[lista
jota ei syntynyt]
Hittilevy vuodelta 1931. Duriumpäällysteinen pahvilevy taipui ja meni kuprulle. |
Vaikka
joku sanoo, että melodia on iloinen tai synkkä, niin se on aina
tuolla tai tällä puolen kaiken sen mitä siitä voi sanoa…
Merkityksiä ei maalata eikä niitä sävelletä.
-
Jean-Paul
Sartre vuonna 1948 teoksessa Mitä
kirjallisuus on?
Musiikki
ympäröi meitä kuin happi jota hengitämme.
Vai
onko parempi puhua minusta – monta minua on me, mutta me
emme ole minä.
Kaikki
yksityinen liittyy tavalla tai toisella yhteiseen, kollektiiviseen.
Kun lauluja sävelletään ja kirjoitetaan, jonkun toisen oletetaan
niitä kuuntelevan. Minä olen se toinen, niin kuin sinäkin, ellet
satu olemaan laulun kirjoittaja.
Oikeastaan
musiikki on näkymätön vaate ympärilläni. Sitä ei kuitenkaan
riisuta sänkyyn mennessä eikä suihkussa. Se ei kastu, kun minä
kastun. Se ei kiristä eikä purista.
Niinkin
sopii sanoa, että musiikki on kaiken läpäisevä seinä minun ja
maailman välissä. Minne menenkin, seinä kulkee mukana.
Viime
viikolla kuuntelin puolenyön jälkeen Ylen jokaöistä toivekonserttia. Eräs kuuntelija toivoi liikuttavasti
perustellen jotakin koskettavaa kappaletta soitettavaksi, ja se soitettiin.
En enää muista kappaletta enkä perustelua, mutta tuolloin yöllä välähti mieleen, että musiikkikappaleistakin kannattasi tehdä lista idealla ”tätä
jaksaa kuunnella yhtä uudestaan”.
Mietin
asiaa ja muistelin musiikkia elämän varrelta. Päässä soi ja huminoi, totesin.
Tajusin nopeasti, ettei tuollaista listaa voi laatia. Se johtuu siitä, että on
äärimmäisen vähän musiikkia, jota ei kuuntelisi useasti.
Musiikki liittyy joskus omiin kokemuksiin; toisinaan se on aikakauden
tunnusmerkki, yhteinen lippu jonka perässä on kuljettu ja jota on
heilutettu jopa kapinamielessä.
On
jännittävää, että on paljon elokuvia ja kirjoja, joihin ei
viitsi eikä halua palata edes toista kertaa, kun taas tuttu musiikki soi iholla yhä uudestaan. Voisiko tämä johtua tuosta Jean-Paul
Sartren ajatuksesta musiikin ”tuonpuoleisuudesta” – musiikki ei
kuvaa mitään täsmällistä tästä maailmasta, sillä ei ole universaaleja
merkityksiä samassa mielessä kuin kirjoituksilla. Sama
musiikkikappale ”kuvaa” eri ihmisille erilaista, erilaiset
musiikkikappaleet voivat kuvata monelle ihmiselle yhdenlaista tunnekokemusta.
Laulut tietenkin ovat sanoista tehtyjä.
Kuuntelen,
olen olemassa.
Tässä
pakinassa on niin paljon nimiä, etten käytä vakiintunutta tapaa
lihavoida ihmisten nimet niiden esiintyessä tekstissä ensimmäistä kertaa enkä
kursivoi taideteosten nimiä.
Urani
”musiikkimiehenä” alkoi 1950-luvun alussa.
Vanhempani
kävivät usein elokuvissa. Minä jäin veljeni kanssa yksin kotiin.
Kun ovi sulkeutui, me aloitimme tappelun. Olin tuolloin jotain neljä vuotta vanha.
Ainakin
kerran kävi niin, että kun isä ja äiti palasivat elokuvista, minä
istuin olohuoneen lattialla ja ympärilläni oli röykkiöittäin rikottujen
savikiekkojen mustia palasia. Olin rikkonut niin monta äänilevyä
kuin sain käsiini. Aika monta.
En
muista tapausta. Se on kerrottu minulle myöhemmin.
Menneisyyden
muistamisessa on se vaara, ettei voi olla varma muistikuvan
autenttisuudesta. Joskus se on muistikuva siitä mitä muut ovat
kertoneet.
Savikiekko vuodelta 1928. Yhdysvalloissa äänitetyllä levyllä soittaa Brooklynin Suomalaisen Sosialistiklubin orkesteri. |
Rikoin
siis äänilevyjä.
Meillä oli veivattava grammari His Master's Voice, jolla niitä
soitettiin. Pakinan kuvissa on lapsuuden ajalta säilyneitä 78 kierroksen levyjä.
Kun
nyt selvitin noiden äänilevyjen ikää, totesin että ne ovat kaikki
vuosilta 1927-1933. Onko se sattumaa?
Vähän ihmettelen, että
milloinkohan isäni oli hankkinut nuo levyt. 1930-luvun taitteessa hän oli 16
vuotias juoksupoika Eteenpäin-kirjapainotalossa, ja tuskinpa hän vielä silloin osti levyjä tai grammaria. Sekin kiinnittää
huomiota, että suuri osa levyistä, nuo ruskeat pahville prässätyt
”durium”-iskelmät olivat lähinnä amerikkalaista ja
englantilaista kevyttä musiikkia. No, olihan isäni 1950-luvun taitteessa menossa New Yorkiin konelatojaksi.
Voisi
arvailla, että isä osti tai sai lahjaksi levyt joltakin kaveriltaan vaikkapa sodan aikana tai sen jälkeen. Mutta tätä on mahdoton selvittää.
Pikkupoikana
noita levyjä kuitenkin kuuntelin. Hieman isompana, kenties kymmenvuotiaana laitoin naapurin kaverin kanssa grammarin
ikkunalaudalle ja avoimesta ikkunasta soitimme maailmalle marssia Vapaa Venäjä. Isäni oli kertonut, että marssin soittaminen on
Suomessa kiellettyä tai oli ollut.
Vapaan
Venäjän soidessa odottelimme jännittyneinä tuleeko poliisi kieltämään sen soittamisen.
Tuohon
aikaan, 1950-luvulla, musiikki oli yhteinen kokemus. Musiikkia kuunneltiin perheen yhteisestä radiosta, ei ollut henkilökohtaista
mediaa niin kuin nykyään. Puhelimeen puhuttiin, siitä ei kuunneltu musiikkia.
Samalla
kun 1950-luku oli suomalaisten iskelmälaulajien kulta-aikaa – sen
monipuolisuuden ja virkeyden täytyi syntyä sodanjälkeisen
jälleenrakennuksen elinvoimasta – se oli pikkupojalle ikkunoiden avautumista musiikkiin.
Miten
muuten olisi selitettävissä, että muistan yhä
niin monia iskelmiä, jotka nimenomaan soivat vuosina 1955-60?
Mielikappaleitani olivat mm. Kuningaskobra, Tiikerihai, Jambalaya,
Poika varjoiselta kujalta, Lazzarella ja
Suklaasydän.
Tuohon
aikaan viihdettä oli niukasti. Vähästä piti repiä iloa irti.
Radiosta
tuli kevyttä musiikkia niukasti. KTP:n futismatsien alussa pelaajien astellessa Puistolan ruohokentälle, soi Gladiaattorien tulo ja kun pelin
päätyttyä lähdettiin kävelemään kotiin, kaiuttimista kuului amerikkalainen marssi Ankkurit ylös.
Luistinradalla
Kotkassa soitettiin musiikkia joka toinen ilta. Me pojat emme
tietenkään harrastaneet ”kaunoluistelua” vaan pelailimme kentän
reunalla jääkiekkoa.
Koska
kenttä oli aivan Museokadun asuntomme vieressä, sieltä kuuluvaa
musiikkia saattoi kuunnella myös omalla pihalla. 60-luvun taitteen
molemmin
puolin Caterina Valenten ja Paul Ankan iskelmät tulivat tutuksi
nimenomaan luistinradan kaiuttimien välittämänä. Kenties siellä
soitettiin myös Elvistä, vaikka Paul Ankan Diana on jäänyt
paremmin mieleen.
Eräänä
iltana, luulen että talvella 1963-64, kävelin luistinradan lähellä
Raussin Penan kanssa, olimme menossa katsomaan Suomensarjan jääkiekkomatsia. Minä pelasin jalkapalloa KTP:n B-junioreissa oikeana
puolustajana, hän oikeana laitahyökkääjänä.
Luistinradalla
soitettiin
jotakin
Beatlesin kappaletta.
Se
saattoi
olla
All My Loving. Minä
sanoin, että kuunteles, soittavat Beatlesia. Raussi katsoi
hämmästyneenä minua. Hän ei tiennyt Beatlesista mitään eikä
tunnistanut kappaleen esittäjää.
Italialaisten
iskelmien musiikkimaailmasta hypättiin loikkauksella
rautalankayhtyeiden instrumentaalimusiikkiin ja sitten nopeasti
Beatlesin ynnä muiden nuorisoyhtyeiden rock-aikakauteen.
Äänitys vuodelta 1933. |
Beatles
oli suosikkini; naapurin Pekka piti Rolling Stonesista.
Ehkäpä
epämusikaaliselle Beatles oli helpompaa musiikkia.
Nykyään
Beatles tuntuu loppuun soitetulta; en silti vaihda kanavaa kun se soi radiossa. Beatlesin alkukauden kappaleet ovat kyllä lähimpänä
sydäntä edelleen, tuo All My Loving ja sitten I Saw Her Standing
There ja Twist and Shout.
Kuuntelinko
60-luvulla esimerkiksi Reijo Taipaletta? En osaa sanoa. Ehkä menin
kaupunkilaisbuumin mukana ja kuuntelin pääasiassa sähkökitaroita
ja englanninkielistä musiikkia. Helismaalta
ja Rautavaaralta ei kuitenkaan voinut välttyä. Pokeloita en sietänyt, enkä Purppuripelimanneja. Irwinin ensimmäiset laulut vetivät jalat alta, kunnes Vexi Salmesta tuli hävytön "smpläinen".
Yhtyeitä
oli paljon: Kinks, Hollies, Herman Hermits, Animals, Who, Moody
Blues, Fleetwood Mac, Renegades, Beach Boys, Lovin' Spoonful, Blood, Sweat & Tears jne. Kinksiä kuulin livenä
Ruisrockissa kesällä 1971. Olin siellä kolme päivää, nukuin
isältä lainaamassani henkilöautossa monen
kilometrin päässä festivaalialueesta.
Lukion
toisella luokalla kirjoitin lyseossa aineen, jossa esittelin
pop-maailman uusia virtauksia. Opettaja piti kirjoitusta erinomaisena
ja minun piti lukea se luokalle ääneen.
Luokkatoverit olivat äimän
käkenä:
mistä Gösta tiesi yhtään
mitään englantilaisesta nuorisomusiikista? Eihän se koskaan käynyt
bileissä eikä istunut baareissa.
"Tietämisen" salaisuus oli Suosikki-lehti, jota tilasin. Myös englantilaista
NME:tä ostettiin silloin tällöin, lähinnä kai top-listojen
takia. Ja radiota kuunneltiin koko ajan.
Maailma
avartui 1960-luvulla.
Yleisradio
aloitti sävelradion toukokuussa 1963. Alussa soitettiin kevyttä
musiikkia ”jopa kuusi tuntia päivässä”.
Vähitellen
musiikkia sai sielunsa täydeltä. Samaan aikaan perheeseen ostettu
matkaradio kulki joka paikkaan. Aina soi ja kuului. Sävelradion
musiikkiohjelmat olivat aika monipuolisia. Kevyen musiikin tietäjät, muualla kunnostautuneet free lancerit, soittivat kaikkea
saksalaisista iskelmistä
jazziin. Kahdeksan kärjessä ja Lista keräsivät perheet
kuuntelemaan suosikkikappaleita.
Ja
tietysti soi ja huminoi muuallakin.
Kotkassa aloitettiin Meripäivät. Alkuvaiheesa siellä soitettiin paljon ilmaista
tanssimusiikkia. Muistan että Ronnie Kranckin yhtye esiintyi Gutzeitin
kalliolle rakennetulla tanssilavalla. Naapurin mies Kari Nissinen soitti rumpuja ja lauloi Heimo Häkkisen yhtyeessä. 1970-luvulla tulivat sitten suuret tapahtumat Ruisrockista Pori Jazziin.
Kesällä
1965 KTP:n A-junioreilla oli ”virallinen” peli Kuopiossa KUPSia
vastaan. Olimme harjoitelleet koko talven mestaruussarjajoukkueen
kanssa, juosseet saman kilometrimäärän hiekkakuoppien reunoilla kuin ykkösjoukkueen miehet.
Kuopioon
mentiin tilausbussilla.
Koko
matkan ajan bussin radiossa soi yhä uudestaan ruotsalaisen Lenne
&
Lee Kingsien
kappale Stop The
Music. Luultavasti joku
oli nauhoittanut sen C-kasetille. (Olivatko C-kasetit tuolloin
jokapojan saatavilla, en tiedä.)
Stop
The
Music on yksi harvoista iskelmistä, jonka sanat olen osannut ulkoa
alusta loppuun. Peli hävittiin. Kuopiolaiselle ruoholle kuivuivat talven
hikipisarat, koska A-juniorien sarja pelattiin cup-systeemillä kerrasta poikki.
Rudy Valleen hitti vuodelta 1931. |
Ensimmäisen
kunnollisen levysoittimen ostin 60-luvun lopulla tai vuonna 1970.
Siihen asti musiikkia oli nauhoitettu kelanauhurilla radion kaiuttimista tai kavereilta lainatuilta levysoittimilta. Piuhoja ei ollut ulos eikä sisään.
Levysoitin
tarvittiin, kun isäni sai pari työväenlaulualbumia. Toisen,
Lauluja järjestelmästä, oli kustantanut levymerkki Eteenpäin.
Siksi kai sen ”arvostelukappale” lähetettiin
Eteenpäin-sanomalehteenkin. Tuolla levyllä oli yksi suosikkikappaleistani, Marmoripankit, jota en löydä netistä. Sen esitti Vanha myyrä, solistina Kiti Neuvonen ja Tuomas Vesterinen.
1970-luvulla
todellisuus aukeni palkkatyöhön Helsingissä. Nyt sitten levyjä
ostettiin Stokkalta vähän väliä. Oli taistelulauluja, oli kreikkalaista
musiikkia ja soitettiin "ranskalaista" Georges Moustakia ja Ranskassa asuvaa Salvatore Adamoa
tunnista toiseen. Klassistakin hankittiin. Aina soi ja päässä
huminoi. Kun Demarissa Risto Ennekari hehkutti Keith Jarrettin Kölnin jazzkonsertin levytystä, se, kolmen albumin kokonaisuus, ostettiin ja sitä kuunneltiin ja Jarrettin piano soi Leppävaaran kaksiossa lattiasta kattoon.
Pori
Jazzissa kävin ensimmäisen kerran 1972. Reissusta jäi ikuisesti
mieleen Jukka Tolosen yhtyeen piknikkonsertti sunnuntaina
aamupäivällä. Sen jälkeen kävin
muutamia taukoja lukuunottamatta
Pori Jazzissa kenties 20
vuotena peräkkäin.
Pori
oli tuolloin minun ”ulkomaani”. Sanoin usein, että jos
vedetään viiva Kotkasta Helsinkiin, en poistu tuon viivan
pohjoispuolelle muulloin
kuin kerran vuodessa Poriin jazzeille. Toisin sanoen: siikaa on syöty Reposaaressa kolmeen tapaan laitettuna.
Kun
musiikin kuunteleminen oli pitkään yhteinen kokemus perheen
putkiradion tai 60-luvun alkupuolelta alkaen telkkarin
musiikkiohjelmien tykönä, niin 1980-luvun loppupuolella siitä alkoi tulla yksityisempää hommaa.
Ensimmäinen kaapelitelevisio oli käytössämme Tapiolassa 80-luvun
puolivälissä, jolloin saattoi kuunnella musiikkitelevisiota
Yleisradiosta välittämättä.
Yleisradiolla
oli tietenkin merkittävä rooli suomalaisen musiikkikokemuksen
luojana pitkälti 1970-luvulle asti. Ja toki se soittaa
vieläkin monipuolisinta musiikkia Suomessa. Kun joku toinen valitsee soitettavan musiikin, sinun on tutustuttava myös sellaiseen uuteen, jonka muuten jättäisit laiskuuttasi väliin.
1960-luvulla
television
musiikkiohjelmat olivat todella musiikkiohjelmia. Ehkä sellainen
nykyään (nykyihmisestä) tuntuisi jotenkin vajaalta, siis että katsotaan ja
kuunnellaan yksinomaan musiikkia.
Tuolla
vuosikymmenellä telkkarista tuli musiikkia monissa vakio-ohjelmissa; yhdessä Edmundo Ros
esitti latinorytmejä, toisessa ohjelmassa sveitsiläinen Vico Torriani lauloi saksalaisia schlagereita ja kolmannessa ohjelmassa Hollywood GO! GO! kuultiin tuoreinta poppia Kaliforniasta. Ja englantilaisessa showssa näki ja kuuli niinkin "kummallisia" laulajia kuin P.J. Proby ja Long John Baldry.
Jos
nyt pitäisi valita yksi, itseä koskettava iskelmä, olisiko se
espanjalaisen, Baskimaalla syntyneen Sebastián Iradierin La Paloma
vai kotkalaisen Juhani Vainion Kotkan poikii ilman siipii?
Onneksi
ei tarvitse valita, vaan kaikki käy. Aina soi ja päässä huminoi.
Lopuksi,
ikään kuin musiikilliseksi
puolipisteeksi
tai
jopa huutomerkiksi,
laitan tähän aikaisemmin laatimani (ja
tällä palstalla v.
2013
julkaisemani)
listan
musiikista, jota kuuntelen autossa. Se on kerätty CD-levyiltä SSD-muistikortille.
Koska
70-luvulla ostetut n. 300 vinyyliälppäriä ovat peittyneet historian poimuihin, noilta CD-levyiltä ei tietenkään löytynyt kaikkia
suosikkejani.
Sekin on vaikuttanut tähän
kokoelmaan, että auton äänimaailma edellyttää tietynlaista
musiikkia, jotta sitä pystyy kuuntelemaan Suomen karheilla asfalttiteillä ajaessaan.
Tämä
lista vastaa olemassaolollaan kysymykseen, voisiko laatia listan
vaikkapa
14 kappaleesta, joita jaksaa kuunnella yhä uudestaan. Ei voi, koska
maailma on niin täynnä yhä uudestaan soivaa musiikkia.
Tässä tulevat muistikorttini musiikin esittäjät; kortilla on heidän laulujaan noin 800
kappaletta:
Acker
Bilk, Agit Prop, Aikakone, Aino Venna, Aki Sirkesalo, Al Green, Al
Jarreu, Al Martino, Alberto Cortez, Alice Maria, Alison Moyet, Amy
Grant, The Andrew Sisters, Anne Murray, Anneli Sari, Annie Lennox,
António Mello Correa, Arja Saijonmaa, Armani Valsani, Aulikki
Oksanen; Barnabas
V. Geczy, Benjamino Gigli, Billie Holiday, Billy Jo Spears, Billy
Vaughn, Brothers Johnson, Bruce Springsteen, The Byrds; Centurians,
Chisu, Chris de Burgh, Chris Rea, Chuck Berry, Conway Twitty, Count
Basie, Cyndi Lauper; Dave
Brubeck, Dave Dudley, Dean Martin, Dick Dale, Die Goldenen Sieben,
Dionne Farris, Dionne Warwick, Dolly Parton, Don Williams, Duke
Ellington, Dusty Springfield, Dyango; Edie
Brickell & The New Bohemians, Edith Piaf, Eric Clapton, Eros
Ramazzotti; Faron
Young, Frank Sinatra, Freddy Fender, Fureys; George
Brassens, Gladys Kight, Gloria Estefan; Hank
Locklin, Herbert Ernst Groh, Herman's Hermits, Hot Chocolate; Ilkka
Alanko; J.
Karjalainen, Jaime Santos, James Brown, Jan & Dean, Jan Kiepura,
Jenni Vartiainen, Jennifer Rush, Jippu, Jo Stance, Joe Bund, Joe
Cocker, Johanna Kurkela, Johnny Cash, Johnny Paycheck,
Johnny Tillotson, Jorma Kääriäinen & Riku Niemi Orchestra,
Joseph Schmidt, Juan Pardo, Juha Tapio, Juliette Gréco, Julio
Iglesias; Kathle
Kühl, Kaisa Korhonen, Kaj Chydenius, Kate Bush, K.D Lang, Kenny
Rogers, Kirsi Neuvonen, Kristiina Halkola, Kool & The Gang,
KOM-teatteri; Laura
Pausini, Lecuona Cuban Boys, Lenita Gentil, Leonard Cohen, Link Wray
and His Ray Men, The Lively Ones, Lobo, Loretta Lynn, Los Amaya, Los
Chunguitos, Ludwid Rüth, Lynn Anderson; Marcella
Detroit, Mari Trini, Maria Da Fé, Maria McKee, The Marketts, Martha
Eggerth, Melanie Garside, Miguel Gallardo, Mouloudji; Nat
King Cole, Neil Sedaka, Nino Valsani; Olavi
Virta, Olivia Newton-John, The Osmonds, Otis Redding; Paco
Cepero, Paloma San Basilio, Patsy Cline, Percy Sledge, Phil Carmen,
Pickettywhich, Placido Domingo, Pola Negri; Raphael,
Ray Pillow, The Revels, Ricky Nelson, The Righteous Brothers, Ritchie
Valens, The Robins, Rocio Jurado, Rosana, Rosie Vela, Roy Orbison;
Sam
& Dave, Samuli Edelmann, Scandinavian Music Group, Scarlet,
Selena, Shadows, Sheryl Crow, Shirley Bassey, Sinead O'Connor, Sir
Douglas Quintet, Skeeter Davis, Sophie B. Hawkins, The Statter
Brothers, Sting, Suzanne Vega; Teleks,
Tero Vaara, Teddy Bears, Tino Rossi, Three Dog Night, Tommy James &
Shondells, Tony de Matos, The Tornados, Tristao da Silva, Tuure
Kilpeläinen; Ultra
Bra, Urge Overkill; Vesa-Matti
Loiri, Vuokko Hovatta; Waylon
Jennings, Willie Nelson, Willy Forst, Willy Fritsch; Yves
Montad.”
Pahvilevy vuodelta 1933. Duriumpinnoite on synteettistä hartsia. |
Tästä ei kattaus parane, kiitos runsaudensarvesta, joka oli paitsi laaja-alainen katsaus myös muistorikas musiikkimatka ja ilontuottaja!! Nimien virratessa ne kytkeytyvät kulloiseenkin aikakauteen, elämäntilanteeseen. Kappaleet, biisit alkoivat itsekseen soida korvissa, mielensopukoilta kutsuttuina… Runsaasti tuttuja nimiä ja jaettuja kuuntelukokemuksia.
VastaaPoistaSitten rahisevien savikiekkojen, joista ensimmäiset omat levyni olivat: ”Jänöjussin mäenlasku" ja "Sininen uni" on paljon säveliä liihotellut ilmassa. Schaub Lorenzilla kuunneltiin Radio Luxembourgia ja merirosvoradio Nordin TOP 20 oli odotettu perjantaiohjelma.
Musiikki eri lajeissaan ja muodoissaan on aina kulkenut mukana elämässä ja ollut luotettava ja rikastuttava seuralainen. Se ei luo mitään valmiiksi, vaan jättää tilaa kuuntelijan mielikuville, tuntemuksille, ja - muistoille sekä luo myös uutta ajatuspintaa.
Siinä sen ikiaikainen viehätys.
"Music Makes The World Go Round" & humisemisiin:)
"Suosikin" rinnalla "Ajan sävel" oli kova juttu:) Unhettui myös udella: mikä on klassisen musiikin osuus kuuntelussasi?
VastaaPoistaKiitos. Oikeastaan tarkoituksena oli pohtia myös vähän "teoreettisemmin" miten musiikin monipuolisuus/yksipuolisuus on kehittynyt vaikkapa vuosina 1940-80 vs. 1980-2020, mutta kun tuo pakina tuli jo muutenkin laveaksi, en jaksanut/viitsinyt enempää sanoilla&ajatuksilla ketään rasittaa.
PoistaJollakin maagisella tavallahan tuota musiikkia yhdessä, olematta kuitenkaan vierekkäin, koetaan ja se liittyy moneen sekä yksilölliseen että kollektiiviseen kokemukseen - niin kuin esimerkeillä sanot.
Pakinastahan puuttuivat melkein kokonaan myös laulajien esimerkit (paitsi lopun automusiikin listalta). Siihen olisi tullut jokunen viittaus myös klassiseen eli esim. B Giglin, Mario Lanzan ja Jose Carrerasin laulamiin italialaisiin aarioihin ja serenadeihin. Musikaalien ja operetinkin esimerkit puuttuivat. Johan Strauss-konsertin uudenvuodenpäivänä olen luultavasti katsonut joka vuosi lähtien tammikuusta 1965 - poislukien tosi harvoja vuosia.
Kun en ole oikein musikaalinen, vaan enempi levyjen rikkoja, klassisen musiikin kuuntelu on ollut aika sovinnaista, barokkimusiikkia,Bachia, Moazartia ja Vivaldia eli semmoista joista pölkkypääkin löytää melodian ja harmonian.
Paljonhan klassistakin on joskus ostettu ja kuunneltu. Nykyään kuuntelen sitä vain joistakin Ylen ohjelmista, kuten Faunin iltapäivää neljän jälkeen.
No mutta kiitos Kyösti! Paljon samoja joita minäkin kuuntelin. Ja joitakin vieläkin.
VastaaPoistaJaa että Ristosakari Ennekari on esitellyt Keith Jarrettia? Asui siinä Porin torin varrella niin kuin minäkin muutaman vuoden. Arto Kytöhonka asui lähellä myös, kävi poikalyseota, kunnes muutti jonnekin muualle. Arton olisin suonut jatkavan kirjoittamista. En tiedä mitä musiikkia hän kuunteli.
Mutta tietysti jazz oli ensimmäistä musiikkia, jota Yle lähetti, jo silloin 1950-luvulla, kun yritettiin kuulla jotain tärkeää Lauantain toivotuista levyistä. Äiti kuunteli barokkia ja modernia taidemusiikkia, isä oopperaa ja operetteja ja soitti niitä kappaleita myös pianolla. Minun protestini ei millään mennyt vanhempien korviin asti. Ehkä ne eivät sitä edes protestiksi tajunneet. Tai en ehkä itsekään ymmärtänyt miksikään protestiksi.
Mutta kun olin jo yliopistossa, alkoi Porissa se puuhaaminen. Olin mukana kyllä. Hannulan Risto oli Satakunnan Kansan kulttuuritoimittaja ja kannatti festareita myös.
Vasta Amerikassa 1969-71 tajusin rock'n roll'n merkityksen. Se tuntui tulevan jonkinlaisena muistumana sekä mustien bluesista että englantilaisista balladeista. Se sai kyllä tanssimaan. Amerikassa se oli aivan tavallista kansanmusiikkia. En tainnut tuntea ketään, joka ei soittanut jotain instrumenttia. Ensimmäisessä kämpässä alakerran asukkaat soittivat folk-musiikkia, semmoinen ikäiseni naispari, huikeataa musiikkia josta Kentuckysta.
Tulin jo puolentoista vuoden päästä takaisin. En kestänyt sitä sotaa joka repi ihmisiä palasiksi, sekä konkreettisesti että vertauskuvallisesti. Siellä on edelleen sama tilanne. Näyttää olevan mahdollista että se kansa ei oikein ikinä muotoutunut kansaksi eikä siis ole sinut itsensä kanssa. Mutta niin paljon luovia ihmisiä!
Taidan tätä nykyä kuunnella modernia konserttimusiikkia. Sitä tulee korvilleni netistä, yleensä ystäviltä.
Siinä torin varrella vietin monta Porijazzia Riston vanhempien kämpässä vieraanam - hänen vanhempansa ja viime vaiheensa äitinsä olivat Vammalan mökillä jazzien aikana.
PoistaJoo, Arto Kytöhongan kanssa käytiin pitkiä puhelinkeskusteluja kun Artosta oli tullut Parnassaon toimitta ja minusta lehden avustaja.
Niin joo. Eilen kuuntelin YouTuben kautta Eero Hämeenniemen pianomeditaatioita. Niitä on kaksi osaa vielä siellä, kolmas tule muistaakseni ensi keskiviikkona.
VastaaPoistaKoronan aikaan löytää paljon kaikenlaista musiikkia...
Tervehdys Kyösti! Ja kiitos taas mielenkiintoisesta pakinoinnista.
VastaaPoistaJäin miettimään tätä: "Kaikki yksityinen liittyy tavalla tai toisella yhteiseen, kollektiiviseen. Kun lauluja sävelletään ja kirjoitetaan, jonkun toisen oletetaan niitä kuuntelevan."
Noinhan se juuri on - ja liittyy myös tähän minun omaan paraadilajiini, eli tanssimiseen. Kuulija luo aina omia mielikuviaan kuulemastaan musiikista. Riippuu vähän päivästä - ainakin minulla - mikä uppoaa, ja mikä ei. Tanssiessa musiikkiin, tunnelmaan ja parinsa kanssa liikkumiseen uppoaa täysin. Välillä jopa tuntuu, että siinä luo jotain uutta...
Hassu sattuma muuten, että mainitsit Heimo Häkkisen yhtyeen. Käytän sitä kokoonpanoa tuossa tuoreessa tanssilavakirjassani esimerkkinä tyypillisestä 50- ja 60-lukujen tanssimusiikkia esittävästä "poikabändistä".
Kiitos Martti!
PoistaTanssiessa ihminen luo (toisen ihmisen kanssa) jotakin uutta! Mielenkiintoinen ajatus.
Liikutaanko silloin, tanssilattialla, jossakin alkuperäisessä (tunne)tilassa, ihmisen syvimmässä historiassa, jota ei tietenkään pysty järkeilemään?
Kirjasi Tanssilavojen Suomi (Karisto) kuulostaa mielenkiintoiselta. Pitää hankkia.
Heimo Häkkisen yhtye oli tuttu ja tutumpi kuin vaikkapa Metsärinteen yhtye varmaankin siksi, että Kari Nissinen, naapurin mies, soitti yhtyeessä. Karihan oli nuorena myös lupaava pikajuoksija, sanotaan että hänestä olisi tullut maajoukkuetason juoksija 400 metrillä, mutta Kari valitsi harrastuksekseen musiikin, ei juoksemista. Hän viettää yhä eläkepäiviään Museokadulla lapsuutensa ajan asunnossa.