[objektiivisen
subjektiivista]
Kyösti Salovaara, 2019. Jugendtyylinen kissatalo valmistui Riikaan v. 1909. |
Sanat
vangitsevat miettimään, kuvat katsomaan.
Molemmissa
merkitykset hilseilevät kuin maali vanhan talon seinässä.
Riika
on vanha kaupunki Latviassa. Otan valokuvia sattumanvaraisina
katsahduksina. Historia tunkee esille. Sen voi välttää katsomalla
muualle. Stalinin ”tyylin” pilvenpiirtäjän juurella kaupataan
rättejä ja eroottista toritaidetta. Kollaasi komentotaloudesta kohti
vapautta?
Riian
kaduilla ihmiset kääntävät katseensa vastaantulijasta. Eivät halua osallistua. Entisen Neuvostoliiton totalitaarinen menneisyys kopisee askelissa. Ollaan edelleen valppaita, vaikka nyt kävellään vapaina.
Tai
sitten kuvittelen. Näen mitä tahdon.
Vähitellen
opin ottamaan ”huonoja” valokuvia, jotka paljastavat. Syntyykö
huonoista kuvista uudenlaista ”taidetta”: sekavia asetelmia
mielen maisemasta?
Riian
kissatalosta kerrotaan tarinoita. Varakas kauppias ei päässyt kauppiaskillan jäseneksi. Hän rakennutti talon, jonka katolla kissat pyllistävät kauppiaskillalle. Toistakin kerrotaan. Juttuja historiasta, taloista ja valtiaista, mahtimiehistä ja
kauppapuksuista.
Merkitykset
hilseilevät. Sanat pyllistävät todellisuudelle.
Sanotaan
että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Toisaalta
yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa. Näin järkeili Erno
Paasilinna.
Siispä meillä on jo kaksituhatta väitettä sanasta ja kuvasta, tosia ja
valheita tai siltä väliltä.
Sanojen
merkitykset hilseilevät kuin maali vanhan talon seinässä. Tältä
tuntui seurata hallituskriisiä. Antti Rinteen hallitus
kaatui sanoihin, ei tekoihin. Ei kerrottu mitä ajateltiin. Ei
sanottu mitä tehtiin. Puhuttiin toista.
Luottamus
– komea sana. Kunhan tietää mitä se tarkoittaa. Antti Rinteeltä
loppui luottamus. Eikä Rinne luottanut Sirpa Paateroon. Kun
luottamus meni kaksi kertaa, Paatero erosi ja Rinne sitten.
Mutta
kuin tuhkassa kytevistä kekäleistä he nousivat uudelleen vallan koturneille. Paaterosta
tuli uuden hallituksen ministeri. Rinne äänestettiin eduskunnan ensimmäiseksi varapuhemieheksi, valtiojärjestyksen ja etiketin mukaan merkittäväksi ”luottamusmieheksi”.
Kukaan
ei enää tiedä mitä sana ”luottamus” tarkoittaa. Väitetään
että luottamusta joko on tai ei. No onko? Vaiko ei?
”Yhtä
ainakin voi toivoa”, summasi Helsingin Sanomien politiikan
toimituksen esimies Jussi Pullinen (HS, 9.12): ”Kun
poliitikot käyttävät sanoja kuten ’luottamus’, he voisivat
kertoa meille, mitä he tarkalleen ottaen tarkoittavat.”
Vai
onko helpompaa antaa sanojen merkityksien hilseillä?
Kyösti Salovaara, 2019. Totalitäärinen menneisyys hilseilee Baltian "Pariisissa". |
Muuttuiko
hallitustragedia farssiksi?
Media
hehkuu kuin induktiohella. Mitä enemmän siihen koskee, sitä
kuumemmaksi se käy.
Uusi
pääministeri Sanna Marin tulkitaan mediassa ja somessa äärimmäisen
vasemmistolaiseksi liberaaliksi. Mediassa puretaan vaalikoneiden
vastauksia. Marin näyttäytyy vihreämpänä kuin vihreät,
sosialistisempana kuin sosialistit. Sitten Hesari julkaisee
vaalikonevastauksiin perustuvan kaksiulotteisen arvograafin, jossa Sanna Marin on
liberaaleista liberaalein.
Miten
se on mahdollista? Voiko äkkijyrkkä sosialisti olla liberaali?
Mitä
sana merkitsee ylisummaan? Liberaali lienee vapaamielisen synonyymi,
tarkoittaa melkein samaa. Vai tarkoittaako sittenkään? Sotketaanko
tässä amerikkalaisen poliittisen keskustelun tarkoittama
”liberaali”, joka merkitsee ”vasemmistolaista” suomalaiseen
sanan merkitykseen, joka tarkoittaa vapaamielistä ja avarakatseista, siis ahdasmielisen vastakohtaa?
Vaalikoneen
vastauksissa Sanna Marin on valmis kieltämään ja rajoittamaan
liberaaliin yhteiskuntaan kuuluvia perusvapauksia, kuten vapautta
liikkua ja oikeutta itse päättää mitä syö. Marin on valmis
kiristämään verotusta valtion hyväksi yksilön vapauksia vastaan.
Voiko
Marinin kaltainen sosialisti olla liberaali?
Jos
voi, kuka on antanut tämän merkityksen sanalle?
Tieto
on valtaa. Vielä suurempaa valtaa käyttää se joka pääsee leipomaan sanalle merkityksen.
Vapaus
ja vapauden tunne ovat yksilön suhde muuhun maailmaan,
konkreettiseen ja henkiseen. Se ei ole valtion eikä kunnan eikä
luonnon näkökulma, asenne. Valtio, kunta ja luonto ovat kollektiivin kehys,
jossa yksilö on tai tuntee olevansa vapaa. Liberaali ihminen suo
kaikille ihmisille vapauden olla vapaa. Lupaa siihen ei tarvitse
kysyä papilta eikä poliitikolta.
Terävästi
purevassa esseekokoelmassaan Olette kaikki väärässä Heikki
Pursiainen käy sosialistin kanssa keskustelua siitä mitä
liberaalina oleminen tarkoittaa, ja milloin on mahdollista olla
liberaali. ”Sori, Teivo Teivainen, sosialisti ei voi olla
liberaali”, Pursiainen otsikoi esseensä, jossa lähtökohtana on
Hesarin vaalikoneen xy-koordinaatisto, missä yhdellä akselilla
vastaajia luokiteltiin konservatiiveiksi vs. liberaaleiksi ja
toisella akselilla vasemmistolaiseksi vs. oikeistolaiseksi.
Pursiaisen
mielestä käsitteeseen liberaali pitää kuulua myös taloudellinen (ja aineellinen) ulottuvuus. Ei voi olla liberaali, jos haluaa rajoittaa vapaata
kaupankäyntiä, yksityistä omistusta, markkinataloutta.
Liberalismiin kuuluu peruslähtökohtana se, että ”jokaisella
ihmisellä on oikeus tavoitella omia päämääriään, omia tärkeitä
asioitaan, pyrkiä omasta mielestään hyvään elämään.”
Hyvä
yhteiskunta tarjoaa ihmiselle parhaat mahdollisuudet tähän,
Pursiainen lisää. Ja sanoo, että hajautettu omistus on
välttämätöntä vapauksien säilymiselle: ”Jos resurssit
keskittyvät valtion kontrolliin, vaikka tämä olisi
demokraattinenkin, seurauksena on vapaudelle myrkyllinen vallan
keskittyminen.”
Voiko
Sanna Marinia kutsua liberaaliksi?
Ei
voi, jos hänen julkiset kannanottonsa ottaa todesta, jos sanat
merkitsevät sitä mitä niiden luullaan merkitsevän. Mutta mehän
emme tiedä mitä Marin todella ajattelee.
Kyösti Salovaara, 2019. Vuoden 1905 vapaustaistelijoiden patsas, taustalla Latvian kansalliskirjasto. Historian kerrostumia: Tsaarin Venäjä, kommunistien Neuvostoliitto, vapaa Latvia Väinäjoen rannalla. |
Kaikki
filosofia on kielen kritiikkiä, Ludwig Wittgenstein sanoi.
Mitä
poliittinen puhe sitten on? Onko siinä tarkoitus kertoa vai peittää?
Ohjata vai eksyttää? Vietellä vai karkottaa?
Voiko oikeiden sanojen merkityksiä säätää poliittiseen tilanteeseen sopivaksi?
Tällä
viikolla Ylen ykkösaamussa (radiossa) haastateltiin uuden
hallituksen valtionvarainministeriä, keskustapuolueen Katri
Kulmunia, joka korosti että hallituksen pitää edistää
paikallista sopimista yritystoiminnan kilpailukyvyn edistämiseksi.
Haastattelun päätyttyä Ylen toimittaja ihmetteli, miten Kulmunin
”oikeistolainen” mielipide paikallisen sopimisen edistämisestä
sopii vasemmistolaisen Sanna Marinin hallituksen linjaan.
Toimittajan
huomautus on käsittämätön. Mitä tekemistä paikallisella
sopimiselle on sen enempää oikeistolaisuuden kuin
vasemmistolaisuudenkaan kanssa? Onko avioliittosopimuskin
”oikeistolaista” politiikkaa? Jos on, mitä politiikkaa on
asunnon vuokrasopimuksen allekirjoittaminen? Erittäin paikallista ja
sitä mukaa, Ylen antamalla merkityssisällöllä, oikeistolaista
toimintaa. Niinkö?
Sanojen
merkitykset hilseilevät.
”Voiko
valtiovalta tietää yksittäistä ihmistä paremmin, mikä tälle
ihmiselle on hyvinvointia ja mikä ei?” kysyi Ruurik Holm
teoksessaan Yksilönvapaus. Vaikka joskus ehkä voi, yleisesti
ottaen ”on kuitenkin vaikea nähdä, millä perusteella valtiolla
olisi oikeus tehdä pakottavia päätöksiä sen suhteen, mikä
kullekin yksilölle on parhaaksi, jos yksilö itse ei tällaista
oikeutta ole valtiolle luovuttanut.”
Holm
sanoo, että on jo lähtökohtaisesti ongelmallista, jos valtio tai
muu kollektiivi määrittelee yksilöiden ’todelliset’ tarpeet ja
halut. ”Jokainen ihminen on itselleen paljon tärkeämpi kuin
valtiolle.”
Miksi valtiokollektiivin ylivaltaa ja komentovaltaa
kannattavia poliitikkoja harhaannutaan sanomaan ”liberaaleiksi”? Onko se valepuku? Troijan puuhevonen? Ja jos on, niin missä tarkoituksessa?
Kun
sanojen merkityksiä vaihdetaan suhdanteisiin sopivaksi, kun
niitä käännellään kuin lettuja paistinpannulla, niin ketä tästä
pitäisi syyttää? Poliitikkoja vai mediaa? Molempia vai ei
ketään?
Kun
pyllistää yhtäälle, kumartaa toisaalle.
Karusellissa
voi pyllistää ja kumartaa vuorotellen kaikkiin suuntiin.
Ihmiset
käyttävät kieltä omaksi hyväkseen. Myös poliitikot ja
toimittajat käyttävät kieltä. Johtopäätös: hekin ovat ihmisiä!
Roland
Barthes - ranskalainen merkkien ja merkityksien tutkija - oli sitä mieltä, ettei ole olemassakaan realistista
kirjoitusta, joka voisi raportoida tosiasiat puolueettomasti.
Kielenkäyttö, sanojen merkityksen ymmärtäminen, kantaa mukanaan
kulttuurikoodeja, joiden alaisuudessa kirjoittaminen ja sanominen
tapahtuu. Maailma tulee ilmi kulttuurikoodien läpi, ei niiden ohi.
Barthesin
mielestä ihminen on kieltä käyttäessään ”kielen vanki”. ”Barthesin mukaan emme voi koskaan tuntea todellisuutta itsessään,
koska voimme tavoittaa sen vain omien kulttuurikaavojemme ja kulttuurikoodiemme kautta”, tiivistää
Damien Lecarpentier
Barthesin ajatuksen
esseessä Strukturalismista
pragmatismiin
teoksessa
1900-luvun
ranskalainen
yhteiskuntateoria.
Mutta
kun
sosialisti (poliitikko tai
toimittaja) väittää
olevansa liberaali, yrittääkö hän kääntää Barthesin ajatuksen
nurinniskoin ja tehdä kuulijoistaan ja lukijoistaan oman kielensä
ja niille antamiensa ”itsevaltaisten” merkityksien vankeja ja
uhreja?
Kyösti Salovaara, 2019. Latvian tiedeakatemian pilvenpiirtäjä 1950-luvun lopulta. Stalinismin ja eroottisen toritaiteen liberaali anakronismi. |
Ruurik
Holm: Yksilönvapaus.
Tulevaisuuden hyvinvointivaltion peruskivi. Into, 2017.
Damien
Lecarpentier: Johdanto:
Strukturalismista pragmatismiin.
Teoksessa 1900-luvun
ranskalainen yhteiskuntateoria. Toim. Miikka Pyykkönen & Ilkka kauppinen. Gaudeamus, 2015.
Heikki
Pursiainen: Olette
kaikki väärässä.
Yhteiskunnallinen keskustelu Suomessa. Tammi, 2019.
Ludwig
Wittgenstein: Tractatus
Logico-Philosophicus eli Loogis-filosofinen tutkielma.
Suom. Heikki Nyman. WSOY, 1971.
Myönnän että en ole kauheasti jaksanut seurata politiikan arkipäivää vahvasti tästä syystä, sanojen merkitykset ovat käyneet niissä piireissä täysin tyhjiksi eikä ketään edes kiinnosta yrittää vastustaa moista.
VastaaPoistaHyvä esimerkki on juuri tuo liberaali/konservatiivi-jaottelu, joka on mennyt lähinnä sille linjalle että yhtä piiriä kutsutaan liberaaleiksi ja ja näitä vastustavia konservatiiveiksi riippumatta siitä mitä nämä tekevät tai mitä mieltä olevat, varsinainen sisältö, periaatteet tai johdonmukaisuus ovat tarpeettomia.
Niin paljossa kuin "elämme" informaation parissa vai pitääkö sanoa informaatiossa, herää kysymään, että onko mahdollista että informaation lisääntyminen, tunkeutuminen elämän jokaiseen hetkeen ja ratkaisuun, paradoksaalisesti hävittää informaatiolta kaikki merkitykset ja jäljelle jää sanoja, jotka tunnistetaan mutta joiden sisältöä ei enää tajuta?
PoistaPäivä on pulkassa, sanomme ja ymmärrämme tarkoituksen mutta emme tiedä mitä sanomme.
Vaalikoneiden kaksiulotteisia koordinaatistoja moni on kritisoinut; ne pakottavat monimutkaisen todellisuuden asteikolle joka "valehtelee" enemmän kuin kertoo todellisuuden vivahteista juuri mitään. Ja silti media ja poliitikot (ja me kaikki, kaiketi) puhumme politiikasta näiden vaalikoneiden typerryttävällä kielellä.