[toisinaan
tuntuu tylsältä]
Kyösti Salovaara, 2020. |
Kuin
kiven miete, ilmaisua vailla
tähyät
etäisyyteen, juureton.
Allasi
kätkön aarteettoman lailla
vain karu pinta, tyhjä, kasvuton.
-Mirkka
Rekola, 1954.
Kaikenlaista
voi kuvitella. Kannattaa puhua kiertelemättä.
En
ole lyyrinen hemmo enkä runotyttö. En osaa analysoida toimittajan
valitsemaa runoa sen enempää, vaikka olen tuntevinani siinä itseni
ja paikkani täällä Mellstenin rannassa Haukilahdessa, Espoossa ja
Suomessa. Käsitteenä Haukilahti tai Suomi merkitsee
rantakivelle aika vähän.
Harvoin
kukaan kysyy kiveltä mitään. Runot eivät ole kiviä. Kivet joskus runoilevat.
Ihmiset ajattelevat, että
kiven elämässä kaikki on kiveen hakattua ja kivettynyttä.
Tuoreita näkökulmia saa hakea. Pehmeää pintaa. Runoilija vertaa elämänsä
tyhjyyttä ja karua todellisuutta minun kaltaiseni kiven eleettömään
pintaan. Sieluni syövereitä runoilija ei osaa kuvata, ja kuinka
osaisikaan, joten mistä hän tietää miltä minusta tuntuu?
Kiven
elämässä - jos sellaisesta voi puhua – melkein kaikki tapahtuu
verkkaisesti. Jos pystyisin kuvittelemaan, niin sanoisin, että minut jätettiin rantahiekkaan Yoldiameren aikoina. Silloin meri
ylettyi suoraan nykyisen Ruotsin poikki Atlantille. Sillit uivat tuolloin täälläkin muina miehinä ja naisina, kunnes yhteys laimentui ja
merestä hävisi suola ja ravinnot ja sillistä kehittyi nälkämuotona silakka.
Puhun
tuhansien vuosien kokemuksella.
Olen
nähnyt aurinkoisia päiviä ja tuulisia talvia. Toisinaan paikallaan
kyhjöttäminen tuntuu tylsältä.
Sateet,
aurinko, tuulet ja meren pinnan ja värien vaihtelu kiertyvät kiven
elämään voimakkaammin kuin ihminen tajuaa. Elämä ikään kuin
tulee tykö; sitä ei tarvitse eikä tietysti voikaan ryhtyä
jahtaamaan muualta.
Välillä
meri nousee hietikolle, peittää soran ja rannan kasvit ja
huuhtelee minutkin kuin lapsen ammeessa. Toisinaan jääkuori
koskettelee kylkiäni kuin terävien rautapiikkien harjas, mutta siihenkin tottuu. Siihen en totu, että isot harmaalokit istuvat
päälleni ja laskevat pahalta haisevat jätöksensä. Sekin
on ikävää, että ihmiset päästävät koiransa viereeni
kastelemaan kylkeni.
Mutta
ihmisistä on myös iloa yksitoikkoisiin päiviin. Lenkkeilijät
kiertävät rantaa juosten ja kävellen, keskustellen ties mistä. Heitä minä jaksan kuunnella. Kesällä uimarit polskivat tuossa vieressä,
purjeveneet kiitävät leppeässä tuulessa ja lainelautailijat
yrittävät pysytellä seisaallaan laudalla.
Talvisin
- niitäkin toki on vielä - jääpeite houkuttelee kävelijöitä ja
hiihtäjiä. Näkyypä myös pilkkimiehiä kevätpakkasilla; joku
pitää jään alla kalaverkkoa. Tuleeko kalaa, sitä en tiedä, niin
kuin en sitäkään milloin seuraava pakkastalvi saapuu.
Ajan
kulumista kiven kalenteri mittaa verkkaisesti tai ei lainkaan. Olen
nähnyt kaikenlaisia kulkijoita näillä rannoilla, mutta milloin
mitäkin tapahtui, sitä en osaa sanoa. Joskus tähän pysähtyy
julkkiksia, rallikuskeja ja iskelmälaulajia, mannekiineja ja
poliitikkoja, riimittelijöitä ja säveltäjiä, mutta paljolti elän kuulopuheiden varassa. Kuulen kaikenlaista
ja ymmärrän vain vähän, jos mitään. Rannan vieressä kulkee tie. Sen takana komeilevat hienojen ihmisten hienot talot.
Olisi
kiva jos joku istuisi seuraksi ja lukisi minulle kirjoja. Haluaisin
tietää enemmän kiven sielunelämästä, mutta en tiedä onko
sellaisia kirjoja kirjoitettu. Kivet eivät kirjoita, enemmänkin
kuuntelevat maiseman ääniä ja odottavat etelätuulen kosketusta.
Kerran
kuulin rannassa parveilevan nuorisolauman puhuvan pizzoista. Niitä
on kuulemma roomalaista tyyliä ja napolilaista. Haaveilen joskus, että pääsisin matkoille Roomaan tai Napoliin ja saisin syödä
paikallisen pizzan punaviinilasin kera. Sitten tietäisin miltä se
maistuu.
Aika
turha haave: emmehän me kivet syö pizzoja, punaviinin juomisesta
puhumattakaan. Emmekä matkusta edes junalla.
Kyösti Salovaara, 2020. |
Ihmiset
ovat aina ottaneet valokuvia minusta ja kollegoistani; parhaimmillaan
kivet, meri ja etäällä näkyvät saaret luovat idyllisen "taulun",
jota romantikko katselee mielikseen.
Minä
en ole romantikko vaan kivi. Olen kohde, en subjekti.
Jokin
on kuitenkin muuttunut viime vuosina.
Nyt
ihmiset tulevat luokseni ja kääntävät selkänsä minulle ja
ottavat itsestään kuvia - eivät enää minusta ja maisemastani.
Minut on sysätty sivurooliin, niin sanotusti, ja ihmisille on
tärkeintä ottaa kuvia omasta pärstästään.
Tätä
en ymmärrä.
Muuten, kerronpa pienen tarinan.
Pari
päivää sitten rantaan saapui keski-ikäinen pariskunta. Miehellä oli harmahtava tukka ja naisella punaiset huulet.
Ulkoiluasut näyttivät merkkituotteilta. Oli kuulas tammikuinen
päivä, aurinko kurkisteli pilvien takaa ja merenpinta kimalsi hopeisena. Tuolla kauempana pari joutsenta nokki pohjasta syötävää; reunimmaisen kiven takana muutama telkkä keinahteli kevyiden laineiden liplattaessa niiden kylkiin.
No,
pariskunta seisahtui aivan eteeni. He, mies ja nainen, käänsivät selkänsä minulle. Nainen otti takataskustaan kännykän ja ryhtyi sommittelemaan
selfietä itsestään ja seuralaisestaan.
”Kuulepas
Jenny”, mies sanoi, ”luin espanjalaisesta lehdestä kännyköiden selfieistä
mielenkiintoisen jutun.”
”Ai,
opetettiinko siinä miten niitä otetaan?”
”Ei”,
mies vastasi.
Sitten
mies kertoi lukemastaan artikkelista (*). Sen kirjoittaja oli oli
matkustanut Vatikaaniin ja vieraili Pietarinkirkossa. Hän halusi
nähdä Michelangelon Pietà-veistoksen. Veistosta ympäröi
kuitenkin niin sakea ihmismuuri, ettei artikkelin kirjoittaja päässyt
lähellekään Michelangelon Pietàa, veistosta äidistä, neitsyt Mariasta, joka pitää
sylissään kuollutta poikaansa.
Niinpä
kirjoittaja ryhtyi tarkkailemaan ihmisiä.
Nämä
tunkeilivat suppilomaisessa jonossa veistoksen äärelle kunnes
pääsivät panssarilasilla suojatun Pietàn tykö. Sitten, kuin sovitussa
rituaalissa, jokainen heistä veti kännykkänsä esille. He olivat
jonottaneet noin tunnin omaa vuoroaan. Veistoksen eteen päästyään
he käänsivät selän Michelangelolle ja ottivat nopeasti kännykällä
itsestään kuvan niin, että veistoksen äiti ja kuoleva poika
jäivät selän taakse osittain piiloon.
Juuri
kukaan jonottajista ei syventynyt katselemaan veistosta, mutta kun he
omakuvan otettuaan poistuivat paikalta, he näyttivät ylen
tyytyväisiltä. Idoli tuli kuvatuksi?
Artikkelin
kirjoittaja jäi pohtimaan näkemäänsä. Mitä Pietàa katsoneet selfiekuvaajat oikein ajattelivat näkemästään? Mitä he itse
asiassa olivat nähneet? Vai oliko katsomisen kokemus näkemistä tärkeämpää?
Jos heiltä olisi kysynyt, miltä kuollutta poikaa sylissä pitävän
äidin tuska tuntui, he olisivat ehkä loukkaantuneet tunkeilevasta uteliaisuudesta.
"Elämmekö
aikaa, jolloin katsomme näkemättä ja puhumme
sanomatta?" harmaatukkainen mies kysyi artikkelia lainaten.
Sellaisia
päiviä, sellaisia vuosia, sellaisia vuosisatoja.
Aurinko
paistaa meren pintaa loimuttaen.
On
kevyt pakkasilma, rantahiekassa jälkiä yöllä sataneesta lumesta. Koiraa kävelyttävä mies lähestyy minua pitkin harppauksin. Yritän piiloutua muiden
kivien taakse.
En
pääse piiloon, en voi karata.
On
kohdattava… todellisuus.
Kyösti Salovaara, 2020. |
(*) Tässä ilmeisesti viitataan Rafael Argullolin artikkeliin Idolatría 17.1.2020 El País-lehdessä. Argullol on Barcelonassa v. 1949 syntynyt filosofi, runoilija, esseisti ja kirjailija. (Toim. huomautus.)
Kivettömän hieno teksti, kivifani kiittää:)
VastaaPoistaJa hienoa kuulla että olet kivifani, Irja!
PoistaKivet ovat filosofisesti kaiken perusta, mutta ne eivät pidä itsestään ääntä.
Tajuan nyt ottaneeni kivistä aika paljon kuvia, esimerkiksi viime kesänä Pyhätunturin liepeiden kairoilta.
Kun Espanjassa liikkuu autolla, huomaa vuorten rinteillä käyttämättömäksi jääneitä kivisiltoja, entisten aasipolkujen yhdysteitä, jotka modernit autotiet ovat tehneet turhiksi.
Noista silloista olisi mukava tehdä "raporttia" - historian läsnäolosta.
Hyvä ja sisäistettävä postaus, kiitos!
VastaaPoistaTässäpä toinen kivien pyörittelijä ja reissuilta kotiinkantaja. Kivissä,kallioissa ja vuoristoissa on jotain rauhoittavan ikiaikasta, tunteen välittäjää, jota Mirkka Rekolan runo oivasti kuvaa.
Tylsyyden tunne sen sijaan vielä odottaa tulemistaan...
Selfiet menevät yli ymmärryksen tuon esimerkkisi lajia läpivalaistessa. Onko niiden tarkoitus todistaa itselle, että kun on kerran kuvakin, olen olemassa / nähnyt tuon/käynyt tuolla?? Valokuvia on tullut näpsittyä tuhansittain, mutta eipä niissä juurikaan henkilöitä, paitsi joissakin juhlatilanteessa näy: maisemia, rakennuksia, kasveja, kiviä, meriä ja eläimiä kylläkin. Ne muistot ovat tallennetuina takaraivoon, josta ne vaivatta kaivautuvat kutsuttuina esille hilpeinä nauruina ja hyvänä olona.
Kuviesi kaltaisen todellisuuden kohtaaminen ei aiheuta pakoreaktiota; se sopii hyvin...
Tuon Argullollin artikkelin pääideana kaiketi oli toteamus, että kaikkina aikoina ihmisillä on ollut idoleja. Mutta jos emme tajua mitä näemme (miksi jotakin fanitamme), sen jälkeen idoloimme mitä tahansa (esim. Hitlerin kaltaisia tyyppejä).
PoistaTarkoittaako tämä selfie-kulttuuri sitten että ihmiset, yksilöt, ihannoivatkin vain itseään?
Mutta ehkä näin tylysti ei voi sanoa. Ainahan kuvia on otettu, myös perheenjäsenistä seisomassa Akropolilla tai Eiffeltornin vieressä. Mutta jotenkin selfien ottaminen poikkeaa tuosta.
No, sitten on se muutos, että nykyään kuka tahansa pystyy matkustamaan ja pääsee katsomaan esineitä, toreja, patsaita, tauluja jne, joiden näkeminen vaikkapa 100 vuotta sitten oli vain pienen eliitin etuoikeus. Tuolloin eliitti matkusteli, otti (otatti) kuvia itsestään juuri näissä samoissa paikoissa missä "me rahvas" nyt kiertelemme. Ja tuolloin, eliitin parhaimmisto, kuten joku Mika Waltari tai Olavi Paavolainen, kirjoittivat kuvien kera henkeä pakahduttavia matkakertomuksia muiden, kotiseudulleen "vangittujen" tavallisten ihmisten luettavaksi ja katseltavaksi.
Eli laupeasti voisi ajatella, että tavallinen kansa tekee nyt samaa mitä eliitti ennen, mutta koska tavallisia on niin paljon enemmän kuin eliittiä, tuollainen kulttuuriperinteiden näkeminen käy melkein mahdottomaksi. Joten helpompi on vaan tyytyä selfieen ja pistää se nettiin ystävien katsottavaksi (eikä matkakertomusta tarvitse kirjoittaa!).
Olin syksyllä Amsterdamissa van Gogh museossa, ja eihän siellä oikein mitään nähnyt kun väkeä oli niin hemmetin paljon.
Poiki vielä ajatuksenpoikasen tuo ilmoille heittämäsi: "Eikä tarvitse kirjoittaa!"....
VastaaPoistaKaksijakoinen asia, sillä kirjoitettu kertomus jättää paljon lukijansa mielikuvituksen varaan siinä missä kuva/selfie läjähtää silmille.
Ja toisaalta matkailijalta itseltään jää kokemusten hedelmällinen ja iloa tuottava ylöspano,joka vahvistaa muistoja ja johon palata, laatimatta. Tietty nuo selfiet istuvat nykyajan hektiseen (loppuunjärsitty sanahirviö) elämänmenoon.
Ihannoivatko ihmiset vain itseään? Tiukka kysymys ja jos/kun näin pääsääntöisesti on, jää kyllä elämästä paljon puuttumaan. Mutta, mutta kukin tyylillään...
Joo. Toinen loppuunkäytetty sana on "suorittaminen", mutta tuntuu että nykään pitää aina "suorittaa", jopa silloin kun käy taidenäyttelyssä ja selfien on sitten ikään kuin todistus siitä suorituksesta.
PoistaKun elämä on helpottunut kaikenlaisten välineiden myötä ja työaika lyhentynyt, niin lisääntynyttä vapaa-aikaa on alettu suorittaa.
VastaaPoistaJoillekin nuo selfiet ja oman elämän raportointi ovat peräti työtä, sisällöntuottamista toisille. Sisällön tuottamista! Jos joskus aiemmin olisi kerrottu, että ihmisiä alkaa kiinnostaa seurata tällä tavalla toistensa elämää ja että firmat maksavat siitä, että sisällöntuottaja esiintyy näissä julkaisuissaan heidän vaatteissaan tai juo kahvia heidän mukeistaan, niin tälle ennusteelle olisi naurettu epäuskoisina.
Minua ärsyttää myös sana edustaminen. Naiset aina edustavat tilaisuuksissa sen ja sen suunnittelemissa puvuissa. Entä jos he ovat siellä ilokseen, ilman mitään edustamistarkoitusta.
Kivet! Minä olen tällä Teneriffalla katsellut mahtavia kiviä. Gomeran saarella on sellaisia murkuloita, että niska kipeytyy, kun yrittää katsoa niiden huippuun.
Nämä kivikollegat täältä lähettävät terveisiä sinun kuviesi kiville! Mitä kaikkea ne ovatkaan nähneet kuten myös "planeetan vanhin puu" (oppaan määritelmä Icod de los Vinosin kylän 1000 vuoden ikäiseksi arvioidulle traakkipuulle).
Ennen harvat kirjoittivat matkakertomuksia (ja harvat ylipäänsä kirjoittivat mitään), usein kiehtovasti, ja vaatimattomastikin kuvattu tuntui silloin lukijasta saavuttamattomuudessaan kiehtovalta. Nyt kun "kaikki" kirjoittavat (tai voivat niin tehdä) niin tulos ei ole niin kiehtova, vaikka kuvauksen kohde sitä olisikin. Ehkä selfie onkin näin ollen parempi, säästää meitä turhalta toistolta.
Olen nyt täällä lomareissulla tietoja etsiessäni ohjautunut erinäisiin matkablogeihin, ja voi miten samanlaisia ne ovatkaan, tylsiä. Samat faktat, mitä löytyy mistä vain, ja sitten ihan tyhjänpäiväistä arkea, jolla ei ole minun mielestäni mitään annettavaa toisille, mutta minähän olenkin tässä "ajastani jäljessä".
Mahtavaa että katselet kiviä Teneriffalla, Marjatta.
PoistaYksi ärsyttävä sana on "megatrendi", jolla Hesari tänään hehkuttaa. Joskus tuntuu että siitä sanasta on tullut piilovaikuttamisen poliittinen ase. Kun pieni eliitti löytää "megatrendejä", niin uskotellaan että enemmistökin on kohta yhtä megaa, hahaa.
Mutta tuosta selfiestä yms. niin melkeinpä luulen että selfiet ovat nyt niin tärkeitä siksi,koska useimmat ihmiset tajuavat (alitajuisesti tajuavat) että matkalta vähänkin syvällisemmän analyysin tekeminen on melkein mahdotonta. Pelkän ulkoisen maiseman kuva ei riitä. Vaikka, tiedän kokemuksesta, Espanjasta löytää paikkoja ja maisemia joita normisuomalainen ei osaa edes kuvitella olevan olemassa.
Matkablogeissa ja ylipäänsä kirjallisuudessa (mun mielestä) pitäisi aina olla jokin "filosofinen" ulottuvuus - eli jotakin epävarmaa ihmisen elosta, jota kirjoittaja pohtii. Suomalainen jännäri, esimerkiksi, useimmiten on täysin vailla kaikenlaista pohdiskelua.
Enpä luule että olet junasta jäänyt. Ehkä oletkin ajasta edellä, mutta tässä ajassa sitä ei aina huomaa.
Tänään Hesarissa nuori kulttuuritoimittaja kertoi hätkähtäneensä tajutessaan, että elokuvista voi katsoa myös arkkitehtuuria.
Ilmeisesti laatulehti Hesarin toimittajien on sallitua elää omassa tynnyrissään maailman sisällä tajuamatta maailmasta mitään.
Kuinkakohan monta artikkelia, esseetä ja monia kirjoja on kirjoitettu paikoista ja taloista joita elokuvat kuvaavat, joissa niitä on filmattu tai jossa kirjojen henkilöt liikkuvat?
Kun on nuori, ei tarvitse tietää mitään. Sitten voi yllättyä - positiivisesti.
No, tuo oli aika ilkeästi sanottu.
Filosofinen ulottuvuus, juuri niin. Sitä kannatan.
PoistaOlimme juuri Santa Cruzin luonnontieteellisessä museossa 'Museo de la Naturaleza y el Hombre'. Kun katseli näiden seutujen alkuperäisasukkaiden muumioita ja heidän viestimistään kaiverruksin, tuli
jotenkin outo, "kosminen" olo. Pohdiskelen kokemaani kahvikupin ääressä nykyihmisten keskellä.
Noissa ihmisissä kauan sitten oli aika paljon samaa, samat tunteet, erilaisissa olosuhteissa.
Kaikki muuttuu - muuttuuko ihminen milloinkaan?
PoistaNykyihmisen "ikä" jotain 300 000 vuotta (ihmisen suku 2 miljoonaa) ja sivilisaatioihmisen kai vain 10 000. Joten aika paljon evoluution painoa meissä on - ja aika vähän sivistyksen tuskaa!