[2019,
1983]
Kyösti Salovaara, 2016. Kaupankäyntiä kauppatorilla, kirkko ja kalalokki. Lintujen ruokkiminen kielletty. Isänmaan pyykkinappulat. |
Joskus
maailma näyttää hyvin sommitellulta valokuvalta. Kaikki on
järjestyksessä, harmonia vallitsee aineen ja värin, sisällön ja
ajatuksen suhteen. Tuollainen maailma, tuollainen valokuva ei saa
näyttää sekavalta eikä sattumanvaraiselta, ja jos siinä näkyy
historian merkkejä, niidenkin pitää sulautua kuvaan (ja maailmaan)
harmonisesti ja symmetrisesti.
Mutta
maailma ei ole aina harmoniaa eikä sen kuva esitä kultaisen
leikkauksen kauneutta.
Tällaisia
kuvia maailman sekavuudesta otin tähän pakinaan, hieman vahingossa
ja hieman siksi ettei muunlaisia juuri löytynyt
itsenäisyyspäiväaiheeseen.
Ajatus
alkaa… ajatuksista ja kuvista. Siis maailmasta: oikeasta ja kuvitellusta.
Muuten, onkohan
taide kaikissa ilmenemismuodoissaan ”kuva”, joka kuivuu todellisuuden pyykkinarulla parin pyykkinappulan pitelemänä?
Valitsen
vuoden 1983 itsenäisyyspäivän sattumalta.
Vai
onko se sattumaa? Täytin tuona vuonna 36 vuotta. Sen jälkeen olen
elänyt 36 vuotta. Onko tässä maagisen laskutoimituksen
harmoniaa?
Yhtä
kaikki, kun jokin aika sitten kirjoitin Luke Rhinehartin
romaanista ja noppamiehestä pakinan, huomasin leikekirjastani
itsenäisyyspäivänä 1983 kirjoitetun poleemisen pakinan. Se
ilmestyi torstaina 8.12.1983. Itsenäisyyspäivää vietettiin
tiistaina.
Tuo
pakina kuvasi apaattista Suomea missä ”herrat juhlii ja rahvas
surkuttelee” taustalla. Pakinaa voi pitää huumorina, jos kohta
tuskaisena sittenkin. Sitä lukiessa saattaa kysyä, meneekö
(menikö) kirjoittajalla huonosti, lievästi sanoen.
No
ei mennyt huonosti, yleisesti ottaen.
Kirjoittaja
asui suhteellisen tyylikkäässä asunnossa Tapiolan keskustassa.
Lyhytaikainen, isohko laina oli maksettu pois joten elintaso kahden
työssäkäyvän ihmisen perheessä oli mallillaan. Ainoa varjo tuona
vuonna oli iskias, jota sairastin kevättalvella kymmenen viikkoa. Niistä kuusi viikkoa makasin reporankana; veskissä kävin kontaten
ja muuten söin Runebergin torttuja niin, että lihoin kevään aikana yli kymmenen
kiloa.
Keväällä
kirjoittelin vähemmän, mutta kaikkiaan vuonna 1983 julkaisin eri
lehdissä (Suomen Sosialidemokraatissa ja Parnassossa) ainakin 35
erilaista juttua: kirja-arvosteluja, esseitä, poleemisia
kulttuurijuttuja. Kirjoitin mm. kissoista, Hollywoodin mustista listoista, siitä kuinka
puolustusvoimat rakensi tutka-aseman ja ”tuhosi” Kananiemensuon
kansallispuistoa (nykyään Valkmusan kansallispuisto), Pentti
Linkolan saamasta Eino Leinon seuran palkinnosta ja suomalaisen
kirjallisuuden kehnosta tilasta. Kaksi jälkimmäistä kirjoitusta herätti keskustelua myös muissa lehdissä.
"Kirjallisuus pettää meitä", kirjoitin syyskuussa 1983 Demarissa. "Nykykirjallisuutemme ei jostakin syystä käytä oikeaa todellisuutta mallinaan. Nykyromaaneja lukemalla ei kukaan voi saada luotettavaa kuvaa siitä millä tavalla ja missä tämän maan ihmiset elävät ja asuvat... Minä en tiedä, kuinka kirjailijat ja kirjallisuuskriitikot saisi oivaltamaan, että Suomi ei ole enää agraarinen yhteiskunta. Kuinka heidät saisi tajuamaan, että emme elä Sillanpään romaanissa vaan jälkiteollisessa kaupunkikulttuurissa?"
"Kirjallisuus pettää meitä", kirjoitin syyskuussa 1983 Demarissa. "Nykykirjallisuutemme ei jostakin syystä käytä oikeaa todellisuutta mallinaan. Nykyromaaneja lukemalla ei kukaan voi saada luotettavaa kuvaa siitä millä tavalla ja missä tämän maan ihmiset elävät ja asuvat... Minä en tiedä, kuinka kirjailijat ja kirjallisuuskriitikot saisi oivaltamaan, että Suomi ei ole enää agraarinen yhteiskunta. Kuinka heidät saisi tajuamaan, että emme elä Sillanpään romaanissa vaan jälkiteollisessa kaupunkikulttuurissa?"
Kysymyksiä ja vastauksia, monia siis; ja vuonna
1983 arvostelin kohtuullisen näyttävissä jutuissa mm. Martti
Joenpolven, Janvillem van de
Weteringin, William Styronin,
Raoul Palmgrenin, Jörn
Donnerin, Matti Yrjänä
Joensuun, Olli Jalosen
ja Anja Kaurasen teokset.
Samaan
aikaan kävin säännöllisessä palkkatyössä Valtion
tietokonekeskuksessa Otaniemessä. Elämässä oli suuntaa ja
tarkoitusta, ainakin jälkikäteen katsottuna. Poikamme syntyisi
seuraavana keväänä. IT-maailma (silloin sitä sanottiin ATK:ksi)
muuttui radikaalisti: oli siirrytty reikäkorteista
päätetyöskentelyyn, kohta tulisivat mikrotietokoneet ja graafiset
käyttöliittymät. Internetistä ei kukaan osannut edes haaveilla.
Tuona
vuonna tein myös ensimmäisen oikean ulkomaanmatkani Pohjoismaiden
ulkopuolelle. Huhtikuussa, kun olin toipunut iskiaksesta, lennettiin
Nizzaan Ranskan Rivieralla. Se oli pyhiinvaellusmatka asuurinhohtoiseen mielen ja ruumiin kuntoutukseen ja moderniin kulttuuriin, jossa eurooppalaisen ja amerikkalaisen
nykytaiteen ja kirjallisuuden suuret hahmot olivat ikään
kuin vieläkin hengissä.
Mutta
itsenäisyyspäivänä satoi vettä, tunnelma oli apea ja kirjoitin
siltä istumalta pakinan Demariin. Oli tiistai vuonna 1983.
6.12.1983
”Huonoin
mahdollinen maailma”, Paavo Haavikko kirjoitti kerran. ”Verrattomasti parempi kuin paras mahdoton.”
Ikävin
mahdollinen maailma, Haavikon olisi pitänyt kirjoittaa.
Verrattomasti hauskempi kuin kovasti kuollut, haudattu.
Mutta
ei kirjoittanut, Haavikko.
Tänään
se kuitenkin on:
ikävin päivä vuodessa, surumielinen ja alakuloinen.
Sanovat
itsenäisyyspäiväksi, juhlapäiväksi.
Vapaapäivä,
herra paratkoon.
Harmaata,
mustaa, sadettakin. Valkoisissa saloissa sinivalkoiset liput
roikkuvat rätteinä. Liikennevalot vilkkuvat keltaista. Kadut ovat
tyhjiä. Ruohikot vielä
vihreitä. Lokki on eksynyt rakennustyömaan betoniluurankoon. Kolme
varista nukkuu yhteisantennissa.
Juhlapäivä,
itsenäisyyspäivä, Suomessa. Radiosta
tulee ortodoksinen liturgia. Toiselta kanavalta kuuluu isänmaallista
runoutta. Kolmannella kanavalla soi melankolinen sellomusiikki. Itke!
Suomi! Tänään on juhlapäivä.
Keskipäivällä
kaikki uusitaan. Suru otetaan alusta, kerrataan. Televisiosta
lähetetään jumalanpalvelus kahdella kielellä. On juhlapäivä,
riemuitaan. Paskapuhetta että Lenin junaili Suomelle itsenäisyyden.
Taivaasta se tuli, ikävä itsenäisyys. Viisi jumalanpalvelusta ja
sillä siisti.
Itkettää,
juhlapäivänä. Jokainen saa olla itsekseen alakuloinen. Huomenna
hymyillään, mutta silloin on arkipäivä. Tänään vakavasti
juhlallinen, onneton. Televisiossa käsitellään suurmiehiä.
Suurmiehet ovat
porvarillisia valtiomiehiä ja merkkihenkilöitä. Työväenliike ei
sisälly suomalaiseen itsenäisyyspäivään. Se on ulkopuolella, ei
sisällä.
Tällaisena
päivänä
ilo on kielletty, pois otettu.
Liput
roikkuvat rätteinä. Se on hyvä, oikein, juhlallista. Tällaisena
päivänä sielusta koskee, ahdistaa. Suomalaisen tekee mieli juoda
päänsä täyteen, hakata vaimonsa, ampua kuula kalloonsa.
Juhlitaan,
vakavasti, itsenäisyyttä. Itketään yhdessä, erikseen. Saakelin
ikävää että meillä on syytä riemuun, Suomessa.
(Kyösti
Salovaara. Suomen Sosialidemokraatti, 8.12.1983.)
Kyösti Salovaara, 2018. Demokratian ja kulttuurin monumentit Mannerheimin suojelijana. Nykyaika ajaa Ikean bussilla historian keskeltä. |
Koska
samana vuonna, 1983, kirjoitin 36 vuotiaana arvostelun 50
vuotiaan
Jörn Donnerin romaanista
Itsenäisyyspäivä
(Otava,
1983. Alkuteos
Gabriels
Dag,
1982),
kannattaa vilkaista millaista mielenmaisemaa Donner
piirsi
presidentin itsenäisyyspäiväjuhlista:
”Mutta
koiratkin nuuskivat toisiaan, ja täällä nuuski toisiaan
kaksituhatta ihmistä uuden esivallan alaisena, joka alkoi
kaljupäisestä miehestä ja hänen pienikokoisesta vaimostaan.
Sellainen oli Järjestelmä laajennettuna
diplomaatein, näyttelijöin, kirjailijoin, urheilijoin ja muulla
väellä, joka ei kuulunut Järjestelmään eikä koskaan saisi
mahdollisuutta päästä lähellekään sitä paitsi koristeena.”
Donnerin
romaanin kertojana on Yhtyneen Metallin 62-vuotias johtaja Gabriel
Berggren. Romaanin
itsenäisyyspäivää
vietetään Unkarin epäonnistuneen kansannousun syksynä 1956.
Presidentin linnassa pönöttää
uusi isäntä: Urho
Kekkonen.
”Järjestelmä”,
Donnerin minäkertoja pohtiii, ”on mielestäni erinomaisen kirjava
kokoelma, jolle antaa leimansa yksi ainoa asia, nimittäin se, että
sillä on käsissään valta. Suomea, joka on hyvin pieni maa,
hallitsee yksinkertaisesti sanoen hallitseva luokka, eikä tämä
hallitseva luokka ole sen enempää aatelinen,
porvarillinen, talonpoikainen kuin proletaarinenkaan. Se on uusi
käsite, ja kutsun sitä Järjestelmäksi.”
Kyösti Salovaara, 2018. Demokratian pilarit kestävät. |
On
jännittävää miettiä, ja samalla mahdotonta tietää, mitä
mielenmaisemaa perimmiltään
ja
minkä
Suomen täsmäkuvaa
Donner tuossa edellisessä maalaili:
oltiinko todella vuodessa 1956 vai Kekkosen ajan viimeisillä
juhlilla joskus 1970-luvun lopulla. Luultavasti Donner kertoi
molemmista aikakausista, jotka sulautuivat toisiinsa epämääräisenä
jatkumona.
Onko
tai
oliko
Donnerin analyysi vuoden 1956 tai vuoden 1982 itsenäisyyspäivän
tunnelmasta yleispätevä? Voiko sellaista kysyä? Mutta
eikö
työväenliike edes vuonna
1956 ollut porvariston vaihtoehto?
Donner tuntui ajattelevan että ei ollut, koska Berggrenin mielestä
sosialidemokraattien
presidenttiehdokas
K.-A. Fagerholm
olisi kelvannut kapitalisteille paremmin kuin Kekkonen. Fagerholmia
olisi ollut helpompi ohjailla haluttuun suuntaan kuin
Kekkosta.
Ironia
on tietysti siinä, että Itsenäisyyspäivä-romaanin kirjoitushetkellä Suomi oli
saamassa sosialidemokraattisen presidentin. Mutta
ajat olivatkin muuttumassa – vai kuinka?
Arvioidessani kesällä
1983 Donnerin
romaania puolustin
Jörn Donneria.
”Jostakin
syystä minä tunnen tarvetta puolustaa Jörn Donnerin
kirjailijanlaatua”, kirjoitin Demarissa. ”Ehkä Donner on minulle
tekosyy. Jospa minä puolustelenkin itseäni, omia käsityksiäni
kirjallisuudesta. Ehkä tämä kaikki johtuu ajastamme. Ehkä minä
olen pettynyt älymystöömme, joka kuvittelee olevansa enemmän kuin
me muut.”
Tekstit
kertovat teksteistä, vuosista, ajatuskerrostumista eikä niitä
täysin pysty tavoittamaan, ei niiden merkityksiä eikä tunnetiloja
joissa ne kirjoitettiin, ei aikaa jossa elettiin, oltiin ja jota
koettiin tekstejäkin lukemalla.
Itsenäisyyspäivän
tilintekoni
oli tuona vuonna kahtaalla: ensin kesällä Donnerin romaanin tykönä
ja sitten sateisena itsenäisyyspäivänä Tapiolassa, jossa
kirjoitin alakuloisen pakinani viedäkseni sen autollani heti
tiistai-iltana
Demarin toimitukseen, sillä pakina
ilmestyi lehdessä jo torstaina. Ei
ollut sähköpostia; oli vain kumipyörät joilla viestiä kuljettaa,
valkoinen
Sitikka.
Ihan
vilpittömästi kirjoitin, että ”Donner ei romaaneissaan yritä
kieltää todellisuutta. Siksi haluan sanoa häntä teollisen
yhteiskunnan runoilijaksi.”
Sanoin
myös, että Donnerilla on riittävästi perspektiivin tajua. ”Se
puuttuu liian monelta nykytaiteilijalta. Ei taidetta voi tehdä, niin
kuin eilistä ei olisi olemassakaan. Ei taidetta pidä tehdä, niin
kuin huominen olisi ainoa, mitä on jäljellä.”
Luulinko
tajuavani maailmasta
yhtä
paljon kuin Donner?
Tuskinpa,
mutta silti…
Maailma
on kuin huolimaton valokuva: täynnä epäselviä värejä, tavaroiden ja
hengen kohinaa.
Kahdeksankymmentä
vuotta sitten Suomi taisteli itsenäisyytensä puolesta. Talvella
otetussa valokuvassa isäni Osmo poseeraa ampumahaudassa: vihollinen
on tuolla jossakin. Tuossa vaiheessa minua ei ollut olemassa edes
Osmon ajatuksissa.
Talvisodan
henki luotiin nykytutkijoiden mukaan heti kansalaissodan päätyttyä.
Vähitellen, aika nopeasti demokratia pelasti itsensä, syntyi
Suomessa kunnanvaltuustoissa ja ammattiyhdistysliikkeen ja
työnantajien sopimuksissa.
Tänään
suomalaista demokratiaa koetellaan, revitään ja parsitaan kasaan.
Mutta sitähän demokratia ja parlamentarismi on: erilaisten
mielipiteiden, tarpeiden ja unelmien yhteen sovittamista ilman aseita
ja nyrkkitappelua. Demokratia ei ole harmoninen, täydellinen
kiiltokuva vaan sekavalta näyttävä palapeli, jota kukaan ei osaa
rakentaa yhdeksi.
Onko
itsenäisyyspäivä vuonna 2019 täysin erilainen kuin se oli 1983?
Osmo Salovaara - itsenäisyyden ja demokratian pelastaminen. |
Ehkä itsenäisyyspäivän tunnelma 2019 ei ole enää niin vakavasti juhlallinen ja niin uskonnollisen harras kuin vuoden 1983 itsenäisyyspäivänä tai sitä aiemmin.
VastaaPoistaMutta miksi käytät tuommoista sanaa - pyykkinapula? Pyykkipoikia ne on!
Siis nappula?
VastaaPoistaJoo, pyykkipoikia ovat. Enpä tiedä miksi aivot kirjoittivat pyykkinappuloista.
Poista