[599
999 todistajaa]
Jaakko Salovaara, 2020. Lyhtykuja Kaisaniemen puistossa. Lux Helsinki 2020. |
Onks
järkee vai ei?
Onks
järkee vaeltaa valofestivaalin katsojalaumassa näkemättä juuri muuta kuin laumassa vaeltavien ihmisten selkiä ja pipoja?
Onks
järkee vai ei miettiä valoa? Mistä se tulee? Mihin se menee? Miksi?
Onko
valo taidetta vai taide valoa?
Järjen
valoa kaivataan, mutta mitä saadaan?
”Trascendenttinen
liekkiruumis”, huudahti Mika Waltari iloisella 1920-luvulla
runossaan junamatkalla Pariisista Konstantinopoliin. ”Väritön
viiva / yön hehkuva teräslankakimppu: Gitanas! Gitanas!”
Tuleeko
tästä iloinen 2020-luku? Vai joko ne poltettiin… sillat?
Loppiaisen
tienoilla Lux Helsinki 2020 oli menestys, sanovat
valofestivaalin järjestäjät.
Viiden
illan aikana 600 000 kävijää vaelsi Senaatintorilta Kaisaniemen
puiston kautta Hakaniemeen. Joku päätyi oluelle Juttutupaan, toinen
pizzalle jonnekin ja monet eivät mihinkään. Yhteensä tämä
festivaalilauma käveli 1,5 miljoonaa kilometriä, 37 kertaa maapallon ympäri, kuvaannollisesti.
Kun
600 000 ihmistä sullotaan kapealle kadulle, kuhmuraiselle
puistokujalle ja jonkun rakennuskompleksin sisäpihalle saadaan
aikaiseksi ruuhka.
Ruuhkassa
ei näe pientä, ei edes jalkojaan. Koska ruuhka oli
odotettavissa, valotaideteoksien piti olla suuria, oikein
wau-kokoisia. Vain suuri näkyy lauman päiden yli. Mitä enemmän
väkeä, sitä vähemmän valoa. Valon pimeälle puolelle mahtuu
kävelijöitä. Taide katoaa mustaan aukkoon. Valon reitti vääristyy.
Valo vangitaan eikä pääse pakoon.
Valofestivaalin
lauma kulkee alamäkeä kompuroiden. 600 000 kävijää ei voi olla
väärässä. Vai?
Itse
asiassa kävijöitä oli enintään 599 999, koska minä kävelin valoreitin
kahtena iltana.
Itsekäs
huomio julkisuuden valokeilassa!
Jaakko Salovaara, 2020. WAU! Hollantilaisen Ivo Schoofsin teos Large Fire Tornado sai ideansa metsäpalojen luonnonilmiöstä: liekkitornadoista. Lux Helsinki 2020. |
Onks
järkee vai ei?
Ennen
kuin mitään oli, ei ollut edes järkeä.
Luomiskertomuksen
mukaan Jumala sanoi: ”Tulkoon valo!”
Ja
valo tuli. Se osoittautui kelvolliseksi, joten ”Jumala erotti valon
pimeydestä, ja hän nimitti valon päiväksi, ja pimeyden hän
nimitti yöksi.”
Luonnontieteilijät
ovat melkein samaa mieltä. Alkuräjähdyksen jälkeen
”maailmankaikkeus oli täynnä valoa”, sanoo Nobelilla palkittu Steven
Weinberg. ”Ensimmäisten kolmen minuutin lopussa
maailmankaikkeus koostui pääasiassa valosta, neutrinoista ja
antineutrinoista.”
Mitä
sitten oli ennen kolmea ensimmäistä minuuttia? Valoa vai pimeyttä,
sitä luonnontiede ei kerro. Ehkä ongelma ratkeaa sanomalla ettei
ennen alkua ollut mitään, ei mitään sellaista jonka voi ilmaista
sanoilla tai matemaattisilla kaavoilla. Vasta ensimmäisten kolmen
minuutin aikana syntyivät luonnonlait.
Luonto,
kaikki mikä on, näyttää järkevältä, sellaiselta minkä voi
selittää järjellä. Siis mitata ja punnita, jäljentää kuviksi
ja kertomuksiksi.
Paitsi
että kaiken ytimessä on jotakin järjetöntä, epäluonnollista,
vaikeasti mitattavaa ja punnittavaa. ”Terveen järjen mukaan
kvanttielektrodynamiikan luonnosta antama kuva on järjenvastainen”,
sanoo toinen Nobelpalkittu tutkija Richard Feynman teoksessa
QED – valon ja aineen ihmeellinen teoria. ”Toivon, että
hyväksytte luonnon sellaisena kuin se on: järjenvastaisena. Itse
pidän luonnon järjenvastaista käyttäytymistä ihastuttavana...”
Kyösti Salovaara, 2020. Jere Suontaustan dystooppinen Peilipöllö (Bubo Speculus). Lux Helsinki 2020. |
Valkoinen
valo koostuu väreistä. Tässä on ironiaa melkein enemmän kuin
sielu sietää ja mieli kestää.
Mutta
se että QED (kvanttielektrodynamiikka) kuvaa kaikki fysikaalisen
maailman ilmiöt, lukuun ottamatta painovoimaa ja radioaktiivisuutta,
on vielä ironisempaa tai ainakin kummallisempaa. Tai onko
sittenkään: jos kerran kaikki alkoi valosta, niin eikö sen, valohiukkasten pidäkin
löytyä kaikesta? Jopa auton moottorissa palavasta bensiinistä,
vaahdosta, kuplista, suolan ja kuparin kovuudesta, teräksen
jäykkyydestä – kuten Feynman sanoo. QED on myös biologian eli
kemian perusteoria.
Joten
myös elämä on valoa, valohiukkasten (fotonien) liikettä paikasta
toiseen.
Arkipäivän
kokemuksessa valo kulkee suoraviivaisesti. Se taittuu veteen
mennessään. Valon voi hajoittaa väreihin. Rapakon pinnassa
öljykalvo näyttää kauniilta. Linssi kohdistaa valon.
Kvanttien
sisäpiirissä kaikki on kummallisempaa. Valohiukkasella on monia
mahdollisia reittejä. Joku niistä on todennäköisin, yleensä kai
se polku, jota pitkin valo ehtii nopeimmin perille. Joskus toisen reitin valo kumoaa toisen.
Jos
arkipäivän kokemus sanoo, että ”peilistä heijastuvan
valonsäteen tulokulma on yhtä suuri kuin heijastuskulma”, niin
miksi kuumalla asfalttitiellä kaukana näkyvä kangastus, jossa
taivas heijastuu tienpintaan, näkyy tuolta etäältä eikä silmiemme yläpuolelta? Feynman
vastaa, että se johtuu fotonien nopeimmasta reitistä – tässä
tapauksessa nopein reitti kulkee hyvin etäältä asfaltin pinnassa olevan lämpimän kerroksen kautta. Taivaan näkee katsomalla alaspäin, koska kuuman asfalttipinnan yläpuolella on viileämmän
ilman kerrostuma. Lämpimässä ”aineessa” valo kulkee nopeammin
kuin viileässä.
Onneksi
ei tarvitse ymmärtää. Riittää kun uskoo.
Kun
teet munakasta, sinun täytyy rikkoa munat, mutta ei sinun tarvitse tajuta kanan sielunelämää.
Kyösti Salovaara, 2020. Itävaltalaisen Teresa Marin teoksessa SunWind aurinkotuulet hehkuvat valon ja pimeyden välillä. Lux Helsinki 2020. |
Kyösti Salovaara, 2018. Islam kohtaa kristinuskon Salamancan katolisen katedraalin julkisivussa. Festival Luz y Vanguardias 2018. |
Mitä
valotaiteilija tekee? Onko hän valonveistäjä? Millä työkalulla fotonien
reittejä pilkotaan ja rakennetaan uusiksi poluiksi?
Valotaiteessa
yhdistyy valokuva, elokuva ja musiikki. Usein siihen liittyy myös
rakennetut pinnat, julkisivut ja tornit, parvekkeet ja kaariholvit.
Toisinaan valotaide ripustetaan puun kylkeen, oksalle, veteen
heijastuvaksi.
Näin ollen
valotaideteos on QED-hybridi. ”Mikä oli todistettava” -
huumorintajuinen lyhenne Q.E.D sanoo latinaksi. Siis huumorintaju
Feynmannin kaltaisten tiedemiesten kielenkäytössä.
Mutta
onko valotaideteoksella ”sisältöä”? Kertooko se jotakin? Vai
onko valon taide käsitteellistä ja pelkästään koreaa?
Helsingissä
tuomiokirkko peitetään auringon valoja jäljittelevillä valoilla
ja väreillä. Espanjassa Salamancan valofestivaalilla katedraalin seiniin ja
torneihin heijastetaan arabiankielistä tekstiä – uskonnot
kohtaavat, mutta juttelevatko ne toisilleen vai katsojalle?
Kirkkojen
fasadeja valaistaan koreilla väreillä ja synnytetään mielikuvia
vähintään kahdenlaisesta todellisuudesta, henkisestä ja
aineellisesta liitettynä aikaan, historiaan.
Valo
on valkeaa. Tiedämme että arktisessa valossa, napajäätiköillä
missä on vain valkean sävyjä, ihminen saattaa pimahtaa, koska
aivot eivät kestä virikkeetöntä ympäristöä. Toimiakseen hyvin
aivojen pitää saada hajoitettua valoa, siis värejä.
Mutta
jos ihminen suljetaan päiväksi huoneeseen missä kaikki seinät
peittyvät Mark Rothkon väripintoihin, hän saattaa pimahtaa,
väreistä huolimatta. Rothkon suuret yksiväriset maalauspinnat hermostuttavat,
aiheuttavat kummallisen ja epämiellyttävän tunteen.
Ihmisen
aivot ovat tottuneet värien kirjoon.
Senaatintori
on tyly paikka, kolea ja yksitotinen. Valotaideteos sopii sinne
kuin tähti taivaan laelle.
Toissakesänä hieman ennen kesäpäivän seisahdusta istuttiin illallisella Salamancan Plaza Mayorilla. Leppeässä
illassa historiallinen aukio valaistiin paikallisen valofestivaalin
komeilla väreillä. Ihmislauma ei vaeltanut taiteen
luokse. Se tuli tykö.
Suomi
ei mahda mitään ilmastolleen. Tylyssä maisemassa valolyhdyt
keinuvat rivakassa tuulessa jenkan tahdissa.
Kyösti Salovaara, 2018. Salamancan kaupungintalo valotaiteena. Festival Luz y Vanguardias 2018 |
Valon lähteitä:
Richard Feynman: QED - valon ja aineen ihmeellinen teoria. Suom. Kimmo Pietiläinen. Art House, 1991.Raamattu. Vuoden 1992 suomennos. WSOY, 1992.
Mika Waltari: Mikan runoja ja muistiinpanoja 1925-1978. WSOY, 1979.
Steven Weinberg: Kolme ensimmäistä minuuttia. Suom. Mauri Valtonen. Tammi, 1978.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti