[marxilais-marlowelainen
tulkinta]
Kyösti Salovaara, 2019. Petrusbrunnen, Trier. |
Hyväkin
puolustus sortuu joskus alkeelliseen virheeseen. Seurataan
herkeämättä palloa kuljettavaa hyökkääjää ja unohdetaan
vastustajan muiden hyökkääjien liike maalialueella. Ja yhtäkkiä pallo
on vapaaksi jätetyllä hyökkääjällä, joka tekee helpon maalin –
päällään tai jalallaan.
Poliittisen
keskustelun seuraaminen edellyttää vähän samanlaista
tilannetajua, pelin lukemisen taitoa.
Aina
ei kannata kuunnella keskustelun substanssia vaan
pikemminkin sen ympärille kehittyvää argumentointia, perusteluja
jotka eivät puolusta tai vastusta itse aihetta, vaan jotka
viittaavat sen ulkopuolelle poliittiseen tilaan, yhteiskunnalliseen
tilaan toisin sanoen.
Kun
kuunteli kolme tuntia al-Holin lapsista ja Isis-äideistä käytyä
välikysymyskeskustelua, havahtui kummalliseen kysymykseen: miksi
hallituspuolueiden edustajien puheessa joka kolmas lause vetoaa
siihen, että Suomi on oikeusvaltio? Tällainen hokema pistää skeptikon miettimään, onko Suomi todellakin oikeusvaltio,
jos sitä pitää perustella noin voimallisesti. Mitä hokemalla väistettiin ja välteltiin? Poliittista vastuutako?
Toinen
huomiota herättävä argumentti toistuikin vaatimuksessa noudattaa lakia
eikä turvautua poliittiseen ratkaisuun hankalassa asiassa. Tarkkaamaton kuuntelija harhautettiin uskomaan ettei moraalilla,
oikeudenkäytöllä ja ihmisoikeussopimuksilla ole mitään tekemistä
politiikan kanssa; että ne ovat ikään kuin kiveen hakattuja,
käytännöllisen elämän ulkopuolelta saatuja ohjeita, joista ei
voi eikä saa olla eri mieltä.
Kummallisinta
tietysti oli, että vasemmistolaiset kansanedustajat vetosivat huuli
kireällä lakeihin poliittisen harkinnan sijaan. Yleensä lakeihin
vetoaminen on näyttäytynyt oikeiston leipälajina.
Trierin
kaupunki Moseljoen varrella on Saksan vanhimpia kaupunkeja, ellei
ihan vanhin.
1500-luvulla
Trierissä käytiin Euroopan suurimmat noitavainojen oikeudenkäynnit.
Roviot paloivat, noitia poltettiin.
Hieman
noitaoikeudenkäyntien jälkeen, vuonna 1595 Trierin kauppatorille
rakennettiin Hans Rupprecht Hoffmannin suunnittelema Pyhän
Pietarin suihkulähde.
Suihkulähteen
koristelu on komeaa, tai sitten ihan kitchiä. Sen värit on pidetty
hyvässä kunnossa. Kaiken huipulla seisoo kultakaapuinen Pietari
sädekehä hiustensa koristuksena.
Mutta
kun turisti rajaa ottamaansa valokuvaa suihkulähteen Pietarista, hän hätkähtää.
Onko Pietarilla sädekehä vai peittääkö hänen päätään
lintujen ulostuksen estävä kehikko?
Satunnainen tarkkailija päättelee, että Pyhän Pietarin hiuksia varjelee sädekehä,
joka myös estää lintujen ulosteiden valumisen kultaisille
hiuksille ja pyhille harteille. Sädekehällä on kaksi tarkoitusta:
pyhä ja käytännöllinen. Eikä noita tarkoituksia voi erottaa
toisistaan, niin kuin ei voi erottaa moraalia arkipäivän
käytännöistä sen enempää kuin politiikkaakaan
(yhteiskunnallista vuorovaikutusta) laeista ja
perusoikeussopimuksista.
Älä tuijota palloa – katso pelaajien liikettä sen ympärillä!
Kyösti Salovaara, 2019. Seis! Karl Marx ohjaa jalankulkijoita Trierissä. |
Kummalliselta
tuntuu että vasemmisto kansanedustajiensa suulla kieltää
mestarinsa. Jokaisen sosialistina itseään pitävän kuuluisi tuntea
yhteiskuntafilosofian suurmiehen, Trierissä v. 1818 syntyneen Karl
Marxin ajatusmalli (ja aika vakuuttava selitysmalli) hengen ja
aineen vuorovaikutuksesta, siitä että käytännöllinen elämä,
aineellinen perusta luo päälleen ja sisälleen arvojen ideat ja moraalin ja
poliittisen ajatusmaailman.
Suomen
eduskunnan keskustelussa vasemmistolaiset pyrkivät erottamaan henkisen elämän
aineellisesta, mutta sehän on mahdotonta; pelkkää idealismia tai pötypuhetta vaikean (poliittisen) probleeman lannistamana.
Kun
esimerkiksi Paavo Arhinmäki vetoaa lakeihin ja kieltää
politiikan läsnäolon, mihin hän oikeastaan vetoaa?
Marxin
(ja marxilaisuuden) tulkinta todellisuudesta oli ja on täysin
toinen. Marx sanoi, että ”oikeudellisia suhteita sen enempää
kuin valtion muotojakaan ei voida käsittää niistä itsestään tai
niin sanotusta ihmishengen yleisestä kehityksestä lähtien, vaan ne
päinvastoin perustuvat aineellisiin elinehtoihin”. ”Sosiaalinen,
poliittinen ja henkinen elämä ylipäätään riippuvat aineellisen
elämän tuotantotavasta”, Marx sanoi.
Kaikki
yhteiskunnallinen elämä on käytännöllistä. Ei ole (ei ainakaan meidän
tiedossamme) tuonpuoleisia ideoita eikä tuonpuoleisia lakeja ja
moraalia. Kaikki henkinen on kaikessa aineellisessa ja vastakohdissaan. ”Olisiko lukko ikinä kehittynyt yhtä
täydelliseksi, ellei keskuudessamme olisi varkaita”, Marx kärjisti
pilkkakirveenä. ”Olisiko setelien painaminen saavuttanut nykyisen
täydellisyytensä, ellei väärentäjiä olisi?.. Eikö Pahantiedon
puu olekin aina samalla ollut myös Hyväntiedon puu aina Aatamin
ajoista lähtien?”
Marxin
ajattelun voi ottaa fatalistisesti tai romanttisesti. Fatalisti uskoo, että maailma on kuin on, minkä sille mahtaa, kiehukoon
liemessään. Romantikko ymmärtää, että kaikki on mahdollista,
niin aineen kuin hengenkin kasvattaminen ja muuttaminen. Romantikko
myöntää, että laulun sanoissa myös laulajan nauttiman leivän
vilja aaltoilee.
Marxilainen
ajattelee - ja väittää – että kapitalismin kehitys koko
monimutkaisuudessaan näkyy myös lakien, moraalin ja ideoiden
kehityksessä, kuitenkin niin että molemmat tai paremminkin kaikki
sfäärit vaikuttavat kaikkeen. Kun siis tarkastelee jotakin lakia,
sopimusta tai käytäntöä, tulee kysyä, kuka siitä (laista,
moraalikoodista, ideoista) hyötyy: kenelle tämä laki tai tämä
käyttäytymismalli sopii ja kenen tai minkä hyödyksi se on
laadittu ja sovittu?
Yllättävän
monet kymmenestä käskystä kuvaavat yhtä moderninkin yhteiskunnan
moraalikoodia, tosin enemmän tai vähemmän liuduntuneessa
muodossaan. Yhteinen historia on pitkä aineessa ja hengessä.
Salapoliisiromaanien
lukija on oppinut, että yksityisetsivä tai poliisimies kysyy
ensimmäiseksi murhapaikalla: kuka tästä murhasta hyötyy?
Marxilaisen
ja ”marlowelaisen” tulkinnan mukaan täytyy kysyä, miksi
hallituksessa olevat puolueet väittävät, että al-Holin Isis-äitien kotiinpaluun ongelma ei ole poliittinen (vaan juridinen)
tai että miksi Sipilän hallituksen sote-uudistus kaatui siihen,
että perustuslakijuristit näyttivät olevan vasemmistopuolueiden
kannalla, että perustuslakia ei pidä tulkita vaan lukea
kirjain kirjaimelta kuin Mooseksen kivitauluja.
Kuusikymmentäluvulla
banderolleihin kirjoitettiin: Kaikki on politiikkaa!
Nyt
saman ajatusmaailman jälkeläiset kirjoittavat salaisiin
muistioihinsa: Mikään ei ole poliitiikkaa! Lakia on noudatettava!
Ennen meitä se kirjoitettiin ja meidän jälkeen se jääköön
muuttumattomana!
Kun
1960-luvulla vasemmistolaiset väittivät (me vasemmistolaiset väitimme), että Suomessa vallitsee ”porvarillinen hegemonia”,
joka näkyy kaikessa, yhtä hyvin lainsäädännössä kuin virkamiesten
käyttäytymisessä, sekä koululaitoksessa että joukkotiedotusvälineissä, niin mikä ”hegemonia” nyt vuonna
2019 vallitsee vasemmistolaisten puolustaessa lakia ja järjestystä
ja yrittäessä estää muutoksia vallitsevaan olotilaan?
Onko
Suomi muka ”sosialistinen”? Tuskinpa vaan. Entä sitten,
vallitseeko Suomessa, niin kuin muissakin Pohjoismaissa,
sosialidemokraattinen hegemonia, siitä riippumatta kuinka suuren
kannatuksen sos.dem puolueet parlamenteissa saavat?
Jälkimmäinen
väite saattaa pitää paikkansa sillä lisäyksellä, että
hyvinvointivaltion olemukseen sisältyviin totalitaarisiin
piirteisiin (”pohjoismainen holhousvaltio”) antaa jymäkän
lisän vihreään liikkeeseen kuuluva totalitaarisen utopian kaipuu.
Pelkääkö
vasemmisto menettävänsä hegemoniansa? Kenties. Suurien aatteiden
tilalle on vyörynyt erilaisten poppareiden aatteettomuuskulttuuri.
Kyösti Salovaara, 2019. Kiinalaisen kuvanveistäjän Wu Weishanin Karl Marx pronssipatsas Trierissä. |
Paavo
Kastari (1907-1991) - oikeustieteilijä, professori, Valpon
päällikkö, eduskunnan oikeusasiamies ja kahden hallituksen
ammattiministeri - aloitti vuonna 1977 teoksensa Suomen
valtiosääntö näin komeasti: ”Valtiosääntöoikeus on
keskeisiltä osiltaan poliittista.”
Tuossa
teoksessa Kastari käsitteli mm. perusoikeuksia ja niiden vaikutusta
lainsäädäntöön. Hän totesi että perusoikeudet ovat pakottaneet
vastakkaisia näkökantoja ja intressejä kompromisseihin ja sillä
tavalla eturyhmien vaatimukset ovat tulleet kohtuullisemmiksi. ”Mutta
toisaalta ne ovat myös saattaneet jarruttaa ja viivästyttääkin
lainsäädännön kehitystä joillakin aloilla”, Kastari kirjoitti.
”Ilmeistä on, että ne ovat monesti aiheuttaneet hallituksille
vaikeuksia reformipolitiikan ajamisessa.”
Tuohon
aikaan reformit törmäsivät vahvaan omaisuudensuojaan. Tänään
törmätään perusoikeuksien ylivaltaan tasa-arvon puitteissa. Sitä punnitaan gramman vaa'alla. Onko (vasemmistolainen) maailma siis valmis tässä mielessä? Onko vasemmistolaisella
aatteella vain menetettävää 2000-luvun todellisuudessa? Vai
ymmärtääkö se todellisuuden vaatimukset konservatiivisesti, antautuen?
Kaikki
on politiikkaa. Myös lakien säätäminen on poliittinen teko.
Ja
kaikki mikä on politiikkaa, on myös altista kritiikille. Siitä ja
tästä asiasta voi olla eri mieltä ja siitä saa olla eri mieltä. Yhteiskuntatodellisuudessa ei ole kiveen hakattuja totuuksia –
paitsi syntyminen ja kuolema.
Kuka
hyötyy? Mitä hyödyttää? Miksi kannattaa tehdä…?
Raymond
Chandlerin romaanissa Pitkät jäähyväiset (1953.
Suomennokset 1956 ja 1988. WSOY.) yksityisetsivä Philip Marlowe
auttaa ystäväänsä pakenemaan murhan rikosepäilyä. Kun poliisit
kuulustelevat Marlowea, tämä kieltäytyy vastaamasta moraalikoodiinsa ja ammattietiikkaansa vedoten. Niinpä Marlowe
päätyy putkaan miettimään itsepäisyyttään.
”Teidän
piti ruveta teatraaliseksi”, Marlowea auttamaan tullut
huippulakimies moittii Marlowea: ”Pitää kiinni oikeuksistanne,
puhua laista. Miten sinisilmäinen te oikein voitte olla, Marlowe?
Teidänlaisenne mies, jonka pitäisi jo tietää miten maailmassa
pärjätään. Laki ei ole sama kuin oikeus. Se on hyvin vajavainen
koneisto. Jos painaa juuri oikeita nappeja ja on lisäksi vielä
hyväonninen, oikeus saattaa tulla näkyviin vastauksessa. Lakia ei
ole koskaan tarkoitettukaan muuksi kuin koneistoksi.”
Chandlerin romaanin
viimeiset virkkeet johdattakoon pakinan ironiseen ja salaviisaaseen
loppuhuipennukseen:
”En
koskaan nähnyt ketään heistä uudelleen – paitsi poliiseja.
Vielä ei ole keksitty mitään keinoa sanoa jäähyväisiä heille.”
Kyösti Salovaara, 2019. Aine ja henki sulautuvat toisekseen eli Hyvää Joulua 2019. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti