[Anteeksi,
saiskos pluvan?]
Kyösti Salovaara, 2019. |
Totisesti,
hämärää on.
Nytkö
historia toistaa itseään farssina?
Telkkarin
vanhoja sketsejä vaaditaan tilille epäasiallisesta huumorista.
Pirkka-Pekka
Petelius
pyytelee anteeksi yhdeltä porukalta, mutta ei muista tehneensä
karikatyyrejä kaikista ihmistyypeistä,
lappalaisista, homoista, romaneista ja ylioppilaista selvinpäin huojuviin
ja kännissä taapertaviin.
Ja oikeuslaitos käy kuumana. Jopa Raamatun lainaaminen kuulostaa vihapuheelta vuonna 2019.
”Polttakaa
minut!” vaati saksalainen kirjailija Oskar
Maria Graf
wieniläisessä
Arbeiter-Zeitungissa Snellmaninpäivänä toukokuussa 1933.
Kaksi
päivää aikaisemmin ylioppilaat polttivat Berliinissä
kansallissosialistiselle
ja saksalaiselle aatteelle vaarallista kirjallisuutta. Grafin teoksia
ei poltettu. Se harmitti häntä.
”Kun
hallitus antoi käskyn julkisesti polttaa / vaarallista tietoa /
sisältävät kirjat, ja aasit pantiin kaikialla kiskomaan
kirjarattaita roviolle, keksi / eräs karkotettu runoilija, eräs
parhaista,
/ poltettujen listaa tutkiessaan, että hänen kirjansa / oli
unohdettu”, kirjoitti Bertolt
Brecht
runossaan Kirjaroviot.
”Hän hirmustui. Viha kiidätti
hänet / työpöydän luo, hän kirjoitti kirjeen vallanpitäjille. /
Polttakaa minut! Hän kirjoitti kynä suihkien, / polttakaa minut!”
Ehkä
Grafia loukkasi sekin, että hänen teoksensa unohdettiin
kirjaroviolta vaikka siellä kärysi tuhkaksi niinkin ”viattomien”
kirjailijoiden
kuin F.
Scott Fitzgeraldin,
Ernest
Hemingwayn
ja
H.G.
Wellsin
romaaneja.
”Tämä
tarkoittaa äärimmäisen juutalaisintellektualismin aikakauden
loppua”, julisti Joseph
Goebbels
liekkien valaistessa hänen poskipäänsä.
”Tulevaisuuden
saksalainen
ei ole pelkkä kirjojen lukija vaan ihminen jolla on luonnetta”,
Goebbels ennusti.
Miksi
ihminen haluaa polttaa toisenlaiset ajatukset?
Tuntuu
ehkä
kohtuuttomalta verrata natsien kirjarovioita Suomessa käytävään
uuspuritaaniseen keskusteluun, jossa vaaditaan räikeän puheen,
pilkan ja satiirin kieltämistä ja vanhojen tekstien ja esitysten
paheksumista, kenties jopa niiden tekijöiden rankaisemista.
Vertaus
on
kohtuuton jos siltä
tuntuu. Siksi puhun farssista.
En
epäile etteikö media olisi liikkeellä hyvässä tarkoituksessa.
Jos huumori käy huonoksi, jos vähemmistöjä pilkataan, jos naurua
herätellään ihmispolon puutteita ja erityispiirteitä liioitellen,
eikö semmoinen osoita huonoa makua?
Mutta
miksi hyvä tahto haluaa kieltää ja polttaa erilaiset,
irvokkaatkin ajatukset, sanat ja kuvat? Ketä karikatyyri lopulta kuvaa: tekijää vai kuvan kohdetta? Sitä paitsi: onko taidetta olemassakaan ellei liioitella jotakin?
Olihan
natsimielisillä ylioppilaillakin Berliinin ooppera-aukiolla
10.5.1933 omasta
mielestään hyvä
tarkoitus. He polttivat kirjoja, joita pitivät moraalittomina ja
rappeutuneina. Saksalaisen
perheen
ja
valtion
kunniallisuus ja
säädyllisyys
piti nostaa esille ja ylös, kansakunnan
johtavaksi
tähdeksi.
Se
että meistä, meidän aikamme ihmisistä kirjanpolttajien
”hyvä tarkoitus” tuntuu täysin väärältä ja kierolta, ei
johdu itse tarkoituksesta vaan siitä että natsit vähän myöhemmin
syyllistyivät pahaan, jota on vaikea antaa anteeksi ja vielä
vaikeampi ymmärtää. Jos Hitler olisi käyttäytynyt
kohtuullisemmin ja Saksasta olisi tullut pysyvä maailmanvalta,
kenties Berliinin
Bebelplatzilla
käveltäisiin nyt katsomassa toisenlaisia muistomerkkejä moraalisesta
suoraselkäisyydestä ja ihmisen pelastamisesta huonoilta vaikutuksilta.
Tämä
on ironiaa farssin kääntöpuolella.
Miksi
toimittajat, Helsingin Sanomien kulttuuriosasto etunenässä,
ymmärtävät kovin hyvin menneisyytensä kieltävää Peteliusta,
mutta eivät ymmärrä lainkaan niitä, jotka pitävät Peteliusta
tekopyhänä ja jotka pelkäävät sananvapauden suitsimista
tämän(kin)
käytännön
esimerkin seurauksena?
Onko
sana vapaa kunnes toisin määrätään?
Pitääkö
mielipiteet hyväksyttää
lehtien toimituksissa, kirkkojen rippituoleissa vai kaupunkien
poliisikonttoreilla? Onko tänään mietittävä (ja pelättävä) mitä sanoistani ajatellaan 30 vuoden päästä?
Kyösti Salovaara, 2012. Kirjarovioitten muistomerkki (osa) Bebelplatzilla Berliinissä. Ensin poltetaan kirjoja, sitten ihmisiä... |
Joskus
tulee mieleen, että täällä – ja tietysti kaikkialla länsimaissa
– käydään eräänlaista ”valtataistelua” siitä kuka
määrittelee
keskustelun aiheet, keskustelun sisällön ja sen kuka saa osallistua siihen.
Aikaisemmin
tuo valta kuului yksiselitteisesti medialle. Jossakin määrin myös
tiedeyhteisö vaikutti käytävään keskusteluun.
Internet
näyttäytyy medialle (vaikka media
tietysti pyristelee itsekin
netissä
säilyttääkseen
entisen mahtinsa) helvetin esikartanona, jossa kaikilla
pölkkypäillä ja höyrähtäneillä näyttää olevan samanlainen
vapaus
ja oikeus
sanoa, liioitella, pilkata, kritisoida ja olla yhtä lailla
puolueellinen kuin aikaisemmin oli
pelkästään median toimijoilla.
Palauttaakseen
mahtiasemansa yhteiskunnallisen
keskustelun
moderoijana ja synnyttäjänä, monet toimittajat ovat valmiita jopa
kieltämään toisenlaisen puheen ja toisenlaisen kritiikin, vaikka
kritiikki ja toisenlainen puhe olisi usein aivan samanlaista kuin
median itsensä
harrastama.
Ollaan
ikään kuin peruuttamassa YYA-aikaan, jossa Neuvostoliiton
kritisoiminen tarkoitti ”neulanpistoja” hyvään naapurisuhteeseen. Neulanpistojournalismia paheksuttiin, sitä jopa jahdattiin; neulanpistoja harrastaneita poliitikkoja seisotettiin hallituskammareiden porstuassa vuosikymmeniä.
Nyt
neulanpistot
toki kohdistuvat toisaalle; niillä järkytetään suvaitsevaksi
itseään kutsuvan porukan
kurinalaista ja toisinaan varsin
puritaanista maailmankäsitystä. Berliiniläiset ylioppilaat
luulivat olevansa oikeassa polttaessaan ”moraalittomia” kirjoja.
Säädyllisyyttä ja tolkkua vaativat toimittajat kuvittelevat
olevansa oikeassa asetellessaan sanoille
ja
sanojen merkitykselle raja-arvoja ja vaatiessaan väärin puhuvia
raastuvanoikeuteen.
Yhtäällä
on paheksumisen puritaaninen
journalismi. Toisaalla on somessa vallitseva ilmiantokulttuuri.
Yhdessä
ne musertavat toisinajattelun mahdollisuudet. Ei ole yhtä suurta asiaa paheksua, vaan kaikki sopii. Paheksumisesta on tullut nettitodellisuuden tosiviihdettä.
Tunnustan
että minua
ei naurata juuri mikään näinä päivinä, mutta jos huumorista
ylisummaan poistetaan satiiri, ironia, sarkasmi ja karikatyyrit, mitä
siihen jää? Onko sen jälkeen mitään
muuta
koomista kuin se, että tasavallan presidentti liukastuu
banaaninkuoreen? Vai onko tämäkin vihainen ajatus?
En
tiedä mihin perustuu mielikuva,
että rahvas olisi nykyään siivottomampaa suustaan
kuin ennen. Mistä nämä juhatypöt ammentavat käsityksensä
lähihistoriasta?
Jokainen
historiaa lukenut ja sitä mahdollisesti itse elänyt tietää ja
muistaa kuinka raadollista päivän politiikka oli vielä 1950- ja
1960-luvuilla. Nykyisin sellaista kielenkäyttöä
olisi vaikea hyväksyä, vaikka se toki piristäisi harmaata
parlamentarismia.
Kun
me pikkupojat marssimme 1950-luvulla Kotkassa Koulukadulla hoilaten
yhteen ääneen ja mahdollisimman
kovaa, että ”hei
mamboo,
tehkäämme Kekkosesta luurankoo”, me ilmensimme demaripunaisen Kotkan käsitystä lurjusmaisesta Urho Kekkosesta. Niin sai
ajatella ja se "piti" laulaa julki. Itse asiassa tuolloin oli karismaattisempia tyyppejä paheksuttavaksi kuin nykyään.
Suomen
Sosialidemokraatissa kirjoittivat 1970- ja 80-luvuilla Aimo
Kairamon
ja Arvo
Salon
kaltaiset
sanataiturit,
joille mikään yhteiskunnallinen asia tai poliittinen toimija ei
ollut liian pyhä pilkattavaksi eikä
karikatyyrin aiheeksi.
Takautuvasti,
tosin
tästä
elämästä poissaolevina, heidätkin voitaisiin vetää uuden
inkvisiition tutkittaviksi.
Entä
sitten Pentti
Linkolan
kaltaiset ”ihmiskunnan vihaajat”?
Kun
Linkola vaati, että ”tiimityö rangaistaan kuolemalla”, hänen
proosaansa pidettiin komeana retoriikkana
eikä
lainkaan vihapuheena; kun Linkola hekumoi tyytyväisenä
kuullessaan Biafran lasten nälkäkuolemista ja Bangladeshin tulviin
hukkuneista onnettomista
ja vaati Punaista ristiä
häipymään telttoineen ja huopineen ihmisiä
pelastamasta, hänelle myönnettiin Eino Leinon seuran vuosipalkinto
ansioituneesta kulttuurityöstä.
Eikä
Linkolaa pidä kieltää päästelemästä kauheuksiaan. Hän avaa silmiä hyvään ja pahaan. Jokainen lukija on itse
vastuussa
lukemisen ymmärtämisestä. Jos liioittelu ja kärjistäminen
kielletään, kuinka erottaa mitään harmaassa päivänvalossa, jossa
kausivalojen tuikut himertävät kauniina mutta juuri mitään
valaisematta?
Kun
niin paljon vaaditaan tolkkua ja jopa sensuuria,
saattaisi olla hyvä tajuta, että ”yksilöihin ja kollektiiveihin
kohdistuvat toimintavapauden rajoitukset lamauttavat
aina myös jäljelle jääneen yhteiskunnan osan toimintakykyä.”
(Yrjö Ahmavaara.) Ja edelleen: ”Jos toimintavapauden rajoitukset kehittyvät
joidenkin väestöryhmien vainojen asteelle, seurauksena on koko
yhteiskuntaelämän epäinhimillistyminen, raaistuminen: pelko astuu
inhimillisten tarpeittein tyydyttämisen tilalle elämää
hallitsevaksi motiiviksi.”
Anteeksi!
Saiskos
pluvan?
Kyösti Salovaara, 2019. |
Valtataistelu, ehdottomasti sitä se on. Se on ollut näkyvissä ja kovenee yhä vain. Välillä sitä ihan hieraisee silmiään, kun jotain uutta taas ilmaantuu kieltolistalle.
VastaaPoistaMinä olen pahoillani siitä, että perinteinen Victoria's Secret alusvaatemuotinäytös on peruttu. Katselin näitä näytöksiä aina haltioissani telkkarista. Ne olivat kuin satua ylimaallisen kauniine malleineen ja asuineen. Nykyään toinen ei saa olla toista kauniimpi ja alusasuja pitäisi esitellä tavallisten ja tavallista rumempien ylipainoisten naisten (ja miesten vastaavissa miesten vaatteiden näytöksissä) niin että jokainen paitsi poikkeavan siro ja kaunis voisi niihin samaistua. Meinaan kirjoittaa tästä joskus tässä.
En kyllä pitäisi mediaa puritanismitrendin pahimpana syntipukkina. On paljon tahoja, jotka pyrkivät päättämään, mikä on hyväksyttävää ja mikä tuomittavaa. Valitettavasti jotkut toimittajat ovat myös näiden tahojen äänitorvia, mutta ei media kokonaisuudessaan.
Someälämölö on siitä vaarallista, että siinä voidaan ottaa maalitauluksi joku viaton ja hyvin tehokkaasti ja nopeasti tuhota hänet.
Petelius näki, miten kävi Al-Taeelle, kun tonkijat iskivät. Siksi hän toimi hieman etukäteen, mistä vastustajat kimpaantuivat, kun saalis karkasi.
Heh, "joskus tässä", en siis tässä sinun blogissasi, vaan omassani ehkä lähiaikoina.
PoistaMedian ja somen suhde toisiinsa ja todellisuuteen niiden ympärillä ja sisällä on niin monimutkainen verkko etten yrittänyt enkä yritä sitä kuvata tai teoretisoida.
PoistaAika paljon johtuu siitä, ettei tänään ole oikeastaan mitään yhtä tai kahta isoa "asiaa" jonka puolesta/vastaan kansalaiset ovat (vaikka tuntuu oudolta väittää, kyllä Suomi vielä 1960-luvulla oli aika selkeä luokkayhteiskunta, toisin kuin tänään).
Me elämme satojen tai tuhansien pienien arvomaailmnoiden verkostoissa ja jokainen meistä kuuluu moneen. Väitän että tuo "puritaanisuus" syntyy juuri siitä (eikä poliittisesta todellisuudesta) eli sen oman identiteetin melkein raivoisasta puolustamisesta.
Mitä siten mediaan (ja someen) tulee, niin minusta tuntuu että tänään media on paljon reaktiivisempaa kuin ennen, eli se muuttaa koko ajan "suuntaa" kun "kentältä" (eli somesta) ilmaantuu jotakin mihin reagoida. Ja poliittiset liikkeet näyttävät toimivan samalla reaktioperiaatteella.
Jos julkkikset joutuvat myllytykseen, eikö se ole ihan oma vika?
Tänään radion pääutinen aamulla oli että joku pirun poppari palaa julkisuuteen Suomen "hienolla" stadionilla. Siis mitä? Onko tuo stadionin korjattu miljoonilla euroilla jollelin Tuiskulle? Hesarissa Tuiskun paluu yhtä iso juttu. (Stadoion ei mun mielestä ole lainkaan hieno arkkitehtonisesti mutta se on toinen juttu.)
Kun katselee mitä julkkikset itsestään kertovat, ja millaisia valokuvia yms nettiin laittavat, en ainakaan minä sääli yhtään heitä siitä että hyeenat koluavat viimeisetkin kaapit etsiessään jotakin... vastavoimaa itsetehostukselle.
Mitä Petelius näki - sitähän me emme tiedä. Ulkopuolinen näkee tekopyhän poliitikon, joka yrittää häivyttää menneisyytensä. Minä tykkäisin paljon enemmän ihmisestä (jopa poliitikosta) joka analyyttisesti kertoisi missä asiassa on joskus ollut väärässä ja miksi on ollut ja miksi nyt ehkä toimii toisella tavalla jne.
Jos minun pitäisi pyytää anteeksi juttujani, niin pyytäisin Amerikalta, koska 1970-luvulla ja 80-luvun alussa kritisoin jutuissani pelkästään USA:ta enkä lainkaan Neuvostoliittoa, vaikka todellisuudessa luin pelkästään amerikkalaista kirjallisuutta enkä lainkaan venäläistä. Eli yya-syntiä voisi tai pitäisi pyytää anteeksi.
Olipa kirjoitusvihreitä! Pitäisi tsekata mitä näpyttelee.
PoistaEn huomannut kirjoitusvirheitä, ne korjautuvat lukiessa.
PoistaNo niin, vastaus tutkintapyyntöihin koskien Peteliusta, Kallialaa, Jope Ruonansuuta, Salatut elämät -tekijäryhmää, Pekka ja Pätkä -filmien tekijöitä (eikö ne ole jo kuolleita?) ja Ismo Leikolaa (kilttiä Leikolaa!) on hylätty. Poliisista todetaan, että Helsingin poliisilaitos ei ole erilaisten kulttuurituotteiden asianmukaisuuden jälkivalvontaviranomainen.
Joo, kyllä julkkiksissa on heitä, joille kaikki julkisuus on toivottua julkisuutta. Tämä koski ennen etupäässä vain nitä, jotka olivat tulleet julkkiksiksi jonkun tositv-ohjelman kautta ja joilla ei ollut muuta ammattia kuin olla julkkis ja toive nousta ohjelmiin osallistujasta juontajaksi, mutta nykyään esim. näyttelijät "avautuvat" haastattelijoille siitä, miten heillä on kuumaa seksiä ym henkilökohtaista.
Mutta sitten on yksityishenkilöitä, jotka toimivat paparazzeina ja kiirehtivät tutkimaan rikoksia, joista poliisi ihan aiheesta, tutkimussyistä, aluksi vaikenee. Siellä on levitetty tietoja ja nimiä, jotka eivät pidä paikkaansa, yleensä sen suuntaisesti, että taas asialla maahanmuuttaja. Kun sitten paljastuu, että näin ei ollut, niin viestejä poistetaan ja asia ei enää kiinnosta, mutta mustamaalaus on jo tapahtunut.
Luulen, että ne ovat nämä samat tonkijat käyvät poliitikkojen elämiä läpi lapsuuteen asti, sellaisten, jotka eivät edusta heidän omaa poliittista kantaansa. Halveksittavaa hommaa. Tämä saattaa vaikuttaa jopa niin, että fiksummat ihmiset eivät enää lähde politiikkaan raadeltavaksi.
Some on demokraattista, mutta niin vaikeaa. Mediaväki ja poliitikot tuntevat ehkä, että heidän on reagoitava enemmistön kantoihin, mutta eikö se pöhinä kuitenkin ole useimmiten äänekkään vähemmistön aikaansaamaa. Jos sen täysin ohittaa, niin sekään ei ole hyvä ja lisää vaatimuksia ja moitetta ropisee niskaan.
Palautuuko tämä lopulta ihmisten hinkuun levittää huhuja? Ja somessahan ne liikkuvat vikkelästi. Sen lisäksi ihmisillä on taipumus etsiä uhreja kiusattavaksi, niin kuin jokainen kouluajoiltaan muistaa.
PoistaKoska kaikilla ihmisen käyttäytymistavoilla on jokin ryhmätoimintaan liittyvä ”tarkoitus”, niin mikä se sitten on ”koulukiusaamisessa” (tai somessa tapahtuvassa)? Onkohan tätä kukaan yrittänyt selittää?
Vanhoissa SF-filmeissä puhelinkeskuksen ”Sandra” oli paikallinen some joka levitti tietoja ja juoruja. Oliko noin todellisuudessa, sitä kai on vaikea tietää.
Yrjö Ahmavaara kirjoitti teoksessa Informaatio (3.p, 1975), että huhun leviämisen ehtona on, että se uskotaan, vaikka sitä ei tiedetä todeksi. Ja edelleen hän sanoi, että huhun uskominen todeksi riippuu siitä, sopiiko se yhteisössä vallitsevaan maailmankuvaan, hegemoniaan. ”Huhun muodossa voivat levitä vain yhteisössä valitsevaan ajattelutapaan sopivat hypoteettiset ajatukset: huhuistaan yhteiskunta tunnetaan.”
Pitääköhän edellä lainattu paikkansa myös some-yhteisöissä?
Kiusaajaa motivoi ilmeisesti usein se, että kun toiset saadaan näyttämään huonolta, niin oma itse nousee siinä vertailussa.
PoistaOn työyhteisöjä, joissa tarvitaan syntipukki. Kun kiusattu tai pääkiusaaajat jäävät eläkkeelle niin syntyy ikään kuin tyhjiö, joka pitää täyttää, koska muuten on tylsää, ja niin porukasta nousee uusia kiusaajia ja kohdehan löytyy aina. Sille, joka on toivonut rauhallisempaa tunnelmaa ja yrittänyt sitä luoda, jää usein ainoaksi vaihtoehdoksi lähteä pois.
"Huhuistaan yhteiskunta tunnetaan" kuulostaa osuvalta päättelyltä.
Someparveilussa on helppo jäädä toisten selän taa, kun joku on ajettu vaikka itsemurhaan maineen mustaamisen kautta.
Sellaisiakin tapauksia on ollut, että kun joku henkilö postaa mielipiteensä juuri ennen lentoaan tai lennon aikana ja se ei miellytä jotakin tiettyä parvea, niin on koottu tulokentälle vastaanottokomitea (lynkkauspartio!) buuaamaan.
Someyhteisöt ovat näin vaarallisempia kuin sentraalisantrat, koska heidän vaikutuspiirinsä ulottuu kaikkialle missä on digitekniikkaa.
Tuo huhun leviämisen filosofia on helppo ymmärtää: se tukee yhteisön turvallisuudentunnetta. Ja periytyy pitkältä esi-ihmisen ajoilta, jolloin "oikeaa" tietoa oli vähän, mutta luuloja ja uskomuksia sitäkin enemmän. Ei siis "kannattanut" levittää tietoa tai uskomusta joka olisi uhannut lauman yhteisyyttä.
PoistaKiusaamisen idea on kyllä vaikeampi ymmärtää. Mitä yhteisön säilymisen periaatetta se tukee? Ja jos ei tue mitään, mitä se sitten on?
Yleensähän kiusaamisessa (esim. koulussa, luulen) porukka on jotakin yksilöä vastaan. Yrittääkö porukka nostaa itseään? En oikein usko, että se on noin yksinkertaista. Vai onko tässäkin kysymys samasta kuin huhujen levittämisessä. Siis kiusaamisen kohde on jollakin tavoin erilainen kuin yhteisön keskiarvot ovat ja siten uhkaa lauman yhtenäisyyttä.
Minua kiusattiin jossain määrin pikkupoikana punaisen tukan ja vasenkätisyyden takia. Erilaisuus harmitti joitakin ihmisiä, jopa aikuisia.
Tämä somen "joukkokiusaaminen" on sitten oma lukunsa, josta on vielä vaikeampi sanoa, että mitä tarvetta se oikein tyydyttää. Joukossahan tyhmyys tiivistyy (kuten esim. aikoinaan lynkauksissa), mutta eihän somekäyttäjä sinänsä ole missään joukossa vaan kotona yksinään, joten joukko ja lauma on vain ajatuksellinen, ei fyysinen kokonaisuus. No, ehkä ihminen on niin pirun viisas, että pystyy mielikuvituksessaankin luomaan joukon johon kuulua.
Marjatta, Kyösti: Olen tenttinyt tuon Ahmavaaran muistaakseni 1976. Kirjaa mulla ei ole, sitä ei ollut yliopiston kirjastossa (Tampereen) tai se oli lainassa, joten piti käyttää kopiokonetta ja kopsata koko halvatun opas. Muistan ajatelleeni että Ahmavaara on hyvä tyyppi. Luulen että tuo juoru/huhu -juttu oli ajankohtainen myös silloin. Tuli lehdistöopiskelijalle mieleen, että puhutaan lukija-palstan kirjoittajista. Minulla on sellainen käsitys että sen ajan mielipiteen esittäjät perustelivat väitteensä. Sitä on ehkä vähemmän nyt. Mielipidesuunnat ovat suoraan toisiaan vasten, silloin piti Kekkosen ajan puhekulttuuri vähän sordiinoa vastakkainasetteluissa.
VastaaPoistaTuo Brechtin runo on hyvä. Se pitää mielestäni paikkaansa edelleen. Silloin kun siis minästä tulee poliittinen hahmo, joko siksi että on pakko tai siksi että henkilö kärsii suuruudenhulluudesta ja päätyy leirille.
Kyllä sellaista on edelleen. Eurooppa on pieni kolkka maailman meressä. Nyt päädyn toivomaan että ihmiset rauhoittuisivat ja päästäisiin miettimään miten kaikki ongelmat ratkaistaan.
Ajattelin tänään tätiäni, joka kerran pysähtyi siihen mäelle Annankadun kulmaan ja osoitti kädellään taaksemme, linja-autoasemalle. Tuohon kulmaan putosi pommi. Minä olin tässä, hän sanoi. Se tuntui niin hirveältä että en osannut sanoa siihen mitään.
Mentiin elokuvateatteriin katsomaan sen yhden korealaisen tai kiinalaisen leffaa, Paul Austerin kirjoittamaa nimeltään Smoke. Poltettiin tupakat ennen sisälle menoa.
Niinpä niin, hyvä toive tuo, Ripsa!
VastaaPoistaKunpa ihmiset rauhoittuisivat ja, lisään, keskittyisivät suuriin linjoihin eivätkä taistelisi lillukanvarsista.
Mutta.
Onko suuria asioita olemassakaan, enää? Tietysti on ilmasto, maahanmuutto, tekniikka, väestönkasvu, väestön väheneminen (Suomi ja kaltaisensa) jne., mutta mitään noista ei ratkaista jollakin tietyllä "ismillä". Kaikki ongelmat - haasteet - ovat moniongelmaisia, monikeskeisiä, monitulkintaisia. Ei ole enää vasemmiston visiota, porvareiden visioita vaan on yksittäisiä isoja asioita, joissa mielipiteet aina jakautuvat jyrkästi kahtia - nolla tai ykkönen, maailman bittikartta.
Ja jos ei ole isoa yhtä visiota, miten sitten pitäisi toimia? Sehän tässä taitaa olla länsimaisten demokratioiden ongelma juuri nyt.
Tällä viikolla Matti Vanhasen pohdiskelevassa tv-ohjelmassa (Alfalla) pohdittiin valtaa ja perustuslakeja yms. Oikeuskansleri Tuomas Pöystikin totesi, että jos äänestäjät tekevät todellakin äänestyspäätöksensä jonkin yksittäisen (vaikka vaalipäivänä mieltä hiertävän) asian perusteella, koko demokraattinen koneista alkaa olla vaarassa ajautua tempoilevaan toimintaan. Jos eduskunta ei pysty pitkäjänteiseen, isoihin linjoihin pureutuvaan kehittämiseen, koko valtiomuoto alkaa olla legimiteettiongelmassa.
Demokratiahan on vain eräs tapa hallita, ei mikään luonnonlaki. Jos se alkaa muistuttaa Prisman hyllymetrejä joilta löytyy 150 olutmerkkiä ja 200 erilaista limsamerkkiä, ei kukaan enää tiedä miksi valita tuota tai tätä. Kaupasta on kiva ostaa erilaisia oluita täysin ex-tempore mutta vastaava impulsiivisuus ei ehkä sovi päätöksentekoon ja maailmanhallintaan.
Luen usein Yhdysvaltain radion juttuja. Juuri löysin kommentin NPR:n (siis National Public Radio) toimittajalta, jossa hän ruoti aika lyhyesti Anonymous-nimisen henkilön kirjoittamaa kirjaa Trumpin ajasta.
VastaaPoistaTämä on tietysti erityistapaus kiusaamiskertomuksista, mutta tarina alkaa siitä, että suunnilleen kaikki presidentin lähimmät neuvonantajat ja suuri osa n.k. kabinetista ovat lähteneet. He eivät selvinneet työssään tämän presidentin kanssa, joka ilmeisesti ei ole kaikin ajoin järjissään. Lääkärit ovat pohdinnoissaan päätyneet siihen, että aivojen etulohkojen välinen kommunikointi ei oikein toimi.
En tiedä näitä seniliteetin kiemuroita, koska ajastani Tukholman suuressa vanhainkodissa on kulunut jo yli 50 vuotta. Silloin jotenkin otin annettuna, että oikein vanhat hassahtavat. Silloin usein käy niin, että persoonallisuuden peruspiirteet tulevat terävästi esiin.
Koulu- ja työpaikkakiusaamisissa ei ehkä ole kyse siitä, vaan jonkinlaisesta narsistisesta häiriöstä josta käsittääkseni sosiopaatit kärsivät.
Kun puhuit valtiomuodoista, niin sehän tässä on viime päivinä tullut mieleen koska juuri ja juuri alkuunpäässyttä hallitusta yritetään nyt heiluttaa irti. Sitä kutsutaan politiikaksi.
Muistan aika hyvin kun joskus vuonna 2015-16 oli aika suuria mielenosoituksia rasisteja ja fasisteja vastaan. Olen siis miettinyt että kummallista ettei eduskunnan oppositio saa nyt aikaan yhtä lailla isoja mielenosoituksia, vaikka kovasti kriisistä puhutaan.
Eikä ole kauan kun joku mietti sitä, miten alatyyliseksi Suomen eduskunnan keskustelu on mennyt. No, tulee tässä sekin mieleen että miten tämä voi olla maailman onnellisin maa?
Työtä olisi vaikka kuinka. Kyllä poliittinenkin työ on työtä, koska ei sitä mielipitein tehdä, päätöksiä ja linjanvetoja. Edellisen hallituksen suosiossa taas oli esimerkiksi kaivostoiminta ja turvetuotanto, jotka ovat pilanneet ympäristöä. Sehän on elämisen ehto, onnellisena tai onnettomana, että voi hengittää puhdata ilmaa ja juoda puhdasta vettä.
Ja esimerkiksi syödä hyviä järvikaloja, miksei merestä, no kun ne silakatkin ovat vähentyneet! Kala pitäisi ihmisen kunnossa. Siis ilmastonmuutosta pitäisi äkkiä saada pienennetyksi. Turhia touhuja nämä näytelmät juuri nyt. Mutta poliitikot ovat hirveän riidanhaluisia sitten nyt, kun pitäisi päästä tekemään jotain, viimeinkin.
Hieman totisena saivarrellen totean, että jos ei ole kaivoksia, ei meillä ole paljon mitään muutakaan, ei edes sähköautoja, puhumattakaan jääkaapeista, puhelimista, telkkareista, lapioista, talikoista, lampuista jne eli aika vähän hyödykkeitä pelkästä puusta tai pensaasta ja hiekasta saa aikaiseksi. Ja hiekkaakin pitää "kaivaa". No, tietysti kaivaa voi pahalla tai hyvällä tavalla.
VastaaPoistaLuonnonkalat ovat myös ongelma - ei ehkä suomalaisessa järvessä kuitenkaan. The Guardianissa on ollut parikin kertaa juttu sukupuuton partaalla olevista isojen vesien kaloista. Esimerkiksi noiden juttujen perusteella turskaakaan ei tiedostava ihminen syö. Aika hankalaa. Niinpä minäkin nuo jutut luettuani syön hyvällä omallatunnolla norjalaista kasvatettua kalaa - se ei kuole sukupuuttoon syömällä. Jotain tuommoista taisi englantilainen tutkijakin suosittaa, vaikka sanoikin että norjalaisen kalan syöminen tekee "kipeää".
Toinen juttu (Suomessa, aika lailla muuallakin) on kalan "tolkuton" hinta. Jos ei särkeen tyydy, niin kaupassa saa ahven- ja kuhafileestä maksaa yli 30 e/kg ja kenellä semmoiseen on varaa, ainakaan jos pitäisi syödä kalaa kaksi kertaa viikossa. Hyvää sianlihaa saa seitsemällä tai korkeintaan yhdeksällä eurolla kilo.
Poliitikot riitelee, mutta onko sen takana keskenään eri mieltä olevien kansalaisten ryhmät? Ekös politiikka ole kansan peili, loppujen lopuksi?
Kyösti: sehän tässä onkin, kun sen pitäisi olla kansan peili. En tiedä minkä peili tämä kummallinen näytelmä Arkadian mäellä. Et in Arcadia ego. Minuuksia siellä pylväiden keskellä.
VastaaPoistaTarkoitus olisi, että ihmiset voisivat olla rehellisesti ylpeitä siitä, että ovat päässeet sinne viisauden maailmaan. Että vain viisaat voisivat päättää ja sitten kaikilla olisi hyvin.
No, löysin Vergiliuksen tekstin aiheesta Daphnis taivaan portilla. Ja joka siis liittyy hautausmaahan, jossa Vergiliuksen mielestä on teksti Et in Arcadia ego.
Meillä on täällä saaristossa vielä jonkun verran ammattikalastajia. Syksyllä tulee kalaa joskus aivan hyvinkin hinnoin, mutta sanotaan että Merenkurkun vedet ovat aika puhtaat. En ole kyllä nähnyt viimeaikaisia mittauksia.
On minusta aika paha asia jos turska jo toisen kerran meidän elinaikanamme joutui pyyntikieltoon. Se on nyt uudestaan ryöstökalastettu Norjan rannikolla.
Meillä taitaa olla kyllä osittain nyt nukkehallitus. Oli pakko panna telkkari kiinni ettei tule vielä kehnompia unia ensi yönä.
Nukkehallitus! Joo, hyvin sanottu. Hyviä unia kuitenkin, Ripsa!
PoistaSamoin sinulle. Nyt pitää nähdä hyviä unia, että me kaikki pysytään skarppeina ja toimintakuntoisina. On syytä.
VastaaPoista