koitteessa. Proletaareilla ei siinä ole muuta
menetettävää kuin kahleensa. Heillä on maailma voitettavana.
Kaikkien maiden työtätekevät, liittykää yhteen!”
Mutta
hetkinen – mitä puhe kahleiden murtamisesta tarkoittaa? Ei kai
Marx sittenkin
ajattele
vapauttavansa yksilön kapitalismin tuotantotapojen ja luonnon säälimättömyyden ikeestä!
Friedrich
Engels (1820-1895) oli vauras tehtailija. Hän tuki taloudellisesti
köyhän ja pitkän aikaa kurjissa oloissa eläneen Marxin
(1818-1883) filosofin työtä ja perhe-elämää. Francis
Wheen
elämäkerrassa Marxia kuvataan preussilaiseksi emigrantiksi, josta
kehkeytyi keskiluokkainen englantilainen herrasmies. Marx oli kiivas
agitaattori
joka istui päivät pitkät British Museumissa lukemassa kirjoja. Hän
oli seurallinen isäntä, uskollinen perheenpää joka saattoi
sisäkkönsä raskaaksi. Marx oli filosofi joka rakasti
vitsailua,
ryyppäämistä ja sikarinpolttoa.
Olisiko
tuommoinen mies sitten haaveillut vaikkapa Neuvostoliiton kaltaisesta
totalitaarisesta komennosta? Tuskinpa. Ehkä hän olisi pikemmin
todennut, että toverit Lenin
ja Stalin
eivät ymmärtäneet hänen yhteiskuntafilosofisen
teoksensa
Pääoman
ideaa; että se oli veijariromaani, kuten Wheen sanoo; että kysymys
oli taideteoksesta
Jonathan
Swiftin
satiirien tyyliin.
Kaiken
ajatelun takana oli mies ja hänen elämänsä.
Keskiluokkaiseen
elämään päässyt Marx eli Engelsin maksamilla avustuksilla. Eräässä kerjuukirjeessään Marx pyysi Engelsiltä useita koreja
”punaviiniä ja reininviiniä, koska lasten on pakko kutsua
ystäviään meille tanssiaisiin heinäkuun 2. päivänä. He eivät
ole koko vuonna pystyneet kutsumaan ketään eikä ottamaan kutsuja
vastaan, joten he putoavat kohta säädystään.”
Proletaarien
vapautuminen oli yksi asia, oma elämän mukavuudet ja ylellisyys
toinen.
Edellinen
anekdootti ei tarkoita asettaa Marxin ”poliittista”
asennoitumista epäilyttävään ristiriitaan hänen mukavuudenhalunsa kanssa. Päinvastoin sen voi ajatella kuvastavan yksilön emansipaatiota korostavan ajatusmaailman taustaa:
mies tunsi parhaiten oman arkielämänsä ja ajatuksensa. Renessanssihahmona
Marx haaveili että kaikki voisivat elää samanlaista nautintojen ja
henkisen vapauden elämää kuin hän itse parhaimmillaan eli.
Kyösti Salovaara, 2016. Timantit ovat ikuisia, emansipaatio ehkä väliaikaista. |
”Vapauden
valtakunta alkaa todellisuudessa vasta siellä”, Marx kirjoitti
Pääomassa,
”missä puutteen ja ulkonaisen tarkoituksenmukaisuuden sanelema
työtoiminta lakkaa, se on siis luonnostaan varsinaisen aineellisen
tuotannon piirin toisella puolen.”
Ihminen
vapautui luonnosta samalla
kun hänen tarpeensa laajenivat. Samalla syntyivät uudenlaiset
tuotantovoimat, jotka auttoivat ihmisen vapautumista, mutta sitten
nekin alkoivat olla enemmän kahle kuin vapauden välikeino. Ihminen ei pysty totaalisesti pakenemaan välttämättömyyden todellisuutta.
Eräässä
toisessa kirjoituksessa Marx ja Engels haaveilivat kommunistisesta
yhteiskunnasta, jossa työnjaon
hävittyä kuka tahansa voi olla taiteilija; että syntyy yhteiskunta
jossa on pelkästään ihmisiä, ”jotka muun ohessa harjoittavat
maalaustaidetta”.
Marx
ei ymmärtänyt lainkaan, että poliittinen kansantaloustiede pyrki
määrittelemään millaista elämää ihmisten tuli elää. Hän
pilkkasi kuin paraskin satiirikko kansantaloustiedettä, joka on
”askeesin
tiede, ja sen tosi ihanne on askeettinen,
mutta hyvin
voittoa tuottava
kitupiikki, sekä askeettinen, mutta tuottava
orja.”
Ironisesti
Marx huomautti, että askeettisen
kansantaloustieteen
ihanteena on työläinen, joka vie osan palkastaan säästökassaan:
”Näin ollen kansantaloustiede, huolimatta maailmallisesta ja
hekumallisesta ulkonäöstään, on todella moraalinen tiede,
kaikkein moraalisin tiede. Sen tärkein oppilause on itsekieltäymys,
kieltäytyminen elämästä ja kaikista inhimillisistä tarpeista.
Mitä vähemmän sinä syöt, juot, ostat kirjoja, käyt teatterissa,
tanssiaisissa, ravintolassa, mitä vähemmän sinä ajattelet,
rakastat, teorioit, laulat, maalaat, miekkailet jne., sitä enemmän
sinä säästät,
sitä suuremmaksi
tulee sinun aarteesi, jota ei koi syö eikä ruoste raiskaa – sinun
pääomasi.”
Marxin humoristisesta tekstistä lentää 1800-luvun huikea kritiikki taipumattomana tikarina 2010-luvun jokapäiväiseen keskusteluun, missä uusi puritaanisuus pyrkii sysäämään yksilön pois kaikesta siitä
mukavasta, mitä väliin jääneinä vuosikymmeninä emansipaatiolla
on saavutettu.
Jos
ihmisen elämän mukavuudet olivat Marxin aikana syntiä
kansantaloustieteen (ja usein myös kirkon) näkökulmasta, tänään ne ovat syntiä spartalaiseen yhteiskuntatalouteen pyrkivien
ajatusten näkökulmasta.
Eräs
vasemmistopoliitikko sanoi jokin viikko sitten, että lomat ja
lomalla matkustaminen eivät ole mikään perusoikeus. Jos näin
ajatellaan, ei Marxin päivistä ole pitkälle päästy.
Veijariromaanin
kaltainen ironia tietysti on siinä, että kun proletaari on katkaissut Kommunistisen
puolueen manifestin
innoittamana kahleensa, niin nyt vuonna 2019 jopa
vasemmistolaiseksi itseään kutsuvat haluavat kiinnittää nuo
kahleet uudelleen ”proletaarin” nilkkaan, jotta tämä pysyisi
paikallaan.
Eikö
runsauden yhteiskunnassa mikään sitten ole turhaa?
Varmasti
on, mutta kuka sen määrittelee? Ja jos joku määrittelee, mitä
siitä seuraa?
”Yhteisön
säilyminen on sitä varmempaa, mitä laajenevampi uusintaminen
yhteiskunnassa tapahtuu eli mitä enemmän tuotannossa syntyy
lisäarvoa”,
päätteli Ahmavaara Yhteiskuntakybernetiikassaan.
Rajoittamalla
yhtä asiaa, rajoitetaan myös toista, ja kun kaikkea rajoitetaan,
yksilön emansipaatio surkastuu ja alkaa paluumatka
kahleiden valtakuntaan.
Ehkä pitää kuunnella lauluja ja haaveilla.
Kyösti Salovaara, 2016. Asua, syödä, juoda, kulkea, pukeutua, miekkailla, seurustella, lukea ja... tehdä mitä huvittaa. |
(*) Pakinan kuvat on otettu huhtikuussa 2016 Málagan Auto- ja muotimuseossa: Museo
Automovilístico y
de la Moda de Málaga. Edificio de La Tabacalera, avenida
Sor Teresa Prat 15. Málaga.
alera, en
Yrjö
Ahmavaara: Yhteiskuntakybernetiikka.
Weilin+Göös, 1976.
P.D.
James: Kuoleman
maku.
Suom. Kirsti Kattelus. Otava, 1989.
Karl
Marx ja Friedrich Engels. Kirjallisuudesta
ja taiteesta.
Suom. Robert Kolehmainen. Edistys, 1974.
Karl
Marx ja Friedrich Engels:
Valitut teokset I.
Suom. Akateemisen sosialistiseuran jäsenet. Tiede, 1938.
Francis
Wheen: Karl
Marx.
Suom. Aarne T.K. Lahtinen. Otava, 2.
painos, 2007.
Kiintoisa ja aatoksia poikiva postaus, kiitos! Tulipa täten todistetuksi tuo timanttien ikuisuuskin.
VastaaPoistaEhkä tosiaan on syytä kuunnella laulun sanoja, - ja haaveilla. Juicen sanoinhan elämän tarkoitus on ikävän karkoitus.
Itselle läheiseltä tuntuu ajatus siitä, että tavoitteena olisi kasvaa ihmisenä omaan täyteen potentiaaliseen mittaani...
Mutta alaa joskus eri tasoiltakin läheltä katsottuna ehdoton helmi ja herkku on: "Muoti on kollektiivinen pyrkimys individualismiin." :)
Kiitos!
PoistaItsenä kasvaminen on hyvä "projekti".