torstai 13. helmikuuta 2020

Mielipiteen monopoli


[yhdensuuntaisia sanomia]


Kyösti Salovaara, 6.2.2020.
Suomalainen maisema 1:
Talvea Pyhä-Luoston tien varrella.

Kapina.
    Loppujen lopuksi minä valitsen vapauden. Sillä vaikka oikeutta ei saataisikaan toteutetuksi, vapaus takaa ihmiselle vallan protestoida vääryyttä vastaan, se pelastaa kommunikaation…
    Olen syvästi kiintynyt vapauteen. Ja jokaiselle intellektuellille vapaus on lopulta yhtä kuin sananvapaus…
    Vapaus on sitä, että voin puolustaa omistani poikkeavia käsityksiä, vieläpä silloinkin, kun niitä esiintyy sellaisessa yhteiskunnassa tai maailmassa, jonka hyväksyn. Vapaus on sitä, että voin myöntää vastustajan olevan oikeassa.
    -Albert Camus: Kapinoiva ihminen. Sitaatti vuodelta 1945.


Koska kenelläkään ei ole täydellistä tietoa (ihmisten ja kansakuntien) todellisuudesta, ei kenenkään pitäisi tieteellisin perustein väittää tietävänsä, mikä mahdollisista teoista on ehdottomasti paras.
    -Yrjö Ahmavaara: Yhteiskuntakybernetiikka, 1976.


Otetaan kolme valokuvaa Suomesta, suunnilleen samalta ajalta.
    Onko niissä Suomen "talvinen" luonto kuvattu täydellisesti vai pelkästään sattumanvaraisesti?
    Voiko kuvista edes päätellä mistä ne ovat, mitä kertovat? Biologi, metsäntutkija ja esteetikko antavat erilaisia selityksiä näkemästään. Totuudesta ei kannata puhua, pikemminkin esimerkeistä.
    Erilaisuus peittää samanlaisuuden. Samanlaisuus piilottaa yksilöllisyyden. Sanoja valitessa pitää olla tarkkana. Se mitä ei sanota, kertoo joskus enemmän kuin sanottu.


Helsingin Sanomia ja Ilta-Sanomia julkaiseva mediayhtiö Sanoma osti Alma Medialta 13 maakunnissa ilmestyvää sanomalehteä. Tämän jälkeen perinteisen median omistus keskittyy noin kuudelle omistajalle, yhtenä niistä julkinen valta Ylen omistajana.
    Uutinen herätti hämmennystä, kriitiikkiä, pelkoa.
    Tarkoittaako tämä lehtikauppa sitä, että helsinkiläiset toimittajat päättävät mitä Porissa, Tampereella, Valkeakoskella ja monella muulla paikkakunnalla kirjoitetaan maailmasta ja sen menosta, siis maailmanmenosta?
    Oliko tämä viimeinen isku maakuntien Suomelle? Helsinki sai jo (on saamassa) oman sotensa; nytkö sitten myös maakuntien sivistys-, kulttuuri- ja yhteiskuntaelämä kirjoitetaan kehä kolmosen sisäpuolella? Onko tämä ”etelän median” lopullinen voitto ”toisin ajattelevasta” maakuntien Suomesta?
    On ja ei, kuuluu vastaus.


Kaupan jälkeen omistaja ja päätoimittajat ovat tyynnytelleet säikähtäneitä.
    Tarkoituksena ei ole tappaa paikallista journalismia, vaan parantaa sen asemia. Tarkoituksena ei ole pönkittää Helsingin Sanomien monopoliasemaan pyrkimistä vaan nostaa Aamulehden kaltaiset sanomalehdet Hesarin rinnalle. Tarkoituksena on taistella digitalisaation edetessä suomalaisten lukijoiden ja suomalaisen mainosrahan puolesta.
    Kaupan jälkeen Sanoman ja Helsingin Sanomien johto on toistanut, että tällä kaupalla lisätään (ei vähennetä) paikallisen journalismin monimuotoisuutta. Monet äänet saavat jatkossakin alustan.
    ”Menestyvän medialiiketoiminnan ytimessä ovat monimuotoiset sisällöt ja viestinten omat äänet”, vakuutti Hesarin päätoimittaja Kaius Niemi keskiviikkona lehdessään. ”Millainen hinta kansalaisyhteiskunnalle ja avoimelle demokratialle on sillä, jos ummistamme silmämme murrokselta. Vahvojen, laatuun perustuvien lehtien äänten heikkeneminen tai jopa katoaminen olisi kolkko näkymä tulevaisuuden Suomeen.”
    Mediakauppa näyttäytyy siis teknisluonteisena toimenpiteenä. Se ei toteuttajiensa mielestä vaikuta journalismiin mitään, ei ainakaan heikentävästi.
    Mutta mitä enemmän ryhdytään puhumaan moniäänisyyden lisääntymisestä, sitä epäilyttävämmältä se kuulostaa. Jokainen huippujalkapalloilua seuraava tietää, mitä tapahtuu, kun joukkueen omistaja ilmoittaa antavansa täyden tukensa valmentajalle, jonka johdossa huippujoukkue on pelannut pitkään huonosti. Yleensä tuon ilmoituksen jälkeen valmentaja saa potkut kahden viikon sisällä.
    Niinpä skeptikko kysyy nyt: mihin perustuu väite, että suuri lehtikauppa lisää moniäänisyyttä tai että se edes säilyttää nykyisten äänien kuulumisen ja esillepanon?


Kun ryhdyin kirjoittamaan vakituisesti kulttuurista, luonnosta ja yhteiskunnasta 1970-luvulla helsinkiläiseen Suomen Sosialidemokraattiin ja Kotkassa ilmestyvään Eteenpäin-lehteen, mediamaailma (jota ei silloin sanottu mediaksi vaan joukkotiedotukseksi) oli koko lailla toinen kuin tänään 13.2.2020.
    Tuohon aikaan Helsingin seudulla ilmestyi ainakin neljä varteenotettavaa sanomalehteä: Helsingin Sanomat, Kansan Uutiset, Uusi Suomi ja Demari. Jokaisessa maakuntakaupungissa ilmestyi vähintään kaksi lehteä, toinen edustaen porvarillista ääntä ja toinen työväenliikkeen ääntä. Sähköinen viestintä oli lujasti valtion hoidossa: sekä radiosta että telkkarista saattoi kuunnella/katsoa jopa kahta kanavaa.
    Mutta joukkotiedotus oli jo murroksessa. Kakkoslehtien kurimus syveni, sosialidemokraattiset maakuntalehdet (Eteenpäin-lehteä lukuunottamatta) kuihtuivat ja vähitellen kuolivat pois. Sittemmin myös pääkaupunkiseudun työväenlehdet surkastuivat ja muuttuivat viikkojulkaisuiksi tai jopa harvemmin ilmestyviksi poliittisiksi makasiineiksi, joissa on tuskin mitään journalistista sisältöä.
    Parhaimmillaan - 1970-luvulla ja 1980-luvun alussa – Suomen Sosialidemokraatin kulttuuriosastossa arvosteltiin suunnilleen yhtä monta kirjaa vuodessa kuin mahtavat resurssit omaavassa Helsingin Sanomissa. Tuohon aikaan kirjailija sai palautetta romaanilleen tai runokokoelmalleen kymmenistä lehdistä. Toisin kuin Pekka Tarkka muistelmissaan väittää, en usko että maakuntalehtien kriitikot jäljittelivät tai apinoivat Hesarin kirja- ja taidearvosteluja, sillä kukapa vakavasti kirjoittamiseen suhtautuva haluaisi olla samanlainen kuin joku toinen. Eivätkö kaikki kirjoittajat etsi omaa ääntään, toki joskus vain piipittäen Helsingin Sanomien mahtavien kriitikoiden jylinän takana?
    Jos vertaa tämän päivän tilannetta 1970-luvun tilanteeseen, voi huoleti väittää, että silloin joukkomediassa kuuluivat monet äänet kun taas nykyään ääniä on todella vähän. Olen ymmärtänyt, että nykyään jopa vakiintunut kirjailija saa olla onnellinen, jos hänen teoksensa arvostellaan edes yhdessä lehdessä. Tietysti kirjoista kirjoitetaan somessa paljon, monipuolisesti ja joskus (vaikka yllättävän harvoin) jopa kriittisesti, mutta se on toinen juttu, vaikka liittyykin tavallaan Sanoman ja Alman lehtikauppaan.


Kyösti Salovaara, 25.1.2020.
Suomalainen maisema 2:
Valkmusan kansallispuisto Pyhtäällä.


Mitä siis kannattaa pelätä jos pelätä kannattaa?
    Asian pihvi tai Hesarin kieltä käyttäen vegaaniburgeri ei ole mainosrahan haalimiskyvyssä eikä digilehden lukijamäärän kasvussa. Oleellista ei ole sekään kuka sanomalehtiä omistaa. Uskon että Sanoma on vähintään yhtä hyvä ja sivistynyt omistaja kuin Alma tai kuka tahansa. Nykyään puhutaan muutenkin liikaa omistajien vallasta ja sen vallan keskittymisestä. Eikö John Kenneth Galbraith jo 1960-luvun taitteessa ”todistanut”, että suuryrityksissä todellista valtaa käyttää yhä kasvava teknokraattien kerrostuma eikä vanhanaikaiset teollisuuspatruunat? Yrityksien tosiasiallisena tarkoituksena oli jo tuolloin vahvistaa ammattimaisen teknokraattiporukan asemaa samalla kun omistajalle tuotettiin rahaa.
    Suomi tuli jälkijunassa.Yhtyneiden Paperitehtaiden patruuna Juuso Walden tunsi Valkeakoskella vielä 1950-luvulla tehtaansa jokaisen työntekijän juoksupojasta paperi-insinööriin (varsinkin jos nämä pelasivat HAKA:ssa), mutta moinen eksotiikka on häipynyt vuosien varjoon.
    Pihvi eli vegaaniburgeri on moniäänisyyden (mahdollisessa) vähenemisessä. Ehkäpä sanomia kohta onkin yksi eikä monta. Entäpä jos Ylen ja Sanoman toimituksilla on muutaman vuoden päästä täydellinen mielipiteiden oligopoli? Kaksi ääntä eikä 160, niin kuin nyt sanotaan, kun Suomessa ilmestyy 160 tilattavaa sanomalehteä.
    Samalla kun Kaius Niemi vannottaa keskiviikon Helsingin Sanomissa moniäänisyyttä, hän myös kirjoittaa hieman kryptisesti: ”Vastedes lehdet kykenevät jakamaan keskenään merkittävän määrän digitaalisia toimituksellisia työkaluja, joilla pystytään tuottamaan artikkeleihin interaktiivisuutta ja entistä havainnollisempaa kerrontaa.”
    Niemi ei siis suorasanaisesti ennusta, että Sanoman lehtien kesken alettaisiin jakaa yhteistä sisältöä. Sanoman toimitusjohtaja sitä vastoin sanoo kiertelemättä, että lehtien kesken saavutetaan toimituksellista synergiaa jakamalla yhteisiä juttuja. Hän puhuu tosin suppeasti STT:n artikkeleista, mutta se lienee rauhoittelevaa vähättelyä.
    Yllättävän niukasti nyt onkin keskusteltu lehtikaupan jälkeisen journalismin sisällöllisestä tulevaisuudesta mainosrahan haalimisen ja digitalisoitumisen kehyksessä.


Tehdään nyt selväksi: en epäile vähääkään Helsingin Sanoman toimituksen laadukkuutta. Siellähän on Marko Junkkarin, Paavo Teittisen, Saska Saarikosken, Vesa Sirénin ja ties kuinka monen kulttuuri-, talous- ja ulkomaantoimittajan kaltaisia monipuolisia ja taitavia kirjoittajia, jotka kohtuullisen tasapuolisesti mutta omalla äänellään seuraavat maailmanmenoa.
    Mutta!
    Kuinka kauan menee ennen kuin huomataan järkeväksi julkaista Junkkarin tai Teittisen artikkelit myös Aamulehdessä ja Satakunnan kansassa, pienemmistä lehdistä puhumattakaan? Kannattaako Aamulehden enää lähettää toimittaja eduskunnan kuppilaan kuuntelemaan poliitikkojen jaarittelua, kun helsinkiläisiäkin toimittajia riittää paikalle vähemmällä vaivalla?
    Entä sitten nämä sovinnaiset kolumnistit, tyyliin Sixten Korkman ja Jari Tervo, joiden kirjoitusten hailakkaat, vaaleanpunaisenvihreät ajatukset tietää jo ennen kuin ensimmäistäkään sanaa on heidän näppäimistöstään esille ponnahtanut – eikö ole mediakonsernin kannalta järkevää levittää heidänkin sopuisan moralisoivaa viestiä maakuntien lehtiin? Pelkkää säästöä samalla kun ”oikeaa” ajatusta ujutetaan maakuntien miesten ja naisten sieluihin.
    Tässähän se on: se moniäänisyyden ongelma. Kuorossakin on monta laulajaa ja monta ääntä, mutta yleensä se esittää yhtä kappaletta kerrallaan. Mielipiteiden monopolisointi on vakava juttu sananvapaudelle.
    Jos kriittisesti arvioi Helsingin Sanomien kirjoittajajoukkoa, toimittajia ja avustajia, tajuaa kuinka yhdenmukaista ajatusmaailmaa lehti edustaa. Sama koskee tietysti myös Yleä.
    Hesariin kirjoittavista ei ole tällä hetkellä yhtään joka ilmentäisi selkeästi porvarillista maailmankatsomusta eikä varsinkaan yhtään populistia oikealta. Kommareista on jäljellä Yrjö Rautio, joka nykyään sopii hyvin tuohon haileaan vaaleanpunaisenvihreään porukkaan, joka suvaitsevasti pureskelee kaikenlaisilta toisinajattelijoilta ilmatilan pois mistään tinkimättä ja ketään säälimättä.
    Joo, todellakin. Hesarin ja Ylen journalismia pohtiessa tulee mieleen vain yksi toisinajattelija eli Jari Ehnrooth, joka silloin tällöin pakinoi Ylellä. Hän on ainoa, joka yrittää edes vähän älyllistää ja problematisoida yksilön ja yksilönvapauden suhdetta hyvinvointivaltion taipumukseen kollektivoida ihmisen elämä.
    Ironisesti laatumedialle on käymässä samalla tavalla kuin päähenkilöille käy kreikkalaisessa tragediassa: pyritään ahdingosta pois niillä ainoilla keinoilla, joiden välttäminen auttaisi päämäärän saavuttamisen. Kun laatumedia luottaa digitaaliseen suuren mittakaavan visioonsa kuin pässi sarviinsa, se päätyy väistämättä yksiäänisyyteen, mikä puolestaan ajaa kansalaiset someen keskustelemaan digiavaruudessa juuri sillä tavalla, jonka laatumedia haluaisi vahvuuksillaan välttää.


Tietenkin jokaisella lehdellä on tinkimätön oikeus linjaansa. Ja lukijalla on oikeus ottaa tai jättää.
    Mutta jos kirjoittamisen tarkoitus on sanoa kaikki asiat samalla tavalla kuin kollegatkin sanovat, missä on journalismin kunnianhimo?
    Jos minun pitäisi kirjoittaa kaikista asioista niin kuin Korkman ja Tervo, niin lopettaisin kirjoittamisen heti, sulkisin läppärini ja menisin tuonne Malmintorin laitaan bierhausiin ja kuuntelisin, kuinka tavalliset ihmiset puhuvat maailmasta moniäänisesti.


Kyösti Salovaara, 21.1.2020.
Suomalainen maisema 3:
Kaislikko -  Vanhakaupunki, Helsinki.

20 kommenttia:

  1. Omituinen kauppa, monista syistä. HS:llä oli taannoin useita toimittajia maakunnissa. Nyt se on käytännössä Helsingin seudun paikallislehti. Entäpä Aamulehti. Kunnianhimoinen kulttuuriosasto oli pitkään tärkeä osa lehden brändiä. Nimiä: Einari Vehmas, Erkka Lehtola - heitä luettiin, muutama muistaa vieläkin. Nyt Al julkaisee varsin vähän kulttuurista, eikä sitäkään ole aina printissä, vain verkossa. Satunnainen otanta. Ne tekevät sen itse, sanoisi moni muukin kuin Haavikko.

    Toinen näkökulma: julkaisu sos.dem. lehdistöstä: Reijo Hämäläinen: Työväenlehden arktinen taival (2015). Löytyy myös verkosta pdf:nä. Painopiste viimeisissä vuosikymmenissä. Useita toimijoiden haastatteluja. En ole vielä lukenut tätä, mutta suosittelen lämpimästi myös niille mediasta kiinnostuneille, joilla ei ollut omaa suhdetta näihin lehtiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan niin; minäkin tilasin joskus Aamulehden viikonloppupakettia ihan vaan sen kulttuuriosaston takia.

      Kiitos vihjeestä Lauri - latasin Hämäläisen kirjan. Kun selasin sitä, niin eikös ensimmäisessä kuvassa esiinny Eteenpäin-lehden konttorissa joskus 1920-luvulla isoäitini Helmi Salovaara! Hän oli lehtiyhtiössä kirjanpitäjänä.

      Poista
  2. Perimmäinen syy median murrokseen/murroksiin, joista tämäkin kauppa kertoo, on lukijoiden väheneminen. Ihmiset eivät tilaa lehtiä, he katsovat aamulla telkkaria.
    Eikö muuten ulkomailla monessa maassa ole vielä enemmän keskittymistä?

    Lapin Kansa ja Kainuun Sanomat muutettiin muutama vuosi sitten kuusipäiväisiksi. Luulen, että sama tapahtuu pian muutamalle muullekin maakuntalehdelle ja pikkulevikkisiä lehtiä lopetetaan kokonaan.

    Kulttuuritoimituksissa on toimittajia nimikkeellä kulttuuri & menot ja nuo "menot" voivat olla mitä vain, joskus jopa melkein kulttuurin vastaista menoa. En tiedä sitten, miten laajasti kulttuuri nykyään käsitetään, kuuluuko siihen esim. kirjojen väheksyntä ja kirjahyllyn leimaaminen vanhanaikaiseksi sisustuselementiksi.

    No, Kouvolan Sanomat kuului muutaman vuoden Lännen Mediaan ja nyt vähän aikaa Keskisuomalainen Konserniin. Minusta muutos on ollut tässä tapauksessa hyvä. Lehdessä on enemmän luettavaa.

    Jos mielipiteet lehdissä yhdenmukaistuvatkin, niin lukevassa yleisössä ei. Sen kertoo kommenttiosastot, joista on tullut varsinaisia likasankoja.
    Outoa.

    VastaaPoista
  3. Vähän aikaa sitten näin myös pikku-uutisen jossa rakas Posti ilmoitti mokanneensa hankinnoissa ja sen vuoksi aikovansa nostaa kaikkien sanomalehtipaperilehtien toimituskuluja 30% tms, joka myös omalta osaltaan vauhdittaa niiden muiden lehtien kuolemaa...en tiedä onko tuosta kuulunut mitään enempää ja toteutuuko tuo (ja jos toteutuu, miksi siitä ei ole kuullut enempää).

    Jepjep, surullistahan tuo on, koska luottamukseni siihen, että tässä ei mennä kohti yhtä ääntä ja yhtä mielipidettä on jotakuinkin nolla, ja Hesaria en ole lukenut enää useampaan vuoteen. Ehkä siis on aika tunnustaa että paperipäivälehtien aika Suomessa on virallisesti ohi, ja mitä nopeammin ne katoavat myös fyysisesti, sitä parempi.

    VastaaPoista
  4. Median ja yleisön suhde on kaikkineen niin monimutkainen ettei sitä varmaankaan kukaan osaa selittää/kuvata/ratkaista jne.

    En oikein usko, että telkkarin katsominen on lukijoita karkoittanut. Kännykän käyttö ehkä, mutta sekin on monimutkaisempi juttu.

    Onhan se kummallista, että kun suomalaisilla ei ole koskaan ollut niin paljon rahaa kuin nyt (keskimäärin) eikä niin paljon aikaa kuin nyt ja sitten sanotaan ettei ole varaa tilata lehtiä eikä lukea niitä. Miten ennen oli rahaa ja aikaa, kun palkat olivat paljon pienemmät ja lauantainakin käytiin työssä?

    Sanoisin kyynisesti, että ihminen on etevin eläin selittelemään laiskuuttaan, huonoja tapojaan ja välinpitämättömyyttään maailman menosta.

    Eikä tämä Sanoman kauppa käsittääkseni johdu lukijoiden puutteesta. Vaan siitä, että paperilehden ja digilehden julkaiseminen ei kerää riittävästi mainostuottoja lehden julkaisemiseen. Ei tarvitse palata kuin 1980-luvulle, kun Hesarin sunnuntainumerossa oli 50 sivua ilmoituksia. Nyt ihmiset löytävät netistä ilmoitukset "ilmaiseksi"; ja niin kuin Hesarin väki radiossakin kertoi, valtaosan mainosmarkoista saavat Google yms toimijat.

    Jos ymmärrän mitä sanot Gregorius, niin ajattelet että esim. Hesarin julkaisemisesta seuraa jotenkin tuo Marjatan kuvailema likasankoilmiö, missä ihmiset vuodattavat tuntojaan.

    Minusta asia on aivan päinvastoin - ja sitä yritin pakinassani esittää, ehkä sitten huonosti. Eli ajattelen, että jos lehdistö olisi monipuolinen ja monimuotoinen, ei tarvittaisi niin paljon purkausreittejä primitiivireaktioille. Ja mitä yksisuuntaisemmaksi media tulee, sitä enemmän niitä vaihtoehtoisia kommenttisankoja syntyy ja tarvitaan. Tätä myös tarkoitin kreikkalaisella tragedialle: mitä tiukemmin Hesari vahtii omaa tietynlaista hyvän ihmisen kuplaansa, sitä enemmän se sysää ihmisiä muiden mediasankojen pariin. Itse en kyllä seuraa yhtään lehteä tai alustaa, jossa näkisin Marjatan kuvailemia kommenttien likasankoja. Kirjoitin viime vuonna Hesarin digilehteen n 140 kommenttia, ja tiedän kuinka tarkasti siellä vaalitaan hyvän käytöksen ja asiassa pysymisen periaatetta. Kymmenkunta kommenttiani jäi julkaisematta, ei vihamielisen otteeni takia vaan siksi, että ajaudun aina pohtimaan asian ohi eli ryhdyn filosofioimaan universaaleja ulottuvuuksia.

    Hesarin tutkimusten mukaan paperilehteä luetaan "paljon paremmin" kuin digilehteä, joten en oikein osaisi iloita paperilehtien katoamisesta. Eli lukijat keskittyvät lukemiseen. Mutta jos ihmiset haluavat olla pinnallisia ja päästä helpolla mihinkään syventymättä, sitähän ei mikään estä, joten kehitys kehittyy (johonkin suuntaan). Ironiaa tämäkin: onko koskaan aikaisemmin Suomessa elänyt näin hyvin koulutettua porukkaa kuin tänään?

    VastaaPoista
  5. Olen siis suunnilleen samoilla linjoilla, ja olen jo pitempään ollut sitä mieltä että edes aiemmin vallitseva tilanne jossa Hesari on suvereenisti valtakunnan ykköslehti ei ole ollut terve Hesarille eikä muille, tai journalismille ylipäänsä, ja tämä tilanne tulee vain pahentamaan asiaa, vaihtoehdot tulevat muualle ja aika moni niistä on aika epämiellyttävä...

    Mutta kun itsekään en jaa Hesarin paradigmaa niin en voi edes pitää toimituksen laadukkuutta tai tasapuolisuutta lieventävänä asianhaarana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt kun mietin tätä asetelmaa, niin voisikohan todella olla niin, että esimerkiksi Hesarissa (näinä uudenlaisen moraalin aikana) lehden toimituksessa on luotu ikään kuin ihanneihmisen malli, jolle lehti tehdään ja jonka kaltaiseksi yritetään kaikki lukijat "kasvattaa". Ei siis tehdä lehteä oikeiden lukijoiden kuvaksi vaan kuvitellun lukijan kuvaksi.

      Tuollainenhan ei kuitenkaan voi olla minkään sanomalehden tai tv-kanavan tehtävä. "Ihanneihmisiä" on modernissa yhteiskunnassa useita eikä niitä (heitä) voi asettaa paremmuusjärjestykseen.

      Tässä voi olla ristiriita, joka selittää useita nykyhetken polarisoitumiskehityksistä.

      Paradoksi on siinä, että kun Hesarin "ihanneihminen" ei syö lihaa, ei aja autolla, ei lennä ulkomaille eikä osta muotivaatteita, niin lehden koko tulonhankinta perustuu automainoksiin, vaatemainoksiin, isojen kauppojen lihamainoksiin ja matkailumainoksiin.

      Poista
    2. Monenlaisia ajatuksia risteää mielessäni tämän aiheen ympärillä.

      Aikakauslehdet tekevät kyllä tarkan kohderyhmäprofiilin, mutta sanomalehdillä se tuntuu oudolta nykyään. Puoluelehdillä, kun niitä vielä oli, tämä oli selvä juttu. Hesarilla ei profilointi ole ainakaan onnistunut, jos lehden pitkäaikaiset ja uskolliset tilaajat alkavat kokea lehden ajatusmaailman vieraaksi?
      Lehdet kuvastavat aina tietysti myös ajan henkeä ja siinä on nyt kyllä ihanteena tuo mitä Kyösti kuvasit edellä, ei-kuluttava kansalainen. Muita piirteitä on mm. tietynlainen feminismi, sellainen että nainen on arvostelun yläpuolella ja aina hyvä. Tämä on minua kiusannut kulttuuriarvosteluissa, joissa jotkut Hesarin kriitikot tyrmäävät kaikki kirjalliset tuotokset, joiden tekijä ei ole nainen tai joissa ei kuvata naisia. Huomasin jossain (ei Hesarissa tämä) moitittavan erästä isän ja pojan kirjeenvaihtokirjaa siitä, että äiti ei ollut siinä tärkeässä roolissa. Ylilyöntejä, joo, mutta ärsyttäviä. Suvaitsematonta suvaitsevaisuutta tämmöinen.

      Tutuissa ikätovereissani on niitä, jotka istuvat aamukahvillaan Ylen aamun tai muun aamuohjelman ääressä (ehkä he ennen lukivat lehdet työpaikalla) ja nuoria, jotka eivät lapsuudenkodista lähdettyään enää tilaa sanomalehtiä. Vanhoilla ei muka ole varaa, vaikka on hyvä eläke, ja nuorilla ei ole muka aikaa lehden lukuun. No, sitten aletaan kerätä uutisia ilmaiseksi netistä sieltä täältä, esim. valikoituja kohu-uutisia Iltapäivälehtien nettisivuilta ja joku hakusana vie ns. vaihtoehtomedioihin (eufemistinen ilmaus MV:n kaltaisille sivustoille, joihin kuka tahansa voi lähettää "uutisen") ja joissa ei tapahdu minkäänlaista moderointia.
      Koulutettu väki tyhmistyy.

      Olen käynyt tutkailemassa noita vaihtoehtoisia kommenttisankojakin. Siellä ei saa olla yhtään eri mieltä, heti tulee nimittelyä (Marjatta, sinä aivopesty suvakki), naisille usein huoritteluakin ja joskus kerrottiin jopa reitti sellaisen "uhmaajan" kotiin, joka uskalsi viattomasti epäillä, että keskustelusssa oli luuloja vahvistava ilmapiiri. Kun näin sen, jätin sangot sikseen.
      Olen edelleen uskollinen Hesarille, vaikka kylläki hieman napisten.

      On siellä edelleen hyvää ja monipuolista toimittajan työtä. Ja kommentit käydään huolella läpi. Ilmeisesti heillä om enemmän väkeä kuin maakuntalehdillä, joissa työ tehdään kiireellä ja yhden toimittajan työhön yhdistetään monta alaa, joilla ennen oli erilliset toimittajat.

      Milloinkas kommenttirimpsut ja muu lukijan tai katsojan osallistava interaktiivisuus oikein muuten alkoi? Monissa tv-ohjelmissahan on mahdollisuus kommentoida ohjelman aikana. Minusta se on tosi häiritsevää ja jotkut ovat jopa mokanneet pahasti, kun ovat olleet liian kärkkäinä klikkailemaan.

      Poista
    3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    6. Tein niin monta kirjoitusvirhettä, että poistin oman kommenttini ja korjasin virheet ja tiivistin. Siis näin vastasin:

      Aika hyvin löydät kohteet mitä kannattaa/pitää miettiä.

      Hesari muuten on ulkoistanut kommenttien moderoinnin, aikaisemmin sen hoiti ruotsalainen firma tekoälyalgoritmeineen, nyt STT. Hesarilla on on idea, että kommenttien pitää tukea lehden journalistista ideaa - tästä voi olla montaa mieltä. Jos vain ideaan sopivat julkaistaan, miksi niistä ei sitten makseta kirjoituspalkkiota?

      Guardianissa oli erinomainen artikkeli populismista vs. antipopulismi. Ehkä järkevin analyysi mitä olen lukenut. Ihan toista maata kuin Sixten Korkmanin viimeinen kolumni jossa hän olisi mielellään kieltänyt perussuomalaisten äänestämisen, jos olisi kehdannut. Niin pitkälle Korkmanikaan ei rohjennut "vapaamielisyydessään" mennä.

      Tuossa Guardianin esseessä australialainen Benjamin Moffit (joka on tehnyt kirjan populismista) toteaa, että sekä populistit että anti-populistit kaipaavat menneisyyden poliittista todellisuutta, jota kerta kaikkiaan ei ole olemassa. Polarisoituminen johtuu tuosta ajatusvirheestä.

      Tuota juttua ehkä joskus pohdin pitempään, ajatuksella.

      Se löytyy tällä osoiteella: https://www.theguardian.com/politics/2020/feb/14/anti-populism-politics-why-champions-of-civility-keep-losing

      Poista
    7. Ymmärsin kyllä nuo poistamasi, ei olisi tarvinnut tiivistystä.

      Hyvä, järkevä artikkeli Moffitilta.
      Sekin, että antipopulismi on tehotonta ja alkaa näyttää vesittyneeltä populismilta.
      Minäkin jään pohtimaan tätä ja luen vielä uudelleen tarkasti.

      Poista
    8. Populismin - niin kuin monen muunkin ihmisiä liikuttavan ilmiön - selittämisessä on se vaikeus, ettei kukaan oikein tarkasti tiedä onko kysymyksessä taloudesta nouseva protesti vai arvojen muutoksesta nouseva vai molemmista. Tulkintaa sotkee vielä sekin, että (puolue)politiikka perustuu aina jossain määrin populismille, ja melkeinpä sanoisin että monipuoluejärjestelmässä enemmän kuin kaksipuoluejärjestelmässä. Monipuoluejärjestelmässä luvataan muutosta, mutta jokainen, myös lupaaja, tietää ettei koalitiohallituksissa voi täysin pitää lupaustaan. Kaksipuoluejärjestelmässä (jotka nekin ovat murtuneet tai murtumassa, kuten Espanjassa) vaalien jälkeen jokainen pystyy kontrolloimaan tuliko lupaukset pidetyksi vai petetyksi.

      Hitlerin valtaantuloa selitetään hyvin yksinkertaisella aritmetiikalla: köyhien katkeruus ja "vanhojen puolueiden saamattomuus" johti protestiin. Mutta onkohan tuokin liian yksinkertainen selitys.

      Trumpin valtaanpääsyä selitetään vähän samalla tavalla, ja kuitenkin unohtuu, että Trumpin äänestäjät olivat (jos muistan oikein) keskimäärin paremmin palkattuja kuin Clintonin äänestäjät ja samoin he olivat myös keskimäärin koulutetumpia kuin demokraatteja äänestäneet.

      Brexitissä taas (jos sitä pitää populismin voittona) Boris Johnsonin ja kumppaneiden viestiä veivät eteenpäin suuri osaa lehdistöä - sekä laatumedia että keltainen lehdistö. Boris oli itse luettu kirjoittaja, joka puhui koko ajan epätotuuksia EU:sta. USA:ssa valtamedia oli yksikäsitteisesti demokraattien takana eikä se auttanut näitä voittamaan. Voisi melkein ajatella, että jos esim. The New York Times oli suhtautunut nöyremmin - ja yrittäen raportoida myös populistien tunnoista - populismin nousevaan aaltoon, Trumpista ei kenties olisikaan tullut presidenttiä.

      Arvoista puhuttaessa on se ongelma, että modernissa yhteiskunnassa on kosolti arvoja, joita ei millään tieteellisellä tai rationaalisella tavalla voi asettaa paremmuusjärjestykseen (en nyt tarkoita joitakin selviä juttuja kuin ihmisarvo tai tasa-arvo vaikka tuota viimeksimainittuakin voi tulkita monella tavalla). Tästä johtuen arvoihin kiinnittyminen ei itse asiassa ole mikään rationaalinen poliittinen visio, vaan itse asiassa johtaa helposti tunnepitoiseen syrjintään eli muistuttaa rasismia.

      Poista
  6. Jatkan vielä vähän, jääpä joku jälki ainakin omaan kallooni (ehkä).

    Tämän päivän El Paísissa pääkirjoitusivun artikkelissa kysytään miksi populismin myötä me näytämme niin kovasti vihaavan toisiamme. Kirjoittaja päätyy ajatuksen, että polorisoituminen ei olekaan pinnalla alla (todellisen elämän tasolla) vaan aika pitkälti poliittisen keinovalikoiman luomaa. Hän lainaa keskustavasemmistolaisen Vox- julkaisun (ei siis Espanjan oikeistolaisen VOX puolueen) perustajaa Ezra Kleinia, joka kirjassaaan Why We're Polarized ehdottaa, että nykyhetken USA ei ole yhtään sen enemmän polarisoitunut kuin aikaisemminkaan. Kleinin mielestä poliittiset puolueet ja poliittiset johtajat turvautuvat vastakkainasettelun korostamiseen, koska heiltä puuttuu näkemyksia ja ehdotuksia miten yhteiskuntaa pitäisi kehittää. Polarisoiminen on työkalu vallan saamiseksi.

    Klein sanoo, että 1950- ja 1960-luvulla USA:ssa oli konkreettisia vastakohtaisuuksia, jopa paljon poliittista väkivaltaa, mutta silti demokratia toimi, koska puolueilla oli suunnilleen samanlainen käsitys kansakunnan olemuksesta.

    Hieman yksinkertaistaen: Tänään USA:ssa vastakkainasettelu valuu ylhäältä alaspäin, puolueiden johtajista kansaan. Aikaisemmin alatasolla oleva konkreettinen vastakkaisasettelu ei noussut tuhoamaan demokratiaa, koska puolueet yrittivät pysytellä vastakkainasettelun yläpuolella.

    Jotenkin, intuitiivisesti, olen huomaavinani Suomen poliittisessa elämässä vähän samanlaista virinää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tulipas tämä El Paisin artikkeli sopivasti.
      Olin nimittäin juuri keskustelumme innoittamana ryhtynyt pohtimaan yhdyssanaa vastakkainasettelu ja erottanut sen kahdeksi sanaksi 'vastakkain asettelu' ja miettinyt, kuka asettelee. Poliitikot varmaan kyllä, ja sitten on ihmisiä, jotka tarttuvat tähänhyvin mielellään, koska ovat tottuneita näkemään yleensäkin kaiken maailmassa vastakohtina.

      Suomessa tuo sanakin on niin kiveen hakatun oloinen. Englannissa ilmeisesti käytetään tilanteesta riippuen eri termejä, bipolarisation, contradiction, controversy.

      Nyt on liikkeellä muutenkin omituisia ehdottomia termejä, toiseuttaminen/toiseutettu, rodullistaminen/rodullistettu, syrjäytetty jne. En ikinä käyttäisi noita sanoja vaan kuvaisin sen ilmiön, mistä on kyse, koska minusta nuo sanat ovat niin omituisesti väännettyjä ja asenteellisia. Niissä ihminen asetetaan uhriksi ja avuttomaksi vaikuttamaan omaan elämäänsä ja syy on aina muissa. 'Syrjäytynyt' voi korjata tilanteensa, mutta 'syrjäytetty' ei. Sitten kun tällainen termi lanseerataan, niin kaikki alkavat käyttää sitä luontevasti kyselemättä. Olisko vastakkainasettelu vähän näiden mainitsemieni kaltainen hoku? Onhan niitä nyansseja, mutta ne halutaan häivyttää! Itselleni tämä sana tuli keskusteluissa vastaan ensimmäisenä juuri silloin, kun koitin tasavertaisena keskustella ja sain heh heh kuulla olevani vastakohta, suvakki. En ollut silloin vielä sitäkään termiä kuullut.

      Poista
    2. Luin tuon Guardianin artikkelin vielä ja mietin Žižekin termiä “the populist temptation”, kyllähän sitä on.
      Kaikki liian selkeä ja yksinkertainen on epäilyttävää monimutkaisessa maailmassa ja hyvin tässä artikkelissa se selitetään.
      Mutta - mitä tilalle, jos konsensus ei enää toimi?

      Bernie Sandersin kannatus nuorten keskuudessa USA:ssa on hauska ilmiö. Ainakin siinä näkyy se, että nuoret ovat ihanteellisia. Olispa Bernie nuorempi, vaikka viisikymppinen.

      Poista
  7. Niinpä, edelleen toistaen: on aika lapsellista väittää, että esim. 1950-luvun yhteiskunta (sekä Suomessa että USA:ssa) ei olisi ollut "polarisoinut", etteikö siellä olisi ollut jyrkkää vastakkainasettelua jne. Yhtä naiivisa on väittää ettevätkö tavalliset ihmiset olisi käyttäneet jyrkkää kieltä Esson baarissa, yleisen saunan pukuhuoneissa, futiskenttien laidoilla jne. Silloin se puhe vain jäi pienempään piiriin.

    Nämä nykyhetken "sukupuolettomat", kaikkitietävät 30-kymmpiset eivät tiedä historiasta juuri mitään eivätkä voi tajuta että esim. 1950-luvulla elettiin aidossa luokkayhteiskunnassa, joka liuentui vasta 80-luvulla.

    Mutta, sanoista todella tulee "aseita" - merkityksien merkityksiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin ja kansalaissodan jälkeen sitä vasta on ollutkin, selkeä jako kahteen. Vasta vähän aikaa sitten tämä jako alkoi lauleta.

      Nettimölyämisessä poseerataan isolle yleisölle välittämättä pilkatun henkilön tai ihmisryhmän tunteista.
      Netti on jotenkin toista todellisuutta, kuin digipeliä, josta ei pitäisi välittää reaalimaailmassa. Hyvä, jos ei tarvitsisi, mutta se kuona alkaa tihkua reaalielämään ja aina joku saattaa ottaa todesta ja toteuttaa niitä uhkauksia, mitkä olivat "retoriikkaa".

      Poista
    2. Äh, korjaan: ...tämä jako alkoi laimeta.

      Poista