[yhteisen
kulttuurikokemuksen hapertuminen]
Kyösti Salovaara, 2019. |
Katselee
roomalaisen sillan kuvaa Córdobasta: kuvassa Puente Romano heijastuu
Guadalquivirin vedenpintaan niin kuin se on tehnyt 2000 vuotta.
Pystyykö katsoja kuvittelemaan millaista oli kävellä sillalla vuonna 2010? Helppoa kuvitella?
Entäpä
vuonna 1970? Aika lailla vaikeampaa.
Miten
sillalla kuljettiin kun maurit hallitsivat vuodesta 756 lähtien
andalusialaista kaupunkia satojen vuosien ajan?
Roomalaiset
rakensivat sillan päästääkseen joen yli, toiselle puolelle. Se oli pitkään eteläisen Espanjan ainoa Guadalquivirin silta tiellä Roomasta Cádiziin.
Kun
astut ensimmäisen kerran oudolle sillalle, sinua jännittää.
Uskaltaako mennä? Mitä toisella puolella on? Kestääkö silta
askeltesi painon? Maksaako sillan ylittäminen jotakin?
Sitten
kun silta on tuttu, et edes huomaa että ylität sen ja toisella
puolella tervehdit tuttuja.
Ihminen
on ymmällä. Kaikki muuttuu niin nopeasti ettei muutosta huomaa.
Mediassa hoetaan että 2010-luvulla kaikki on muuttunut. Eikö mikään
ole ennallaan?
Siltoja
on helpompi räjäyttää kuin rakentaa uusia juoksevien vesien
ylitse.
Sillä
joka suunnitteli roomalaisen sillan Guadalquivirin ylitse, oli hyvä
kauneustaju. Vai syntyikö kauneus käytännöllisyyden
vaatimuksesta. Piti rakentaa silta joka kestää sateen ja
auringonpaisteen, jokea pitkin tuivertavan tuulen, ihmisten ja aasien
askeleet.
Tästä
voisi päätellä, että meillä on samanlainen kauneustaju kuin
roomalaisilla. Ja askelten kaiku sillan kannella kuulostaa ehkä
samanlaiselta, vaikkei roomalaisten eikä maurien askeleita olekaan
nauhoitettu eikä niitä striimata verkossa.
Tietyssä
mielessä yhteisen kulttuurin aika on pitkä.
Mutta
vain tietyssä.
Englantilainen
musiikkijournalisti Simon Reynolds kirjoitti haastavasti viime
lauantaina The Guardian -lehdessä yhteisen aikakäsityksen
hapertumisesta ja valtakulttuurin katoamisesta. Reynoldsin artikkelin
otsikko kuului: ”Suoratoisto tappoi valtavirran:
vuosikymmen joka särki populaarikulttuurin.”
Reynolds valitti, ettei menneestä vuosikymmenestä saa tolkkua, se on
sumuinen ja muodoton, ei ole huippukohtia. Tämä johtuu aika lailla
yhteisen valtakulttuurin kokemuksen pirstaloitumisesta ihmisten
personoidessa ajankäyttönsä netin suoratoistopalvelujen äärellä.
Koko
ajan tulee uutta katsottavaa ja kuunneltavaa, kuin vesikraanasta
loputtomasti tippuvia vesipisaroita. Netflix ja vastaavat palvelut
tekevät suurenmoisia elokuvia ja sarjoja, mutta heti kun ne on
katsottu, odotetaan seuravaa pläjäystä ja entinen unohtuu.
Jokainen katsoja kokee elokuvat omassa aikakuplassaan, joten
katsotuista teoksista ei oikein voi edes keskustella, koska
kaikilla on ikioma aikaikkunansa missä elää ja kokee.
Sama koskee musiikin kuuntelua: striimattu musiikki jatkuu kuin sillä
ei olisi alkua eikä loppua ja juuri semmoisessa purossa minkä itse
”rakennat”.
Tuntuu
kuin mitään ei olisi tapahtunut kymmeneen vuoteen, Reynolds
huokailee. Se johtuu siitä että on tapahtunut niin paljon, liian
paljon. Samaan aikaan yhteinen kulttuurikokemus on ikään kuin
karannut ankkurista ja kuljeskelee missä sattuu. Mikroskenejä
syntyy kaikkialle samalla kun suoratoisto näyttää
hitaasti mutta varmasti tappavan valtavirran kulttuurin.
On
mielenkiintoista pohtia, voivatko ihmiset todella ”eristäytyä”
ajastaan (ja toisistaan) personoidun (”yksityistämänsä”)
kulttuurin viemänä? Kuitenkin samaan aikaan kuunneltu musiikki ja katsotut
elokuvat ovat suosittuja ja yhdistävät tavallaan striimin kuluttajia toisiinsa.
Helsingin Sanomissa julkaistiin sunnuntaina
musiikin kuuntelun tilastoja 2010-luvulta. On melkein järkyttävää
huomata, että kymmenen vuoden suosituimmat kappaleet ovat suoratoistossa täysin
eri musiikkia kuin radiossa. Aivan kuin Suomi olisi
jakautunut toisistaan tietämättömiin ja toisiaan kohtaamattomiin
”heimoihin”.
Onko
modernin elämän tarkoitus vai väistämätön seuraus, että jokainen rakentaa oman
”roomalaisen siltansa”.
Kyösti Salovaara, 2019. |
Mutta
todellisuus on tätäkin kehitystä monimutkaisempaa ja vaikeammin
ymmärrettävää.
Vox-uutisalusta
julkaisi joulun alla Constance Gradyn mielenkiintoisen
artikkelin sähkökirjojen myynnin jumittumisesta (USA:ssa) noin 20
prosenttiin myydyistä kirjoista. Printtikirjoja myydään siis 80 %
kaikista kirjoista.
Kymmenen
vuotta sitten ”kaikki” ennustivat, että digitaalinen kirja
syrjäyttää nopeasti paperisen. Näin ei ole käynyt, ei ainakaan
Yhdysvalloissa. Sähkökirjan piti romahduttaa kirjan hinta (koska
sitä ei tarvitse painaa eikä kuljettaa fyysisesti paikasta
toiseen), mutta toisin kävi. Kirjan painamisen ja levittämisen
logistiikka ei olekaan niin kallista kuin ajateltiin.
Gradyn
artikelissa kerrotaan sekin kummallinen tosiasia, että sähkökirjoja
ostaa (USA:ssa) vanhempi väki eikä älypuhelimien natiivisukupolvi.
Nuoriso ostaa paperille painettuja kirjoja.
Tähän
saattaa olla kaksi syytä. Vanhemmat sukupolvet eivät viitsi
vaivautua kirjakauppoihin, netistä kirjaa lataa helposti. Mutta
digitaalisen kirjan etuna on myös se, että
tekstin fonttikoon voi muuttaa omalle silmälle sopivaksi eikä
tarvitse tihrustaa tukevien pokkareiden tihkupetiittiä.
Sinänsä
kirjojen tuotannon ja jakelun kehittyminen Yhdysvalloissa on
jännittävä tarina erilaisten monopolien taistelusta
hinnoitteluvallasta, yhtäällä suuret kustantamot ja toisaalla
verkkopalvelun Amazon. Tasapainotilassa kirjat pysyvät kalliimpina kuin niiden arveltiin pysyvän
Vallitseeko
suomalaisessa kirjallisuudessa yhä valtavirran kulttuuri?
Tätä
on vaikea arvioida. Mikä oikeastaan on ollut Suomessa 2010-luvun
kirjallisuuden valtavirtaa? Dekkaritko? Jos dekkarit, niin millaiset?
Feministien romaanit? Jos feministiset, niin millaiset? Entä dystopiat? Autofiktio? Tyhjänpäiväiset tietokirjat? Hyvien elämäntapojen oppaat? Terveyskirjat?
Feministien romaanit? Jos feministiset, niin millaiset? Entä dystopiat? Autofiktio? Tyhjänpäiväiset tietokirjat? Hyvien elämäntapojen oppaat? Terveyskirjat?
Entä
kannattaako kulttuuriväen röyhistää rintaansa kun vuosikymmenen
myydyimmät kirjat käsittelevät Kimi Räikköstä ja
Vesa-Matti Loiria?
Reynolds
sanoi, että populaarikulttuurissa tapahtuu liian paljon. Ehkä tämä
koskee myös kirjallisuutta. Tapahtuu niin paljon ettei tapahdu
mitään.
Nykynuoren
saattaa olla mahdotonta kuvitella yhtenäiskulttuurin Suomea
esimerkiksi 1970-luvulla. Oli kaksi tv-kanavaa ja musiikkia kuuli silloin tällöin kahdelta yleisradion kanavalta. Kaupallista radiota ei ollut, eikä ollut
videoita eikä DVD-tallenteita.
Siihen
aikaan, näin urbaani muistitieto kertoo, kunnanvaltuustojen
kokoukset päätettiin hyvissä ajoin illalla niin että valtuutetut
ehtivät kotiin katsomaan Peyton Placen viikottaista jaksoa,
missä mm. Ryan O’Neal ja Mia Farrow houkuttelivat suomalaisetkin kokemaan amerikkalaisen pikkukaupunkin melodraamaa.
Ihmisen
kulttuuri oli aikaisemmin gaussinkäyrän muotoinen, aivan kuin
yksikyttyräinen kameli - valtavirran kultuuri kyttyrän keskellä. Nykyään ”kamelilla” on lukemattoman monta kyttyrää, ei vain
kaksi.
Mutta kamelit kävelevät johdattajansa perässä.
Minne?
Kyösti Salovaara, 2018. |
Kiitos. Hyvä teksti.
VastaaPoistaPaljon kiitoksia, Jukka! Mukavaa alkanutta vuosikymmentä.
PoistaMm. Täytyy sanoa että musiikissa en lopulta huomaa muutosta niin voimakkaasti, koska minusta se on sirpaloitunut jo ajat sitten. Tavallaan ilmiön aloitti Beatles ja muu 60-luvun lopun populaarimusiikki, joka ei ymmärtänyt seurata edellisten populaarimusiikkiaaltojen mallia ja kadota näkyvistä: sen nuoret kuuntelijat kasvoivat aikuisiksi, menivät töihin ja perustivat perheitä mutta jatkoivat nuorisomusiikin kuuntelua ja tyrkyttivät omaansa vielä myöhemmillekin nuorille, joskus menestyksekkäästikin.
VastaaPoistaJa 70-luvun teinit taas jakautuivat diinareihin, punkkareihin, diskoilijoihin, hämyihin ja mitäheittiäoli, jotka kaikki kuuntelivat omia juttujaan mutta eivät toistensa...ja eriytyminen sen kun jatkuu, mutta netti on kieltämättä helpottanut sitä entisestään kun riippuvuus radiosta ja paikallisista musiikkijournalisteista on vähentynyt, hyvin voi olla aktiivinen musiikkiharrastaja tietämättä lainkaan mikä sattuu soimaan radiossa tai mikä myy hyvin, silloinkin kun musiikki ei olisikaan vain taustavirtaa jossa edellinen unohtuu samantien kun seuraava soi.
Mutjoo, luulen että tv-sarjoissa tilanne on kyllä radikaalimmin muuttunut ihan viime vuosina netin suoratoiston kautta (kun itse en ole aktiivisesti TV:tä katsonut pariin vuosikymmeneen muuten kuin sarjoja DVD:lta niin taas kerran asia ei ole niin hetkauttanut, tässäkin olen osa ilmiötä).
Niin, ja kirjallisuus, en minä siitäkään oikein osaa mitään sanoa kun olen jo ollut pitempään pihalla yhtenäiskulttuurista (tai sitten jaan ylisukupolvista yhtenäiskulttuuria enemmän kuin tätä paikallista ja ajallista)
Niinpä - ainahan tässä kulkee rinnakkainen yksityinen ja yhteinen eikä kukaan ihminen voi elää pelkästään vain toista todellisuutta.
VastaaPoistaJos palataan vaikkapa 1950-luvulle, oman lapsuuteni aikaan, ei ollut vielä televisiota (Suomessa), joka sitten 60-luvulla yhdisti kansalaisia aivan uudella tavalla. Oli vain putkiradio, josta tuli yhdeltä kanavalta ohjelmaa, kevyttä musiikkia tuskin lainkaan. Silti esim. kuunnelmia ja hupailuja kuunneltiin perheiden kesken, usein jopa sukulaisten kesken yhdessä nauraen ja jännittäen.
1950-luvulla pienessä kaupungissakin oli elokuvateatterit. Me pikkupojat kävimme vähintään joka toinen sunnuntai elokuvissa. Silloin näin ensimmäisen kerran John Waynen valkokankaalla (Fordin Hyökkäys erämaassa -filmissä) ja tietysti amerikkalaisen komedian suuren tähdet. Elokuvien kautta amerikkalainen kulttuuri rantautui Suomenlahden rannoille jo silloin, viimeistään. Kirjallisuudessa toki aikaisemmin.
Kun telkkari sitten ensin yhdisti kansaa, se sittemin on alkanut sitä irrottamaan yhteisestä kokemuksesta, mutta voimallisesti vasta 2000-luvulla.
Mutta - ajatellaanpa vaikka jalkapalloa: eihän milloinkaan aikaisemmin ihmiset eri puolella maailmaa (satoja miljoonia) ole samalla tavalla istuneet yhtä aikaa katsomassa futista, niin kuin nykyään tapahtuu. Joku espanjalainen klassikkopeli (Barcelona vs Real Madrid) kerää satojen miljoonien ihmisten yhteiskokemuksen kaksi kertaa kaudessa - jopa suomalaiset siihen tapahtumaan osallistuen. Tällaisia urheilutapahtumia ei kannata katsella omassa aikakuplassa vaan yhtä aikaa maantieteestä ja aikavyöhykkeistä riippumatta.
Yksityisen ja yhteisen verkostot lienevät kummallisempia kuin äkkipäätä tulee mieleen, jopa nykyään.
Hyvä pointti tuo, että urheilu on säilyttänyt yhteisen, juuri nyt seurattavan kokemuksen luonteen, jopa paremmin kuin ennen kiitos levityskanavien (tai toisaalta jos urheilutapahtumia siirtyy maksullisille kanaville, niin niiden mahdollinen asema kansallisina kokemuksina kyllä kärsii).
VastaaPoistaTosi-TV:kin on kai buumina mennyt ohi ja taas ne tärkeimmät ohjelmat ovat (avoimesti) fiktiivisiä tv-sarjoja...
Kirjallisuudessahan jotkut puhuvat että uhkakuva on ollut ennemminkin päinvastainen, että vaikka kirjoja julkaistaan enemmän kuin koskaan niin yhä kutistuvampi joukko on varsinaisesti bestsellereitä ja polarisaatio niiden muutaman jotka menevät hyvin ja muiden välillä on yhä jyrkempi...
Joopa, kirjallisuuden ja kirjojen tilanteesta on vaikea sanoa mitään ehdotonta tai jopa posiitivista - paitsi että kyllähän niitä yhä paljon julkaistaan. Jos noita kustannusyhdistyksen tilastoja äkkipikaa osaa lukea, niin viime vuonna (3 ekaa neljännestä) painetun kaunon myynti on vähentynyt jotain 7-10 % mutta sähköisten lisääntynyt vaikka kuinka paljon. Äänikirjojen osuus kaiketi kasvaa valtavasti. Mitä siitä sitten pitää ajatella, on oma asia sinänsä. Itse en osaa istua paikallaan kuuntelemassa ääniromaania, mutta se kai on yksilöllistä.
VastaaPoistaMutta sellaiset tiedot, että yhä useammat nuoret inhoavat lukemista (varsinkin pojat) ja että on yhä enemmän suomalaisia jotka tuskin osaavat edes lukea vaativassa mielessä, ovat enemmän kuin huolestuttavia. Miten maailman osaa hahmottaa, jos ei osaa lukea? (Enkä tarkoita että romaaneja pitäisi lukea.)
Jos sitten lukutaidottomille tehdään äänikirjoja, niin mitä se pelastaa? Ehkä kirjailijan ammatin, mutta...
Vai onko tämä ajatteluni täysin vanhanaikaista?