[Jörn
Donner 1933-2020]
Voidakseen
luoda on tuomittu yksinäisyyteen, väliaikaisesti sen voi murtaa
luuloteltu tai todellinen yhteenkuuluvaisuus.
…
Suuret
taiteilijat suhtautuvat kirjoittamiseensa vakavasti, eivät ehkä
elämään. Ehkä ne kaksi sulkevat toisensa pois. On sitä paitsi
raskasta kirjoittaa. Siinä kuivuu tunteellisesti, koska elää
kirjainten välityksellä.
…
Mikä
on vapaan intellektuellin paikka ja tehtävä maailmassa? Voin
vastata vain toistamalla, että vapaan ainoa paikka ja oikeutus
maailmassa on hänen vapautensa, ja tukahduttamalla vapauden hän
tukahduttaa itsensä, tuhoaa perustan jolla seisoo.
…
Miksi
oikeastaan halveksia tai aliarvostaa ns. tavallisten ihmisten elämää
töineen, perheineen, eläkkeelle jäämisineen, harrastuksineen,
matkoineen?
Miksi
ei.
Useimmat
haluavat elää juuri niin, mutta mistä se halu on tullut onkin
toinen kysymys, sillä eiväthän he ole keksineet televisiota,
suihkukoneita, Thaimaata jne. Eivät myöskään kuntosaleja jos
niikseen tulee.
…
Miksi
pitäisi olla niin paljon arvokkaampaa olla minunlaiseni ns.
intellektuelli? Enhän minä ole keksinyt mitään, paras tai enin
mitä olen mahdollisesti tehnyt on ollut eräänlaista valistustyötä,
joskus täysin merkityksetöntä.
-Jörn
Donner: Mammutti. 2013.
Eilen,
Runebergin päivänä, Jörn Donner olisi täyttänyt 87
vuotta. Hän kuoli viikko sitten torstaina.
Tapasin
Jörn Donnerin silmästä silmään kaksi kertaa. En ollut hänen
tuttunsa enkä ystävänsä. ”Suhde” Donneriin perustui
pelkästään siihen mitä luin, mitä katsoin, mitä kuuntelin.
Tällainen
suhde lienee helpoin selittää ja tulkita.
Ensimmäisen
kerran istuin hetken Donnerin kanssa samassa pöydässä Eino Leinon
seuran kokouksessa vuonna 1978 tai 1979. Pöydässä oli
monta muutakin ihmistä, mutta taisin olla ainoa, joka tohti epäillä
pystyykö Donner kirjoittamaan kymmenosaisen romaanisarjan. Hän
kertoi aikomuksestaan siinä vieressä istuessaan. Donner suhtautui
epäilyyni hyväntahtoisesti. Tietenkin olin väärässä. Sarjasta
tulikin sitten 11 osainen. Suomalaista Balzacia parhaimmillaan.
Tuohon
aikaan Arto Kytöhongasta oli tullut Parnasson toimittaja
Tuomas Anhavan ja Jarkko Laineen avuksi.
Minä olin aloittanut Parnasson avustajana samoihin aikoihin.
Kun
Donner oli poistunut ja Kytöhonka saapunut kokoukseen, joku sanoi:
”Nyt näkyy keneltä Kytöhonka on pöllinyt hiusmallinsa.”
Jostakin
syystä Donnerin julkinen habitus toi mieleeni Marlon Brandon. Oliko
jäljittely tarkoituksellista, en tiedä.
Angela ja rakkaus - osa kansipaperista. Otava, 1981. |
Eino
Leinon seuran kokouksen aikoihin löysin kirjailija Donnerin.
Tapahtuiko se tuossa kokouksessa vai olinko jo sitä ennen lukenut
yhden Donnerin romaaneista, en muista, en pysty sanomaan.
Sitä
ennen Donner oli tv:ssä Jatkoajan nojatuolissa kiemurteleva ja
herjauksia heittelevä intellektuellihäirikkö, jonka puheet ja
eleet naurattivat, saivat hyvälle tuulelle. Sen lisäksi Donner
herätti huomiota elokuvillaan, joissa esiintyi itse ”merkittävänä
rakastajana” ja ”suurenmoisena panomiehenä”.
Kirjoja
kirjoittava Donner oli kuitenkin toisenlainen mies: vakava,
keskittynyt, kieltä ja todellisuuden kuvaa haastava taiteilija.
Donner
kaiketi pyrki elokuvillaan luomaan Suomessa eurooppalaista
taide-elokuvaa ja sortui liioitteluun. Elokuvan kieli on liian altis
muodon ja ulkoisen ilmeen ”pahoinpitelylle”. Tuohon aikaan
euroopalainen taide-elokuva karsasti tarinan kertomista. Oli hienoa
välttää tarina ja työntää katsoja luotaan. Se oli taidetta. Vieraannuttaminen oli taiteen muotia.
Onko
niin vieläkin? En osaa arvioida.
Ja
ehkä Donnerin elokuvat pitäisi katsoa uudestaan. Kenties niistä
löytyisi enemmän kuin mieleen on jäänyt.
Romaania
kirjoittava Donner ei voinut leikkiä ulkoisilla tekijöillä: raapia
itseään kameran edessä ja muikistella suutaan Brandon tyylillä.
Romaania kirjoittaessa piti etsiä sanoja ja lauseita tosissaan,
yksin maailmalta karussa, joskus tukholmalaisessa asunnossa missä ei
ollut juuri minkäänlaista sisustusta eikä ystäviä tai tuttuja häiritsemässä kirjoittamista. Perin yksinäistä puuhaa, niin
Donner sanoi.
Toisen
kerran tapasin Donnerin Kalevi Sorsan
järjestämillä kutsuilla loppukeväästä 1991. Olin tehnyt kaksi
kirjaa Sorsan kanssa, isäni Osmo oli juuri kuollut ja olin lähdössä
parin päivän päästä Lissaboniin lomamatkalle. Sorsan kutsuilla
oli kultuuriväkeä lattiasta kattoon, kuten Elina Salo, Veijo
Meri, Erkki Junkkarinen, Kimmo Kaivanto (ilman
Kyösti-nimistä koiraansa) ja Heikki Sarmanto.
Tietenkin
tuppauduin jossakin vaiheessa samaan pöytään Donnerin kanssa. En
muista mistä puhuttiin. Tuskin mistään tärkeästä. Donner
keräsi ympärilleen kulttuuriväkeä. Hänen pöytäänsä oli
tunkua.
Retrospektiivisesti
Donneria on mahdoton arvioida noin vaan, muutaman kirjan, elokuvan
tai tv-esiintymisen perusteella. Ajan viivat suoristavat ihmiskuvaa kohtuuttomasti. Donnerissa oli niin monta miestä, yksityistä ja
aikalaisille yhteistä, ettei kukaan, en ainakaan minä, pysty
johdonmukaiseen yhteenvetoon, joten jätän yrittämättä.
Kun
mammutti kuolee, tilalle ei välttämättä tule ketään.
Tänään,
meidän ajassamme ei ole yhtään Donnerin kaltaista
”kulttuurieläintä” ja poliittista vaikuttajaa. Luulen ettei
enää tulekaan. Eikä se johdu lahjakkuuden puutteesta vaan
todellisuuden muuttumisesta. Yhtenäisten kulttuurien ja niissä
vaeltavien mammuttien aika on mennyt.
Niinpä
otan tähän oikeassa ajassa kirjoitetun kirja-arvostelun Donnerin
romaanista Itsenäisyyspäivä. Kirjoitin sen vuonna 1983.
Tuokin juttu on osittain pelkkää liioittelua ja sanahelinää, mutta
se on kirjoitettu silloin kun Donner eli voimakasta luomiskauttaan ja
oli noussut hyväksyttyjen sfääriin. Aikalainen on aina vähän
väärässä, mutta aikalaisen ääni vuosien takaa on lahjomaton
hyvässä ja pahassa, ollessaan oikeassa ja yhtä lailla väärässä.
Suitsutuksestani
huolimatta, suhtauduin välillä, esimerkiksi vuonna 1980, kriittisesti Donnerin muihin kirjoituksiin. Silloin Donner julkaisi
päiväkirjamaisen Ihmisen ääni -teoksen, jonka hän
kertoi kirjoittaneensa lentokoneissa ja hotellihuoneissa eri puolella
maailmaa.
”Päiväkirjan
pitäjänä Donneria ei kannata ottaa vakavasti”, sanoin Demarissa
14.5.1980. Juttuni otsikko kuului: Ajattelematon ajatteleva
Donner.
Syytin
Donneria siitä, että lentokoneesta (vertauskuvallisesti) maailma
näyttää erilaiselta kuin maan pinnalta. Moitin että hän oli
hypännyt muodikkaan älymystön porukkaan, johon kuului kaiken
maailman ”silvasteja, steinbockeja, taivalsaaria, heiskasia,
pietilöitä jne.” ynnä eräs Erno Paasilinna. ”Siinä se
on: suomalainen uusfeodaalinen älymystö. Suomalaisen älymystön
smpläistynyt kärkijoukko.”
Mutta
Andersin perheen kronikkaa kirjoittava Donner ei ollut
kulttuuriopportunisti eikä muotiälykkö vaan vakava taiteilija.
Sarjaan tuli lopulta 11 romaania - noin neljännesvuosisadan
mittaisen kirjailijan urakan tuloksena.
Aika
näyttää miten nuo romaanit kestävät tuulen ja sateen, myrskyn ja
auringon.
Tässä
kuitenkin tuntemuksia vuodelta 1983. Jörn Donner oli silloin
50-vuotias ja minä olin 36.
Jännittävä
kuin melodraama
Jörn
Donner: Itsenäisyyspäivä. Suom Seppo Heikinheimo. Otava, 88 mk.
Jostakin
syystä minä tunnen tarvetta puolustaa Jörn Donnerin
kirjailijanlaatua.
Ehkä
Donner on minulle tekosyy. Jospa minä puolustelenkin itseäni, omia
käsityksiäni kirjallisuudesta.
Ehkä
tämä kaikki johtuu ajastamme.
Voi
olla, että minä olen pettynyt suomalaiseen älymystöön, joka
kuvittelee olevansa enemmän kuin me muut. Ehkä minä olen
kyllästynyt kirjailijoihin ja taiteilijoihin, jotka väittävät
olevansa parempia ihmisiä kuin me muut. Ehkä minä vain olen
kyllästynyt keskusteluun ”kovista” ja ”pehmeistä” arvoista,
semminkin kun tässä keskustelussa kovat ja pehmeät tosiasiat on
sekoitettu mielettömäksi jargoniksi, jota uuden ajan papit ja
papittaret saarnaavat korokkeiltaan. Tai ehkä minä olen kyllästynyt
yksioikoiseen ajatteluun hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä.
Donner
poikkeaa suomalaisista kirjailijoista. Hän ei väitä omistavansa
tietoa ehdottomasta totuudesta. Hän ei uskottele, että taide on
tärkeämpää kuin elämä. Se tarkoittaa, että Donner kirjoittaa
todellisuudesta, muustakin kuin omastaan. ”Olen sen johdosta sitä
mieltä”, Gabriel Berggren, Itsenäisyyspäivän päähenkilö
ajattelee, ”että monet taiteilijat voisivat ottaa oppia
teollisuudesta, mutta sanoessani niin tiedän, ettei kukaan kuuntele
minua, koska älymystön parissa suhtaudutaan hyvin usein
ymmärtämättömästi niihin runollisiin seikkailuihin, joita
teollinen kehitys tarjoaa… Massamarkkinat ovat perimmäinen tavoite
osalle taidetta (paitsi silloin kun tuotetaan yksittäiskappaleita)
ja teollisuutta. Silloin voisi kuvitella, että taiteen tuotteet
noudattavat samoja menekin ja kysynnän lakeja kuin
teollisuudessakin, mutta taiteilijat eivät tietääkseni halua
kuullakaan tällaista vertausta. He eivät halua antaa markkinoiden
ohjata itseään. He haluavat ohjata markkinoita. He luulevat
tietävänsä asian parhaiten, mikä on vaarallinen kuvitelma.”
Nykyajan
runoilija
Huomaan
ajattelevani Donneria jälkiteollisen Suomen ensimmäisenä
runoilijana.
Tälle
ajatukselle ei pidä nauraa.
Tai
saa sille nauraakin. Jos se helpottaa.
Mutta
Donner ei ole kuin Antti-Veikko Perheentupa, joka ilmoitti Helsingin
Sanomissa vihaavansa tietoa ja uskovansa kysymyksiin. Perheentupa ei
huomannut ettei uskova ihminen voi tehdä kysymyksiä, koska
kysymykset syntyvät tiedosta ja tietämisestä. Uskovalla ihmisellä
on vain vastauksia, ennalta määrättyjä. Se että epätieto on
muodissa näkyy hyvin Helsingin Sanomien kolumnistin kynänjäljestä.
Siellä päin tieto on huonossa huudossa.
Miten
tämä kuuluu Donneriin?
Ei
millään tavalla, toivottavasti.
Yritän
vain hahmotella, mitä Donner ei ole. Se tarkoittaa, että Donner ei
romaaneissaan yritä kieltää todellisuutta. Siksi haluan sanoa
häntä teollisen yhteiskunnan runoilijaksi.
Donnerilla
on riittävästi perspektiivin tajua. Se puuttuu liian monelta
nykytaiteilijalta. Ei taidetta voi tehdä, niin kuin eilistä ei
olisi olemassakaan. Ei taidetta pidä tehdä, niin kuin huominen
olisi ainoa, mitä on jäljellä.
Gabriel
ja Jakob
Donner
ei tietenkään kirjoita työmiehistä tai työkoneista.
Kuinka
hän osaisikaan?
Mutta
hän kirjoittaa johtajista ja poliitikoista ja muusta väestä, joka
on sidoksissa teolliseen tuotantoon. Hän kirjoittaa siitä
todellisuudesta, josta hyvinvointimme on peräisin, halusimmepa me
sitten myöntää sitä tai emme.
Itsenäisyyspäivä
on viides romaani tässä sarjassa, joka kertoo Andersin suvun
historiasta. Tässä romaanissa eletään vuotta 1956. Teoksen
päähenkilö Gabriel Berggren on 62-vuotias. Hän on ammattijohtaja
Yhtyneessä Metallissa, Andersin suvun yrityksessä.
Minusta
näyttää, että Gabriel on Donnerin alter ego. Ilmeisesti hän
ajattelee niin kuin Donner nykyään ajattelee.
Mutta
myös Jakob, Gabrielin vaimon [Angelan] veli, on Donnerin omakuva. Jakob
ajattelee nuoren Donnerin ajatuksia. Gabriel on konservatiivi, Jakob
on radikaali. Gabriel samaistuu yhteisöönsä, Jakob taistelee sitä
vastaan.
Itsenäisyyspäivä
onkin romaani nuoren ja ”vanhan” Donnerin ajatuksista, niiden
kohtaamisesta, ristiriidasta. Donner sovittaa yhteen radikalismin ja
konservatismin, ja tuloksena on kuva todellisuudesta, oikean
näköinen, ei mustavalkoinen.
Suomi
on Suomi
Donnerin
romaani on jännittävä. Se on melkein thrilleri, kuin melodraama.
Hän
ei kuitenkaan päästä tarinaa muuttumaan melodramaaksi. Se on
sääli, sillä Donnerilla voisi olla Suomessa samanlainen asema kuin
Graham Greenellä tai John le Carrélla on Englannissa. Mutta Suomi
on Suomi, ja Donner kirjoittaa hyvin lakonisesti ja niukasti. Vaikka
hän kuvaakin ihmisten tunteita, hän ei anna sen näkyä kielessään.
Donnerin kieli on eleganttia, melkein kylmää. Se kertoo asioista,
todellisuudesta. Se ilmaisee todellisuutta sillä tavalla ettei sen
tarkoituksesta voi erehtyä.
Donnerin
tarkoituksena on kuvata Suomea.
”Mitä
enemmän ajattelin hänen reaktioitaan”, Gabriel ajattelee
riideltyään Jakobin kanssa, ”sitä suuremmaksi muuttui
ärtymykseni. Nämä uudet intellektuellit olivat individualisteja ja
halusivat, että muut toimivat kollektiivisesti eli ajattelivat
toisin sanoen aivan kuten he. He eivät halunneet antaa toisille
valinnan vapautta, ja heidän omat reaktionsa heilahtelivat
äärimmäisyyksien välillä jossakin omituisen mustavalkoisessa
moraalimaailmassa. Joko-tahi. Kaikki tai ei mitään.”
Idealismin
harha
Gabrielia
häiritsee Jakobin ehdottomuus. Hän pitää Jakobin idealismia
todellisuudelle vieraana; sille todellisuudelle jonka hän, Gabriel,
tuntee omakseen. Gabriel suhtautuu todellisuuteen pragmaattisesti,
mutta se ei tarkoita, että Gabriel olisi opportunisti. Itse asiassa
Jakobia voi helpommin syyttää opportunismista, koska Jakob ei ole
idealismissaan vastuussa kenellekään eikä millekään.
Jakob
on asettautunut kaikkea vastaan. Vastaan oleminen on hänelle
yhteiskunnallisen toiminnan lähtökohta. Gabriel sitä vastoin
toimii yhteisössä myötäsukaan. Kun Jakob juoksee julkilausumien
perässä – rauhan, vapauden, solidaarisuuden merkeissä –
Gabriel toteuttaa näitä arvoja rakentamalla aineellista
hyvinvointia. ”Teollisuus uskoo arvokkaaseen ja siivoon
demokratiaan”, Gabriel pohtii tykönään. ”Nuoruuden idealismi
edellyttää tunnepitoisten kutsuhuutojen kuuntelemista. Jakobin
ihanne on se, että hän vastustaa vallitsevaa järjestelmää. Hän
ei ole ymmärtänyt, että tämä järjestelmä rakentuu tiettyyn
salaiseen yhteisymmärrykseen eri voimakeskuksien välillä, jotka
pitävät kaikki Suomen itsenäisyyttä tärkeänä, joskin
kohtuullisissa muodoissa. Jos Jakob ja hänen kaltaisensa saisivat
määrätä, tuho olisi lähellä. Omassa, yksityisessä vapaudessani
selviän ongelmasta muototajun ja huomaavaisuuden avulla.”
Gabrielin
ja Jakobin ajatusmaailmojen vastakkaisuuteen liittyy herkullisia
paradokseja.
Ehkä
tahattomastikin Donner tulee määritelleeksi eräitä nykyhetkeen
kuuluvia paradokseja.
Sillä
ulkopäin katsottuna Gabrielin ja Jakobin konservatiivisuus ja
radikaalisuus vaihtavat paikkoja. Aineellista perustaa rakentava,
siitä huolta kantava ”kapitalisti” Gabriel on marxilaisempi kuin
itseään marxilainen pitävä Jakob, jolle riittää julkilausuma
sorron lopettamisesta ja vapauden alkamisesta. Jakob luulee, että
vapaus, solidaarisuus ja rauha koittavat sillä hetkellä kun niin
päätetään, riippumatta konkreettisista olosuhteista joiden
vallitessa, joiden alaisena ihmiset elävät ja organisaatiot
toimivat.
Jakobin
idealismi on puhdasta, mutta todellisessa maailmassa mikään ei voi
olla niin puhdasta.
Suljettu
huone
Donner
on julkaissut viisi romaania tässä sarjassa: Nyt sinun täytyy,
Angela, Jakob ja kylmä rauha, Angela ja rakkaus, Itsenäisyyspäivä.
Ehkä
hän vielä kirjoittaa toiset viisi romaania.
Kaksi
uusinta teosta osoittavat ettei laajan romaanikokonaisuuden
kirjoittaminen ole ongelmatonta.
Jostakin
syystä Donner on kahdessa viimeisimmässä romaanissaan kaventanut
näkökulmaansa. Näitä romaaneja lukiessa tuntee katselevansa
ovenraosta, saranapuolelta, huoneeseen, josta kuuluu puhetta ja jossa
tapahtuu jotakin mielenkiintoista, mutta josta ei voi olla aivan
varma. Huoneessa on elämää ja liikettä, mutta lukija näkee siitä
vain osan, varjoja ja kaikuja.
Tämä
on Donnerin suljettu huone.
Hän
tietää mitä siellä tapahtuu. Ehkä hän aukaisee oven ja näyttää
meille koko tilan. Ehkä näemme sen vasta kun kaikki sarjan romaanit
ovat valmiit. Ehkä, kenties, kukaties.
- KYÖSTI
SALOVAARA, Suomen Sosialidemokraatti 11.6.1983.
Tästä romaanista Jörn Donner sai Finlandia-palkinnon vuonna 1985. |
Niin monta kulttuurielämän ikonia on poistunut viime aikoina. Donner, kuten myös Claes Andersson ovat olleet omassa elämässä aina. Tämä riipaisee.
VastaaPoistaDonnerin tuotannossa olen pitänyt eniten hänen viimeisistä elokuvistaan Kuulustelu ja Armi elää! sekä Kuvia Suomesta ja Ingmar Bergman -dokumenteista.
Donner teki paljon, epätasaistakin, ja ajautui myös tilanteisiin, joissa ei viihtynyt, kuten Suomen pääkonsuliksi Los Angelesiin.
Miten hän ehtikin niin paljon? Hänellä oli ilmeisesti älykkyden lisäksi paljon itseluottamusta ja kyky sekä halu priorisoida.
Meidän ikäluokassamme ei tosiaan taida olla yhtään näin isoa tekijää. (jäin tähän miettimään pitkäksi aikaa. En keksi ketään.)
Niinpä - eiköhän lahjakkuuden lisäksi vaadita sinnikkyyttä ja ennen kaikkea kykyä keskittyä siihen mitä tekee. Mammutissa Donner kertoo kuinka työskenteli Tukholmassa (elokuvahommissa) ja asui yksin ja keskittyi vain kirjoittamiseen, melkein sydäntäsärkevästi.
PoistaKun kulttuuri - siis elämä kaikkineen - pirstoutuu yhteiskunnallisiin ryhmiin ja epäyhteiskunnallisiin heimoihin (mikä on vaurauden ja tasa-arvon lisääntymisen ansiota, ja sinänsä hyvä asia) kaikkia yhdistäviä mammutteja ei ehkä enää tule. Olikohan juuri kuollut Kirk Douglas viimeinen suuri Hollywood-tähti?
Yhteinäiskulttuurin aikoihin jokainen mummokin tiesi, millaisia olivat Beatlesit ja millaista tukkaa he pitivät. Tänään tuskin kukaan mummoista ja vaareista samassa mielessä tunnistaa Ed Sheerahin hiukset tai musiikin, vaikka häntä kuunneltaisiin yhtä paljon kuin Beatlesia aikoinaan.
Tietenkään ajan sumussa ei pysty arvioimaan kenestä tulee muiden yläpuolelle jäävä myyttinen hahmo.
Kun Armi Kuusela oli voittanut missitttelin ja palasi Helsinkiin, kaupungin kadunvieret olivat pulollaan hurraajia. Tänään tuommoinen tuntuu mahdottomalta jopa tajuta.
Jos Donnerin elokuvia haluat katsoa, niin ensi tiistaina tulee TV:stä Mustaa valkoisella.
VastaaPoistaSiinä Lappeenrannan reissulla mm. ajetaan Loviisan katuja (väärään suuntaan), Pyhtäällä tunnistettavassa kallioleikkauksessa ennen Siltakylää ja käydään Kotkassakin.
Aha, kiitos. Joo, muistan tuon väärään suuntaan ajamisen. Mutta muistan (luulen että muistan) myös, että Halkola ja Donner käyvät Kotkan torilla syömässä possoja ja Halkola sanoo: "Kotka on paska kaupunki!"
PoistaHalkolahan on sieltä päin kotoisin, jos tiesi mistä puhuu, hah? Vai tiesikö sittenkään?
No olihan se aikamoinen jysäys tuo Donnerin kuolema. Kyllä hän niin paljon teki ja puhui. Minulla on tuo Itsenäisyyspäivä fiktiokirjahyllyssä, samaten joku pamfletti käsikirjastossani.
VastaaPoistaVäitän että Donner ei paljon kirjoittanut edes fiktiota. Ne henkilöt ovat olleet olemassa. Itsenäisyyspäivää lukiessa jäin miettimään sen yrityksen yksinäisyyttä. Jonkinmoista läpitunkemattomuuta. Noita harmaita eminenssejä, niitäkin.
Mutta olin aloittanut jo aiemmin Jörn D.:n isän Kai Donnerin Siperian-kirjaa äänikirjana. Se vei huomion aivan toisenlaisiin maisemiin. Niihin aikoihin, jolloin Suomi oli itsenäisenä maana vasta tulollaan, 1911-14, jolloin tämä kansatieteilijä ja etnografi mittaili mm. kalloja siellä samojedien ja tunguusien ja ostjakkien keskellä.
Siitä hairahduin vielä pahemmin. Luen parastaikaa Olavi Louherrannan väikkäriä Siperiaa sanoiksi - uralilaisuutta teoiksi. Siinä onkin paljon laajempi esitys antropologiasta, oikeastaan kirja siitä miten ja miksi antropologia on syntynyt.
Ihminen taitaa olla kyselijä, utelias otus. Linkki siihen väikkäriin on Ylen sivulla missä Kai Donnerin äänikirja on. Suosittelen.
Yep. Ja eikös homo sapiens tarkoitakin ajattelevaa, tietävää... siis kyselijää ja uteliasta?
Poista